دارپا به دنبال ساخت تعمیرگاه رباتیک فضایی

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] دارپا به دنبال ساخت تعمیرگاه رباتیک فضایی

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 94062516103
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱



سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) در حال تولید یک بازوی رباتیک بسیار پیچیده است که بخشی از یک مرکز حمل و نقل فضایی آینده محسوب خواهد شد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این ایستگاه خودکار مفهومی که برنامه ققنوس دارپا نام دارد، می‌تواند برای تعمیر، سوخت‌رسانی مجدد و حتی در برخی موارد برای بازسازی فضاپیماها مورد استفاده قرار بگیرد که این کار، نیاز به پرتاب فضاپیماها با حجم زیادی از بار را به فضا کاهش خواهد داد. این امر همچنین به برخی فضاپیماهای عظیم اجازه اقامت در فضا را خواهد داد و تعمیرگاه مفهومی دارپا به حفظ و نگهداری از این گونه خودروهای فضایی کمک خواهد کرد.
انسان از اکتبر سال 1957 که ماهواره اسپوتنیک شوروی پرتاب شد، اجسام زیادی را به فضا ارسال کرده است. اگرچه این ماهواره بعد از 92 روز به زمین سقوط کرد، اما برای هر پیشرفتی یک قربانی لازم است.
در حالیکه بشر در پرتاب اجسام به فضا مهارت دارد، این کار هزینه‌های زیادی را نیز در بردارد و انجام کارهای تعمیراتی در مدار برای انسان بسیار سخت است.
برنامه ققنوس دارپا یک مرکز رباتیک است که از ماهواره‌های کوچک ساخته شده و در مدار زمین‌ثابت باقی می‌ماند و از بازوهای رباتیک خود برای فعالیت در فضا استفاده می‌کند.
پاملا ملروی، معاون دفتر فناوری تاکتیکی دارپا در نشست فناوری هفته گذشته این سازمان اظهار کرد که تیم سازنده برای ساخت مفهوم فونیکس از شهرهای بندرگاهی بزرگ جهان برای ساخت یک پورت کاربردی به منظور استفاده ماهوارهای حاضر در ارتفاع 36 هزار کیلومتری زمین الهام گرفته‌اند.
فضا محل ایده‌آلی برای ربات‌هاست که چالشهای نگران‌کننده‌ای مانند تنفس اکسیژن و گرم ماندن را ندارند. این تعمیرگاه پس از آغاز کار در فضا می‌تواند جان تازه‌ای به سایر ماهواره‌های موجود در مدار زمین‌ثابت بدهد که دسترسی به آن‌ها در حال حاضر دشوار است.
پیش از این دارپا بر روی ایده از بین بردن زباله‌های فضایی از مدار کارکرده بود. خطرات زیادی در مدار اطراف زمین وجود دارد که می‌تواند فضاپیماها را با مشکل روبرو کند، از این رو یک تعمیرگاه فضایی که تمام کارکنان آن ربات بوده وقادر به برگرداندن اجسام فضایی به محل اولیه آن‌ها هستند، می‌تواند مزیت بزرگی برای ماموریت‌های فضایی باشد.
 
بالا