داروی شیرافزا | Shirafza

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

داروی شیرافزا | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Shirafza​

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی شیرافزا (Shirafza)​


نام تجاری داروی شیرافزا

Goldaru

کاربرد داروی شیرافزا

افزایش ترشح شیر در دوران شیردهی

اشکال دارویی شیرافزا

کپسول، قطره

اطلاعات دارویی شیرافزا

داروی شیرافزا یک داروی گیاهی است که به عنوان افزایش دهنده ترشح شیر در مادران شیرده استفاده می‌شود.
در حین شیردهی احتیاجات تغذیه‌ای مادر شیرده افزایش می‌یابد و رابطه تغذیه‌ای برای مادر و طفل شیرخوار برای مدتی بعد از تولد ادامه می‌یابد. تغذیه نوزاد در اولین سه ماه بعد از تولد صرفاً وابسته به شیر مادر است.
داروی شیرافزا حاوی گیاهان رازیانه، شنبلیله، زیره سبز و شوید است که مواد مؤثره گیاهان موجود در داروی شیرافزا به طور سینرژیستیک ترشح شیر را تحریک می‌نمایند. گزارشات متعددی اثرات رازیانه، شنبلیله، زیره سبز و شوید را بر افزایش دهندگی شیر به اثبات رسانیده‌اند.
شنبلیله
شنبلیله یک گیاه محرک اشتها می‌باشد و در عین حال که اشتهای مادر را برای تأمین احتیاجات تغذیه‌ای افزایش می‌دهد، ترشح شیر را نیز زیاد می‌کند. مواد مؤثره گیاه شنبلیله مانند فلاونوئیدها (فیتو استروژنها) که اثرشان در تنظیم تولید هورمونها است دارای خاصیت محرک ترشح شیر بوده و این اثر بعلت ترشح پرولاکتین می‌باشد.
رازیانه
گیاه رازیانه نیز از زمانهای گذشته بعنوان محرک ترشح شیر معروف بوده است. آنتول موجود در گیاه رازیانه دارای خاصیت استروژنی است که موجب تحریک ترشح شیر می‌شود.
زیره سبز
زیره سبز سرشار از آهن و تیمول بوده که هر دو ماده برای افزایش شیر مادر و مغذی شدن آن بسیار مؤثر هستند.
شوید
شوید نیز جز سبزیجات حاوی آهن و فولات است. علاوه بر این، مقدار زیاد فیبر، وجود ریبوفلاوین و ویتامین A و C در عصاره این گیاه باعث شده برای غنی‌تر شدن شیر مادر بسیار مفید باشد.

داروی شیرافزا

مقدار و روش مصرف داروی شیرافزا

  • قبل از شروع درمان با داروی شیرافزا (Shirafza)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک اطفال خود مشورت نمایید.
  • دوز، مقدار و فرم مصرف داروی شیرافزا می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید. اما معمولاً کپسول شیرافزا باید سه نوبت در روز و هر نوبت یک کپسول بعد غذا همراه با آب میل شود. قطره شیرافزا باید نیز سه نوبت در روز و هر نوبت ۲۰ تا ۳۰ قطره در یک فنجان آب سرد با کمی قند، بعد از غذا میل شود.
  • مصرف داروی شیرافزا می‌تواند تا زمان شیردهی به نوزاد ادامه یابد.
در مورد مقدار و مدت زمان مصرف داروی شیرافزا حتماً با پزشک مشورت نمایید تا براساس شرایطتان، دارو برایتان تجویز شود.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز داروی شیرافزا، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.

موارد منع مصرف داروی شیرافزا

  • به تاریخ انقضای داروی شیرافزا (Shirafza) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی شیرافزا را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
قبل از تجویز داروی شیرافزا، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:
  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد (به ویژه حساسیت به گیاهان به کار رفته در این دارو)
  • بارداری
  • چنانچه داروهای کنترل قند خون مصرف می‌کنید
از مصرف خودسرانه داروی شیرافزا در دوران بارداری خودداری نمایید. در این مورد می‌توانید با پزشک زنان و زایمان مشورت نمایید.

سؤالات متداول در مورد مصرف داروی شیرافزا

آیا قرص شیرافزا چاق کننده است؟ خیر، تحقیقات نشان داده است که این قرص باعث چاقی مادران در دوران شیردهی نمی‌شود. درست است که مصرف کپسول شیرافزا، باعث افزایش اشتها در مادران می‌شوند اما به خودی خود باعث چاقی نمی‌شوند.
آیا قرص شیرافزا برای شیر دادن به نوزاد پسر قابل استفاده است؟ داروی شیرافزا فاقد هرگونه ترکیبات هورمونی است و برای شیر دادن به نوزاد پسر نیز هیچ ممنوعیتی ندارد.
داروی لاکتودین چیست؟ داروی لاکتودین یک شیرافزای گیاهی است که از نمونه فرانسوی گالاکتوژیل مشابه سازی شده است. وجود ساکارز بالا در فرمول این مکمل، از افت قند خون در زنان شیرده جلوگیری می‌کند.
داروی شیرافزا

تداخلات دارویی شیرافزا

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.
از جمله داروهایی که با داروی شیرافزا تداخل دارند، عبارتند از:
  • داروهای کاهنده قند خون

عوارض جانبی داروی شیرافزا

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. تاکنون عارضه خاصی به دلیل مصرف داروی شیرافزا گزارش نشده است.
  • نکته: چنانچه با مصرف داروی شیرافزا، عارضه‌ای برایتان به وجود آمد که فکر می‌کنید به دلیل مصرف این دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت نمایید.

شرایط نگهداری داروی شیرافزا

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
 

Similar threads

بالا