داروهای گیاهی ، گاهی بی خطر و بی فایده

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
داروهای گیاهی، گاهی بی*خطر و بی*فایدهhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/S/doh.gif http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/S/confused_1.gif http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/S/blink.gif


اخیراً در بسیاری كشورها و از جمله در كشور ما، مردم اقبال زیادی به داروهای گیاهی نشان می*دهند.
این اقبال عمومی می تواند دو علت داشته باشد:
ناامید*شدن از تاثیر داروهای شیمیایی معمول، یا ترس از عوارض احتمالی آنها.
اما در این جو عمومی مثبت در مورد داروهای گیاهی، اغلب یك نكته فراموش می*شود و آن این است كه این داروها هم محدودیت*ها و عوارض خاص خود را دارند و هنوز در مورد تاثیر احتمالی همه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، تحقیقات كافی علمی صورت نگرفته و همه عوارض و تاثیرات آنها مشخص نشده است، بنابراین مصرف این داروها نیز، مانند هر داروی دیگری، باید توأم با احتیاط و مشورت با متخصصان فن باشد.
تحقیقاتی كه به تدریج در مورد برخی از این داروها انجام می*شود، نشان می*دهد كه نمی*توان همه فواید منتسب به این داروها را اثبات كرد و برخی از آنها از بوته آزمایش*های علمی، سربلند بیرون نمی*آیند.
یكی از تازه*ترین این مطالعات، در مورد گیاه «جینگو بیلوبا» انجام شده كه مصرف آن این روزها در كل جهان گسترش زیادی داشته است. تحقیقات جدید نشان می*دهد كه این داروی گیاهی، آنچنان كه مشهور شده، نمی*تواند روی زوال عقل و آلزایمر مؤثر باشد.
به گزارش بی*بی*سی، در این مطالعه كه در كالج سلطنتی انگلستان انجام شده، 176 بیمار مبتلا به درجات خفیف تا متوسط آلزایمر، انتخاب شدند و به *مدت 6 ماه، روزانه 120 میلی*گرم از عصاره این دارو را مصرف كردند.
ارزیابی حافظه و قوای شناختی این بیماران، قبل از مصرف دارو و در فاصله 2، 4 و 6 ماه بعد از مصرف، نشان داد كه این دوره درمانی، تاثیر چندانی در بهبود توان ذهنی و حافظه این بیماران نداشته است. همچنین كیفیت زندگی این بیماران، توسط پرستاران و مراقبین آنها ارزیابی شد و هیچ تغییر محسوسی در این مدت گزارش نشد.
البته نمی*توان منكر برخی تاثیرات مثبت داروهای گیاهی شد؛ چنان*كه داروهای شیمیایی هم در درمان بیماری*های گوناگون تاثیرات متفاوتی دارند. اما بهتر است در مورد تاثیر آنها، مبالغه نكنیم و در مصرف آنها نیز، همانند سایر داروها، جانب احتیاط و تعادل را رعایت كنیم.

بنا به گفته كارشناسان، مصرف بسیاری از داروهای گیاهی در زنان باردار و شیرده ، یا افرادی كه دچار بیماری*های زمینه*ای مختلفی، از جمله بیماری*های قلبی ، فشارخون و دیابت هستند، می*تواند عوارض خطرناكی داشته باشد.
همچنین مصرف این داروها همزمان با داروها و غذاهای دیگر می*تواند باعث تداخل اثر آنها شود كه گاهی با عوارض خطرناكی توأم است.
استفاده از دوز بالای این داروها نیز، اشتباه نسبتا رایجی است كه می*تواند باعث مسمومیت دارویی و مشكلات بعدی ناشی از آن شود و لزوم احتیاط در مورد مصرف آنها و مشورت با متخصصان در مورد آنها را صد چندان می*كند.
 
بالا