خواص برخی میوه ها

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
آناناس دارای چه فواید مفیدی می باشد؟چرا توصیه می شود برای تمام بیماران کمپوت آناناس ببرید؟


آناناس و كمك به هضم غذا
آناناس حاوی آنزیم مخصوصی است كه با شكستن ساختمان پروتئین غذاها به هضم آنها كمك می‌كند.

از آب آناناس می‌توان به عنوان هضم‌كننده و نرم‌كننده غذاهای مختلف نظیر گوشت استفاده كرد. همچنین از آنزیم مخصوص در آناناس می‌توان در تهیه غذاهای ژلاتینی نظیر انواع دسرها و ژله استفاده كرد.

متخصصان معتقدند آناناس برای بهبود دستگاه گوارش مفید و منبع خوبی برای منیزیم و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و ویتامینB1 است. آناناس به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین C ممكن است باعث سوزش مختصر نوك زبان شود كه نگران‌كننده نیست.

خوردن روزانه نصف یك آناناس طبیعی مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود؛ مثل فشارخون بالا، گرفتگی سرخرگ‌ها، رماتیسم و سرطان.

كرم آناناس پوست را لطیف و شاداب می‌كند. آناناس هم برای درون بدن و هم برای ظاهر بدن در حكم راز جوانی و زیبایی است.


آناناس التیام‌دهنده ناراحتی‌های گوارشی است و كم اشتهایی و اسهال را درمان می‌كند. این میوه درمان مؤثری برای گرفتگی، ورم مفاصل، آماس و دیگر دردهای عضلانی و مفصلی است.


آناناس پایین آورنده تب است و سموم را از بدن دفع و ایجاد تعرق می‌كند. آناناس سبب كاهش چروك پوست و پاكسازی سلول‌های مرده آن می‌شود. اما به دلیل وجود اسیدهای آن نباید زیاد مصرف شود، خوردن بیش از حد آناناس سبب پوسیدگی دندان و تورم لثه می‌شود. بنابراین بهتر است پس از خوردن آناناس دهان را بشویید یا مسواك بزنید.


به طور كلی محافظ سلامت عمومی است.نوشیدن یك فنجان آب آناناس 3 بار در روز یا خوردن یك تكه آناناس با هر وعده غذا بسیار مفید است :razz::):biggrin:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص انجیر


با وجود این‌كه انجیر خشك در تمام طول سال در دسترس است، اما خیلی‌ها معتقدند جای طعم خوش و منحصربفرد انجیر تازه را نمی‌گیرد.در كنار طعم لذیذ و لذتبخش، انجیر فواید بی‌شماری هم دارد كه اطلاع از آنها مفید خواهد بود. انجیر سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبر است. حاوی مقدار خوبی پتاسیم، آهن، مس و منگنز، كلسیم و فسفر و ویتامین‌های A و B1 و B2 است.
انجیر در درمان و بهبود یبوست، سوء‌هاضمه، سرفه، برونشیت و آسم كاربرد دارد. مصرف این میوه پس از ابتلا به بیماری، به افزایش وزن نیز كمك می‌كند. انجیر در مواردی از اختلالات تنفسی مانند سیاه سرفه و آسم نیز مفید است. همچنین انجیر برای بهبود مشكلاتی نظیر تب، گوش درد و ورم چركی كاربرد دارد و برای كمك به كبد هم عالی است.


كاهش فشار خون
انجیر منبع خوبی از پتاسیم است و پتاسیم نیز عنصری است كه به كنترل فشار خون كمك می‌كند. كمبود پتاسیم بخصوص زمانی كه با افزایش مصرف سدیم همراه باشد، می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.

راهی شیرین برای كاهش وزن
انجیر منبع بسیار خوبی از فیبر غذایی است. شاید بدانید كه مواد غذایی حاوی فیبر نقش موثر و مفیدی در مدیریت و كنترل وزن ایفا می‌كنند. فیبر گرسنگی را به تاخیر می‌اندازد و از این‌رو در رژیم‌های كاهش وزن جایگاه ویژه‌ای دارد. البته به آن شرط كه در خوردن سایر مواد غذایی نیز از حد تعادل خارج نشویم

افزایش تراكم استخوان
شاید موجب تعجب شما شود، اگر بدانید انجیر منبع خوبی از كلسیم است. علاوه بر این، پتاسیم موجود در انجیر دفع ادراری كلسیم را نیز كاهش می‌دهد. پس انجیر یكی از بهترین مواد غذایی برای افزایش تراكم استخوان می‌باشد.

درمان یبوست
پزشكان در گذشته یبوست را ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها نامیده‌اند. پس اهمیت پیشگیری و درمان آن مشخص است. بهترین داروی آزمایش شده و خوش طعم در این زمینه انجیر است. فیبر موجود در انجیر به عملكرد سالم روده كمك می‌كند؛ این عمل مانع بروز یبوست می‌شود.

همچنین مصرف انجیر در روزهای گرم تابستان می‌تواند تشنگی را كاهش دهد. از انجیر خشك نیز به عنوان میان‌وعده‌ای انرژی بخش استفاده می‌شود.
شرایط انتخاب و نگهداری
پوست انجیر تازه بسیار نرم است و از این‌رو یكی از میوه‌هایی است كه به راحتی و در حمل و نقل و هنگام نگهداری خراب می‌شود، پس مهم است دقت كنیم كه خیلی هم زودتر از مصرف این میوه را خریداری نكنیم، حداكثر یك یا 2 روز زودتر. همچنین برای بهره بردن از فواید آن سعی كنید انجیرهای تازه و رسیده را انتخاب كنید.
بوی انجیر نیز راه خوبی برای درك تازگی آن خواهد بود. انجیر نباید بوی ترشیدگی بدهد. در ضمن
مصرف بیش از حد انجیر ممكن است موجب بروز اسهال ‌شود كه باید دقت نمود. همچنین انجیر خشك حاوی مقدار زیادی قند است كه می‌تواند برای دندان‌ها مشكلاتی را ایجاد كند. پس تعادل در مصرف نیز نباید فراموش شود. ;):biggrin::):heart:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمشك میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشك ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، كمپوت و ... خورده می شود. بوته تمشك در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل ها و صحراها می روید و گاهی آن را می كارند.
نام های دیگر تمشك، توت وحشی و سه گلی است. ساقه های تمشك نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگ های آن متفاوت و بیضی شكل و اطراف آن كنگره كنگره و به شكل دندانه های اره ای است.
گل های تمشك به رنگ های سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماه های مرداد پدیدار می شود و تا مهر دوام می آورد.
قسمت های مورد استفاده بوته تمشك عبارتند از : میوه ، برگ، تخم ، دانه و گل .
خواص



1- جوشانده 25 گرم از برگهای تمشك در یك لیتر آب برای درمان انسداد مجاری ادرار مفید است.
2- تمشك سرشار از ویتامین های C وK است و دارای خواص خنك، نرم كننده و ضد اسكوربوت می باشد.
3- تمشك خون را تصفیه می كند و برای كسانی كه به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.
4- تمشك یبوست مزاج را معالجه می كند.
5- تمشك برای تسكین درد سودمند است، زیرا تمشك دارای اسید سالسیلیك می باشد.
6- تمشك خون را قلیائی می كند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.
7- شربت تمشك برای بیماران مبتلا به سرخك و مخملك تجویز شده است.
8- تخم و دانه ای كه درتمشك وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی شود، ولی وقتی خورده شود درمعالجه ی یبوست و خشكی مزاج به طور طبیعی بسیارمؤثر است و سبب می شود كه یبوست به كلی رفع گردد.
9- شربت تمشك، مخلوط با آب برای رفع تب تجویز شده است.


10- خوردن تمشك برای مبتلایان به مرض قند( دیابت)، تبهای صفراوی، التهاب مجاری ادرار، گلو درد( آنژین ) مفید است.
11- جوشانده 20 تا 50 گرم گل تمشك یا برگ تمشك در یك لیتر آب برای درمان ترشحات زنانگی، خونریزی در فواصل قاعدگی ، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار، گریپ، گرفتگی صدا، آب آوردن نسوج و بیماری های پوستی اثر شفا بخش دارد. جوشانده را بعد از هر وعده ی غذا یك استكان می خورند.
12- جوشانده گل یا برگ تمشك( به روشی كه گفته شد) در استعمال خارجی برای درمان زخم های دهان، ورم لثه، درد گلو و ورم لوزه ها بكار می رود و بیمار با غرغره كردن این جوشانده دهان را می شوید.
13- جوشانده برگ تمشك اسهال و ورم روده را معالجه می كند، بدین منظور باید 40 تا 50 گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب سرد بخیسانید و به مدت 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس بگذارید 10 دقیقه دم بكشد. پس از صاف كردن، روزی سه بار، هر بار یك فنجان آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.
14- جوشانده فوق برای تسكین درد معده از هر نوع كه باشد مانند ترشی معده، نفخ و گاز شكم و تشنج معده مؤثر است.
15- خوردن جوشانده برگ تمشك به مقدار 3 تا 4 فنجان در روز و بین غذاهای اصلی، بند آوردن ادرار را معالجه می كند وبهترین دارو بر ضد درد كیسه مثانه است.
16- اگر 40 تا 50 گرم برگ خشك تمشك را در یك لیتر آب بریزید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه جوشانده و پس از 10 دقیقه دم كشیدن و صاف كردن آن، به مقدار 3 فنجان در روز بین غذاهای اصلی بنوشید، دردهای نقرسی و بسیاری از انواع رماتیسم را آرام می كند.
17- اگر 100 گرم برگ خشك تمشك را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از دم كشیدن و صاف كردن آن را به عنوان محلول شستشو برای شستن بیماری برفك، جوش های صورت و یا هر نوع تحریكات دیگر پوست به كار ببرید ، اثر شفابخش دارد.
18- تمشك دارای خاصیت ضد عفونی كننده است.
19- تمشك به علت دارا بودن ویتامین های C وK برای اوره و فشار خون مفید است.
20- برای معالجه كك و مك، ابتدا صورت را خوب بشوئید و سپس ورقه نازكی از تمشك به مدت یك ساعت روی صورت بمالید. این كار را چند بار تكرار كنید تا كك و مك صورت از بین برود.
21- برگ تازه تمشك را اگر بپزند و روی محل بیماری های پوستی قرار دهند، بیماری را التیام می دهد. :D
22- گوشت پردانه تمشك، دارای خواص توت فرنگی است و ترشی خون را از بین می برد.
23- تمشك،عرق آور است؛ لذا بهترین زهكش سوراخ های پوست است.
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
خربزه


خربزه میوه ای شیرین، لذیذ و گواراست كه انواع گوناگونی دارد و بهترین آن خربزه خراسان است.
رسول گرامی اسلام (ص) در بیان خواص خربزه فرموده اند: خربزه از زینت های زمین است، آب آن از رحمت الهی، و شیرینی آن از بهشت است.
از امام علی علیه السلام نقل شده است خوردن خربزه، مثانه را پاك و سنگ مثانه را آب می كند و ادرار را افزایش می دهد.
ایشان می فرمایند : خربزه ده خاصیت دارد:
1- خوردنی است.
2- آشامیدنی است، چون آبدار است.
3- میوه است.
4- گل است ( زیرا بویی مطبوع دارد ).
5- شیرینی است ( زیرا دارای قند زیاد است ).
6- روده ها و معده را شستشو می دهد.
7- معده و روده را پاكیزه می كند.
8- سبزی است.
9- دوای درد است.
قسمت هایی از این میوه كه در تغذیه و پزشكی استفاده می شود، عبارت اند از: گوشت، تخم و پوست میوه.
خواص درمانی خربزه



1- خربزه دارای ویتامینA است، از این رو درترمیم و تجدید سلول های بدن نقش دارد.
2- خربزه با داشتن خاصیت ادرارآور بودن در بیماری های
سنگ كلیه و مثانه مفید است؛ دراین بیماری ها باید نمك و فلفل كمتر خورده شود.
3- خربزه سرشار از ویتامین هایA ،D وC و سلولز است.
4- خربزه به علت دارا بودن خاصیت ملیّن، برای معالجه یبوست تجویز می شود.
5- اگر گوشت خربزه را له كنید و به صورت
مرهم روی سوختگی های سطحی پوست بدن بگذارید، آن را معالجه خواهد كرد.
6- تخم خربزه برای سرفه حاد، درد سینه و حلق و تب های شدید مفید است.
7- خربزه باعث
افزایش شیر در زنان شیرده می شود.
8- مغز تخم خربزه ی بو داده طبیعت گرم دارد.
9- مغز تخم خربزه ی بو داده دارای خاصیت
ادرار آور، نرم كنندهو افزایش دهنده میل جنسی است.


10- خربزه برای اشخاص مبتلا به سل ریوی و كم خونی مفید است.
11- خربزه، رنگ چهره را روشن می كند و بیماری استسقاء ( احساس تشنگی دائمی ) را درمان می نماید.
13- خربزه به
هضم غذا كمك می كند و رودل را برطرف می نماید.
14- خوردن 8 گرم دم كرده ی پوست خشك شده ی خربزه ، سنگ مثانه را دفع می كند.
احتیاط لازم در مصرف خربزه



1- مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می شود، در نتیجه در ناحیه معده و روده ایجاد درد می نماید.
2- باید خربزه را بعد از غذا مصرف نمود، زیرا در غیر این صورت تولید اسهال و ورم روده می كند.
3- خوردن خربزه كال در كسانی كه معده ضعیف دارند، تولید اسهال می كند. همچنین خلط را می افزاید و برای سینه درد و سرماخوردگی مضر است. :warn:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
:gol:
موز


موز Banana
نام علمی Musa sapientum
گياه شناسي
موز گياهي است علفي كه مانند درختچه است . برگهاي آن بسيار بزرگ و پهن و گاهي تا 2 متر مي رسد . گلهاي آن مجتمع و بصورت سنبله است ميوه آن ابتدا سبز و بعد از رسيدن برنگ زرد در مي آيد .
موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت مي شده است . در سال 1482 پرتغاليها موز را در سواحل گينه پيدا كردند و به جزائر قناري بردند و سپس بوسيله ميسيونر مذهبي اسپانيولي به نواحي قاره آمريكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسير دنيا كشت مي شود .
موز را هنگاميكه هنوز سبز است از درخت مي چينند و به مناطق مختلف مي فرستند و در آنجا بوسيله گرما دادن آنرا مي رسانند .
موز انواع مختلف دارد يك نوع آن بسيار درشت و نوعي از آن هم خيلي ريز است كه مزه شيريني دارد .
در كشورهاي استوايي معمولا موز را مي پزند و همراه با برنج و لوبيا مي خورند در كشورهاي آمريكاي لاتين موز را ورقه ورقه كرده و در آفتاب خشك مي كنند
هنگاميكه موز انتخاب مي كنيد بايد پوست آن زرد و سفت و روي آن لكه هاي سياه وجود داشته باشد و اين نشانه موز رسيده است . موز نارس بدليل داشتن نشاسته زياد هضمش سنگين است .
در موز چند ماده شيميايي بسيار مهم مانند سروتونين ، نوروپي تفرين ، دوپامين و كاته چولامين وجود دارد .
خواص داروئي:
موز از نظر طب قديم ايران معتدل و تر است و خون را غليظ مي كند . موز انرژي زيادي دارد و چون نرم هست غذاي خوبي براي كودكان و اشخاص مسن مي باشد
1)بدليل داشتن پتاسيم زياد ضد سرطان بوده و غذاي خوبي براي ماهيچه ها مي باشد
2)موز ملين بوده و همچنين درمان اسهال و اسهال خوني است
3)موز خونساز است بنابراين اشخاص لاغر و كم خون حتما بايد موز بخورند
4)موز تقويت كننده معده و نيروي جنسي است
5)موز درمان زخم معده و روده مي باشد
6)گرد موز همچنين داروي خوبي براي پائين آوردن كلسترول است 7)شيره گلهاي موز درمان كننده اسهال خوني است
8)جوشانده موز اثر قطع خونريزي دارد
9)ضماد برگ درخت موز براي درمان و سوختگي مفيد است
10)ريشه موز دفع كننده كرم معده است
11)موز نفاخ است و زيادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان توليد گاز معده مي كند براي رفع اين عارضه بايد پس از موز كمي نمك خورد
12)موز تاثير خوبي در تامين رشد و تعادل سيستم اعصاب دارد.
13)براي درمان ضعف بدن موز را با عسل بخوريد
14)موز مدر است
15)موز بعلت دارا بودن قند زياد براي مبتلايان به مرض قند مضر است و نبايد در خوردن آن افراط كنند. به صورت خوراکی مصرف میشود که یشیوه های مصرف آن در زیر خواهد آمد
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
گياه نعناع
نعناعي كه به عنوان سبزي خوردن مصرف مي كنيم با نعناعي كه به صورت خودرو در كوه مي رويد متفاوت است. البته از نظر شكل ظاهري تقريباً شبيه هم هستند و از نظر بو، طعم و مزه تقريباً نزديك به هم هستند ولي از نظر موارد درماني آنچه كه در كوه مي رويد غني تر و مؤثر تر است.

البته خوردن نعناعي كه پرورش داده مي شود و به عنوان سبزي خوردن مورد استفاده قرار مي گيرد با غذاي روزانه مخصوصاً غذاي ظهر توصيه مي شود.

در مواردي كه ناراحتيهاي معده وجود دارد اين نعناع تازه و تميز نه تنها معده را ناراحت نمي كند بلكه درمان كننده ي ناراحتي معده هم مي باشد.

اصولاً اگر ما همراه غذا از سبزيهاي تازه به خصوص سبزيهايي كه رويش آنها به صورت خودرو مي باشد استفاده كنيم قطعاً نتايج خوبي خواهيم داشت.

نعناع كوهي يا نعناع فِري از نظر كاربرد و خواص از نعناع معمولي كه به صورت كشت استفاده مي شود بسيار عالي تر، قوي تر و مؤثرتر است. اين داروي گياهي براي موارد سيستمهاي عصبي مثل بيخوابي، كم خوابي و ناراحتيهاي شبانه يك داروي موثر است. ضد اضطراب، ضد هيستري و همچنين مقوي معده است و همچنين برطرف كننده ناراحتيهاي معده و روده به صورت اعم از گازهاي روده و معده و چه ترش كردن و آرغ زدن مي باشد.

همچنين اين گياه داروي خوبي براي ***كه است و با خوردن يك مقدار خشك اين دارو ***كه مي تواند مهار و كنترل شود.

اين گياه در دامنه ها و در ارتفاعات متوسط رويش دارد. بو و عطر بسيار نافذي دارد و در كرمهايي كه براي پوست ساخته مي شود مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين گياه، گلهاي ريز و آبي رنگي دارد و قسمتهاي مورد استفاده اين گياه، گل، برگ و ساقه آن است.
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
گریپ فروت:
گریپ فروت (نام علمی Citrus paradise Macfardane GRAPEFRUIT):
دلیل اینکه این میوه را گریپ فروت می نامند آن است که میوه آن مانند انگور بصورت جمعی تا دوازده تا بر روی شاخه می روید . این میوه که یکی از مرکبات می باشد بیشتر از 4000 سال پیش در هند و مالزی کاشته می شده است ولی تا قرن شانزدهم میلادی در دیگر کشورها ناشناخته مانده بود تا اینکه اسپانیائیها آنرا به کشورهای دیگر بردند .
جالب است که بدانید آمریکا 97% مصرف گریپ فروت دنیا را تامین می کند و تنها ایالت فلوریدا و تگزاس با هم 90% گریپ فروت آمریکا را تولید می کنند .
درخت گریپ فروت به اندازه درخت پرتقال و ارتفاع آن تا 12 متر می رسد برگهای آن سبز و گل آن سفید است . میوه گریپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگامیکه رسیده باشد نازک و برنگ زرد روشن است . اگر در چیدن گریپ فروت تاخیر شود پوست آن کلفت شده و قسمت سفیدی زیر پوست ضخیم می شود و مقدری از آب خود را از دست می دهد . گریپ فروت رسیده ترش و شیرین و کمی تلخ می باشد . نوعی از گزیپ فروت که در شمال ایران می روید چون داخل آن قرمز رنگ است به آن توسرخ می گویند .
• گریپ فروت در حال حاضر در چین ، هند ، خاورمیانه و در ایران هم در شمال و هم جنوب پرورش داده می شود.
• گریپ فروت در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از ژانویه تا می می باشد . گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است.

ترکیبات شیمیایی:
میوه گریپ فروت دارای گلیکوزید نارژینین و بتاسیتوستریل – دی گلیکوزید، بتا سیتوسترول، ویتامین‌ها B1 و C می‌باشد.
درختان گریپ فروت دارای رشد زیاد و حجم شاخساره بالایی هستند و با داشتن اسکلت قوی ، خوشه های سنگین میوه را به خوبی تحمل می کنند . همچنین شکل برگ ها یکنواخت تر و بزرگ تر از برگ های پرتقال ، نارنگی ، لیمو یا لایم بوده و از فیلوتاکسی 5/2 ( پرتقال دارای فیلوتاکسی 5/3 است ) تبعیت می نمایند .
گل های خوشه ای این گونه از نوع کامل بوده و از لحاظ ساختمانی مشابه سایر گونه های مرکبات هستند . قطر میوه بسته به رقم پایه و شرایط رشد درختان بین 8-14 سانتی متر است . در نیمکره شمالی میوه ها اواخر مهرماه تا تیرماه برداشت می شوند . چنانچه میوه ها دیر برداشته شوند ، بذر ها در داخل میوه جوانه زده که سبب کاهش بازار پسندی میوه می شود .
در گونه میوه گریپ فروت ارقام مختلفی از بذر دار تا بی بذر وجود دارد . در ایران میوه های تولید شده در منطقه جیرفت از بهترین کیفیت برخوردارند .
با آنکه در دنیا میوه آن بسیار مورد توجه است اما در ایران به دلیل تلخی غشا آبدان ها ، کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
:heart::gol:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص سیر

سير از مدت‌ها پيش، براي كاربردهاي پزشكي مورد استفاده قرار گرفته است و بيشترين مورد استفاده آن در سال‌هاي اخير براي موارد قلبي - عروقي و خاصيت ضد ميكروبي آن بوده است.
تركيبات سولفور شامل آليسين، ظاهرات تركيبات فعالي در ريشه پياز گياه سير است. مطالعات نشان دهنده تاثيرات مهم اما علائم كاهش دهنده چربي و فعاليت ضد پلاكتي هستند. معمولا اثرات جانبي مصرف سيرخفيف و غير متداول است.
سير ظاهرا تاثيري بر متابوليسم داروها ندارد، اما بيماراني كه از داروهاي ضد انعقاد استفاده مي‌كنند، بايد در مصرف سير احتياط كنند. از اين رو افرادي كه جراحي مي‌كنند بايد ‌٧ تا ‌١٠ روز پيش از جراحي از خوردن سير خودداري كنند چرا كه سير زمان خونريزي را طولاني‌تر مي‌كند.
سير هزاران سال براي اهداف پزشكي مورد استفاده داشته است. اين گياه حداقل ‌٣٠٠٠ سال در طب چين كاربرد داشته است.
مصريان، بابلي‌ها، يوناني‌ها و رومي‌ها از سير براي موارد شفابخش استفاده مي‌كرده‌اند. در جنگ‌هاي جهاني اول و دوم نيز از سير بعنوان ماده ضد عفوني كننده براي پيشگيري از قانقاريا استفاده مي‌شود.
در طول تاريخ، سير در سرتاسر دنيا براي درمان ناراحتي‌هاي مختلف شامل فشار خون بالا، عفونت‌ها و مارگزيدگي‌ها استفاده شده و برخي فرهنگ‌ها از آن براي دفع ارواح شيطاني استفاده مي‌كردند.
در حال حاضر از سير براي كاهش ميزان كلسترول و كاهش خطر بروز بيماري‌هاي قلبي - عروقي و نيز براي بهره مندي از خواص ضد ميكروبي آن استفاده مي‌شود.
پياز ريشه گياه سير مصرف پزشكي دارد. از آن مي‌توان به صورت تازه، خشك و يا روغن گرفته شده استفاده كرد. از آنجا كه برخي تركيبات مفيد در اين گياه در اثر حرارت ديده غير فعال مي‌شوند، لذا سير پخته قدرت طبي كمتري دارد.
سير تاكنون در سطح وسيعي در آزمايش‌هاي باليني بر روي حيوانات و انسان و در لوله آزمايش و در بررسي‌هاي اپيدميولوژيك براي خواص چندگانه پزشكي آن مورد مطالعه قرار گرفته است. كيفيت آزمايش‌ها بر روي انسان متفاوت بوده است كه مقايسه را در آزمايش‌هاي مختلف دشوار كرده است.
در بسياري از آزمايش‌هاي كلينيكي متنوع و اتفاقي تاثيرات سير برروي سطح ليپيد (چربي) مطالعه شده است.
در آزمايشاتي در سال‌هاي ‌١٩٩٣ تا ‌١٩٩٤ صورت گرفت، مشخص شد كه مصرف سير در كاهش سطح كلسترول خون نقش اساسي دارد. بر اساس توصيه‌هاي مهم كلينيكي، به بيماران گفته مي‌شود كه سير تاثير خفيف و كوتاه مدت در كاهش چربي خون دارد.
بيماراني كه سابقه ابتلا به بيماري ترومبوس (تشكيل لخته خوني در عروق يا قلب) را دارند بايد بدانند كه سير مي‌تواند تاثير اندك اما مهم به روي تجمع پلاكت‌ها داشته باشد. به علاوه بايد به بيماران توصيه شود كه اين گياه خاصيت كاهش خطر ابتلا به سرطان بويژه سرطان معده و روده را دارد.
کلمات کلیدی مطلب :
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
فندق و خواص آن


این روزها هر جایی برای عید دیدنی می ‌رویم، می‌ بینیم هر کسی به یکی از مغزهای آجیل علاقمند است؛ برخی تخمه ژاپنی را ترجیح می دهند، برخی پسته و برخی دیگر بادام را دوست دارند. قسمت هایی از آجیل هم، تا مدت ها در ظرف باقی می ‌مانند. فندق یکی از آن دانه‌ هاست که در موردش کم لطفی می ‌‌شود.
ارزش تغذیه ای
فندق خواص و ارزش تغذیه ‌ای زیادی دارد، به همین دلیل از بروز خیلی بیماری‌ ها پیشگیری می ‌کند.
در هر 28 گرم فندق که به طور متوسط معادل 20 عدد مغز آن می باشد، 176 کالری انرژی نهفته است. این مقدار فندق دارای 17 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات، 4 گرم پروتئین و حدودا 2 گرم آب می باشد.
فندق با داشتن روغنی خاص (اسید اولئیک)، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول، ویتامین‌ها و املاح ضروری، جایگاه مخصوصی را در بین دیگر آجیل‌ ها باز نموده است.
بتاسیتوسترول

بتاسیتوسترول که به مقدار زیادی در فندق یافت می ‌شود، اثر فوق‌العاده‌ای در کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان (مخصوصا سرطان سینه و پروستات) دارد.
بنابراین مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، بدن را هم در برابر بیماری‌ های قلبی و هم در برابر سرطان محفوظ می ‌دارد.


روغن فندق

فندق غنی از روغن است. در واقع 60 تا 70 درصد فندق از روغن تشکیل شده است.
این ساختار و ترکیب روغنی دارای فواید زیر برای بدن است:
تامین انرژی، تنظیم حرارت، محفاظت در برابر عوامل بیرونی و کمک به گردش ویتامین‌های محلول در چربی.
در روغن فندق، برخی اسیدهای چرب وجود دارند که اعمال مهمی را برای بدن انجام می‌ دهند؛ به عنوان مثال "اسید اولئیک" موجود در روغن فندق از افزایش کلسترول خون پیشگیری می‌کند(کلسترول را به میزان 2/26درصد کاهش می ‌دهد)، قند خون را تنظیم می ‌کند و آپوپروتئین A-1 را که برای پیشگیری از بروز بیماری ‌های عروق سیاهرگ مفید است، افزایش می ‌دهد(به میزان 25 درصد) و آپوپروتئین B که مضر می ‌باشد را کاهش می ‌دهد(به میزان 5/7 درصد).
دیگر اسید چرب مفید در روغن فندق، "اسید لینولئیک" است که به مقدار زیادی در روغن فندق یافت می ‌شود. لینولئیک اسید نقش خیلی مهمی در رشد و سلامت اندام‌ ها دارد.
ویتامین های فندق


فندق یک منبع خوب از ویتامین‌های B1، B2 و B6 است. این ویتامین ‌ها برای حفظ سلامت مغز و خون‌سازی ضروری هستند، مخصوصا برای کودکان در حال رشد.
ویتامین E
ثابت شده است که مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، تمامی ویتامین E مورد نیاز در روز را تامین می کند و برای پیشگیری از بیماری‌ های عروق سیاهرگ قلبی و سرطان کافی است.
روغن فندق بهترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه ‌های قلب و دیگر ماهیچه‌ های بدن ضروری است.
این ویتامین همچنین برای عملکرد طبیعی سیستم تولید مثل ضروری می ‌باشد.
ویتامین E از تجزیه و همولیز گلبول ‌های قرمز خون جلوگیری می ‌کند، بنابراین به عنوان نوعی محافظ در برابر کم‌ خونی یا آنمی عمل می کند.
از دیگر فواید ویتامین E که در فندق به وفور یافت می ‌شود، پیشگیری و ممانعت از عوامل ایجاد کننده سرطان می ‌باشد. اگر سرطان قبلا در بدن شکل گرفته باشد، ویتامین E با سلول‌ های سرطانی می‌ جنگد.
املاح فندق

فندق دارای مواد معدنی زیر می باشد:
* کلسیم، که برای رشد استخوان ها و دندان‌ ها ضروری است.
* آهن، که در خون ‌سازی نقش دارد.
* روی، که نقش مهمی در هورمون‌ های جنسی دارد.
* پتاسیم، که برای تحریک سیستم عصبی و عملکرد مناسب عضلات و ماهیچه‌ ها ضروری است.
در نهایت این که:

تحقیقی جدید نشان داده است، افرادی که فندق و یا روغن آن را مصرف می‌ کنند، 50 درصد کمتر از کسانی که هیچ گاه فندق نمی ‌خورند، در معرض خطر مرگ بر اثر حمله ‌های قلبی هستند.
این آجیل دارای مواد تغذیه ‌ای مفیدی برای سلامت قلب است. :heart::gol::que::redface::cool::eek:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرمالو

Persimmon


خرمالو یک میوه خوشرنگ و زیبای پاییزی است .
خرمالو احتمالا بومی چین بوده وبعد وارد ژاپن شده و سپس به کشورهای دیگر نیز وارد شده.
خرمالو میوه ملی ژاپن است.



نام خرمالو ترکیبی است از دو واژه خرما و آلو.
از لحاظ طعم دو نوع گس و غیر گس دارد.
در جنگل های شمال ایران این میوه می روید.
چوب درخت خرمالو به نام آبنوس شناخته می شود که سنگین و محکم است.

خواص خرمالو:
میوه خرمالو سرشار از ویتامین های آ - ب - ث است.
مواد معدنی آ ن شامل کلسیم - گوگرد - آهن - فسفر - منیزیوم و پتاسیم است.
و حاوی مقدار زیادی پکتین است که فیبر محلول در آب است
بنابراین باعث کاهش چربی خون می شود.

بعضی از انواع آن تانن دارد.
تانن متراکم در میوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی فشارخون بالا
دیابت و .. را کاهش می دهد.
مطالعات در ژاپن نشان می دهد که پوست خرمالو حاوی فیتو شیمیکالی ست که
احتمالا سلول را در برابر آسیب اکسیداتیو مربوط به پیری محافظت می کند.
خاصیت آنتی اکسیدان میوه خرمالو بالاست و با زغال اخته و توت فرنگی قابل مقایسه است.

دیگر خواص خرمالو:
خرمالو پکتین دارد و هرچه برسد پکتین آن کمتر می شود.
خرمالو یک میوه اسیدی است.
و دارای اسیدهای مالیک -تارتاریک و اسید سیتریک است.
این اسیدها باعث جذب بهتر آهن و روی در بدن می شود.
خرمالو رنگدانه پلی فنولیک دارد.

فوائد خرمالو:
خرمالو بسیار خاصیت دارد و فواید زیادی دارد.
از جمله باعث تسریع رشد کودکان می شود.
برای زهکشی کبد و کلیه مفید است.
برای کم خونی مفیدست.
خرمالو و هسته آن کاربرد طبی و درمانی مخصوصا در طب چینی دارند.

مصرف خرمالو:
خرمالو بهترست با معده پر مصرف شود .
خوردن خرمالو به عنوان دسر بعد از غذا به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند.
زیرا اسید معده را زیادتر کرده و به هضم غذا کمک می کند.

خرمالو کالری زیادی دارد بنابراین در مصرفش نباید زیاده روی کرد.
طبع خرمالو گرم است بنابراین از این لحاظ نیز باید محتاط بود.
کاربرد:
بهترین راه مصرف آن خوردنش به صورت خام است.

همچنین می توان آن را در سالاد-سالادهای میوه-تارت و شیرینی و کوکیز به کار برد.

مربا و مارمالاد و ترشی نیز می توان از آن تهیه نمود.
به عنوان طعم دهنده ماست نیز می توان به کاربرد.

هم چنین خشک شده آن را در آجیل ها می توان مصرف کرد.

اگر خرمالو نارس باشد پس از چیدن آن ها را می توان برای تسریع در رسیدن در کنار سیب درختی قرار داد.
 

na.go

عضو جدید




ننه سرما از راه می‌رسد و دماغ‌ها قرمز می‌شوند، در عوض میوه‌ای شیرین و گس نیز از راه می‌رسد که محفل خانوادگی شب‌های طولانی پاییز و زمستان را گرمِ گرم می‌کند. شبیه گوجه‌فرنگی است، یک گوجه‌فرنگی نارنجی‌پوش. با همان پوست نازک و ظریف که وقتی گازش می‌زنید لب و لوچه را جمع می‌کند. بله خرمالو را می‌گوییم. یک میوه‌ی پاییزی پرطرفدار. مخصوص روزهای سرد. سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن. تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و با ارزش غذایی درخشان.

اگرچه نارس آن گس است و چندان قابل خوردن نیست اما اگر صبر کنید تا حسابی برسد بسیار شیرین و خوشمزه است.


در مورد خرمالو

در غرب به خرمالو زردآلوی ژاپنی یا سیب آسیایی هم گفته می‌شود. این میوه شبیه یک گوجه‌فرنگی بزرگ با پوست صاف و نرم می‌باشد. خرمالو یک میوه‌ی چینی است و میوه‌ی ملی کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم محسوب می‌شود. در این کشورها خرمالو در وسعت زیادی کشت و مصرف می‌شود. درخت خرمالو یک درخت تزیینی زیبا می‌باشد که به راحتی قابل کشت است. رشد این درخت کم است و ارتفاع آن به زحمت از ۵ تا ۱۰ متر تجاوز می‌کند. درخت خرمالو عاشق آب و هوای مدیترانه‌ای است اما سرمای زیاد را هم دوست دارد.
خرمالو در قرن نوزدهم میلادی پا به اروپا گذاشت. امروزه این میوه نه تنها در ژاپن و ویتنام کشت می‌شود بلکه در برزیل، ایران، لبنان، اسپانیا، ایتالیا، تونس، الجزایر و حتی آمریکا نیز کاشته می‌شود. باید بدانید که حدود ۳۰۰۰ گونه‌ی مختلف از این میوه وجود دارد.

ارزش غذایی خرمالو
هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:
انرژی ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری
آب ۷۵.۵ گرم
فیبر ۵.۹ گرم
قند ۲۳ گرم
ویتامین ث ۷.۶ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۱۰ میلی‌گرم
منیزیم ۱۱ میلی‌گرم
آهن ۰.۱۵ میلی‌گرم


خرمالوی یک میوه‌ی انرژی زا
این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند. خرمالو به اندازه‌ی انگور انرژی‌زا است. البته اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید و نمی‌خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می‌رساند. قندهای اصلی این میوه فروکتوز و گلوکز هستند. اگر می‌خواهید حسابی از خجالت خودتان در بیایید و کلی انرژی بگیرید یک عدد خرمالو را با کمی آب لیموترش، کمی ماست و عسل مخلوط کرده و هم بزنید. این معجون را صبح‌ها زمانی که ناشتا هستید میل کنید.

خرمالو سرشار از ویتامین C
میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.

خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن
خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند. رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است. از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

خرمالو و فیبرهایش
خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین می‌باشد. اگر از یبوست رنج می‌برید می‌توانید به این میوه اعتماد کنید.
فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا
خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد. توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید. البته حواستان به قند موجود در آن باشد.

خرمالو برای آن‌هایی که سنگ کلیه دارند
این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است. هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کمک کلیه‌ها کمک می‌کند.
آیا دیابتی‌ها نباید از این میوه مصرف کنند؟
خرمالو یک میوه‌ی شیرین و حاوی قند است. برای همین زیاده‌روی در مصرف آن برای دیابتی‌ها خوب نیست. اما معنی حرفمان این نیست که دیابتی‌ها نباید لب به این میوه بزنند. اگر بیماری قند دارید می‌توانید روزانه یک عدد خرمالوی متوسط میل کنید. اما بیش از این برایتان خوب نیست. افراد معمولی که نگران اضافه‌وزن نیستند می‌توانند روزانه دو تا سه عدد از این میوه میل کنند.

چند توصیه
اگر می‌خواهید از خوردن خرمالو لذت ببرید خرمالوی کاملا رسیده‌ای انتخاب کنید. بهتر است از یک قاشق چای‌خوری کوچک برای مصرف این میوه استفاده کنید.
خرمالوهای نارس طعم گسی دارند و لب و دهان را جمع می‌کنند به خاطر اینکه حاوی تانین هستند. اگر از این طعم و حس خوشتان نمی‌آید صبر کنید تا خرمالویتان کاملا برسد. این میوه در دمای محیط می‌رسد. اگر به مدت چند روز کنار سیب یا موز بماند خیلی زودتر می‌رسد.
اگر اهل مصرف میوه‌های یخ زده هم هستید باید بدانید می‌شود این میوه را نیز فریز و بعدها مصرف کرد.
 

na.go

عضو جدید
10 سوپر میوه پاییزی !
سوپرفودها به مواد غذایی گفته می شود که دارای خواص درمانی و سلامتی زیادی هستند ، هوا در حال سرد تر شدن است و حالا باید از میوه های شگفت انگیز این فصل استفاده کنیم ، سوپرفودهای پاییزی بسیار رنگارنگ و خوشمزه هستند .

سوپرفود ، اصطلاحی است که برای غذاهایی استفاده می شود که سرشار از مواد مغذی ضروری جهت افزایش انرژی هستند وبرای مبارزه با بیماری و بهبود خلق و خو نیزموثرند. سوپرفودها ، استخوان ها را ساخته ، از بیماری های مزمن جلوگیری می کنند، بینایی را بهبود بخشیده و حتی حضورذهن شما بهتر می کنند. آنها را بشناسید و در رژیم غذایی خود بگنجانید ، می توانید به صورت پیش غذا ، غذا ، دسر ، سالاد ، آبمیوه ، سوپ ، سس و .. از آنها استفاده کنید ، فراموش نکنید تا جایی که راه داشته باشد از پوست میوه ها هم استفاده کنید !

سیب
شیرین یا ترش ، سیبها انتخاب فوق العاده ای برای خوردن به صورت خام یا پخته هستند .اما حتما پوست سیب را هم بخورید چون سرشار ازفلائونوید مفید برای سلامتی قلب است . فواید سلامتی :
سرشار از آنتی اکسیدان
4گرم فیبر در هر وعده از آن

کلم بروکسل
اگر خوب درستش کنید این سبزی مزه ای بی نظیر دارد . بهتر است آن را با سس تند و یا سس دلخواهتان مثل سرکه بالزامیک مخلوط کنید .فواید سلامتی :
1/2فنجان از آن حاوی ویتامین K مورد نیاز روزانه شماست
منبع بسیار خوب ویتامین B
منبع خوبی از آهن

گلابی
طعم شیرین و آبدار گلابی موجب محبوبیت آن در بین همه است، پختن گلابی می تواند عطر و طعم افسانه ای آن را بیرون بکشد ، بنابراین سعی کنید پخته آن را امتحان کنید. فواید سلامتی :
منبع خوبی از ویتامین C و مس
4گرم فیبر در هر وعده

شلغم
لازم نیست فقط وقتی سرما می خورید شلغم بخورید ، می توانید آن را به سوپ اضافه کنید و یا با زنجبیل، عسل یا لیمو ، کباب کنید. فواید سلامتی :
منبع خوبی از فیبر
منبع خوبی از ویتامین C

گل کلم
عطر و طعم دلچسب گل کلم ، کنار بشقاب غذا در زمستان عالی است. می توانید آن را بخارپز کنید یا خرد کنید و در سوپ بریزید . فواید سلامتی :
دارای موادی که به جلوگیری از سرطان کمک می کند
کلسترول را کاهش داده و منبع عالی ویتامین C است

کدو تنبل
کدو تنبل غیر از شب هالووین کاربردهای بیشمار دیگری نیز دارد !!. طعم شیرین و بافت مرطوبش آن را برای پای، کیک، و حتی پودینگ ایده آل می کند ! فواید سلامتی :
دارای اسیدهای چرب امگا 3
منبع عالی از ویتامین A و B
سرشار از پتاسیم
تامین کننده بیش از 20٪ ازفیبر مورد نیاز روزانه

انــار
این میوه خوشمزه مثل یک مخزن عالی آنتی اکسیدان است.از آب انار برای سالاد و چاشنی انواع غذاها می توانید استفاده کنید . فواید سلامتی :
طبق مطالعه انجام شده در UCLA ،آب انار بیشتر از شراب قرمز دارای آنتی اکسیدان است
منبع خوبی از ویتامین C و ویتامین B

کیوی
با استفاده از این میوه می توانید عطر و طعم جدیدی به دستور العمل های غذایی خود اضافه کنید . کیوی ترکیب فوق العاده ای با توت فرنگی، طالبی یا پرتقال ایجاد می کند و می توان با ترکیب آن با آناناس یک نوع ترشی درست کرد . فواید سلامتی :
ویتامین C بیشتر از پرتقال
منبع خوبی از پتاسیم و مس

گریپ فروت
مزه خاص گریپ فروت در مقایسه با سایر میوه های خانواده مرکبات آن را متمایز می کند . آن را به مخلوط سبزیجات اضافه کنید، یا با آووکادو و میگو میل کنید ، و یا اینکه از یک لیوان از آب تازه غنی از آنتی اکسیدان آن لذت ببرید . فواید سلامتی :
حاوی بیش از 75 درصد ویتامین C توصیه شده روزانه
منبع خوبی از لیکوپن
دارای پکتین، که نشان داده شده است برای کاهش کلسترول خون مفید است

نارنگی
می توانید از نارنگی های کوچک و شیرین در دستورات غذایی پاییزی استفاده کنید. طعم مورد علاقه ما ترکیب آنها با بادام، خرما و عسل است . آب نارنگی را با روغن، سرکه و زنجبیل در سس استفاده کنید. فواید سلامتی :
منبع خوبی از ویتامین C
منبع خوبی از بتا کاروتن
 

na.go

عضو جدید
خواص انار

خواص انار


فصل سرما در راه است و با خودش میوه‌های جدیدی می آورد؛ از خرمالو و انواع مرکبات گرفته ت انار. انار، میوه‌ خوش‌خوراکی است که خیلی از خانواده‌ها آن را به اصطلاح دون می‌کنند و به همراه نمک و گلپر می‌خورند. انار خوردن در شب یلدا هم سال‌های سال است که به یکی از آداب این شب طولانی سال تبدیل شده. احتمالا از هر کسی درباره خواص انار بپرسید، در پاسخ می‌گوید که انار خون را تصفیه می‌کندولی متخصصان تغذیه، فواید دیگری را هم برای انار ذکر می‌کنند.

تصفیه خون

می‌دانید که انار یک تصفیه‌کننده خون بوده و برای کبد بسیار مناسب است. به این دلیل از قدیم خوردن این میوه برای شفافیت پوست توصیه می‌شده است.
از امام رضا(ع) نقل می‌کنند که: «انار بخورید تا دهان‌تان پاکیزه و خوش‌بو شود.» مطالعات متعدد نشان داده که عادت به خوردن این میوه مانع تشکیل پلاک‌های دندانی و بروز پوسیدگی دندان می‌شود.


تقویت قلب

نکته مهمی که باید درباره انار بدانیم خاصیت حفاظتی آن در برابر بیماری‌های قلبی است. انار احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را با کاهش فشار خون، جلوگیری از اکسید شدن LDL و تشکیل پلاک در دیواره عروق پایین آورده و ریسک ابتلا به گرفتگی عروق را کم می‌کند.


رب انار

یکی از فرآورده‌های پرمصرف این میوه رب انار است؛ فرآورده‌ای که به بهانه وفور این میوه در برخی مناطق مانند یزد و شهرهای شمالی کشور تهیه می‌شود. به این ترتیب که آب انار را جوشانده و آن را تغلیظ می‌کنند و به عنوان چاشنی به خصوص در خورش فسنجان و تهیه زیتون پرورده مورد استفاده قرار می‌دهند. البته این رب می‌تواند ترش و یا شیرین باشد که با افزودن کمی شکر و یا آب نارنج و یا آب غوره این مزه‌ها تقویت خواهند شد.


ترکیب انار و گل‌پر

خوردن این میوه و آب آن به دلیل ترکیباتی که دارد، یبوست‌آور است و خوردن‌اش به همراه هسته مانند یک ملین عمل می‌کند اما به دلیل ایجاد مشکلاتی به هنگام دفع، بهتر است که یک چهارم آن را با هسته و بقیه‌اش را بدون هسته میل کنید. ضمنا از آنجا که این میوه نفاخ است، مصرف آن با گیاه معطری مانند گل‌پر که طبع گرمی دارد، خاصیت نفاخ بودن را از این میوه می‌گیرد.
خوردن انار یا آب آن به تنهایی سوء‌هاضمه‌آور بوده و سوزش معده به دنبال دارد. به این دلیل خوردن‌اش با گلپر توصیه می‌شود. یادتان باشد که خوردن مقدار کمی از انار گلپر زده بعد از غذا به هضم غذا کمک می‌کند.


میوه بارداری

خانم‌های باردار نیز بهتر است در این دوران انار میل کنند زیرا این میوه هم علایم ویارشان را کاهش می‌دهد و هم به رشد جنین کمک می‌کند.


آش انار

با این میوه می‌توانید آشی گرم تهیه کنید به نام آش انار که یزدی‌ها آن را پخته و بیشتر از همه میل می‌کنند. طرز تهیه‌اش به این ترتیب است که برنج و لپه را به همراه سبزی آش (جعفری و گشنیز) و کمی سیر طبخ کرده و سپس نیم ساعت قبل از برداشتن آش از روی حرارت به آن آب انار یا رب انار می‌افزایند و به جای نعناع داغی که به سایر آش‌ها اضافه می‌شود، به آن کمی گلپر می‌زنند.


منبع آنتی‌اکسیدان

این میوه سرشار از ویتامین C (یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی) است و به این ترتیب، خوردن یک عدد از آن یا ۱۰۰ سی‌سی از آب انار تامین‌کننده ۱۶ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین است. ضمنا منبعی از ویتامین B۵ و پتاسیم است و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن هم از خانواده پلی فنول‌ها، دیگر مواد ارزشمند این میوه هستند. مزه گل انار نیز به دلیل تاننی است که در پوست‌اش دارد، درست مثل چای


در زیر چند خاصیت منحصر به فرد این میوه بهشتی و مفید را بر می شماریم:
۱) انار غنی از آنتی اکسیدانهای قوی پلی فنولیک(POLYPHENOL)، تانن(TANNINS)،(PUNICALAGINS) و(ANTHOCYANINS) میباشد.

۲) الاژیک اسید ELLAGIC ACID موجود در اناراز بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی را کند میسازد.

۳) انار برای سلامتی قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریانها و سکته ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزامیر و پیشگیری از سرطانها بویژه سرطان پروستات مفید است.

۴) آب انار خاصیت میکروب کشی و ضذ عفونی کنندگی دارد.

۵) یک انار معمولی ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین میکند. همچنین انار منبع خوبی از اسید فولیک، پتاسیم و آهن میباشد.

۶) کاهش فشار سیستولیک خون و کلسترول بد نیز از دیگر خواص انار میباشد.

۷) آنتی اکسیدان های موجود در انار ۳ برابر میزان آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز و شراب قرمز است.

۸) انار تشکیل پلاک عروق را تا ۳۰ درصد کاهش میدهد.انار میزان نیتریک اکساید بدن را نیز افزایش میدهد.

۹) انار خون ساز و تصفیه کننده خون است.

۱۰) انارعطش را برطرف کرده و خنک کننده است.

۱۱) انار برای درمان اسهال،آرتریت،زردی و بواسیر مفید است.

۱۲) انار اشتها آور است.

۱۳) انار در درمان کم خونی و افزایش انرژی بدن موثر و مفید است.

۱۴) انار تقویت کننده کبد و کلیه ها میباشد.



● خواص دیگر انار:

۱) دم کرده پوست انار گلودرد را تسکین میدهد.

۲) انار برای التهاب معده مفید است.

۳) انار قابض است بویژه پوست ریشه درخت و پوست میوه آن.

۴) جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده را نابود میسازد.

۵) انار ادرار آور است.

۶) برای درمان اسهال ۳۰ گرم پوست انار را با ۳ گرم دارچین در یک لیوان آب بجوشانید و بصورت خنک میل کنید.

۷) برای رفع گرفتگی صدا ۳۰ گرم پوست انار را به همراه ۲ گرم زاج سفید جوشانده و غرغره کنید.

۸) برای رفع دل درد روی دانه های انار نمک و فلفل زده وآن را میل کنید.

۹) برای رفع تب یک لیوان آب انار را به همراه اندکی زعفران میل کنید.

۱۰) پوست انار را در زیر نور آفتاب خشک کرده و تبدیل به پودر کنید. سپس آن را با اندکی فلفل سیاه و نمک مخلوط کرده و همراه با خمیر دندان، دندانها را مسواک بزنید. این مخلوط باعث سفید و درخشان شدن دندانها شده و برای سلامتی لثه ها نیز مفید است.

۱۱) جوشانده پوست انار برای گلودرد و التهاب گلو مفید بوده و همچنین خاصیت ضد کرم نیز دارد.
۱۲) دانه انار برای حل کردن سنگ کلیه و مثانه مفید است.
 

Similar threads

بالا