خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوزمو اویل ژاپن قرارداد خرید نفت خود از ایران را تمدید کرد

کوزمو اویل ژاپن قرارداد خرید نفت خود از ایران را تمدید کرد

به نقل از پایگاه اینترنتی پلاتز، منابع مطلع گفتند، شرکت پالایشگاهی کوزمو اویل ژاپن، ضمن تمدید قرارداد خرید نفت خود از شرکت ملی نفت ایران، واردات خود از این کشور را از ماه آوریل کاهش داد.


این گزارش حاکی است، سخنگوی شرکت کوزمو اویل حاضر به تایید تمدید قرارداد این شرکت با شرکت ملی نفت ایران نشد. قرارداد قبلی کوزمو اویل با ایران در پایان ماه مارس به اتمام می رسد.


یک منبع نزدیک به این شرکت گفت، که معتقد است کوزمو اویل قرارداد خود را تمدید کرده اما وی از پرداختن به حجم قرارداد جدید خودداری کرد.


منبع مذکور افزود، به منظور پیروی از توافق ماه گذشته دو کشور ژاپن و امریکا در خصوص معافیت بانک های ژاپنی از تحریم های آمریکا علیه ایران در عوض کاهش قابل توجه خرید نفت ژاپن از ایران، حجم قرارداد جدید کمتر از حجم قرارداد قبلی این شرکت با شرکت ملی نفت ایران خواهد بود.


هنوز کاملا مشخص نیست که شرکت کوزمو، به چه میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است. اما بر اساس آمارهای رسمی شرکت کوزمو اویل، این شرکت در سال 2011، روزانه حدود 36 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.


به گفته منابع آگاه، آنچه مسلم است اینکه، کوزمو اویل برنامه ای برای خرید نفت از ایران در طی ماه های آوریل تا می بر اساس قرارداد جدید ندارد و مشخص نیست که آیا این شرکت محموله نفتی ای از ایران در ماه ژوئن تحویل خواهد گرفت یا خیر.


قرارداد جدید شرکت کوزمو اویل با ایران حاوی بند فورس ماژور است که به موجب آن در صورتی که تحریم ها این شرکت را از خرید نفت ایران باز دارند، این شرکت می تواند به این بند توسل جسته و از عمل به ادامه قرارداد سرباز زند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیاه ،سفید و خاکستری نمایشگاه هفدهم نفت

سیاه ،سفید و خاکستری نمایشگاه هفدهم نفت

هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت ،گاز ،پالایش و پتروشیمی روزگذشته به پایان رسید. نمایشگاهی که از نظر اکثر کارشناسان صنعت نفت بزرگترین و با اهمیت ترین نمایشگاه این حوزه و در سطح جهان به شمار می رود.


* بازی با اعداد، کاهش یا افزایش شرکت کننده ها


به گفته مسئولان برگزار کننده این نمایشگاه در هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت 1255 شرکت داخلی و خارجی از 44 کشور جهان حضور داشتند و مشارکت در نمایشگاه نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته‌ است، این در حالی است کهگفت به نظر می رسد این آمار در حالی ارائه می شود که برای شرکت در نمایشگاه شانزدهم 1390 شرکت داخلی و خارجی آمده بودند.


* بارش باران یا نبود مسئول عالی رتبه


یکی دو ماه قبل از آغاز نمایشگاه مسئولان برگزار کننده بارها به طور رسمی اعلام کرده بودند مراسم افتتاح نمایشگاه هفدهم، روز دوشنبه 28 فروردین ماه و با حضور یکی از مسئولان عالی رتبه برگزار می شود اما یک روز مانده به برگزاری مراسم افتتاح این مراسم تعویق افتاد که علتش نیز بارندگی و در خواست غرفه داران اعلام شد اما در حین برگزاری نمایشگاه غرفه داران نیز نمی دانستند که چرا مراسم افتتاح به تعویق افتاده است.


با این حال خبرنگار فارس مطلع شد به دلیل اینکه وزیر نفت در جلسه تلفیق بودجه بوده است و از طرفی نیز چون هیچ مسئول عالی‌ رتبه‌ای نتوانسته بود برای مراسم افتتاح بیاید، این مراسم به تعویق افتاده است و بارش باران تنها بهانه ای بود برای مسئولان برگزار کننده نمایشگاه صنعت نفت.


* حضور باشکوه شرکت های ایرانی به پشتوانه سال تولید ملی


سال جاری به عنوان سال تولید ملی با حمایت از کار وسرمایه ایرانی نام گذاری شده است به همین دلیل انتظار می رود که در این سال، حرکت به سمت افزایش تولید ملی و استفاده از کالاهای ایرانی بیش از سال های گذشته باشد.


در طول برگزاری نمایشگاه فرصتی شد از غرفه های شرکت های ایرانی نیز دیدن کنیم که الحق و الانصاف شرکت های ایرانی تمام قد در این نمایشگاه ظاهر شده بودند و حتی برخی از این شرکت ها توانسته بودند محصولات ساخت خودشان را در معرض دیدو قضاوت قرار دهند.


سالن هایی که در اختیار شرکت های داخلی بود شلوغ تر از دیگر سالن های نمایشگاه بود، به طوری که دستاوردهای متخصصین ایرانی حتی مورد توجه دانش آموزانی بود که برای بازدید به این نمایشگاه آمده بودند.


* جذب بازدید کننده با اهدای هدایا


در چنین نمایشگاه هایی مرسوم است که غرفه داران برای جذب بازدید کننده اقدام به اهدای هدایای تبلیغاتی به بازدیدکنندگان می کنند، هدایایی مانند برشورهای تبلیغاتی، خودکار و یا سررسید، اما در این نمایشگاه علاوه بر اینکه برخی از شرکت ها این هدایا را در نظر گرفته بودند برخی دیگر نیز به این ها بسنده نکرده و هدایایی مانند لب تاپ سونی، لب تاب دل، دی وی دی‌های سامسونگ و ال جی ، گوشی تلفن همراه گلکسی، تبلت و ... را نیز به بازدیدکنندگان "ویژه" خود هدیه می دادند. به این ترتیب که هر بازدید کننده که عزیز تر و یا به قولی دارای سمت بالایی در صنعت نفت و گاز بود هدیه ای که دریافت می کرد نیز باارزش تر بود. به همین دلیل برخی از مسئولان صنعت نفت نیز سعی می کردند با اهل خانواده در این غرفه ها حضور پیدا کنند.


* خوشحالی چینی ها از حضور در نمایشگاه


شرکت های چینی که جزء لاینفک این قبیل نمایشگاه ها هستند نیز در هفدهمین نمایشگاه صنعت نفت حضور داشتند ،به طوی که اگر دیگر کشورهای آسیایی و یا اروپایی تنها یکی دوسالن در اختیارشان بود به نظر می رسید فضای موجود برای شرکت های چینی نیز کفاف نمی داد زیرا طوری سالن هایی را که در اختیارشان بود فضا سازی کرده بودند تا بتوانند از کمترین جا بیشترین استفاده را بکنند.


با برخی از غرفه داران شرکت های چینی که صحبت کردیم به اتفاق می گفتند از این که توانسته اند در این نمایشگاه حضور به هم رسانند خوشحال هستند و از طرفی نیز پیشرفت های شرکت های ایرانی را در صنعت نفت و گاز غیر قابل باور می دانستند.


* حضور چهره های جدید عرصه خبر


این گزارش حاکی است این گونه نمایشگاه ها محفلی است،برای حضور افرادی که در طول سال افتخار آشنایی با آنها را در هیچ یک از برنامه های خبری صنعت نفت وگاز حاصل نمی‌شود اما به یکباره متوجه می شویم این افراد نیز در عرصه خبرو رسانه نیز فعال هستند و هنگامی که با آنها صحبت می کنیم که از کدام رسانه و یا سایت معتبر خبری حضور یافته اند، اسامی مجلات و روزنامه هایی را می برند که کمتر اسم شان شنیده شده و در ذهن انسان آشناست.


این افراد آن چنان پرشور در همه برنامه ها و غرفه ها حضور پیدا می کنند که گویا که در طول سال نیز این چنین هستند و به چیزی نمی اندیشند به جز سربلندی ایران عزیزمان اما متاسفانه برای گرفتن یک خودکار تبلیغاتی و ..... چنان التماس می کنند که برخی از خبرنگاران شرم می کردند تا گردن آویز خود را که روی آن نوشته شده بود خبرنگار به گردن بیاندازند.


به هر حال این نمایشگاه هم به اتمام رسید،اما امیدواریم مسئولان برگزاری نمایشگاه هجدهم که قرار است سال آینده برگزار شود دقیقتر و منظم تر برای نمایشگاه برنامه ریزی کنند تا در این رویداد مهم صنعت نفت کمتر شاهد حاشیه‌های سیاه و خاکستری باشیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم ایران بازار انرژی جهان را بی‌ثبات کرده است

تحریم ایران بازار انرژی جهان را بی‌ثبات کرده است

، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی ایران نسبت به انتشار بحران اقتصادی منطقه یورو به کشورهای دیگر هشدار داد.


به گزارش پرس‌تی‌وی، وی که در نشست گروه ۲۴ و در حاشیه اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن سخن می گفت خاطرنشان کرد که باید از بروز بحران اقتصادی در جهان پیشگیری شود.


حسینی هشدار داد: تحت شرایط موجود، باید توجه یکپارچه ای به بحران تشدید شده منطقه یورو و انتشار آن به دیگر بخش‌های جهان شود.


وی افزود: بحران بدهی منطقه یورو با دیگر خطرها به ویژه خطرهای بی‌ثباتی، کمبود نفت و نوسان بازار نفت آمیخته و همراه شده است.


وزیر اقتصاد و دارایی ایران تاکید کرد: این وضع نامساعد به علت مداخله سیاسی و استفاده از ابزارهای اقتصادی برای مقاصد سیاسی رخ داده است.


حسینی از تحریم‌های یک طرفه و با مقاصد سیاسی غرب علیه ایران انتقاد کرد و گفت: تحریم‌های ناعادلانه علیه سیستم بانکداری و صادرات نفت ایران فقط به بی‌ثباتی بیشتر در بازار انرژی جهانی منجر شده است.وزیر اقتصاد ایران با ابراز حمایت جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های حذف فقر از گروه 24 درخواست کرد که قوانین عملی در رابطه با این موضوع درنظر بگیر
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال بازنگری اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران طی ۲ ماه آینده

احتمال بازنگری اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران طی ۲ ماه آینده

به نقل از رویترز، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: ممکن است دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در 2 ماه آینده تحریم واردات نفت ایران را مورد بازنگری قرار دهند.


این مقام آگاه افزود: درحال حاضر، هیچ دلیل اقتصادی برای تغییر برنامه‌های تحریم علیه ایران وجود ندارد.


ایران خواستار لغو تحریم ها علیه خود به عنوان اقدامی اعتماد ساز پیش از نشست بغداد شده است.


بر اساس این گزارش، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا توافق کردند تا برنامه تحریم علیه ایران را در ماه جاری به علت نگرانی‌ها در مورد تاثیرات بالقوه آن بر روی قیمت جهانی نفت خام و مشکلات کشورهایی مانند یونان در یافتن ذخایر جایگزین مورد بررسی دوباره قرار دهند اما آنها این بررسی را به تعویق انداختند و این موضوع را در ماه می یا ژوئن مورد بررسی قرار خواهند.


این مقام ارشد افزود: تاکنون یونان اعلام کرده که توانسته است مشکل خود را کنترل کند اما آنها امکان بحث دوباره در مورد تحریم‌ها در ماه می یا ژوئن را درخواست کرده‌اند.


وی تصریح کرد: وضعیت بازارهای نفتی تحت بررسی دقیق قرار دارد و اگر لازم باشد به بازنگری در تحریم‌ها خواهیم پرداخت.


این مقام آگاه از اینکه تغییر زمان‌بندی بررسی تحریم‌ها به مذاکرات ادامه‌دار تهران با غرب ارتباط دارد یا نه صحبتی نکرد. دیپلمات‌های غربی اعلام کردند: تحریم‌ها تغییر نخواهد کرد و هرگونه تغییر در تحریم‌ها منوط به برداشتن قدم‌های اساسی از سوی ایران است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف ۵ میدان جدید نفت و گاز در دستور کار/عملیات اکتشاف در گلستان و فارس

کشف ۵ میدان جدید نفت و گاز در دستور کار/عملیات اکتشاف در گلستان و فارس

سید محمود محدث در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس و شانا در حاشیه هفدهمین نمایشگاه نفت با بیان اینکه یک میدان بزرگ و با ذخایر قابل توجه نفت سبک کشف شده است، گفت: این میدان بزرگتر از میادینی است که چند سال اخیر در ایران کشف شده است و دو لایه با درجه API متفاوت را در خود جای داده است.


وی افزود: من از وضعیت دقیق کشف میادین سبک در جهان خبر ندارم و درباره مطلبی که در آن اطلاعات کافی ندارم و اظهار نظرنمی‌کنم، چنانکه درباره مقایسه این میدان با میادین نفت سبک جهان نیز ادعایی از سوی ما مطرح نشده است.


مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اضافه کرد: امیدوارم در سال جاری بتوانیم 4 یا 5 میدان جدید به جز میادینی که اکتشاف آنها در سال گذشته قطعی شده است را کشف کنیم.


وی اظهار داشت: سال گذشته 6 میدان حاوی 4 لایه نفتی و 3 لایه گازی کشف کردیم که میادین سومار، خیام، مدار، فرزاد A و دلاوران را شامل می‌شود و نام یکی از این میادین را نیز اعلام نکرده‌ایم.


وی در پاسخ به پرسشی درباره محل احتمالی کشف میادین جدید گفت: فعالیت‌های ما در حال حاضر در منطقه غرب و جنوب کشور و در استان‌های گلستان و فارس متمرکز شده و در این مناطق حفاری اکتشافی انجام می‌دهیم.


محدث افزود: در حال حاضر 6 دکل خشکی و 1 دکل در دریا داریم که سال گذشته در مجموع بیش از 40 هزار متر حفاری کردیم که یک چاه دریایی و 9 چاه خشکی حاصل این حفاری بوده است.


*دکل‌های جدید به میادین مشترک خواهند رفت


وی در ادامه اظهار داشت: به دلیل اولویت توسعه میادین مشترک اگر دکل جدیدی وارد کشور شود به پروژه‌های این میادین اختصاص خواهد یافت و مدیریت اکتشاف دکل جدیدی دریافت نخواهد کرد.


مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اضافه کرد: در حال مطالعه برای احتمال وجود پتانسیل وجود لایه‌‌های نفتی در بخش‌های دیگر پارس جنوبی هستیم،اما هنوز تصمیم به حفاری اکتشافی در این میدان نگرفته‌ایم.


وی افزود: در دریا سال گذشته اولین چاه فرزاد A را حفاری کردیم و چاه دوم نیز با قرارداد با پتروپارس حفاری خواهد شد،اما فرزاد A این ظرفیت را دارد که برای سرعت دادن به توسعه با 2 یا 3 دکل همزمان حفاری شود.


محدث گفت: یک حلقه چاه توصیفی برای این میدان در نظر گرفته شده است و همزمان طرح توسعه میدان و ساخت یک جکت آن در حال پیگیری و انجام است.


*تلاش برای تعیین وضعیت میادین نفت شیل


وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه‌های رسوبی آمریکا، شیل گاز وجود دارد اما لایه‌های شیلی ایران بیشتر پتانسیل نفت دارند و ما نیز روی شیل‌های نفتی کار می‌کنیم.


وی افزود: در حال حاضر با توجه به منابع نفت متعارف نیازی به سرمایه‌گذاری روی تولید نفت از لایه‌های شیلی نداریم اما اکتشاف یابد به آینده فکر کند و نسبت به افزایش کشف حجم ذخایر کشور فعال باشد و ما نیز مطالعه روی شیل‌های گازی و نفتی را آغاز کرده‌ایم تا ظرف 3 یا 4 سال آینده این مطالعات تکمیل شود.


مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: 40 هدف اکتشافی را تعیین کرده‌ایم تا علاوه بر سرمایه‌گذاری خودمان، شرکت‌های علاقه‌مند در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری کنند چنانکه 14 بلوک را مشخص کرده‌ایم که در شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری اعلام خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه در شمال شرقی با توجه به وجود میادین گازی خانگیران و گتبدلی به دنبال شناسایی دیگر میادین هستیم، اضافه کرد: یک عملیات لرزه‌نگاری در 3 یا 4 سال گذشته انجام شد که چند هدف اکتشافی را مشخص کرد که خوشبختانه با حفاری در میدان طوس 2 تریلیون فوت مکعب گاز در جا کشف کردیم.


وی افزود: عملیات لرزه‌نگاری با این کشف گسترش یافت چنانکه از غرب خانگیران تا شمال قوچان و دره گز 70 تا 80 درصد لرزه نگاری تمام شده است.


محدث ادامه داد: در عین حال در حال ساخت جاده برای یک هدف اکتشافی هستیم تا دکل حفاری را در آن مستقر کنیم که به احتمال زیاد بعد از پایان عملیات حفاری کردند دکل به آن منتقل خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
هند، افغانستان و پاکستان بر سر هزینه‌ ترانزیت «تاپی» به توافق رسیدند

هند، افغانستان و پاکستان بر سر هزینه‌ ترانزیت «تاپی» به توافق رسیدند

عاصم حسین وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد: هند، افغانستان و پاکستان بر سر هزینه ترانزیت خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موسوم به خط لوله تاپی به توافق رسیدند.


به گزارش روزنامه پاکستانی نیشن، هزینه ترانزیت این خط لوله 7.6 میلیارد دلاری 49.5 سنت تعیین شده است.


وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: پس از این توافق 3 جانبه بر سر هزینه ترانزیت، خط لوله انتقال گاز تاپی ارزان‌تر از خط لوله آی‌پی خواهد بود و ایران نیز قیمت خود را کاهش خواهد داد.


عاصم حسین توضیح داد: قرارداد انجام بررسی فنی پروژه آی‌پی هفته آینده انتشار می‌یابد و آگهی می‌شود.


وی افزود: دستور تاسیس 100 جایگاه «ال‌پی‌جی» در 2 ماه آینده داده شده است. تقریبا 150 مترمعکعب گاز در هوا هدر می‌رود و سیاستی در پیش است که از این گاز استفاده شود.


وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان خاطرنشان کرد: 2500 بشکه نفت و 30 مترمکعب گاز در «بادین» کشف شده است.


بر اساس این گزارش، عاصم حسین بر این عقیده است که پاکستان تا 5 سال آینده منابع کافی برای برآوردن تقاضای انرژی خود خواهد داشت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
امارات برنامه‌ای برای جایگزینی نفت ایران در بازار اروپا ندارد

امارات برنامه‌ای برای جایگزینی نفت ایران در بازار اروپا ندارد

محمد الحملی وزیر نفت امارات گفت: این کشور به عنوان پنجمین تولیدکننده نفت اوپک، برنامه‌ای برای افزایش صادرات به اروپا برای جبران نفت تحریمی ایران ندارد.


به گزارش رویترز، الحملی در حاشیه کنفرانس انرژی در استانبول تصریح کرد: قیمت جهانی نفت با وجود اینکه بازار به خوبی از نظر عرضه نفت تامین می‌شود، درحال افزایش است و تولیدکنندگان با این سطح قیمت زندگی می‌کنند.


وی افزود: نفت ما به شرق که بازار ملی ما است، صادر می‌شود. ما شرکای خود را داریم توتال، اکسون مبیل، شل، بی‌پی نیز نفت را به شرق می‌برند. درنتیجه دستورکار بیشتر به سمت شرق است.


نگرانی در مورد احتمال کمبود عرضه نفت در اثر تحریم‌های غرب علیه ایران سبب شد که قیمت نفت در ماه مارس به 128 دلار در هر بشکه که بالاترین میزان از سال 2008 است، برسد.


بر اساس این گزارش، عربستان نیز به رغم وعده های خود برای افزایش تولید نفت خود در واکنش به تحریم ایران نتوانسته تولید خود را از ۱۰ میلیون بشکه در روز بیشتر کند.


الحملی خاطرنشان کرد: ما به عنوان تولیدکنندگان معتقدیم که بازار به خوبی تامین می‌شود. کمبودی در نفت وجود ندارد اما ما با این سطح قیمت نفت زندگی می‌کنیم.


وزیر نفت امارات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش تولید خواهند داشت، گفت: ما 5 ماه را درنظر داریم و این یک پروژه طولانی‌مدت است. این روندی مستمر است و ظرفیت یک شبه افزایش نمی یابد.


ظرفیت امارات حدود 2.7 میلیون بشکه در روز اس
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
میدان ذخیره سازی گاز سراجه اواخر اردیبهشت افتتاح می شود

میدان ذخیره سازی گاز سراجه اواخر اردیبهشت افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اولین میدان ذخیره سازی گاز که در منطقه سراجه استان قم واقع شده است در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه به طور رسمی به بهره برداری می رسد.


این گزارش حاکی است از اول اردیبهشت ماه سال جاری روزانه بین 3 تا 5 میلیون مترمکعب گاز به این میدان تزریق شده است و تا مرداد ماه سال جاری به 11 میلیون متر مکعب خواهد رسید.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشرفت 62.5درصدی پالایشگاه های گازی فاز 22 تا 24 پارس جنوبی

پیشرفت 62.5درصدی پالایشگاه های گازی فاز 22 تا 24 پارس جنوبی

قائم مقام مدیر پروژه طرح های توسعه پالایشگاه های گازی فازهای 22، 23، 24 در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر 21 ماه از تحویل فازهای پارس جنوبی می گذرد که توانستیم در طول این مدت پالایشگاه های گازی فازهای مذکور را به 62.5 درصد پیشرفت برسانیم.


مجید کریمی با اشاره به اینکه تحریم ها موجب شده است تا به خوداتکایی برسیم گفت: شرکت پتروسینا آریا پیمانکار اصلی طرح توسعه پالایشگاه های گازی فازهای 22، 23 و 24 با مشارکت شرکت صدرا است.


وی ادامه داد: این پروژه شامل 4 بخش پلتفرم، دو خط لوله انتقال 32 اینچی،بخش حفاری و احداث چهار پالایشگاه است.


جانشین مدیره پروژه طرح توسعه پالایشگاهای 22، 23 و 24 در تشریح جزئیات این طرح افزود: در این طرح 4 سکوی دریایی در حال عملیات احداث است که هدفگذاری برای حفر 38 حلقه چاه در فاصله 105 کیلومتری از ساحل را در دستورکار دارند.


کریمی ادامه داد: پالایشگاه در زمینی به مساحت 220 هکتار به منظوراستخراج 56 میلیون متر مکعب گاز و 77 هزار بشکه میعانات گازی، 2900 تن ال پی جی و 2750 تن گاز اتان و 400 تن گوگرد احداث شده است و تمامی مراحل طراحی و مهندسی این پروژه به دست متخصصان داخلی و فارغ التحصیلان صنعت نفت کشورمان در حال انجام است.


وی در پایان با اشاره به تحریم ها و محدویت هایی که از سوی برخی شرکت های اروپایی و غربی متوجه صنعت نفت کشورمان شده است،گفت: شرکت های داخلی با توکل به خدا و تکیه بر دانش بومی و متخصصان داخلی پروژه‌ای را که قبلا شرکت هیوندای کره در دست توسعه و تکمیل داشت، بدون هیچگونه مشکلی به خوبی رهبری می کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشرفت 50 درصدی اجرای فاز 13 پارس جنوبی

پیشرفت 50 درصدی اجرای فاز 13 پارس جنوبی

پیمانکار فاز 13 پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به پیش رفت 50 درصدی این فاز پس از 20 ماه از آغاز عملیات احداث گفت: امیدوارم پیش از موعد مقرر بهره برداری زود هنگام از فاز 13پارس جنوبی را بتوانیم آغازکنیم.


مدیرعامل شرکت شرکت پترو پایدار ایرانیان تصریح کرد: این شرکت به شکل سهامی خاص و به منظور اجرای پروژه های ای پی سی تاسیس و با بهره گیری از نیروهای توانمند و با تجربه توانایی های لازم را برای اجرای پروژه های ای پی سی ایجاد کرده است.


حبیب جدیدی ادامه داد: مراحل احداث فاز 13 پارس جنوبی به دست نیروهای داخلی کشور انجام می شود و در این پروژه از هیچ نیروی خارجی نیز استفاده نمی کنیم.


وی با اشاره به جزئیات اجرایی فاز 13 پارس جنوبی گفت: این پروژه مشتمل بر دو بخش خشکی و دریا است که چاههای این فاز در فاصله 100 کیلومتری خشکی قرار گرفته است.


مدیر عامل شرکت پترو پایدار ایرانیان خاطرنشان کرد: هدف از اجرای پروژه فاز 13 پارس جنوبی استخراج 2 میلیارد فوت مکعب گاز به منظور فرآورش در پالایشگاهی است که قرار است به همین منظور در این پروژه احداث شود.


وی با تاکید برفرمایشات مقام معظم رهبری گفت:با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی،امیداوریم به رشد 30 تا 40 درصدی سالانه دست یابیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت نفت در پایان روزکاری بازارهای جهانی پس از 3 روز کاهش با افزایش روبرو شد.


به گزارش بلومبرگ، قیمت نفت به علت افزایش اعتماد مصرفی در آلمان بیش از پیش‌بینی‌ها رشد یافت.


نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات هفته گذشته با افزایش 76 سنتی بشکه‌ای 118.76 دلار فروخته شد. نفت خام سبک آمریکا نیز با افزایش 78 سنتی 103.05 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.


معاملات برای تحویل در ماه ژوئن نیز 1.16 دلار افزایش یافت و 103.88 دلار در هر بشکه مبادله شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه بیمه محموله‌های نفتی ایران به مقصد ژاپن تا پایان ژوئن

ادامه بیمه محموله‌های نفتی ایران به مقصد ژاپن تا پایان ژوئن

به نقل از پایگاه اینترنتی پلاتز، آکیهیکو تمبو، رئیس اتحادیه نفت ژاپن گفت، شرکت های پالایشگاهی ژاپنی بر اساس پوشش های بیمه ای کنونی حد اقل تا پایان ژوئن قادر خواهند بود به طور معمول از ایران نفت خریداری کنند.


تمبو که در یک کنفرانس خبری در توکیو سخن می گفت اظهار داشت: «بر اساس وضعیت فعلی، (پالایشگاه های ژاپن) می توانند به طور معمول تا ژوئن (نفت ایران) را بارگیری کنند.»


این اظهارات تمبو در شرایطی بیان می شود که حجم خرید نفت پالایشگاه های ژاپنی از ایران می تواند توسط یک پوشش بیمه ای به مبلغ 30 میلیارد ین، معادل 363 میلیون دلار برای یک محموله نفتی و خسارت بدنه کشتی تعریف شود.


صاحبان کشتی های ژاپنی اکنون با مشکل جبران حدود 70 تا 80 درصد پوشش بیمه مجدد خود که معمولا توسط شرکت های بیمه ای اتحادیه اروپا پوشش داده می شد، مواجه شده اند، زیرا پس از تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا، دیگر این شرکت ها محموله های حاوی نفت ایران را بیمه نمی کنند.


اتحادیه اروپا در ژانویه با تحریم نفتی ایران موافقت کرد و قرار است این تحریم ها از ابتدای جولای به اجرا در آیند. این تحریم ها نه تنها واردات و انتقال نفت ایران را ممنوع می سازد، بلکه پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران را نیز با محدودیت مواجه می سازد. به دلیل وجود توافقات در خصوص بیمه مجدد بین شرکت های عضو باشگاه حمایت و جبران غرامت در سراسر جهان، این تحریم ها بر شرکت های کشتی رانی در خارج از اتحادیه اروپا نیز تاثیر خواهد گذاشت.


این تحریم ها، در 23 مارس تغییر یافت و به اشخاص ثالث و پوشش بیمه ای مسئولیت ناشی از آلودگی های زیست محیطی تانکرها اجازه داد تا 30 ژوئن، محموله های نفتی ایران را حمل کنند.


در صورت اعمال دور جدید تحریم ها، سایر انواع پوشش های بیمه ای نیز در صورتی که به قراردادهای منعقده پیش از تاریخ 24 مارس مرتبط باشند، از این تحریم ها معاف خواهند بود. این بدان معناست که قراردادهای جدید برای پوشش بیمه ای خسارات وارده به بدنه کشتی ها و یا بار آنها ممکن نیست پس از 24 مارس بتواند از قوانین محدودیت زای اتحادیه اروپا معاف شود.


وزرای امور خارجه عضو اتحادیه اروپا قرار است روز 14 می در خصوص بازنگری در تحریم ها گرد هم بیایند.


تمبو به خبرنگاران گفت: «من درک می کنم که دولت ژاپن تلاش می کند که کشور را مشمول معافیت از تحریم ها قرار دهد.»


به گفته منابع آگاه، بر اساس پوشش بیمه ای، خریداران ژاپنی می توانند 100 تا 200 هزار بشکه در روز از نفت ایران را در قراردادهای جدید خود که از ماه آوریل آغاز می شود، مورد پوشش بیمه ای قرار دهند.


این در حالی است که شرکت های ژاپنی بر اساس توافقات انجام شده بین توکیو و واشینگتن ملزم شده اند، واردات نفت خود از ایران را به میزان 15 تا 20 درصد کاهش دهند. بر این اساس پیش بینی شده که در ماه های آینده، میزان واردات نفت ژاپن از ایران از 300 هزار بشکه در روز در ماه آوریل به حدود 240 هزار بشکه برسد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات 150 هزار کالای خارجی به صنعت نفت متوقف شد

واردات 150 هزار کالای خارجی به صنعت نفت متوقف شد

به گزارش مهر، محمد صدری افقه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سال 1370 به بعد ساخت داخل در کشور مورد توجه قرار گرفت، گفت: هم‌اکنون با ساخت بیش از 150 هزار قلم کالا در کشور، ساخت کالا و تجهیزات صنعت نفت از مرز بحران گذشته‌ و صنایع نفت و گاز به اتکان تولیدات داخلی، نگرانی از وضعیت تامین کالاهای مورد نیاز خود ندارند.


مدیرعامل شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت بر خودکفایی کشور در تامین برخی کالاهای استراتژیک همچون تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون اقدامات متعددی در زمینه ساخت دکل دریایی و خشکی انجام شده و در چهار تا پنج سال آینده دکل با برند ایرانی خواهیم داشت.

وی با اشاره به برنامه ساخت کالای مورد نیاز صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه 98 درصد نیاز تجهیزاتی صنعت نفت توسط سازندگان داخلی تامین شود.

افقه درخصوص مسائل حمایتی از سازندگان داخلی کالا و تجهیزات صنعت نفت، اظهار داشت: ایجاد صندوق حمایت از تولید داخل، بیمه حمایت از تولید داخل و صدور گواهی‌نامه کیفیت از جمله این اقدامات است و هم‌اکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با ایرانی کردن استاندارد کالاها، گواهی‌نامه ایرانی به آنها دهیم.

به گفته این مقام مسئول، یکی از زیرساخت‌ها برای ساخت داخل موضوع اطلاعات شرکت‌های سازنده است که پیش‌تر اطلاعات منسجم در اختیار نبود ولی درحال حاضر بانک اطلاعاتی طراحی شده و همه شرکت‌های تولیدی با ذکر جزئیات کالاهای تولیدی در این بانک ثبت‌نام می‌شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با مشخص شدن دقیق توان ساخت داخل، بر اساس قانون از واردات کالای مشابه خارجی جلوگیری خواهد شد. با نهایی شدن این سامانه، لیست کالاهایی که توانمندی ساخت داخل آنها ایجاد می‌شود، از لیست کالاهای وارداتی حذف می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت یادآور شد: در پردازش اولیه این سامانه متوجه شده‌این گاهی یک کالای مورد نیاز صنعت نفت در 140 شرکت تولید می‌شود که صرفه اقتصادی نیز نخواهند داشت.

این مقام مسئول درباره امضای قراردادهای پنج ساله خرید کالای شرکت ملی نفت با شرکت‌های سازنده با هدف حمایت از توسعه توان داخل بیان کرد: این قرارداد در شرایطی امضا می‌شود که فقط یک شرکت در کشور سازنده یک محصول خاص باشد ولی اگر تعداد شرکت‌های سازنده بیشتر شد، باید از طریق مناقصه عمل شود.

وی با بیان اینکه مشکل گشایش ال.سی ریالی برای شرکت‌های داخلی حل شده است، اظهار داشت: در این خصوص توقفی کوتاه برای ارائه خدمات وجود داشت که هم‌اکنون حل شده و برای پرداخت به موقع هزینه‌های ساخت، تمام بانک‌های کشور آمادگی گشایش ال.سی ریالی دارند.

تکنولوژی تولید LNG بومی می شود

سیروس تالاری هم در ادامه این نشست خبری با اشاره به توان شرکت‌های این انجمن برای تامین 80 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گفت: این درحالی است که هم‌اکنون حدکثر 30 تا 40 درصد تجهیزات این صنعت توسط سازندگان داخلی تامین می‌‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون به طور متوسط شرکت‌های سازنده ایرانی با نیمی از توان خود در حال فعالیت هستند، اعلام کرد: البته با حمایت مسئولان وزارت نفت و تفاهم‌هایی که در این زمینه انجام شده قرار است پروژه‌های بیشتری به شرکت‌های داخلی ارجاع داده شود.

وی با بیان اینکه سازندگان داخلی توانایی تامین دانش فنی و یا حتی گرفتن لیسانس‌های مورد نیاز را دارند، گفت: با توجه به اینکه کیفیت کالاهای ایرانی از سازندگان شرقی به مراتب بالاتر است، اعتماد به سازنده داخلی و فراهم‌کردن زمینه‌های تامین مالی اجرای قراردادها می‌تواند زمینه را برای توسعه فعالیت آنها با سرعت و کیفیت بیشتر فراهم کند.

وی با اشاره به این‌که در جدید‌ترین وندورلیست شرکت کالای نفت، حدود 1200 شرکت داخلی در لیست قرار دارند، یادآوری کرد: یعنی اگر 200 تا 300 شرکت شبه صنعتی داشته باشیم، 800 تا 900 صنعتگر حقیقی در کشور فعال هستند که حدود 600 شرکت آن عضو انجمن هستند؛ بنابراین 60 درصد توان ساخت داخل در انجمن متمرکز شده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ ساخت مینی ال.ان.جی با مشارکت پژوهشگاه صنعت نفت و سازندگان داخلی، تصریح کرد: این طرح در آینده به تولید دانش ال.ان.جی خواهد رسید که یکی از نیازهای اصلی کشور خواهد بود.

وی از توافق اولیه برای به عضویت انجمن درآمدن شرکت مپنا خبر داد و بیان کرد: به این ترتیب به دنبال تجمیع توانمندی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، انجمن برقابی ایران و مپنا هستیم.

تالاری با اشاره به تصویب منشور توسعه ساخت داخل که براساس آن 10 تا 15 میلیارد دلار پروژه توسط سازندگان داخلی اجرا می شود، خاطر نشان کرد: با حمایت وزارت نفت واردات کالاهای بی کیفیت چینی به صنعت نفت به حداقل کاهش می یابد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
امضای تفاهمنامه کنترل و مبارزه با استعمال دخانیات در صنعت نفت

امضای تفاهمنامه کنترل و مبارزه با استعمال دخانیات در صنعت نفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، مهندس رستم قاسمی در مراسم امضای "تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بهداشت و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران جهت اجرایی کردن پروژه نفس" که صبح امروز(شنبه- 2 فروردین) با حضور محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، دکتر کیان، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان و معاونان و مدیران ارشد وزارت نفت برگزار شد، افزود: نظارت بر اجرای طرح نفس باید استمرار یافته و همه مدیران منابع انسانی نیزباید در این راستا همکاری کنند.


وی ضمن تشکر از سازمان بهداشت و درمان وزارت نفت به عنوان شروع کننده این طرح؛ بر همکاری سازمان بهداشت و درمان و معاونت منابع انسانی این وزارتخانه برای پیشبرد اهداف این طرح تاکید و تصریح کرد: لازم است این دو حوزه ضمن اجرا کردن اقدامات فرهنگی در این خصوص، ابزار کاری خود را نیز به طور رسمی اعلام کنند.


مهندس قاسمی با بیان اینکه، ابزار کاری نیروی انسانی می تواند در مراحل گزینش، ترخیص ها، استخدام، تمدید قرارداد پیمانکاران و... برای افراد سیگاری مدنظر قرار گیرد: افزود: می توان افراد سیگاری را در مراحل ذکر شده با محدودیت روبه رو کرده و بالعکس برای افاد سیگاری که موفق به ترک می شوند با تشویق های خاصی مورد تکریم قرار داد.


وی به این مطلب اشاره کرد که صنعت نفت می تواند در دیگر سازمان های کشور پیشتاز و الگوی اجرای طرح نفس باشدو سپس اظهار کرد: اگر چند سالی داومت بر اجرای این طرح داشته باشیم به طور قطه نتایج موثری بدست خواهد آمد.


وزیر نفت همچنین رسیدگی به خانواده های کارکنان را نیز مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید برای اجرا کردن طرح نفس و ترک کردن سیگار خانواده کارکنان را نیز مدنظر قرار داده و افراد درگیر را از این معضل نجات دهیم.


به گفته مهندس قاسمی، برای رسیدن به اهداف ثمربخش طرح نفس باید هزینه کرد زیرا این یک نوع سرمایه‌گذاری است همچنین باید روش های مناسب را نیز به کار برد.


مدیرعامل سازمان بهداشت درمان صنعت نفت همچنین در مورد اهداف اجرایی پروژه نفس گفت: این طرح یک برنامه جامع مشتمل بر استراتژی های کاربردی به منظور پیشگیری و کنترل استعمال محصولات دخانی در شاغلان و اعضای خانواده های آنان است.


اجرای طرح نفس توسط سازمان بهداشت وزارت نفت


دکتر محمد جواد کیان؛ برگزاری برنامه های آموزشی فردی و گروهی برای سیگاری های شاغل و خانواده های آنان، ارائه خدمات ترک سیگار به متقاضیان ترک، مشاوره به منظور افزایش انگیزه برای ترک سیگار و اجرای برنامه های تشویقی و ترفیعی را از جمله مواردی برشمرد که به منظور اجرای هر چه بهتر پروژه نفس از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حال پیگیری و اجراست.


به گفته وی، بر اساس معاینات دوره ای بین کارکنان رسمی صنعت نفت و بر اساس خوداظهاری نیروهای شاغل 15 درصد کارکنان رسمی صنعت نفت را افراد سیگاری تشکیل می دهند که شامل 13 هزار و 500 نفر می شود.


وی ادامه داد: با احتساب مصرف 10 نخ سیگار در روز توسط یک فرد سیگاری سالانه 5 میلیارد تومان هزینه می شود که با احتساب کارکنان غیر رسمی و هزینه درمان آنها چند برابر رقم اعلامی می شود.


مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خواهان تشکیل شورای عالی نظارت بر اجرای طرح نفس با همکاری مدیران منابع انسانی شرکت نفت و شرکت های زیر مجموعه به ریاست دکتر سلحشور شد.


حفظ سلامت نیروی انسانی صنعت نفت


در این مراسم همچنین، محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات نیز گفت: درصدد هستیم تا در قالب این طرح، نیروی انسانی وزارت نفت را از نظر سلامت حفظ کنیم.


نماینده گارد جهانی سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرد که با همکاری سازمان بهداشت و درمان وزارت نفت طرح نفس با موفقیت خواهد رفت.


بر اساس این گزارش، این پروژه از سال گذشته به دنبال نیاز به کنترل و کاهش شیوع یکی از ریسک فاکتورهای مهم بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها و با بهره گیری از آخرین تجربیات جهانی و همچنین همکاری کارشناسان فعال در این حوزه به اجرا درآمد.


از ابتدای شروع طرح نفس تا کنون اقداماتی شامل آموزش پزشکان و پرستاران صنعتی به منظور ارتقاء مهارت های خدمات ترک سیگار درمناطق بیست گانه سازمان، آموزش خانواده ها، تهیه و تأمین داروهای مورد نیاز، برنامه ریزی به منظور آموزش دندانپزشکان صنعت نفت، طراحی وب سایت ویژه پروژه، برقراری سیستم ارائه خدمات مشاوره ترک از راه دور و آموزش های اولیه روان شناسان سازمان اجرایی شده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
حاشیه‌های آخرین روز هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

حاشیه‌های آخرین روز هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

به گزارش ایسنا، در آخرین روز برگزاری نمایشگاه هفدهم غرفه‌های بخش خصوصی که زمان را برای دیده‌شدن فعالیت‌های خود در رسانه‌ها کوتاه دیدند با شور و شتابی گسترده تلاش در برگزاری نشست‌های خبری متعدد کردند و کار تا جایی پیش رفت که حتی در نشست خبری مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی روابط عمومی برخی از شرکت‌ها از خبرنگاران دعوت به عمل می‌آوردند تا با ترک سریع‌تر این نشست خود را به غرفه‌ی شرکت‌های آنها برسانند و در نشست‌های آنان حضور بهم رسانند.


نکته‌ی دیگر این‌که در واپسین ساعات نمایشگاه با پایان‌یافتن نشست‌های خبری و کمرنگ‌شدن حضور مدیران نفتی در نمایشگاه شبکه‌های رادیویی که در این روزها در محل نمایشگاه مستقر شده‌ بودند هم به تدریج غرفه‌های خود را تعطیل کرده و نمایشگاه را ترک کردند.


هم‌چنین در این روز در نشست ضیغمی (مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی) دو بار انتقاداتی نسبت به دولت‌های قبل از دولت نهم مطرح شد و البته معاون وزیر نفت تاکید کرد که قصد انتقاد از این دولت‌ها را ندارد، اما در هر صورت صحبت‌های ضیغمی حاوی انتقاداتی تلویحی نسبت به کار این دولت‌ها بود.


اما از دیگر حاشیه‌های قابل ذکر آخرین روز نمایشگاه می‌توان به نشست خبری علیرضا غریبی _ مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران _ اشاره کرد.


غریبی که به دلیل حضور در جبهه‌های جنگ از ناراحتی‌های جسمی رنج می‌برد، با وجود وضعیت فیزیکی خود پس از پایان نشست خبری سری هم به ستاد خبری و خبرنگاران حاضر در آن زد و از طرف خود از تلاش چند روز خبرنگاران تشکر کرد که این نکته از جمله مسائل قابل توجه نمایشگاه هفدهم بود، چراکه به غیر از وزیر نفت هیچ یک از مدیران نفتی وارد این اتاق نشده و این‌گونه از خبرنگاران تشکر نکرده بودند.


هم‌چنین در آخرین روز برگزاری نمایشگاه به دلیل تعطیل‌بودن مدارس، ادارات و کارخانجات و دانشگاه‌ها حجم بازدید‌کنندگان از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز به شکل چشم‌گیری افزایش یافته بود.


از دیگر نکات قابل توجه نمایشگاه هفدهم هم می‌توان به فعالیت گسترده‌ی نشریات و روزنامه‌ها و ویژه‌نامه‌هایی برای این‌که در این روزها منتشر می‌شدند، اشاره کرد که از جمله روزنامه‌های فعال در این زمینه که نسخه‌های خود را به ستاد خبری جشنواره هم ارسال کرده بودند می‌توان به روزنامه‌های سیاست روز، عصر اقتصاد، راه مردم، دنیای اقتصاد و ابرار اقتصادی اشاره کرد.


نشریه‌های تازه‌های انرژی و عصر کیمیاگری و هم‌چنین هفته‌نامه‌های اقتصاد صنعت نفت، دانش نفت و مشعل هم از دیگر نشریات حاضر در ستاد خبری هفدهمین نمایشگاه بودند و در این مدت اولین شماره‌ی ایران پترولیوم هم به چاپ رسیده و در نمایشگاه هفدهم توزیع شد.


اما از دیگر نکات قابل ذکر نمایشگاه هفدهم می‌توان به تلاش خوب روابط عمومی وزارت نفت در برگزاری منظم نشست‌ها اشاره کرد، چرا که طی روز‌های نمایشگاه با وجود مشکلات متعدد موجود اکثر نشست‌های خبری راس ساعت شروع شده و در ساعت ذکر شده هم به پایان رسیدند و نظم موجود در برگزاری این نشست‌ها به گونه‌ای بود که گلایه‌ای از سوی خبرنگاران در این زمینه شنیده نمی‌شد.


نکته‌ی قابل توجه دیگر هم جلوگیری از اسراف و صرف هزینه‌های بی‌دلیل در ستاد‌ خبری این نمایشگاه بود که بدون صرف هزینه‌ی اضافه و یا موارد غیرضروری فضایی مناسب جهت فعالیت خبرنگاران فراهم شده بود.


اما از دیگر حاشیه‌هایی که به دنبال برگزاری نمایشگاه نفت ایجاد شده می‌توان به کرایه برخی اتوبوس‌ها و یا تاکسی‌ها اشاره کرد، چرا که در این مدت بسیاری خط‌ها که پیش از این از مسیر نمایشگاه عبور می‌کردند، این روزها با تعیین مسیری خاص خود را خطی نمایشگاه اعلام کرده و کرایه‌هایی دو یا حتی سه برابر روزهای قبل طلب می‌کنند. البته برای چهار نقطه‌ی اصلی شهر هم اتوبوس‌هایی در نظر گرفته که این اتوبوس‌ها در روزهای اول با کرایه‌های هزار تومانی مسافران خود را به مقصد می‌رساندند.


در روزهای دوم به بعد هم اگرچه اعلام شده بود که این اتوبوس‌ها به شکل رایگان مسافران را به مقصد می‌رسانند، اما مسیر‌های تعیین‌شده برای آنها چنان دور و پرترافیک در نظر گرفته شده بود که در موارد متعدد بازدید‌کنندگان نمایشگاه ترجیح می‌دادند کرایه‌ی همان تاکسی‌های پرتوقع را پرداخت کنند.


به گزارش ایسنا، برخی از سیاستمداران و مدیران رده اول کشور که طی روزهای برگزاری نمایشگاه هفدهم به بازدید از این رویداد اقتصادی کشور پرداختند، عبارتند از: مهدی چمران (رییس شورای شهر)، احمد خاتمی (خطیب نماز جمعه‌‌های تهران)، حسینی بوشهری (امام جمعه قم)، سردار جلالی (رییس پدافند غیرعامل) بیش از 50 نماینده مجلس، معاون وزیر صنایع، سفرای ایتالیا و کره جنوبی و ... البته با وجود استقبال به نسبت خوبی که از نمایشگاه امسال به عمل آمد، جای خالی مقامات رده بالای کشوری و سیاستمداران عالی‌رتبه در این نمایشگاه خالی بود و مسوولان کشور در شرایطی که تحریم‌ها فضای پیچیده‌‌ای را برای صنعت نفت ایجاد کرده، حمایت لازم از این صنعت کلیدی کشور را حداقل در روزهای برگزاری نمایشگاه به عمل نیاوردند.


به دلیل استقبال گسترده علاقه مندان و بازدیدکنندگان، نمایشگاه در آخرین روز ساعت فعالیت خود را تا ساعت 18 عصر تمدید کرد.


رکورد انتشار اخبار در هفدهمین نمایشگاه نفت ایران شکسته شد


با وجود افزایش فشارهای بین المللی با اقدامات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت و تشکیل کوچکترین ستاد خبری جهان، رکورد انتشار اخبار برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران شکسته شد.


به گزارش پانا نیوز، پرونده برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران به عنوان بزرگترین نمایشگاه نفت در بین اعضای اوپک و منطقه خاورمیانه بسته شد.


از سوی دیگر با توجه به افزایش فشار تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت به خط مقدم اقتصاد ایران، ضرورت انتشار اخبار و گزارش های امیدوارکننده بیش از هر دور دیگر نمایشگاه ضروری به نظر می رسید.


بر این اساس با اقدامات و تلاش‌های اداره کل روابط عمومی وزارت نفت بیشترین پوشش و انتشار اخبار و گزارش‌های داخلی و خارجی از رویدادهای هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران نسبت به دوره شازنزدهم در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده است.


از این رو با مدیریت اسحق رویور مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت و تلاش همکاران ارتباط با رسانه‌های مجموعه ستاد خبری پنج نفره‌ای در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت تهران شکل گرفت که رکوردهای جدیدی را با مشارکت رسانه‌های گروهی خلق کرده است.


پیگیری‌های خبرنگار پانا نیوز از وزارت نفت نشان می‌دهد در ایام برگزاری و چند روز پیش از آغاز به کار نمایشگاه هفدهم در مجموع برای بیش از 450 خبرنگار داخلی و خارجی کارت خبری صادر شده است.


در این نمایشگاه همچنین بیش از 23 هزار نفر ساعت نشست خبری با مدیران، معاونان وزارت نفت و وزیر نفت برگزار شده است که نسبت به دوره شازنزدهم از رشدی حدود 10 درصدی برخوردار است.


همچنین در این گردهمایی بین المللی برای نخستین بار رکورد حضور خبرنگاران خارجی از چهار گوشه جهان برای برگزاری نشست خبری رستم قاسمی وزیر نفت شکسته است.


به طوریکه در نشست خبری نزدیک به 120 دقیقه‌ای وزیر نفت در نمایشگاه هفدهم خبرنگارانی از پلاتس، شبکه تی.آر.تی ترکیه، بلادی و الفرات عراق، خبرگزاری فرانسه، الجزیره، المیادین عراق، فونیکس چین، شینهوای چین، یو.پی.آی، تلویزیون امارات، شبکه آسیای لبنان، پرس تی.وی، العالم، راشاتودی روسیه، الجزیره، الان و الکوت عراق، فاینانشنال تایمز، آسوشتدپرس و چندین رسانه معتبر داخلی و خارجی دیگر حضور یافته‌اند.


این در حالی است که این نشست خبری را نزدیک به 200 خبرنگار، تصویربردار و عکاس پوشش خبری داده اند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افتتاح نخستین پالایشگاه فازهای 35 ماهه پارس جنوبی در خرداد 92

افتتاح نخستین پالایشگاه فازهای 35 ماهه پارس جنوبی در خرداد 92

به گزارش نفت نیوز، موسی سوری روز پنج شنبه (31 فروردین) در نشست خبری با خبرنگاران در مقایسه با روند توسعه فازهای پارس جنوبی گفت: فازهای 2 و 3 پارس جنوبی با گذشت 30 ماه از فعالیت خود، فازهای 4 و 5 در ماه سی و سوم، فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی در ماه 51 و فاز 9 و 10 پارس جنوبی در ماه 53 به 30 درصد پیشرفت رسیده بودند.


وی افزود: پیشرفت فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی به ترتیب 41 و 47 درصد اعلام کرد.


موسی سوری فازهای 13 و 20 تا 24 را به عنوان فازهای پیشتاز در گروه فازهای 35 ماهه اعلام و تصریح کرد: پیشرفت این فازها در شانزده ماه به 30 درصد رسیده است که این مهم نشان می دهد سرعت متخصصان داخلی پارس جنوبی حدود 2 برابر بیشتر از پیمانکاران بین المللی بوده که در فازهای قدیمی پارس جنوبی فعالیت داشتند.


وی دستیابی به پیشرفت 30 درصدی پس از گذشت 16 ماه از آغاز فعالیت در فازهای پارس جنوبی را یکی از ویژگی های ممتاز این فازها شمرد و افزود: در شرایط تحریم و خروج خارجی ها پیمانکاران داخلی توانستند به این میزان پیشرفت دست یابند و موفق شدند از غول های بزرگ نفتی و شرکت های توانمند بین المللی در زمینه نفت پیشی بگیرند.


وی فازهای 35 ماهه پارس جنوبی را به دو گروه پیشتاز و عقب افتاده تقسیم بندی و تصریح کرد: سرعت انجام کار پیمانکاران داخلی در فازهای پیشتاز پارس جنوبی 2 برابر شرکت های بین المللی و در فازهایی که کمی از فازهای پیشتاز عقب تر هستند 1.5 برابر بیشتر بوده است.


سوری گفت: برای تامین دکل های حفاری فازهای 35 ماهه با مشکل جدی رو به رو بودیم که با تلاش سازندگان داخلی دکل های حفاری این فازها از داخل تامین شد.


به گفته وی، هم اکنون 14 دکل در پارس جنوبی مشغول فعالیت است که 4 دکل در فازهای جدید مستقر است، ضمن آن که در خرداد امسال نیز یک دکل در لایه نفتی پارس جنوبی مستقر خواهد شد.


اختصاص بیش از 22 میلیارد دلار اعتبار به پارس جنوبی


مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که سال گذشته 12.4 میلیارد دلار سرمایه در پارس جنوبی جذب شد، گفت: این میزان سرمایه از طریق انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، بیع متقابل، منابع داخلی صندوق انرژی فاند، تامین شد و امسال در بازبینی که بودجه پارس جنوبی صورت گرفت مقرر شد 22.8 میلیارد دلار به شرکت نفت و گاز پارس اختصاص یابد.


سوری اظهار امیدواری کرد که امسال و سال آینده با اختصاص بیشترین حجم نقدینگی و ارز به پارس جنوبی، شاهد راه اندازی فازهای قدیم و جدید آن باشیم و ممکن است برخی از این فازها تا سال 93 تکمیل شود.


مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تولید داخل 41 پکیج تجهیزات مورد نیاز پارس جنوبی از سوی سازندگان داخلی خبر داد و گفت: با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت و مدیران کالای نفت تهران و برخی سازندگان داخلی ساخت این 41 پکیج در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون تولید کننده 7 مجموعه از این پکیج مشخص شده و تا قبل از پایان امسال بقیه آن تعیین تکلیف خواهد شد و به این ترتیب در مدت زمان کوتاهی نیاز پارس جنوبی به تجهیزات خارجی را قطع خواهیم کرد.


وی گفت: کل سازندگان داخلی که در فهرست وزارت نفت قرار دارند، بدون هیچ گونه بازبینی و بررسی به جمع سازندگان مورد تایید شرکت نفت و گاز پارس افزوده خواهند شد، همچنین تا پیش از پایان خرداد بقیه کسانی که در فهرست انتظار هستند، بررسی و به فهرست تکمیلی شرکت افزوده می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش تولید بنزین به روزانه 104 میلیون لیتر تا پایان برنامه پنجم

افزایش تولید بنزین به روزانه 104 میلیون لیتر تا پایان برنامه پنجم

به گزارش نفت نیوز، علیرضا ضیغمی در آخرین روز از برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بر اساس برنامه ریزی شرکت ملی پالایش و پخش، امسال 40 میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور با استاندارد یورو 4 و یورو 5 و 28 میلیون لیتر نیز با استانداردهای کنونی پالایش و پخش تولید شود.


وی درباره تولید نفتگاز با استاندارد یورو 4 و یورو 5 نیز گفت: تا پایان امسال 30 میلیون تا 32 میلیون لیتر از این فرآورده با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید خواهد شد و این رقم تا پایان برنامه پنجم به 55 میلیون و 700 هزار لیتر در روز خواهد رسید.


ضیغمی همچنین از کاهش تولید نفت کوره خبر داد و گفت: سال گذشته روزانه 76 میلیون و 500 هزار لیتر نفت کوره در کشور تولید شد که با توجه به اجرای طرح های بهینه سازی، این رقم امسال به 67 میلیون و 500 هزار لیتر کاهش خواهد یافت.


وی حجم نفت خام تحویلی برای پالایش از شرکت ملی نفت ایران را یک میلیون و 755 هزار بشکه در روز اعلام و اظهار کرد: بر اساس برنامه قرار است این میزان تا پایان برنامه پنجم به دو میلیون و 380 هزار بشکه و تا پایان برنامه چشم انداز به سه میلیون و 300 هزار بشکه نفت برسد.


علیرضا ضیغمی درباره سرمایه گذاری در صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز گفت: تا پایان برنامه چشم انداز، بیش از 47 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است که بخشی از آن معادل 26 میلیارد دلار، مربوط به پایان برنامه پنجم توسعه خواهد بود.


وی سرمایه گذاری در تولید بنزین را 3.5 میلیارد دلار و سرمایه گذاری در اجرای طرح های بهینه سازی را 11.5 میلیارد دلار اعلام کرد.


به گفته ضیغمی، در بحث خطوط انتقال فرآورده های نفتی نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه پنج میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد شد.


مهندس ضیغمی افزود: در دولت های نهم و دهم حجم سرمایه گذاری در پالایشگاه ها به 8 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است.


وی ادامه داد: تا کنون 5 میلیارد و 800 میلیون دلار پس از هدفمندی یارانه ها در این شرکت صرفه جویی شده و در مقابل هشت میلیارد دلار صادرات فراورده های نفتی صورت گرفته است.


وی با اشاره به این که در سال 89 میزان صادرات 5 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است، گفت: در سال جهاد اقتصادی هشت میلیارد دلار صادرات فرآورده صورت گرفت و با توجه به این که حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار در بخش بانکرینگ نیز صادرات داشتیم، به طور کلی حدود 9.5 میلیارد دلار از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی صادرات انجام شده است.


ضیغمی گفت: در سال 1385، 73.6 میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم و با سهمیه بندی کردن بنزین در سال 86 این رقم به 58 میلیون لیتر رسید.


وی گفت: در سال 87 مصرف بنزین 66.5 میلیون لیتر بود اما در سال 89 این رقم به 61.2 میلیون لیتر رسید.


وی تصریح کرد: رقم مصرف بنزین در سال 90 حدود 59 میلیون لیتر بود که کاهش قابل ملاحظه ای را به علت هدفمند کردن یارانه ها تجربه کرد.


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران اظهار کرد: با راه اندازی طرح های توسعه ای در پالایشگاه های اراک تبریز اصفهان و بندرعباس میزان تولید بنزین افزایش خواهد یافت.


وی گفت: در پالایشگاه اصفهان پس از راه اندازی طرح تولید بنزین، واردات اکتان به این پالایشگاه قطع خواهد شد و پالایشگاه تبریز نیز در پایان امسال از واردات اکتان بی نیاز می شود.


ضیغمی افزود: روزانه حدود 4 میلیون لیتر اکتان از شرکت های پتروشیمی خریداری می شود.


وی در مورد تعداد جایگاه های سی ان جی گفت: کشور پاکستان با دارا بودن 3 هزار و 300 جایگاه در جایگاه اول دارندگان شبکه توزیع سی ان جی قرار دارد و ایران نیز با دارا بودن 1 هزار و 800 جایگاه رتبه چهارم را پس از کشورهای چین و آرژانتین در اختیار دارد.


وی تصریح کرد: اگر منابع مالی به موقع تامین شود، تا پایان سال 91 تعداد جایگاه ها به 2 هزار و 300 باب خواهد رسید و رتبه دوم را در اختیار خواهیم گرفت.


ضیغمی در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: به علت نوسان در تامین نقدینگی این پروژه از برنامه زمان بندی عقب مانده بود و وزارت نفت با تزریق حدود 800 میلیون دلار سهم خود را پرداخت کرده اما سایر سهامداران سهم خود را پرداخت نکرده اند.


وی تصریح کرد: با برنامه ریزی های جدید و با مشارکت بانک ملت، شرکت شستا و صندوق بازنشستگی کشور این پروژه به زودی روند توسعه خود را شتاب خواهد بخشید.


وی با اشاره به همکاری بانک ملت در مورد تامین منابع مالی این پروژه گفت: با رفع مشکل نقدینگی ساخت فاز اول این پالایشگاه طبق پیش بینی ها تا پایان نیمه اول سال 92 به پایان خواهد رسید.


ضیغمی در مورد خبر منتشر شده در مورد تعطیلی جایگاه های بنزین گفت: هیچ جایگاهی تا کنون به علت بدهی تعطیل نشده است.


وی ادامه داد: با افزایش تولید بنزین این فراورده برای صادرات در بورس عرضه خواهد شد و مذاکره های خوبی با سازمان بورس در مورد ادامه عرضه بنزین و نفت کوره صورت گرفته است.


وی تصریح کرد: با تعریف سازکارهای جدید می توانیم عرضه بنزین و نفت کوره را در بورس داشته باشیم و این محصولات مانند نفتا و گوگرد که اکنون در بورس کالای ایران عرضه می شوند، می توانند با قیمت های بین المللی به فروش برسند.


ضیغمی ادامه داد: تحریم بنزین ایران کارساز نبوده و ایران در سال 91 به دنبال مشتری برای فروش بنزین مازاد خود خواهد گشت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
موافقت رئیس‌جمهور با برکناری احمد قلعه‌بانی از مدیریت شرکت ملی نفت/ اوجی و سوری دو گزینه مطرح برای جایگزینی وی

موافقت رئیس‌جمهور با برکناری احمد قلعه‌بانی از مدیریت شرکت ملی نفت/ اوجی و سوری دو گزینه مطرح برای جایگزینی وی

به گزارش نفت نیوز به نقل از فارس، شنیده‌ها از موافقت رئیس‌جمهور با برکنار احمد قلعه‌بانی از سمت مدیرعاملی شرکت ملی نفت حکایت دارد.


بنابراین گزارش علت عمده این موافقت ضعف عملکرد این شرکت طی دو سال اخیر در زمینه جلوگیری از کاهش تولید نفت، تعداد اندک قراردادهای امضا شده و کاهش تزریق گاز به میادین نفتی است.


بنابراین گزارش، بر اساس گزارشی که کمیسیون انرژی مجلس ارائه کرده صنعت نفت کشور طی دوران وزیر قبلی با کاهش تولید مواجه بوده که حتی با رفتن وی از وزارت نفت نیز این مورد باز هم به قوت خود باقی است.


این گزارش می‌افزاید: کاهش تزریق گاز به میادین نفتی و عدم تحقق تزریق روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز از دیگر دلایل موافقت با برکناری قلعه بانی محسوب می‌شود که بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر روزانه تنها صد میلیون متر مکعب گاز به میادین نفتی تزریق می شود و این امر هرزروی منابع را به دنبال دارد.


این گزارش می‌افزاید ‌از مدیرعامل فعلی شرکت ملی گاز (جواد اوجی) و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس (موسی سوری) به عنوان دو گزینه مطرح برای جایگزینی قلعه‌بانی یاد می‌شود.


فارس پیش از احتمال برکناری قلعه‌بانی و جایگزینی جواد اوجی در مدیریت شرکت ملی نفت خبر داده بود که این مساله تا کنون مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار نگرفته بود.


بر این اساس قرار بود علی‌اکبر محرابیان جایگزین اوجی شود که با مسئولیت تازه رئیس‌جمهور برای محرابیان از بعضی مدیران فعلی شرکت ملی گاز به عنوان جانشین اوجی در مدیریت این شرکت یاد می‌شود.


شنیده‌ها حاکی است انتصاب احمد قلعه‌بانی با توجه به عدم تخصص وی در صنعت نفت مورد رضایت وزیر سابق نفت نیز نبوده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا اولین میدان ذخیره سازی گاز ایران بزودی افتتاح می شود؟

آیا اولین میدان ذخیره سازی گاز ایران بزودی افتتاح می شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بعد از گذشت حدود یک سال از آماده سازی اولین میدان ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران، همزمان با برگزاری هفدهمین نمایشگاه صنعت نفت خبرهایی منتشر شد که از راه اندازی این میدان که سراجه نام دارد در پایان اردیبهشت ماه و یا اوایل خرداد ماه حکایت می کرد؛ اما هنوز مدت کوتاهی از اتمام نمایشگاه صنعت نفت نگذشته است که برخی افراد مطلع اعلام می کنند این میدان ذخیره سازی هنوز برای افتتاح رسمی آماده نیست.

بنابراین گزارش با نگاه به اخباری که در خصوص نحوه آماده سازی این میدان در طول یک سال گذشته منتشر شده است باید گفت در اواخر مرداد سال 90 بود که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آغاز تزریق گاز به این میدان خبرداده و اعلام کرده بود براساس برنامه باید روزانه 7میلیون متر مکعب گاز به این میدان تزریق شود تا بتوان در ماه های سرد سال روزانه 9 تا 10 میلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت کرد.

همان زمان جواد اوجی به عنوان مدیر عامل شرکت ملی گاز و مهدی فکور مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی که وظیفه آماده سازی این میدان را برعهده داشت خبرداده بودند که افتتاح رسمی از این میدان در هفته دولت انجام می شود،اما باید گفت که هفته دولت سال 90 آمد و رفت ولی هیچ خبری از افتتاح اولین میدان ذخیره سازی گاز طبیعی ایران نشد.

براساس این گزارش در طول یک سال گذشته خبرهای زیادی از نحوه آماده سازی این میدان منتشر نشد تا اینکه مسعود سامی وند مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی در روز های پایانی نمایشگاه هفدهم اعلام کرد از اول اردیبهشت ماه سال جاری روزانه بین 3 تا 5 میلیون متر مکعب گاز به این میدان تزریق می شود و تا پایان مرداد ماه نیز روند تزریق ادامه یافته تا اینکه بتوان روزانه 11 میلیون متر مکعب گاز به این میدان تزریق کرد.

گزارش خبرنگار فارس اضافه می کند:برخی منابع اعلام می کنند شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی پس از یک سال قصد دارد در 20 اردیبهشت ماه بازدیدی از این میدان ذخیره سازی برای خبرنگاران فراهم کند. انتشار این اخبار امیدوار کننده حاکی از آن است که احتمال می رود به زودی این میدان ذخیره سازی به بهره برداری رسد اما بعید به نظر می رسد که این افتتاح در ماه های اردیبهشت و یا خرداد باشد وباید منتظر زمان دیگری برای افتتاح بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح افزایش یک درصدی ضریب بازیافت در مخازن نفتی جنوب

طرح افزایش یک درصدی ضریب بازیافت در مخازن نفتی جنوب

به گزارش نفت نیوز، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اعلام این خبر گفت: بر اساس ماده 130 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور، وزارت نفت موظف به ارائه برنامه جامع صیانتی و ازدیاد برداشت از مخازن هیدروکربوری به منظور افزایش ضریب بازیافت مخازن کشور شده است.


مهندس علیرضا دانشی افزود: در این راستا مخازن هیدروکربوری واقع در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مورد بررسی قرار گرفته و برنامه افزایش ضریب بازیافت از مخازن به میزان یک درصد به وزارت نفت ارائه شده است.


وی ادامه داد: استفاده از فناوری های جدید فرازآوری در مخازن، بازنگری در برنامه های تزریق گاز مخازن، تزریق گاز در مخازن جدید و انجام مطالعات جامع مخزن از جمله اهم فعالیت های برنامه ریزی شده در این خصوص می باشد.


مهندس دانشی، تصریح کرد: دستیابی به اهداف تعیین شده در این برنامه مستلزم تامین منابع مالی و دادن اختیارات لازم به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می باشد، همچنین تحقق برنامه مذکور نیازمند همکاری تنگاتنگ صنعت با مراکز پژوهشی و فناوری است.


مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه اظهار داشت: یکی از وظایف مهم شرکت های توسعه دهنده در کنار رسیدن به تعهدات نفت تولیدی، ارائه برنامه های ازدیاد برداشت جهت استمرار تولید از مخازن است که این امر مستلزم وجود نفت قابل استحصال در مخزن، حفاری چاه جهت هدایت سیال از مخزن تا سطح زمین، احداث خطوط لوله جریانی جهت هدایت سیالات تولیدی از سرچاه به تأسیسات فرآورشی و احداث تأسیسات مورد نیاز جهت جداسازی نفت از سیالات تولیدی ناخواسته مثل گاز و آب می باشد.


وی گفت: افزایش حجم نفت قابل استحصال در مخزن با استفاده از تغییر در تعادل نیروهای موجود در مخزن و وارد نمودن انرژی و دیگر سیالات به مخزن انجام می‌گردد که این عمل اصطلاحاً EOR نامیده می‌شود.

مهندس دانشی اضافه کرد: پروژه‌های EOR هزینه بر بوده و نیازمند حفاری چاه های جدید و احداث تاسیسات ویژه می باشد و به همین دلیل معمولاً حفاری چاه های جدید، تعمیر چاه های موجود، استفاده از فرازآوری مصنوعی، ایجاد تأسیسات لازم جهت جداسازی و هدایت گاز و آب از نفت تولیدی نسبت به پروژه‌های EOR دارای اولویت است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمزمه موافقت رئیس‌جمهور با برکناری قلعه‌بانی از مدیریت شرکت ملی نفت

زمزمه موافقت رئیس‌جمهور با برکناری قلعه‌بانی از مدیریت شرکت ملی نفت

شنیده‌ها از موافقت رئیس‌جمهور با برکنار احمد قلعه‌بانی از سمت مدیرعاملی شرکت ملی نفت حکایت دارد.

بنابراین گزارش علت عمده این موافقت ضعف عملکرد این شرکت طی دو سال اخیر در زمینه جلوگیری از کاهش تولید نفت، تعداد اندک قراردادهای امضا شده و کاهش تزریق گاز به میادین نفتی است.

بنابراین گزارش، بر اساس گزارشی که کمیسیون انرژی مجلس ارائه کرده صنعت نفت کشور طی دوران وزیر قبلی با کاهش تولید مواجه بوده که حتی با رفتن وی از وزارت نفت نیز این مورد باز هم به قوت خود باقی است.

این گزارش می‌افزاید: کاهش تزریق گاز به میادین نفتی و عدم تحقق تزریق روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز از دیگر دلایل موافقت با برکناری قلعه بانی محسوب می‌شود که بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر روزانه تنها صد میلیون متر مکعب گاز به میادین نفتی تزریق می شود و این امر هرزروی منابع را به دنبال دارد.

این گزارش می‌افزاید ‌از مدیرعامل فعلی شرکت ملی گاز (جواد اوجی) و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس (موسی سوری) به عنوان دو گزینه مطرح برای جایگزینی قلعه‌بانی یاد می‌شود.

فارس پیش از احتمال برکناری قلعه‌بانی و جایگزینی جواد اوجی در مدیریت شرکت ملی نفت خبر داده بود که این مساله تا کنون مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار نگرفته بود.

بر این اساس قرار بود علی‌اکبر محرابیان جایگزین اوجی شود که با مسئولیت تازه رئیس‌جمهور برای محرابیان از بعضی مدیران فعلی شرکت ملی گاز به عنوان جانشین اوجی در مدیریت این شرکت یاد می‌شود.

شنیده‌ها حاکی است انتصاب احمد قلعه‌بانی با توجه به عدم تخصص وی در صنعت نفت مورد رضایت وزیر سابق نفت نیز نبوده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم ایران قیمت بنزین را در آمریکا بالا نگه داشته است

تحریم ایران قیمت بنزین را در آمریکا بالا نگه داشته است

به نقل از پایگاه خبری فریپ، آمریکا اخیرا اقدام به افزایش تولید نفت خود کرده است. در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که این افزایش تولید بهترین شرایط را برای کاهش قیمت بنزین در ایالت های مختلف این کشور فراهم ساخته است، اما با مرور قیمت بنزین در ایالت های مختلف آمریکا که به 4 دلار در هر گالن رسیده است، به این نتیجه می رسیم که این افزایش تولید هیچ تاثیری بر کاهش قیمت سوخت در آمریکا نداشته است.

اما دلیل این امر در چیست؟ پاسخ به این سوال، کمی پیچیده است، زیرا آمریکا نه تنها در حال تولید اضافه نفت است، بلکه میزان استفاده از نفت را نیز کاهش داده است. در نتیجه، مجموع واردات نفت آمریکا در حال حاضر به یک سوم میزان واردات از سال 2005 رسیده است.

با چنین میزان کم واردات، افزایش بهای سوخت در جایگاه های بنزین آمریکا، ناقض قانون عرضه و تقاضا به نظر می رسد، مگر اینکه نقش عوامل دیگری را در افزایش بهای سوخت در آمریکا دخیل بدانیم.

بهای بنزین در آمریکا به صورت عمده ای متاثر از قیمت های جهانی نفت است، که افزایش و کاهش بهای آن به عوامل متعدد و متغیری در نقاط مختلف جهان وابسته است. تحریم نفتی ایران، قطع استخراج نفت در آبهای برزیل، کاهش حجم تولید ذخیره نفت عربستان، استفاده از وسائل نقلیه در چین، کاهش استفاده از انرژی هسته ای در ژاپن و عواملی از این دست.

بنابراین، فعالیت تجهیزات استخراج نفت در شمال داکوتا ممکن است امیدوار کننده باشد، اما اتفاقاتی که در این سوی جهان، یعنی در تنگه هرمز رخ می دهد، احتمالا تاثیر بیشتری بر قیمت های بنزین در جایگاه های عرضه سوخت آمریکا دارند، حتی اگر آمریکا یک گالن بنزین هم از ایران وارد نکند.

نیلیش نرورکار، از مرکز خدمات تحقیقاتی کنگره، معتقد است: «بازار نفت بازاری جهانی است.» وی می افزاید: « هر چند آمریکا تقریبا هیچ نفتی از لیبی وارد نمی کند، اما نا آرامی های سال گذشته که باعث توقف صادرات نفت این کشور به بازارهای جهانی شد، موجب افزایش بهای بنزین در آمریکا شد.»

هاوارد گرانسپچت، مدیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز با اشاره به توانایی محدود آمریکا در کنترل قیمت بنزین مصرف داخلی این کشور، علیرغم افزایش یافتن میزان تولید نفت اش، می گوید: «این برای همه نا امید کننده است.» افزایش تولید نفت و فرآورده های نفتی آمریکا از سال 2008 حدود 20 درصد بوده است، اما این میزان افزایش تنها 11 درصد عرضه نفت به بازارهای جهانی در سال گذشته را تشکیل داده و 53 درصد از کل میزان نفتی بوده که آمریکایی ها در طول یک سال مصرف کرده اند.

قوانین فدرال به طور کلی اجازه صادرات نفت تولید شده در آمریکا را نمی دهد، اما صدور فرآورده های پالایشگاهی به دست آمده از نفت، نظیر بنزین، سوخت دیزل و سوخت جت را مجاز می داند. سال گذشته، برای اولین بار از 1949، آمریکا تنها به صدور فرآورده های پالایشگاهی اقدام نمود. بخش عمده ای از صادرات بنزین از طریق پالایشگاه های واقع در سواحل خلیج مکزیک به کشورهای آمریکای لاتین صادر می شوند، که تقاضا برای بنزین در آنها زیاد است.

اما مهمترین عاملی که این روزها موجب افزایش جهانی بهای نفت شده، موضوع ایران است. ایران (در کنار عربستان، روسیه، آمریکا و چین) یکی از 5 تولید کننده بزرگ نفت جهان است.

دانیل یرگین، از کارشناسان مسائل نفتی در این باره می گوید: «امسال، عامل مسلط بر افزایش بهای نفت (و بنزین در آمریکا) مسائل ژئوپولوتیکی است، بخصوص افزایش تنش در مورد موضوع ایران.»

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی سخت گیرانه ای را علیه این کشور وضع نموده اند و به دنبال اتخاذ اقدامات محدودیت زای بیشتری نیز هستند. ایران تهدید کرده که در صورت اعمال تحریم های بیشتر، تنگه هرمز، یکی از آبراه های مهم انرژی جهان را مسدود خواهد کرد. این کشور همچنین با ادامه مذاکرات در خصوص موضوع هسته ای اش با 6 قدرت جهانی از جمله آمریکا موافقت کرده است.

از دیگر عوامل ژئوپولوتیک تاثیر گذار بر بهای جهانی نفت می توان به نا آرامی ها در یمن و سوریه و بالا گرفتن تنش ها بین سودان و سودان جنوبی اشاره کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت امضا شد

تفاهم نامه مشترک برای توسعه صنایع تکمیلی و پتروشیمی و همچنین تفاهم نامه همکاری دو جانبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی معاونت برنامه ریزی وزارت صنایع صبح امروز میان عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و سید رضا فاطمی امین و فخر اله مولایی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی امضا شد.

براین اساس شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاونت های وزارت صنایع توافق کردند تا سرمایه گذاری لازم برای برای راه اندازی شهرک های صنعتی تخصصی پتروشیمی راه اندازی کنند.

این گزارش حاکی است هم چنین مقرر شد تا دو مجموعه همکاری و هماهنگی حداکثری را در زیمنه فراهم آوردن زیر ساخت های مورد نیاز و توسعه این زیر ساختها برای راه اندازی صنایع تکمیلی پتروشیمی راه اندازی کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت ایران به‌رغم تحریم‌ها ۷۳ هزار بشکه در روز افزایش یافت

صادرات نفت ایران به‌رغم تحریم‌ها ۷۳ هزار بشکه در روز افزایش یافت

به نقل از بلومبرگ بر اساس یک تحلیل ارائه شده در خصوص میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک، علیرغم فشارهای وارده از ناحیه تحریم های اقتصادی غرب، حجم صادرات نفت ایران در ماه فوریه بیش از 3 درصد رشد را نشان می دهد.

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده در پایگاه اینترنتی مجمع بین المللی انرژی(جودی)، ایران تولید و صادرات نفت خود در ماه فوریه را همزمان با کاهش تولید نفت عربستان، افزایش داده است.

ایران، دومین تولید کننده بزرگ نفت عضو اوپک، در ماه فوریه تولید نفت خود را به میزان 0.9 درصد افزایش داده و به 3.752 میلیون بشکه در روز رسانده است. همچنین حجم صادرات روزانه نفت ایران در ماه ژانویه 2.265 میلیون بشکه در روز بوده که در ماه فوریه به 2.338 میلیون بشکه رسیده است. بدین ترتیب صادرات نفت ایران در این ماه 73 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران این هفته اعلام کرد که صنعت نفت ایران تاثیرات بسیاری کمی را از تحریم ها پذیرفته است. به گفته وی، به دلیل کیفیت بالای نفت تولیدی ایران هیچ محدودیتی در بازارهای جهانی برای فروش نفت ایران وجود ندارد.

آمریکا و اتحادیه اروپا، با تشدید تحریم ها علیه ایران در ماه های گذشته تلاش کرده اند تا برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را متوقف سازند. در همین راستا، اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را از ابتدای جولای به مورد اجرا خواهد گذاشت. عربستان متعهد شده که تقاضای جهانی برای مصرف نفت را تامین نماید، با این حال، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان اظهار داشته که در حال حاضر بازار در وضعیت تعادل قرار دارد.

عربستان، بزرگترین تولید کننده نفت عضو اوپک، در ماه فوریه روزانه حدود 9.853 میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی صادر کرد که 0.2 کمتر از میزان صادرات نفت این کشور در ماه گذشته بود.

آمارهای پایگاه اینترنتی جودی نشان می دهد که صادرات نفت ونزوئلا و نیجریه نیز در ماه فوریه افزایش یافته است. صادرات نفت ونزوئلا در این ماه با 13 درصد افزایش به 1.82 میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که صادرات نفت نیجریه با افزایش 11 درصدی به 2.37 میلیون بشکه در روز رسید.

آژانس بین المللی انرژی روز 14 مارس در گزارش ماهیانه خود از بازار نفت اعلام کرد 12 عضو اوپک که حدود 40 درصد از نفت جهان را تامین می کنند، در ماه فوریه حدود 31.42 میلیون بشکه نفت تولید کردند که بیشترین میزان از اواسط سال 2008 به شمار می رود. آژانس بین المللی انرژی همچنین در گزارش 12 آوریل خود آورده است، اوپک در ماه مارس میزان سقف تولید روزانه خود را در همان حد قبلی، یعنی 31.43 میلیون بشکه در روز حفظ کرده است.

آمار پایگاه اینترنتی جودی توسط مجمع بین المللی انرژی که مقر آن در ریاض قرار دارد، منتشر می شود. مجمع بین المللی انرژی گروهی است متشکل از کشورهای مصرف کننده و کشورهای تولید کننده نفت که بیش از 90 درصد عرضه و تقاضای نفت و گاز جهان را بر عهده دارند. این مجمع به بحث و گفتگو در خصوص مسائل مرتبط با امنیت انرژی بین المللی می پردازد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
100 میلیارد تومان قرارداد با شرکتهای ایرانی در نمایشگاه هفدهم امضا شد

100 میلیارد تومان قرارداد با شرکتهای ایرانی در نمایشگاه هفدهم امضا شد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در گفت و گو با شانا اظهار کرد: این شرکت در نمایشگاه هفدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، قراردادهایی برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پروژه های خود با شرکت های ایرانی منعقد کرد.


مهندس مهدی فکور افزود: در پایان شش ماه اول امسال باید 70 درصد این قراردادها اجرایی و تحویل نفت مناطق مرکزی شود.


وی گفت: یکی از دستاوردهای ثمربخش نمایشگاه امسال، برگزاری نشست های مشترک میان پیمانکاران اجرایی و سازندگان داخلی بود که همکاری میان آنها افزایش خواهد یافت.


فکور ادامه داد: در زمان برگزاری نمایشگاه هفدهم، چند پروژه نفت مناطق مرکزی به طور کامل و بحث های تامین کالا و تامین مالی میدان های سعادت آباد، سروستان، دهلران و دانان و نیز خطوط انتقال در قالب مذاکره های انجام شده تعیین تکلیف شد.


مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: افزایش مشارکت شرکت های پیمانکار و نیز سازندگان قطعه در نمایشگاه امسال نشان داد که با تکیه بر توان داخلی و استفاده از دانش بومی، می توان با شتابی مناسب به اهداف و برنامه های صنعت نفت دست یافت.

وی اظهار کرد: مذاکره های خوبی هم میان وزارت نفت و وزارت صنعت معدن و تجارت برای حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت صورت گرفته است.


به گزارش شانا، هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1255 شرکت داخلی و خارجی از 44 کشور جهان(جمعه اول اردیبهشت) به کار خود پایان داد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
شورای اروپا تحریم نفت ایران را نهایی نکرد

شورای اروپا تحریم نفت ایران را نهایی نکرد

شورای اروپا تصمیم گیری نهایی در مورد ممنوعیت کامل واردات نفت از ایران توسط اعضای این شورا را تا اواخر ماه آینده میلادی به تعویق انداخت.

اتحادیه اروپا در 23 ژانویه طرح تحریم نفتی ایران را به تصویب اولیه رساندند که به دنبال آن قیمت جهانی نفت از 107 دلار در هر بشکه به 127 دلار رسید. با مطرح شدن بحث مذاکرات ایران و 5+1 قیمت جهانی نفت کاهش یافت و هم اکنون به 118 دلار در هر بشکه رسیده است.

ایتارتاس به نقل از منابع ارشد دیپلماتیک اعلام کرد شورای اروپا تصمیم گیری نهایی در مورد ممنوعیت کامل واردات نفت از ایران را تا اواخر می به تاخیر انداخته است.

پیش تر قرار بود تصمیم گیری نهایی در این مورد در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز یک شنبه هفته جاری در لوکزامبورگ انجام شود.

بر اساس این گزارش ایتالیا و یونان با اشاره به نیاز خود به واردات نفت ایران خواستار به تعویق افتادن این موضوع شده اند.

روز جمعه نیز رسانه های غربی از به تعویق افتادن بررسی اثرات تحریم نفتی ایران بر اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اصرار یونان خبر داده بودند.

رویترز به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه اتحادیه اروپا گفت که ممکن است اعضای اتحادیه ظرف دو ماه آینده تحریم واردات نفت ایران را که قرار است از ماه ژوئیه اجرایی شود، بررسی کنند.

وی در عین حال گفت هیچ دلیل اقتصادی برای تغییر برنامه‌های این ممنوعیت که در ژوئیه به عنوان بخشی از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای اعمال فشار بر تهران مورد توافق قرار گرفت، وجود ندارد.

بر اساس این گزارش اعضای اتحادیه توافق کرده بودند در ماه جاری برنامه تحریم را به دلیل نگرانی از تاثیر بالقوه آن بر بهای جهانی نفت و مشکلاتی که کشورهایی نظیر یونان در یافتن منابع جایگزین نفتی با آن روبه‌رو هستند، مورد بررسی قرار دهند. اما در حال حاضر این بازنگری را به تعویق انداخته‌اند و در عوض در ماه مه یا ژوئن این مساله را بررسی خواهند کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دهلی‌نو واردات نفت ایران را کاهش داده است

دهلی‌نو واردات نفت ایران را کاهش داده است

به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی نیوز، پراناب موخرجی، وزیر دارایی هند گفت، در واکنش به اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، هند به میزان قابل توجهی واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است، اما با این حال، افزایش جهانی بهای نفت موجب بروز مشکلات زیادی برای اقتصاد هند شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر هند حدود 14 میلیون تن نفت خام از ایران خریداری می کند. وزیر دارایی هند افزود: «از نظر درصدی، واردات نفت هند از ایران به طور اساسی کاهش یافته، زیرا در حال حاضر میزان کل واردات ما تقریبا حدود 170 میلیون تن است.»

موخرجی که روز یکشنبه با شمس الدین حسینی، همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی دیدار کرده بود، افزود: «زمانی که واردات ما حدود 100 میلیون تن بود، سهم ایران از واردات نفت ما 20 تا 21 میلیون تن بود.»

بدین ترتیب در حالی که ایران در گذشته 20 درصد نفت مورد نیاز هند را تامین می کرد این رقم در حال حاضر به 8 درصد کاهش یافته است.

این گزارش حاکی است، تاکنون جزئیات بیشتری از دیدار وزرای دارائی و اقتصاد هند و ایران مخابره نشده است.

این مقام هندی اضافه کرد: «طبیعتا بهای بالای نفت موجب بروز مشکلات زیادی برای اقتصاد هند شده است.» وی خاطر نشان ساخت که هنگام ارائه بودجه هند در سال گذشته، یارانه های دولتی بر اساس برآورد 90 تا 95 دلاری قیمت نفت در هر بشکه اختصاص یافته بود.

موخرجی گفت: «اما در واقع ما باید بهای متوسط 100 تا 115 دلاری را برای هر بشکه نفت بپردازیم...بنابراین، به طور طبیعی رقمی که باید برای یارانه ها بپرداریم به طور قابل توجهی افزایش یافته است.»
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتمام حفاری نخستین میدان نفتی خزر تا 2 ماه آینده

اتمام حفاری نخستین میدان نفتی خزر تا 2 ماه آینده

حسین سلطانی‌زاده امروز در حاشیه جلسه شورای مسکن که به موضوع واگذاری 10 هکتار اراضی منابع ملی برای ساخت مجتمع فرهنگی آموزشی پرسنل شرکت‌های نفت مستقر در شهرستان بهشهر اختصاص داشت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرستان بهشهر گفت: تکلیف میدان نفتی سردار جنگل به عنوان نخستین تجربه اکتشاف نفت در آب‌های عمیق خزر تا دو ماه آینده مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه این شرکت کشف میادین گاز و نفت و حفاری است، تصریح کرد: به محض اینکه در این میدان نفتی به مرز بهره‌برداری برسیم، آن را تحویل بهره‌بردار می‌دهیم و با کسب مجوز حفاری، عملیات بعدی را در میدان جدید حوالی حوزه شهرستان چالوس آغاز می‌کنیم.

سلطانی‌زاده با اشاره به تجهیزات و عظمت سکوی امیر کبیر، سه شناور پیشرفته و چهار بالگرد همیشه آماده که در خدمت عملیات اکتشاف نفت از دریای مازندران هستند، تصریح کرد: هر چند هزینه ساعت‌ها نگهداری این تجهیزات بسیار سنگین است، اما کارشناسان نفت معتقدند که این دریا به منابع گاز و نفت خواهد رسید.

رئیس پایگاه پشتیبانی و عملیات شرکت نفت خزر از دستور کار جدید شرکت نفت برای ساخت شناورهای جدید توسط شرکت کشتی‌سازی صدرا گفت و اینکه صدرا مأموریت جدیدی برای ساخت شناور در تیپ بالاتری نسبت به شناورهای کاسپین 1 و 2 و 3 خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منظم شدن چارت سازمانی فعالیت‌های نفتی در حوزه شهرستان بهشهر، تصریح کرد: صحبت از منطقه شدن بهشهر در حوزه نفت است و اگر قرار است کارهایی در حوزه نفت استان انجام شود زیر نظر این منطقه می‌رود.

به گزارش فارس، هم اکنون کار حفاری در عمق 2 هزار و 500 متری از سطح آب دریا در میدان نفتی سردار جنگل همچنان ادامه دارد که اگر عدد 720 متر یعنی عمق آب از سطح تا کف دریا را از آن کم کنیم می‌توانیم به مهم و حساس بودن عملیات حفاری و اکتشاف نفت از بزرگ‌ترین دریاچه جهان پی ببریم.

یکی از شاخصه‌های 46 ساختار هیدرو کر بو ری شناسایی شده در دریای خزر این است که همه آن‌ها در حوزه آب‌های ایران است و در منابعی که به دست می‌آید با هیچ کشور دیگر مشترک نیستیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلاش متخصصان مرکز "آپا"ی وزارت نفت‌ برای راه‌اندازی مجدد سرورها

تلاش متخصصان مرکز "آپا"ی وزارت نفت‌ برای راه‌اندازی مجدد سرورها

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، از روز گذشته اینترنت و اینترانت وزارت نفت و 4 شرکت اصلی آن با مشکل مواجه شده و تا الان سرور اصلی این وزارتخانه قطع است که گفته می‌شود این اختلال به دلیل حمله سایبری و ارسال ویروس از جانب هکرها است.

به نظر می‌رسد مسئولان فنی این وزارتخانه برای جلوگیری از حوادث بیشتر سرور اصلی وزارت نفت و 4 شرکت اصلی را قطع کرده‌اند.

از چند سال گذشته به منظور حفظ امنیت اطلاعات، دستگاه‌های اجرایی موظف به ایجاد مرکز آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه (آپا) در ساختار خود شدند که ایجاد این مراکز در دستگآه‌های حساس در اولویت قرار گرفت.

به این ترتیب هم اکنون اغلب دستگاه های اجرایی از جمله دستگاه‌های حساس، برای خود مرکز cert (مرکز مدیریت امنیت اطلاعات) یا مرکز آپا دارند.

هم اکنون نیز مرکز آپای وزارت نفت در حال بررسی مشکل اخیر به وجود آمده است.

چندی پیش نیز مرکز ماهر (مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای) در زیر مجموعه سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد تا در چنین مواقعی به کمک دستگاه‌ها بیاید.

شناسایی ویروس استاکس نت و اطلاع رسانی و هشدار به دستگاه‌های اجرایی، از جمله اقدامات در کارنامه مرکز ماهر است.

گویا هم اکنون مسئولان فنی وزارت نفت در مرکز آپای این وزارت خانه، در حال رفع این مشکل هستند و هنوز از مرکز ماهر کمکی نخواسته‌اند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت عراق از طریق ترکیه متوقف شد

صادرات نفت عراق از طریق ترکیه متوقف شد

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ وزارت نفت عراق اعلام کرد وقوع مشکلات فنی در خط لوله انتقال نفت عراق به ترکیه عامل اصلی متوقف شدن صادرات نفت این کشور بوده است .

بر اساس این گزارش صادرات نفت عراق از روز گذشته متوقف شده است و این مساله موجب افزایش قیمت جهانی نفت شده است .

بر این اساس صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان ترکیه از نوامبر گذشته تا کنون 13 بار به علت حملات تروریستی شرایط بد آب و هوایی و مشکلات فنی متوقف شده است .

این گزارش حاکی است عراق در شرایط عادی روزانه 450 تا 500 هزار بشکه نفت از طریق ترکیه صادر می کند . عراق طی ماه گذشته روزانه 2.81 میلیون بشکه نفت تولید کرده است .

عراق سومین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد . میزان صادرات نفت این کشور طی ماه گذشته به بالاترین حد خود در سه دهه اخیر رسیده است .
 

Similar threads

بالا