خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایجاد بزرگترین ترمینال نفت در خلیج‌فارس



مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از افزایش 8.1 میلیون بشکه ذخیره سازی نفت ایران در منطقه خلیج فارس با ساخت و راه اندازی مخازن جدید خبر داد و اعلام کرد: بزرگترین ترمینال نفتی جهان در خلیج‌فارس راه اندازی شده است.
به گزارش مشرق، محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با مهر در تشریح برنامه‌های افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در منطقه خلیج فارس، گفت: در مجموع تا اواسط سال‌ آینده حدود هشت میلیون و 100 هزار بشکه به ظرفیت ذخیره سازی نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه امسال 6 میلیون بشکه مخازن جدید ذخیره سازی نفت در مدار بهره برداری قرار می گیرد، تصریح کرد: همچنین سال‌ آینده هم حدود 2.1 میلیون بشکه دیگر به ظرفیت ذخیره سازی نفت اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی بزرگترین ترمینال شناور نفتی جهان توسط ایران در خلیج فارس، اظهار داشت: این شناور از ظرفیت ذخیره سازی و صادرات 2.2 میلیون بشکه نفت برخوردار بوده که در منطقه بهرگان مستقر شده است.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 2 میلیون بشکه مخزن جدید ذخیره سازی نفت در منطقه بهرگان ساخت، نصب و راه اندازی شده است، بیان کرد: همچنین هم اکنون 140هزار بشکه ظرفیت ذخیره سازی نفت در منطقه بهرگان و 250 هزار بشکه ظرفیت ذخیره سازی دیگر در جزیره خارگ آخرین مراحل تعمیر و نوسازی را پشت سر می گذارد.

زیرکچیان زاده مجموع ظرفیت ذخیره سازی نفت در دست تعمیر و نوسازی را حدود 1 میلیون بشکه عنوان کرد و افزود: همچنین 2 مخزن جدید ذخیره سازی نفت به زودی در جزایر سیری و لاوان ساخت و راه اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از آغاز ساخت یک میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سازی نفت در منطقه بهرگان با تکنولوژی جدید خبر داد و یادآور شد: همچنین تابستان سال جاری یک مخزن جدید 500 هزار بشکه یا نفت در پایانه نفتی لاوان در مدار بهره برداری مجدد قرار گرفت.

به گزارش مهر، همزمان با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی شرکت نفت فلات قاره به منظور افزایش قدرت چانه زنی ایران در معاملات خارجی فروش نفت، افزایش رفیت ذخیره سازی نفت در خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس با اجرای رسمی طرح تحریم نفت ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اول جولای 2012 میلادی، طرح‌های مختلفی برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با تحریم نفت اجرایی شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایران رئیس اوپک گازی شد

برای نخستین بار ریاست نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2013 میلادی به ایران واگذار شد ضمن آنکه با توافق کشورهای عضو GECF، تهران آبان ماه سال آینده میزبان 12 غول گازی جهان خواهد بود.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، با وجود غیبت رستم قاسمی وزیر نفت و نماینده ایران در هیات عامل در چهاردهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز اما مطابق با ترتیب حروف الفبا، ایران به عنوان رئیس دوره‌ای نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2013 میلادی انتخاب شد.


همچنین پس از واگذاری میزبانی سران کشورهای صادرکننده گاز به روسیه در سال 2013 میلادی، میزبانی نشست وزارتی این مجمع گازی به ایران واگذار شده است تا دست صنعت گاز کشور هم از عضویت در مجمع کشورهیا صادرکننده گاز خالی نماند.

در همین حال محمد بن صالح الساده وزیر انرژی و صنعت قطر هم به عنوان نائب رئیس نشست وزارتی سال 2013 میلادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شده است.

بررسی آخرین تغییر و تحولات قیمت و بازار جهانی گاز طبیعی، تصویب مجوز برگزاری جشن سالگرد مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تاسیس یک موسسه مالی از مهمترین محورهای برگزاری چهاردهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در قاره سیاه بود.



به گزارش مهر، طرح تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز 10 بهمن سال 1385 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد.


بر این اساس با اعلام آمادگی ایران، روسیه و قطر به عنوان تروئیکای گازی جهان نشست سه جانبه‌ای مهر ماه سال 1387 به منظور تسریع در ایجاد یک مجمع جهانی به میزبانی تهران برگزار شد.


پس از توافق وزیران نفت و انرژی تروئیکای گازی درباره چارچوب ایجاد یک مجمع مستقل بین‌المللی گاز، با تصویب اساسنامه روسی این مجموعه در نشست مسکو، به طور رسمی فعالیت‌های این مجمع بین‌المللی با حضور 11 کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان آغاز شد.


در نهایت با تاسیس این مجمع جهانی گاز ابتدا مقر دائمی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز به قطر و سپس "لئونید بوخانوفسکی" نامزد روسیه هم به مدت دو سال به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.


مسئولان وقت وزارت نفت در پاسخ به انتخاب دبیرکل روسی برای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، سه عامل میزان تولید، حجم ذخایر، صادرات گاز و قدمت حضور در بازارهای جهانی گاز را از مهمترین عوامل دبیرکلی روسیه در این مجمع دانسته و اعلام کردند: با حضور روسیه به عنوان دبیر کل وضعیت دبیرخانه و سامان دهی بازارهای جهانی از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.


کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان که آبان ماه گذشته به جی یی سی اف پیوست، از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.


در حال حاضر 11 کشور به عنوان عضو و سه کشور ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند که کشورهای عضو 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.

نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز 24 آبان 1390 با حضور دوازده کشور به عنوان عضو دائم و 3کشور عضو ناظر در دوحه برگزار شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] صادرات نفت ایران به بالاترین سطح پس از تحریم‌ها رسید

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91090602282
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵



یک روزنامه قطری از افزایش صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا در اول ژوئیه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه پنینسولا - چاپ قطر- نوشت: پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در اول ژوئیه، عرضه نفت ایران به اقتصادهای بزرگ آسیا به بالاترین سطح خود رسیده که این امر تحریم‌های غرب را علیه ایران تضعیف می‌کند.
آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد: بزرگترین مشتری نفت ایران در ماه گذشته(اکتبر) بیشترین خرید نفتی از ایران را پس از ماه ژوئن(خرداد) انجام داده است.
همچنین آمارهای رسمی دولتی نشان می‌دهد: محموله‌های نفتی صادراتی ایران به ژاپن در شش ماهه نخست امسال به بالاترین سطح رسیده و کره جنوبی در ماه اکتبر واردات نفت از ایران را پس از یک وقفه دو ماهه از سر گرفت.
این واردات نشان‌ دهنده این است که کشورهای آسیایی بدون توجه به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران برای گرداندن چرخه اقتصادی خود، اشتهای زیادی برای واردات نفت دارند.
براساس شاخص مدیران خرید که روز گذشته منتشر شد، تولید چین در ماه نوامبر برای اولین بار طی 13 ماه گذشته افزایش خواهد یافت.
پراوین کومار تحلیلگر نفتی در سنگاپور گفت: نفت ایران به رغم تحریم‌ها راه خود را به بازار پیدا کرده و به همین دلیل بهای نفت برنت کاهش یافته است.
وی افزود: تحریم‌ها باعث کاهش صادرات نفت ایران شده است اما بی ترید تاثیر آنها آنچنان که باید مطابق میل آمریکا نبوده است.
بهای نفت برنت در ماه ژوئیه تا اوت و پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران 17 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش دو ماهه از فوریه 2011 تاکنون بود. در فوریه 2011 میلادی اعتراض‌های ضد دولتی در خاورمیانه و شمال آفریقا نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه نفت از سوی خاورمیانه را به اوج خود رساند. خاورمیانه بیش از 36 درصد نفت جهان را تولید می‌کند.
کشورهای آسیایی به دلیل این تحولات واردات نفت خود را افزایش داده‌اند. کره جنوبی و هند با واردات نفت ایران به وسیله نفتکش‌های ایرانی از تحریم اتحادیه اروپا علیه بیمه نفت ایران اجتناب کرده‌اند و همچنین ژاپن خود محموله‌های نفتی ایران را بیمه کرده است.
چین در ماه اکتبر روزانه 458 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که 8.2 درصد مجموع واردات این کشور را تشکیل می‌دهد. این رقم نسبت به ماه سپتامبر 19 درصد افزایش یافته است. هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین، در ماه ژوئن گفت: خرید نفت از ایران کاملا موجه و قانونی است.
براساس آمارهای گمرکی، کره جنوبی در ماه اکتبر روزانه 187 هزار بشکه از ایران نفت وارد کرد. پالایشگاه‌های‌ اس.کی انرژی و هیوندای اویل بانک پس از اینکه ایران تحویل نفت به کره جنوبی را با نفتکش‌های خود پیشنهاد کرد، واردات نفت از ایران را از سر گرفته‌اند.
همچنین آمارهای وزارت دارایی ژاپن حاکی از این است که واردات نفت ژاپن از ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت دو برابر شده و به حدود 182 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ماه مارس است.
پارلمان ژاپن در 20 ژوئن لایحه‌ بیمه نفت‌کش‌های حامل نفت ایران را تا سقف 7 میلیارد و 600 میلیون دلار را تصویب کرد.
جیت یانگ لیم تحلیل‌گر نفتی در سنگاپور گفت: کشورهای آسیایی قصد ندارند که کاملا نفت ایران را رها کنند. بیشتر ظرفیت پالایشگاهی جدید چین که قرار است عملیاتی شوند برای پالایش نفت ترش متوسط (نظیر نفت ایران) طراحی شده‌اند که اگر چین مجبور شود طراحی پالایشگاه‌های خود را برای استفاده از نفت دیگری تغییر دهد، بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
جنگ سوریه بوی «گاز» می‌دهد

جنگ سوریه بوی «گاز» می‌دهد

به گزارش فارس بیش از یک سال است که شاهد ناامنی و درگیری‌های به ظاهر داخلی در کشور سوریه هستیم و کارشناسان سیاسی و بین الملل بارها اتفاقاتی که در سوریه رخ می دهد را از منظر بین المللی و سیاسی مورد ارزیابی قرار داده اند، اما این بار خبرنگار فارس با کمک چند کارشناس بین المللی مسائل انرژی و با توجه به شواهد و مدارک موجود علت درگیری‌های سوریه را از منظر دیگری مورد بحث و بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش برای ورود به ماجرا مرور برخی اطلاعات لازم به نظر می‌رسد:



گزارش خبرنگار فارس حاکی است هم اکنون روسیه با داشتن ذخیره 45 تریلیون متر مکعبی گاز در جایگاه اول کشورهای دارنده این منبع هیدروکربوری قرار دارد و پس از آن نیز ایران با ذخیره 34 تریلیون متر مکعبی گاز در جایگاه دوم و قطر نیز با ذخیره 26 تریلیون متر مکعبی گاز در جایگاه سوم قرار دارند.

آنچه که باید مورد تاکید قرار داد این مسئله است که قطر به جز میدان گازی پارس جنوبی هیچ میدان گازی دیگری ندارد و همگان براین موضوع واقفند که میدان گازی پارس جنوبی که به عنوان بزرگترین میدان گازی مشترک جهان شناخته می شود بین ایران و قطر مشترک است، به طوری که هم اکنون این کشور با ترفندهای غیر اخلاقی که به تفصیل آورده می شود سعی داشته است گازی که سهم ایران است را نیز به نفع خود مصادره کند.

*تبانی پیمانکاران خارجی فاز سوم پارس جنوبی با قطر!

قطر تا کنون در صدد بوده است با ترفندهای مزورانه گاز پارس جنوبی را که حجم آن معادل 330 بیلیون بشکه نفت خام است ببلعد و هم اکنون نیز برای رسیدن به این هدف از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.

در همین رابطه به نظر می رسد خالی از لطف نباشد که گذری به حقه شرکت توتال فرانسه به ایران داشته باشیم و مروری بر عملکرد این شرکت در پارس جنوبی بیاندازیم.

منصور دفتریان رئیس انجمن گاز ایران چندی پیش از ماجرایی پرده برداشت که بر اساس آن شرکت توتال در یک اقدام غیراخلاقی از رقیب ایران در میدان گازی پارس جنوبی حمایت کرده است.

وی می گوید به دلیل آنکه شرکت توتال اطلاعات غلطی به ایران داد نتوانتسیم به مدت 10 سال از این میدان گاز برداشت کنیم. به طوری که در میدان گازی پارس جنوبی چهار لایه گازی وجود دارد، اما 10 سال است که ایران از بزرگ‌ترین لایه گازی این میدان برداشتی نداشته‌ چرا که طرح شرکت توتال برای برداشت کامل نبوده و کسی هم متوجه این موضوع نشده است.

دفتریان با بیان این‌که با توجه به مطالعاتی که انجمن گاز ایران در میدان گازی پارس جنوبی انجام داده است، وضعیت برداشت از میدان‌های مشترک، مساله‌ا‌ی بسیار جدی است، ادامه می دهد: هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که این کار شرکت توتال فرانسه عمدی بوده است و بر همین اساس قرار است انجمن گاز ایران از این شرکت نفتی شکایت کند.

وی تصریح می کند:براساس تحقیقات انجمن گاز بر روی میدان گازی پارس جنوبی، قطر براساس طرحی که از این میدان گازی در دست دارد در حال اکتشاف در مناطقی است که بیشترین ذخایر گاز در آنجا وجود دارد و ایران از آن مطلع نبوده است.

دفتریان با اشاره به حفظ تمامیت ارضی کشور در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می گوید: دلمان خوش است که تمامیت ارضی کشور را حفظ کردیم، در حالی که میلیارد‌ها دلار سرمایه‌ ملی کشور از زیرزمین ایران توسط قطر و با همکاری توتال فرانسه به بیرون می‌رود.

این گزارش اضافه می کند پس از آنکه شرکت توتال فرانسه توانست این خدمت را در حق قطر انجام دهد، قطر نیز یک قرارداد 25 ساله به منظور استخراج از یک میدان نفتی اصلی برون ساحلی با شرکت فرانسوی توتال امضا کرد.

بر اساس این قرارداد، دست کم 40 درصد از سود عملیاتی در میدان نفتی الخلیج در خلیج فارس که در 130 کیلومتری شرق ساحل قطر قرار دارد، به توتال فرانسه تعلق خواهد گرفت.

* گاز ایران از سوریه به قلب اروپا صادر می شود

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره داشت موضوع تحریم نفتی و گازی ایران است که از اول جولای سال 2011 اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کرد.

تحریم‌هایی که هدف از اعمال آن تحت فشار قراردادن ایران و جلوگیری از صادرات نفت ایران بود و پس از آن نیز اتحادیه اروپا به دنبال تحریم گاز ایران بود به طوری که قصد داشت صادرات گاز ایران به اروپا را نیز متوقف کند، اما از این موضوع غافل بود که ایران هم اکنون به کشورهای عضو اتحادیه اروپا گاز صادر نمی کند.

به همین دلیل در حال حاضر طرح تحریم گاز ایران از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شده است.باید گفت با وجود این تحریم ها ایران با اتکا بر توان پیمانکاران داخلی قصد دارد تا تولید گاز را افزایش داده و حتی در حال احداث خطوط لوله صادرات گاز به مقصد کشورهای اروپایی و قلب آسیا است.

اگر ایران در سال گذشته حدود 644 میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می‌کرد، در سال جاری تولید گاز این کشور به 777 میلیون متر مکعب می رسد و قرار است در سال 2015 معادل 1.47میلیارد متر مکعب گاز در روز تولید کند.

همانطور که مطرح شد ایران برای صادرات بخشی از حجم گاز تولیدی خود به دنبال احداث خطوط لوله صادرات گاز است که از مهمترین خطوط صادراتی ایران می توان به خط لوله بزرگ صلح، که هم اکنون احداث آن در خاک ایران در شرایط خوبی به سر می برد و کار احداث در خاک پاکستان نیز به زودی آغاز می شود اشاره کرد.

همچنین باید گفت ایران مشغول احداث خط لوله صادراتی گاز با عنوان IGP (خط لوله گاز اسلامی) است که گاز ایران را به عراق،سوریه، لبنان و بعد به یونان و اروپا می رساند.


این گزارش خاطرنشان می کند 6ماه قبل وزیران انرژی و نفت سوریه، ایران و عراق در جلسه خود در دمشق درباره صدور نفت و گاز از ایران و عراق از طریق سرزمین سوریه به وسیله خط لوله ایران – عراق – سوریه – یونان با ظرفیت روزانه 110 میلیون متر مکعب در روز به توافق رسیدند.

در خبرهایی که آن موقع رسانه های مختلف جهان منتشر کردند مشخص شد برخی از کشورها از جمله قطر و ترکیه با این موضوع مخالفت کرده اند زیرا می دانستند با احداث این خط صادراتی سوریه می تواند به عنوان یک معبر مهم برای صادرات گازایران به اروپا معرفی شود.

از این رو ترکیه چند ماه پیش رسما به ایران اعلام کرد که این کشور می تواند گاز خود را از خاک این کشور به اروپا صادر کند و این درخواست ترکیه در حالی به تهران رسید که می پنداشت اگر گاز ایران که در واقع بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است از مسیر سوریه به اروپا صادر شود به طور قطع سوریه به عنوان معبر ایران برای دسترسی به بازارهای جهانی مطرح خواهد شد به همین دلیل ترکیه نمی خواست از این فرصت بی بهره و از سوریه عقب بماند.

*آشوب گازی قطر و تر کیه در سوریه

برخی از تحلیلگران بین المللی انرژی از جمله هاشم الابراهیم از کویت ،حسین الجواهری از عراق،محمد الانور از لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس ضمن تاکید آنچه که تاکنون گفته شد اظهارات جالبی در این رابطه دارند و نکات مهمی را مطرح می‌کنند که خواندنش خالی از لطف نیست.



*هاشم الابراهیم: تلاش قطری‌ها برای عبور خط لوله از خاک سوریه

هاشم الابراهیم به خبرنگار فارس می گوید: هم اکنون قطر گازی را که از گنبد شمالی(پارس جنوبی)استخراج می کند به ال ان جی تبدیل کرده و از طریق کشتی به سرتاسر جهان از ژاپن در آسیا گرفته تا دل اروپا صادر می کند و این کشور هیچ خط لوله صادرات گازی ندارد.

وی ادامه می دهد: اگر به هر دلیل مسیر رفت وآمد کشتی ها در تنگه هرمز مختل شود آنگاه صادرات گاز قطر به طور کامل متوقف خواهد شد،از این جهت این کشور به کمک آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی قصد دارد خط لوله صادرات گازی را احداث کند.

این کارشناس کویتی تصریح می کند: تنها مسیری که قطر می تواند از طریق خشکی گاز خود را به اروپا صادر کند از خاک سوریه است حال آنکه مدتها است دولت این دو کشور رابطه خوبی بایکدیگر ندارند.



*حسین الجواهری:تلاش برای ساقط کردن دولت سوریه و عبور خط لوله

در همین رابطه حسین الجواهری کارشناس انرژی عراقی تصریح می کند: قطر سعی دارد با کمک به آشوب گران سوریه دولت این کشور را ساقط کرده تا بتواند به اهداف خود دست یابد که مهمترین هدف این کشور این است که گاز خود را از طریق سوریه به اروپا صادر کند.

وی ادامه می دهد: ترکیه نیز به دلیل آنکه خودش می خواهد تنها مسیر انتقال گاز به اروپا باشد به همین دلیل با سوریه درگیر شده تا نشان دهد سوریه نمی تواند امنیت خطوط لوله را تامین کند.

این کارشناس عراقی خاطرنشان می کند: به عنوان نمونه می توان به اظهارات اخیر اردوغان اشاره کرد که اعلام کرده است "ترکیه امن ترین مسیر صادرات گاز به اروپا است" و ایران می تواند هرمقدار که گاز میخواهد از طریق این کشور به اروپا صادر کند.

وی ادامه می دهد: اما چند روز پس از این اظهارات اردوغان شاهد انفجار خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه در خاک این کشور هستیم که چند سرباز ترک نیز در پی این حادثه مجروح و کشته شدند.

محمد الانور نیز اظهار می کند: همه کارشناسان و تحلیلگران موضوع خط لوله صادرات گاز عربی را می دانند و اینکه ترکیه تا چه حد سعی دارد این خط لوله به جای سوریه از ترکیه عبور کند تا بتواند به عنوان هاب گازی و معبر صادرات گاز مطرح شود.

وی ادامه می دهد: ترکیه به هر کاری دست می زند تا نشان دهد سوریه ناامن است و از جمله اقداماتش کمک به آشوب گران سوری است.

*خط لوله صادرات گاز عربی (AGP)

همانطور که یکی از کارشناسان بین المللی مسائل انرژی اشاره کرد، یکی از علل آشوب ها در سوریه خط لوله صادرات گاز عربی است در زیر مقداری به رابطه این خط لوله و آشوب های سوریه می پردازیم.



*ماجرای خط لوله عربی

باید گفت که خط لوله AGP از مصر شروع می شود و با گذشتن از اردن به لبنان و سوریه می رسد،این خط لوله بیش از 1200 کیلومتر طول دارد و با هزینه 1.2 میلیارد دلار احداث شده است

این گزارش اضافه می کند:صادرات گاز از طریق این خط لوله از ماه مارس 2012 به دلیل ناامنی های منطقه متوقف شده است و از سال 2011 تا مارس 2012 بیش از 10 بار مورد حملات تروریستی قرار گفته است.

این خط لوله صادراتی می تواند سالانه10.3 میلیارد متر مکعب گاز را منتقل کند. نکته جالب توجه در این خط لوله این است که 319 کیلومتر از این خط در مرز اردن تا سوریه و 90 کیلومتر نیز از آن پس از گذشت دیرعلی تا دمشق کشیده شده است.

همانطور که در تصویر مشاهده می شود این خط لوله بعد از گذشتن از شهر های الریان به حمص می رسد.به همین دلیل این دوشهر از نقاطی است که در گیری درآنها زیاد است و همواره این خط لوله را مورد حملات خود قرار می دهند.

هم اکنون این خط لوله از شهر حمص به طرف دریا کشیده شده است و از این طریق به اروپا می رود اما ترکیه بارها اعلام کرده است این خط لوله باید تا این کشور کشیده شود که با مخالفتهای دولت سوریه روبه رو شده است.



*نزاع بر سر خط لوله عربی

محمد الانور در این رابطه می گوید: در اصل این یک خط صادراتی عربی است و ترکیه نمی تواند مدعی شود که این خط باید تا خاک این کشور کشیده شود.

این کارشناس لبنانی ادامه می دهد: این خط لوله و خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا عملا می تواند سوریه را به عنوان معبر آسیا واروپا معرفی کند که این موضوع برای ترکیه خوش آیند نیست.

وی ادامه می دهد: هم اکنون مشخص می شود که قطر و ترکیه به دنبال منافع شخصی خود هستند و هر کدام به دلایلی مخالفتشان را با دولت قانونی سوریه اعلام می کنند.

*نقش صهیونیست و میدان گازی "لوانتن" در درگیری های سوریه

به گزارش خبرنگار فارس آنچه که تاکنون گفته شد تنها بخشی از عوامل موثر در درگیریهای سوریه است و نباید نقش میدان گازی لوانتن را در این درگیریها از یاد برد.

رژیم صهیونیستی مدعی است که در سال 2010 این میدان گازی و نفتی مستقل را کشف کرده است به طوری که این میدان در 130 کیلومتری غرب شهر حیفا و در عمق 1500 متری آبهای دریای مدیترانه است.

اما اظهارات رژیم صهیونیستی در حالی صورت می گیرد که سوریه و لبنان و حتی قبرس مدعی هستند این میدان پیش از کشف توسط اسرائیل، کشف شده و نه تنها میدان مستقل نیست بلکه بین غزه،لبنان، سوریه و قبرس مشترک و تنها بخشی از آن متعلق به رژیم صهیونیستی است.

از این رو این رژیم به سازمان ملل شکایت کرده و اعلام می کند که نقشه این رژیم باید تغییر کند ولی این شکایت راه به جایی نبرده و سازمان ملل تایید می کند که این میدان هیدروکربوری میان قبرس، سوریه، لبنان،غزه و اسرائیل مشترک است.

پس از اعلام سازمان ملل رژیم صهیونیستی اعلام می کند این میدان گازی بین اسرائیل، قبرس و یونان مشترک است!!
در همین رابطه برخی از کارشناسان انرژی معتقدند این اظهارات رژیم صهیونیستی به این دلیل است که این میدان حجم قابل توجهی گاز درجا دارد و به نوعی می توان گفت که در واقع این میدان خلیج فارس دوم است.

الانور در این رابطه به خبرنگار فارس می گوید: اسرائیل می داند که این میدان در واقع برای لبنان و سوریه است و مخزن این میدان نیز در خاک این دوکشور واقع شده است و گازی که در آن وجود دارد می تواند این دو کشور را ثروتمند کند از این رو سعی دارد میدان را بین شرکای خودش تقسیم کرده و حق قانونی لبنان و سوریه را سلب کند.

این کارشناس لبنانی تصریح می کند: اسرائیل از طریق حمابت معارضین سوری سعی دارد تا به دولت قانونی سوریه فشار وارد کند تا آنها از حقشان بگذرند.

وی ادامه می دهد: آنچه که باید به آن اشاره داشت و مورد تاکید قرار داد این موضوع مهم است که تا زمانی که سوریه از حق خود نگذرد، این جنگ و درگیری ادامه می یابد زیرا اسرائیل نمی خواهد سوریه و لبنان به عنوان یک قطب گازی در بین کشورهای همسایه خود مطرح شوند.

این گزارش درپایان اضافه می کند:از ابتدای سال 2000 میلادی تاکنون و حتی در جریان لشکر کشی آمریکا به عراق شاهد هستیم که کشورهای ابرقدرت و یا حتی کشورهای درجه چندم اروپا که در قالب ناتو سازماندهی شده اند تنها به دنبال تامین امنیت انرژی خود هستند و حتی حاضرند برای دستیابی به این موضوع امنیت انرژی دیگر کشورها را به خطر بیاندازند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایجاد شبکه‌های زیرزمینی سرقت گاز/ تعیین جایزه نقدی برای شناسایی سارقان

ایجاد شبکه‌های زیرزمینی سرقت گاز/ تعیین جایزه نقدی برای شناسایی سارقان

به گزارش مهر، با گذشت 2 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش بهای گاز طبیعی و صدور قبوض نجومی برای برخی از مشترکان خانگی و تجاری منجر به افزایش تخلفات گازی در سطح کشور شده است.

در حال حاضر در برخی از استان‌های کشور پدیده انشعابات غیر مجاز، دست کاری کنتور و سرقت گاز به میزان قابل توجه‌ای افزایش یافته که این پدیده منجر به اتخاذ تصمیات جدید به منظور مقابله با سارقان شبکه ملی گاز ایران شده است.

محمدرضا غروی در گفتگو با مهر درباره آخرین اقدامات انجام گرفته برای برخورد قانونی با تخلفات گازی و به ویژه سرقت گاز طبیعی در سطح کشور، گفت: سال گذشته شرکت ملی گاز با مشارکت بخش خصوصی عملیات نظارت و بازرسی گسترده‌ای را برای شناسایی تخلفات و به ویژه انشعابات غیرمجاز گاز آغاز کرد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری هم طرح برخورد با تخلفات گازی با شدت بیشتری در تمامی شرکت‌های گاز استانی سراسر کشور اجرایی شده است، تصریح کرد: تاکنون مکانیزم های متعددی برای جریمه متخلفان و شناسایی سارقان گازی تعریف و اجرایی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تعیین "جایزه و حق کشف" نقدی برای شناسایی سارقان گازی، اظهار داشت: از این رو به افرادی که سرقت‌های گازی را شناسایی و گزارش کنند، پاداش های نقدی مناسبی پرداخت خواهد شد.

وی از دست کاری کنتور، ایجاد انشعابات غیر مجاز و زیر زمینی، اختلال در سامانه اندازه گیری به عنوان مهمترین و رایج ترین تخلفات گازی در سطح کشور یاد کرد و افزود: مشترکانی که به صورت جزئی اقدام به تخلف و سرقت گاز کنند، جریمه نقدی و انشعاب گاز آنها برای مدتی قطع خواهد شد.

غروی همچنین از شناسایی سرقت‌های گسترده و حجیم گاز طبیعی توسط برخی از مشترکان پرمصرف همچون صنایع خبر داد و یادآور شد: این مشترکان علاوه بر جریمه نقدی و قطع گاز به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

در همین حال مصطفی کشکولی معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز پیشتر با بیان اینکه با مشارکت شرکتها و ادارات گاز استانی 400 نیروی متخصص و آموزش دیده به‌طور شبانه روزی وضعیت شبکه گاز را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه تاکنون علاوه بر بازرسی‌های فیزیکی از سطح شبکه ملی گاز طرح‌های جدیدی هم برای برخورد با تخلفات گازی تعریف شده است، یادآور شده بود: پیش بینی می‌شود با نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز و راه اندازی مرکز کالیبراسیون فشار قوی گاز میزان تخلفات گازی به حداقل کاهش یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای برخورد با متخلفان گازی کشور یکسری محدودیت‌های قانونی هم وجود دارد، بیان کرده بود: شرکت ملی گاز با هماهنگی با دستگاه های مختلف به دنبال رفع محدودیت های قانونی برای برخورد قانونی با هرگونه تخلف و سرقت گاز در کشور است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قطر و فرانسه این بار منابع گازی سوریه و لبنان را بین خود تقسیم کردند

قطر و فرانسه این بار منابع گازی سوریه و لبنان را بین خود تقسیم کردند

به گزارش ایرنا از بیروت، پایگاه اطلاع رسانی ˈ العهدˈ وابسته به حزب الله روز جمعه با انتشار خبری، نوشت: توافق نامه امضا شده در این خصوص حاکی از میزان اهمیت تلاش کشورهای قطر و فرانسه برای سرنگونی نظام سوریه و حمایت از مخالفان نظام و به رسمیت شناختن آنها در دوحه است.

این پایگاه به نقل از منابع فرانسوی با اشاره به بندهای توافق نامه مذکور تـأکید کرد: این توافق نامه شامل سه بند توزیع سهام، حمایت مالی قطر در مقابل استفاده از تجربه و کارشناسی فرانسه در عملیات اسخراج نفت و گاز و تأسیس شرکت فرانسوی - قطری مشابه شرکت ˈآرامکویˈ عربستان است.

العهد ادامه داد: قطر و فرانسه امیدوارند که این توافق نامه بعد از سرنگونی دولت سوریه و روی کارآمدن نظام جدید در این کشور به اجرا درآید.

این پایگاه اطلاع رسانی نوشت: ایجاد این نوع همکاری میان قطر و فرانسه بر سر تقسیم و بهره برداری از منابع طبیعی سوریه به مثابه ضربه ای آشکار به ترکیه به عنوان حامی اصلی طرح براندازی نظام سوریه محسوب می شود.

العهد در ادامه با اشاره به هدف ترکیه از همکاری با نیروهای مخالف نظام سوریه در سرنگونی دولت سوریه ادامه داد: ترکیه به عنوان هم پیمان آشکار گروههای مخالف سوریه سعی دارد از طریق سقوط نظام سوریه بر میدان های گازی در مناطق ˈموصلˈ و ˈکرکوکˈ عراق تسلط پیدا کند و به همین منظور اقدام به ایجاد پیمان های اقتصادی با حکومت خودگردان کردستان در عراق هم کرده است.

روزنامه ˈالاخبارˈ نوشت: دلیل اصلی سرنگونی نظام سابق لیبی، دستیابی به منابع نفتی و گازی این کشور توسط فرانسه بود تا بدین شیوه این کشور به اولین تولید کننده نفت اتحادیه اروپا تبدیل شده و در نتیجه سوخت این قاره به مدت حداقل 30 سال تامین شود.

این روزنامه با انتشار گزارشی در رابطه با علل حمله نظامی ناتو به لیبی و سقوط ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور معدوم این کشور نوشت: بنابر تحقیقات انجام شده، نقاط تشابهی میان جنگ سال 2003 عراق و جنگ 2011 لیبی وجود دارد که مهم ترین آن مساله نفت و گاز است.

فکر سرنگون ساختن نظام قذافی به شکل جدی از سال 2009 توسط قطر و فرانسه شکل گرفت و هدف از آن دستیابی به یک سفره گاز طبیعی این کشور بود تا بدین شیوه سوخت مورد نیاز اروپا فراهم شده و فرانسه تا مدت 30 سال در راس تولید کنندگان برتر نفتی این قاره قرار گیرد.

این روزنامه می افزاید: تنها پس از گذشت 15 روز از آغاز حمله به لیبی، شورای انتقالی این کشور توافق نامه ای سری با مقامات فرانسه به امضا رساند که بر اساس آن 35 درصد از تولید نفت لیبی به فرانسه واگذار شد.

بدین وسیله فرانسه به اولین تولید کننده نفت اتحادیه اروپا تبدیل شده و موانع برای بهره برداری از منابع نفتی و گازی لیبی از میان برداشته شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] خط لوله صلح به اجرا نزدیک‌تر می‌شود

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91091306921
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳



با وجود مخالفت آمریکا مبنی بر تامین انرژی مورد نیاز پاکستان توسط ایران، وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور در دیدار با رییس جمهور ایران بر گسترش همکاری‌های تهران- اسلام آباد به ویژه در زمینه انرژی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزیر پاکستانی در سفر خود به ایران با مقامات ایرانی مختلفی دیدار داشته و به نظر می‌رسد تلاش می‌کند ضمن تاکید بر عزم جدی کشورش برای اجرایی شدن خط لوله صلح، از کمک‌های مالی ایران در راه اجرای این پروژه بزرگ نیز بهره بگیرد.
ایران و پاکستان در ماه مه 2009 یک بیانیه بین دولتی را برای صادرات گاز ایران به پاکستان امضا کردند. پس از آن شرکت سیستم‌های گازی دولتی پاکستان و شرکت ملی نفت ایران در پنجم ژوئن 2009 توافقنامه خرید و فروش گاز و ساخت خط لوله انتقال را با اعتبار 7.6 میلیارد دلاری به امضا رساندند.
پس از امضای این توافقنامه بررسی جامعی از سوی پاکستان برای ارزیابی جنبه‌های اقتصادی واردات گاز ایران برای تولید برق صورت گرفت. این بررسی نشان داد که گاز طبیعی وارداتی از ایران حتی با قیمتهای اصلاح شده همچنان ارزانترین و مناسبترین سوخت برای تولید برق است.
البته مخالفت آمریکا با ساخت این خط لوله صادارتی یکی از مهمترین موانع تکمیل این خط لوله است به طوری‌که با تلاش برای حذف ایران پیشنهاد پروژه خط لوله ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را مطرح کرده‌است.
اما عاصیم حسین - وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان- درسفری به ایران و در دیدار با محمود احمدی‌نژاد با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در مسیر ساخت خط لوله "ای.پی" تاکید کرد که پاکستان مصمم است همکاری‌های خود را با ایران در تمام زمینه‌ها بویژه انرژی هرچه بیشتر گسترش دهد.
پاکستان علاوه بر قیمت مناسب گاز دلایلی متعدد دیگری برای واردات گاز از ایران دارد؛ از جمله این که گاز صادراتی ایران به پاکستان در تولید 4000 مگاوات برق و ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر در مناطق محروم بلوچستان و سند این کشور کمک خواهد کرد و به همین دلیل است که پاکستان در مقابل فشارهای امریکا تاکنون مقاومت کرده است.
بر همین اساس نخستین مرحله تحویل گاز ایران برای پایان سال 2014 برنامه ریزی شده است و انتظار می‌رود منابع مالی برای تکمیل خط لوله مورد نظر در خاک پاکستان هم از طریق دولت و هم از طریق بخش خصوصی تامین شود.
پاکستان به مدت 25 سال، روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز از ایران دریافت می‌کند که این میزان می‌تواند به یک میلیارد فوت مکعب در روز هم افزایش پیدا کند. با پایان دوره قرارداد، درصورت نیاز امکان تمدید قرارداد به مدت پنج سال نیز وجود دارد.
گاز صادارتی به پاکستان از میدان گازی پارس جنوبی تامین و به ایالت‌های جنوبی بلوچستان و سند پاکستان فرستاده می‌شود.
طبق این قرارداد ایران و پاکستان هر کدام مسئول ساخت خط لوله در کشور خود هستند. این خط لوله 56 اینچی با طول 1931 کیلومتر از تاسیسات عسلویه شروع می‌شود و پس از طی 1150 کیلومتر به مرز ایران و پاکستان می‌رسد.
بخش ایرانی خط لوله "آی.پی" با قرار گرفتن در لیست طرح‌های مهرماندگار دولت، هم اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت دارد و طبق برنامه تا نیمه نخست سال92 به نقطه صفر مرزی می‌رسد.زمان ساخت این پروژه برای چهار سال هدف گذاری شده است و طبق برنامه جریان گاز در این خط لوله تا پایان دسامبر 2014 برقرار خواهد شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] آغاز فروش نفت به مردم از زمستان 91

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91091306482
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۴



فروش اوراق سلف نفتی با تضمین شرکت ملی نفت ایران از دوم دی ماه جاری آغاز می شود و به مدت 10 روز (تا دوازدهم دی ماه) ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فروش اوراق سلف نفتی به عنوان روشی نوین در تامین سرمایه طرح های صنعت نفت در حوزه نگهداشت و توسعه میدان های مشترک، از دوم دی ماه جاری آغاز شده و تا دوازدهم دی ماه جاری ادامه خواهد داشت.
گواهی سلف نفت خام که به استناد قراردادهای سلف موازی استاندارد اوراق سلف نفتی نامیده می شود، در قالب طرحی برای فروش نفت خام به مردم برای نخستین بار انجام می شود.
براساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، حجم اولیه عرضه نفت در این طرح ملی به میزان یک میلیون بشکه و حداکثر تا سقف 5 میلیون بشکه نفت خام به ارزش 500 میلیون دلار در نظر گرفته شده است که به صورت ریالی و یا ارزی (بر مبنای واحد پولی دلار) عرضه خواهد شد.
این اوراق سه ساله بوده و در پایان دوره خریدار می تواند نسبت به تسویه فیزیکی یا نقدی به قیمت روز یا قیمت اعمال در اختیار فروش ضمنی اقدام کند.
براساس این گزارش، قیمت اعمال در اختیار فروش ضمنی در پایان مدت اوراق به میزان یک سی ام قیمت عرضه اولیه در نماد دلاری و یک هشتم قیمت عرضه اولیه در نماد ریالی تصویب شده است.
بر این اساس نرخ تسعیر دلار در نماد ریالی بر اساس نرخ آزاد مبادله ای مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه و پرداخت می شود.
شرکت ملی نفت ایران به عنوان عرضه کننده اوراق سلف نفتی در کشور و با ضمانت وزارت نفت، از دوم تا دوازدهم دی ماه جاری نسبت به عرضه و فروش این اوراق در شعب منتخب و شرکت کارگزاری بانک سپه اقدام می کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تشکیل کارگروه مقابله با کسری‌های غیرمتعارف سوخت



» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91092917391
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵



شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای مقابله با کسری‌های غیر متعارف در انبارها و مجاری عرضه فرآورده‌های نفتی یک کارگروه تخصصی تشکیل داد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با توجه به این که در اکثر مناطق شرکت‌ ملی پخش فرآورده‌های نفتی بعد از تحویل سوخت کسری غیر متعارفی در حجم سوخت چه در زمان حمل و نقل و چه در انبار یا مجاری عرضه رخ ‌می‌داد، این شرکت اقدام به تشکیل یک کارگروه تخصصی برای مقابله با این وضعیت کرد.

علاه بر "کارگروه تخصصی برای مقابله با کسری‌های غیر متعارف در مجاری عرضه"، برای وصول غرامت از متخلفان این موضوع نیز "کمیته مرکزی رسیدگی به تخلفات توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی" نیز به صورت موازی با این کارگروه تشکیل شد.

طبق آیین‌نامه وظایف این کمیته، اعضای با پایش‌های مجاری عرضه، صاحبان جایگاه‌، رانندگان نفتکش‌، شرکت‌های حمل و نقل و حتی مصرف‌کنندگان عمده در صورت مشاهده تخلف با آنها بر خورد خواهند کرد.

شعب کمیته مرکزی رسیدگی به تخلفات توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی در مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز فعال است. بر این اساس جرائم خرد در شرکت‌های پخش مناطق و پرونده‌های کلان تخلف در کمیته مرکزی بررسی می‌شود.

همچنین کمیته مرکزی رسیدگی به تخلفات توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی برای جرائم صورت گرفته غرامت‌هایی نیز برای متخلفان در نظر گرفته است.با توجه به اهمیت موضوع جلسات این کمیته در سال جاری به صورت ویژه، دو روز در هفته تشکیل می‌شود.

در گذشته تعداد پرونده‌های تخلف کسری غیرمجاز مجاری عرضه بسیار زیاد بود اما با تشکیل کارگروه تخصصی برای مقابله با کسری‌های غیر متعارف در مجاری عرضه و کمیته مرکزی رسیدگی به تخلفات توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی علاوه بر کاهش پرونده‌ها، رسیدگی به جرائم پیشین نیز سرعت گرفته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایران تجهیزات نفتی به ترکمنستان صادر می‌کند/ تهاتر گاز با تجهیزات نفت صحت ندارد



» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91092917634
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵



معاون وزیر نفت با اعلام این که واردات گاز از ترکمنستان از سر گرفته شده است، از صادارت تجهیزات صنعت نفت و گاز ایران به این کشور خبر داد و تهاتر گاز ترکمنستان با تجهیزات صنعت نفت و گاز ایران را رد کرد.

جواد اوجی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با خوب ارزیابی کردن دستاورد سفر به ترکمنستان گفت: دولت ایران و ترکمنستان متعهد شدند که به توافقات قرارداد واردات گاز به ایران پای‌بند باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این که در حال حاضر واردات گاز از ترکمنستان از سر گرفته شده است، گفت: مقرر شد حجم واردات گاز از این کشور طبق قرارداد منعقد شده قبلی باشد.

اوجی با اشاره به این که در سفر اخیر به ترکمنستان تعدادی از سازندگان داخلی هیات ایرانی را همراهی کردند از صادرات تجهیزات صنعت نفت و گاز ساخته شده در ایران به این کشور خبر داد.

وی با تاکید بر این که کیفیت تجهیزات صنعت نفت وگاز داخلی با استانداردهای جهانی برابری می‌کند، اظهار کرد: سازندگان تجهیزات بخش‌های مختلف صنعت نفت وگاز ترکمنستان نیز کیفیت تجهیزات ساخت ایران را تایید کرده‌اند.

معاون وزیر نفت افزود: بر همین اساس سازندگان تجهیزات صنعت نفت وگاز داخلی قراردادی را با سازندگان تجهیزات صنعت نفت وگاز ترکمنستان امضا کردند که طی آن ایران از این پس به این کشور تجهیزات نفت و گاز صادر می‌کند.

اوجی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا صادرات تجهیزات صنعت گاز و نفت به ترکمنستان در قالب تهاتر با گاز وارداتی این کشور صورت می‌گیرد، تاکید کرد: قرارداد واردات گاز از ترکمنستان و صادرات تجهیزات نفت و گاز ایران به این کشور در قالب دو قرارداد جداگانه است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بازار نفت را به حال خود رها کنید!
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91092917473
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳



وزیر نفت عربستان گفت: در حال حاضر هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان از قیمت‌های نفت راضی هستند و با توجه به این تعادل دلالان باید بازار را رها کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی النعیمی وزیر نفت عربستان در سئول به خبرگزاری رویترز گفت:‌شما می دانید که من مایلم که دلال‌ها بازار را رها کنید می دانید چرا؟ زیرا همه در حال حاضر از قیمت‌ها راضی هستند و هیچ کس از بالا و یا پایین بودن شکایت ندارد.

وی گفت: دیگر قیمت‌های سرسام‌آور یا سقوط قیمت وجود ندارد بنابراین من واقعا بازار را به حال خود رها خواهم کرد. بهای نفت برنت در ماه مارس امسال به دلیل نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه نفت به دلیل تنش در خاورمیانه و همچنین به دلیل تحریم‌های غرب علیه صادرات نفتی ایران به 128 دلار در هر بشکه رسید.

افزایش تولید و همچنین چشم انداز ضعیف اقتصاد جهانی و رکود در اقتصاد چین از آن زمان تاکنون باعث کاهش 15 درصدی قیمت نفت برنت و رسیدن آن به حدود 138 دلار در هر بشکه شده است.

همچنین نفت سبک آمریکا نیز در محدوده 85 تا 90 دلار باقیمانده و نفت برنت بین صد تا 110 دلار معامله شده است و این قیمت‌ها با ثبات هستند.

وزیر نفت عربستان قیمت صد دلار برای هر بشکه نفت را پیشتر مناسب خوانده بود.

علی النعیمی به این مسئله که تولید نفت کنونی عربستان چه میزان است اشاره نکرد.

عربستان در ماه نوامبر تولید خود را با روزانه 230 هزار بشکه کاهش به 9 میلیون و 490 هزار بشکه در روز رسانده و باعث شد که تولید کلی اوپک به 30 میلیون و 780 هزار بشکه در روز برسد که به سقف تولید رسمی آن نزدیک‌تر است.

وی در پاسخ به این‌که آیا نگران تقاضای نفت در سال آینده به دلیل بی ثباتی‌های اقتصاد جهانی است گفت: مکانیزم ها به خوبی کار می‌کنند و عرضه کافی و تقاضا خوب بود.
وی به تولید بالای ‌آمریکا و همچنین و احیای تولید عراق و لیبی اشاره کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک هفته گذشته در مورد حفظ سقف تولید رسمی 30 میلیون بشکه‌ای خود به توافق رسید.

پیشتر عبدالله البدری دبیر کل اوپک گفته بود که اوپک نسبت به چشم انداز افزایش ذخایر نفتی در نیمه اول سال 2013 نگرانی ندارد و بهای نفت نوسان چندانی نخواهد داشت.

پیش بینی ‌های خود اوپک نشان دهد که تقاضا برای نفت این سازمان در این دوره زمانی به طور متوسط 29 میلیون و 250 هزار بشکه در روز خواهد بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] قوامی به ایسنا خبر داد: قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده 90 دلار
[/h]
» سرویس: سياسي - مجلس
کد خبر: 91092917880
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹



نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نظر کمیسیون بودجه درباره‌ی قیمت هر بشکه نفت در بودجه‌ی سال آینده، حداکثر 90 دلار است.

هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به لایحه بودجه 92 اظهار کرد: نظر کمیسیون بودجه است که قیمت هر بشکه نفت حداکثر 90 دلار و نرخ محاسباتی نیز حدود 2000 تومان تعیین شود.

وی در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر میزان فروش نفت توسط دولت مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: در این‌باره دو دیدگاه در دولت وجود دارد؛ دیدگاه اول این است که میزان فروش نفت مانند سال‌های قبل در نظر گرفته شود و دیدگاه دیگر این است که فروش نفت کاهش بیابد.

این نماینده‌ی مجلس در ادامه افزود: اگر قرار باشد فروش نفت کاهش یابد این مقدار شاید به یک میلیون و 300 هزار بشکه برسد؛ در حالی که میزان فروش سال‌های قبل 2 میلیون و 700 هزار بشکه بوده است.

این نماینده مجلس که در غرفه ایسنا در نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی حضور پیدا کرده بود، اظهار کرد: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی امری ممکن است. این کاهش موجب فراهم شدن ارزش افزوده در اقتصاد می‌باشد.

به گفته‌ی قوامی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی آثار مثبت میان‌مدت و بلندمدتی دارد.

وی در ادامه، مالیات را یکی از جایگزین‌های درآمدهای نفتی دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده سالانه یک درصد افزایش پیدا می‌کند و تا پایان برنامه پنجم توسعه به 8 درصد می‌رسد. اجرای دوره‌ی آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده به پایان رسیده است و باید تمدید شود.

این نماینده‌ی مجلس در پایان با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه جهاد دانشگاهی اظهار کرد: نمایشگاه بسیار خوبی برپاست. امروز ثمره‌ی تلاش همه‌ی مسوولان جهاد دانشگاهی را در این نمایشگاه می‌بینیم. در این نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی که شرایط را برای ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد فراهم می‌کند، به خوبی انجام شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] /طراحی پالایشگاه ملی با فناوری بومی/
پالایشگاه گاز با نشان ملی احداث می شود

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 91092917286
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹



مسوول طرح پالایشگاه ملی گاز از احداث پالایشگاه گاز با نشان ملی و بومی سازی و تجاری سازی فناوری گاز مایع طبیعی (ال.ان.جی و مینی ال.ان.جی) در پژوهشکده گاز پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود خاکپور در نشست خبری پژوهشگاه صنعت نفت به مناسبت هفته پژوهش درباره کسب این دانش فنی توضیح داد: فناوری LNG بسیار پیچیده و خاص است و تنها کشورهای اندکی در جهان به آن دستاوردها پیدا کرده‌اند. به همین دلیل این پروژه بسیار مکانیکی و وابسته به تجهیزات است و نقشه راه خاصی برای توسعه بومی آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به همکاری پژوهشگاه با شرکت ملی صادرات گاز ایران در این پروژه خاطرنشان کرد: در مسیر بومی و تجاری سازی فناوری گاز طبیعی مایع، توانایی بخش داخلی در ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز بررسی می‌شود و اگر شرکتهای داخلی در زمینه تولید تجهیزات یا قطعه‌ای ناتوان بودند، بحث واردات آن مطرح می‌شود.


قرار است پژوهشگاه صنعت نفت برای اجرای این طرح، یک واحد نمونه را طراحی بنیادی کند و سپس شرکت ملی صادرات گاز ایران با وجود تجربه بالا در این حوزه، همکاری خود را با این طرح آغاز کند.


طرح پالایشگاه گاز با نشان ملی

مسوول طرح پالایشگاه ملی گاز درباره میزان پیشرفت این پروژه نیز گفت: طرح کلی و شماتیک این پالایشگاه ترسیم شده و طبق برآورده‌های اولیه به این نتیجه رسیده‌ایم که از نظر دانش فنی، صنعت کشور، توان طراحی و تولید عمده قطعات مورد نیاز این پالایشگاه را نیز دارد. مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های اولیه میان کارفرما و پیمانکار اصلی انجام شده و همانطور که پیش از این نیز اعلام شده است قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) پیمانکار اصلی این پروژه خواهد بود؛ پژوهشگاه نیز نقش تامین کننده دانش فنی را دارد.

خاکپور افزود: محل ساخت و اجرای پالایشگاه میدان مالکان و سفید باغون خواهد بود که تا امروز ساختار اجرایی طرح نهایی شده است. همچنین تفاهم‌نامه‌های اولیه برای عقد قرارداد EPCF میان شرکت نفت مناطق مرکزی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء صورت گرفته است.

پالایشگاه ملی گاز، پالایشگاهی است که طراحی آن کاملا ایرانی خواهد بود و لیسانس آن و تمامی دانش به کار رفته در آن از سوی پژوهشگاه صنعت نفت است و زیر نظر این مجموعه نصب و راه‌اندازی می‌شود.

به گفته مسوول اجرای طرح، بسیاری از موسسات آموزشی و علمی با مرکزیت دانشگاه امیرکبیر برای ارتقای سطح دانش کشور در این حوزه با پژوهشگاه صنعت نفت همکاری می‌کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این پروژه به دلیل تامین لیسانس‌های بخش‌های مختلف پالایشگاه از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، پروژه‌ای کاملا کم ریسک است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا 150 سال دیگر نفت داریم/کشتی‌های خارجی را هم بیمه بین‌المللی می‌کنیم

تا 150 سال دیگر نفت داریم/کشتی‌های خارجی را هم بیمه بین‌المللی می‌کنیم

به گزارش نفت نیوز به نقل از ایسنا، رستم قاسمی امروز یکشنبه با اشاره به این‌که 80 درصد از سبد انرژی دنیا منابع هیدروکربوری است، افزود: پیش بینی می‌شود این وضعیت تا 50 سال آینده نیز ادامه پیدا کند و این در شرایطی است که در کشورهای صنعتی پرمصرف مالیات سنگین و ناجوانمردانه‌ای حتی دو برابر بر مصرف این منابع بسته شده است. اما با این وجود این منابع انرژی هنوز هم ارزان‌ترین منابع دنیا محسوب می‌شوند.

او با اشاره به این‌که تحریم‌ها از سه جنبه صنعت نفت ایران را هدف قرار داده است گفت: این سه جنبه قصد دارند حضور ایران را در بازار نفت کمرنگ کنند، به توسعه زنجیره تولید در صنعت نفت ما آسیب برسانند و همچنین توسعه صنعت نفت کشور را با مشکل مواجه کنند.

قاسمی با بیان این‌که در تیر ماه امسال به دلیل تشدید تحریم‌ها شرایط سختی بر صنعت نفت حاکم شده بود یادآوری کرد: مهمترین ابزار انتقال نفت یعنی همان حمل ونقل نفتی با لغو بیمه بین المللی P&I کشتی‌ها به مشکل برخورد. از سوی دیگر ما در استفاده از پرچم کشتی‌های حمل نفت نیز دچار مشکل شدیم و بیمه کشتی‌های حمل نفتی ایران لغو شد.

وزیر نفت گفت: از سوی دیگر زنجیره تولید صنعت نفت ایران هم هدف تحریم قرار گرفت. به این شکل که اگر ما نتوانیم میعانات گازی را صادر کنیم مجبوریم تولید گاز خود را هم کاهش دهیم. یا اگر نتوانیم مازوت خود را صادر کنیم مجبور به کاهش تولید بنزین خواهیم بود.

به گفته وی، ورود قطعات و کالاهای مورد نیاز در صنعت نفت ایران هم ممنوع شد اما ما در حال حاضر این گلوگاه را پشت سر گذاشته‌ایم.

قاسمی در چهارمین همایش ارتقای توان داخلی با بیان این‌که امروز این توانمندی در صنعت کشور به وجود آمده علاوه بر کشتی‌های داخلی کشتی های بین المللی را بیمه کند افزود: موضوع استفاده از پرچم را نیز حل کردیم و در حال حاضر حتی برخی کشتی‌های بین المللی نیز تحت بیمه P&I کیش قرار گرفته‌اند.

وزیر نفت توضیح داد:‌در حال حاضر تولید گاز کشور روزانه 640 میلیون متر مکعب است و مصرف نیز به 530 میلیون متر مکعب می‌رسد. بقیه گاز تولیدی هم صرف تزریق در ذخایر نفتی، مصرف پتروشیمی‌ها و مصرف میان واحدی می شود.

این مقام مسوول با اشاره به این‌که در صنعت نفت متاسفانه وابستگی‌های زیادی به خارج داشته و داریم گفت: شاهد این هستیم که حتی پیچ و مهره و کلیه ماشین‌آلات از خارج وارد می‌شوند و ما هنوز بسته‌هایی داریم که قبل از انقلاب در انبارها باز نشده‌اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در زمینه ریکاوری مخازن ضعیف‌ترین وضعیت را در دنیا داریم. ما 600 میلیارد بشکه نفت درجا داریم که نرخ ریکاوری مخازن تنها 25 درصد است واگر این رقم را با به 35 درصد برسانیم تغییر شدیدی در ذخایر نفتی کشور حاصل می شود.

وزیر نفت با اشاره به این‌که در حال حاضر ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی کشور حدود 54 میلیون تن است افزود‌: با بهره برداری از هفت واحد در دست اجرا این ظرفیت به 100 میلیون تن نیز خواهد رسید.

قاسمی همچنین با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی در حال حاضر پرسودترین صنعت کشور است خاطرنشان کرد: در حال فراهم کردن زیرساخت های دو هاب پتروشیمی در کشور در منطقه آزاد چابهار و جزیره لاوان علاوه بر فاز دوم عسلویه هستیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز عملیات احداث ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی در استان فارس

آغاز عملیات احداث ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی در استان فارس

علی منتصری در گفت و گو با nioc، با بیان این مطلب افزود: هم اکنون کار طراحی ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی انجام شده است و این ایستگاه تقویت فشار گاز، اولین ایستگاهی است که پس از ایستگاه تقویت فشار گاز نار در سرویس قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز کنگان نیز در دست طراحی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه 30 درصد از گاز تولیدی نفت و گاز زاگرس جنوبی از میدان کنگان تامین می شود، طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز این میدان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، پیشتر نیز احمد سراجی؛ مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار NIOC، با بیان اینکه احداث و راه اندازی چهار ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی، کنگان، هما و شانول در برنامه پنجم توسعه محقق می شود، خاطرنشان کرده بود: طی سال های آینده، حفاری چاه های جدید پاسخگوی افت فشار مخازن نخواهد بود و از این رو، راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار گاز ضرورت دارد.

انجام 22 هزار متر حفاری در هشت ماهه ابتدای سال جاری
مدیر امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، در ادامه به دیگر فعالیت های انجام شده در این شرکت طی هشت ماهه ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: هم اکنون هشت دکل حفاری در مناطق عملیاتی این شرکت فعالیت می کنند و در مدت زمان مذکور، بیش از 22 هزار متر حفاری در این مناطق صورت گرفته است.
منتصری اذعان کرد: در این مدت، حفاری هشت حلقه چاه به اتمام رسیده است و در حال حاضر، حفاری هشت حلقه چاه دیگر نیز در دست اقدام است.

به گفته وی، در هشت ماه ابتدای امسال، 19 عملیات ارزیابی پتروفیزیکی با استفاده از 600 نفر- روز کار انجام شد و علاوه بر انجام سه هزار و 506 عملیات درون چاهی و سرچاهی، خطوط لوله سرچاهی بیش از 20 حلقه چاه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

منتصری با بیان اینکه تولید گاز در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تقریبا مطابق با برنامه تکلیفی در حال انجام است، اظهار داشت: هم اکنون طرح احداث مرکز تفکیک تابناک در دست طراحی است و جانمایی آن نیز به پایان رسیده است.

گفتنی است شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از سه شرکت زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است و مناطق عملیاتی این شرکت شامل مناطق نار و کنگان، آغار و دالان، سرخون و گشوی جنوبی و منطقه پارسیان در سه استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد گسترده اند. این شرکت، تامین گاز پالایشگاه های گازی فراشبند، فجر کنگان، سرخون و پارسیان و تزریق گاز در مخازن نفتی مارون، ارسال مایعات گازی به پالایشگاه شیراز و پالایشگاه پارسیان و بندر طاهری را بر عهده دارد. در آینده نیز توسعه میادین نفتی خشت، سروستان و سعادت آباد در استان فارس و میادین دیگر گازی و نفتی در دیگر استان ها به حوزه عملیاتی این شرکت افزوده خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ذخایر نفتی و گازی ایران افزایش می‌یابد

ذخایر نفتی و گازی ایران افزایش می‌یابد

محمدرضا کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره آخرین وضعیت طرح ملی و مطالعاتی مروارید خلیج فارس گفت: کارفرمای این طرح شرکت نفت فلات قاره است و به محض آنکه کار مطالعاتی به پژوهشگاه سپرده شد، توانستیم با یک تیم مجرب مقدمات این کار را آغاز کنیم و هم کنون نیز به پیشرفت 50 درصدی رسیدیم.

مجری طرح ملی و مطالعاتی مروارید خلیج فارس گفت: تاکنون از 876 چاه در آبهای خلیج فارس و دریای عمان نمونه برداری و از 195 چاه نیز اطلاعات ژئوفیزیکی برداشت شده است.

کمالی تصریح کرد: آبهای این منطقه به 4 بلوک عمده تقسیم شد و کار مطالعاتی بر بر روی این بلوک ها به طور مجزا پیگیری می شود.

وی اظهار داشت: این بررسی ها نشان می دهد که به احتمال زیاد ظرفیت ذخایرنفتی و گازی کشور افزوده شود، اما برای اعلام نتیجه قطعی باید تا کار مطالعاتی وعملیات لرزه نگاری به اتمام برسد.

به گزارش خبرنگار فارس، قرارداد مطالعاتی مروارید خلیج فارس در 16 مهر ماه سال ۹۰ بین مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد و این طرح مطالعاتی به عنوان بزرگترین طرح مطالعاتی و پژوهشی کشور نیز لقب گرفت.

ارزش مالی این پروژه 21 میلیون یورو برآورد شد که براین اساس پژوهشگاه صنعت نفت موظف است کار پژوهشی خود را در 17 میدان نفتی و گازی آبهای خلیج فارس و دریای عمان انجام دهد، به منظور اکتشاف میادین جدید نفتی و گازی انجام دهد.

براساس این گزارش ایران هم اکنون دارای 600 میلیارد بشکه نفت درجا(ذخیره نفت اولیه) است که انتظار می‌رود، با اتمام این طرح ذخایر نفتی و گازی کشور افزایش یابد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت کویت به کره جنوبی 74 درصد افزایش یافت

صادرات نفت کویت به کره جنوبی 74 درصد افزایش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس بر اساس اطلاعات منتشره شرکت ملی نفت کویت، صادرات نفت این کشور به کره جنوبی در ماه نوامبر 74.4 درصد برابر با 469 هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری کویت «کونا»، کویت دومین تامین‌کننده نفت کره است که 17.5 درصد کل واردات نفت این کشور در ماه نوامبر را تامین کرده است. صادرات نفت این کشور به کره به عنوان پنجمین واردکننده نفت جهان در مدت ژانویه تا نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19.2 درصد افزایش یافته و به 371 هزار بشکه در روز رسیده است.

روی هم رفته، واردات نفت کره در ماه نوامبر با افزایش 9.5 درصدی به روزانه 2.67 میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت عربستان نخستین واردکننده نفت این کشور نسبت به سال گذشته رشد 13.7 درصدی داشته و به 856 هزار بشکه در روز رسیده است.

قطر سومین صادرکننده نفت به کره جنوبی روزانه 276 هزار بشکه نفت به این کشور صادر می‌کند. ایران نیز پنجمین صادرکننده بزرگ نفت به کره جنوبی است که در ماه گذشته روزانه 196 هزار بشکه نفت به این کشور صادر کرده است. این میزان واردات کاهش 29.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] افتتاح 60 طرح مهرماندگار نفت تا خرداد92/ تولید از 8 فاز پارس جنوبی در پنج‌ماه آینده

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91100603777

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹



سخنگوی وزارت نفت از افتتاح 60 طرح مهر ماندگار صنعت نفت تا پایان خرداد 1392 خبر داد و گفت: هشت فاز میدان گازی پارس جنوبی نیز به تدریج تا پایان این تاریخ وارد مدار تولید می‌شود.
علیرضا نیکزاد رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این که 60 پروژه مهر ماندگار صنعت نفت کشور بتدریج تا پایان خرداد 1392 به بهره‌برداری می‌رسد گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته قبل از دهه فجر امسال بسیاری از این طرح‌ها با حضور دستیار ویژه رییس جمهور افتتاح خواهد شد.
به گفته سخنگوی وزارت نفت، باقی طرح‌های مهر ماندگار صنعت نفت نیز قبل از اتمام دولت باید افتتاح شود.
نیکزاد در مورد تولیدی نشدن فاز 15 و 16 پارس جنوبی در فصل پاییز امسال نیز اظهار کرد: هشت فاز میدان گازی پارس جنوبی نیز به تدریج تا پایان خرداد 1392 وارد مدار تولید می‌شود.
به گزارش ایسنا، با تولیدی شدن هشت فاز میدان گازی پارس جنوبی تولید ایران از بزرگترین میدان مشترک گازی جهان در سال 1392 به حدود 550 میلیون متر مکعب گاز در روز افزایش خواهد یافت. بر این اساس گاز سه فاز 12، 15و 16، 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی تا پایان امسال وارد مدار تولید می‌شود و سه فاز 22، 23 و 24 در سال 1392 محقق می‌شود.
اعتبار کل طرح توسعه این طرح، پنج میلیارد و 144 میلیون دلار اعلام شده است که تاکنون بیش از 2 میلیارد و 241 میلیون دلار از این مبلغ هزینه شده است. همچنین از صندوق توسعه ملی نیز برای شتاب بخشی به پیشرفت این طرح منابع مالی اختصاص یافته است.
بودجه سال 1391 این شرکت نیز 21 میلیارد دلار مصوب شده است که به گفته سوری، در صورت تامین 40 میلیارد دلار اعتبار مورد نیاز فازهای پارس جنوبی طی دو سال می‌توان سالانه 110 میلیارد دلار درآمدزایی کرد. البته اگر هر بشکه نفت را 50 دلار محاسبه کنیم، درآمد حاصل از میدان پارس جنوبی حداقل به میزان 110 میلیارد دلار در سال خواهد بود.
این در حالیست که در صورت محاسبه هر بشکه نفت 100 دلار، این رقم به بیش از 220 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت. در واقع با بهره برداری از هریک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی یک درصد افزایش می‌یابد که به گفته اقتصاددانان، در سطح ملی هیچ حوزه اقتصادی چنین اثری را بر اقتصاد ملی ندارد.
در صورت تکمیل طرح های توسعه‌ای، تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی به یک میلیارد متر مکعب می‌رسد که 800 میلیون متر مکعب آن از مخزن مشترک و 200 میلیون متر مکعب آن از بخش غیر مشترک میدان گازی پارس جنوبی خواهد بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهای نفت افزایش یافت

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91100603976
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳




بهای نفت در بازار‌های جهانی امروز (چهارشنبه) به دلیل امید‌واری سرمایه‌گذاران به حل و فصل بحران مالی قریب‌الوقوع آمریکا در دقیقه 90، افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا احتمالا امروز از تعطیلات کریسمس به واشنگتن باز خواهد گشت تا مذاکرات ناتمام در خصوص بن‌بست مالی آمریکا را با کنگره این کشور از سر بگیرد.
این درحالی است که تا ضرب‌الاجل تعیین شده در خصوص حل و فصل این موضوع که از کاهش شدید بودجه و افزایش سرسام‌آور مالیات‌ها جلوگیری خواهد کرد، چند روز بیشتر فرصت باقی‌ نمانده است.
بهای نفت برنت دریای شمال با 46 سنت افزایش 109 دلار و 26 سنت معامله شد و این درحالی است که نفت برنت روز دوشنبه 17 سنت کاهش یافته بود.
هم‌چنین نفت سبک آمریکا با 33 سنت افزایش 88 دلار و 94 سنت در هر بشکه فروخته شد.
کن هاسگاوا تحلیلگر نفتی در توکیو ژاپن گفت بازار بسیار ضعیف است و داد و ستد در بازار‌های جهانی از شب کریسمس در رکود بوده است. فعالان زیادی در بازار حضور ندارند، بنابراین نوسان بازار آسان‌تر است.
بنابراین فکر نمی‌کنم که این واکنش بازار واقعی باشد و احتمالا پس از شروع به کار بازار اروپا این قیمت‌ها تغییر خواهد کرد.
بهای نفت در بازار‌های جهانی روز جمعه پس از بی نتیجه ماندن گفت‌وگوهای حل بن‌بست مالی آمریکا به دلیل مخالفت قانونگذاران جمهوری‌خواه با پیشنهاد جان بوئنر(رئیس مجلس نمایندگان) برای جلوگیری از این مشکل حدود یک درصد کاهش یافت، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند که قانونگذاران خطر فروبردن اقتصاد ناپایدار آمریکا به رکود مجدد را قبول نخواهند کرد.
بهای نفت هم‌چنین به دلیل برخی انتظارات مبنی بر اینکه نخست‌وزیر جدید ژاپن سیاست‌های محرک اقتصادی برای خارج کردن سومین کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت جهان از رکود را پی خواهد گرفت، افزایش یافت.
این درحالی است که تنش‌ها و ناآرامی‌ها در خاورمیانه و نگرانی‌ها از اختلال در عرضه‌ نفت به دلیل این ناآرامی‌ها نیز از دیگر دلایل بالا‌ماندن قیمت نفت است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تولید 66 میلیون لیتر بنزین با تکمیل 5 پروژه پالایشگاهی

[/h] » سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101005786
یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۴



معاون وزیر نفت از تولید روزانه حدود 66 میلیون لیتر بنزین با تکمیل پنج پروژه پالایشگاهی کشور خبر داد.
علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که در حال حاضر تولید بنزین پایه کشور 50 میلیون لیتر در روز است، گفت: با تکمیل پنج پروژه پالایشگاهی تولید بنزین کشور به 66 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
وی با یاد‌آوری این‌که در حال حاضر 50 میلیون لیتر بنزین تولید‌شده کشور با حدود پنج میلیون لیتر اکتان‌افزا ترکیب می‌شود، گفت: با توجه به این‌که مصرف بنزین در حال حاضر به حدود 61 تا 62 میلیون لیتر در روز رسیده است برخی از واحد‌های پتروشیمی برای تامین کسری روزانه حدود هشت میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: البته در صورت تکمیل این تعداد پروژه پالایشگاهی دیگر نیازی نیست به بنزین تولید کشور افزودنی‌هایی برای افزایش اکتان اضافه شود. هم‌چنین تولید بنزین در واحد‌های پتروشیمی نیز متوقف می‌شود.
ضیغمی با اعلام این‌که با تکمیل پنج پروژه پالایشگاهی کشور 16 میلیون لیتر به بنزین تولیدی افزوده خواهد شد، گفت: با تکمیل این پروژه‌ها تولید بنزین در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند _ اراک هشت میلیون لیتر، پالایشگاه بندرعباس سه میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان سه میلیون لیتر، پالایشگاه تبریز یک میلیون لیتر و پالایشگاه لاوان یک میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر نفت با تاکید بر این که با تکمیل این پروژه‌ها به راحتی می‌توان تولید بنزین کشور را از 50 میلیون لیتر در روز به 65 میلیون لیتر رساند گفت: البته در صورت ترکیب این حجم از تولید بنزین با مواد اکتان افزا، حجم تولید بنزین کشور به 70 میلیون لیتر هم خواهد رسید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] مراحل راه اندازی فازهای 15و 16 پارس جنوبی به زودی آغاز می شود

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101006290
یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸



معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: بهره برداری از طرح های مهر ماندگار صنعت نفت افزون بر توسعه این صنعت،شکوفائی اقتصادی را به همراه خواهد آورد و در این مسیر آغاز مراحل راه اندازی فاز های 15 و16 پارس جنوبی به زودی آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت اظهار کرد: با برنامه ریزی های انجام شده 55طرح مهر ماندگارصنعت نفت تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.
محسن خجسته مهر افزود: در مرحله اول55 طرح مهر ماندگار به ارزش بیش از 21.5 میلیارد دلاردر وزارت نفت به بهره برداری کامل می رسد و زمان بهره برداری از سایر طرح ها اسفند ماه اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: 32 طرح متعلق به شرکت ملی نفت ایران،13 طرح شرکت ملی صنایع پتروشیمی،8 طرح شرکت ملی گاز و 2 طرح نیز مربوط به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: دو طرح مهرماندگار صنعت پتروشیمی (پتروشیمی کاویان و خط لوله اتیلن غرب) با ارزش حدود 2 میلیارد دلار به دست مهندسان و کارشناسان کشورمان در سال تولید ملی ،حمایت از کار و سرمایه ایرانی روز گذشته بهره برداری شد و سایر پروژه ها نیز به تدریج به بهره برداری خواهد رسید.
خجسته مهردر مورد برخی از مهمترین پروژه هایی که تا پایان سال به بهره برداری می رسند اظهار کرد: پتروشیمی پلیمر کرمانشاه آماده بهره برداری است و 8 طرح در بندر امام از جمله طرح NF3 پتروشیمی بندر امام به زودی به بهره برداری رسمی خواهد رسید.
وی با بیان این که پروژه ان .جی. ال سیری به زودی به بهره برداری می رسد گفت: این پروژه با 500 میلیون دلارسرمایه گذاری 3.5 میلیون متر مکعب گازهای همراه را در این میدان جمع آوری کرده و به گاز سبک تبدیل می کند که این پروژه مهر ماندگار خوراک واحد های پتروشیمی را تامین کرده و به شبکه سراسری گاز نیز تزریق خواهد شد.
خجسته مهر ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های مهم مهر ماندگار جمع آوری و تزریق گاز های همراه در میدان نرگسی است.
وی از تولید زود هنگام از میدان های یادآوران و یاران شمالی خبر داد و اظهار کرد: تولید میدان هنگام به عنوان یکی دیگر از طرح های مهر ماندگار به 2 برابر خواهد رسید.
دبیر ستاد طرح های مهر ماندگار وزارت نفت افزود: توسعه و افزایش ظرفیت فرآورشی میدان های چشمه خوش و پایدار غرب نیز از دیگر طرح هائی است که به زودی به بهره برداری می رسد.
وی گفت: بهره برداری رسمی از طرح ذخیره سازی گاز در سراجه قم و گاز رسانی به 850 روستا و 40 شهر تا پایان سال محقق شده و قطعه لوشان به رشت از خط لوله سراسری سوم گاز به طول 375 کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.
خجسته مهر ادامه داد: توسعه میدان های سروستان و سعادت آباد به پایان رسیده و این دو طرح آماده بهره برداری نهایی شده است.
وی افزود: توسعه میدان های غرب کارون و نصب تلمبه های درون چاهی در 30 میدان نفتی اهواز نیز به زودی پایان خواهد یافت.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: مجتمع کت کراکر پالایشگاه آبادان به ارزش حدود 600 میلیون دلار و کلنگ زنی فاز دوم پالایشگاه آبادان به ارزش 3 میلیارد دلار از دیگر برنامه های توسعه ای وزارت نفت به شمار می رود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است/قطعی گاز نداریم

واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است/قطعی گاز نداریم

جواد اوجی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پس از مذاکرات صورت گرفته با مسئولان ترکمنستان واردات گاز از این کشور از سرگرفته شد، گفت: هم اکنون بدون هیچ مشکلی کار واردات گاز از ترکمنستان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: خوشبختانه کار انتقال گاز در تمام سطح کشور به خصوص استان های شمالی با پایداری هرچه تمام تر و بدون افت و یا قطع فشار در حال انجام است.

وی ادامه داد: روزگذشته حداقل فشار گاز در استانهای شمالی به 560 بار نیز رسید.

گزارش فارس اضافه می کند پس از قطع واردات گاز از ترکمنستان به دلیل مسائل مالی و فنی سفرهای گازی وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز به ترکمنستان آغاز شد تا مشکل واردات گاز از ترکمنستان حل شود.

در جریان این سفرهای گازی ترکمنستان با درخواست افزایش صادرات گاز به ایران تا حجم روزانه 40 میلیون متر مکعب موافقت کرد و در عوض ایران متعهد شد تا تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز ترکمنستان را در اختیار این کشور قرار دهد.

این گزارش اضافه می کند: ترکمنستان در طول مدت قرارداد گازی خود با ایران سه بار اقدام به قطع گاز کرده است که برای بار اول در زمستان سال 86،و برای دومین بار زمستان سال گذشته و دفعه سوم نیز در مهر و آبان سال جاری است که انتظار می رود با توافقات جدید صورت گرفته دیگر شاهد قطع صادرات گاز ترکمنستان در فصل سرد سال به ایران نباشیم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انتصابات جدید قلعه‌بانی در وزارت نفت/ خداحافظی بهمنی با صنعت حفاری
با حکم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حمیدرضا گلپایگانی به عنوان مدیر عامل جدید شرکت ملی حفاری ایران منصوب شد.
به گزارش خبرنگار مهر، با حکم احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حمیدرضا گلپایگانی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی حفاری ایران منصوب و حیدر بهمنی از این سمت کنار گذاشته شد.
همچنین درپی بازنشستگی موسی سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس؛ احمد قلعه بانی با تمدید دوره بازنشستگی وی مخالفت و از خدمات وی در تلاش برای توسعه فازهای پارس جنوبی تقدیر کرد.
قرار است تا ساعاتی دیگر، مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز پارس معرفی شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ساخت مخازن یک میلیون بشکه‌ای نفت در خارگ/ خاموشی مشعلهای 50 ساله
بوشهر - خبرگزاری مهر: وزیر نفت از ساخت مخازن یک میلیون بشکه‌ای نفت در جزیره خارگ خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از شرکت صدرای بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت نفت خود را در اجرای پروژه‌های مصوب هیئت دولت و سفر مقام معظم رهبری در استانها مسئول می‌داند و همه تلاش خود را برای اجرای این پروژه ها به کار خواهد گرفت.
وی در ادامه به وضعیت تخصیص اعتبارات مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت اعتبارات این پروژه‌ها در نشستی که با مسئولان استان بوشهر برگزار می‌کنیم، بررسی خواهد شد. وزیر نفت ادامه داد: تکمیل و بهره‌برداری از پروژه های مصوب هیئت دولت را یکی از وظایف خود می دانیم و هر چند از نظر زمانی ممکن است محدودیت‌های برای تکمیل و افتتاح همه این طرح‌ها داشته باشیم ولی همه تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت. وی با اشاره به ورود گاز به فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، ادامه داد: تلاش‌های بسیار زیادی برای بهره‌برداری از این فازها صورت گرفته است که تا پایان سال این فازها به بهره برداری خواهند رسید. بهره‌برداری از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در سال آینده قاسمی به روند بسیار خوب ساخت فازهای 17و 18 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، این فازها نیز در سال آینده به ‌بهره‌برداری خواهند رسید. وی به بازدیدهای صبح امروز خود از طرح‌های صنعتی در جزیره خارگ اشاره کرد و گفت: پیشرفت خوبی را برای اجرای پروژه ان‌جی‌ال در جزیره خارک شاهد بودیم که با بهره برداری از این پروژه گاز مشعل‌هایی که از 50 سال پیش در حال سوختن است برای همیشه خاموش خواهد شد. وزیر نفت از افتتاح این پروژه تا 18 ماه اینده خبر داد و تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه گازهایی که در حال حاضر در حال سوختن هستند، به محصول و مایعاتی برای واحدهای پایین دستی تبدیل می شود و وارد چرخه تولید محصولات پتروشیمی می‌شود. وی در ادامه با اشاره به پروژه ساخت مخازن یک میلیون بشکه‌ای در جزیره خارک، تصریح کرد: همه تلاش خود را برای ساخت هر چه سریعتر این مخازن به کار خواهیم گرفت و حداکثر تا چهار ماه آینده افتتاح خواهند شد. قاسمی در ادامه با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته برای روند ساخت جکت‌های پارس جنوبی و میدان نفتی رشادت، ادامه داد: همچنین در برنامه‌های امروز خود در جزیره خارگ و مسئولان شرکت‌های نفتی روند اجرای پروژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزیر نفت از نقویان شکایت کرد

وزیر نفت از نقویان شکایت کرد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، رستم قاسمی وزیر نفت در پی سخنان مهدی نقویان درباره دریافت رشوه یک میلیارد تومانی در مجموعه وزارت نفت شکایتی را از وی تنظیم و به مراجع قضایی ارائه کرده است.



نقویان 4 دی ماه طی سخنانی در دانشگاه تربیت مدرس به بحث ارتشا و فساد در داخل کشور اشاره کرد و گفت:«یکی از دوستان بنده برای این که پروژه‌ای را در وزارت نفت انجام دهد، مجبور شد به یکی از معاونین یا مدیران کل آن وزارتخانه، مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان رشوه بدهد و من وقتی کپی چک مربوط به آن رشوه را به آقای پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نشان دادم و ایشان را در جریان آن موضوع قرار دادم، ایشان در پاسخ گفتند: ‌‌«ای بابا! اینجور چیز‌ها که در مملکت بسیار است»

این سخنان با واکنش های گسترده ای در سطح رسانه های کشور رو به رو شد و البته واکنش های وسیعی نیز در بین صاحب نظران و سیاستمداران در پی داشت.

گفته می شود به زودی معاون حقوقی ریاست جمهوری نیز شکایتی درخصوص سخنان نقویان پیرامون عملکرد رییس جمهور به مراجع قضایی ارائه خواهد کرد.:surprised:
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] گردنه تحریم ها را رد کرده‌ایم/ طولانی شدن پروژه‌ها دغدغه است

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101308249
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹



وزیر نفت به تلاش وزارت نفت در دو سال گذشته برای تعیین تکلیف میادین مشترک اشاره کرد و گفت: امروز در کشور برای رفع موانع و تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه پرشتاب این میدان ها عزم ملی به وجود آمده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 13 دی) در جریان بازدید از طرح ان جی ال خارک با بیان این که مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری دغدغه ویژه در رابطه با توسعه میدان های مشترک دارند، افزود: به دلیل همین نگاه ویژه است که توجه خاصی نیز برای رفع موانع توسعه این میادین شده است.
وی از آغاز کار توسعه در بسیاری از میادین مشترک کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک تلاش متخصصان صنعت نفت در این میادین به بار بنشیند و تولید نفت و گاز از آنها آغاز شود.
رایزنی برای اختصاص منابع مالی مورد نیاز ان جی ال خارک
قاسمی همچنین از رایزنی برای تسریع در اختصاص منابع مالی به طرح ان جی ال خارک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با تخصیص به موقع منابع مالی بزرگترین طرح جمع آوری گازهای همراه نفت در خلیج فارس در زمان کوتاهی به بهره برداری برسد.
وی با تاکید بر راه اندازی این طرح و صنایع پایین دست آن در کمترین زمان ممکن گفت: باید با همراهی و همیاری هم کشور را هر چه سریع تر از منافع اقتصادی و محیط زیستی این طرح بهره مند کنیم.
وزیر نفت به برگزاری جلسه‌ای برای هماهنگی شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای تخصیص بخشی از تولیدات ان جی ال خارک به پتروشیمی خارک اشاره و تصریح کرد: باید طرح توسعه پتروشیمی خارک هماهنگ و همگام با طرح ان جی ال ساخته و راه اندازی شود تا تولیدات این طرح بدون متقاضی نماند.
طولانی شدن پروژه ها دغدغه ماست
قاسمی یکی از دغدغه های موجود در صنعت نفت را بحث طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها دانست و گفت: امروز در صنعت نفت تردیدی از باب توانایی انجام کار وجود ندارد، فقط باید تصمیماتی درست، آنی و سریع گرفته شود.
وزیر نفت یکی از راه های کاهش زمان انجام پروژه ها را تقویت ساختار کارفرمایی و افزایش توان پیمانکاری اعلام کرد و افزود: هر چند در این راستا گام های بلندی در صنعت نفت برداشته شده است ولی هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله داریم.
قاسمی به برنامه گسترده وزارت نفت برای راه اندازی طرح های توسعه ای، حفظ و نگهداشت تولید و صادرات نفت اشاره کرد و گفت: وقتی صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است باید بدون تعلل و کاستی هدف نهایی خود یعنی کسب درآمد برای کشور و در پی آن افزایش رفاه مردم را دنبال کند.
گردنه دشوار تحریم ها را رد کرده ایم
وزیر نفت با اشاره به روزهای آغازین تحریم نفت ایران در تیر ماه سال جاری اظهار داشت: با کمک همه نیروها و متخصصان صنعت نفت و توجه ویژه ای که در کشور به صنعت نفت شد، امروز تاکید می کنیم که شرایط دشوار روزهای اول تحریم را پشت سر گذاشته ایم.
قاسمی با بیان این که تحریم کنندگان دیگر چیزی در چنته ندارند که بخواهند صنعت نفت ایران را با آن تحت فشار قرار بدهند، اظهار امیدواری کرد که حمایت از این صنعت در داخل کشور و تلاش کارکنان آن برای ادامه روند مقابله با تحریم ها ادامه داشته باشد.
وی از کلیه کارکنان و متخصصان صنعت نفت خواست تا با کار و تلاش و به دور از حاشیه ها همچنان در مسیر درست گام بردارند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، قاسمی یکی از دغدغه های اصلی وزارت نفت را تامین آسایش کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت و خانواده های آنها دانست.
وزیر نفت به تدوین بسته خدمات رفاهی کارکنان صنعت نفت اشاره کرد و افزود: در وزارت نفت تلاش داریم تا حد امکان در راستای رفاه حال کارکنان به ویژه آن هایی که در شرایط اقماری کار می کنند، گام برداریم.
به گزارش ایسنا، طرح ان جی ال خارک به عنوان بزرگ ترین طرح نوفلرینگ (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) در خلیج فارس، با ظرفیت روزانه 600 میلیون فوت مکعب و با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت در مناطق خارک و بهرگان در حال اجراست.
با راه‌اندازی این طرح، یک زنجیره ارزش از محصولات پایین‌دستی در خارک ایجاد می‌شود که مصداق جلوگیری از خام فروشی است.
سرمایه مورد نیاز برای اجرا و راه‌اندازی طرح ان جی ال خارک حدود 1.2 میلیارد یورو اعلام شده و قرار است این سرمایه از طریق بانک ملت، صندوق توسعه ملی و شرکت نیکو تامین شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان شد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91101408482
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱



وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که این کشور در سال 2012 بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان بوده است.
به گزارش ایسنا، تولید نفت بیشتر از سوی شرکت دولتی روس نفت در سال گذشته باعث شد تا روسیه بالاتر از عربستان سعودی عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خام دنیا را از آن خود کند.
تولید نفت روسیه در سال گذشته به روزانه 10.37 میلیون بشکه رسید. اگرچه پیش‌بینی می‌شود امسال تولید نفت روسیه به دلیل کاهش ذخایر نفتی در سیبری غربی با افت مواجه شود.
روسیه که بیش از نیمی از بودجه سالانه خود را از درآمدهای نفت و گاز تامین می‌کند، قصد دارد تا سال 2020 اجازه ندهد که تولید نفتش از 10 میلیون بشکه در روز پایین‌تر بیاید.
از نظر تناژی نیز تولید نفت روسیه در سال گذشته به 518.018 میلیون تن رسید که این رقم در سال 2011 حدود 511.432 میلیون تن بود.
به گزارش رویترز، افزایش 2.3 درصدی تولید شرکت روس نفت عامل اصلی تبدیل شدن روسیه به بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان در سال 2012 بود. این در حالی است که لوک اویل دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه با کاهش یک درصدی تولید در سال قبل روبرو شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهای نفت بالای 112 دلار باقی ماند

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91101408429
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰



بهای نفت روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود طی 11 هفته گذشته رسید. پس از آن‌که در کنگره آمریکا بر سر افزایش نیافتن مالیات‌ها و کاهش مصارف توافق حاصل شد.
به گزارش ایسنا، قانون‌گذاران آمریکایی روز سه‌شنبه توافق کردند که در سال 2013 مالیات‌ها افزایش نیابد و از هزینه‌ها نیز کاسته نشود. اتفاقی که باعث شد تا حدودی سرمایه‌گذاران در بزرگترین کشور مصرف‌کننده نفت جهان امیدوار شوند.
در همین حال بهای نفت برنت در بازارهای جهانی به بشکه‌ای بیش از 112.9 دلار رسید که بالاترین قیمت از 19 اکتبر امسال است. بهای نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه نیز با 1.36 دلار افزایش به بشکه‌ای 112.47 دلار رسید.
بهای نفت برنت در روز پنجشنبه هم بالای 112 دلار باقی ماند که یکی از دلایل آن انتشار آمار اقتصادی مثبت وامیدوارکننده درباره چین بود. اگرچه هنوز چشم‌انداز چالش بودجه‌ای در آمریکا و نگرانی از بابت تامین نفت وجود دارد. روز پنجشنبه بهای نفت برنت با کاهش 29 سنتی به بشکه‌ای 112.18 دلار رسید. بعد از آن‌که در روز چهارشنبه بهای نفت برنت با یک درصد افزایش به بالاترین سطح خود از ماه اکتبر رسیده بود.
به گزارش رویترز، بهای نفت آمریکا برای تحویل در ماه فوریه هم در روز پنجشنبه با 21 سنت کاهش به بشکه‌ای 92.91 دلار رسید که بالاترین قیمت از ماه دسپتامبر تاکنون است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کره جنوبی 60 هزار تن نفت خرید

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101308165

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹



یک منبع آگاه در شرکت برق کره جنوبی اعلام کرد که این شرکت در مجموع 60 هزار تن نفت کوره سولفور بالا برای تحویل در ماه ژانویه خریداری کرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شرکت 30 هزار تن نفت از شرکت سامسونگ به قیمت 670 دلار و 80 سنت برای هر تن و همچنین 30 هزار تن نفت از شرکت ویتول خریداری کرده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
روسيه 30 ميليون تن نفت به چين صادر کرد


جام جم آنلاين: شرکت مجری خط لوله نفت روسیه- چین اعلام کرد که این خط لوله طی دو سال گذشته و از زمان آغاز فعالیت خود 30 میلیون تن نفت خام را از روسیه به چین منتقل کرده است.

این خط لوله که نفت منطقه سیبری را به چین منتقل می‌کند به عنوان نقطه عطفی در همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی محسوب می‌شود.
وو چنینگ یکی از مقامات شرکت پتروچاینا ، مجری خط لوله نفت روسیه - چین گفت: فعالیت این خط لوله به دلیل کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی واردات نفت چین از روسیه که پیش‌تر به وسیله خط آهن صورت می‌گرفت بسیار مهم است.
این خط لوله 1000 کیلومتری از منطقه سیبری در روسیه آغاز و وارد شهر داکینگ در شمال غربی چین می‌شود. این خط لوله فعالیت خود را از اول ژانویه 2011 آغاز کرده است.
براساس توافق بین دو کشور سالانه 15 میلیون تن نفت روسیه از طریق این خط لوله به چین صادر خواهد شد.
چین در سال 2011، 450 میلیون تن نفت مصرف کرد که از این مقدار 250 میلیون تن را وارد کرد.
براساس اعلام شرکت ملی چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده و عرضه‌کننده نفت این کشور، مصرف و واردات نفت این کشور هم‌چنان افزایش خواهد یافت.
چین در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک خط لوله گاز طبیعی از روسیه است و امیدوار است که انتقال سالانه‌ نفت را از طریق خط لوله به 30 میلیون تن برساند. (ايسنا)
 

Similar threads

بالا