کودک خبرچین مانند کودک یاوه گو سعی در جلب توجه ومحبّت دیگران، از جمله بزرگسالان دارد، از کار این کودکان مشکل می توان صرف نظر کرد زیرا گاهی اطلاعاتی می دهند که بزرگسالان به آن احتیاج دارند، این کودکان توسط همسالان طرد می شوند.
راهکارهای مداخله ای موثر:
۱-هدف کودک از خبرچینی را مشخص کنید،آیا کودک به دنبال جلب توجه وکسب قدرت است ویا انتقام جویی می کند؟
2- در مورد علل خبرچینی با کودک صحبت کنید وبه او یاد دهید که از روش های دیگر مطلوب برای افزایش مقبولیت استفاده کند.
3- به کودک کمک کنید دیگران را در توانمندی های خود سهیم کند.ویا به آن ها آموزش دهد.
4- به او کمک کنید تا برای دست یافتن مهارت های اجتماعی الگوی مناسبی پیدا کندورفتارهای قابل تحسین الگو را به خاطر بسپارد ویا یادداشت کند.
5 – هنگامی که کودک خبرچینی می کند توجه خود را به چیزهای دیگر جلب کنید مثلا بگویید: ((به جای اینکه در باره ی این موضوع حرف بزنیم بهتر است که ...))
6- در بحث های کلاسی وگروهی احساس دیگران در مورد افراد خبر چین را به چالش بکید.ویا بیان داستان ونشان دادن فیلم و...آن ها را با عواقب خبر چینی واحساسات دیگران نسبت به چنین کسانی آشنا سازید.
7- به جای گوش دادن به خبر چینی از او بخواهید ماجرا را بنویسد.
8- خبر چینی را نادیده گرفته ورفتارهای صحیح کودک را تشویق کنید.
9- هنگامی که چشم پوشی از خبر وی غیرممکن است با کودک قرار بگذارید در صورت خبرچینی نکردن به او جایزه می دهید وبرعکس.
10- به کودک اعتماد به نفس بدهید تا برای جلب توجه مجبور به خبرچینی نشود.
11- در فعالیت وکارها کودک خبرچین را با الگوهای مناسب قرار دهید.ودر مورد رفتارهای خوب این الگوها با کودک بحث کنید.
12- ((کروم بلتز))(1972)پیشنهاد می دهد اصل تمییز را به کودکان یاددهید تابرخی خبرها با خبرچینی متفاوت باشد مثل خبرهایی که مورد خطر برای اموال مدرسه ودیگران و... است.
13 – کودک را با دادن فهرستی از خبرچینی هایش از رفتارش آگاه کنید.
14- به کودک کمک کنید تا خودش راهی برای اصلاح رفتارش بیابد به جای اینکه آن را به طور کامل به عهده ی والدین بگذارید.
15- به کودک آموزش دهید که گزارش چه اطلاعاتی مناسب است.مثل نیاز به کمک فوری،زد وخورد،فریب دادن و...
منبع:
piant a,robert,and walsh,daniel”at risk children in school”pro-ed,1994
راهکارهای مداخله ای موثر:
۱-هدف کودک از خبرچینی را مشخص کنید،آیا کودک به دنبال جلب توجه وکسب قدرت است ویا انتقام جویی می کند؟
2- در مورد علل خبرچینی با کودک صحبت کنید وبه او یاد دهید که از روش های دیگر مطلوب برای افزایش مقبولیت استفاده کند.
3- به کودک کمک کنید دیگران را در توانمندی های خود سهیم کند.ویا به آن ها آموزش دهد.
4- به او کمک کنید تا برای دست یافتن مهارت های اجتماعی الگوی مناسبی پیدا کندورفتارهای قابل تحسین الگو را به خاطر بسپارد ویا یادداشت کند.
5 – هنگامی که کودک خبرچینی می کند توجه خود را به چیزهای دیگر جلب کنید مثلا بگویید: ((به جای اینکه در باره ی این موضوع حرف بزنیم بهتر است که ...))
6- در بحث های کلاسی وگروهی احساس دیگران در مورد افراد خبر چین را به چالش بکید.ویا بیان داستان ونشان دادن فیلم و...آن ها را با عواقب خبر چینی واحساسات دیگران نسبت به چنین کسانی آشنا سازید.
7- به جای گوش دادن به خبر چینی از او بخواهید ماجرا را بنویسد.
8- خبر چینی را نادیده گرفته ورفتارهای صحیح کودک را تشویق کنید.
9- هنگامی که چشم پوشی از خبر وی غیرممکن است با کودک قرار بگذارید در صورت خبرچینی نکردن به او جایزه می دهید وبرعکس.
10- به کودک اعتماد به نفس بدهید تا برای جلب توجه مجبور به خبرچینی نشود.
11- در فعالیت وکارها کودک خبرچین را با الگوهای مناسب قرار دهید.ودر مورد رفتارهای خوب این الگوها با کودک بحث کنید.
12- ((کروم بلتز))(1972)پیشنهاد می دهد اصل تمییز را به کودکان یاددهید تابرخی خبرها با خبرچینی متفاوت باشد مثل خبرهایی که مورد خطر برای اموال مدرسه ودیگران و... است.
13 – کودک را با دادن فهرستی از خبرچینی هایش از رفتارش آگاه کنید.
14- به کودک کمک کنید تا خودش راهی برای اصلاح رفتارش بیابد به جای اینکه آن را به طور کامل به عهده ی والدین بگذارید.
15- به کودک آموزش دهید که گزارش چه اطلاعاتی مناسب است.مثل نیاز به کمک فوری،زد وخورد،فریب دادن و...
منبع:
piant a,robert,and walsh,daniel”at risk children in school”pro-ed,1994