جهش ژن TRESK می تواند افراد را به میگرن مبتلا کرده و سردردهای شدیدی را ایجاد

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]
[/h]پژوهشگران علوم ژنتیک در دانشگاه آکسفورد می گویند طی تحقیقاتی موفق شدند ژن عامل بروز بیماری میگرن را کشف کردند. این کشف می تواند بارقه ای از امید را در دل مبتلایان به این بیماری دردناک روشن کند.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این کشف راه را به سوی تولید داروهای میگرن باز می کند و نشان می دهد چگونه سردرد های ناتوان کننده از والدین به فرزندان انتقال می یابد.
محققان واحد ژنومیکس عملکردی شورای تحقیقات پزشکی در دانشگاه آکسفورد ژن TRESK را در خانواده های بیماران مبتلا به میگرن کشف کردند.
زمانی که این ژن جهش می یابد می تواند به آسانی مراکز درد را در مغز هدف قرار داده و سردردهای شدیدی را ایجاد کند.
از هر چهار زن یک نفر و از هر ۱۲ مرد یکی به میگرن مبتلا هستند. حملات میگران در اثر تنش، لامپ های فلوئورسان، غذاهایی مثل شکلات، کافئین یا الکل ایجاد می شود.
سازمان بهداشت جهانی میگرن را از جمله علل مهم ناتوانی در سراسر جهان اعلام کرده است. این بیماری پرهزینه ترین اختلال عصبی در اروپا ارزیابی شده است.
زامیل کیدر مجری این تحقیقات می گوید: اکنون چرایی و چگونگی ابتلا به میگرن را کشف کرده و دریافته ایم که چگونه این درد از والدین به فرزندان منتقل می شود.
در هنگام درد میگرنی، مبتلایان درد شدیدی را در یک سمت سر که حساس به نور روشن و صدا است و حالت تهوع احساس می کنند. اغلب فرد مبتلا تمایل به خوابیدن در اتاق تاریک دارد. حملات شدید می تواند چندین روز طول بکشد.
از هر دو فرد مبتلا به میگرن، یک نفر معتقد است تغییرات در آب و هوا می تواند موجب بروز حمله میگرنی در وی شود.
محققان دانشگاه هاروارد سال گذشته نشان دادند کاهش فشار جوی و افزایش دما می تواند موجب سردردهای میگرنی در این افراد شود.
نتایج این تحقیقات در نشریه ژنتیک نیچر منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا