جراحی منیسک زانو با روش آرتروسکوپی

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعریف روش جراحی
این روش جراحی منیسک روشی است که در آن جراح به کمک یک آرتروسکوپ و سایر وسایل مورد نیاز تمام یا بخشی از منیسک تخریب شده زانو را برمی دارد و در صورت امکان برخی بخشهای آن را ترمیم می کند. منیسک یک ساختار فیبری – غضروفی در زانو است که سبب استحکام و نرمی حرکات زانو می گردد. آرتروسکوپ یک وسیله لوله ای شکل به قطر یک خودکار است که در نوک خود یک لامپ کوچک حاوی الیاف فیبر نوری دارد و به کمک آن داخل مفصل را می توان دید.

سایر روشهای درمانی منیسک آسیب دیده
• استفاده از داروهای ضد التهاب برای کاهش تورم به دنبال صدمه منیسک
• انجام فیزیوتراپی
• کاهش سطح فعالیت و اعمال نیرو روی زانوی صدمه دیده برای بهبودی آن
• استفاده از روش جراحی باز روی زانو برای برداشتن یا ترمیم منیسک.

آمادگی برای روش جراحی با آرتروسکوپی
برای بعد از انجام جراحی برنامه ریزی کنید بخصوص اگر قرار است که تحت بیهوشی عمومی و نه موضعی قرار بگیرید. زمانی را برای بهبودی بعد ازعمل خالی کنید و فرد یا افرادی را داشته باشید که برای بعد از عمل کارهای شما را انجام دهند. لازم است از شب قبل از جراحی چیزی نخورید و نیاشامید بخصوص از مصرف چای و قهوه پرهیز کنید. باید با شکم خالی تحت جراحی قرار گیرید.

حین جراحی چه رخ می دهد
شما تحت بیهوشی کامل یا موضعی قرار می گیرید. در بیهوشی عمومی شما شل می شوید و به یک خواب عمیق می روید در بیهوشی موضعی محل جراحی یا منطقه مورد جراحی بی حس می شود اما شما هوشیاری خود را حفظ می کنید و بیدار هستید. در هر دو روش بیهوشی شما دردی را تجربه نمی کنید. پزشک جراح از طریق سوراخهای کوچکی در دو طرف زانو آرتروسکوپ و یک یا دو وسیله دیگر را وارد زانوی شما می کند. به داخل مفصل مایع تزریق می گردد تا فضای مفصل را باز کند و رباطها و ساختارهای داخل مفصل را بتوان مشاهده کرد. پزشک قطعات تخریب شده منیسک را خارج و در صورت امکان منیسک صدمه دیده را ترمیم می کند. سپس آرتروسکوپ و سایر وسایل را از مفصل خارج می کنند و برشهای کوچک روی پوست را بخیه می کنند.

بعد از عمل چه می شود
درهمان روز انجام عمل پس از خاتمه عمل می توانید به خانه بروید لازم است در منزل زانو را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. لازم است طی روزهای بعد از عمل با چوب زیر بغل راه بروید تا روی زانو فشار نیاید، از یخ درمانی استفاده کنید به این صورت که 4-3 بار در روز و هر بار به مدت 30-20 دقیقه کیسه حاوی یخ را روی محل قرار دهید تا علائم و درد شما برطرف گردد.
هرچه زودتر سعی کنید زانوی خود را خم کنید. بعد از 4 روز بانداژ دور زانو را بردارید و روی محل برشهای جراحی را با گاز استریل بپوشانید. در صورت ترمیم منیسک ( به جای برداشتن منیسک ) لازم است مدت طولانی تری از چوبهای زیر بغل استفاده کنید. در مورد مسائل جنبی خاص خود و زمان دقیق بازگشت به فعالیت از پزشک معالج خود مشاوره بخواهید.

روشهای جراحی زانو


فیزیوتراپی آسیب های ورزشی و بیماری های طبی


درمان های طبی صدمات اسکلتی




مزایای جراحی منیسک با آرتروسکوپی
• این روش به برش وسیع ناحیه زانو که در جراحی باز استفاده می شود نیاز ندارد و به چند برش کوچک نیاز دارد.
• زمان بهبودی نسبت به روش جراحی باز به مراتب کوتاهتر است.
• بر خلاف روش جراحی زانو باز فرد در همان روز انجام عمل می تواند به خانه برود.

مخاطرات احتمالی این روش جراحی زانو
• چنانچه بیهوشی بخوبی انجام نشود فرد در حین عمل دچار احساس ناراحتی و درد خواهد بود.
• واکنش آلرژیک به داروهای بیهوشی
• آسیب عروق و اعصاب اطراف زانو در حین جراحی که می تواند به بی حسی یا ضعف عضلات در زیر زانو منجر گردد.
• احتمال انعقاد خون در داخل سیاهرگهای عمقی زیر زانو و به تبع آن تورم و درد ساق وجود دارد که در صورت بروز این علائم حتماً به پزشک سریعاً مراجعه شود.
• امکان عفونت محل برش یا خونریزی از آن هم وجود دارد.

کی با پزشک معالج خود تماس بگیریم
تماس فوری اگر :
- درد غیر عادی و شدید در زانو داشتید.
- از محل برش خروج مایع یا چرک داشتید.
- دچار قفل شدگی در زانو شدید.
- علائم انسداد عروق عمقی پا را داشتید ( تورم و درد پا همراه با قرمزی پا )
- علائم عفونت در محل جراحی داشتید.
 

Similar threads

بالا