توليد بز حاوي پروئتين نوترکيب در ايران

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد بز حاوي پروئتين نوترکيب در ايران
جام جم آنلاين: پژوهشگران با ارائه روش بهینه شده ای بزهای تراریخته ای را تولید کردند که شیر آنها حاوی دو فاکتور هشت انعقاد خون و TPA (رفع لخته‌های خون) است.

دکتر مرتضی حسینی مجری طرح در گفتگو با مهر با بیان اینکه در این پروژه تحقیقاتی، روش بهینه شده ای برای تولید بز ارائه شد، افزود: پیش زمینه اجرای این طرح به سال 1385 که اولین پستاندار شبیه سازی شده ایران به نام «رویانا» به دنیا آمد، برمی گردد.
وی یافتن بهترین گونه برای تولید حیوان تراریخته و تولید داروهای نوترکیب را از جمله اهداف این طرح نام برد و اظهارداشت: حیوانات تراریخت و شبیه سازی این شانس را به ما می دهند که داروهای نوترکیب را در شیر آنها تولید کنیم.

حسینی با اشاره به جزئیات این پروژه، اضافه کرد: در حال حاضر روش های مختلفی برای تولید حیوانات تراریخت وجود دارد که برخی از این روش ها به طور اختصاصی برای تولید گونه های خاص به کار می رود.

مجری طرح با بیان اینکه در مورد «بز» تاکنون روش اختصاصی برای شبیه سازی، تولید رویان آزمایشگاهی و تولید نتاج زنده طرح ریزی نشده است، خاطرنشان کرد: از این رو در این پروژه توانستیم روش بهینه شده ای را معرفی کنیم که علاوه بر اینکه کفایت مناسب برای تولید رویان شبیه سازی آزمایشگاهی دارد، از طریق آن می توانیم اقدام به تولید نتايج زنده شبیه سازی و تراریخت کنیم.

این محقق به ویژگی های بزهای تولید شده از این طریق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو نمونه از این حیوانات را با استفاده از این روش تولید کردیم. شیر این بزها حاوی فاکتور هشت انعقاد خون و فاکتوری برای حل لخته های خون TPA است.

وي با بیان اینکه بزهای تولید شده، تراریخت هستند به بیان نتایج تست های آزمایشگاهی پرداخت و افزود: نمونه های زنده تولید شده مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج نشان داد که شیر این بزها حاوی دو پروتئین مورد نظر است و این پروتئین ها قابلیت عملکرد در حل لخته های خون در مدل آزمایشگاهی را دارد.

مجری طرح تولید گله هایی از این حیوانات را از برنامه های آینده این پروژه ذکر کرد و یادآور شد: دو نمونه داروی فاکتور هشت و یک نمونه TPA را تولید کردیم و به سمت تولید گله 10 تایی حرکت می کنیم.

حسینی با بیان اینکه فاکتور TPA برای درمان سکته های قلبی به کار می رود، اضافه کرد: داروها و پروتئین های ضد انعقاد اگر پیش و یا بعد از سکته های قلبی به فرد تزریق شود از وقوع سکته جلوگیری می کند و یا پس از سکته موجب تسریع در بهبود بیمار می شود.


 

Similar threads

بالا