توجه به خورشید در معماری ایرانی

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
یک کارشناس حوزه معماری گفت:

مهمترین منبع انرژی در گذشته تاریخ ما خورشید بوده است و مردم سرزمین ما همیشه تلاش بر استفاده از این انرژی حتی در ساخت ساختمان می کردند.

مهدی پارسایی اظهار داشت:

ما در دنیا و شهر یک کالبد زیستی داشته که قرنها با آن زندگی کرد ایم و متاثر از جریانهای مختلف به خصوص اقلیم و فرهنگ است.

وی در خصوص تاثیر گذاری خورشید در ساخت بنا ادامه داد:

مهمترین منبع انرژی در گذشته تاریخ ما خورشید بوده است و مردم سرزمین ما همیشه تلاش بر استفاده از این انرژی حتی در ساخت ساختمان می کردند.

این کارشناس معماری بیان کرد:

تعریف فضای خالی در ساختمانها رو به روی خورشید در معماری ما زیاد دیده می شود و فرم ساخت بناها در راستای استفاده از خورشید و انرژی آن شکل گرفت. پارسایی با اشاره به اینکه فرهنگ از دیگر مواردی است که بر معماری تاثیر گذار است، افزود: به مرور زمان و گذر تاریخ فرهنگ، حضور خود را بر معماری تحمیل کرد و با بررسی اثرهای تاریخی لایه های حضور فرهنگ به خوبی نمایان است.




این دانش آموخته معماری بیان کرد:

اقلیم در کشور ما تا حدودی ثابت بوده اما فرهنگ با تغییرات خود و نوزایی بر بنا تاثیر گذاشته که بخش درون گرایی فرهنگ تمرکز بر درون بنا و ساختن فضا دارد و تحت تاثیر اقلیم و فرهنگ شکل می گیرد. وی اضافه کرد: نوزایی فرهنگ گاهی خیلی عمیق و گاهی به صورت آرام از شکلی به شکل دیگر منتقل می شود و با ورود تکنولوژی فرهنگ ما نیز تحت تاثیر قرار گرفت و سرعت در کلیه مراحل زندگی وارد شد.

پارسایی با اشاره به اینکه سرعت در همه فرهنگ ها تاثیر گذار است، گفت: همانگونه که می بینیم سرعت در رفتار غذایی ما هم نیز اثر گذاشته و افراد را به سمت الگوی غذایی مانند فست فودها برده و افراد ناگزیر به این سرعت و تغییر الگوی رفتار تن می دهند. وی ابراز داشت: در بافت شهری این سرعت نیز به خوبی دیده می شود و تغییر در شمایل پروژه های چندساله این سرعت رفتاری را به خوبی نمایان کرده است.

هماهنگی عنصرهای جدید با بافت تاریخی شهری

وی پذیرش تغییرات فرهنگ را موجب تفاوت در رویکرد دانست و ادامه داد:

برخی مواقع با وارد شدن تغییرات، افراد و ساختار، خود را متناسب با آن ساختار تغییر می دهند در حالیکه رویکرد دوم تغییر عنصر جدید مطابق با الگوی رفتاری قدیم است. پارسایی عنوان کرد: با ورود تکنولوژی مانند ماشین ساختار کوچه ها عوض و پهن شد در حالیکه می توان عنصر جدید را مطابق با بنای تاریخی ساخت چراکه بافت و بنای تاریخی همیشه در اولویت است.

این کارشناس معماری با اشاره به تلاش برای هماهنگی وضعیت شهر و مسکن با تکنولوژی و فرهنگ اظهار داشت:

متاسفانه از طرف تمامی افرادی که در ارتباط با معماری و فرهنگ شهر هستند تلاش زیادی در زمینه نگهداری و تطابق معماری مدرن و سنتی نشده و بافت شهری دچار پراکندگی ساختاری است.

وی با تاکید بر اینکه ظرف در کشور و شهر ما وارد شده و حال باید مظروف را حفظ کنیم، تصریح کرد: فرهنگ و سبک زندگی اگر در شهر و کشور مازنده بماند همه ساختارها درست می شود و باید قبل از نابودی به فکر زنده نگه داشتن معماری و بافت شهری خود باشیم. پارسایی عنوان کرد:

آیندگان باید بدانند سبک زندگی ما روح و حیات داشته و حال به خاطر تراکم جمعیت و مشکلات دیگر مجبور به تن دادن به زندگی در آپارتمانهای کوچک بدون اصول شده ایم.

این دانش آموخته معماری با انتقاد از انبوه سازی های بی اصول افزود:

شکل قائی زندگی در یک خانواده شیرازی به صورت فعلی نبوده و مردم این شهر همیشه با طبیعت ارتباط ایجاد می کردند حال آنکه باید در راستای زنده نگه داشتن این فرهنگ تمامی مردم تلاش کنند تا شاهد زنده نگه داشتن آن در سبک معماری خود نیز باشیم.

وی بیان کرد:

باید سکونت جمعی و پیوند انسانی و ایرانی با طبیعت حفظ شود تا بتوان از این مرحله گذر کرد و به شرایط نرمال رسید و رویای ایندگان را تبدیل به آپارتمان نشینی به جای خانه نکنیم و تلاش کنیم آرزو و خیال نسل بعد کوچک نباشد.

منبع : سایت مرجع معماران
 
بالا