تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

tsp.co

عضو جدید
سلام.مصطفي هستم.برق قدرت خوندم.اگه بدرد بخور باشم در خدمتم.

حتما . سیستم Ignition در توربینهای گازی هم برای شما. عین همون کاری که در اتومبیل شمعها می کنن در توربینهای گازی هم برای احتراق اولیه شوخت نیاز به جرقه یا شعله مستقیم داریم. منتها فقط یک بار عمل این سیستم کافیه. چون بعد از شعله ور شدن مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق دیگه نیازی به جرقه نیست. می تونه این سیستم براتون خیلی جالب باشه!:)

موفق باشید!;)
 

tsp.co

عضو جدید
سلام و خسته نباشید به همه دوستان هم گروه و سایر علاقه مندان به این بحث!

تا الان عملکرد تیم متالورژ از بقیه کمی بهتر بود. نه بدلیل کمیت بلکه بدلیل کیفیت کار!

حالا یه سئوال و اون اینکه آلیاژهای زیادی برای استفاده در توربین مصرف میشن و تا حالا تولید شدن. ولی مد نظر ما اون سوپر آلیاژی هستش که تا الان شناخته و ساخته شده و بیشترین مقاومت رو از خود در برابر تنشهای مختلف نشون میده !
دلیل این سئوالم تو این نکته خلاصه میشه که هرچقدر درجه حرارت گازهای خروجی از محفظه احتراق و ورودی به توربین رو بالا ببریم راندمان کلی بالا میره!پس باید از آلیاژی در ساخت پره های توربین استفاده کنیم( به ویژه پره های Nuzzle Guide VaneیاNGV) که بیشترین مقاومت رو در برابر تنشهای وارده از خود نشون میده!
شناخت این آلیاژ باعث میشه که طراحی سیکل رو شروع کنیم!( فعلا کاری با طریقه تهیه اون نداریم و فرض اینکه این آلیاژ به اندازه کافی قابل دسترس هستش)
 

mojsfr1984

عضو جدید
فیلم مونتاژ روتور توربین گازی شرکت زیمنس

فیلم مونتاژ روتور توربین گازی شرکت زیمنس

یه فیلم در مورد بخشی ازمراحل مونتاژ و آماده سازی روتور توربین گازی شرکت زیمنس هستش. دیدنش برای من که خیلی جالب بود. آپلودش کردم شما هم ببینین.

اینم لینکش: http://rapidshare.com/files/138421894/Gasturbine_260_MW_siemens_V94.3_a.mpeg.html
 
آخرین ویرایش:

souphi

عضو جدید
سلام

سلام

ایران شدیدا داره این موضوع ساخت توربین های گازی پیگیری میکنه، هفته پیش یکی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان اومده بود آذرآب تا امکانات فنی شرکت رو ببینه و بررسی کنه که میشه به تکنولوژی ساخت توربین های گازی دست پیدا کرد یا نه.
یه تکه از یه پره توربین گازی چند هفته پیش آورده بودن واسه آنالیز و تعیین جنی! منم مسول پروژه بودم که به این نتیجه رسیدیم که شاید آنالیزش رو بشه بدست آورد و تعیین جنس کرد ولی فرآیند ساختش رو نمیشه بدست آورد!!!
 

tsp.co

عضو جدید
ایران شدیدا داره این موضوع ساخت توربین های گازی پیگیری میکنه، هفته پیش یکی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان اومده بود آذرآب تا امکانات فنی شرکت رو ببینه و بررسی کنه که میشه به تکنولوژی ساخت توربین های گازی دست پیدا کرد یا نه.
یه تکه از یه پره توربین گازی چند هفته پیش آورده بودن واسه آنالیز و تعیین جنی! منم مسول پروژه بودم که به این نتیجه رسیدیم که شاید آنالیزش رو بشه بدست آورد و تعیین جنس کرد ولی فرآیند ساختش رو نمیشه بدست آورد!!!

تکنولوژی تقریبا مشخصه!
اگه پره مال قسمت توربین باشه روش ساخت قطعه ها چیزی جزء ریخته گری دقیق تحت خلاء یا VIM نیستش. پره کمپرسورها معمولا از جنس آلیاژ فولاد و با فرج ساخته میشن!
شما جنس پره رو پیدا کن و قسمتی که پره تو اون استفاده میشه(توربین یا کمپرسور) روش ساخت پره رو من بهتون می گم!
 

tsp.co

عضو جدید
یه نکته ای مهمی که تو طراحی و ساخت توربینهای گازی هست اینه که باید حتما تیمی که روی این قضیه کار میکنن از سواد و دانش فنی خیلی بالایی برخوردار باشن(کاری با امکانات مورد نیاز نداریم و صرف نظر کردیم!) . ببینید فقط فهمیدن این که جنس و آلیاژ این قسمت از توربین یا کمپرسور یا ... چیه و حتی مهندسی معکوس و ساخت اون قسمتها کافی نیست.(البته برای شروع این کار بزرگ باید از یه جایی شروع کرد) یه خورده جلوتر بریم خواهید دید که پارامترهای خیلی مهم و زیادی هستن که بر روی کارایی یه توربین گازی تاثیر می گذارن!
مثلا پره های کمپرسور یه حالتtwist یا پیچشی از rootتا tip( از ریشه تا نوک) دارن این به این معناست که ایرفویل در هر مقطع تغییر می کنه و این شکل پره رو باید با انجام محاسباتCFD تعیین و بدست آورد.در مورد پره های توربین هم این قضیه صادق هستش و محاسبات خاص خودش رو داره

به ترتیب که جلو بریم خودتون بزرگی و عظمت این تکنولوژی رو درک می کنید! و مطمئنا شما هم با من هم عقیده میشید که کشوری که توربینهای گازی را بسازد هر چیز دیگری را هم می تواند بسازد!
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام و خسته نباشید به همه دوستان هم گروه و سایر علاقه مندان به این بحث!

تا الان عملکرد تیم متالورژ از بقیه کمی بهتر بود. نه بدلیل کمیت بلکه بدلیل کیفیت کار!

حالا یه سئوال و اون اینکه آلیاژهای زیادی برای استفاده در توربین مصرف میشن و تا حالا تولید شدن. ولی مد نظر ما اون سوپر آلیاژی هستش که تا الان شناخته و ساخته شده و بیشترین مقاومت رو از خود در برابر تنشهای مختلف نشون میده !
دلیل این سئوالم تو این نکته خلاصه میشه که هرچقدر درجه حرارت گازهای خروجی از محفظه احتراق و ورودی به توربین رو بالا ببریم راندمان کلی بالا میره!پس باید از آلیاژی در ساخت پره های توربین استفاده کنیم( به ویژه پره های Nuzzle Guide VaneیاNGV) که بیشترین مقاومت رو در برابر تنشهای وارده از خود نشون میده!
شناخت این آلیاژ باعث میشه که طراحی سیکل رو شروع کنیم!( فعلا کاری با طریقه تهیه اون نداریم و فرض اینکه این آلیاژ به اندازه کافی قابل دسترس هستش)
جناب مدیر ، در کل بایر به دواصل زیر در هنگام تولید توربینهای گازی توجه داشته باشیم
اصل اول: آنالیز آلیاژ
اصل دوم: تک کریستال سازی

در مورد اصل اول میتونم اینو بگم که معمولا در هنگام ساخت و یا طراحی ترکیب شیمیایی این توربینها ، تمامی توجهات بر روی خانواده ی آلیاژهای سوپر مختص میشه که این بررسی هم نشات گرفته ازخواص ویژه ی اون داره.همچنین معمولا" در هنگام طراحی قطعات صنعتی نوع تنش خارجی مد نظر قرار میگیره و سپس بر اساس آن ترکیب مورد نظر آنالیز میشود. مثلا" در مورد توربین های گازی که در آنها تنش که با نوع فشار و گاه به شکل گریز از مرکز صورت میگیرد نیاز به یک مقاومت حد گسیختگی بالا در کنار عوامل محیطی مانند درجه حرارت هست که آن را با معیار خزش در نظر میگیرند
اینجاست که اصل دوم یعنی فناوری تک کریستال سازی در نظر گرفته میشود فناوریکه در انحصار برخی از کشورهاست. در این فناوری که بر اساس اصل کاهش مرز دانه ها مد نظر است با کاهش مرزدانه های فلزی و رسیدن آن به صفر میتوان مقاومت به خزش فوق تصور رو پیش بینی کرد.
پس گروه متالورژی در گام اول آنالیز آلیاژهای خودشون و دلیل انتخاب و نوع فرآورده ی صنعتی (مانند نوع شمش) رو در نظر گرفته و پس از انتخاب یک مد ترکیبی ، اونو در کنار فناوری تک کریستال سازی آماده کرده تا بتونیم با یک استاندارد مشخص این نوع توربین ها و یا بهتر بگم این نوع پره ی توربین رو به شکل نیمه صنعتی بسازیم
با تشکر
 

nasle3

عضو جدید
سلام
من برق خوندم وبه مکانیک نیروگاهی علاقه دارم ودر یک نیروگاه سیکل ترکیبی مشغول کارم اگر بتونم در تیم قرار بگیریم خوشحال میشم
 

mojsfr1984

عضو جدید
فیلم تولید پره توربین موتور جت

فیلم تولید پره توربین موتور جت

با سلام مجدد به همه همکاران
اینم یه فیلم در مورد نحوه تولید پره کمپرسور موتور جته. (این دفعه رو ifile آپلودش کردم تا اون دسته از دوستانی که احیاناً با رپیدشیر مشکل دارن بتونن بدو مشکل دانلودش کنن.) تولید پره کمپرسور توربین های گازی صنعتی هم خیلی شبیه این روش هست. حتماً دانلود کنین. امیدوارم برای همه مفید باشه.:gol:

لینک دانلود:http://ifile.it/qhyc3xi
 
آخرین ویرایش:

tta

عضو جدید
تشکر ویک سوال

تشکر ویک سوال

خواستم بدونم تاالان کیا در گروه هستن و ابن همکاری تاکجا ادامه خواهد داشت
همچنین اطلاعاتی در مورد گیربکس توربین های گازی اگر دارید لطفا در اختیار منم نیز قرار دهید
 

souphi

عضو جدید
با سلام

با سلام

آقای مدیر من فکر میکنم شما یه مقدار دارید ساده به مساله نگاه میکنید، روش ساخت رو همه بلدن وای روش رسوب دهی فازها و عناصر آلیاژی برای رسیدن به خواص مطلوب مهمه، اون سوپر آلیاژ هم یک آلیاژ پایه نیکلی بود.
در ضمن پس از ساخته شدن پره ها باید به تکنولوژی ساخت سوراخهای مبرد روی پره ها برای سرد کردن پره ها و بالا رفتن راندمان توجه کرد چون این قسمت بالاترین تکنولوژی ساختو میخواد!
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آقای مدیر من فکر میکنم شما یه مقدار دارید ساده به مساله نگاه میکنید، روش ساخت رو همه بلدن وای روش رسوب دهی فازها و عناصر آلیاژی برای رسیدن به خواص مطلوب مهمه، اون سوپر آلیاژ هم یک آلیاژ پایه نیکلی بود.
در ضمن پس از ساخته شدن پره ها باید به تکنولوژی ساخت سوراخهای مبرد روی پره ها برای سرد کردن پره ها و بالا رفتن راندمان توجه کرد چون این قسمت بالاترین تکنولوژی ساختو میخواد!
کاملا" با پیچیده بودن مکانیزم تولید موافقم
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مدیر جان
لطف کنید بچه ها رو با سمتاشون و وظایفشون معرفی کنید تا گروه رو ببندیم و یه group (داخل سایت)تشکیل بدیم....
 

tsp.co

عضو جدید
آقای مدیر من فکر میکنم شما یه مقدار دارید ساده به مساله نگاه میکنید، روش ساخت رو همه بلدن وای روش رسوب دهی فازها و عناصر آلیاژی برای رسیدن به خواص مطلوب مهمه، اون سوپر آلیاژ هم یک آلیاژ پایه نیکلی بود.
در ضمن پس از ساخته شدن پره ها باید به تکنولوژی ساخت سوراخهای مبرد روی پره ها برای سرد کردن پره ها و بالا رفتن راندمان توجه کرد چون این قسمت بالاترین تکنولوژی ساختو میخواد!

همکار عزیز!

من بطورکلی بهتون گفتم! صد البته قضیه پیچیده تر از این بحثهاست.که در ادامه این مبحث تمامی ریزه کاریها رو اگه عمری باقی موند و توفیق داشتیم خدمتتون می گیم!( هدف از این تاپیک همینه)
به این جور چیزها ساده نگاه کردیم که وضعمون اینه دیگه!
شما روش ساخت رو خواستید منم راههای اصلی رو بهتون نشون دادم.
 

tsp.co

عضو جدید
خواستم بدونم تاالان کیا در گروه هستن و ابن همکاری تاکجا ادامه خواهد داشت
همچنین اطلاعاتی در مورد گیربکس توربین های گازی اگر دارید لطفا در اختیار منم نیز قرار دهید

چون تقاضاها داره برای عضویت تو این گروه زیاد میشه و من هم از بعضی از دوستان دوستان مطلب در خواست کردم اجازه بدید تا اوایل هفته بعد کاراونهاروهم ببینیم و بعد تصمیم بگیریم!

در رابطه با ساختمان گیربکس ها شما یه مطلب پیدا کنید بعد با هم روش بحث میکنیم!
 

tsp.co

عضو جدید
سلام
من برق خوندم وبه مکانیک نیروگاهی علاقه دارم ودر یک نیروگاه سیکل ترکیبی مشغول کارم اگر بتونم در تیم قرار بگیریم خوشحال میشم

حتما چون تو جایی مشغول بکار هستید که خیلی از چیزها رو که در عمل باید دید به شما میسپاریم!

ما به یه سری اطلاعات در مورد توربینهای گازی که در برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرن نیاز داریم!

مثلا ژنراتوری که توسط توربین گازی نیروگاه شما تولید برق می کنه توان اسمیش چقدره و از چه توربین گازی و با چه ظرفیتی برای به حرکت در آوردن اون استفاده میشه!

ممنون!
 

ahmadkntu

کاربر فعال
مقالات فارسی در مورد توربین :

اثرات فركانس تقليل يافته بر عملكرد آيروديناميكي ناپاياي مقطع پره توربين باد
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/52013860117.pdf

اندركنش روتور - استاتور در توربوماشين ها
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/56413800201.pdf

بررسي آزمايشگاهي تاثير زاويه و تعداد پره در استحصال توان در توربين هاي پرپره بادي
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/51313840123.pdf

بررسي اثرات زبري بر کارايي آئروديناميکي مقطع پره توربين باد
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/78313863710.pdf

تحليل جريان گذر صوتي و غير لزج بخار ضمن چگالش در پاساژ تيغه هاي توربين به روش تايم مارچينگ جيمسون روي شبكه منطبق بر مرز
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/56413850101.pdf

بررسي منحني عملكرد توربين هاي شعاعي با استفاده از نتايج تجربي و مدل والاس
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/52613850605.pdf

تحليل رفتار پمپ و ارايه بهترين نقطه كاركرد آن در حالت چرخش به عنوان توربين
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/52613849411.pdf

شبيه سازي عددي سه بعدي محفظه احتراق توربين گاز
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/52013820207.pdf

مباني طراحي و ساخت دستگاه آزمايش تحقيقاتي توربين گازي جريان شعاعي
http://sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/52013810211.pdf
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
این معرفی کلیه سوپر آلیاژهاست.اگه یه قسمتیش تکراریه برای اینکه دوستان تو این پست با همه سوپر الیاژ ها آشنا بشن.

تقسيم‌بندي سوپرآلياژها برحسب روش توليد

با توجه به نحوة توليد مي­توان سوپرآلياژها را به چهار گروه كلي تقسيم‌بندي نمود كه عبارتنداز:


1) سوپرآلياژهاي كارپذير

سوپرآلياژهاي كارپذير در حقيقت گروهي از سوپر آلياژها هستند كه قابليت كار مكانيكي دارند و از روش­هاي مكانيكي مي­توان به آنها شكل­داد. به منظور توليد مقاطع معيني از سوپرآلياژهاي كارپذير، اولين گام آن است كه شمش­هاي سوپرآلياژها به دليل حضور عناصر فعال(عناصري كه سريع در مجاورت هوا اكسيد مي­شوند) در شرايط خاصي تهيه شوند. فرايندهاي ذوب در خلاء در مورد تهيه سوپرآلياژهاي پايه نيكل و پايه آهن جزء ضروريات مي­باشد. اما در مورد سوپرآلياژهاي پايه كبالت امكان ذوب در هوا وجود دارد. اين فرايند به طور خلاصه شامل ذوب القائي تحت خلاء (VIM)، ذوب مجدد قوس الكتريكي در خلاء (VAR) و ذوب مجدد با سرباره (ESR)، فرايندهاي ترمومكانيكي و متالورژي پودر مي­باشند
.

پس از تهيه شمش­ آلياژهاي كارپذير به يكي از روش‌هاي فوق عمليات شكل­دهي صورت مي­گيرد. عمليات شكل­دهي سوپرآلياژها نيز مي­تواند توسط عمليات متداول كليه آلياژهاي فلزي انجام پذيرد. سوپرآلياژهاي پايه آهن، كبالت و نيكل را مي­توان به صورت مفتول، صفحه، ورق، نوار، سيم و اشكال ديگر توسط فرايندهاي نورد، اكستروژن و آهنگري توليد نمود. معمولاً عمليات شكل­دهي در دماي بالا صورت مي­گيرد و تعداد كمي از سوپرآلياژها را مي­توان به صورت سرد شكل‌دهي نمود. ساختارهاي يكنواخت و ريزدانه­اي كه از شكل‌دهي سرد حاصل مي­شود نسبت به ساختارهاي شكل­دادن گرم ارجحيت دارند.

عمليات ترموديناميكي بر روي سوپرآلياژها معمولاً در حدود 1000-950 درجه سانتي­گراد انجام مي­شود كه به اين ترتيب در حين شكل دادن عمليات حرارتي نيز صورت مي­گيرد.


2) سوپرآلياژهاي متالورژي پودر

بسياري از انواع آلياژهاي كارپذير از طريق فرايندهاي متالورژي پودر توليد مي­گردند. امروزه قطعات متالورژي پودر از جنس سوپرآلياژ با دانسيته كامل از طريق روش‌هاي اكستروژن يا پرسكاري ايزواستاتيك گرم (HIP) توليد مي­گردند. مهمترين اين قطعات قيچي­ها و سوزنهاي جراحي مي­باشند.

فرايندهاي متالورژي پودر به‌دليل داشتن مزاياي زير بر فرايندهاي ريخته­گري ترجيح داده مي­شوند هر چند كه معايبي را نيز به همراه خواهند داشت:

- يكنواختي در تركيب شيميايي و ساختار كريستالي

- ريز بودن اندازه دانه­هاي كريستالي

- كاهش جدايش­ها

- راندمان بالاتر از نظر مصرف مواد

اما مشكلاتي نظير حضور گاز باقيمانده، آلودگي كربني و آخال‌هاي سراميكي باعث مي­گردد كه در برخي موارد نيز فرايندهاي شمش‌ريزي و ترمومكانيكي متداول صورت پذيرند.


3) سوپرآلياژهاي پلي‌كريستال ريختگي

وجود محدوديت‌هاي تكنولوژيكي سبب محدود شدن رشد صنعت سوپرآلياژ مي‌گردد و بنابراين با پيدايش فرايندهاي جديد توليد، اين صنعت نيز روز به روز توسعه مي­يابد
.

تعداد زيادي از فرايندها را مي­توان در توليد قطعات سوپرآلياژ با اندازه نزديك به قطعة نهايي مورد استفاده قرار داد اما اساساً اين قطعات توسط فرايند ريخته­گري دقيق توليد مي­گردند.

محدوده تركيب شيميايي سوپرآلياژهاي ريختگي بسيار گسترده­تر از سوپرآلياژهاي كارپذير بوده و بنابراين خواص متنوع­تري نيز از اين طريق قابل حصول خواهند بود هر چند كه انعطاف‌پذيري و مقاومت به خستگي در فرآيندهاي كار مكانيكي بهتر از ريخته­گري خواهد بود، اما امروزه با توسعه فرآيندهاي جديد ريخته­گري و انجام عمليات حرارتي متعاقب، خواص سوپرآلياژهاي ريختگي نيز افزايش يافته است.


4) سوپرآلياژهاي تك­كريستالي انجماد جهت­دار

به‌منظور توسعه توربين­هاي گازي مصرفي در هواپيماها و افزايش دماهاي كاري و كارآيي موتورها، به‌طور مداوم روش­هاي توليد سوپرآلياژها در حال بهبود است.

قسمت‌هاي بحراني توربين­ها معمولاً شامل پره­هاي تحت فشار بالا، هواكش­ها و ديسك­ها مي­باشند. در طول 15 سال گذشته تحقيقات بسياري در زمينه افزايش راندمان توربين­ها صورت گرفته است و عمده اين تحقيقات بر امكان افزايش دماي ورودي، فشاركاري و كاهش هزينه­هاي توليد استوار بوده است. توسعه فرايند انجماد جهت­دار به‌منظور توليد تك‌كريستالي‌هاي ريختگي سبب شده تا بتوان از اين طريق پره­هاي توربين را با دانه­هاي جهت­دار در راستاي اعمال تنش توليد نمود و به اين ترتيب علاوه بر خواص پايدار حرارتي، استحكام خستگي، استحكام خزشي و انعطاف‌پذيري نيز افزايش يابند.

با توسعه اين تكنولوژي، امروزه در توربين­هاي مصرفي در نيروگاه‌هاي برق نيز از قطعات تك‌كريستال از جنس سوپرآلياژها استفاده به‌عمل مي­آيد.

در سال­هاي اخير شركت هواپيمايي PWA يكي از پيشگامان توليد سوپرآلياژها مي‌باشد و توليد آلياژهاي PWA 1480 به صورت تك‌كريستال توسط اين شركت، سبب افزايش عمركاري هواپيماي جنگي F-100 گرديده است.

تقسيم‌بندي سوپرآلياژها برحسب تركيب شيميايي

به طور كلي اين آلياژها شامل سه گروه پايه نيكل، پايه آهن و پايه كبالت مي­باشند كه بسته به درجه حرارت كاربردي مورد استفاده قرار مي­گيرند


1) سوپرآلياژهاي پايه نيكل

امروزه آلياژهاي نيكل در حالت‌هاي "تك‌فازي"، "رسوب سختي شده" و "مستحكم‌شده توسط رسوبات اسيدي و كامپوزيت­ها" در مصارف صنعتي مختلف مورد استفاده قرار مي­گيرند.

سوپرآلياژ­هاي پايه نيكل پيچيده­ترين تركيباتي مي­باشند كه در قطعات دماي بالا به كار مي­روند. در حال حاضر 50 درصد وزن موتورهاي هواپيماهاي پيشرفته از جنس اين آلياژها مي­باشد. خصوصيات اصلي آلياژهاي نيكل، پايداري حرارتي و قابليت مستحكم شدن مي­باشد.

بسياري از اين آلياژها حاوي 10 الي 20 درصد كرم، حداكثر 8 درصد آلومينيوم و تيتانيم، 5 تا 15 درصد كبالت و مقادير كمي موليبدن، نيوبيم و تنگستن مي­باشند.

دو گروه اصلي از آلياژهاي آهن- نيكل كه ميزان نيكل آنها بيشتر از مقدار آهن است عبارت از گروهIncoloy 706 و Inconel 718 مي­باشند.

اين آلياژها معمولاً حاوي 3 تا 5 درصد نيوبيم مي­باشند و در رديف آلياژهاي پايه نيكل قرار مي­گيرند. آلياژهاي پايه نيكل معمولاً تا دماي 650 درجه سانتي­گراد استحكام خود را حفظ مي­كنند. اما در دماهاي بالاتر به سرعت استحكام خود را از دست مي­دهند.


2) سوپرآلياژهاي پايه آهن

سوپرآلياژهاي پايه آهن نشات گرفته از فولادهاي زنگ نزن آستينتي مي­باشند كه داراي زمينه­اي از محلول جامد آهن و نيكل بوده و براي پايداري زمينه نياز به حداقل 25 درصد نيكل است
.

- گروه‌هاي متعددي از اين آلياژها تاكنون مشخص گرديده­اند كه هر يك با مكانيزم­هاي خاصي مستحكم مي­­شوند. برخي از اين آلياژها نظير 57-V و 286-A حاوي 25 تا 35 درصد وزني نيكل مي­باشند و استحكامشان به دليل حضور آلومينيوم و تيتانيم مي‌باشد.

- گروه دوم آلياژهاي پايه آهن كه آلياژهايX750 و Incoloy901 نمونه­هاي آن مي­باشند، حداقل 40 درصد وزني نيكل داشته و همانند گروه­هاي با نيكل بالاتر استحكام بخشي توسط سختي رسوبي صورت مي­گيرد.

- گروه ديگر اين آلياژها بر پايه آهن- نيكل- كبالت مي­باشند و استحكام اين گروه در محدوده 650 درجه سانتي­گراد مناسب بوده و ضريب انبساط حرارتي آنها پايين مي­باشد. اين آلياژها شامل Incoloy با شماره­هاي 903، 907، 909، 1-1- PyrometCTX و 3-PyrometCTX و غيره مي­باشند.


3) سوپرآلياژهاي پايه كبالت

سوپرآلياژهاي كارپذير پايه كبالت برخلاف ساير سوپرآلياژها مكانيزم استحكام بخشي متقاوتي دارند و خواص حرارتي خوبي در دماي حدود 1000 درجه سانتي­گراد خواهند داشت.

سوپرآلياژهاي پايه كبالت حاوي كرم، مقاومت به خوردگي و اكسيداسيون خوبي داشته و هم چنين قابليت جوشكاري و مقاومت به خستگي حرارتي آنها نسبت به آلياژهاي پايه نيكل بالاتر مي­باشد. از طرف ديگر امكان ذوب و ريخته­گري اين آلياژ، در هوا با اتمسفر آرگون مزيت ديگري نسبت به ساير سوپرآلياژها كه نياز به خلاء دارند مي­باشد.

سه گروه اصلي آلياژهاي پايه كبالت را مي­توان به صورت ذيل در نظر گرفت:

- آلياژهايي كه در دماهاي بالا در محدودة 650 تا 1150 درجه سانتي­گراد مورد استفاده قرار مي­گيرند كه شامل آلياژهايS-816، 25HAYNES، 188 25HAYNES، 55625HAYNES، 50UMCO مي­باشند.

- آلياژهايي كه تا حدود 650 درجه سانتي­گراد به كار مي­روند نظيرTN3MP، 159 MP

- آلياژ مقاوم به سايش B 6 Stellite

آلياژ 2525HAYNES بيشترين كاربرد را در ميان آلياژهاي كارپذير پايه كبالت داشته اشت و در ساخت قطعات گرمكار نظير توربين­هاي گازي، اجزاء راكتورهاي هسته­اي، ايمپلنت‌هاي جراحي و غيره مورد استفاده قرار گرفته­اند. آلياژهاي گروه پايه كبالت كه شامل كرم- تنگستن- كربن مي­باشند معروف به آلياژهاي Satellite بوده كه به شدت مقاوم به سايش مي­باشند.

اين گروه معمولاً در مواردي كه مقاومت سايشي در درجه حرارت‌هاي بالا مورد نياز باشد به كار مي­روند. در واقع سختي اين مواد در دماي بالا حفظ شده و در مواقعي كه نمي­توان در حين كار روغنكاري انجام داد به خوبي مورد استفاده قرار مي­گيرند.


http://material.itan.ir/?ID=293
 

ahmadkntu

کاربر فعال
رهیافت روش SLC جهت حل جریان در توربوماشین
streamline curvature method

عنوان مقاله انگلیسی :

An Improved Streamline Curvature Approach for Off-Design Analysis

http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-05032001-113913/unrestricted/dissertation_final.pdf

عنوان مقاله فارسی :

رهیافت SLC برای توربوماشین ها

http://rapidshare.info.tm/files/__1...608____1605___1575___1588___1740___1606_.docx

or

http://rapidshare.com/files/1386739...__1605___1575___1588___1740___1606_.docx.html
 

MHNM67

عضو جدید
#

#

سلام دوستان!
من یک متنی یافتم دارم ترجمه می کنم!
پس یعنی فعالیتم ادامه داره هااااااااااااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!111:redface::redface::redface::)
 

mahan57

مدیر بازنشسته
با سلام مجدد به همه همکاران
اینم یه فیلم در مورد نحوه تولید پره توربین موتور جته. (این دفعه رو ifile آپلودش کردم تا اون دسته از دوستانی که احیاناً با رپیدشیر مشکل دارن بتونن بدو مشکل دانلودش کنن.) تولید پره توربین های گازی صنعتی هم خیلی شبیه این روش هست. حتماً دانلود کنین. امیدوارم برای همه مفید باشه.:gol:

لینک دانلود:http://ifile.it/qhyc3xi

البته پره کمپرسور هستش که به این روش یعنی فورج ساخته میشه و پره های توربین رو با ریخته گری دقیق میسازن که تو اول فیلم هم اگه دفت کرده باشید قسمت کمپرسور که قبل از محفظه احتراق قرار داره رو نشون میده. دستت درد نکنه فیلم جالبی بود و به همه توصیه می کنم که دانلودش کنن!
تو ایران هم تنها شرکتی که این پره ها رو به این روش تو لید می کنه شرکت آهنگری تراکتورسازی تبریز هستش که خیلی خوب از پس تولید این قطعات حساس بر میاد. البته همونطور که تو فیلم دیدید فقط فورج کافی نیستش و بعد از اون نیاز به یک ماشین کاری دقیق نیز هست.بعد از ساخت پره هم انواع تست های غیر مخرب رو روی پره برای اطمینان از صحت و کیفیت اون انجام میدن.
 

mojsfr1984

عضو جدید
البته پره کمپرسور هستش که به این روش یعنی فورج ساخته میشه و پره های توربین رو با ریخته گری دقیق میسازن که تو اول فیلم هم اگه دفت کرده باشید قسمت کمپرسور که قبل از محفظه احتراق قرار داره رو نشون میده. دستت درد نکنه فیلم جالبی بود و به همه توصیه می کنم که دانلودش کنن!
تو ایران هم تنها شرکتی که این پره ها رو به این روش تو لید می کنه شرکت آهنگری تراکتورسازی تبریز هستش که خیلی خوب از پس تولید این قطعات حساس بر میاد. البته همونطور که تو فیلم دیدید فقط فورج کافی نیستش و بعد از اون نیاز به یک ماشین کاری دقیق نیز هست.بعد از ساخت پره هم انواع تست های غیر مخرب رو روی پره برای اطمینان از صحت و کیفیت اون انجام میدن.

ماهان عزیز ممنونم از تذکرت. تصحیح شد.(من به توضیحات اول فیلم توسط گوینده توجه نکرده بودم. حتی شکل پایه پره توربین با پره کمپرسور متفاوت می باشد. )
بازم تشکر:gol:
 
آخرین ویرایش:

mojsfr1984

عضو جدید
یه فیلم در مورد بخشی ازمراحل مونتاژ و آماده سازی روتور توربین گازی شرکت زیمنس هستش. دیدنش برای من که خیلی جالب بود. آپلودش کردم شما هم ببینین.

اینم لینکش: http://rapidshare.com/files/138421894/Gasturbine_260_MW_siemens_V94.3_a.mpeg.html
با سلام به همه دوستان
در مورد پست قبلیم من یه عذر خواهی به همه بدهکارم. چون من گفته بودم که فیلم حاوی مراحل مونتاژ روتور توربین هستش اما فایل رو اشتباهی آپلود کرده بودم چون آرشیوم یه کم نا مرتبه.(هر چند اون فایل هم نشون دهنده روتور یه توربین گازی بود.) اما خب فایل صحیح رو آپلود کردم. البته تو این فیلم شما شاهد مراحلی از آماده سازی روتور توربین بخار هم خواهید بود. چون چند نوع روتور توی فیلم نمایش داده شده. به هر حال پیشنهاد می کنم که دانلودش کنین. خیلی جالب و به درد بخوره.

بازم از همه عذر خواهی می کنم.:redface:

لینک دانلود فیلم: http://ifile.it/emc8svo
 

tsp.co

عضو جدید
سلام بر دوستان!

امیدوارم که حال همتون خوب باشه . مقاله ها ومطالب خیلی خوب بودن! بعضی از دوستان هم بعد از معرفی خودشون دیگه به تاپیک سر نزدن!

دوستان متالورژ هنوز آلیاژ ما رو برای ساخت پره های توربین اعلام نکردن! با این حال شنبه به یاری خدا بعد از دادن یه توضیح مقدماتی در رابطه با طراحی سیکل توربین های گازی کار رو ادامه میدیم!
برای تعیین وظایف باید صبر کنیم اون دسته از بچه ها که دارن مقاله ترجمه میکنن کارشون رو تموم کنن.
vorodi82 هم که تا یک ماه مرخصی گرفته و جاش محفوظه!

موفق باشید!
 

mahan57

مدیر بازنشسته
با سلام به همه دوستان
در مورد پست قبلیم من یه عذر خواهی به همه بدهکارم. چون من گفته بودم که فیلم حاوی مراحل مونتاژ روتور توربین هستش اما فایل رو اشتباهی آپلود کرده بودم چون آرشیوم یه کم نا مرتبه.(هر چند اون فایل هم نشون دهنده روتور یه توربین گازی بود.) اما خب فایل صحیح رو آپلود کردم. البته تو این فیلم شما شاهد مراحلی از آماده سازی روتور توربین بخار هم خواهید بود. چون چند نوع روتور توی فیلم نمایش داده شده. به هر حال پیشنهاد می کنم که دانلودش کنین. خیلی جالب و به درد بخوره.

بازم از همه عذر خواهی می کنم.:redface:

لینک دانلود فیلم: http://ifile.it/emc8svo

سلام دوست عزیز!

با اینکه من از ADSL استفاده می کنم ولی موفق به دانلود فیلم نشدم. نمی دونم بقیه هم مشکل منو دارن یا نه! اگه این امکان براتون هستش ازrapidshare هم یه لینک دانلود بزارین. برخلاف اینهمه تبلیغ که تو ایران بر علیه این سایت میشه ولی فکر کنم بهترین سایت برای اشتراک فایلها همین باشه! من واقعا منتظر دیدن و تماشای این فیلم هستم!
 

maryammm_98

عضو جدید
منم هستم،با cfdاشنایی دارم و علاوه بر گذراندن درس cfd به عنوان واحد درسی پروژه تخصوصیمو با fluent چک کردم،درضمن من فارغ التحصیل کارشناسی سیالات هستم،پروژه هامو باید به چه آدرسی بفرستم؟
 
Similar threads

Similar threads

بالا