تحریمهای اعمال شده علیه وابستگان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

waffen

اخراجی موقت
وزارت خزانه داری اموال حمایت کنندگان از گسترش تسلیحاتی و تروریسم را مسدود می کند

آغاز متن

وزارت امور خارجۀ ایالات متحده
دفتر سخنگو
10 فوریۀ 2010

یادداشت مطبوعاتی

وزارت خزانه داری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف قرار می دهد

وزارت خزانه داری با تحریم یک شخص و چهار شرکت وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) گامهای بیشتری برای پیاده سازی تحریمهای موجود ایالات متحده علیه سپاه پاسداران برداشته است. این تصمیم در راستای دستور ریاست جمهوری E.O. 13382 گرفته شده است که طبق آن اموال اشخاصی که به دلیل تکثیر سلاحهای کشتار جمعی و یا حمایت از آنها مورد تحریم قرار گرفته اند، مسدود می شود. اقدامات امروز، در راستای دستور E.O. 13382 سال 2007، به ویژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را مورد هدف قرار داده اند که یکی از شاخه های سپاه پاسداران است.

یکی از اشخاصی که امروز مورد تحریم قرار گرفته اند سرتیپ قاسم سلیمانی است که فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء را نیز به عهده دارد. این قرارگاه بازوی مهندسی سپاه پاسداران است که به ایجاد درآمد و تامین هزینۀ عملیات سپاه پاسداران کمک می کند. خاتم الانبیاء در تملک و یا تحت کنترل سپاه پاسداران است و در ساخت جاده، بزرگراه، تونل، پروژه های آب رسانی، پروژه های ترمیم کشاورزی، و خط لوله فعال است. وزارت خزانه داری امروز همچنین چهار شرکت که در تملک و یا تحت کنترل قرارگاه خاتم النبیاء هستند، و یا از جانب آن فعالیت می کنند، را نیز تحریم کرده است.

استوارت لوی، معاون وزیر در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: "در حالی که سپاه پاسداران در حال تحکیم سلطه اش بر بخشهای عظیمی از اقتصاد ایران است و بازرگانان معمولی را از بازار خارج می کند تا با گروهی از افراد دست چین شدۀ وابسته به خودش جایگزین کند، این سپاه پشت شرکتهایی مانند خاتم النبیاء و شرکتهای وابسته به آن پنهان شده است تا پیوندهای حیاتی اش را با دنیای خارج حفظ کند. اقدام امروز در رسوا ساختن شرکتهای زیرمجموعۀ قرارگاه خاتم النبیاء به شرکتهای سراسر جهان کمک خواهد کرد تا از معاملاتی که در نهایت به سپاه پاسداران و فعالیتهای خطرناک آن کمک می کنند اجتناب کنند."

فهرست زیر شرکتهایی را نشان می دهد که تحت تملک و یا کنترل قرارگاه خاتم النبیاء هستند و یا از جانب آن فعالیت می کنند و مستقیما از پروژه های مختلف معدنی و مهندسی پشتیبانی می کنند:

· موسسۀ مهندسی فاطر
· موسسۀ مهندسان مشاور ایمن سازان (ICEI)
· موسسۀ مکین
· موسسۀ رهاب

سپاه پاسداران حضوری فزاینده در بخشهای مالی و بازرگانی ایران دارد و منافع اقتصادی گسترده ای در تولیدات دفاعی، ساخت و ساز، و صنایع نفتی دارد و شرکتهایی به ارزش میلیاردها دلار را در کنترل خود دارد. سود حاصل از این فعالیتها برای استفاده در همۀ اقدامات غیرقانونی سپاه پاسداران مورد استفاده قرار می گیرند، منجمله گسترش سلاحهای کشتار جمعی و پشتیبانی از تروریسم.

ایالات متحده پیش از این نیز علیه سپاه پاسداران، به دلیل فعالیت در تکثیر تسلیحاتی، و نیروی قدس سپاه پاسداران، به دلیل پشتیبانی از تروریسم، اقداماتی را اتخاذ کرده بود. در اقداماتی مشترک در 25 اکتبر 2007، وزارت امور خارجه سپاه پاسداران را طبق دستور E.O. 13382 به دلیل فعالیت، و یا تلاش برای فعالیت، در اقدامات مربوط به گسترش تسلیحاتی مورد تحریم قرار داد و وزارت خزانه داری، طبق دستور E.O. 13224، نیروی قدس سپاه پاسداران را به دلیل پشتیبانی فیزیکی از طالبان و دیگر گروههای تروریست مورد تحریم قرار داد. وزارت خزانه داری در آن زمان همچنین نه سازمان مرتبط با سپاه پاسداران، منجمله قرارگاه خاتم النبیاء، و پنج شخص مرتبط با سپاه پاسداران را به عنوان تحریمهای جانبی سپاه پاسداران مورد تحریم قرار داد. این افراد و سازمانها عبارتند از:

· قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء
· اورینتال اویل کیش
· قرب نوح
· قرب کربلا
· شرکت مهندسی سپاساد
· عمران ساحل
· شرکت حرا
· قرارگاه سازندگی قائم
· سردار حسین سلیمی، فرماندۀ نیروی هوایی سپاه پاسداران
· سردار سرتیپ مرتضی رضایی، معاون فرماندۀ سپاه پاسداران
· دریادار علی اکبر احمدیان، در پست سابقش به عنوان فرماندۀ ستاد مشترک سپاه پاسداران
· سردار سرتیپ محمد حجازی، در پست سابقش به عنوان فرماندۀ نیروی مقاومت بسیج
· سردار سرتیپ قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروی قدس

همچنین برخی از عوامل سپاه پاسداران طبق قطعنامه های 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تحریم قرار گرفته اند. همۀ کشورهای عضو سازمان ملل موظف هستند که اموال شرکتها و یا افرادی که در ضمیمه های این قطعنامه ها فهرست شده اند، و یا توسط کمیتۀ قطعنامۀ 1737 شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده اند، و همچنین اموال شرکتهایی که تحت تملک و یا کنترل آنها هستند و یا شرکتهایی که از جانب آنها و به دستور آنها فعالیت می کنند را مسدود سازند تا جلوی دسترسی آنها به منابع مالی و یا سود حاصله از این فعالیتها گرفته شود. اتحادیۀ اروپا نیز شرکتهای زیرمجموعۀ سپاه پاسداران، منجمله قرارگاه خاتم النبیاء، را به دلیل پشتیبانی آنها از برنامه های موشکی بالستیک و هسته ای تحریم کرده است.


http://www.treas.gov/press/releases/tg539.htm">http://www.treas.gov/press/releases/tg539.htm
 
بالا