[تبادل نظــر] معرّفی کمیــکار و مسابقات آن و گزارشی از وضعيّت تيم های شركت كننده در دوره های پیشین

hooman.m.m

عضو جدید
گزارشی کوتاه از دومین مسابقه کشوری کمیکار

گزارشی کوتاه از دومین مسابقه کشوری کمیکار

برای آنان که در آینده میخواهند در این مسابقه شرکت کنند و آشنایی با این مسابقه ندارند مفید است :

مسابقه کمیکار که برای دومین بار در ایران برگزار شد، صحنه ی رقابت دانشجویان مهندسی شیمی در کنترل فرایند بود. در این مسابقه دانشجویان در قالب تیم های 3 تا 7 نفره ماشین های شیمیایی می سازند که نیروی محرکه آن ها از واکنش های شیمیایی تامین می شود. توضیحات بیشتر در مورد قوانین مسابقه و اهداف آن قبلا در همین سایت ذکر شده است.

قرار بود ساعت 7:30 صبح روز پنج شنبه تمام تیم ها در دانشگاه امیر کبیر باشند و ساعت 8 صبح مسابقه شروع شود. اما به علت نظم بیش از حد کمیته برگزاری، مسابقه ساعت 9 شروع شد. همانطور که میدانید بخش اول مسابقه پوستر است که در واقع ماشین رو مورد برسی قرار می دهند. ما هم بعنوان تیم
clean air از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این مسابقه شرکت کردیم. زمانی که نماینده های تیم ها برای دفاع از پوستر به سالن مسابقات رفته بودند، زمان مناسبی بود برای کنجکاوی اینکه هر تیمی از کجا و با چه سیستمی در مسابقه شرکت کرده است . دانشگاه علم و صنعت 4 تیم داشت که ضمن خوش خلقی توضیحات کاملی در مورد ماشین هاشان ارائه می کردند ودر میانشان از همه جالبتر تیم "ایرج پرنده" بود که فقط در بخش پوستر شرکت کرده بود. چرا که دقیقا شب قبل از مسابقه به خاطر یک اشتباه و استفاده از اسید 40 مولار به جای 7 مولار! ماشین منفجر شده بود و متاسفانه دو نفر از اعضا هم مجروح شده بودند. دانشگاه آزاد واحد بیرجند با 5 تیم در مسابقه حضور پیدا کرده بود که اتحاد و هماهنگی قابل تحسینی داشتند. دانشگاه امیر کبیر هم با 9 تیم !!! رکورد دار تعداد ماشین ها در بین همه دانشگاه ها بود. نکته خیلی جالبی که نظر ما رو خیلی به خودش جلب کرده بود، این بود که اسپانسر بعضی از تیم ها که ما هم بر حسب اتفاق به آنها مراجعه کرده بودیم ، یااز این مسابقه اظهار بی اطلاعی کرده بودند یا اطلاعات غلط در اختیارمان گذاشته بودند(این یکی واقعا قابل تامله). بعضی از تیم های دانشگاه امیر کبیر هم هنوز پوسترشان را تحویل نداده بودند در حالی که آخرین مهلت تحویل پوستر تا آخر وقت اداری روز دوشنبه بود!!! اما خوب این میزان عدالت نسبت به عدالت های بعدی (که ذکر خواهد شد) قطره ای بود در برابر دریا!
بعد از مسابقه پوستر نوبت به بخش عملی رسید. ورزشگاه پر بود از بچه هایی که با شوق تمام آمده بودند تا تیم خودشان را تشویق کنند. دو طرف سالن دست امیر کبیری ها بود تا بتوانند همه جا رو با فریاد هاشان پوشش دهند. بچه های دانشگاه تهران و علوم تحقیقات هم با هم متحد شده بودند تا در میان هیاهوی امیر کبیری ها بتوانند خودی نشان دهند.. بنابر این شعار"سرور ایران فنی تهران " تبدیل شد به "سرور ایران، علوم تحقیقات ، فنی تهران"
این طرف سالن هم غوغا بود . تمام تیم ها داخل رختکن که برای آماده کردن ماشین ها در نظر گرفته بودند جایی برای خودشون پیدا می کردند. و فقط شور و هیجان دیده می شد و بس. در عین حال همه در تردد بودند تا نتیجه قرعه کشی رابرای مسابقه قلق گیری اعلام کنند. خلاصه هم قرعه کشی تیم ها و هم مسافت و وزن آب اعلام شد . 22 متر مسافت و 475 میلی لیتر آب. تیم ها یکی بعد از دیگری آماده می شدند و مسابقه می دادند. نتیجه بسیار جالب دور اول از آن دانشگاه سمنان بود. ماشین بسیار ساده ای که بعد از ریختن مواد به داخلش به شدت تکانش دادند و روی زمین گذاشتند. ماشین با سرعت رفت و رفت و رفت تا دقیقا روی خط پایان ایستاد. بعد از اعلان نتایج معلوم شد که فقط 1 سانتی متر خطا داشتند. بعضی از ماشین ها منحرف می شدند . بعضی ها زیادتر می رفتند و بعضی کمتر. وقتی نوبت به تیم های امیر کبیری می رسید از مجری گرفته تا داور های وسط و تماشاچی ها همه یکصدا می شدند. تا اینکه نوبت به poly cell رسید که گویا اینبار حتی هیات داوران هم باآنها هم صدا شده بودند. چرا که وقتی همه بجز امیر کبیری ها فریاد زدند که این تیم از سنسور الکتریکی استفاده کرده و در این مسابفات این مسئله ممنوع بوده و این تیم باید حذف شود کسی نشنید. گویا این تیم اساسا با تمام تیم ها فرق داشت چون کسی آنها را در رختکن ندید. زمان مسابقه هم از در دیگری وارد زمین شد و از در دیگر هم خارج شد. و چشمان ما به دیدن این ماشین اسرار آمیز روشن نشد! تماشاچی ها هم بی کار ننشستند و تا می توانستند شعار میدادند. اما با این تفاسیر poly cell در قسمت قلق گیری 19سانتی متر خطا داشت. جالب اینجاست که این همه اعتراض ها نه به جایی رسید و نه در مطبوعات انعکاس پیدا کرد. به هر صورت مسابقه نهایی هم برگزار شد. دوباره همه با هیجان خاصی به تکاپو افتاده بودند و تلاش می کردند. خلاصه مسابقه با اعتراضاتی که بود به اتمام رسید و نتایج مسابقه به دلیل نزدیکی رقابت تیم ها به این صورت اعلام شد. Polycell از دانشگاه صنعتي اميركبير با 06/0‌ متر خطا، Arboاز دانشگاه سهند با11/0متر خطا و خزر82 از دانشگاه مازندران با 11/0 متر خطا به عنوان گروه اول برترين‌ها، PolyPars از دانشگاه صنعتي اميركبير با 2/0 متر خطا، CleanAir از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات با 235/0 متر خطا و Kaisa از دانشگاه صنعتي اميركبير ماهشهر با 3/0 متر خطا به عنوان گروه رتبه دوم و تيم H2O از دانشگاه آزاد اسلامي بيرجند با 4/0 متر خطا به عنوان رتبه سوم معرفي شدند. البته این نتایج ساعت 8 شب اعلان شد و به خاطر اعتراض امیر کبیری ها (از ترس اینکه روی سکوی اول با 2 تیم دیگر جا نشوند) مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزار نشد. و ما همگی خسته و با صداهای گرفته از فریاد و دل های گرفته از این همه عدالت، بدون جوایزمان به منزل رفتیم.


گزارشی با همکاری سعيده پشتوان
 

Schneider

مدیر بازنشسته
بعنوان يكي از اعضاي يكي از تيمهاي دانشگاه ميزبان،
منتظر حضور گرم دوستان هستيم #
;)
 
برای آنان که در آینده میخواهند در این مسابقه شرکت کنند و آشنایی با این مسابقه ندارند مفید است :

مسابقه کمیکار که برای دومین بار در ایران برگزار شد، صحنه ی رقابت دانشجویان مهندسی شیمی در کنترل فرایند بود. در این مسابقه دانشجویان در قالب تیم های 3 تا 7 نفره ماشین های شیمیایی می سازند که نیروی محرکه آن ها از واکنش های شیمیایی تامین می شود. توضیحات بیشتر در مورد قوانین مسابقه و اهداف آن قبلا در همین سایت ذکر شده است.

قرار بود ساعت 7:30 صبح روز پنج شنبه تمام تیم ها در دانشگاه امیر کبیر باشند و ساعت 8 صبح مسابقه شروع شود. اما به علت نظم بیش از حد کمیته برگزاری، مسابقه ساعت 9 شروع شد. همانطور که میدانید بخش اول مسابقه پوستر است که در واقع ماشین رو مورد برسی قرار می دهند. ما هم بعنوان تیم clean air از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این مسابقه شرکت کردیم. زمانی که نماینده های تیم ها برای دفاع از پوستر به سالن مسابقات رفته بودند، زمان مناسبی بود برای کنجکاوی اینکه هر تیمی از کجا و با چه سیستمی در مسابقه شرکت کرده است . دانشگاه علم و صنعت 4 تیم داشت که ضمن خوش خلقی توضیحات کاملی در مورد ماشین هاشان ارائه می کردند ودر میانشان از همه جالبتر تیم "ایرج پرنده" بود که فقط در بخش پوستر شرکت کرده بود. چرا که دقیقا شب قبل از مسابقه به خاطر یک اشتباه و استفاده از اسید 40 مولار به جای 7 مولار! ماشین منفجر شده بود و متاسفانه دو نفر از اعضا هم مجروح شده بودند. دانشگاه آزاد واحد بیرجند با 5 تیم در مسابقه حضور پیدا کرده بود که اتحاد و هماهنگی قابل تحسینی داشتند. دانشگاه امیر کبیر هم با 9 تیم !!! رکورد دار تعداد ماشین ها در بین همه دانشگاه ها بود. نکته خیلی جالبی که نظر ما رو خیلی به خودش جلب کرده بود، این بود که اسپانسر بعضی از تیم ها که ما هم بر حسب اتفاق به آنها مراجعه کرده بودیم ، یااز این مسابقه اظهار بی اطلاعی کرده بودند یا اطلاعات غلط در اختیارمان گذاشته بودند(این یکی واقعا قابل تامله). بعضی از تیم های دانشگاه امیر کبیر هم هنوز پوسترشان را تحویل نداده بودند در حالی که آخرین مهلت تحویل پوستر تا آخر وقت اداری روز دوشنبه بود!!! اما خوب این میزان عدالت نسبت به عدالت های بعدی (که ذکر خواهد شد) قطره ای بود در برابر دریا!
بعد از مسابقه پوستر نوبت به بخش عملی رسید. ورزشگاه پر بود از بچه هایی که با شوق تمام آمده بودند تا تیم خودشان را تشویق کنند. دو طرف سالن دست امیر کبیری ها بود تا بتوانند همه جا رو با فریاد هاشان پوشش دهند. بچه های دانشگاه تهران و علوم تحقیقات هم با هم متحد شده بودند تا در میان هیاهوی امیر کبیری ها بتوانند خودی نشان دهند.. بنابر این شعار"سرور ایران فنی تهران " تبدیل شد به "سرور ایران، علوم تحقیقات ، فنی تهران"
این طرف سالن هم غوغا بود . تمام تیم ها داخل رختکن که برای آماده کردن ماشین ها در نظر گرفته بودند جایی برای خودشون پیدا می کردند. و فقط شور و هیجان دیده می شد و بس. در عین حال همه در تردد بودند تا نتیجه قرعه کشی رابرای مسابقه قلق گیری اعلام کنند. خلاصه هم قرعه کشی تیم ها و هم مسافت و وزن آب اعلام شد . 22 متر مسافت و 475 میلی لیتر آب. تیم ها یکی بعد از دیگری آماده می شدند و مسابقه می دادند. نتیجه بسیار جالب دور اول از آن دانشگاه سمنان بود. ماشین بسیار ساده ای که بعد از ریختن مواد به داخلش به شدت تکانش دادند و روی زمین گذاشتند. ماشین با سرعت رفت و رفت و رفت تا دقیقا روی خط پایان ایستاد. بعد از اعلان نتایج معلوم شد که فقط 1 سانتی متر خطا داشتند. بعضی از ماشین ها منحرف می شدند . بعضی ها زیادتر می رفتند و بعضی کمتر. وقتی نوبت به تیم های امیر کبیری می رسید از مجری گرفته تا داور های وسط و تماشاچی ها همه یکصدا می شدند. تا اینکه نوبت به poly cell رسید که گویا اینبار حتی هیات داوران هم باآنها هم صدا شده بودند. چرا که وقتی همه بجز امیر کبیری ها فریاد زدند که این تیم از سنسور الکتریکی استفاده کرده و در این مسابفات این مسئله ممنوع بوده و این تیم باید حذف شود کسی نشنید. گویا این تیم اساسا با تمام تیم ها فرق داشت چون کسی آنها را در رختکن ندید. زمان مسابقه هم از در دیگری وارد زمین شد و از در دیگر هم خارج شد. و چشمان ما به دیدن این ماشین اسرار آمیز روشن نشد! تماشاچی ها هم بی کار ننشستند و تا می توانستند شعار میدادند. اما با این تفاسیر poly cell در قسمت قلق گیری 19سانتی متر خطا داشت. جالب اینجاست که این همه اعتراض ها نه به جایی رسید و نه در مطبوعات انعکاس پیدا کرد. به هر صورت مسابقه نهایی هم برگزار شد. دوباره همه با هیجان خاصی به تکاپو افتاده بودند و تلاش می کردند. خلاصه مسابقه با اعتراضاتی که بود به اتمام رسید و نتایج مسابقه به دلیل نزدیکی رقابت تیم ها به این صورت اعلام شد. Polycell از دانشگاه صنعتي اميركبير با 06/0‌ متر خطا، Arboاز دانشگاه سهند با11/0متر خطا و خزر82 از دانشگاه مازندران با 11/0 متر خطا به عنوان گروه اول برترين‌ها، PolyPars از دانشگاه صنعتي اميركبير با 2/0 متر خطا، CleanAir از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات با 235/0 متر خطا و Kaisa از دانشگاه صنعتي اميركبير ماهشهر با 3/0 متر خطا به عنوان گروه رتبه دوم و تيم H2O از دانشگاه آزاد اسلامي بيرجند با 4/0 متر خطا به عنوان رتبه سوم معرفي شدند. البته این نتایج ساعت 8 شب اعلان شد و به خاطر اعتراض امیر کبیری ها (از ترس اینکه روی سکوی اول با 2 تیم دیگر جا نشوند) مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزار نشد. و ما همگی خسته و با صداهای گرفته از فریاد و دل های گرفته از این همه عدالت، بدون جوایزمان به منزل رفتیم.

گزارشی با همکاریسعيده پشتوان


میبینم که شما هم مثل ما مزه «عدالت» رو چشیدین :surprised:! من نمی دونم علت برگزاری مسابقه چیه دیگه ! خب یه راست بیان بگن نفرات اول تا سوم از دانشگاه میزبان انتخاب میشن، برای همین اصلاً نیاز نیست دانشگاه میزبان تیم بده! :biggrin:
 

hooman.m.m

عضو جدید
میبینم که شما هم مثل ما مزه «عدالت» رو چشیدین :surprised:! من نمی دونم علت برگزاری مسابقه چیه دیگه ! خب یه راست بیان بگن نفرات اول تا سوم از دانشگاه میزبان انتخاب میشن، برای همین اصلاً نیاز نیست دانشگاه میزبان تیم بده! :biggrin:

تا بوده همین بوده و ( شاید ) تا هست همین هست !!!:evil:
 

mortezagipsy

عضو جدید
اینم اولین پست من ! ;)
پریروز افتخار آشنایی با آقای برقعی رو داشتم. قبلا" اینجا رو خونده بودم ... دیدم چقدر حرفایی که می زنن آشناس واسم ! نگو ... :D ایشون واقعا" ما رو شرمنده کردن. :redface:
سوالی که داشتم اینه که کسی از قوانین مسابقه ی امسال و تاریخ برگزاری خبر داره یا نه ؟
بعضی چیزها برای ما کماکان مبهمه. مثل ابعاد ماشین, منع استفاده از ترمز مکانیکی و ...
مثلا" تو قوانین اومده که استفاده از قطعات الکترونیکی ممنوعه, در حالی که تو مسابقه ی پارسال که توی دانشگاه شریف بود خیلی از تیما از حسگر نوری برای تشخیص تغییر رنگ واکنش استفاده کرده بودن ...!
 

tearless

عضو جدید
[ تبادل نظــر ] معرّفی کمیـــــکار و مسابقات آن و گزارشی از وضعيّت تيم های شركت كننده در دوره های پیشین

[ تبادل نظــر ] معرّفی کمیـــــکار و مسابقات آن و گزارشی از وضعيّت تيم های شركت كننده در دوره های پیشین

اميدوارم مورد رضايت استفاده كننده گان واقع گردد ;)
اگر كسي دنبال اطلاعات بيشتري در اين باره باشد خوشحال ميشم كمكش كنم.
گروه ما يك بار در اين مسابقات شركت كرده است.و هم اكنون داريم واسه دوره ي بعدي اون خودمونو آماده ميكنيم:cry:
با آرزوي سربلندي روز افزون براي تمامي مهندسان اين مرز و بوم:)



باران باش و ببار نپرس پياله هاي خالي ازآن كيست:gol:
 

پیوست ها

  • cheme_car.pdf
    190 کیلوبایت · بازدیدها: 0

nahid2

عضو جدید
کمیکار

کمیکار

سلام دوستان

اگه از پنجمین دوره ی مسابقات کمیکار خبری دارید اعلام کنید

منتظرتونم
 

hooman.m.m

عضو جدید
: مسابقه ماشين هاي شيميايي (Chem-e-car

: مسابقه ماشين هاي شيميايي (Chem-e-car

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیزم
دوستان زیادی بهم میل میزنن و درخواست اطلاعات میکنن پس این تاپیکو زدم تا تمامی اطلاعات لازم برای مسابقات کمیکار رو براتون بزارم همراه با عکس و چیزهای دیگه
و نیز از شما دوستان هم میخوام تا اگه اطلاعاتی اضافه بر این دارید بزارید تا بقیه هم استفاده ببرن
تا به حال تاپیک تخصصی مربوط به این مسابقات پیدا نکردم اگه بود و ندیدم همینجا عذر میخوام و از مدیر محترم میخوام که ترتیب انتقالشو بدن تا دوستان از سردرگمی بیشتر نجات پیدا کنن!
امید است این تاپیک به رشد علمی شما دوستان عزیزم کمک بکنه...

موفق و سربلند باشید...
 

hooman.m.m

عضو جدید
هدف

هدف

هدف اين مسابقه فراهم آوردن زمينه اي براي مشاركت دانشجويان مهندسي شيمي براي
طراحي و ساخت ماشين كوچكي است كه با انجام يك واكنش شيميايي نيروي محركه آن
تامين شود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hooman.m.m

عضو جدید
مسابقه در بخش پوستر

مسابقه در بخش پوستر

مسابقه در بخش پوستر:
در اين بخش بايد تمامي مشخصات ماشين ساخته شده كه شامل موارد زير مي‌باشد توسط تيم شركت كننده در غالب يك پوستر ارائه گردد:
1- توضيحات كامل واكنش شيميايي به عنوان منبع نيروي محركه ماشين
2- خصوصيات منحصر به فردي كه در طراحي وجود دارد
3- خصوصيات ايمني و شيت هاي نشان دهنده ايمني مواد شيميايي استفاده شده براي انجام واكنش (Material safety datasheet)
4- ديدگاه هاي زيست محيطي بكاربرده شده
5- وزن دقيق ماشين با متعلقات



طرح هايي كه 70% نمره بخش پوستر را كسب نمايند حق شركت در بخش عملكرد را خواهند داشت.:twisted:
 

hooman.m.m

عضو جدید
مسابقه بخش عملكرد

مسابقه بخش عملكرد

مسابقه بخش عملكرد:

1- اين مسابقه در 2 دور با يك بازه زماني كوتاه براي استراحت تيم ها برگزار خواهد شد و هر تيم حق 2 بار انجام مسابقه را خواهد داشت.

2- در دور اول ترتيب شركت تيم ها با قرعه كشي مشخص مي‌شود.

3- در داوري ميزان نسبت بار حمل شده به مسافت طي شده و همين‌طور قابليت كنترل پذيري ماشين در شروع مسابقه و پايان آن ركوردگيري خواهد شد.

4- ترتيب مسابقه در دور دوم به اين صورت است كه تيمي كه در دور اول كمترين نسبت بار به
فاصله را داشته باشد در دور دوم به عنوان تيم اول شروع كننده مي باشد.

5- حداكثر زمان براي طي كردن 15 متر اول مسير 10 دقيقه خواهد بود.

6- هدف از انجام اين مسابقه نمايش توانايي يك واكنش شيميايي است،بنابراين استفاده از ديگر منابع انرژي براي راندن ماشين ممنوع است.

7- ماشين بايد خود كنترل باشد و نمي تواند از طريق كنترل از راه دور هدايت شود. مكانيزم هايي مثل هل دادن يا كوك كودن براي شروع حركت مجاز نخواهد بود و هيچ گونه سيستم ترمزي مكانيكي يا الكتريكي نبايد در ماشين وجود داشته باشد.

8- هيچ گونه ابزار مكانيكي يا الكترونيكي براي خاتمه دادن به واكنش شيميايي مجاز نخواهد بود.

9- مسئوليت انتقال ماشين و مواد شيميايي مورد نياز به محل مسابقه و رعايت موارد ايمني با شركت كننده است.

10- كم هزينه بودن ماشين ساخته شده از مزاياي طرح محسوب مي شود.
 

hooman.m.m

عضو جدید
عکسهایی از این مسابقات

عکسهایی از این مسابقات

عکسهایی از این مسابقات;)
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    30.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2.jpg
    2.jpg
    18.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hooman.m.m

عضو جدید
یک سری دیگر از عکس ها

یک سری دیگر از عکس ها

با تشکر از دوست خوبم نیما...;)
 

پیوست ها

  • hooman_loveking@yahoo.com..jpg
    hooman_loveking@yahoo.com..jpg
    19.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • hooman_loveking@yahoo.com...jpg
    hooman_loveking@yahoo.com...jpg
    31.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hooman.m.m

عضو جدید
سری دیگر از عکس ها...

سری دیگر از عکس ها...

سری دیگر از عکس ها...:twisted:
 

پیوست ها

  • hooman_loveking@yahoo.com.....jpg
    hooman_loveking@yahoo.com.....jpg
    27.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • hooman_loveking@yahoo.com.......jpg
    hooman_loveking@yahoo.com.......jpg
    21.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hooman.m.m

عضو جدید
باز هم عکس!

باز هم عکس!

.....
 

پیوست ها

  • hooman_loveking@yahoo.com.........jpg
    hooman_loveking@yahoo.com.........jpg
    23.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • hooman_loveking@yahoo.com...........jpg
    hooman_loveking@yahoo.com...........jpg
    9.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hooman.m.m

عضو جدید
یک سری دیگر از عکس ها...

یک سری دیگر از عکس ها...

امیدوارم عکسهایی که گذاشتم به دردتون بخوره
و باز هم از دوستان عزیزم نیما و پریسا به خاطر زحماتشون تشکر میکنم...;)
 

پیوست ها

  • hooman_loveking@yahoo.com.............jpg
    hooman_loveking@yahoo.com.............jpg
    3.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • hooman_loveking@yahoo.com...............jpg
    hooman_loveking@yahoo.com...............jpg
    32.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

HHassanzadeh

عضو جدید
باسلام
لطفا اگر مقاله یا اطلاعاتی در مورد طراحی وعملکرد این ماشینها در اختیار دارید برام بفرستید
متشکرم
 

Ali_farhani

عضو جدید
من و دوستام هم تیم کمیکار تشکیل دادیم ولی هیچ کس کمکمون نمیکنه. حتی نمیدونیم از کجا باید شروع کنیم و چکار کنیم.:cry:
از هر کی هم میپرسیم فقط وعده و وعید میده.
بعد میگن چرا پیشرفت نمیکنیم
 

Majid.na

عضو جدید
جواب

جواب

با سلام خدمت آقا فرحانی این مسابقات اینگونه است که هر دانشگاه یک تیم باید معرفی کند و چون مسابقات اونجا اوپن نیست و هر دانشگاه باید یک نماینده معرفی کند بنابراین در این صدد بر آمدیم که یک سری مسابقات در واحد دانشگاه مهر یا آبان ماه برگزار کنیم و نماینده دانشگاه رو از تیم برنده و ایده های برتر انتخاب کنیم:cool:
 

persian_land

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام .علی آقا چه کمکی می خوای من شاید بتونم کمکت کنم. یادت نره که این مسا بقات یه جور ایده است و باید با ایده خودت کار کنی. من که دو سالی تو این کارم کسی کمکم نکرد.
 

Ali_farhani

عضو جدید
سلام .علی آقا چه کمکی می خوای من شاید بتونم کمکت کنم. یادت نره که این مسا بقات یه جور ایده است و باید با ایده خودت کار کنی. من که دو سالی تو این کارم کسی کمکم نکرد.

قبول دارم که ایده است ولی خب شما هم از صفره صفر شروع نکردین!!! حتما یه سری اطلاعات داشتین.
 

Ali_farhani

عضو جدید
با سلام خدمت آقا فرحانی این مسابقات اینگونه است که هر دانشگاه یک تیم باید معرفی کند و چون مسابقات اونجا اوپن نیست و هر دانشگاه باید یک نماینده معرفی کند بنابراین در این صدد بر آمدیم که یک سری مسابقات در واحد دانشگاه مهر یا آبان ماه برگزار کنیم و نماینده دانشگاه رو از تیم برنده و ایده های برتر انتخاب کنیم:cool:

مجید جان من اطلاعاتی در مورد پیل و ماشین و ... میخوام نه دانشگاه!!!
 

persian_land

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام من از منفی شروع کردم. اگه کمکی میخوای من میتونم کمکت کنم .باعث خوشحالیم میشه .میتونم عکس و پوستر دوره قبل مسابقات در اختیارت بزارم.
 

arman_m45

عضو جدید
سلام دوستان
ما هم دور قبل شركت كرديم و شيشم شديم...
امسال هم تيممون قراره دوباره شركت كنه اما متاسفانه من نميتونم همراشون باشم...:(
به هر حال مسابقه ي جالبيه...مخصوصا بعضي ماشين هايي كه با جت گاز كار ميكنن معركه ان..
اميدوارم تو اين دوره هم شاهد كسب مقام هاي خوبي توسط بچه هاي باشگاه باشيم;)
 

aliasadi8

عضو جدید
ببخشید خیلی رک صحبت میکنم. به نظر شما خیلی خوب است که مطالب یک وبلاگ دیگر را عینا ( تکرار میکنم عینا) در وبلاگ خود بیاورید ؟ کافی بود یک لینک در سايت قرار دهید یا حداقل در ابتدای مطلب ماخذ را ذکر میکردید . امیدوارم از این به بعد مطالب بیشتری در وبلاگتان بنویسید اما از خودتان
دوستان مي توانند اين مطالب را در صفحات :
http://www.chemecar.blogfa.com/post-9.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-8.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-7.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-6.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-3.aspx
www.chemecar.blogfa.com
 

aliasadi8

عضو جدید
صفحات باتري
صفحه منفي Negative plates
صفحات منفي ( و مثبت ) از دو قسمت تشكيل ميشوند يكي ماده فعال آن صفحه و ديگري اسكلت اصلي .همانطور كه قبلا گفته شد جنس ماده فعال صفحات منفي در حالت شارژ كامل از سربPb ميباشد براي تهيه اين صفحا ت ( و صفحات مثبت ) ابتدا يك اسكلت فلزي مشبك تهيه ميكنند . جنس اين اسكلت معمولا از آلياژ سرب ميباشد كه براي افزايش مقاومت و سهولت در هنگام ريخته گري آن درصدي كلسيم و آنتيموان به آن اضافه مينمايند . شكل زير يك نوع اسكلت شبكه بندي شده را نشان ميدهد
براي نفوذ بهتر الكتروليت در صفحات منفي ( و مثبت ) بهتر است اين صفحات حالت اسفنجي داشته باشند. براي قرار دادن ماده فعال بين شبكه هاي اسكلت آنرا به صورت خمير تهيه كرده و از شبكه اسكلت عبور ميدهند سپس انرا در كوره ها مخصوص خشك مينمايند. رنگ صفحات منفي خاكستري و تعداد آن در هر خانه باتري يكي بيشتر از صفحات مثبت آن خانه ميباشد.

صفحات مثبتPositive plates
جنس ماده فعال صفحات مثبت در زمان شارژ كامل ، دي اكسيد سرب ( پر اكسيد سرب ) Pbo2 ميباشد كه اين صفحات به رنگ قهوه اي سوخته يا قهوه اي مايل به قرمز ميباشند . هر صفحه مثبت بين دو صفحه منفي قرار ميگيرد بنابرين تعداد آنها يكي كمتر ار تعداد صفحات منفي در آن خانه ميباشند . به همين دليل ميزان مصرف شدن صفحات مثبت بيشتر از صفحات منفي ميباشد و همچنين ميزان ريزش اين صفحات .به همين دليل براي جلوگيري از خوردگي سريع صفحات مثبت ، امروزه اين صفحات در لفافه از نوعي عايق قرار داده ميشوند . مطابق شكل زير

توجه : در گذشته هنگامي كه مصرف كننده باتري را خريداري ميكرد لازم بود قبل از استفاده روي خودرو آنرا به دستگاه شارژ متصل كرده تا شارژ شود . امروزه با تغيير در نحوه ساخت صفحات مثبت و منفي ديگر به شارژ اوليه احتياج نيست ( رجوع كنيد به مشخصات روي پوسته باتري ) به اين ترتيب كه امروزه جنس صفحات مثبت و منفي هر دو از اكسيد سرب Pbo ميباشند . در كارخانه پس از تكميل فرايند ساخت ، الكتروليت به باتري افزوده شده سيس آنرا زير دستگاه شارژ قرار ميدهند كه پس از شارژ كامل جنس صفحات به همان سرب و دياكسيد سرب تبديل ميشود. مجددا الكتروليت را خالي كرده و بعد با اب خانه ها ر ا پر ميكنند( شستشو ميدند ) و در نهايت آب را نيز خالي كرده باتري را به صورت خشك در انبار نگه داري ميكنند . به اين ترتيب ميتوان باتري ها را بين 12 تا 18 ماه نگهداري كرد بدون اينكه احتباج به شارژ دوباره داشته باشند.

صفحات عايقSeparator plates
با توجه به تعداد صفحات مثبت و منفي موجود در هر خانه باتري ، فاصله بين صفحات بسيار كم ميباشد بنابراين احتمال برخورد صفحات به يكديگر زياد ميشود . اگر يك صفحه مثبت و منفي به هم برخورد كنند آن دو صفحه از سيكل توليد جريان خارج ميشوند و در نهايت باعث كاهش ولتاژ توليدي باتري ميگردند . براي جلوگيري از اين اتفاق بين هر صفحه مثبت و منفي يك صفحه عايق قرار داده ميشود. بنابراين تعداد اين صفحات يكي كمتر از مجموع صفحات مثبت و منفي در آن خانه باتري ميباشد . جنس ابن صفحات از چوب ، كائوچو ، فايبر گلاس ، سلولز ، پشم شيشه ، صمغ ..... ميباشند اما رايجترين آنها P.V.C (پلي كلريد ونيل ) است. صفحات عايق بايد داراي منافذي باشند تا الكتروليت بتواند از بين آن به راحتي عبور كند. علاوه براين يك طرف صفحه عايق داراي برجسته گيهاي عمودي ميباشد . اين برجستگي ها باعث هدايت ماده فعال جدا شده ازصفحات مثبت به كف باتري ميشود ( فعاليت اطراف صفحه مثبت بيشتر از صفخه منفي است) . شكل زير يك صفحه عايق را نشان ميدهد
نكته : اگر صفحات مثبت باتري داراي لفاف عايق باشد ديگر به صفحات عايق مجزا احتياجي نيست.


سلام سميرا خانم
ببخشید خیلی رک صحبت میکنم. به نظر شما خیلی خوب است که مطالب یک وبلاگ دیگر را عینا ( تکرار میکنم عینا) در قسمت پست هاي خود بیاورید ؟ کافی بود یک لینک در سايت قرار دهید یا حداقل در ابتدای مطلب ماخذ را ذکر میکردید . امیدوارم از این به بعد مطالب بیشتری در وبلاگتان بنویسید اما از خودتان
دوستان مي توانند اين مطالب را در صفحات ببينند :
http://www.chemecar.blogfa.com/post-9.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-8.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-7.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-6.aspx
http://www.chemecar.blogfa.com/post-3.aspx

www.chemecar.blogfa.com
 
بالا