تاثير هرس بر انبوهي آفات مهم تاغ كاري هاي مسن استان يزد

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درختچه هاي تاغ نقش به سزايي در امر مبارزه با گسترش بيابان دارند و براي مبارزهبيولوژيک در پديده بيابان زايي وسيعا مورد استفاده قرار گرفته اند. بروز پديدهپژمردگي در توده هاي دست کاشت تاغ مسن سبب نگراني شده و ضرورت حفاظت و استمرار حياتدر اين عرصه ها آشکار مي باشد. جوان سازي تاغ کاريها موضوعي است که از چندي پيشمورد توجه قرار گرفته است در اين رابطه طرح بررسي اثر چند شيوه هرس بر رشد و شادابيدرختچه هاي مسن تاغ در محدوده تاغکارهاي يزد از سال 1374 آغاز گرديده که در بخشي ازاين پژوهش تغييرات جمعيت سه آفت مهم (پسيل، زنجرک و بذر خوار) از سال 1376 موردمطالعه قرار گرفت. اين پژوهش در قالب طرح آماري کرتهاي خرد شده با تيمارهاي اصليتراکم معمولي و تعديل شده و تيمارهاي فرعي ارتفاع برش شامل: هرس کف بر، هرس 35 وهرس 70 سانتيمتري و تيمار شاهد (بدون برش) اجرا شد. هر تيمار شامل 10 درختچه تاغبود که 3 درختچه به صورت تصادفي انتخاب و از جهات مختلف آن آمار برداري انجامگرديد. براي تعيين جمعيت پسيل، تعداد گال هاي ايجاد شده بر روي سه شاخه 50 سانتيمتري در 2 مرحله رشد گياه (در شهريور و اسفند) شمارش و با هم جمع شد.
تعدادزنجرکها با 4 بار تور زدن سريع بر روي هر درختچه در فروردين و خرداد ماه تعيينگرديد. تعداد بذر خوار از روي بذرهاي تغذيه شده توسط لارو آن شمارش و ثبت گرديد. . نتايج نشان داد که اثر سطوح تراکم بر انبوهي آفات مورد بررسي تفاوت معني داري ندارد
(P<0.05)
و تيمارهاي هرس اثر معني داري بر روي تعداد پسيل و زنجرک تاغ داشتهاند، بدين صورت که تعداد پسيل و زنجرک در سال آخر طرح (1378) در تيمار شاهد با سايرتيمارها تفاوت معني دار داشته (p<0.05)و در اغلب حالات اين تعداد در هرس کفبيشتر از بقيهتيمارها بوده است، تعداد بذر خوار در تيمارهاي آزمايشي مختلف فاقدتفاوت معني داري مي باشد.


 

پیوست ها

  • 8.pdf
    389.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا