بررسی جایگاه حقوق بشر در نهج‌البلاغه

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسی جایگاه حقوق بشر در نهج‌البلاغه

دکتر مظفری رئیس بخش مطالعات اسلامی مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی نیز در این سمینار پیرامون موضوع "مفهوم کرامت ذاتی انسان در آموزه های نهج البلاغه " سخن گفت.

همایش "حقوق بشر در نهج‌البلاغه" به همت رایزنی فرهنگی ایران در جاکارتا برگزار شد.
به گزارش مهر، این سمینار در آستانه میلاد با سعادت امیرالمومنین امام علی(ع) و با حضور برخی سفرای کشورهای اسلامی، بیش از پانصد تن از علاقمندان و محبان به اهل بیت عصمت و طهارت( ع) از نقاط مختلف اندونزی، شخصیتهای فرهنگی و هنری، حقوقدانان و پژوهشگران اندونزیایی در محل ساختمان سیتی وال(City walk ) در جاکارتا برگزار شد.
کمال‌وندی سفیر ایران در اندونزی در مراسم افتتاحیه این سمینار با اشاره به نارسایی و کاستی‌های موجود در تعالیم غربی، بر ضرورت باز تعریف مفاهیم و ارزشهای اسلامی برگرفته از قرآن و سنت و سیره بزرگان تأکید کرد و اظهارداشت: برای درک صحیح تفاوت نگرش غربی و اسلامی به موضوع حقوق بشری می‌بایستی به ضرورت تعریف دو مفهوم انسان و حقوق در این دو مکتب توجه نمود. چرا که در نگاه اومانیسم غربی انسان موجودی مادی و دارای نیازهای مادی منتزع از اطراف و ماسوی خود است حال آنکه انسان در اندیشه اسلامی جزیی از کل جامعه و خلیفه خدا روی زمین و دارای ابعاد مادی و معنوی است و تعریف حقوق نیز بر اساس این دو نگرش و نگاه متفاوت به انسان شکل گرفته است.
آیت‌الله دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه نیز در این سمینار طی سخنان مبسوطی با موضوع علی (ع) و حقوق بشر، به جایگاه عدل در اندیشه و سیره عملی امام علی(ع) پرداخت و یادآورشد: نگاه علی (ع) به موضوع عدل و اصرار ایشان نسبت به اجرای آن فارغ از ملاحظات مذهبی نژادی و فرقه ای است، تنها هدف وانگیزه امام علی(ع) از پذیرش حکومت نیز صرفاً احقاق حق و اعمال تعهد الهی حاکمان بر استیفای حق مظلوم بوده وبر همین اساس بر اجرای عدالت تاکید داشته وجان خود را در راه آن فدا نمود.
استاد مختار آدم عالم برجسته سنی و رئیس حوزه دینی اهل سنت باندونگ نیز با اشاره به تلاش عالمان سنی همانند ابن ابی الحدید و شیخ عبده در شرح ومعرفی آرا و اندیشه‌های علی ابن ابیطالب (ع)، گفت: در ادبیات کهن اندونزی علی ابن ابیطالب (ع) به عنوان پهلوانی یاد شده که جاذبه‌های شخصیتی او موجب شد تا یکی از شاهزادگان بودایی به اسلام گرائیده و پس از دیدارش با خلیفه مسلمین و بازگشت به اندونزی به نشر و گسترش اسلام در این منطقه همت گمارد.
افضل قاسم رئیس کمیسیون حقوق بشر اندونزی نیز طی سخنانی در این سمینار قواعد و نظام حقوق بشری را به دلیل تفاوتهای موجود فرهنگی جوامع شرقی و غربی به‌ویژه اسلامی ناقص دانسته بر لزوم بازبینی و بومی سازی آن در چارچوب ارزشهای فرهنگی و دینی ویژه منابع و متون اسلامی همانند نهج البلاغه تاکید کرد.
دکتر مظفری رئیس بخش مطالعات اسلامی مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی نیز در این سمینار پیرامون موضوع "مفهوم کرامت ذاتی انسان در آموزه های نهج البلاغه " سخن گفت.
وی ضمن تشریح و بررسی تطبیقی مفهوم کرامت ذاتی دراسناد حقوق بشر، حقوق بشر اسلامی، قرآن ونهج البلاغه گفت: اندیشه حقوق بشر در غرب بر این مبنا شکل گرفته است که تمامی افراد بشر بدون هیچگونه تمایزی از لحاظ جنسی، نژاد رنگ زبان و دین دارای کرامت ذاتی بوده و با یکدیگر مساوی و برابر هستند. از آنجایی که این مبنا در تعالیم اسلامی مردود اعلام شده است پذیرش اصول حقوق یشر مستلزم کفر به احکام الهی است.

 
آخرین ویرایش:
بالا