بررسي آيات نفي معجزه از پيامبر اسلام (ص) (1)
نويسنده: حضرت آيت الله حاج سيد ابوالقاسم خوئي (ره)
مترجم:
محمد صادق نجمي
هاشم هاشم زاده هريسي
*
بررسي نخستين آيه ي نفي اعجاز
امتيازات پيامبر اسلام بر معجزات ديگر پيامبران
هر شخص مطلع و محقق به خوبي مي داند که قرآن، بزرگ ترين معجزه ي پيامبر اسلام بلکه از تمام معجزاتي که تاکنون تمام پيامبران آورده اند، مهم تر مي باشد، البته معجزه ي پيامبر، منحصر به قرآن مجيد نيست بلکه رسول خدا در تمام معجزاتي که پيامبران داشته اند با آنان شريک بوده، آن چه را که انبياي گذشته آورده اند، او نيز آورده است، ولي معجزه ي قرآن اختصاص به آن حضرت دارد و امتيازي است که ساير انبيا از آن برخوردار نمي باشند. ما به اين مشارکت و امتياز دو برهان داريم:
1- «اخبار متواتر»
مسلمانان درباره ي معجزاتي که از پيامبر اسلام صادر شده است روايات متواتر و فراواني نقل کرده اند و با اختلاف عقيدتي که با هم داشته اند کتاب هاي زيادي در اين باره تأليف نموده اند.
اين اخبار متواتر که درباره ي معجزات پيامبر اسلام نقل گريده است، از دو امتياز بزرگ و قابل توجه برخوردار است که اخبار اهل کتاب در معجزات پيامبران گذشته، آن دو امتياز را دارا نمي باشد:
الف- «نزديکي زمان»:
اخبار معجزات پيامبر اسلام به زمان صدورش نزديک تر است و هر حادثه اي که زمانش نزديک تر و کوتاه تر باشد، تحصيل علم و يقين به وقوع آن، آسان تر و سهل تر خواهد بود.
ب: «تواتر و کثرت نقل»:
اخبار معجزات پيامبر اسلام ناقلان و راويان کثير و فراواني دارد زيرا اصحاب و ياران رسول خدا که معجزات او را مي ديدند، هزاران بار بيش تر از بني اسرائيل و پيروان حضرت مسيح بودند زيرا پيروان حضرت مسيح در زمان خودش خيلي کم و از تعداد انگلشتان تجاوز نمي کردند و درباره ي نقل معجزات آن حضرت نيز به اين عده ي انگشت شمار مستند مي شد.
پس اگر ادعاي تواتر و نقل زياد درباره ي معجزات حضرت موسي و حضرت عيسي صحيح باشد، بايد نقل تواتر درباره ي معجزات حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) به طريق اولي و صد در صد صحيح باشد.
2 -«اقتضاي افضليت»:
دومين دليل بر اين که حضرت رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) تمام معجزات انبياي گذشته را دارا بود، اين است که پيامبر اسلام معجزات زيادي را براي انبياي گذشته اثبات نموده و ظهور اين معجزات را در دست آنان تأکيد کرده است، آن گاه خود را از همه ي آن ها افضل و برتر شمرده، خاتم پيامبران معرفي نموده است.
مقام برتري و افضليت اقتضا مي کند که پيامبر اسلام تمام معجزات پيامبران گذشته را به طور کامل تر داشته باشد، زيرا درست نيست که کسي از ديگران برتر و والاتر باشد. اما در برخي از صفات از آنان کم تر و ناقص تر آيد. آيا معقول است که مثلاً کسي ادعا نمايد که معلومات وي بيش از همه پزشکان است و در عين حال اعتراف کند که بعضي از اين پزشکان فلان مرض را معالجه مي کنند که من توانايي معالجه آن مرض را ندارم؟! اين سخن عقلاً متناقض و نادرست است.
اين جاست که مي بينيم کساني که به دروغ ادعاي پيامبري نموده اند اصلاً مسئله اعجاز را از اصل نفي نموده و تمام معجزات پيامبران گذشته را انکار کرده اند و سخت کوشيده اند که تمام آيات مربوط به اعجاز را تأويل و توجيه کنند تا مبادا کسي از اين پيامبران دروغين، معجزه بخواهد و عجز و ناتواني آنان روشن و مشت شان بازگردد.
...
نويسنده: حضرت آيت الله حاج سيد ابوالقاسم خوئي (ره)
مترجم:
محمد صادق نجمي
هاشم هاشم زاده هريسي
*
بررسي نخستين آيه ي نفي اعجاز
امتيازات پيامبر اسلام بر معجزات ديگر پيامبران
هر شخص مطلع و محقق به خوبي مي داند که قرآن، بزرگ ترين معجزه ي پيامبر اسلام بلکه از تمام معجزاتي که تاکنون تمام پيامبران آورده اند، مهم تر مي باشد، البته معجزه ي پيامبر، منحصر به قرآن مجيد نيست بلکه رسول خدا در تمام معجزاتي که پيامبران داشته اند با آنان شريک بوده، آن چه را که انبياي گذشته آورده اند، او نيز آورده است، ولي معجزه ي قرآن اختصاص به آن حضرت دارد و امتيازي است که ساير انبيا از آن برخوردار نمي باشند. ما به اين مشارکت و امتياز دو برهان داريم:
1- «اخبار متواتر»
مسلمانان درباره ي معجزاتي که از پيامبر اسلام صادر شده است روايات متواتر و فراواني نقل کرده اند و با اختلاف عقيدتي که با هم داشته اند کتاب هاي زيادي در اين باره تأليف نموده اند.
اين اخبار متواتر که درباره ي معجزات پيامبر اسلام نقل گريده است، از دو امتياز بزرگ و قابل توجه برخوردار است که اخبار اهل کتاب در معجزات پيامبران گذشته، آن دو امتياز را دارا نمي باشد:
الف- «نزديکي زمان»:
اخبار معجزات پيامبر اسلام به زمان صدورش نزديک تر است و هر حادثه اي که زمانش نزديک تر و کوتاه تر باشد، تحصيل علم و يقين به وقوع آن، آسان تر و سهل تر خواهد بود.
ب: «تواتر و کثرت نقل»:
اخبار معجزات پيامبر اسلام ناقلان و راويان کثير و فراواني دارد زيرا اصحاب و ياران رسول خدا که معجزات او را مي ديدند، هزاران بار بيش تر از بني اسرائيل و پيروان حضرت مسيح بودند زيرا پيروان حضرت مسيح در زمان خودش خيلي کم و از تعداد انگلشتان تجاوز نمي کردند و درباره ي نقل معجزات آن حضرت نيز به اين عده ي انگشت شمار مستند مي شد.
پس اگر ادعاي تواتر و نقل زياد درباره ي معجزات حضرت موسي و حضرت عيسي صحيح باشد، بايد نقل تواتر درباره ي معجزات حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) به طريق اولي و صد در صد صحيح باشد.
2 -«اقتضاي افضليت»:
دومين دليل بر اين که حضرت رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) تمام معجزات انبياي گذشته را دارا بود، اين است که پيامبر اسلام معجزات زيادي را براي انبياي گذشته اثبات نموده و ظهور اين معجزات را در دست آنان تأکيد کرده است، آن گاه خود را از همه ي آن ها افضل و برتر شمرده، خاتم پيامبران معرفي نموده است.
مقام برتري و افضليت اقتضا مي کند که پيامبر اسلام تمام معجزات پيامبران گذشته را به طور کامل تر داشته باشد، زيرا درست نيست که کسي از ديگران برتر و والاتر باشد. اما در برخي از صفات از آنان کم تر و ناقص تر آيد. آيا معقول است که مثلاً کسي ادعا نمايد که معلومات وي بيش از همه پزشکان است و در عين حال اعتراف کند که بعضي از اين پزشکان فلان مرض را معالجه مي کنند که من توانايي معالجه آن مرض را ندارم؟! اين سخن عقلاً متناقض و نادرست است.
اين جاست که مي بينيم کساني که به دروغ ادعاي پيامبري نموده اند اصلاً مسئله اعجاز را از اصل نفي نموده و تمام معجزات پيامبران گذشته را انکار کرده اند و سخت کوشيده اند که تمام آيات مربوط به اعجاز را تأويل و توجيه کنند تا مبادا کسي از اين پيامبران دروغين، معجزه بخواهد و عجز و ناتواني آنان روشن و مشت شان بازگردد.
...