برخی از سلول های سرطانی کبد در برابر شیمی درمانی مقاوم شده اند

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند آنان طی تحقیقاتی با بررسی سلول های سرطانی کبد دریافتند برخی از این سلول ها در برابر شیمی درمانی مقاوم شده اند. به طوری که وجود این سلول ها، سرطان کبد را در برابر روش موثر شیمی درمانی مقاوم می کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تحقیقات نشان می ‌دهد فقدان یا جهش یکی از ژن ‌های ضدسرطان در سلول‌ ها، قدرت آن ها را برای پایان دادن به چرخه حیات از بین خواهد برد. از بین بردن این سلول ‌های مقاوم به درمان با داروهای فعلی غیرممکن است.

محققان می گویند این سلول ها، ‌نوعی سلول بنیادی هستند و بهتر است برای درمان این نوع سرطان ها چاره ای اندیشیده شود.
هنگامی که سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می ‌دهند این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می ‌شود و در نهایت ، سرطان ایجاد خواهد شد.
از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده ‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود.
اگر تومور به لایه‌‌ای محدود ختم شود و به بافت‌ها و ارگان های دیگر سرایت نکند، تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت ها و ارگان ها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود.
بیش از ۱۰۰ نوع سرطان شناسایی شده است و این سرطان ها در هر قسمتی از بدن می تواند تظاهر یابد.
داروهای شیمی ‌درمانی که باعث می ‌شوند سلول‌ های سرطانی به تخریب خودشان بپردازند، گاهی با مقاومت سلول ‌های سرطانی مواجه می ‌شوند و نتیجه ‌بخش نیستند. تحقیقات تازه وجود ماده ‌ای را در این بیماران نشان می ‌دهد که سلول‌ های سرطانی را نسبت به این نوع درمان مقاوم خواهد کرد.
محققان طی دو مطالعه مجزا موفق شده‌ اند حداقل بخشی از مکانیزم موجود در تومورهای سرسخت را کشف کنند. این کشف تازه به پزشکان آنکولوژیست کمک می‌ کند تا میزان مقاومت هر بیمار به داروهای مورد استفاده را حدس بزنند یا شیوه‌ های دیگری را برای مبارزه با تومورها در این گروه از بیماران اتخاذ کنند.

محققان با بررسی این ژن ها توانستند پیش بینی کنند که کدام بیماران بیشتر در معرض خطر بازگشت بیماری هستند و در کدام یک از بیماران، نوع سرطان حالت تهاجمی کمتری دارد و احتمال بازگشت ‌آن کمتر است.
مرگ ناشی از سرطان در سال ۲۰۰۵ هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است که ۱۳ درصد از کل ۵۸ میلیون مرگ در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد.
 

Similar threads

بالا