برج های خنك كننده كامپوزیتی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
در عملیات پالایش شیمیایی، معدنی و تولید قدرت جهت كاهش دمای آب فرآیند، كه معمولاً حاوی خورنده های شیمیایی است، از برجهای خنك كننده استفاده میشود. در این برجهای دایره ای یا مستطیلی، آب گرم شده از بالا به سمت پایین می ریزد و از بین فیلترهایی عبور می كند و در همین حال فن های بزرگی هوا را به داخل می فرستد تا حرارت را از آب گرفته و به جو منتقل كند. اگرچه برج های خنك كننده به طور سنتی از چوب و بتن ساخته میشوند اما مواد كامپوزیتی به علت مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی و همچنین وزن كم وسهولت نصب میتوانند در این برج ها استفاده شوند.

اریك كید مدیر فروش برج های خنك كننده شركت Bedford Reinforced Plastics در این زمینه توضیح می دهد: در گذشته چوب قرمز به علت مقاومت ذاتی در برابر خوردگی بسیار رایج بود اما به تدریج این نوع چوب كمیاب شد و چوب صنوبر داگلاس جایگزین آن گردید. برای برطرف كردن نقاط ضعف صنوبر در محیط های سرد، برخی تركیبات شیمیایی به آن افزوده شد.
كید ادامه می دهد: بدفورد از میانه دهه 1990 تیوب های دایره ای، انحناها، كانالها و عرشه برج های خنك كننده را به روش پالتروژن میسازد. كه این شامل یكی از بزرگترین سازه های دنیا به ارتفاع 14.2 متر، عرض 16.6 متر و طول 332 متر پالترود شده از مت های ممتد و رووینگ های E-Glass ، تولید شده توسط شركت اونزكورنینگ و تاخیراندازهای آتش، رزین های پلی استر و وینیل استر و مواد سطح كاری پلی استر، تولید شده توسط شركت اشلند، را فراهم نموده است ایجاد و سرهم بندی و محكم كردن سازه و اسكلت برج یك چالش بزرگ است. برای این كار شركت بدفورد از پنج دستگاه CNC سه محوره را به استخدام گرفته است. اندازه سازه نگهدارنده این دستگاهها از 1.5 متر در 3 متر تا 1.5 متر در 12.2 متر متغیر است. شركت ترم وود (Thermwood) كه تولیدكننده CNC های مزبور است برنامه های كنترل كننده خود را بر روی دستگاهها قرار داده است و مصرف كنندگان را قادر می كنند تا از طراحی های CAM/CAD برای كنترل استفاده كنند.
بدفورد از سوراخكاری و برشكاری اتوماتیك برای ساخت بهتر قطعات نهایی استفاده می كند. این فرآیند زمان تولید را نیز كاهش می دهد و میتواند سفارش ها را قبل از موعد آماده نمود. به این ترتیب سازه به درستی قبل از زمان موعد نصب میشود.

منبع: فصلنامه كامپوزیت
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
P O U R I A انواع روان كننده هاي جامد ، مزايا و معايب آنها کامپوزیت 2

Similar threads

بالا