[ برج ]شهر عمودی در دبی( vertical city)

معمار67سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
dubai-city-tower-image.jpg

dubai-city-tower-view.jpg



در شهر دبی برجی متناسب با آخرین تکنولوژی های مدرن معماری، طراحی و در حال ساخت می باشد که با اتمام آن توجه همگان را به سوی خود جلب خواهد نمود که می توان آن را شهری عمودی توصیف کرد. پیشنهاد چنین برج عظیم فنی و مهندسی برای شهری چون دبی با توجه به امکانات و محیط مناسب این شهر، بسیار به جا و شایسته است. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این برج در سپتامبر 2009 تکمیل خواهد شد. در طراحی آن سعی شده است که بیشترین استفاده را از باد، گرما و نیروی خورشید بهره نمود. این برج که برای منطقه ای در دبی که در امتداد خلیج فارس قرار دارد طراحی شده است جاییکه قسمتی از برج را بتواند در صورت نیاز در داخل اقیانوس طراحی کرد و نیز به دلیل وجود ساحل زیبای آن که لنگرگاه و تفرجگاهی بسیار لذت بخش و جالب برای استراحت و تفریح جهانگردان و همین طور مسافران کشتی های عبوری ایجاد می کند ساخت این برج به جذابیت و زیبایی این ساحل خواهد افزود.
این برج با ارتفاع حدود 55/1 مایل شامل شش ساختمان جداگانه می باشد که سه ساختمان از آنها در جهت
عقربه های ساعت و سه ساختمان دیگر در خلاف جهت عقربه های ساعت و به دور هسته مرکزی می چرخند و با همان چرخش ملایم به سمت بالا می روند ساختمان های فرد همدیگر را قطع می کنند و در برگشت به هسته مرکزی متصل می شوند. فرم چرخشی ساختمان ها باعث می شود که در طبقات پایین فاصله بین آنها بیشتر شود و هر چه که برج ها به سمت بالا بروند فاصله بینشان تنگ تر شود.
بدیهی است هممترین بخش برای پروژه های با ارتفاع بالا رساندن سرویس ها و خدمات مورد نیاز برای واحد ها از جمله آب، برق، دفع فاضلاب و نیز حمل و نقل افراد به طبقات بالا که شاید بتوان این بخش را سخت ترین طراحی این پروژه دانست که طراح این پروژه برای حل مقداری از این مشکل به نصب تارکی 400 متری بر بالای برج و در ارتفاع 400/2 کیلومتری در نظر گرفته شده که انرژی مورد نیاز این برج را تامین خواهد کرد، به خصوص برای طبقات بالا بسیار موثر می باشد. حرارت و گرما توسط باطری های فتوولتائیک و توربین های واقع شده در تارک برج گرفته می شود و سپس برق تولیدی از این طریق به ساکنین تحویل داده می شود.
کل ارتفاع ساختمان 400/2 کیلومتر ( حدودا 55/1 مایل ) است که ارتفاع هر طبقه از ماقبل خود پنج متر است. نهاد برج تقسیم شده بر روی چهار بخش 100 طبقه ای در مجاورت هم و در کل 400 واحد مسکونی خواهد داشت. هر واحد دارای لوله کشی آب و نیز برق خواهد بود.
پی و پایه این برج عظیم در حدود 15 طبقه در زیرزمین و تا 6 طبقه بالای زمین قرار گرفته است که از 15 طبقه زیرین آن برای پارکینگ مکانیکی و قرار دادن دستگاه های کنترل سرویس و خدمات ساختمانی استفاده خواهد شد که قادر خواهد بود بار الکتریکی ساختمانی که قرار است تا 5/1 مایل و در شش ساختمان جدا بالا برود را کنترل و تحمل نماید.
اما شش طبقه از پایه برج که بالای سطح زمین می باشد شامل یک مرکز همایش، بازار خرده فروشان، پارکینگ اختصاصی (VIP ) می باشد.
65 درصد از کل مساحت ساختمان در 100 طبقه اول می باشد که عاملی بالقوه و قسمتی است که خدمت رسانی به برج 400 واحدی را سهل و آسان می نماید. هر 100 طبقه برج دارای میدانی برای خود می باشد که در عمل منطقه حمل و نقل را کوچکتر می سازد. در هر یک از این میادین یک لایی هلیکوپتر ویژه (VIP) وجود دارد که سریع و با احتیاط بیشتری عمل رفت و آمد را میسر می سازد و نیز یک پارک عمومی که مناسب است برای سرگرمی، ایجاد اکسیژن و آسایش و استراحت طبیعی و گذران اوقات فراغت ساکنین می باشد برای آن در نظر گرفته شده است و این میادین فضای اصلی ملاقات بین بازرگانان و ساکنین خواهد بود. فضاهای وسیع موجود در این میادین جوی را به وجود می آورند که از فروشگاه ها و مجموعه های سرگرمی و تفریحی زمانی که تمام امکانات مورد نیاز برای گذران اوقات فراغت را فراهم می سازد و خدمات را به خوبی ارائه می دهد.
این برج با آخرین تکنولوژی های مدرن روز در حال ساخت می باشد که توانایی مقاومت در برابر زمین لرزه و بادهای شدید را خواهد داشت.
برای پشتیبانی هر ساختمان در داخل آن ستونی محکم با موقعیت مناسب قرار خواهد گرفت و در ساختار خارجی یک خط از ستون های داخلی صفحه طبقات را به هم متصل می سازد.
منبع : ماهنهمه انبوه سازان ایران، شماره 42



dubai-city-tower.jpg

dubai-city-tower-pic.jpg

dubai-city-tower-show.jpg

dubai-city-tower-plan.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا