بحث های کلی در مورد منطقه ویژه اقتصادی پارس شمالی

دوستان عزیز حتما در جریان هستین که مخزن گازی دیگری در استان بوشهر کشف شده که حجمش تقریبا به اندازه یک چهارم پارس جنوبیه . و هم اکنون فک کنم مراحل حفاریش تموم شده باشه .
هر کی هر اطلاعاتی در مورد آینده پارس شمالی و یا شرایط حالش داره بگه تا همه دوستان علاقه مند بتونن در جریان کار قرار بگیرن
آینده شغلی بسیار خوبی در انتظار مهندسین شیمی هست ;)
 
آخرین ویرایش:

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
گاز پارس شمالی در صورت آماده نشدن خط لوله صلح در داخل کشور مصرف می شود


مدیر عامل نفت وگاز پارس جنوبی گفت : در صورتی که خط لوله صلح تا پایان سال 2009 آماده نشود گاز پارس شمالی در داخل کشور به مصرف می رسد .
به گزارش "مهر"، اکبر ترکان در دومین روز از همایش بین المللی انرژی و امنیت : دیدگاه سیاسی گفت : چنانچه خط لوله صلح همزمان با عملیات اجرایی منطقه پارس شمالی پیش نرود و تا سال 2009 به پایان نرسد ایران مجبور خواهد گاز تولیدی از پارس شمالی رادر داخل کشور به مصرف رساند .

وی گفت : قرار بود مهندسی خط لوله صلح همزمان با برنامه های اجرایی پارس شمالی در سال 2005 پایان یابد و با شروع عملیات اجرایی دو پروژه درسال 2006 طی چهار سال خط لوله آماده استفاده ازگاز شود .

وی تصریح کرد : متاسفانه مصرف داخلی ایران به دلیل رشد سریع گاز و نیز دلالان یارانه به حاملهای انرژی بسیار زیاد است و چنانچه ذخیره گاز پارس شمالی به مصرف داخلی برسد جدا کردن آن پس از مدتی برای خط لوله صلح بسیار سخت خواهد بود .

وی درباره دیگر پروژه های اجرایی در پارس جنوبی گفت : فاز 6 تا 8 پارس جنوبی تا سال 2006 به پایان رسیده و فعلا گاز ترش این فازها به آغاجاری تزریق می شود .

وی افزود : فازهای 9و10 نیز در سال 2007 به پایان می رسند و نقش شرکتهای پیمانکاری داخلی به 60 درصد می رسد .

وی درباره قراردادهای ایران در فازهای 11 و 13 پارس جنوبی با شرکتهای توتال و شل و رپسول گفت : درحال حاضر توتال در مرحله انتخاب پیمانکاران فرعی خود بوده و در جولای سال 2006 این شرکت با مشارکت شرکت ملی نفت ایران درباره تعیین قیمتها پروژه تصمیم گیری می کنند که آیا این پروژه دارای توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری است یا نه ؟

ترکان در پایان گفت : شل ورپسول برای سرمایه گذاری نهایی مرحله اف آی د در نظر گرفته شده اند که نهایی شدن قرارداد با آنها نیازمند توجیه اقتصادی پروژه است .
[SIZE=-2](1384/12/22)[/SIZE]
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
لرزه نگاری میدان گازی پارس شمالی آغاز شد

رئیس اداره کل ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از معرفی یک شرکت ایرانی به عنوان پیمانکار لرزه نگاری دو بعدی میدان گازی پارس شمالی خبر داد.

به گزارش نفت تایمز، مهندس مجتبی محمدو خراسانی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: تا دو ماه آینده عملیات تجهیز کارگاه به منظور آغاز عملیات لرزه نگاری توسط شرکت «تراس پرشیا» پیمانکار این پروژه انجام می شود.

وی تصریح کرد: گستره عملیات لرزه نگاری در میدان گازی پارس شمالی حدود 450 کیلومتر است و این شرکت علاوه بر لرزه نگاری پارس شمالی، لرزه نگاری مناطق قشم، لاوان و هندورابی را به عهده دارد که مجموع گستره این مناطق با احتساب «پارس شمالی» 700 کیلومتر مربع است.

محمدو خراسانی یادآوری کرد: مدت زمان اجرای عملیات لرزه نگاری چهار منطقه قشم، لاوان، هندورابی و پارس شمالی طبق قرارداد که در قالب یک پروژه تعریف شده، 10 ماه است.

وی با بیان این که لرزه نگاری نیمه جنوبی میدان گازی پارس شمالی که در آب های عمیق خلیج فارس قرار گرفته، پیشتر در قالب پروژه ای تحت عنوان «پی.سی.2000» (Persian carpet) انجام شده است، گفت: هم اکنون قرار است لرزه نگاری نیمه شمالی این میدان انجام شود.

رئیس اداره کل ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که با اجرای پروژه «پی.سی.2000» ( Persian carpet)، مجموع خلیج فارس و دریای عمان لرزه نگاری انجام شد، گفت: لرزه نگاری میدان پارس شمالی و مناطق قشم، لاوان و هندواربی تکمیل کننده پروژه «پی.سی.2000» است.

محمدو خراسانی افزود: پروژه «پی.سی.2000» ( Persian carpet) را شرکت نروژی « جی.جی.اس» در سال 2000 میلادی و با هزینه این شرکت انجام داد.

وی با اشاره به این که انجام عملیات لرزه نگاری در میدان های پارس شمالی و لاوان به منظور توسعه دو میدان یاد شده اجرا می شود، گفت: پس از دریافت اطلاعات از حفاری میدان لاوان و به منظور تکمیل اطلاعات به دست آمده، تعدادی خطوط لرزه نگاری دو بعدی برای توسعه میدان لاوان پیش بینی شده است.

رئیس اداره کل ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، همچنین با بیان این که انجام عملیات لرزه نگاری در منطقه های قشم و هندورابی اکتشافی است، افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو منطقه قشم و هندورابی، تعدادی خطوط لرزه نگاری به منظور تکمیل اطلاعات پیشین و آغاز عملیات حفاری (در صورت مثبت بودن اطلاعات کسب شده) طراحی شده است.

محمدو خراسانی همچنین در مورد انتخاب شرکت « تراس پرشیا» به عنوان پیمانکار لرزه نگاری چهار منطقه قشم، لاوان، هندورابی و پارس شمالی گفت: این شرکت در رقابت با دو شرکت «بی.جی.پی» چین و عملیات اکتشاف نفت، به عنوان پیمانکار برنده این مناقصه معرفی شده است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
شانا , دوشنبه 22 آبان 1385
توسعه ميدان پارس شمالي شتاب مي گيرد​
ميزان ذخيره درجا گاز طبيعي در ميدان پارس شمالي 9/58 تريليون فوت مکعب (TCF) است و بر اساس برآوردها، ميزان گاز قابل برداشت در اين ميدان به 2/47 TCF مي رسد.​
زمين بخش تاسيسات خشکي ميدان گازي پارس شمالي براي احداث پالايشگاه اين فاز به زودي انتخاب مي شود و وزير نفت نظر خود را براي نهايي کردن گزينه مناسب به منظور اجراي اين ‍پروژه که گفته مي شود توليد گاز آن بيش از ۴ فاز ميدان گازي پارس جنوبي است، به زودي ارائه خواهد داد.
اطلاعات پايه ميدان پارس شمالي از سال 1345 خورشيدي جمع آوري شده است، ولي توسعه آن در سال هاي گذشته با توجه به تمرکز بر توسعه ميدان مشترک گازي پ‍ارس جنوبي به عهده شركت هاي مختلف زير مجموعه شركت ملي نفت ايران گذاشته شد.

مشخصات ميدان پارس شمالي
پيشينه اکتشاف در ميدان گازي پارس شمالي به سال ۱۳۴۳ بازمي گردد که اين ميدان، با انجام عمليات لرزه نگاري سه بعدي کشف شد. حفر ۷ حلقه چاه اکتشافي، توصيفي و توسعه اي از جمله فعاليت هاي انجام شده به منظور توسعه اين ميدان تا سال ۱۳۵۵ بوده است. البته تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي ۱۷ حلقه چاه در اين ميدان حفاري شد. از سوي ديگر، نصب دو سکوي نيمه کاره نيز از فعاليت هاي توسعه اي انجام شده تا اين زمان بوده است.
شرکت هاي مادر «اکسون» و «لندس» فعاليت هاي اصلي طراحي و ساخت تاسيسات طرح توسعه ميدان پارس شمالي را تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به عهده داشتند،‌ اين فعاليت ها تا بعد از سال ۱۳۵۷ که فعاليت هاي توسعه اي ميدان پارس شمالي متوقف شد، ادامه داشت.
نبايد فراموش کرد که در زمان کشف ميدان گازي پارس شمالي در سال ۱۳۴۳ مخزن اين ميدان بزرگ ترين مخزن گازي کشور بود و به همين دليل سرمايه گذاري در آن زمان براي توسعه اين ميدان سرعت گرفت. ولي بروز وقايعي مانند انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي مانع از ادامه توسعه اين ميدان شد. پس از جنگ نيز توجه به توسعه ميدان پارس جنوبي به دليل مشترک بودن و استفاده حداکثر از گاز اين ميدان قوت گرفت که اين عامل نيز از مواردي است که توسعه ميدان پارس شمالي را تا کنون در حاشيه قرار داده است.
مدير طرح توسعه ميدان پارس شمالي در شرکت نفت و گاز پارس مي گويد: طرح توسعه اين ميدان در قالب ۴ فاز تعريف شده که توليد از هر فاز اين ميدان، حدود 2/1 ميليارد فوت مکعب است که با احتساب ۴ فاز، روزانه 8/4 ميليارد فوت مکعب از فازهاي ميدان پارس شمالي توليد خواهد شد.
به گفته مهندس خانچي، ميزان ذخيره درجا گاز طبيعي در ميدان پارس شمالي 9/58 تريليون فوت مکعب (TCF) است و بر اساس برآوردها، ميزان گاز قابل برداشت در اين ميدان به 2/47 TCF مي رسد.
پيش از اين توليد از ۳ فاز اين ميدان مورد توجه قرار گرفته بود که با احتمال ظرفيت بالاي اين ميدان، سياست گذاران توليد از ۴ فاز پارس شمالي را در دستور کار توسعه قرار داده اند.

زميني به تاسيسات خشکي پارس شمالي اختصاص نيافته است
با اين که در سال هاي نخستين فعاليت هاي توسعه اي ميدان پارس شمالي، زمين ارزش و بهاي بسيار اندکي داشت، ولي تا کنون زمين هاي خاصي به اجراي اين طرح تخصيص نيافته است. به عبارت ديگر، فعاليت هاي مهندسي و طراحي احداث امکانات و تجهيزات طرح از جمله پالايشگاه، شهرک، بيمارستان و فرودگاه بدون در نظر گرفتن زمين و اختصاص آن انجام شده بود.
در سال ۱۹۹۳ شرکت شل بازنگري در طرح توسعه ميدان پارس شمالي را به منظور ارائه روش توليدي جديد که با توجه به پيشرفت فناوري هاي نوين مورد توجه قرار گرفته بود، ارائه کرد. اين بازنگري ايجاب مي کرد محل احداث پالايشگاه خشکي تغيير يابد. در سال ۱۹۳۳ سه منطقه براي احداث پالايشگاه پيشنهاد و قرار شد تاسيسات فرآورش به جاي محل تعيين شده قبلي به يکي از سه نقطه مشخص شده، انتقال يابد. البته در آن زمان تصميم گيري قاطعي در اين زمينه انجام نشد و موضوع به صورت بلاتکليف باقي ماند.
در حال حاضر که توسعه ميدان پارس شمالي به صورت جدي در دستور کار شرکت ملي نفت ايران قرار گرفته است، مناطق در نظر گرفته شده براي احداث تاسيسات خشکي اين طرح از سوي سازمان حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي جزو مناطق تحت حفاظت قلمداد شده و تخصيص اين اراضي در حال حاضر نياز به اخد مجوز از اين سازمان دارد.
همچنين برخي از اراضي ديگر در اطراف اين ميدان نيز که تا حدود ۳۰ سال گذشته بلاصاحب بوده است، در اين مدت به زير کشت رفته يا براي آنها سند صادر و تحت تملک افراد محلي قرار گرفته است. به نظر مي رسد اين دو عامل، معضل اساسي براي تخصيص زمين احداث پالايشگاه و تجهيزات خشکي ميدان پارس شمالي باشد.
تاکنون فعاليت هاي کارشناسي گسترده اي دراين زمينه انجام و جلسه هاي متعددي نيز با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شده است، تا آنجا که با توجه به آخرين جلسه براي برطرف کردن اين مشکل که هفته گذشته با حضور وزير نفت و مدير عامل اين سازمان برگزار شد، قرار شد وزير نفت روز شنبه اين هفته در منطقه حضور يابد و تصميم نهايي را در اين زمينه بگيرد.

شرکت هاي خارجي علاقه مند توسعه پارس شمالي
از چندي پيش شرکت هاي مختلف خارجي براي سرمايه گذاري در ميدان گازي پارس شمالي اعلام آمادگي کرده اند. شرکت BHP استراليا يکي از اين شرکت ها بوده که در گذشته تمايل خود را براي سرمايه گذاري در اين ميدان اعلام کرده است ، البته اين تمايلات به صورت رسمي اعلام نشده است.
مدير طرح توسعه ميدان پارس شمالي مي گويد: ‌شرکت هايي از هند و چين نيز علاقه خود را براي حضور در اين ميدان اعلام کرده اند تا آنجا که به عنوان آخرين اقدام رسمي انجام شده در اين زمينه، مي توان به امضا تفاهم نامه (MOU ) با شرکت چيني CNOOC براي توسعه اين ميدان اشاره کرد.
بر اساس اين توافق نامه توليد يک فاز LNG اين ميدان به ايران تعلق مي گيرد و فروش گاز LNG دو فاز ديگر نيز در اختيار شرکت CNOOC قرار مي گيرد و اين شرکت اختيار دارد تا LNG توليد شده اين دو فاز را به مشتريان خود بفروشد. گاز يکي از فاز هاي اين ميدان نيز براي مصرف داخلي و تزريق مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سياست هاي مختلف براي اهداف متعدد
پيش از سياست جديد شرکت ملي نفت ايران براي تخصيص گاز اين ميدان به توليد LNG قرار بود گاز توليدي ميدان پارس شمالي براي صادرات از طريق خط لوله صلح به کشورهاي پاکستان و هند فرستاده شود ولي در حال حاضر به دليل به نتيجه نرسيدن مذاکرات در اين زمينه و طولاني شدن روند گفت‌وگو ها، سياست جديد کشور بر راستاي اختصاص گاز اين ميدان به توليد LNG قرار گرفته است.
نبايد از نظر دور داشت، مسئولان هنوز استفاده از گاز ميدان پارس شمالي را براي پروژه خط لوله صلح منتفي نمي دانند.
بر اساس توافق نامه‌اي که حدود ۲ ماه گذشته ميان ايران و شرکت چيني به امضا رسيد، به نظر مي‌رسد که شرکت چيني تصميم دارد فعاليت‌هاي بالادستي و پايين دستي را در ميدان پارس شمالي بر عهده گيرد ولي نبايد فراموش کرد که نحوه سرمايه گذاري در صنايع بالادستي و پايين دستي متفاوت است.
بر اساس اين موافقت‌نامه، شرکت پيمانکار کارخانه هاي LNG را احداث مي کنند و اجازه بهره برداري در مدت ۲۵ سال به آن شرکت داده خواهد شد. ايران نيز تعهد دارد تا در صورت نهايي شدن توافقنامه، گاز اين ميدان را براي مدت ۲۵ سال با فرمول معين بفروشد.
سود شرکت پيمانکار در اين ميان از فروش LNG و هزينه هاي انتقال آن تامين خواهد شد. هرچند نبايد فراموش کرد که قيمت LNG در فرمول فروش گاز ايران به شرکت پيمانکار توسعه دهنده تاثير گذار است و هر چه قيمت LNG افزايش يابد، شرکت ملي نفت ايران مي تواند گاز توليدي اين ميدان را با قيمت بالاتري به پيمانکار بفروشد.
همچنين براساس تفاهم نامه منعقد شده با شرکت CNOOC چين، تمام فعاليت هاي تبديل گاز طبيعي به LNG ، حمل و فروش اين محصول بر عهده اين شرکت خواهد بود.
برخي از کارشناسان معتقدند که در صورت توافق طرفين در مورد مفاد اين تفاهم نامه واگذاري اين طرح به شرکت چيني بايد به صورت ترک تشريفات مناقصه انجام گير. البته بر اساس آخرين اظهار نظرهاي وزير نفت در مورد توسعه ميدان ‍پارس شمالي، رايزني با يك شركت چيني در اين زمينه در حال انجام است و اميد مي رود تا پايان سال جاري اين قرارداد امضا شود.
از سوي ديگر در صورت به توافق نرسيدن با اين شرکت، برگزاري مناقصه براي توسعه اين ميدان قطعي است، تا آنجا که مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس نيز پيش از اين از برگزاري مناقصه توسعه اين ميدان تا پيش از پايان امسال خبر داده بود.

نفت سنگين ميدان پارس شمالي
اين ميدان داراي نفت سنگين نيز هست تا آنجا که نفت برخي از لايه هاي اين ميدان از لحاظ درجه سبکي (API ) خصوصيان نفت خام ميدان کوه موند را داراست و با توجه به برآوردهاي انجام شده نفت ميدان پارس شمالي از API ۱۲ برخوردار است.
با توجه به اين که مطالعات نفت سنگين يا فوق سنگين در ميدان هاي خشکي ارزانتر و مقرون به صرفه تر است، به همين دليل احتمالا مطالعات مربوط به روان سازي نفت خام ميدان دريايي پارس شمالي پس از دستيابي به روش اصولي بهره برداري از نفت سنگين در ميدان هاي خشکي انجام مي گيرد.

موقعيت پارس شمالي
ميدان گازي پارس شمالي به صورت بيضي است و داراي قطر هاي کوچک و بزرگ ۲۵ در ۱۶ کيلومتر است.
اين ميدان همچنين در ۱۲۰ کيلومتري شرق بوشهر در مقابل روستاي زيارت قرار دارد . برآورد مي شود فاصله ميدان پارس شمالي از ميدان گازي پارس جنوبي حدود ۸۵ کيلومتر (از دريا) فاصله داشته باشد.
فاصله قله مخزن تا ساحل نيز حدود ۲۵ متر است که اين موضوع نشان دهنده فاصله اندک مخزن از ساحل است در حالي که مخزن ميدان پارس جنوبي از ساحل آن حدود ۱۰۰ کيلومتر فاصله دارد.

فعاليت هاي در دست اجرا براي توسعه ميدان
در حال حاضر شرکت مشاور ايراني مطالعه در مورد فعاليت هاي مهندسي که پيش از اين بر روي مخزن ميدان پارس شمالي انجام شده را بر عهده دارد که اين مطالعات با استفاده از نرم افزارهاي جديد و روش هاي نوين ارزيابي انجام مي شود. اين امر موجب مي شود مدل مخزن به روز شود.
مطالعات گذشته شرکت شل در چند سال گذشته حاکي از اين بود که استفاده از تجهيزات قديمي ميدان با توجه به فناوري هاي روز دنيا مورد استفاده نيست که شايد بتوان به نبود فناوري حفاري چاه هاي مجتمع در آن زمان اشاره کرد.
بررسي اين موضوع که در طراحي جديد و اصلاحي تا چه ميزان امکان استفاده ازتجهيزات و امکانات پيشين وجود دارد نيز از وظايف شرکت مشاور به شمار مي رود.
برآوردهاي تقريبي براي هزينه توسعه اين ميدان در بخش بالادستي و همچنين فعاليت هاي پايين دستي ۵ ميليارد دلار است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس:
توسعه میدان پارس شمالی با ایجاد زیرساخت ها شتاب می گیرد



۱۱:۴۵ (يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۸۶)
اخبار مرتبط
» عملیات اجرایی پارس شمالی در دور دوم سفرهای استانی به بوشهر آغاز شود » پارس شمالی را با دیدی بازتر خواهیم ساخت » طرح جامع توسعه پارس شمالی در دستور کار هیئت وزیران

نسخه چاپی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس گفت: سال آینده با هزینه بیش از 290 میلیارد تومان در بخش زیر ساخت های میدان گازی پارس شمالی شاهد تحولی بزرگ در توسعه آن خواهیم بود.
دکتر سیدعبدالجلیل رضوی در گفت و گو با خبرنگار شانا، با بیان این که سال گذشته بیش از 50 میلیارد تومان برای توسعه استان بوشهر توسط شرکت ملی نفت هزینه شده است، گفت: بخش عمده ای از این هزینه در تامین زیر ساخت ها و نیازهای اساسی روستاهای این استان بوده است.
دکتر رضور اظهار داشت: چندی پیش با تصویب و ارائه محدوده پارس شمالی از شهرستان دیر تا شهرستان اهرم به وسیله هیئت وزیران، شناسایی و مکان یابی پروژه های زیر بنایی این میدان مانند مطالعات زیر ساخت های اجتماعی و آمایش این منطقه انجام شد.
وی با اشاره به این که در آینده بیش از 50 درصد از نیروهای انسانی در پارس شمالی بومی خواهند بود، پروژه های مهم زیر ساختی در حال انجام و مطالعه در پارس شمالی را حصار کشی، ساخت جاده های داخلی، استقرار سایت های اداری و پشتیبانی، مطالعات کنترل سیلاب، ساختمان اداری، پد هلی کوپتر و بندرها دانست و گفت: در مجموعه در پارس شمالی 15 پروژه زیر بنایی وجود دارد.
دکتر رضوی با بیان این که مساحت منطقه پارس شمالی 16 هزار کیلومتر و در شهرستان های دیر، دشتی و تنگستان واقع شده است، افزود: میدان گازی مستقل پارس شمالی در 58 کیلومتری میدان پارس جنوبی، بزرگ ترین میدان گازی جهان، قرار دارد. این میدان دارای حدود 80 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی است و توان تولید روزانه 431 هزار میلیون فوت مکعب گاز را دارد.
طبق برنامه، میدان گازی پارس شمالی در قالب چهار فاز توسعه خواهد یافت که گاز استحصالی به تولید ال.ان.جی اختصاص می‌یابد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
[FONT=&quot]میدان گازی پارس شمالی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]میدان گازی پارس شمالی در 120کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در آبهای نیلگون خلیج فارس به عمق 0 تا 33 متر به فاصله 10 -15کیلومتری از ساحل واقع شده است. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]این میدان که در عمق 4000 متری زیر سطح دریا واقع شده است دارای مساحتی معادل 21 19[/FONT]x[FONT=&quot] کیلومتر مربع میباشد و بشکل گنبدی با شیب ملایم کمتر از 20 درجه است. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]این میدان دارای گاز ترش [/FONT]H2S 0.64% , Co2 4.95%[FONT=&quot] با مایعات گازی همراه به مقدار 4 بشکه در میلیون فوت مکعب گاز از سنگ مخزن کربناته موسوم به خوف باستون گاز به ضخامت 1700 متر میباشد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]ذخیره میدان 59 تریلیون فوت مکعب است که 72 درصد آن در مخزن بالائی بنام کنگان و دالان فوقانی و 28 درصد بقیه ذخیره مخزن زیرین بنام دالان تحتانی است . [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]این دو مخزن بوسیله لایه ایندرید "نار" از هم مجزا گردیده اند. فشار و درجه حرارت میدان بسیار بالا و 8050 پام و 254 درجه فارنهایت در عمق 3355 متری زیر سطح دریا میباشد. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]این میدان در سال 1965 کشف شده است و تاکنون 17 حلقه چاه در آن حفاری و 26 سکوی دریایی (سکوی چاه و منی فولد و بهره برداری) در این میدان نصب شده است. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مطالعه و طرح اولیه میدان شامل تولید 3600 میلیون فوت مکعب گاز در روز در 2 فاز شامل 1200 میلیون فوت مکعب در روز گاز ترش نم زدائی شده بمنظور تزریق در میدانهای نفتی جنوب کشور و فاز دوم شامل تولید 2400 میلیون فوت مکعب گاز ترش با انجام فراورش مورد نیاز ( نم زدایی –شیرین سازی و گوگرد زدایی ) سپس صدور و یا اضافه شدن به تولید داخلی کشور بوده است. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]با توجه به اهمیت توسعه و تولید از میدان مشترک پارس جنوبی – توسعه و تولید از این میدان تاکنون معوق مانده است. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مطالعه و طرح توسعه جاری میدان شامل تولید 3600 میلیون فوت مکعب در روز گاز ترش نم زدایی شده در چهار فاز 900 میلیون مکعبی جهت تغذیه یه کارخانجات تولید [/FONT]LNG[FONT=&quot] بمقدار 20 میلیون تن در سال میباشد. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]نتیجه مطالعات زمین شناسی و شبیه سازی میدان که اخیرا توسط مهندسی مشاور پارس پترو زاگرس انجام شده است بطور خلاصه عبارتست از : [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تولید ثابت روزانه گاز [/FONT]Plateau rate[FONT=&quot] بمقدار 3600 میلیون فوت مکعب در روز [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]حفاری 46 حلقه چاه در چهار فاز هر فاز 900 میلیون فوت مکعب گاز در روز[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مدت زمان تولید ثابت روزانه [/FONT]Plateau Duration = 21.5[FONT=&quot] سال [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مدت زمان کل تولید میدان 35 سال. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]کل تولید میدان 35.5 تریلیون فوت مکعب.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ضریب بازیافت تولید فوق الذکر میدان 61.1 درصد [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]ضریب بازیافت نهایی [/FONT]Ultimate recovery = 75[FONT=&quot] درصد نحوه فراورش و انتقال سیالات تولیدی به ساحل و تامین گاز ترش مورد نیاز واحدهای [/FONT]LNG[FONT=&quot] بشرح زیر است. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]چهار سکوی مستقل بهره برداری که با پل به سکوی مسکونی مستقل هستند. [/FONT]Maned Platforms[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]نم زدایی گاز توسط سامانه [/FONT]TEG[FONT=&quot] بر روی سکوی بهره برداری [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]انتقال گاز ترش و خشک از 4 سکوی بهره برداری به تاسیسات دریافت سیالات در خشکی [/FONT]Reception Facilities[FONT=&quot] توسط چهار رشته خط لوله 24 اینچی . [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]جدا سازی گاز ترش و خشک از میعانات و تغذیه آن به واحدهای ([/FONT]LNG4 palnts[FONT=&quot]) توسط 4 رشته خط لوله 24 اینچی [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تثبیت میعانات گازی جهت ذخیره سازی و صادرات [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]دریافت سامانه های زیر بنایی جانبی [/FONT]Utilities[FONT=&quot] مورد نیاز از کارخانجات تولید [/FONT]LNG[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]فراورش و صدور [/FONT]LNG[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]شیرین سازی و نم زدایی گاز ([/FONT]Sweetening Dehydration[FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] جدا سازی جیوه( [/FONT]Mercury Removal[FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] جدا سازی گوگرد ([/FONT]Sulfur Recover[FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] تبدیل گاز به مایع ([/FONT]Liquefaction[FONT=&quot]) [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]ذخیره سازی و صدور( [/FONT]LNG Storage & Export[FONT=&quot] )[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ذخیره سازی و صدور گوگرد( [/FONT]Sulfur Storage & Export[FONT=&quot]) [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تامین سیستمهای جانبی و زیر بنایی مثل آب – بخار – برق – هوای ابزار دقیق – آب آتش نشانی و ..... [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]اسکه کوچک کشتی های باری جهت ترابری کالا و مسافر[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]لازم بذکر است که اخیرا با امضاء تفاهم نامه ای فیمابین شرکت نفت ملی ایران و شرکت نفت [/FONT]Cnooc[FONT=&quot] از کشور چین توسعه میدان پارس شمالی در چهار فاز بصورت بیع متقابل و احداث کارخانجات تولید ال ان جی و پروژه های جانبی با سرمایه گذاری شرکت [/FONT]Cnooc[FONT=&quot] اجرا خواهد شد.[/FONT]
 
بالا