بازخوانی تراژدی غم انگیز طبیعت در روز جهانی/ محیط زیست قشم؛ زخمی تر از همیشه/+ عکس

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
آنچه می خوانید تنها گوشه ای از جدال انسان و محیط زیست در برزگترین جزیره خلیج فارس است. اگرچه بیشتر این تخریب ها به بهانه پیشرفت جزیره صورت گرفته اما با توجه به تخریب گسترده محیط زیست، پیشرفت شایانی نداشته ایم. بیایید لحظه ای با خود فکر کنیم که چه از دست داده ایم و چه به دست آورده ایم.
لاک پشت در حال انقراض پوزه عقابی ازنمادهای حیات وحش قشم است/ عکس از ایسنا​
قشــــم آنــــــــــــلاین نوشت: به مناسبت روز جهانی محیط زیست تصمیم گرفتم که یک مقاله کلی از وضعیت حفاظت محیط زیست قشم تهیه و در اختیار کاربران قرار دهم. اما وقتی جهت تحقیق به منابع مختلف مراجعه نمودم با موج عظیمی از تخریب محیط زیست برخورد کردم و شاید درد آورترین آنها سقوط 36 پله ای شاخص حفاظت محیط زیست ایران می باشد. این نشان می دهد که تخریب محیط زیست ایران با چه سرعت فزاینده ای در حال انجام است. بنابراین تنها به ذکر پاره ای از این تخریبها در سطح جزیره اشاره ای خواهم کرد باشد که وجدان های بیدار خود قضاوت کنند ...

ساحل درگهان
به جرات می توان گفت که پر کردن ساحل درگهان وحشتناک ترین کابوسی بود که محیط زیست جزیره می توانست به خود ببیند . با اجرای این طرح یک اکوسیستم بسیار غنی و فعال چنان در مدت کوتاهی زیر خاک مدفون شد که شاید احیای آن دیگر ممکن نباشد .





تخریب سواحل
هنوز دقیقا نمی دانیم چه مقدار از سواحل جزیره توسط سازمان منطقه آزاد به بهانه های واهی به بخش خصوصی واگذار شده است اما ساخت و سازها حکایت تلخی را برای آینده سواحل تداعی می کند . البته یادمان نرود که ما هم با پراکندن زباله ها در سواحل ضربات جبران ناپذیری بر پیکر آن می زنیم .











تخریب تپه های جنوبی جزیره
تپه های جنوبی جزیره بصورت پراکنده تخریب و بافت گیاهی و جانوری آن کاملا از بین برده شده است . شدت این تخریبها از دهکده ساحلی تا روستای ریگو بسیار زیاد است . اما آنچه جالب است اینست که جناب آقای طبری رییس حفاظت از محیط زیست قشم این تخریب ها را ندیده اند اما در محل حاضر شده و به ماهیگران اجازه نداده اند که ماهی های صید شده خود را بر روی تپه های تخریب شده خشک نمایند زیرا ایشان معتقدند که این کار برای محیط زیست خطرناک است .




جزایر ناز
این روزها دیگر سواحل جزایر ناز محلی برای جولان خرچنگها و حلزون ها نیست . حتی پیدا کردن صدف هم در این مکان مشکل است . اما تا دل تان بخواهد خودروها در این مکان مانور می دهند و هر چه زیر چرخشان باشد را له می کنند . این تنها مشکل این سواحل نیست . مشکل بزرگتر آنست که تمامی زمینهای اطراف این ساحل فروخته شده و یک پرونده در معاونت عمرانی سازمان هم در جریان است که شخصی قصد خرید این ساحل و حتی جزایر ناز را دارد .



جنگلهای حرا





شاید این درختان حرا بتوانند با وجود زباله ها دوام بیاورند اما ترس از فروخته شدن و مدفون شدن در زیر خاک همچون ساحل درگهان هرگز رهایشان نخواهد کرد.



حیات وحش جانوری

پرندگان مهاجر دیگر به قشم نمی آیند
تا همین چند سال پیش هزاران قطعه پرنده مهاجر برای گذراندن زمستان و زاد و ولد به جزیره قشم مهاجرت می کردند . بسیار تاسف بار است که بگوییم به گفته ی دکتر اسماعیل کهرم پرنده شناس بزرگ ایران با تخریب سواحل نه تنها دیگر پرندگان مهاجر به این جزیره نمی آیند بلکه معدود پرندگان ساکن جزیره هم از اینجا کوچ خواهند کرد . (ساحل درگهان و خور پلاژ سیمین که پر شدند بزرگترین زیستگاه مرغان مهاجر بودند)





مالکان زمین جایی برای ماندن ندارند
لاک پشت ها یکی از اولین ساکنان کره زمین می باشند که تا به امروز دوام اورده اند اما در هیچ دوره ای به اندازه زمان ما در معرض خطر نبوده اند . الحق باید گفت که سازمان منطقه آزاد کارها مثبتی را برای حفظ نسل این گونه جانوری انجام داده اما هنوز نا کافیست چرا که خطر انقراض لاک پشت های پوزه عقابی را همچنان تهدید می کند .






از دیگر گونه های جانوری جزیره قشم اطلاعات چندانی در دست نیست اما آنچه مسلم است اینست که بسیاری از گونه ها منقرض شده یا در خطر انقراض هستند .
صنــــــــــــــــــایع آلاینده
کارخانه سیمان

این کارخانه با اینکه مجهز به الکترو***** می باشد اما در بسیاری از مواقع از آن استفاده نمی کند که این امر موجب پراکنده شدن ریزگردها در هوای اطراف می شود و با وزش باد این ریزگردها به روستاهای اطراف منتقل می گردد .


کارخانه ذوب سرب


سرب یک ماده بسیار سمی ست که نفوذ آن در خاک و آبهای سطحی عوارض جبران ناپذیری دارد . جالب اینست که این کارخانه در شهرک صنعتی قرار داشته و در نزدیکی مدیریت صنایع است اما هیچ گونه نظارتی بر آن وجود ندارد . بطوریکه باطری های فرسوده و اسقاطی در زمینها و خیابانهای اطراف انباشته گردیده است . همچنین به هنگام فعالیت این کارخانه مقدار زیادی سرب در هوای اطراف پراکنده می گردد که تنفس را مشکل می کند .



معضل زباله ها


سیستم مدیریت شهری هنور نتوانسته راهکاری برای این معضل پیدا کند و هر از گاهی زباله ها را در مکانی تخلیه سوزانده و پس ماندهای آن را در کوه ها و دشت ها رها می کند که به واسطه حشرات و حیوانات ولگرد امکان شیوع انواع بیماری دور از انتظار نیست . مضاف بر اینکه در هنگام بارندگی آبی که از این زباله ها می گذرد به سوی نخلستان های روستاهای مجاور جاری می شود . و انواع زباله ها را با خود به داخل روستاها می آورد .





آنچه در اینجا بیان شد تنها گوشه ای از جدال انسان و محیط زیست در این جزیره می باشد . اگرچه بیشتر این تخریب ها بهانه پیشرفت جزیره بوده است اما با توجه به تخریب گسترده محیط زیست پیشرفت شایانی نداشته ایم . بیایید لحظه ای با خود فکر کنیم که چه از دست داده ایم و چه به دست آورده ایم .

 

فرزاد9180

عضو جدید
شهر درگاهان که در 10 کیلومتری از جزیره قشم واقع شده یهک شهر تجاری به حساب میاد ..اغلب تو کار لباس زنونه و لوازم آرایشی بهداشتی و لباس زیر و برخی لوازم لوکس هستند.. یادمه 4سال قبل ساحلش خیلی تمیز بود اما جذابیت خاصی نداشت . ساحل دریا اغلب 3-4 متر پایینتر از سطح عابر پیاده بود..بعید نیست که دارن دوباره ساختمونهای تجاری احداث میکنند و به بخش خصوصی واگذار کردن...این که ساحل ه فقط ... منابع دیگمون رو دریاب صبا خانوم...خدا لعنتشون کنه دیاچه ارومیه رو نیز دریاب که خشکیده...در بعضی از جاهاش به زور میشه دریا رو دید از بس خشکیده و عقب نشینی کرزده..مخصوصا سمت مهاباد.
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهر درگاهان که در 10 کیلومتری از جزیره قشم واقع شده یهک شهر تجاری به حساب میاد ..اغلب تو کار لباس زنونه و لوازم آرایشی بهداشتی و لباس زیر و برخی لوازم لوکس هستند.. یادمه 4سال قبل ساحلش خیلی تمیز بود اما جذابیت خاصی نداشت . ساحل دریا اغلب 3-4 متر پایینتر از سطح عابر پیاده بود..بعید نیست که دارن دوباره ساختمونهای تجاری احداث میکنند و به بخش خصوصی واگذار کردن...این که ساحل ه فقط ... منابع دیگمون رو دریاب صبا خانوم...خدا لعنتشون کنه دیاچه ارومیه رو نیز دریاب که خشکیده...در بعضی از جاهاش به زور میشه دریا رو دید از بس خشکیده و عقب نشینی کرزده..مخصوصا سمت مهاباد.

شما فقط ساحل میبینید توسعه ای که توی حاشیه دریا انجام میشه روی همه اکوسیستم های دریایی تاثیر میذاره و باعث نابودی زیستگاه جانوران اون منطقه میشه
لاک پشت پوزه عقابی که از گونه های در معرض تهدیدم هست بر اثر برخورد با لنج و قایق های موتوری که برای صید به دریا میرن به اون وضع افتاده
 

h.parsa

عضو جدید
واااااااااااای اینا واقعاً عکسهای قشمه
اینا جنایته جنایت

تا وقتی که مهندسان محیط زیست بیکار تو خونه نشستن باید هم این اتفاقات بیفته
 

denis**

عضو جدید
مرسی از تصاویرتون.. اما تو سواحل دریای خزر وضع خیلی بدتر هست...
 
بالا