انواع گریس‌ها از نظر بافت و ترکیب شیمیایی آن‌ها

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز

بافت (Texture) یا ساختمان (Structure) یک گریس، یا به بیانی دیگر Fill یک گریس باعث تفاوت در قابلیت پمپاژ (Pump ability) و کاربرد آن گریس می‌شود.
انواع بافت گریس‌هابافت نرم (Smooth)، ریشه‌ای(String) ، اسفنجی (Spongy): گریس‌های پایه، کلسیمی نرم بوده و کره‌ای هستند (Fill Like butter).

بافت فیبری (Fibrous) :گریس‌های صابون سودا (Soda-Soap) فیبری یا اسفنجی هستند.

بافت لاستیکی (Fill rubbery) : گریس‌های صابون آلومینیوم ریشه ریشه‌ای یا لاستیکی (Stringy or Rubbery) هستند.

کره‌ای تا ریشه‌ای (buttery to stringy) : گریس‌های صابون- لیتیم بافت کره‌ای تا ریشه ریشه‌ای دارند.


عمل روانسازی یک گریس


عملکرد روانسازی گریس‌ها دقیقاً همانند عملکرد روغن‌های روانساز می‌باشد. یک روغن روانساز مستقیماً به درون سطوح یاتاقانی تحت فشار، تزریق شده و در آنجا با تشکیل یک فیلم روانساز، عمل روانسازی خود را به انجام می‌رساند. روغن و گریس هر دو روانساز هستند؛ ولی در نحوه روانسازی متفاوت می‌باشند.
گریس نیز مانند روغن در سطوح یاتاقانی تحت فشار قرار داشته ولی به صورت سیال نمی‌باشد.

با به حرکت درآمدن سطوح روانسازی شونده، روغن موجود در گریس از آن جدا شده، عمل روانسازی گریس از این نقطه شروع می‌شود. زیرا با به حرکت در آمدن سطوح روانسازی شونده، به گریس فشار وارد می شود و با این فشار، روغن گریس از آن جدا و عمل روانسازی گریس انجام می‌شود. فیلم روانسازی تشکیل شونده، بر حسب نوع کاربرد ممکن است از نوع فیلم کامل (Full film) و یا فیلم مرزی باشد .(Boundary)


علل و مزایای انتخاب گریس


از آنجا که روانسازی گریس دقیقاً مانند روغن است، می‌توان با مطالعه جداگانه مزایای روغن و گریس موارد انتخاب هر یک را تشخیص داده و در عمل به‌کاربرد.
واقعیت این است که در خیلی از موارد می‌توان هم گریس و هم روغن را به عنوان روانساز به کار برد. گرچه در این موارد روغن عموماً ترجیح داده می‌شود. چرا که روغن نسبت به گریس قدرت خنک‌کنندگی بهتری دارد، اصطکاک داخلی کمتری تولیدکرده و انتقال و کاربرد آن آسان‌تر است. همچنین فیلم یکنواخت‌تری (More uniform film) نسبت به گریس ایجاد می‌کند.اما در محل‌هایی که روغن نمی‌توانند وارد شود، یا به سادگی خارج می‌شود، از گریس استفاده می‌شود. در بعضی موارد خود روغن باعث ایجاد آلودگی می‌شود.

همچنین در مواردی که امکان روانسازی با روغن وجود ندارد، روانسازی با گریس از تعداد دفعات روانسازی می‌کاهد. در دماهای بالا هم که امکان استفاده از روغن از بین می‌رود، از گریس استفاده می‌شود. در مواردی که نیاز به پاکسازی (Seal out) آلودگی‌های احتمالی باشد، گریس نسبت به روغن، عمل‌کننده بهتری است (Sealing agent).
در بعضی موارد، طراحی ماشین با قطعه روانسازی شونده، به گونه‌ای است که گریس به عنوان روانساز، مناسب‌تر از روغن است. در بعضی موارد، شرایط عملکرد خود دستگاه روانسازی شونده و شرایط بهره‌برداری از آن، کاربرد گریس را ایجاب می‌کند. مهمترین مزیت گریس بر روغن در آن است که گریس در محل خود باقی می‌ماند و مانند روغن، جاری نمی‌شود؛ بنابراین به آب‌بندی ساده‌تری (Simpler seal) نیاز دارد.با مقایسه گریس‌ها و روغن‌های رواکار مشخص می‌شود که هر کدام از این دو نوع روان‌کننده به لحاظ ساختار ویژه خود، دارای کاربردهایی خاص هستند
 
بالا