انتقال گاز طبيعي با فناوري هاي جديد

maliheh

عضو جدید
انتقال گاز به نقاط دوردست، همواره با مشکلات فراواني روبه روبوده است. امروزه فناوري ال.ان.جي به عنوان راهکاري بسيار اقتصادي و قابل اطمينان در اين زمينه مطرح است، اما پيشرفت هاي اخير در زمينه استفاده از ساير فناوري ها نيز سبب شده است که استفاده از روش هايي نظير CNG(گاز طبيعي فشرده شده) و هيدرات هم به عنوان راه حلي براي انتقال گاز به مناطق طولاني مطرح شوند.

بدون شک گاز طبيعي منبع مهم تامين انرژي در قرن جديد است. امروزه فناوري هاي بسياري براي استحصال، انتقال و به کارگيري از منابع گازي رشد يافته اند. توسعه سريع صنعت گاز نيز از فناوري هاي مهمي تأثيرپذيرفته است که از اواسط قرن بيستم مطرح شده اند. انتقال گاز طبيعي به واسطه ماهيت گازي آن با دشواري روبه رو است و حتي استفاده از ساده ترين روش انتقال يعني خطوط لوله در فواصل طولاني با مشکلات زيادي روبه رو مي شود. با توجه به توانايي هاي موجود فناوري براي انتقال گاز به مناطق دوردست، روش ال.ان.جي يا گاز طبيعي مايع شده به عنوان يک روش اقتصادي، توانسته است دشواري حمل گاز را تا حد زيادي برطرف سازد. برخي از کارشناسان تبديل گاز به فرآورده هاي مايع (GTL) را نيز راهکاري مناسب براي انتقال گاز به بازارهاي دوردست بيان مي کنند، زيرا معتقدند با اين که هنوز فناوري يا تبديل گاز به فرآورده هاي مايع به طور گسترده مورد استفاده کشورهاي دارنده گاز قرار نگرفته ، اما حمل فرآورده هاي مايع به بازارهاي مصرف بسيار ساده تر و کم هزينه تر از روش تبديل ال.ان.جي است.

در فناوري GTL، گاز طبيعي در يک رشته فعل و انفعالات شيميايي به مايعات ميان تقطير هيدروکربوري مانند نفتا، سوخت جت، ديزل و پايه هاي روغني و ... تبديل مي شود. در اين روش، گاز طبيعي نخست به گازهاي سنتز منوکسيد کربن و هيدروژن تبديل مي شود، سپس در يک رشته واکنش هاي شيميايي تحت تاثير بستر کاتاليستي محصولات هيدروکربوري مايع که در حال حاضر داراي بازار خوبي هستند، توليد مي شوند.

علاوه بر آن، فرآورده هاي مايع گاز را به آساني مي توان در بازار مصرف به فروش رساند، ولي به دليل نوع خاص تقاضاي ال.ان.جي که به تاسيسات دريافت خاصي نيازمند است، فروش ال.ان.جي همواره با دشواري بيشتري روبه رو است. به واسطه هزينه هاي بالا براي انتقال گاز طبيعي در هر يک از فناوري هاي گفته شده، تحقيق و پژوهش براي يافتن راهکارهاي ديگر همواره ادامه دارد. اگر چه هنوز استفاده از فناوري GTL در جهان گسترش زيادي نيافته، سرمايه گذاري قابل توجه کشورهاي صاحب منابع گاز همانند قطر، براي استفاده از اين فناوري، نشانگر توسعه و سودآوري اين فناوري در آينده اي نزديک است.

فناوري GTL با پيشينه بيش از 70 سال، در مقياس تجاري هنوز در آغاز راه توسعه قرار دارد. فناوري تبديل گاز به فرآورده هاي مايع گرچه براي بسياري از توسعه دهندگان عمده اين فناوري، مانند شل، ساسول، اکسون موبيل و سنترليوم شناخته شده است، اما تعداد واحدهاي بزرگ تجاري در جهان در اين زمينه بسيار محدود و امروزه مقدار کمي از منابع مالي موسسه هاي بزرگ به اين امر اختصاص يافته است.

علاوه بر فناوري هاي ال.ان.جي و GTL، فناوري CNG و هيدرات نيز ممکن است بتوانند به عنوان راهکاري مناسب و ارزان براي انتقال گاز مطرح شوند. فناوري CNG ، براي انتقال گاز طبيعي در مسافت هاي طولاني، قابليت مهمي به شمار مي روند. CNG را مي توان در کشتي هاي مخصوصي ذخيره، سپس به مقاصد مورد نظر حمل کرد. اگر چه يک کشتي حامل CNG نمي تواند گاز را به مقادير بارگيري شده در کشتي هاي LNG انتقال دهد، ولي روش مايع سازي همچنين تبديل مجدد به گاز در فناوري CNG آسان تر و بسيار کم هزينه تر از ال.ان.جي است. ذخيره سازي گاز در کشتي هاي CNG به صورت نگهداري گاز در لوله هاي با تحمل فشار 3000-1500 پي.اس.آي و به قطر 18 تا 36 اينچ است.

اين لوله ها که به صورت افقي و عمودي در کشتي تعبيه شده اند، توانايي ذخيره سازي مقادير زيادي گاز را در خود دارند. براي کاهش خطرهاي احتمالي، دماي اين لوله‌ها در 20- درجه سانتي‌گراد حفظ مي‌شود. به دليل فشار بالاي CNG در مخازن لوله‌اي شکل، بالابودن احتمال خطر انفجار، از مشکلات اساسي عملي‌نشدن کاربرد وسيع فناوري CNG در جهان است. امروزه استفاده از تکنيک هاي جديد در ساخت کشتي هاي CNG يعني به کارگيري لوله هايي به قطر 6 اينچ که به صورت قرقره هاي بزرگ درون کشتي تعبيه مي شوند، پيشنهاد شده است. اين کشتي ها توانايي ذخيره سازي بيشتري از گاز را در خود دارند. فناوري CNG براي انتقال گاز مخازن آب هاي عميق که انتقال گاز آنها با استفاده از خط لوله به ساحل با دشواري و هزينه بالا روبه رو است، مي تواند کاربرد يابد. سادگي فرآيند توليد CNG و فناوري ساده تر ساخت کشتي هاي حمل آن نسبت به ال.ان.جي، طرح هاي CNG را به عنوان گزينه اي بالقوه براي انتقال گاز مطرح کرده است. با توجه به شرايط موجود فناوري CNG، استفاده از آن تنها براي انتقال گاز تا فواصل 2500 مايل مطمئن به نظر مي رسد. تحقيقات در زمينه استفاده از فناوري CNG براي انتقال گاز طبيعي در کشورهاي آمريکا و استراليا همچنان ادامه دارد.

فناوري CNG در صورت کاهش دادن خطر انفجار در هنگام انتقال آن، مي تواند رقيبي براي فناوري LNG در فواصل کوتاه تر باشد. براي کشورهايي همانند کشور ما که داراي ذخاير عظيم گازي است، تحقيق و توسعه در زمينه طرح هاي GTL و CNG به عنوان راهکارهاي جديد انتقال گاز، در تحقيق و پژوهش صنعت گاز مي تواند به شمار رود. توسعه و توجه بيشتر به اين فناوري ها و به ويژه فناوري GTL در کشور مي تواند بازارهاي صادراتي گاز را به همراه داشته باشد. يکي از عوامل موثر در ميزان سرمايه گذاري در بخش GTL در ايران، وجود توانمندي هاي فني و مهندسي بالقوه در صنايع نفت و گاز اين کشور، به لحاظ مديريتي و فني است. در حدود دو سوم ماشين آلات و مخازن مورد کاربرد در يک واحد توليدي GTL را در صنايع نفت و گاز ايران مي توان يافت. از طرفي از لحاظ نيروي انساني ماهر و متخصص، شرکت هاي مهندسان مشاور ايران تاکنون دو واحد توليدي متانول و يک واحد توليدي MTBE را بدون کمک شرکت هاي خارجي به پايان رسانده اند و يا در حال تکميل آنها هستند. به همين دليل، اين اعتقاد که انجام مهندسي تفصيلي پروژه هاي GTL در ايران با قيمتي کمتر از نصف عرف جهاني امکان پذير است، دور از ذهن نخواهد بود. در ضمن وجود نيروي انساني آموزش ديده در ايران مي تواند هزينه هاي عملياتي يک واحد توليدي GTL را به ميزان قابل ملاحظه اي در قياس با ديگر نقاط جهان کاهش دهد.

وجود مخازن عظيم گازي يکي ازعوامل اساسي در اقتصادي بودن يک طرح GTL است. براي مثال ميزان گاز مورد نياز براي يک واحد توليدي GTL به ظرفيت 70 هزار بشکه در روز و به مدت 25 سال حدود 5/5 تريليون فوت مکعب است. منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبي در بندر عسلويه و ميدان هاي، نار و کنگان در نزديکي پارس جنوبي، يکي از مناسب ترين مراکز براي ساخت واحد توليدي GTL است.

ويژگي هاي فناوري GTL براي ايران
در دهه اخير، مخازن گازي متمرکز، عظيم و متعددي در آب هاي خليج فارس و در مناطق جنوبي ايران کشف شده اند. بسياري از اين ميدان ها، هنگام فعاليت هاي اکتشافي شرکت ملي نفت ايران و شرکت هاي بين المللي خارجي براي يافتن ميدان هاي نفتي جديد به اثبات رسيده اند. هم اکنون احتمال اکتشاف هاي جديد ديگري از مخازن گازي متمرکز در نواحي خشک و در آب هاي درياي خزر و خليج فارس، وجود دارد.
بهره گيري از فناوري GTL براي تحرک بخشيدن به صادرات گاز و توليد محصولات سوختي با کيفيت بالا از جمله هدف هايي است که ايران نبايد حتي يک لحظه از آن غافل باشد. واقع شدن اين ميدان هاي گازي نزديک به آبراه ها و در فاصله کمي از خشکي يکي از عواملي است که پروژه هاي صادراتي گاز طبيعي را به شکل GTL و LNG اقتصادي مي کند. يکي ديگر از ويژگي هاي اجراي پروژه هاي GTL در ايران اين است که صرف نظر از سهم ايران در سازمان کشورهاي صادرکننده(اوپک) مي توان از مايعات ميان تقطيري براي مصارف داخلي به جاي نفت خام بهره برد؛ از اين رو به همان ميزان، نفت خام صادراتي و درآمد ملي افزايش مي يابد. سهم تخصيصي از سوي اوپک بر اساس توليدات کشورهاي عضو اوپک تعيين مي شود؛ از اين رو اگر ايران بتواند توليدات نفت خام خود را از اين طريق افزايش دهد، سهم آن نيز بيشتر از ميزان صادرات کنوني خواهد بود. از لحاظ مقدار، توليد هر بشکه محصولات فناوري GTL دو بشکه نفت خام براي صادرات را در پي دارد. بنابراين با توجه به روند روبه رشد مصرف آينده محصولات سوختي براي ايران، استفاده از GTL لازم و ضروري به نظر مي رسد.

منابع:
CNG و LNG و GTL در انتقال گاز طبيعي، مصطفي ساغري
بازار عرضه و تقاضاي فرآورده هاي حاصل از تبديل گاز به مايع در آسيا، عليرضا پيمان پاك
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پاسخ

پاسخ

فناوری و نتقال گاز یکی از رشته هایی هست که دنیا بر روی اون داره کار می کنه و از با ارزش ترین رشته های مهندسی است
در این میان کشور ما هم بر روی اون به شدت داره کار میکنه
من رشته ارشد خودم رو ( البته رشته دومم) فناوری و انتقال گاز زدم.
ان شاالله که قبول بشم
مطلب شما رو بنده تحت اشد محسٌنات قرار میدهم.
یا علی
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
به این کتاب مراجعه کنید:
فرآوری و آماده سازی گاز طبیعی شیرین سازی گاز و مایع
از: رابرت . ان . مادوکس

کتاب campbel بصورت کامل تشکیل هیدرات را توضیح داده
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

medipetro2006

عضو جدید
روش های انتقال گاز طبیعی

روش های انتقال گاز طبیعی

بدون شک گاز طبیعی منبع مهم تامین انرژی در قرن جدید است، که پس از استحصال و پالایش می بایست به عنوان سوخت به بازارهای داخلی و جهانی انتقال یابد. روشهای شناخته شده برای انتقال گاز طبیعی به عنوان حامل انرژی به بازار مصرف عبارتند از:
-برای فواصل کمتر از 2500 کیلومتر و شدت جریان گاز کمتر از 800 میلیون متر مکعب در سال، بهتر است گاز طبیعی به برق تبدیل شده و برق به عنوان حامل انرژی به بازار مصرف منتقل شود.​
-برای فواصل کمتر از 2500 کیلومتر و شدت جریان گاز در محدوده 5/1 تا 6 میلیارد متر مکعب در سال، لوله کشی برای انتقال گاز مقرون به صرفه است.​
-برای فواصل بیشتر از 2500 کیلومتر و شدت جریان گاز در محدوده 5/1 تا 6 میلیارد متر مکعب در سال، تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع(LNG) و انتقال گاز مایع با کشتی مقرون به صرفه است.​
-انتقال گاز برای فواصل طولانی همواره با مشکلات خاصی روبرو می باشد. اما پیشرفت های اخیر در زمینه استفاده از سایر تکنولوژی ها نیز باعث گردیده است که علاوه بر تکنولوژی LNG، روش هایی نظیر CNG و هیدرات هم به عنوان راه حلی برای انتقال گاز به فواصل طولانی مطرح گردند. برخی از کارشناسان تبدیل گاز به فرآوردهای مایع(GTL) را نیز راهکاری مناسب جهت انتقال گاز با بازارهای دوردست بیان می نمایند؛ زیرا معتقدند با وجود این که هنوز تکنولوژی GTL به طور گسترده مورد استفاده کشورهای دارنده گاز قرار نگرفته است، حمل فرآورده های مایع به بازارهای مصرف بسیار ساده تر و کم هزینه تر از روش تبدیل به LNG می باشد.​

برای آشنایی بیشتر به شرح هر یک از این تکنولوژیها به اختصار می پردازیم:


1-تکنولوژی LNG) Liquefied Natural Gas)

گاز طبیعی مایع یا LNG، مایعی است بی بو، شفاف، غیر رسمی با چگالی حدود kg/m3450 که به تبرید و میعان گاز طبیعی در دمای-160̊C و فشار اتمسفریک تولید می شود. نکته قابل توجه در این فرآیند کاهش حجم گاز به 1/600 حجم اولیه است و به همین دلیل در حمل و نقل گاز طبیعی به صورت مایع مورد توجه قرار گرفته است.
LNG می تواند به عنوان سوخت برای خودروهای سنگین دیزلی به لحاظ ارزش حرارتی و دانسیته انرژی، مشابه سوخت دیزل (گازوییل) به کار برده شود، علاوه برآن می تواند در پایانه های دریافت پس از تبخیر، به شبکه های مصرف تزریق شود. در این حالت پایانه دریافت می بایست شامل سیستم تخلیه LNG از کشتی، تبخیر کننده LNG، سیستم تزریق به خط لوله و ... باشد.


2-تکنولوژی CNG) Compressed Natural Gas)

استفاده از تکنولوژی CNG یا گاز طبیعی فشرده، جهت انتقال گاز طبیعی برای مسافت های طولانی می تواند به عنوان یک امتیاز مهم تلقی گردد. CNG را می توان در کشتی های مخصوصی ذخیره و سپس به مقاصد مورد نظر حمل نمود. اما فشار بالای CNG در مخازن ذخیره کشتی و بالا بودن احتمال خطر انفجار آن از عمده مشکلاتی است که باعث عدم کاربرد وسیع تکنولوژی CNG در انتقال گاز در جهان می شود. ولی امروزه CNG بدلیل اینکه سوختی قابل استفاده در خودروها است و نسبت به بنزین مزیت هایی دارد، می تواند به عنوان مصارف داخلی در خودروها به کار گرفته شود. این سوخت اکتان بالایی دارد، تمیز می سوزد، قابل اندازه گیری است و معمولا میزان تولید گازهای آلاینده خروجی آن پایین است.
در تکنولوژی CNG به منظور سوخت خودروها، از گاز شهری به منظور خوراک ورودی واحد CNG استفاده می شود. در فرآیند گاز پس از فیلتراسیون، وارد دستگاه هایی به نام خشک کن(Dryer) می شود. خشک کن های مورد استفاده معمولا از نوع جذبی هستند و درون برج های دوقلوی آنها معمولا مواد جذب کننده رطوبت مانند سیلیکاژل قرار داده می شود که با یک سیستم کنترلی به طور متناول، عمل جذب رطوبت گاز ورودی را انجام می دهند. پس از این مرحله، فشار گاز خشک توسط یک کمپروسور در سه تا چهار مرحله از حدود 220-250(psi) به3000-3600(psi) می رسد. کمپرسورهای مورد استفاده در ایستگاه های سوخت رسانی CNG معمولا از نوع رفت و برگشتی هستند و نیروی محرکه این کمپرسورها بیشتر موتور الکتریکی است.
گاز در هر مرحله فشرده سازی به دلیل اصطکاک مولکول های گاز با یکدیگر و با جدار سیلندرها به شدت گرم می شود، در نتیجه در میان مسیر عبور آن خنک کن میانی یا Intercooler قرار می گیرد.
در مرحله پایانی، گاز متراکم با فشاری در حدود 3600(psi) یا 250بار کمپرسور را ترک می کند و خودروها با فشاری حدود 200بار سوخت گیری می کنند.


3-تکنولوژیGTL) Gas To Liqauid)

گاز طبیعی، به عنوان سوختی کم ارزش با هزینه انتقال نسبتا بالا به بازار مصرف تلقی می شود. با استفاده از تکنولوژی GTL، می توان گاز طبیعی را به فرآورده های مایع با ارزشی همچون بنزین، نفت سفید، گازوییل و فرآورده های ویژه هیدروکربنی دیگر تبدیل کرد و در نهایت مانند فرآورده های نفتی در تانکرهایی به سوی بازار مصرف حمل نمود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi-petro

عضو جدید
نقش GTL و LNG و CNG در اﻧﺘﻘﺎل ﮔﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ

نقش GTL و LNG و CNG در اﻧﺘﻘﺎل ﮔﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ

نقش GTL و LNG و CNG در اﻧﺘﻘﺎل ﮔﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ
 

پیوست ها

  • CNG و LNG و GTL در انتقال گاز طبيعي.pdf
    64.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohandesehsan

عضو جدید
روش هاي انتقال گاز

روش هاي انتقال گاز

روش هاي انتقال گاز

- مديريت توسعه منابع انساني
 

پیوست ها

  • انتقال گاز.pdf
    2.8 مگایابت · بازدیدها: 0

HCU

عضو جدید
هيدرات گازي

هيدرات گازي

براي كاهش ريسك و قيمت انتقال گاز استفاده از هيدرات گاز طبيعي پيشنهاد مي شود. قابليت زياد هيدرات گازي در ذخيره­سازي گاز طبيعي، باعث ايجاد جذابيت در خصوص استفاده از آن براي مقاصد ذخيره‌سازي و حمل و نقل گاز طبيعي و ديگر گازها به عنوان رقيبي براي روش­هاي مايع سازي و متراكم‌كردن مي­گردد. هيدرات گازي يك جامد بلوري است كه در آن مولكول­هاي گاز توسط مولكول­هاي آب احاطه شده­اند. گازهاي زيادي هستند كه ساختار مناسبي براي تشكيل هيدرات دارند كه از آن جمله مي­توان به دي اكسيدكربن، سولفيد هيدروژن و هيدروكربن‌هاي با تعداد كربن كم اشاره نمود. هيدرات‌هاي گازي به شكل طبيعي در بستر درياها تشكيل مي­شوند، و غالباً از نوع هيدرات متان هستند. اين ماده كه به آن "يخ شعله­ور" مي گويند، حاوي مقدار بسيار زيادي گاز متان است و مكان تشكيل آن معمولاً رسوب كف اقيانوس‌ها و مناطق قطبي دائماً منجمد مي باشد.
در چند سال اخير استفاده از هيدرات گازی برای ذخيره سازی و انتقال گاز طبيعی به ويژه برای ميدانهای کوچک و دور افتاده گاز مطرح شده است. سيكل هيدرات گاز طبيعي (NGH) شامل سه مرحله توليد، انتقال و تبديل دوباره به گاز مي‌باشد. حدود 80 درصد ميادين گاز طبيعي جهان را ميدان هاي كوچك و متوسط تشكل مي دهند كه نيمي از آن ميدان هاي دور افتاده هستند. براي اين ميدان هاي گازي استفاده از روش هاي شناخته شده مانند گاز طبيعي مايع شده اقتصادي به نظر نمي رسد. مطالعه امكان سنجي انجام گرفته در تحقيقات اخير براي ظرفيت و مسافتي خاص نشان داده است كه هزينه سيكل 25NGH درصد كمتر از LNG مي‌باشد. علاوه بر اين هيدرات گازي را مي توان در دمايي به مراتب بالاتر از گاز مايع شده حمل نمود. هرچند كه به دليل مشكلاتي در توليد هيدرات گازي، اين فرايند هنوز صنعتي نشده است.








.
 
بالا