انتخاب شامپوی مناسب و روش صحیح شامپو زدن

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
استحمام مانند هر کار بهداشتی دیگر اصول و قوانینی دارد که با تو جه به آنها می‌توان از پوست و موی خود محافظت کرد. یکی از مهم‌ترین کارها در هنگام استحمام، شستن سر و موهاست که به طور معمول با شامپو صورت می‌گیرد.
در این مقاله سعی شده است در مورد انتخاب شامپوی مناسب و روش صحیح شامپو زدن و ترکیبات شامپو صحبت شود. امیدواریم مورد توجه خوانندگان عزیز قرار بگیرد.
انتخاب شامپوی مناسب و روش صحیح شامپو زدن
با مو‌های چرب چه باید کرد؟
سعی کنید هر روز موهای خود را نشویید؛ چرا که شست‌وشوی مداوم باعث افزایش چربی می‌شود. از شامپوها و نرم‌کنندهایی استفاده کنید که مخصوص موهای چرب ساخته شده‌اند. این محصولات کمک می‌کنند تا از شر چربی اضافی موها خلاص شوید. هنگام شستن موها اینکار را با آرامش انجام دهید. حرکات سخت و خشن دست‌های شما روی موها باعث تولید چربی بیشتر می‌شود. هنگام استفاده از نرم‌کننده، دقت کنید آن‌را به ریشه موهای‌تان نزنید و حجم کمی از آن‌را مصرف کنید. وقتی که موهای‌تان را آرایش می‌کنید، به آنها دست نکشید، زیاد آنها را لمس نکنید، شانه نزنید و با آنها بازی نکنید؛ این‌کارها نیز باعث افزایش تولید سبیوم می‌شود. برای خلاصی ازچربی موها، باید کمتر از نرم‌کننده مو استفاده کنید و یا اینکه فقط مقداری از آن را فقط به ساقه موهای‌تان بمالید. برای شست‌وشوی موها نیز زمان بیشتری صرف کنید. ویتامین‌ها، املاح و پروتئین‌های بیشتری جذب کنید. سعی کنید کمتر دچار استرس شوید. با آنکه استرس امروزه بخشی از زندگی شده است، اما باید بدانید که نوسانات هورمونی تأثیر زیادی روی موها می‌گذارند. برعکس، ورزش منظم و مرتب باعث کاهش استرس و افزایش سلامتی می‌شود. بهترین انتخاب برای موهای چرب، استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های معمولی است.
تمام ترکیبات به کار رفته در شامپوها با هم یکسان نیستند
بیشتر شامپوها حاوی یک نوع ماده کف‌زا مثل سولفات آمونیوم لاوریل، سولفات آمونیوم لاورت و سولفات سدیم لاوریل هستند که باعث خشکی پوست کف سر می‌شوند. شما باید از مصرف چنین شامپوهایی خودداری کنید. سولفات سدیم لاورت، لاوریل تی و یا سولفات لاورت انتخاب‌های بهتری هستند.
همیشه روش‌های درمانی خانگی، بهترین نیستند
وقتی گفته می‌شود شامپوها حاوی مواد تشکیل دهنده طبیعی است، به این معنا نیست که به تنهایی می‌تواند مشکلات شما را حل کند. مثلاً لیمو با تمام خواصی که دارد، باعث حساسیت و خارش پوست سر می‌شود و غدد موها را تحریک می‌کند. نعناع و جوهر نعناع خشک (منتول) باعث نرمی موها می‌شوند؛ در عین حال برخی حساسیت‌های بسیار جدی را نیز به وجود می‌آورند. پس بهتر است از شامپوهایی که متخصصان توصیه می‌کنند و مواد به کار رفته در آنها در حد متعادل است، استفاده کنید.
شامپوی خود را تغییر ندهید
حتماً برای شما هم پیش آمده است که بعد از مدتی استفاده از یک شامپو، احساس کنید دیگر آن شامپو روی موهای‌تان تأثیر خوشایندی ندارد و تصمیم می‌گیرید از آن استفاده نکنید؛ اما ایراد کار از شامپو نیست، بلکه تغییرات فصلی روی موها اثر می‌گذارند و باعث تغییر در بافت آنها می‌شوند. گاهی به علت استرس شوره سر شما بیشتر می‌شود که نیاز است شامپو ضدشوره را در کنار شامپوی همیشگی خود استفاده کنید. این موضوع هیچ ارتباطی با شامپوی شما ندارد و نیازی به تغییر آن نیست. حتی بهترین شامپوها هم اگر به مدت طولانی مصرف نشوند، نمی‌توانند تغییر مثبتی در موهای شما ایجاد کنند. شستن موها با یک شامپوی مناسب کار درست و عاقلانه‌ای است. تا زمانی که این‌کا را انجام می‌دهید، موهایتان خوب و زیبا به نظر می‌رسند، اما وقتی آن شامپو را کنار بگذارید، سه ماه بعد دوباره به جای اول خود بر می‌گردید.
روش صحیح شامپو زدن
ممکن است شما گرانقیمت‌ترین شامپوها را بخرید، اما وقتی ندانید چگونه باید از آنها استفاده کنید. هیچگاه به نتیجه مورد نظرتان نمی‌رسید. ماساژ ملایم کف سر درست به اندازه آبکشی آنها اهمیت دارد. متخصصان می‌گویند: در حین شامپو کردن، با سر انگشتان خود کف سرتان را به نرمی ماساژ دهید تا سبیوم (سبیوم یک ماده روغنی است) بیشتر و موها به‌طور سالم‌تری از کف سر رشد کنند. استفاده زیاد از شامپو برای ایجاد کف بیشتر، کار بیهوده‌ای است و کف زیاد مانع ماساژ دادن موها و کف سر به هنگام شست‌وشو می‌شود.
بهترین شامپو‌ها
شامپوی مخصوص موهای چرب
همه ما مقداری روغن و چربی در موهای‌مان داریم و این مسأله کاملاً طبیعی است؛ اما زیاد بودن این چربی‌ها باعث بد حالت شدن موها می‌شوند. وقتی که غدد چربی فوق فعال بیش از حد سبیوم ترشح می‌کنند (یک نوع ماده چرب)، سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌های موجود در محیط جذب شده و باعث چرب‌تر به نظر رسیدن موها می‌شوند.
بهترین شامپو برای آقایان
این روزها شامپوهای جدیدی مخصوص آقایان و مخصوص خانم‌ها به بازار عرضه می‌شود. مسلماً بهترین شامپو برای آقایان بستگی به نوع موی آنها دارد.
موهای مجعد
برای چنین موهایی شامپوهای کرمی مناسب هستند. برای فرتر شدن موها بعد از استحمام می‌توانید از روغن مخصوص و برای صاف کردن موهای فر نیز از روغن صاف کننده مو استفاده کنید.
بهترین شامپو برای رفع شوره سر
یکی از علل شوره سر، درماتیت سبورئیک (نوعی التهاب مزمن پوست در مناطق مملو از غدد چربی‌ساز) است. پرکاری غدد چربی ساز پوست و تجمع نوعی مخمر به نام مالاسزیا باعث شوره سر می‌شود. شامپوهای ضد شوره برای این منظور تهیه شده‌اند که حاوی سلنیوم سولفاید، زنیک پریتینیوم و کتوکانازول می‌باشند.
شامپوی مناسب برای موهای خشک و آسیب دیده
وقتی که موها خشک و آسیب دیده می‌شوند، کدر و بدحالت به نظر می‌رسند. استفاده از محصولات مناسب و نرم‌کننده کم‌کم آنها را نـرم‌تـر مـی‌کنــد و سلــامت و درخشندگی آنها را باز می‌گرداند. فرآیند خشکی موها ممکن است برای هر فرد از هر جنس و سنی به وجود آید، اما جای نگرانی نیست؛ چرا که می‌توان با مرطوب کردن مناسب‌ موها، آن را برطرف کرد. بعد از شستن موها نباید زیاد آنها را سشوار بکشید؛ چرا که خشکی موها را بیشتر می‌کند. به هنگام استفاده از سشوار یا سایر دستگاه‌های آرایش مو، آنها را به ریشه موها نزدیک نکنید. قبل از خشک کردن موها از محصولات مرطوب‌کننده مو، مثل سرم کریستال استفاده کنید تا از آسیب‌دیدگی بیشتر آنها جلوگیری شود
از میوه‌جات و سبزیجات و گوشت به اندازه کافی استفاده کنید. شاید تغذیه مناسب بهترین راه برای رفع خشکی موها باشد و اگر این مسأله را رعایت نکنید، حتی بهترین شامپوها نیز تأثیری نخواهند داشت. اگر خشکی و آسیب‌دیدگی موهای‌تان زیاد است، نیاز به نرم کننده بسیار قوی دارید و حتماً بایدموهای خود به صورت عمیق مرطوب کنید. نکته مهم اینکه باید صبور باشید، موها یک‌شبه تغییر نمی‌کنند و به سلامت نمی‌رسند. هنگام استفاده از مرطوب کننده مو، آن‌را فقط به ساقه موها نزنید، بلکه پوست سر نیز خشک است و نیاز به رطوبت دارد. از شستشوی ساقه زیاد مو پرهیز کنید و فقط کف سر را شامپو بزنید. پس از حمام کردن وقتی کمی رطوبت گرفته شود از شانه‌ها و برس‌های چوبی برای شانه کردن استفاده کنید. تا الکتریسته ساکن کمتری تولید شود. و از شکنندگی مو جلوگیری شود و موها را از سمت نوک موها به سمت ریشه شانه بزنید
 

Similar threads

بالا