افزايش توان در موتور به روش تيونينگ

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
مطالب ارائه شده در اين مقاله بيشتر براي افزايش سرعت و توان خودرو از راه تيونينگ مي باشد و برخي از مطالب زير ممكن است باعث اسيب زدن به موتور شود اما كساني كه به فكر افزايش ناگهاني سرعت مي باشند اسيب زدن به موتور براي انها مهم نيست لذا مطالب زير بيشتر براي ماشين هاي مسابقه اي استفاده مي شود و استفاده ان توصيه نمي شود
افزايش توان در موتور توسط سيستم هاي ذيل امكان پذير است
1- جرقه زني msd
2-تزريق نيترواكسيد
3- نصب هدرز
4- تزريق اب

مقدمه

کلاس بندی توان موتور

در کشورهای سازنده موتور توان موتور به سه روش می باشد
1- DIN استاندارد اروپایی (المانی) (موتور بر روی خودرو سوار شده باشد و با تمام وسایل جانبی موتور )
2- CUNA استاندارد ایتالیایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و بدون سوار کردن بر روی خودرو اندازه گیری
می شود )
3- SAE استاندارد امریکایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و دینام و پمپ اب و فلایویل و دیسک و صفحه )
برای مثال توان موتورامریکایی بزرگ اگر 100 اسب بخار در سیستم SAE باشد در سیستم استاندارد DIN حدودا
برابر 80 تا 90 اسب بخار می باشد


افزايش توان و گشتاور موتور كار دو گروه است
1- موتورسازان بزرگ دنيا
2- شركتها و كارگاههاي تخصصي به اصطلاح تيونينگ موتور
1- در حالت اول که کار موتورسازان بزرگ دنیا می باشد قبل از تولید موتور پارامترها بررسی نموده و موتور را طراحی می نمایند مثلا افزایش قطر سیلندر و افزایش کورس پیستون وطراحی نوع سوپاپ و اتاق های احتراق مختلف و هزاران عواملی که در بهبود توان موتور تاثیر می گذارد این عوامل را بررسی نموده و موتوررا طراحی میکنند
2- حالت دوم پس از تولید موتور با ایجاد تغییراتی موجب افزایش توان موتور می شود برخی از این تغییرات برای موتور مفید می باشد و برخی از تغییرات مضر اما برای رسیدن به توان و سرعت بیشتر دست به این کار حتی اگر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد میزنند

افزایش توان با سیستم MSD
هرچه جرقه با کیفیت و قدرت بیشتری صورت گیرید احتراق بهتری در موتور ایجاد می گردد.
شرکت autotronic control اقدام به تولید سیستم های msd که برگرفته از کلمات multiple spark discharge نمود

در یک سیستم جرقه زنی استاندارد در هر احتراق 1 جرقه زده می شود. اما سیستم های msd در هر احتراق تا چند جرقه در یک شمع ایجاد می کنند
فرق اين سيستم با سيستم استاندارد در اين است كه برق به وجود امده در كويل بعد از نصب Igenation Control قويتر و منظم تر از سيستم استاندارد ميباشد،به اين صورت كه در سيستم استاندارد در rpm هاي پايين برق به صورت منظم وارد كويل ميشود و كويل استاندارد تا رنجهاي پايين تر از 3000 خوب جواب مي دهد ولي وقتي دور موتور بالا رفت حالت كويل از بين ميرود و نامنظم مي شود و قدرت اصلي خودش رو از دست مي دهد
http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav10.jpg
Igenation Control تصوير

تفاوت سيستم msd با جرقه زني عادي در نمودارهاي ذيل امده است

http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav11.jpg
مقایسه جرقه زنی عادی با msd(ولتاژثانویه کویل)


http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav12.jpg
تخليه جرقه
http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav13.jpg
تخليه جرقه بر حسب دور



افزایش توان با Nos يا nitrous oxide
استفاده از گاز نيترواكسيد N20 معروف به نیتروس
نيترو اكسيد N20گازي بي رنگ، بي بو و غير قابل اشتعال است. اين گاز سمي نيست اما خنده آور است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav1.jpg

در سال 1970 تكنولوژي ساخت گاز نيتروژن اكسيد شده همگاني شد و اين موضوع يكي از موارد مهم در مسابقات اتومبيل راني شد
اين سيستم معمولا با دخالت راننده و اغلب فقط موقع شتاب گيري به صورت بسيار محدود مورد استفاده قرار مي گيرد. با استفاده از اين سيستم راننده در مواقع نياز با تزريق نيترو اكسيد به درون مانيفولد ورودي، ميزان اكسيژن مخلوط را بالا مي برد و موجب ايجاد احتراق قوي تري در اتاقك احتراق مي شود كه نتيجه مستقيم آن، افزايش چشمگير اما محدود و مقطعي توان توليدي موتور است
اين گاز وقتي وارد سيلندر مي شود، به دليل گرماي زياد داخل محفظه به اتم اكسيژن و نيتروژن تجزيه مي گردد. در اين تجزيه پيوند بين اتم ها شكسته مي شود. اين عمل با گرفتن گرما از سيلندرهمراه است در نتيجه دماي محفظه ي احتراق كم مي شود. خيلي سريع اتم هاي فعال اكسيژن با هم تركيب شده و مولكول 2O را به وجود مي آورند. حال اگر ما مقداري سوخت اضافي وارد سيلندر كنيم مي توانيم با گاز اكسيژن حاصله، سوخت اضافي را بسوزانيم و نيروي بيش تري توليد كنيم
http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav2.jpg

فشار داخل مخزن بايد بين ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ psi باشد تا بتواند گاز را در حالت مايع نگاه دارد. گاز از طريق شلنگ تحت فشار به مجراي تفس موتور تزريق ميشود. به هنگام تزريق نيترو اكسيد، اين گاز از حالت مايع به گاز مي رود
http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav3.jpg



افزایش توان با استفاده از هدرز
تخليه آسانتر گازهاي خروجي:
عامل كليدي در افزايش راندمان موتور بهبود تخليه گازهاي خروجي ازموتور است.هدرزسبب كاهش ميزان افت راندماني ميشود كه توسط مانيفولد دود رخ ميدهد. به عبارتي هدرز به خروج راحت تر گازهاي خروجي از اگزوز كمك ميكند. هدرز براي هر سيلندر يك لوله كوچك تخليه گاز فراهم مي آورد. اين لوله هاي كوچك باعث ميشوند گاز خروجي از سيلندرها هنگام خروج به عقب پس نزند. هنگامي كه ديگر لازم نباشد سيلندرها براي تخليه گاز خود از يكديگر نيرو بگيرند، اين نيرو صرف افزايش راندمان موتور خودرو ميشود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav4.jpg

این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لوله ی فابریک و کم کردن پیچ و خمها در لوله باعث راحتتر خارج شدن دود از سیلندرها میشه که همین امر باعث میشود تا نیروی کمتری تلف شود
هدرز ها نسبت به شکل، طراحی، و جنسهاي انها باعث افزایش قدرت از ۵٪ الی ۱۵٪ در موتور می شود

http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav5.jpg

http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav6.jpg


http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav7.jpg
نمودارتفاوت بين هدرز كوچك و بزرگ (از لحاظ طول هدرز)
تزریق اب در منیفولد ورودی
استفاده از سيستم پاشش اب در مانيفولد ورودي:
در بسياري از موتورهاي با نسبت تراكم بالا در حالت تمام بار موتور”WOP” ) دريچه گاز كاملا باز( سيستم آبپاش وارد مدار ميشود و با تزريق مقاديری آب به صورت اسپری شده در داخل مانيفولد ورودي موتور مخلوط سوخت وهوا را خنكتر مي كند و در نتيجه چگالي مخلوط بالا مي رود و راندمان حجمي موتور بهبود مي يابد و نسبت تراكم بالاتري در موتور ايجاد خواهد شد.
کار برد تزريق آب در موتور هايست که در آنها از سيستم پر خوران استفاده شده است
تزریق آب به طور غیر مستقیم هم چگالی هوا را بالا برده و هم قدرت موتور را افزایش میدهد

http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav8.jpg

http://www.www.www.iran-eng.ir/afzaesh-tav9.jpg
تزريق اب در موتور باعث افزايش راندمان حجمي و ورود مقدار بيشتري هوا به داخل موتور مي شود اما اين كار هم باعث مقدار كمي الودگي و هم اسيب به موتور مي شود اما اين كار براي كساني كه دوست داران سرعت و شتاب هستند كاربرد دارد
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مثل همیشه عالی و متاسفانه تو ایران ما خیلی کم به تیونیگ موتور خوردور پرداخته می شه و هزینه بالایی هم داره
 

khoyboy

عضو
آقا من چند تا فکر دارم :ببينيد آيا ميشه قدرت رو به طور چشم گيرى افزايش داد؟؟؟
موتور مد نظرم کاربراتورى هست:
1-نصب سوپر برقى،
مکنده اى که با برق کارمى کنه و هوا رو فقط وقتى دکمه بزنى فشرده کنه.
2-کف تراشى سرسيلندر :کاهش حجم اتاق احتراق -افزايش تراکم.
3-
اگر موتور پيکان باشه:نصب کاربراتور ونتورى ثابت.
پرايد يا رنو.
4- افزايش حجم منيفولد دود:
تخليه کامل.

به نظرتون ميشه با اين کار ها قدرت رو چند اسب اضافه کرد؟
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ببین دادا اگه می خوای تیونینگ کنی به اینا فکر کن:

1 - تعویض هدرز و نصب منبع اگزوز اسپرت

2- تعویض شمع ها فابریک با شمع سوزنی اصلی

3- تعویض وایر

4- فیلتر هوای اسپرت

5- اگه انژکتوره تنظیم و برنامه ریزی مجدد ECU

6- کاربراتوره تعویض ژیگلور ها

6- در صورت امکان تعویض سرسیلندر
 

khoyboy

عضو
©®©

©®©

ميشه راجع تعويض واير و تنظيم برنامهEcuبيشتر توضيح بدى؟!ممنون.
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ميشه راجع تعويض واير و تنظيم برنامهEcuبيشتر توضيح بدى؟!ممنون.
یک سری وایر های مخصوص و اسپرت هستند که نویز خیلی کمی دارند و زودتر برقو منتق می کنن

برنامه ریزی ECu هم کلا میان ریتم و جریان برقو می ریزن بهم
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
دوستان عزیز ، توی کشور ما بیشترین قسمتی که بهش توجه میکنن بدنه هست. مثلا برای شخص مهم تر اینه که خودروش به زمین جوش داده بشه ولی موتور قوی نمیخواد :D .
راستی نصب توربوشارژر هم تاثیر زیادی داره ها. من شخصا رنو5 رو دیدم که غرش وحشتناکی داشته :D
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان عزیز ، توی کشور ما بیشترین قسمتی که بهش توجه میکنن بدنه هست. مثلا برای شخص مهم تر اینه که خودروش به زمین جوش داده بشه ولی موتور قوی نمیخواد :D .
راستی نصب توربوشارژر هم تاثیر زیادی داره ها. من شخصا رنو5 رو دیدم که غرش وحشتناکی داشته :D

متاسفانه حق باشماست اکثرا به بدنه می رسن اما بروبچ پیست اتوموبیل رانی واقعا تیون حرفه ای می کنن ماشیناشونو

تنها توروبو شارز اثر نداره باید به سایر قسمت ها هم توجه بشه
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
متاسفانه حق باشماست اکثرا به بدنه می رسن اما بروبچ پیست اتوموبیل رانی واقعا تیون حرفه ای می کنن ماشیناشونو

تنها توروبو شارز اثر نداره باید به سایر قسمت ها هم توجه بشه

درسته دوستانی که حرفه ای اتومبیلرانی میکنند واقعا خوب میرسن به ماشین. البته همین مسابقات هم بعضا باعث شده که شدیدا بعضی از مدلهای کلاسیک آسیب ببینن، کم بشن و در نتیجه قیمتشون افزایش پیدا کنه (مثل موستانگ مک وان ، کامارو یا لانچیا فولیوا :| )
 

Similar threads

بالا