اسلاید : معماری سبز

DDDIQ

مدیر ارشد
اسلاید
معماری سبز

در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری از معماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است
 

پیوست ها

  • memari sabz.zip
    266.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

claccik39

عضو جدید
تاریخچه معماری سبز در ایران
دوره اول از سال ۵۷-۴۷ : این دوره مصادف بود با اواخردوره’ مدرنیسم. از این دوره بود که جریان مدرنیست نیز یک گرایش تاریخی پیدا کرده بود. با کارهای نادر اردلان و کامران دیباکه درایران سعی در زنده کردن معماری ایران داشتند این روند در ایران نیز پیش میرفت. فعالیت میرمیران نیز در این دوره بی
تا’ثیر از جریانات روز نبود . کارهای اونشا ن دهنده’ تا’ثیر پذیری ی از معماری سنتی گذشته است. تا’ثیری که کارهای شهرسازیایشان از شهرهای گذشته گرفتند را می توان در نوع محله بندی سنتی ایشان ویا ایجادگره ها در بین مسیرها ذکر کرد. میرمیران در این دوره در شرکت ذوب آهن ایران مسئول کارگاه معماری، واحد طراحی وشهرسازی بوده است وچندین شهر جدید را طراحی کرده است که شامل”پولاد شهر، زیراب و زرندنو” بوده است.
در طراحی این شهرها تنها منبع الهام میرمیران معماری کشور خودمانن بوده بلکه از معماری جهان نیز تبعیت می‌کرده است تبعیتی که میرمیران در مدرسه پولاد شهر از کارهای موشه سفدی کرده حاکی از این مسئله می باشد و آنرا صورت جعبه های هم شکل توسعه یابنده طراحی کرده است.
از تک بناهای این دوره می‌توان از Pabdana Tea House نام برد. تک بنایی که در داخل یک باغ طراحی شده است. در اینکار می توان گرایش پست مدرنیستی را در قوسها یی که به کار مدرسه پولاد شهر برده مشاهده کرد که البته کل کار ترکیبی از مدرن و پست مدرن می باشد. خانه طراحی شده کاملا آرامش بخش است خصوصاً با خطوط آبی و متعادل کننده ای که بکار برده است.
دوره دوم از سال ۶۷-۵۷: در این دوره کارهای میرمیران همزمان باانقلاب اسلامی در ایران که یکی از دستاوردهای آن رویکرد به سنت تاریخی، بومی گرایی و تأکید بر ارزشهای ایرانی-اسلامی بوده و همچنین همزمان با اوج پست مدرنیست درغرب که آن نیز توجه به سنت را اساسی می دانست بوده است.
مهمترین کارهایی که میرمیران در این دوره انجام داده شامل طرح جامع اصفهان، طرح منطقه شهری اصفهان و همچنین مرکز توسعه خانه‌سازی و شهر نشینی اصفهان بوده است. در این دوره بود که میرمیران باارائه مفهوم منطقه شهری در کشور برای اولین بار ضرورت توجه به “مناطق شهری” کشور رابه منزله عرصه دین مشخص، مجزا و مستقل، در “حوزه مدیریت و برنامه ریزی شهری” گوشزد می کند. موفقیت این طرح (طرح منطقه شهری اصفهان)، در عمل به عنوان ابزاری کارا در فرایند هدایت وکنترل توسعه
کالبدی منطقه شهری گشت و باعث شد طرح منطقه بندی شهری برای شهرهای با جمعیت بیشتر از یک میلیون نفر مورد تصویب هیئت دولت گردد.
در مرکزتوسعه نیز می توان گرایش به گذشته را در کار میرمیران دید.طریقه کار روی پلان، نوع تقسیم بندی نما از تأثیر میرمیران از گرایشهای کشور حکایت دارد.
 

claccik39

عضو جدید
ساخت خانه مدور ذرتی
اين خانه با مساحت 20 متر مربع در پارك حفاظت شده‌يي در فرانسه واقع شده و اخيراً برنده رقابت معماري زيست سازگار و ارزان شده است.هزينه كلي اجراي اين پروژه هفت هزار يورو عنوان شده است.اين ساختمان كه “Tourner autour du Ried” نام گرفته، در شكل مدور طراحي شده و نور آفتاب در طول روز از خلال آن فيلتر مي‌شود.به دنبال گردش روزانه شرق به غرب خورشيد، سقف آن مجهز به يك محور مركزي نور است كه نواحي را مطابق نيازهاي فعاليت‌هاي مختلف روزانه روشن مي‌كند.براي مثال، نواحي خوابيدن در شرق تعبيه شده‌اند و ميز و دفتر كار به سمت جنوب شرق و همچنين فضاي باز نشيمن نيز در قسمت جنوب قرار دارد.در مركز اين ساختمان يك باغ مركزي قرار دارد كه مملو از زندگي گياهي محلي بوده و حضور طبيعت را در آن تضمين مي‌كند.به اين دليل كه خانه جديد هنوز در مرحله نمونه اوليه است، اقدامات لازم آب و هوايي، الكتريسيته، لوله‌كشي و ساير امكانات زندگي از جمله آشپزخانه و حمام آن صورت نگرفته است.از آن جا كه ساخت چنين خانه‌يي كمتر از يك ماه زمان مي‌برد، اين پروژه گامي به سوي ساخت خانه‌‌هاي بادوام و ارزان به شمار مي‌آيد.شركت سازنده در نظر دارد اين طرح را در مقياس بزرگ‌تري انجام دهد.


شركت معماري فرانسوي St. André-Lang نمونه اوليه يك خانه فشرده مدور را طراحي كرده كه از چوب ذرت در درون ديوارهاي آن استفاده شده است.​
 
بالا