استاندارد غذای حلال - دانلود متن

mojtaba.217

عضو جدید
استاندارد ملي ايران با موضوع غذاي-حلال راهنماي عمومي به شماره isiri12000 در تاريخ 88/7/18 به منظور گنجاندن مولفه شرعي در استاندارد فرآورده هاي غذايي تدوين و مورد تصويب قرار گرفت.
در فرآوري و توليد مواد اوليه و فرآورده هاي غذايي, ضمن ضرورت رعايت شرايط خوب بهداشتي و ساخت، منطبق با ضوابط فني و دستورالعملهاي اجرايي مراجع ذيصلاح بهداشتي و استانداردهاي خاص هر فرآورده, رعايت الزامات اين استاندارد نيز الزامي است.
در تدوين اين استاندارد علاوه بر استفاده از قوانين فقهي شرع اسلام، نظير احكام حليت، صيد و ذباحه و اصول فقهي مرتبط از قبيل اصاله الصحه و عدم تذكيه، از نظرات صاحب نظران در اين زمينه نيز استفاده شده است.

هدف :
هدف از تدوين اين استاندارد, تعيين الزامات و ويژگيهاي پايه براي انطباق مواد اوليه و فرآورده هاي غذايي, در هر مرحله از زنجيره غذايي با احکام و قوانين اسلام, منطبق با الزامات مذهب مبين فقه جعفري عليه السلام است.

دامنه کاربرد :
اين استاندارد براي مواد اوليه و افزودنيهاي غذايي که منشاء حيواني يا مستي آور دارند و يا فرآورده هايي که به ميزان هر چند جزيي از مواد اوليه با منشاء حيواني يا مستي آور دارند و يا مواد اوليه, افزودني ها و يا فرآورده هايي که ممکن است در هر مرحله از زنجيره غذايي با مواد نجس يا غير حلال در تماس باشند و يا براي موادي که در روش توليد آن ممکن است اصل حليت ماده غذايي تغيير نمايد, قابل کاربرد است.

اما غذاي حلال چيست؟
غذاي حلال به خوراکي ها و نوشيدني هايي اطلاق مي شود که بر اساس قوانين اسلام مجاز دانسته شده است . اين مواد داراي ويژگي هاي زير مي باشند :
- براي سلامتي مصرف کننده و جامعه بي ضرر است.
- اين مواد در هر مرحله از توليد تا مصرف عاري از نجاسات و ترکيبات حرام است.
- الزامات مربوط به بهداشت, ايمني و مناسب بودن ماده غذايي نيز در آن رعايت شده است.
استاندارد غذاي حلال-راهنماي عمومي داراي 11 بند مي باشد كه بندهاي اجرايي آن به تناسب موضوع از بند 5 آغاز مي گردد. اين بندها شامل موارد زير مي باشد:


  1. هدف
  2. دامنه کاربرد
  3. مراجع الزامي
  4. اصطلاحات و تعاريف
  5. ويژگي ها
  6. الزامات ذبح و صيد شرعي
  7. فرآيند اجرايي ذبح دام
  8. فرآيند اجرايي ذبح طيور
  9. الزامات فرآوري, انبارش, بسته بندي و عرضه
  10. شناسايي و قابليت رديابي
  11. نشانه گذاري


برخي از مزاياي اخذ استاندارد غذاي حلال
- با دريافت اين تاييديه سازمان قادر به برقراري ارتباط با بيش از ربع جمعيت دنيا از طريق کسب موقعيت استثنايي صادرات به متقاضيان غذاي حلال در سراسر دنيا خواهد بود. با توجه به بالا بودن جمعيت مسلمان جهان, ارزش مالي اين بازار بسيار بالا خواهد بود.
- تاييديه حلال با اعمال قوانين بسياردقيق و سخت گيرانه در زمينه رعايت اصول بهداشتي فردي مورد نياز، علاوه بر تاکيدات موجود در سيستم هاي ايمني و تامين سلامت مواد غذايي خواهد بود


جهت دانلود متن کلیـــک نمائید
 

Similar threads

بالا