ادغام رسانه اجتماعی با کانالهای بازاریابی -راهی برای بیشتر دیده شدن

saeed410

عضو جدید
[h=1]پنج اصل برای ادغام رسانه اجتماعی با کانال های بازاریابی[/h] [h=2]رسانه اجتماعی شما در چه وضعیتی قرار دارد؟[/h] در باره چگونگی اجرای عملیات بازاریابی رسانه اجتماعی خود فکر کنید و نظر خود را در مورد جملات زیر بگویید:

  • تیم رسانه اجتماعی ما با طرح بازاریابی ما در ارتباط نیست و با آن سروکار ندارد
  • ما چند کارورز و فرد مبتدی برای بازاریابی رسانه اجتماعی خود استخدام کرده ایم
  • ما بازاریابی رسانه اجتماعی خود را به یک شرکت خارجی سپرده ایم
  • رسانه های اجتماعی در حال حاضر بخشی از استراتژی بازاریابی ما را تشکیل نمیدهند
  • ما بازاریابی رسانه اجتماعی را امتحان کرده ایم ولی جواب نمیدهد
اگر هر کدام از جملات بالا برای شما صادق است احتمالاً به صورت پیشرفته با شبکه های اجتماعی کار نکرده اید و نمیدانید رسانه های اجتماعی چه کمکی به شما میکنند.در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که برای شما مفید خواهد بود.
بازاریابی رسانه اجتماعی یا بازاریابی شبکه اجتماعی فقط یک کانال بازاریابی مثل تمام کانال های دیگر است؛ و فقط زمانی موثر واقع خواهد شد که به صورت وسیعی در طرح بازاریابی مورد استفاده قرار بگیرد و با آن یکپارچه شود. بسیاری از شرکت ها راه ادغام شبکه های اجتماعی با طرح بازاریابی خود را با موفقیت گذرانده اند . در شکل زیر نموداری ارائه شده است که میزان یکپارچه سازی(ادغام) شبکه های اجتماعی با روشهای سنتی بازاریابی را نشان میدهد. این چارت بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته از فروشندگان تهیه شده است.

سوال اساسی برای چارت زیر به صورت زیر تعریف میشود:
[h=2]میزان موافقت خود را با این جمله بیان کنید: " من رسانه های اجتماعی را با فعالیت های بازاریابی سنتی ادغام کرده ام"[/h]


بر اساس این آمار نتایج در سال 2013 نشان میدهد:

  • 58 درصد از افراد موافقت خود را مبنی بر ادغام رسانه اجتماعی و بازاریابی سنتی اعلام کرده اند
  • 21 درصد از افراد بسیار موافق هستند و به سختی دنبال آن هستند
  • 11 درصد مطمئن نیستند
  • 8 درصد مخالف هستند و
  • 2 درصد کاملاً مخالف هستند و اطلاعی در این زمینه ندارند
آمار در سال 2014 نشان میدهد:

  • 54 درصد موافق هستند
  • 27 درصد بسیار موافق هستند
  • 10 درصد مطمئن نیستند
  • 7 درصد مخالف هستند
  • و 2 درصد کاملاً مخالف هستند
بر اساس این آمار به تعداد افراد بسیار موافق 6 درصد اضافه شده است و از تعداد افراد بی تصمیم و نامطمئن 1 درصد کاسته شده و افراد مخالف نیز 1 درصد کاهش پیدا کرده اند. آن چیزی که مسلم است بیش از 50 درصد از شرکت ها بازاریابی رسانه اجتماعی را به عنوان بخشی اصلی و پایدار در استراتژی بازاریابی خود بکارگیری میکنند.
[h=3]هنوز کارهایی برای یکپارچه سازی دارید؟ در ادامه به 5 نکته اشاره خواهیم کرد که میتوانید آنها را انجام دهید تا بازاریابی رسانه اجتماعی خود را با استراتژی بازاریابی خود ادغام کنید.[/h] [h=2]1- بازاریابی رسانه اجتماعی خود را در تقویم بازاریابی خود قرار دهید.[/h] اگر فعالیت های شبکه های اجتماعی خود را در تقویم بازاریابی خود قرار ندهید نمیتوانید آنرا با استراتژی بازاریابی خود ادغام کنید.
رسانه اجتماعی به عنوان یک رسانه واکنشی است .مسائل زیادی در رسانه اجتماعی وجود دارد که تیم خط مقدم باید به سرعت در باره آنها فکر کند و به سرعت و به طور صحیح به آنها واکنش نشان دهد .بنابراین تیم رسانه اجتماعی شما باید همانند کانالهای دیگر بازاریابی فعالانه کار کند و به سرعت پاسخگو باشد. همانند افرادی که وظیفه پاسخ گویی به مسائل تلفنی را دارند تیم رسانه اجتماعی شما نیز باید هنگام ارسال یک سوال یا نظر در رسانه اجتماعی قادر به پاسخ گویی فوری باشد.
به عنوان مثال اگر مدیر اجرای شما در مورد واقعه ایی صحبت میکند که تنها یک روز قبل اتفاق افتاده است ، باید تیم رسانه اجتماعی شما به گونه ایی عمل کند که بتواند سریعاً پاسخ گوی مسائل پیش آمده باشد. آنها باید به گونه ایی آموزش دیده باشند که بتوانند برای اتفاق های برنامه ریزی نشده آماده باشد.

تیم بازاریابی رسانه اجتماعی شما باید به خوبی در مورد تمام وقایع و رویدادهای شرکت با خبر باشد و برای آنها برنامه ریزی کند و بر اساس آنها فعالیت های بازاریابی خود را انجام دهد. همچنین برای کارهای پشتیبانی در رسانه های اجتماعی باید توانایی های لازم را داشته باشد.
اگر ابزاری برای تقویم بازاریابی رسانه اجتماعی خود ندارید میتوانید از تقویم گوگل استفاده کنید.
[h=3]اکنون با چه چیز شروع کنیم؟[/h] ابتدا رویدادهای بزرگ مثل کنفرانس های سالیانه، شرکت در نمایشگاهها ، برگزاری وورک شاپها ، برگزاری وبینارها و... را در تقویم خود قرار دهید. و سپس فضاهای خالی بین آنها را پر کنید. مراحل مختلف را برای هر کدام از آنها برنامه ریزی کنید و انجام دهید. آیتم هایی که شما باید در تقویم بازاریابی خود به صورت کلی داشته باشید عبارتند از:

  • شناسایی رویداد ها.مثل کنفرانس هایی که شما در آنها شرکت میکنید ، صحبت میکنید یا میزبان آن هستید
  • تعطیلات شرکت . با مشخص شدن روزهای تعطیل میتوانید جریان های کاری خود را تنظیم کنید و آنها را اجرایی کنید.
  • تعطیلات مربوط به مشتریان.مشخص کنید چه مشتری هایی مربوط به کسب وکار شما هستند ؛ سپس حدس بزنید چه روزهایی آنها تعطیل هستند یا خریدی انجام نمیدهند؛ به عنوان مثال در روزهای تعطیل عید بازار کار برخی از کسب و کارها به علت تعطیلات ، خراب است ولی برخی دیگر به سختی در حال کار کردن هستند.برای این روزها برنامه ریزی داشته باشید.
  • پادکست ها و وبینارها
  • پست های آینده وبلاگ
  • مقالات منتشر شده در صنعت شما
  • صحبت در باره رویدادهای صنعت : اگر یکی از رئیسان و مدیران شما در باره رویدادی در صنعت شما در حال صحبت کردن است و یا قرار است در کنفرانسی صحبت کند باید به وسیله بازاریابی خود از آن پشتیبانی کنید
هر کدام از آیتم ها و آیتم هایی که خودتان میتوانید با توجه به صنعت و حوزه کسب و کار خود به آن اضافه کنید باید در تقویم بازاریابی شما قراربگیرد. تیم بازاریابی شبکه اجتماعی شما باید برای هر کدام از آنها برنامه ریزی کند و این رویدادها را پشتیبانی کند.علاوه بر این تقویم ، تیم رسانه اجتماعی شما یا شرکتی که وظیفه این کار را به آنها محول کرده اید باید یک تقویم ثانویه با جزئیات بیشتر داشته باشند که تمام رویدادها و ارسال محتوا در رسانه های اجتماعی را لیست کند.
براساس تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه Social Media Marketing University (دانشگاه بازاریابی رسانه اجتماعی ) ، ایجاد محتوا زمان برترین کار در یک برنامه و طرح قوی رسانه اجتماعی است. دسترسی کامل تیم رسانه اجتماعی شما به محتواها باعث ادغام سریعتر،تولیدمحتواهای باارزشتر و با کیفیت تر خواهد شد. در تصویر زیر فعالیت های مربوط به بازاریابی رسانه اجتماعی را همراه با میزان زمان صرف شده برای هریک آورده ایم. این تصویر بر اساس آمار تهیه شده از SMMU است که از کسب و کارهای کوچک و متوسط آمریکا بدست آمده است:



همانظوری که قبلاً اشاره شد و آمار نشان میدهد تولید محتوا بیشتری زمان تیم بازاریابی رسانه اجتماعی را خواهد گرفت. البته این محتوا میتواند در بازاریابی محتوا نیز مورد استفاده قرار گیرد. یا میتوان برای محتواهای ارسالی در رسانه های اجتماعی از بازاریابی محتوا نیز کمک گرفت.
[h=2]2- محتواهای خود را قابل اشتراک گذاری ایجاد کنید[/h] اگر تنها وقت برای اجرای یکی از این 5 نکته را دارید میتوانید فقط این کار را انجام دهید. ایجاد دکمه های اشتراک گذاری و اضافه کردن آنها به محتواهایتان میتواند به افزایش دسترسی به برند شما کمک شایانی برساند. برای این کار میتوانید از دو نوع پولی یا رایگان استفاده کنید. تفاوت میان این دو این است که یکی از آنها قابل سفارشی سازی است ، و میتوانید پیام ارسال را سفارشی کنید ؛ همچنین میتوانید افرادی را که محتوای شما را اشتراک گذاری کرده اند ردیابی کنید و زمان آن را مشخص کنید. تمام رسانه های اجتماعی پاگین های رایگانی برای استفاده دارند که میتوانید آنها را به صفحات خود اضافه کنید. در ادامه به 3 نکته در این زمینه اشاره میکنیم:

  • نکته 1:فکر نکنید تمام خوانندگان محتواهای شما تا آخر مقاله شما خواهند رفت ، دکمه های اشتراک گذاری را به آغاز و پایان مقالات خود اضافه کنید.
  • نکته 2: دکمه های اشتراک گذاری را به محتواهای ارسالی خود توسط ایمیل اضافه کنید. از آنجایی که کدهای جاوا اسکریپت در ایمیل ها کار نمیکنند ؛ باید دکمه ها را به گونه ایی اضافه کنید که از کد جاوااسکریپت استفاده نکند. اکثر سایتهای شبکه اجتماعی راهکاری برای اضافه کردن دکمه ها به ایمیل دارند.
  • نکته 3: دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی را پایین تمام ویدئو های خود در سایت قرار دهید.
[h=2]3- فیدهای شبکه اجتماعی خود را در صفحات خود قرار دهید[/h] شبکه های اجتماعی ابزاری دارند که میتوانید تایم لاین خود را به صورت زنده روی صفحه ایی از وب سایت خود قرار دهید. در این حالت تمام رویدادهای در حال وقوع در شبکه اجتماعی در وب سایت شما نیز قابل دیدن خواهد بود. ممکن است بازدیدکنندگان سایت شما یا مشتریان شما عضو شبکه های اجتماعی نباشند با قرار دادن فید رسانه اجتماعی خود میتوانید آنها را ترغیب به عضویت در شبکه اجتماعی کنید. میتوانید از ابزار نمایش فید فیس بوک یا توئیتر برای این کار استفاده کنید. در زیر دو نکته در این رابطه ارائه میکنیم:

  • نکته 1: از دست اندرکاران و شرکت کنندگان کنفرانس یا رویدادهای دیگر بخواهید یک عکس یا ویدئو در رابطه با آن را در صفحه ایی از رسانه اجتماعی شما قرار دهند سپس توسط فید آن را صفحات وب سایت خود قرار دهید.
  • نکته 2: فید توئیتر یا فیس بوک با فیلتری خاص را در صفحات خود قرار دهید. برای فیلتر کردن نمایش میتوانید از hashtag استفاده کنید. اگر مشتریان و بازدیدکنندگان شما عضو شبکه های اجتماعی نیستند میتوانید رویدادهای مربوط به شبکه های اجتماعی را به آنها نشان دهید.
[h=2]4- پاداش به اثرگذاران رسانه اجتماعی[/h]

اثرگذاران یا INFLUENCERS به افراد متخصص صنایع یا مشاوران صنعتی گفته میشودکه اعتماد مخاطبان خود را بدست آورده اند. این افراد اگر ارسالی در شبکه اجتماعی داشته باشند مورد استقبال قرار میگیرد. همیشه این قضیه را در نظر داشته باشید که چگونه میتوانید از آنها برای بازاریابی شبکه اجتماعی خود استفاده کنید. در زیر 3 ایده برای این کار را به شما پیشنهاد میکنیم.

  • پیشنهاد یک : به این افراد (اثرگذاران) یک کپی از کتابی را بدهید که هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است و از آنها بخواهید نظر خود را در این باره در رسانه های اجتماعی بیان کنند. با این کار به آنها پاداش اولین خواننده بودن کتاب را داده اید ؛ در مقال آنها در باره شما مطلبی ارسال خواهند کرد که میتواند روی افراد زیادی اثرگذار باشد. یا میتوانید محصولی را با تخفیف بالا یا حتی رایگان به آنها هدیه بدهید و از آنها بخواهید مزایای خرید از شما را به بقیه اطلاع رسانی کنند.
  • پیشنهاد 2: این افراد را به کنفرانس ، وبینار ، نمایشگاه خود دعوت کنید ؛ و از آنها بخواهید در مورد آن نظری ارسال کنند.
  • پیشنهاد 3 : با این افراد مصاحبه ایی را ترتیب دهید و در محتواهای خود از آن استفاده کنید و صحبت های آنها را نقل قول کنید. با این کار میتوانید دوست داران آنها را ترغیب کنید.
[h=2]5- ادغام با رویدادها[/h]

اکثر رویدادهای بازاریابی به صورت سختگیرانه ایی ساختاربندی شده اند ؛ به دلیل آنکه حتماً باید اتفاق بیافتند. به منظور ادغام این رویداد ها با شبکه های اجتماعی میتوانید با استفاده از ارسال ایمیل ، ارسال محتوا ،ارسال توئیت ، صحبت در باره سخنران ها ، افزودن بخشی از سخنرانی ، افزودن عکس ها ، صحبت در باره مزایای شرکت در کنفرانس و سایر موارد افراد را از این رویداد آگاه سازید.


در گروه: بازاریابی اینترنتی
منبع: بازاریابی اینترنتی
 
بالا