اخبار جدید و یافته های مهندسی پزشکی

Medical_eng87

عضو جدید
کاربر ممتاز
در چهارسال گذشته 120نوع تجهيزات پزشكي داخل كشور استانداردهاي بين المللي دريافت كردند

در چهارسال گذشته 120نوع تجهيزات پزشكي داخل كشور استانداردهاي بين المللي دريافت كردند

در چهارسال گذشته 120نوع تجهيزات پزشكي داخل كشور استانداردهاي بين المللي دريافت كردند

در حال حاضر 550 نوع تجهيزات پزشكي در كشور توليد مي شود كه 120 نوع از اين تجهيزات در چهارسال گذشته استانداردهاي بين المللي دريافت كرده اند. ‌
دكتر رضا مسايلي معاون مركز مديريت و هماهنگي امور بازرگاني و مديركل تجهيزات پزشكي با بيان اين مطلب افزود: <از ابتداي انقلاب اسلامي تا قبل از سال 84 فقط 16 نوع از محصولات تجهيزات پزشكي كشور استاندارد اتحاديه اروپا را داشتند اما با پي گيري ها و اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي چهار سال گذشته در راستاي ارتقاي كيفيت توليدات تجهيزات پزشكي، امروز شاهد هستيم كه 120 نوع از اين محصولات استانداردهاي بين المللي را دريافت كرده اند.> ‌
وي همچنين دررابطه با افزايش ميزان فروش تجهيزات پزشكي در بازارهاي داخلي به آيين نامه اجرايي بخشنامه 5 ماده اي رياست جمهوري اشاره كرد و گفت:< طبق اين بخشنامه دستگاه هاي دولتي مكلفند كه از توليدات با كيفيت داخلي خريد نمايند كه با ابلاغ اين آيين نامه اجرايي توسط وزير بهداشت در سال 84 ميزان خريد مراكز بهداشتي درماني از توليدات تجهيزات پزشكي داخلي بين 300 تا 700 درصد افزايش يافت.

منبع
 

Medical_eng87

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزير بهداشت: بيمارستان ها نبايد قبرستان تجهيزات پيشرفته پزشکي شود

وزير بهداشت: بيمارستان ها نبايد قبرستان تجهيزات پيشرفته پزشکي شود

وزير بهداشت: بيمارستان ها نبايد قبرستان تجهيزات پيشرفته پزشکي شود

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: بيمارستان ها نبايد به منظور سودآوري قبرستان تجهيزات پيشرفته پزشکي شوند که برخي از اين تجهيزات نه تنها موضوعيتي ندارند بلکه فقط براي بيماران مي توانند جذاب و شيک به نظر برسند.



به گزارش روز يکشنبه خبرنگار ايرنا، دکتر کامران باقري لنکراني در مراسم افتتاح اطاق عمل بيمارستان خيريه محب در يازدهيمن جلسه هيات امناي بيمارستان شهيد هاشمي نژاد اظهار داشت: بايد هوشيارانه مديريت در نظام سلامت را پيگيري کنيم.
دکتر باقري لنکراني با بيان اين که سودآوري بيمارستان ها الزاما سلامتي را براي آحاد جامعه به همراه نمي آورند اظهار داشت: بايد به اين نکته کاملا دقت کنيم که سودآوري بيمارستان ها پيوست سلامت را هم همراه داشته باشند.
وي با بيان اين که برخي کشورها به سودآوري بيمارستان هايشان توجه کردند اما به سلامت جامعه توجه نکردند بلکه برخي از آنها از سلامت هم عقب افتاده اند اظهار داشت: برخي کشورهاي اروپايي به رغم بيمارستان هاي خوبي که داشته اند پزشکان و پرستارانشان اعتصاب کردند اما با اين حال مرگ و مير آنها نه تنها افزايش نيافت بلکه کاهش نيز يافت که اين نشان دهنده همراه نبودن سودآوري بيمارستان و سلامت است.
وي به اشتباه کشورهاي حاشيه خليج فارس نيز اشاره کرد و گفت: اين کشورها مي خواستند بيمارستان هاي خود را با تجهيزات پيشرفته پزشکي درست کنند اما با بحران اقتصادي که ايجاد شده بيمارستان هاي مجهزشان موضوعيت خود را از دست داده اند و هنوز به بهره برداري نرسيده برشکست شده اند.
وي اظهار داشت: اين نشان دهنده اين موضوع است که نبايد بيمارستان ها را صرفا فقط با تجهيزات پزشکي پيشرفته بدون توجه به سلامت مجهز کرد.
وي تاکيد کرد: بايد تلاش کرد با شرايط بومي خودمان مديريت بيمارستان ها و نظام سلامت را انجام دهيم.
وي به برخي تجربيات کشور به مديريت بيمارستاني اشاره کرد و گفت: مدل خريد خدمت از بخش خصوصي و هيات امنايي اداره شدن بيمارستان ها از جمله تجربيات موفق مديريت کشورمان در نظام سلامت محسوب مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين که سلامت بايد زيرنظر دولت باشد و شامل اصل 43 قانون اساسي است اظهار داشت: ما با توجه به اين موضوع توانسته ايم مديريت برخي مراکز بهداشتي را با حفظ وظايف حاکميتمان واگذار کنيم که اين موضوع کيفيت خدمات را بالا برده است.
اطاق عمل بيمارستان خيريه محب که بخشي از بيمارستان هاشمي نژاد نيز محسوب مي شود امروز با حضور وزير بهداشت و رييس علوم پزشکي دانشگاه ايران افتتاح شد.

منبع
 

Medical_eng87

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخشنامه مهم وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به کلیه دستگاهها و مراجع ارائه دهنده خدمات بهداشتی-درمانی در خصوص اعمال رتبه بندی شرکتهای تجهیزات پزشکی در برگزاری مناقصات

برای دریافت متن بخش نامه اینجا را کلیک کنید.

منبع
 

نرگس313

عضو جدید
اخبار جدید و یافته های مهندسی پزشکی

این تاپیک برای اطلاع رسانی در زمینه اخبار و تازه های دنیای مهندسی پزشکی است.
منتظر خبرهای شما در این بخش هستیم.:gol:
فقط خواهشا یافته های جدید در زمینه تکنولوژی پزشکی گذاشته شود نه پزشکی!:)
 

نرگس313

عضو جدید
New Injection-Needle Patch Lends Credence to the Promise: "This Won't Hurt a Bit"

شیوه تزریق جدید-با این روش دیگر از درد آمپول خبری نیست!

صفحه ی سوزنی جدید می تواند درد و زخم پس از تزریق را از بین ببرد.

آه و ناله ی بیماران قبل از تزریق دانشمندان را بر آن داشت که صفحه ای با سوزن های کوتاه بسازند که هر کدام به نازکی چند تار مو هستند تا علاوه بر کاهش ترس و درد از تزریق ،انجام دادن این عمل توسط خود بیمار را هم راحت کنند.این اختراع علاوه بر کاهش درد باعث کارآمد ترشدن واکسن های جدید و تزریقات می شود.



دکتر مارک پراسنیتز متخصص دارورسانی در دانشگاه جورجیا که اخیرا بر روی این صفحه های سوزن دار کار می کند گفت :حتما نیباید از سوزن بزرگ استفاده شود سوزنهای بسیار کوچک هم همین کار رامی کنند.

با نگاهی به آناتومی پوست ،پراسنیتز و همکارانش دریافتند که سوزن های کوتاه تر و نازک تر از سوزن های معمولی هم می توانند به قشر داخلی بدن دسترسی پیدا کرده و با گذاشتن از حصار نازک پوست دارو را به عروق برسانند .در حقیقت این عمق تزریق برای بسیاری از داروها بهتر از ترزیق زیرجلدی عادی است(ولی در تزریقات وربدی هم چنان بایداز سوزن قدیمی استفاده شود)نکته مهم طول سوزن است.ولی ضخامت کم آن هم باعث می شود سوزن درد کمتری بیاورد.این روش هم چنین برای دیابتی ها و واکسینه کردن سریع یک منطقه بسبار مفید است.
 

bme87

عضو جدید
به همت مخترع ايراني آتلي براي افراد با مشكل افتادگي مچ پا طراحي شد

به همت مخترع ايراني آتلي براي افراد با مشكل افتادگي مچ پا طراحي شد

به همت مخترع ايراني آتلي براي افراد با مشكل افتادگي مچ پا طراحي شد

خبرگزاري فارس: آتلي براي افراد با مشكل افتادگي مچ پا به عنوان آتل پابان، به همت مخترع ايراني طراحي شد.

محمدعلي دهقان محمودآبادي، مخترع اين طرح در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: هر ساله در كشور افراد زيادي به دلايل مختلف دچار فلج در بخشي از بدن مي‌شوند كه در اندام‌هاي تحتاني متعاقب ضعف شديد يا فلج عضلات ساق پا، اغلب عضلات اطراف مچ پا شل شده و اصطلاحاً مچ پا دچار افتادگي مي‌شود.
وي افزود: بنابراين اين افراد در حال راه رفتن نيستند كه پاي خود را از ناحيه مچ، بالا بياورند.بنابراين اين قسمت پنجه و انگشتان پايشان در هنگام قدم برداشتن به زمين گير كرده و كشيده مي‌شود.
اين مخترع تصريح كرد: اغلب اين افراد براي جبران و جلوگيري از گير كردن پايشان به زمين در حين راه رفتن از الگو‌هاي راه رفتن استفاده مي‌كنند كه طبيعي نبوده و مستلزم صرف انرژي زيادي است.
وي خاطرنشان كرد: يكي از اين الگوها، راه رفتن داسي شكل است، به اين ترتيب كه فرد در حين قدم برداشتن پا را به طرف خارج چرخانده و به حالت نيم دايره حركت مي‌دهد تا مانع برخورد پا به زمين شود و الگوي راه رفتن ديگري كه گاهي استفاده مي‌كنند راه رفتن پله‌اي است به اين صورت كه در هر قدم پا را آن قدر بالا آورده و بعد روي زمين مي‌كوبند كه تصور مي‌شود از پله بالا مي‌روند.
اين مخترع گفت: پابان، آتلي ساده‌اي است كه براي افراد با
مشكل مچ پا طراحي شده است. اين وسيله در قسمت انتهاي ساق پا يعني مفصل پا قرار مي‌گيرد و در وسط يك حلقه فلزي دارد كه دو فنر كوچك به آن متصل است.
وي تصريح كرد: قسمت ديگري در روي پا و نزديك به انگشتان پا بسته شده و 2 حلقه فلزي كوچك روي آن قرار دارد و يكسر فنرهاي قسمت بالا داخل حلقه‌هاي فلزي قسمت پاييني قرار گرفته و به اين ترتيب با كشش فنر، پا را به سمت بالا كشيده و در وضعيتي قرار مي‌دهد كه هنگام راه رفتن پنجه پا روي زمين كشيده نشود.

www.farsnews.com 1388/06/09
 

نرگس313

عضو جدید
مواد هوشمند جدید و امیدهای تازه‌ای در ساخت پروتزهای ارتوپدی، دندان و قلب


گروهی از محققان دانشگاه‌های مختلف به سرپرستی دانشگاه مونترال، فرایندی را برای تولید سطوح فلزی جدید ابداع كردند که منجر به ساخت ایمپلانت‌های پزشکی می‌شود.
این نسل جدید از ایمپلانت‌ها منجر به تسریع روند بهبود می‌شود و به بدن انسان این امکان را می‌دهند که پروتزهای فلزی را راحت‌تر قبول کند.
بر اساس جدیدترین تحقیقات منتشرشده در Nano Letters با عنوان"Nanoscale Oxidative Patterning of Metallic Surfaces to Modulate Cell Activity and Fate" ، دانشمندان از فناوری‌نانو برای تغییر فلزات استفاده كرده‌اند؛ به نحوی که بتواند در رشد سلول‌ها و نمو بدن انسان تأثیرگذار باشد.
یک از جنبه‌های مهم این کشف این است که سطوح فلزی فوق می‌تواند مستقیماً سلول را تحریک کند كه این امر منجر به كاهش نیاز به مصرف دارو شده، از اثرات جانبی داروها نیز می‌کاهد.
آنتونی نانسی استاد دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه مونترال می‌گوید: «ما به کمک تغییرات شیمیایی، توانستیم فلزاتی را بسازیم که سطوحی هوشمند دارند و برهم‌کنش‌های مثبتی بر سلول‌ها داشته، به کنترل پاسخ‌های زیستی کمک می‌کنند.»
این کشف می‌تواند به‌عنوان واحد سازنده‌ای برای تولید ایمپلانت‌های جدید فلزی محسوب شود که در ساخت انواع پروتزهای ارتوپدی، دندان پزشکی و پروتزهای قلبی تأثیرات بسیار مثبتی را خواهند داشت.
به کمک etching می‌توان سطوحی با نانوحفره ایجاد نمود، دکتر Nanci و همکارانش از ترکیبات شیمیایی برای تغییر سطوح فلزات مرسوم در پزشکی مانند تیتان استفاده کردند.

اگر این فلزات را در معرض مخلوطی با نسبت مشخصی از اسیدها و اکسیدانت‌ها قرار دهند، سطوح فلزی حالتی اسفنجی و متخلخل در مقیاس نانو پیدا خواهند کرد.
وی می‌گوید: «تحقیقات ما ثابت کرد که برخی از سلول‌ها به این سطوح ناصاف در مقایسه با سطح صاف فلزات، بهتر می‌چسبند.»
این سطوح فلزی متخلخل‌شده با نانوحفرات، در مقایسه با سطوح فلزی صاف مرسوم، افزایش رشد سلول‌های استخوانی، کاهش رشد سلول‌های ناخواسته و تحریک سلول‌های بنیادی را نشان داده‌اند و بیان ژن‌های لازم برای چسبندگی سلولی و رشد سلول‌ها در تماس با سطوح فوق، افزایش یافت.
انواع مختلفی از etchant اثرات مختلفی مانند رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌ها در یک ایمپلانت نامطلوب دارند؛ برای مثال هنگام استفاده از استنت‌های قلبی، نکته‌ی بسیار مهم این است که رشد سلول‌ها باید محدود شود تا مانع از جریان خون نشوند، همچنین در برخی از موارد ممكن است سلول‌ها کپسول‌های ناخواسته‌ای را در اطراف ایمپلانت‌های دندانی تشکسل دهند که موجب افتادن آنها خواهد شد.
این محققان نشان دادند که تیمار ایمپلانت‌ها با استفاده از محلول‌های etchent مختلف، موجب کاهش رشد سلو‌ل‌های ناخواسته خواهد شد.
دکتر نانسی می‌گوید: «با تغییراتی در ترکیب مخلوط‌های فوق، می‌توان نانوطرح‌های متنوعی را در سطح فلز ایجاد نمود كه در نتیجه پاسخ‌های سلولی قابل کنترل خواهند شد.»
کشف جدید می‌تواند کلیدی برای توسعه‌ی مواد هوشمندی باشد که نه‌تنها به‌سادگی به‌وسیله‌ی بدن انسان پذیرفته می‌شود؛ بلکه می‌توان به‌طور فعال به محیط زیست اطرافشان نیز پاسخ مناسب بدهند.
منبع
 

elahe.20

عضو جدید
دست بیونیکی

دست بیونیکی

ابداع اولین دست بیونیکی جهان دستهای بسیاری را برای سالها به ساخت خود مشغول کرده بود. این دست به سیستم چند مفصلی مجهز است، به بیانی دیگر هر یک از انگشتهای این دست به موتورهای مجزایی مجهز هستند. دستهای مصنوعی رایج عموما شکلی چنگک مانند داشته و به انجام فعالیتهایی مانند باز و بسته شدن انگشتها محدودند. اما دست iLimb از تواناییهای بیشتری مانند توانایی گرفتن و حرکت دادن اجسام باریک برخوردار است. این دست همچنین توانایی گرفتن اجسامی بزرگتر مانند یک لیوان بزرگ را نیز داراست.
تحقیقات بر روی این دست مصنوعی از دهه 1960 و در سیستم سلامت ملی در انگلستان آغاز شد و اکنون صدها نفر از انسانها در سرتاسر جهان از این دست استفاده کرده و زندگی خود را بهبود داده اند.



www.daneshju.ir
 

elahe.20

عضو جدید
لنزهای بیونیک

لنزهای بیونیک

این ابداع که توسط دانشمند ایرانی دانشگاه واشنگتن ساخته شده است می تواند به تحولی تاریخی در صنایع الکترونیک سازی جهان منجر شود.
این لنز به تراشه ای دیجیتال شباهت دارد که می تواند بر روی اجسام مختلف در فاصله ای متفاوت متمرکز شده و اطلاعات مربوط به آنها را نمایش دهد. به گفته بابک پرویز مخترع این لنز، ابداع وی علاوه بر اینکه می تواند اطلاعات نامحدودی را در اختیار کاربر خود قرار دهد، هیچ آسیبی نیز به توانایی بینایی فرد وارد نخواهد آورد. لنزهای بیونیکی نمایشگری را در برابر دامنه تصویری فرد به وجود می آورد که با استفاده ازآن تصویر، نقشه ها و اطلاعات مختلف به صورت شناور و معلق در هوا در برابر چشم فرد به نمایش در خواهد آمد. دیودهای نوری بسیار کوچک، سلولهای خورشیدی و یک گیرنده کوچک رادیویی از دیگر تجهیزات این لنز هوشمند هستند.




www.daneshju.ir

 

elahe.20

عضو جدید
پارچه هوشمند

پارچه هوشمند

علي حاصلي، مخترع اين نوع پارچه هوشمند در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس «توانا»، اظهار داشت: اين پارچه هوشمند همان پارچه معمولي است كه مي‌توان آن را به هر شكلي‌ برش زد با اين تفاوت كه به جاي نخ در آن از سيم مفتولي نازكي استفاده شده كه جريان برق را توسط ‌دستگاهي كه در ناحيه كمر فرد قطع نخاع‌ نصب شده است، عبور مي‌دهد.
وي خاطر‌نشان كرد: اين عبور جريان، به دنبال ‌هر نوع خراشيدگي و سوختگي به وسيله يك باتري در مدار الكتريكي ايجاد مي‌شود به صورت زنگ يا آهنگ به گوش فرد قطع نخاع مي‌رسد و وي از اين خراشيدگي يا سوختگي با خبر مي‌شود.
حاصلي بيان داشت: اين پارچه هوشمند كه در تمام سطح آن سيم به كار رفته است براي نخستين بار در جهان ساخته شده است.









خبرگزاری فارس
 
آخرین ویرایش:

elahe.20

عضو جدید
اندوسکوپی کامپیوتر و ابزار الکتریکی

اندوسکوپی کامپیوتر و ابزار الکتریکی

همانطورکه می دانید اندوسکوپ وسیله ای است که پزشکان از آن برای بررسی دقیق تراندام های درونی بدن بیماران و مناطقی که با چشم قابل معاینه مستقیم نیست،استفاده می کنند. به این عمل اندوسکوپی گفته می شود. یکی از کاربردهای رایج اندوسکوپی بررسی زخم های مسیر گوارشی است.
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بتوانید از درون سخت افزار های کامپیوتر خود با روشی مثل اندوسکوپی در پزشکی آگاه شوید و بتوانید ریزترین شماره سریال ها را هم به راحتی ببینید؟
این اندوسکوپ دیجیتالی یک کابل USB هشتاد سانتیمتری دارد. این کابل در انتها به یک المنت نوری متصل میشود که توانایی بزرگنمایی تا 40 برابر را دارد. در مجاورت این المنت نیز یک لامپ LED وجود دارد که شدت نور آن توسط فرد کنترل می شود.
مکانیسم کار این دستگاه تا حد زیادی به وب کم شبیه است و می تواند تصاویر لحظه ای را ثبت نماید و یا از سخت افزار مورد نظر فیلم با وضوح قابل قبولی تهیه کند.
این اندوسکوپ دیجیتالی بر روی ویندوز 2000، XP و ویستا قابلیت فعالیت دارد. ولی هنوز سازگار بودن آن با Linux قطعی نیست. قیمت آن 140دلار می باشد.


ganjineh-danesh.com
 
آخرین ویرایش:

نرگس313

عضو جدید
خبر تصویری:ساخت بافت مصنوعی در ایران

خبر تصویری:ساخت بافت مصنوعی در ایران

عکس خبری : گام بلند محققان ايراني در ساخت بافت‌هاي مصنوعي


ساخت بافت‌هاي مصنوعي ، مرکز مقالات مهندسی پزشکی ایران


ساخت بافت‌هاي مصنوعي ، مرکز مقالات مهندسی پزشکی ایران

ساخت بافت‌هاي مصنوعي ، مرکز مقالات مهندسی پزشکی ایران


ساخت بافت‌هاي مصنوعي ، مرکز مقالات مهندسی پزشکی ایران

ساخت بافت‌هاي مصنوعي ، مرکز مقالات مهندسی پزشکی ایران​
 

hassan_niazy

مدیر بازنشسته

نرگس313

عضو جدید
به هرحال ساخت ایمپلنت کار همکارای جناب عالیه بایدم جوابگو باشی :biggrin:
آقا خبر من رو پس بدید!:w00:
من هیچ مسئولیتی قبول نمی کنم:D...آقای نیازی...بیاین این اسپم ها رو پاک کنید
 
آخرین ویرایش:

hassan_niazy

مدیر بازنشسته
آقا خبر من رو پس بدید!:w00:
من هیچ مسئولیتی قبول نمی کنم:razz:...آقای نیازی...بیاین این اسپم ها رو پاک کنید:w39:
یعنی چی مهندس خبرم رو پس بدین ؟ جنس خریداری شده به هیچ وجه پس داده نمی شود بخصوص اگه مورد نیاز هم باشد ;)
در ضمن من هر چی دنبال اسپم گشتم پیدا نکردم:w10: . منظورتون از اسپم کدوم پستها هستش ؟:w19:
حالا چرا خونتون رو کثیف می کنید .بجاش این دسته گلها رو از طرف همه بچه های مهندسی پزشکی تقدیم دوستانتون که به این موفقیتها دست یافتند و خودتون که انشا ا. . . در آینده شاهد موفقیت هاتون خواهیم بود می کنیم :w27::w23::w30:
حالا خودمونیم ها چی می شد چهار تا دندون ناقابل هم برا ما سفارش می دادین ؟ اون وقت منم قول می دادم که همه جا بگم این رو بیوموادی ها برام ساختند . :w32::w33:
 

نرگس313

عضو جدید
یعنی چی مهندس خبرم رو پس بدین ؟ جنس خریداری شده به هیچ وجه پس داده نمی شود بخصوص اگه مورد نیاز هم باشد ;)
در ضمن من هر چی دنبال اسپم گشتم پیدا نکردم:w10: . منظورتون از اسپم کدوم پستها هستش ؟:w19:
حالا چرا خونتون رو کثیف می کنید .بجاش این دسته گلها رو از طرف همه بچه های مهندسی پزشکی تقدیم دوستانتون که به این موفقیتها دست یافتند و خودتون که انشا ا. . . در آینده شاهد موفقیت هاتون خواهیم بود می کنیم :w27::w23::w30:
حالا خودمونیم ها چی می شد چهار تا دندون ناقابل هم برا ما سفارش می دادین ؟ اون وقت منم قول می دادم که همه جا بگم این رو بیوموادی ها برام ساختند . :w32::w33:
مرسی مرسی ممنون..:w40:می گفتید قضیه دندونا جدیه منم انقدر اسپم اسپم نمی کردم:sweatdrop:...فقط یه مشکلی هست آقای نیازی ..بذارید من یه ترم برم یه ذره اوضاع بازار دستم بیاد! اونم به روی چشم ...اصلا 32 تا دندون می خرم ستش تکمیل شه!:w16:
 

hassan_niazy

مدیر بازنشسته
مرسی مرسی ممنون..:w40:می گفتید قضیه دندونا جدیه منم انقدر اسپم اسپم نمی کردم:sweatdrop:...فقط یه مشکلی هست آقای نیازی ..بذارید من یه ترم برم یه ذره اوضاع بازار دستم بیاد! اونم به روی چشم ...اصلا 32 تا دندون می خرم ستش تکمیل شه!:w16:
ممنون :hate::victory::w27:
 

bme87

عضو جدید
چسب بافتی

چسب بافتی

پس از گذشت 60 سال که چسب بافتی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و رشد آن به دلیل مشکلات عدیده که چسب های بافتی برای نسوج انسانی ایجاد می کنند از بقیه فناوری ها عقب مانده ، برای اولین بار در دنیا محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چسب بافتی ای طراحی کرده اند که هیچیک از مشکلات نسل قبل را ندارد قدرت کشش پذیری ، ویژگی ای است که بر اساس آن چسب ها را طبقه بندی می کنند ، در حالی که این چسب خون خود فرد مشتق شده و بیشترین قدرت چسبندگی را دارد و از این نظر در تمام دنیا بی نظیر است.





بیش از 2 دهه است که از چسب های بافتی در جهان استفاده می شود اما این چسب ها به دلیل مشکلاتی که برای نسوج انسانی ایجاد می کند ، چندان مورد استقبال نیستند. در واقع چسب های بافتی موجود در دنیا بیشتر تجاری و صنعتی هستند وبه دلیل مواد تشکیل دهنده ، برای انسان حساسیت هایی ایجاد می کنند. چسب بافتی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ساخته شده به صورت اتولوگ و از خون خود فرد مشتق شده است. این چسب بافتی ، نخستین چسب بافتی هوشمند در دنیاست.



انواع چسب های بافتی از ماده ای به بنام فیبروژن تشکیل می شوند که استحکام ساختاری چسب را نشان می دهد. خوشبختانه فیبروژن از پروتئینی به دست می آید که در خون انسان وجود دارد. در چسب های بافتی موجود در دنیا میزان فیبروژن 29 میلی گرم درصد است که در چسب بافتی محققان ایرانی ، این میزان به 30 تا 70 میلی گرم درصد می رسد و این میزان غلظت ، معادل جهانی نداشته است.



چسب های بافتی اتولوگ و تجاری در دنیا بسیار گرانقیمت است و از قدرت کشش پذیری کمتری نسبت به نمونه ایرانی که محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دست آورده اند ، برخوردار است.



درآزمایش هایی که امریکایی ها روی رت انجام داده اند ، عروق کاروتید حیوان پس از مدتی که به وسیله چسب بافتی پیوند زده شده بود ، دوباره از هم گسسته شد اما ما این چسب بافتی را روی سگ آزمایش کردیم که نتایج کاملا موفقیت آمیز بود. در خصوص فاکتورهایی که در این چسب بافتی از نظر بیولوژیکی وجود دارد هم باید گفت : در خون انسان ذخایر ارزشمندی وجود دارد که تاکنون 12 فاکتور از آن به عنوان فاکتورهای رشد و حیاتی شناسایی شده اند و در چسب بافتی که ساخته شده 8 تا 12برابر از 3 فاکتورهای حیاتبخش نسبت به پلاسما وجود دارد. ماده ای درون چسب های بافتی به نام فیبرونکتین وجود دارد که زمانی که یک بافت قرار است ترمیم شود برای این که اتصال میان 2 بخش به وجود بیاید ماده فیبرونکتین باید روی بستر سلولی بنشیند. در این چسب بالاترین میزان فیبرونکتین که میزان گسستگی را کم می کند ، وجود دارد.



معجزه چسبناک



به گفته دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی ، سرپرست تیم تحقیقاتی چسب بافتی هوشمند ، عنوان هوشمند این چسب بافتی به این منظور اطلاق می شود که غلظت های مختلف برای نسوج نرم ، عصب ، شریان و حتی استخوان مورد استفاده گرفته است.



در ضمن قدرت کشش آن قابل تغییر است و همه شاخه های پزشکی می توانند از آن استفاده کنند. کلانتر هرمزی با اشاره به این که چنین کاری بر مبنای یک پایان نامه تحقیقاتی دستیار تخصصی ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است ، می افزاید: وظیفه محققان کشور به گفته رهبر معظم انقلاب تولید علم است نه تکرار علم. از همین رو ما تصمیم گرفتیم چسب بافتی اتولوگ را در کشور به دست آوریم.



این کار در مراحل اولیه با شکستهای پی درپی مواجه شد اما در نهایت 5 ماه پیش اولین موفقیت در زمینه تولید چسب بافتی اتولوگ هوشمند در کشور رقم خورد. پس از تولید اولیه چسب بافتی توانستیم غلظت های بیشتر چسب را نیز آزمایش کنیم و به این ترتیب قوی ترین چسب بافتی خودی (اتولوگ) به دست آمد.به این ترتیب ، تولید این چسب نشان داد که هر کاری از سوی محققان ایرانی قابل تصور است ، به شرطی که به خوداتکایی ایمان بیاوریم.



در این طرح تحقیقاتی ، مهدی راستی به عنوان دستیار تخصصی ترمیمی که پایان نامه تخصص خود را به این طرح اختصاص داده است ، دکتر شاهین محمدصادقی عضو هیات علمی و فوق تخصص ترمیمی ، جلال راستی پاتولوژیست از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شهریار ادیبی دامپزشک از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همکاری داشته اند.



پیوند عروق ، عصب و استخوان با چسب هوشمند



دکتر مهدی راستی ، عضو تیم تحقیقاتی تولید چسب بافتی هوشمند با اشاره به کاربردهای متعدد این چسب در علوم پزشکی می گوید: مهمترین کاربردهای این چسب بافتی ، امکان پذیر شدن پیوند عروق ، اعصاب و استخوان است.



در واقع بیشترین فشار در زمان پیوند عروق در جدار عروقی به دلیل وجود عضله است و همین مساله پیوند را بسختی امکان پذیر می کند، اما به کمک این چسب ضمن این که شریان می چسبد خوشبختانه آزمایش ها نشان داد که جریان خون ادامه پیدا کرده است البته درباره پیوند عصبهای قطع شده نیز هنوز علم به آن دست نیافته که بتواند کاملا عصب را به هم پیوند بزند اما ترمیم اعصاب با استفاده از این چسب بر اساس نتایج آزمایش ها به بهترین شکل انجام شده است.



پیوند استخوانی هم می تواند به کمک این چسب امکان پذیر شود و در این راه قطعه استخوانی جدا شده بخوبی در جای خود با این چسب ثابت می شود. نکته مثبت در چنین پیوندی این است که چسب بافتی به دلیل اتولوگ بودن فرآیند، القای ترمیم را نیز تسریع می کند. راستی در تشریح فرآیند ساخت آن یادآور شد: چسب های بافتی که به صورت تجاری در دنیا عرضه می شوند علاوه بر قیمت بالا ، از حدود 10 واحد پلاسما استخراج می شوند که این 10 واحد 3 سی سی چسب بافتی تولید می کند که این چسب ها به دلیل این که از غیر فرد تهیه می شود می تواند منشاء انتقال بیماری های ویروسی باشد. در ضمن به دلیل این که ترکیبی خارجی است بدن به آن واکنش نشان می دهد و برای آن آنتی بادی می سازد. در واقع چسب های کنونی که به صورت بافتی در دنیا وجود دارند ، خاصیت ترمیمی ندارند و تنها 2 سر عضو را به هم نزدیک می کنند. چسب های بافتی خودی (اتولوگ) نیز که در دنیا تولید شده است تنها مصارف بند آوردن خون را داشته است و توانایی نگهداری دو بخش عضو را ندارند. این در حالی است که از نظر بیولوژیکی وقتی چسب بافتی خوب عمل می کند که بتواند فشار را تحمل کند. تمام تلاش ما این بود چسبی را تولید کنیم که بر خلاف چسب های فعلی بتوانیم خاصیت تحمل فشار را به آنها اضافه کنیم.



در این خصوص به 11 عنصر دست پیدا کردیم که به کمک آن می توانست فشار را تحمل کند.چسب بافتی اتولوگ از 75 سی سی پلاسما که از میزان 150سی سی خون فرد به دست می آید و پس از استحصال ماده فیبروژن ، غلیظ شده و ترومبین ، می توان گلبول های قرمز را به خون فرد برگشت داد.



مستحکم ترین چسب در جهان



در حال حاضر 2نوع چسب بافتی در جهان وجود دارد که یک نوع آن صنعتی و تجاری با قیمت بسیار بالا و نوع دیگر آن نیز چسب اتولوگ است که از بدن انسان گرفته می شود. استفاده از چسب بافتی در پیوندهای عروقی هیچ محدودیت حرکتی برای اندام موردنظر ایجاد نمی کند. به طور کلی همه اعضای بدن به وسیله چسب بافتی به هم متصل می شوند که در این میان چسب بافتی در استخوان از استحکام بیشتری برخوردار است.



برای افزایش غلظت چسب بافتی از ماده ای به نام «فیبرینوژن» استفاده می شود که در خون وجود دارد. در واقع پس از دریافت خون چسب بافتی در مدت 4 تا 20 ساعت با غلظت های موردنیاز ساخته می شود و حتی در بیمارانی که دچار کم خونی هستند دریافت این میزان خون هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و پس از ساخت چسب ، گلبول های قرمز خون نیز به فرد بازگردانده می شود. فرمول جدید ساخت چسب بافتی که از نمونه خون بیمار تهیه می شود ماده چسبنده درون بافتی برای جراحی های میکروسکوپی کوچک با قدرت چسبندگی بالاست و با استفاده از خون هر فرد می توان برای خودش چسب تولید کرد.


دکتر هرمزی ، اصل اساسی برای ساخت این چسب را استفاده در عروق میکروسکوپی کوچک ، دست و پاها و دیگر موارد ذکر می کند و می افزاید: این ماده تنها مصرف درونی دارد و از استحکام و سلامت بیشتری برخوردار است و به دلیل این که از ماده چسبنده از خون فرد موردنظر تهیه می شود از نهایت سلامت و کارایی برخوردار است و اعمال ژنتیکی در آن صورت نمی گیرد. چسب بافت در اعمال جراحی میکروسکوپی پلاستیک ، اندام ، عروق ، عصب و در کمترین زمان و بالاترین بازدهی انجام می شود. در واقع علاوه بر این که چنین چسبی در پیوندهای عروقی و عصبی کاربرد دارد برای نخستین بار در پیوندهای استخوانی هم نتیجه داده است.



این چسب در ترشحات مایع مغزی نخاعی ، خونریزی های کبدی ، فیستول های معده و روده ، محل پیوند دو سر رگ ، پر کردن کیستهای فکی و مفاصل فکی و جراحی های قرنیه کاربرد دارد.


دکتر هرمزی با اشاره به این که در شکستگی های سر و صورت کودکان از پیچ و پلاک استفاده نمی شود ، می افزاید: برای ترمیم این شکستگی ها از این چسب می توان استفاده کرد. در روشهای پیوند اعصاب معمولا پس از بخیه کردن محل ضایعه ، اندام موردنظر را هم مدتی بی حرکت نگه می دارند اما در ترمیم این پیوندها با چسب بافتی هیچ محدودیت حرکتی برای اندام موردنظر ایجاد نمی شود. پس از یک دقیقه این چسب سفت می شود و لیزشدگی آن پس از 21 روز صورت می گیرد ، در حالی که در نمونه های تجاری موجود ، چسب پس از 5 روز دچار لیزشدگی می شود که بیمار را در پیوند با مشکل مواجه می کند. زمان ترمیم شریان ها و عصب با چسب بافتی در مقایسه با روشهای دیگر بسیار کوتاه تر می شود.


سرپرست تیم تحقیقاتی ساخت چسب بافتی هوشمند درباره مشخصه های قابل توجه این چسب گفت : درباره پیوندهای استخوانی لازم است اندام بی حرکت باشد، اما زمانی که این چسب در استخوان یک سگ به کار رفت هیچ محدودیت حرکتی ایجاد نشد و حیوان بلافاصله پس از جراحی براحتی و بدون استفاده از نگهدارنده (اسپیلنت) راه می رفت.




در واقع با این که چسب بافتی از خون انسان تهیه شده بود اما در حیوان هیچ گونه واکنش بافتی ایجاد نکرد. این ماده روی 70 حیوان در نمونه های سگ ، گربه و خرگوش با موفقیت آزمایش شده است و بزودی و پس از دریافت مجوز ، استفاده از این چسب در نمونه های انسانی نیز آغاز خواهد شد.
خیلی جالبه ،عجب چیزیه
 

elahe.20

عضو جدید
عصای هوشمند

عصای هوشمند

پژوهشگران عصای هوشمندی اختراع کرده اند که به بهبود بیمارانی که دچار آسیب دیدگی از ناحیه پا یا زانو شده اند کمک می کند.

واحد مرکزی خبر به نقل از یورونیوز گزارش داد: این عصا در حقیقت وزنی را که بیماران مصدوم بر روی آن فشار وارد می کنند، کنترل می کند، گیرنده های عصا همچنین موقعیت دستان بیمار را بر روی دسته عصا کنترل می کند و اطلاعات سپس به رایانه ای منتقل می شود.
پروفسور نیل وایت از شرکت اینتلیجنت سنسور سیستمز گفت: عصا، گیرنده هایی دارد که قادرند حرکات و قدرتی را که بر روی آن تحمیل می شود محاسبه کند به عبارت دیگر وزن بیمار نیز محاسبه می گردد.
گیرنده های فشار می توانند اعلام کنند فشار وارده به طور صحیحی در عصا توزیع می شود یا خیر.
همچنین سرعت بیمار نیز اندازه گیری می شود.
هر عصا با فشار بیش از حد یا ناکافی بوقی بلند می زند.
همچنین درمانگر می تواند از تحول بیمار بر روی صفحه رایانه مطلع شود.
پژوهشگران امیداورند، خروج بیماران را از بیمارستان با این عصای جدید تسریع کنند.



Iribnews.ir
 

Pedram-viva

کاربر بیش فعال
دندانپزشکی در هند (حتما ببینید)

دندانپزشکی در هند (حتما ببینید)



Dentist in India








every types of teeth was provided ( sharp ,wide, shine... etc.)









their instruments and spareparts









waaaaaw. .haha. haaa. .it's too painnn SIR














 

hassan_niazy

مدیر بازنشسته
حاضرم داوطلبانه همه دمدونام رو قبل از اینکه برم هند بکشم ولی سراغ این دندونپزشکا نرم
 

minoo m.pezeshki

عضو جدید
بشتابید: مسابقه ایده پردازی!

بشتابید: مسابقه ایده پردازی!

با سلام
انجمن علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان در راستای رسیدن به هدف والای جشنواره ی خانه ی هوشمند که برای کمک به افراد نیازمند معلول جسمی و ذهنی و نابینا و ناشنوا و سالمند طراحی شده است، اقدام به برگزاری مسابقه ایده پردازی در این زمینه کرده است.

شما می توانید ایده های خود را در این مسابقه شرکت دهید و از جوایز آن بهره مند شوید.

لازم به ذکر است که این مسابقه از ایده ی شما محافظت کرده و به طریقی ایده تان را ثبت می نماید.

فرم ثبت نام و اطلاعات بیشتر در سایت انجمن علمی مهندسی پزشکی دانشگاه
اصفهان موجود است.
eng.ui.ac.ir/~bme
 

hassan_niazy

مدیر بازنشسته
چه زود دیر شد

چه زود دیر شد

دوست عزیز سلام
ایده بسیار جالبیه . به نظر من شاخه ای رو مد نظر گرفته اید که باید بیشتر روش کار بشه . ولی فکر کنم با توجه به مهلتش کمی دیر اطلاع رسانی شده ;)
راستی ورودتون رو به تالار مهندسی پزشکی تبریک می گم و امیدوارم که بتونیم در این تالار از تجربیات شما استفاده کنیم . منتها امیدوارم به دو نکته زیر توجه فرمایید .
اول اینکه رسممون در این تالار این هست که ابتدا خودمون رو در تاپیک " اعضای تالار مهندسی پزشکی " معرفی می کنیم . تا دیگر دوستان بتونند با توجه به تخصص و تجربه شما به طور متقابل با شما در تعامل باشند .
دوم اینکه سعی می کنیم برای حفظ نظم تالار و سهولت پیدا کردن مطالب در مراجعات بعدی هر تاپیک را در جای خودش بزنیم . همچنین برای ارسال پستهای خبری ، آگهی های استخدامی ، معرفی خود و همچنین طرح سوالات از تاپیک های موجود که مهم شده اند و همواره در ابتدای تالار نمایش داده می شوند استفاده کنیم .
در همین راستا این تاپیک که به عنوان یک خبر و رویداد علمی و تحقیقاتی محسوب می شود ، با اجازه شما به تاپیک " اخبار جدید و تازه های مهندسی پزشکی " انتقال می یابد . البته با توجه به اینکه اصولا ما اعضای تالار ، خیلی هوای هم رو داریم و دوست نداریم دوستان جدید اول کار ازمون دلخور بشند ، لینکش رو تا دو روز حذف نمی کنیم .یعنی تا دو روز تاپیکتون نو هر دو جا هست ولی بعد از دو روز می تونید یادداشتتون رو در تاپیک ذکر شده پیدا کنید .
به هر حال منتظر فعالیت روز افزون شما هستیم
موفق و پیروز باشید
 

minoo m.pezeshki

عضو جدید
فرمایش شما متین!

فرمایش شما متین!

ببخشید که قوانین اینجارو نمیدونستم
حتما پیشنهادات اجرا میشه:w05:
 

minoo m.pezeshki

عضو جدید
دوست عزیز سلام
ایده بسیار جالبیه . به نظر من شاخه ای رو مد نظر گرفته اید که باید بیشتر روش کار بشه . ولی فکر کنم با توجه به مهلتش کمی دیر اطلاع رسانی شده ;)

درسته که یخورده دیر شده ولی بعضی دوستان هستند که ایده ای داشتنداما جایی برای ارائه آن نداشتند.
شاید این فرصت مناسبی باشه برای نشان دادن خلاقیت خود به همه و برطرف کردن نیاز نیازمندان و کسانی که چشم به راه حرکت ما مهندسان پزشک هستند.
در اصل این یک جشنواره بوده به اسم جشنواره خانه هوشمند که طرح ها را در مرحله ساخت شرکت میدهند. مسابقه ایده در کنار آن و فقط برای ارائه یک طرح کارامد در این زمینه است.
این رو هم باید بگم که این اولین سال برگزاری خانه هوشمنده و سالهای دیگه هم برگزار خواهد شد(انشاالله)
اگر سوال دیگه ای هم باشه خوشحال میشم بپرسید:smile:
 
بالا