ابهاماتی در باب کمک به فلسطین

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان عزیز من این متن رو خودم هنوز کامل نخوندم و میزارم اینجا تا باهم بخونیمش این یعنی اینکه من اینو فعلا به عنوان یک خبر عنوان می کنم و رد یا قبولش هنوز از طرف من مشخص نیست ولی خوب حتما قبولیتش بیشتر بوده که گذاشتمش اینجا
منظورم اینه اگه سوالی پرسیدید و جواب ندادم کمی حوصله کنید
ممنون
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
۵ شهريور ۱۳۸۹
دکتر امیر امامت
مسئله کمک به فلسطین از روزهای آغازین انقلاب اسلامی پرسش ها و ابهاماتی را مطرح نموده است.طی سالها و به خصوص ماههای اخیر چنین ابهاماتی منجر به ایجاد رویکردی منفی در برابر مسئله کمک به فلسطین و حتی سایر مسلمانان در اذهان برخی از ایرانیان شده است.سر آغاز رویکرد را می توان در مناظره معروف تلویزونی دانست که در آن آقای موسوی نسبت به واکنش های حمایتی آقای رئیس جمهور نسبت به فلسطین اعتراضاتی را بیان داشت.به هر صورت نقطه اوج این رویکرد منفی در ایمیلهای منتشر شده ، سایتها و سپس روز قدس سال 88 خود را نشان داد.آنجا که مشخص شد عده ای از ایرانیان به هر حال سوالات و ابهاماتی را در مورد فلسطین قابل طرح دانسته و با منطق و یا بی منطق با رویکرد کمک به فلسطین ، لبنان و دیگران مخالف هستند. این نوشتار در پی بررسی ابهامات موجود در مسئله کمک به فلسطین و لبنان و دیگر مسلمانان می باشد. با اینکه نگارنده معتقد است اکثریت قریب به اتفاق این منتقدان به دنبال دلیل نیستند اما بر این باور است که بررسی چنین ابهاماتی لااقل می تواند لااقل اندک کمکی به این بحث چه از دید موافقان و چه از دید مخالفان باشد.

عمده ابهامات مطرح شده به شرح زیر قابل طرح هستند که به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداخته می شود:





الف ) چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست.

طی این استدلال برخی بر این عقیده اند تازمانی که ما در داخل ایران فقیر داریم چرا باید به فلسطینی ها و لبنانی ها کمک کنیم؟چنین سوالی دارای یک اشتباه منطقی است . در این سوال چنین استدلال شده است که مشکل فلسطین و لبنان از نوع مشابه با مشکل ایرانیان فقیر می باشد در صورتی که این طور نیست.مسئله کمک به فلسطین و لبنان موضوع کمک به فقیر نیست که ما بگوییم چرا در حالی که در ایران فقیر داریم باید برویم به فقرای دیگران کمک کنیم.موضوع کمک به فلسطین کمک به مظلوم در برابر ظالم است نه فقیر.موضوع این است که عده ای در حال ظلم به عده ای دیگر هستند.در واقع چنین ضرب المثلی ( هر چند هر ضرب المثلی حجت نیست )به هیچ وجه در اینجا واجد کاربرد نیست چرا که در این مثل مشکل خانه و مسجد از یک جنس است که این مشکل نداشتن چراغ است اما در مسئله کمک به فلسطین و فقرای ایران مسئله این است که عده ای در ایران فقیر هستند و لی در فلسطین عده ای تحت ظلم هستند.بر فرض که برادر ما در خانه گرسنه باشد اما زورگویی در حال دزدی و قتل همسایه ماست آیا با این استدال که باید به برادر کمک کنیم نباید به همسایه کمک کرد؟در واقع اصلا موضوع در اینجا اصلا از یک جنس نیست.کمکهای ایران به فلسطین و لبنان بیش از اینکه نقدی و مادی باشد کمکهای معنوی و حمایتی بوده است. جالب است بدانیم که کمکهای مالی ایران به فلسطین بعد از کشورهایی مثل عربستان ، مالزی و ترکیه می باشد.





ب) چرا به فلسطین و لبنان کمک مالی و مادی می شود؟


ممکن است پس از طرح مسئله بالا گفته شود بالاخره چه کم چه زیاد ما نباید حتی ذره ای به فلسطین و لبنان کمک مالی و مادی صورت دهیم چون خود در ایران فقیر داریم. در پاسخ این گروه باید این سوال پاسخ داده شود که مبنای کمک چیست؟آیا مبنای کمک به دیگران نیاز است یا ملیت ؟از نظر دینی و انسانی کمک به فقیر فلسطینی همانقدر اهمیت دارد که کمک به فقیر ایرانی اهمیت دارد.با این وجود اگر دولت ایران در کمک به فقرایش اهمال کرد و سپس پولهای فراوان به دیگران ارزانی داشت آن وقت شاید بتوان گفت بالاخره مردم ایران تحت سرپرستی دولت ایران هستند اما مردم فلسطین یا لبنان خیر. جالب اینجاست که چنین منتقدانی فقرای ایرانی را حتی دارای صلاحیت برای رای دادن هم نمی دانند و یکی از انتقادات آنها به دولت این است که چرا تعداد افراد تحت سرپرستی کمیته امداد را افزایش داده است.





ج ) چرا وقتی برخی از آنها با کمک ما مخالف هستند باید به آنها کمک کنیم؟


این استدال ریشه در عدم دقت در دسته بندی های داخل یک جامعه دارد. فرض کنیم جامعه ای که در برابر یک ظلم قرار گرفته دارای دو گروه باشد. گروه اول راه مقاومت در برابر ظلم را در پیش گرفته و گروه دوم به خاطر هزینه های زیاد و ترس راه سازش و کوتاه آمدن . بر مبنای کمک به مظلوم طرف سوم ملزم است که به گروه مقاوم کمک کند.اگر گروه مقاوم از این کمک استقبال نکند باید این کمک متوقف شود ولی اگر گروه سازشکار مخالف باشد مسئله متفاوت است. هم اکنون غزه مقاومت و کرانه باختری سازش را در پیش گرفته . برپایی استدلال بر این پایه که چون افراد کرانه باختری و یا دیگران با کمک به مقاومان مخالف هستند نمی توان کمک به غزه را قطع نمود.در واقع ما به طرف دعوا که حماس و غزه باشد کمک می کنیم و مخالفت افرادی که در درگیری نیستند مشروعیتی برای خواسته شان باقی نمی گذارد.مطمئنا اگر این کمکها منجر به پیروزی طرف مقاومت شود گروه سازشکار و ترسو نیز با این کمکها موافقت خواهند نمود.پایان این کمکها هنگامی خواهد بود که حتی گروه مقاوم نیز تصمیم به صلح با ظالم را بگیرد که در آن صورت کاسه داغتر از آش شدن خطایی بسیار بزرگ خواهد بود.بر همین استدلال گرفتن عکسهایی از فلسطینیان که سازش می خواهند و یا نشان دادن افرادی که مخالفت کمک را اعلان می دارند هیچ دلیلی برای قطع کمک به مقاومان نخواهد بود.حتی هنگامی که همه مظلومان فلسطین به خاطر ترس و هزینه زیاد رضایت به ظلم بدهند اگر طرف سوم بتواند ظالم را کاملا شکست دهد این وظیفه بر او واجب است چون رضایت مظلوم تحت فشار است ولی اگر قدرت طرف سوم بر ظالم نمی چربد و کمک او وضع مظلوم را بدتر می کند کمک منطقی نیست. در هر صورت در حال حاضر عده زیاد و حتی اکثریتی قائل به مقاومت هستند.





د ) کمک به فلسطین چه سودی به حال ما دارد؟


در برخی از موارد چنین مطرح می شود که کمک به آنها چه سودی به حال ما دارند.برخی از افراد نیز در این حالت به این دام می افتند که برای این کار سودهایی بتراشند.چنین سوالی از پایه ویران است چرا که کمک به دیگران می بایست بی هیچ چشم داشتی و بدون هیچگونه منتی صورت گیرد.در اسلام اصل بر نیت است و به همین جهت ما از کمک به مظلوم نباید هیچ چشم داشتی داشته باشیم.البته اگر این کار در آینده سودی هم برای کشور داشته باشد باید از آن استقبال نمود ولی مشروط نمودن کمک به دیگران از جوانمردی نبوده و خلاف دستورات دینی است.با این حال همانطور که عده ای هم بر می شمارند کمک به چنین گروههایی در فلسطین ، لبنان ، سوریه و عراق ممکن است منافعی نیز نصیب ما صورت دهد.
با این همه مهمترین فایده این کمکها می تواند ایجاد اتحاد بین هم کیشان مسلمان ( با فلسطینیان ) و با هم مذهبان ( در لبنان و سوریه باشد ) چنین رفتارهایی در دراز مدت موجب استحکام دوستی بین ما و دیگران شده و ریشه های بد بینی را خشک می کند.رویکردهای تفرقه آمیز همواره موجب جدایی هر چه بیشر ما از یکدیگر شده است و نتیجه این می شود که به عنوان مثال وهابی ها حتی اسرائیل را بهتر از ما تشخیص می دهند و یا اینکه کشتن هر شیعه را موجب سعادت خود می دانند.از وهابی و سلفی که بگذریم لااقل با سایر مذاهب اسلامی و خصوصوا شیعیان می بایست ایجاد اتحاد و نزدیکی نمود.






ن ) چرا وقتی به مسلمانان کمک می کنیم ، آنها بر خلاف منافع ما عمل می کنند؟


امروزه هم در ایران هم در فلسطین و هم در سوریه و لبنان به مدد اختلاف افکنی غرب دو گروه وجود دارد که یکی موافق نزدیکی و دیگری مخالف آن است.تبلیغات در تمامی این کشورها به صورتی است که گفته می شود عامل تمامی بدبختی ما دیگری است. در لبنان و در انتخاات سال گذشته عامل بدبختی ها سوریه و ایران معرفی می شد و در ایران نیز از سوی گروه سبز عامل بدبختی لبنان و دیگران.در آن کشورها بیان می شود که چرا اسرائیل تنها به لبنان و غزه حمله می کند؟چرا به اردن و مصر حمله نمی کند؟چون ما عامل ایران شده ایم و این ایران است که موجب سختی ماست و در ایران هم به همین صورت استدلال مطرح می شودنتیجه این اختلاف افکنی که روش همیشگی "تفرقه بینداز و حکومت کن " غرب بوده است جدایی مسلمانان و حتی هم مذهبان از یکدیگر است.
بر همین مبنا وقتی دولت فعلی لبنان که مخالف حضور ایران و حضور غرب است به قطع نامه تحریم ایران رای ممتنع می دهد فریاد عده ای بلند می شود که این همه کمک کردید این هم نتیجه اش اما غافل از اینکه رای داده شده توسط دولتی داده شده است که مخالف ایران است.همچنین کشور بوسنی هم به خاطر اینکه به مدد عدالت امریکا اختیار یک سوم کشور در دست مسلمانان است به ضد ایران رای می دهد فریاد این عده بلند می شود که دستمزدتان را از بوسنی گرفتید!!
همین حالت با حکومت محمود عباس در فلسطین نیز وجود دارد.این موضوع مثل این است که لبنانی هایی که شهرشان آماج بمباران قرار گرفت بگویند این همه به خاطر نزدیکری به ایران ضربه دیدیم حالا در ایران شعار می دهند نه غزه نه لبنان جان فداری ایران
غافل از اینکه گروه مخالف کمک و وحدت ، خواسته یا ناخواسته به نفع دشمن کار می کند عامل این جدایی هاست
سوالی که مطرح است این است از این جدایی چه کسی سود می برد؟آیا وقتی مسلمانان را از هم جدا کرده اند این امر موجب ضعف آنها نشده است؟اگر اتحاد بد است چرا خود طی پیمان نامه ای اتحادیه اروپا را در اروپا و اتحادیه نفتا را در آمریکای شمالی تشکیل داده اند؟آیا مرگ خوب است اما برای مسلمانان ؟
آیا ما از غربی های سودگرا و مادی گرا بدتریم که برای نگه داشتن اتحادیه خود به یونان و بلغارستان و دیگران کمکهای مستقیم مالی و غیر مالی می کنند؟آیا این روش آنها اسلامی تر از ما نیست؟
متاسفانه همواره در تمام کشورهای اسلامی گروهی هم آگاهانه و یا مزدورانه به این اختلاف دامن مزده اند و می زنند.ا




نتیجه :

از نظر انسانی کمک به دیگران تنها مبنایی که می شناسد نیاز می باشد.ملیت مبنا و اولویتی برای کمک به دیگران ایجاد نمی کند.از نظر حقوقی با فرض پذیرش مبنای ملیت و سرپرستی دولت بر مردم خویش باز هم جنس کمک به فقرا در ایران و کمک به مظلوم در فلسطین و لبنان از یک جنس نیست.در زمینه فقر نیز وجود فقر در ایران جوازی برای عدم کمک به سایر فقرای غیر ایرانی نیز ایجاد نمی کند. در بهترین حالت چنین موضوعی ایجاد اولویت می کند چرا که در غیر این صورت به خاطر تمام نشدن کامل فقر در ایران هیچگاه نباید به دیگران کمک نمود.این مشکل هنگامی نمود پیدا می کند که میزان فقر بسته به شرایط اقتصادی و ادراکی در یک جامعه دارد که همواره چنین ادراکی عده ای را فقیر خواهد دانست هر چند که فقیر در یک جامعه برای جامعه دیگر متمول به حساب آید.
گروههایی که در تمامی کشورهای اسلامی به بهانه های مختلف در صدد جدایی هستند دانسته یا نادانسته در جهت روش تفرقه بینداز و حکومت کن غرب قرار گرفته اند. و این در حالی است که غرب با داشتن اختلافاتی بیشتر از اختلافات بین مسلمانان طی قراردادهایی در صدد اتحاد بین خود می باشد و نمونه آن اتحادیه اروپاست.تشکیل این اتحادیه حتی به قیمت هزینه هایی برای کشورهای قدرتمند تر دنبال می شود و حتی در موافق بسیاری کمکهای مالی زیادی از سوی کشورهای ثروتمند به کشورهای ضعیفتر صورت می گیرد تا این اتحادیه پابرجا بماند.آیا مرگ خوب است تنها برای همسایه؟آیا آنها که جزء مکتب سودگرا و لیبرال هستند باید برای اتحادشان به دیگران کمکهای فراوان داشته باشند اما ما که مسلمانیم و بر اساس دستورات اسلامی باید به هم نوع کمک کنیم نباید این کاری صورت دهیم ؟آیا پیامبر نفرموده اند که هر کس صبح کند و به فکر هم کیشان مسلمانش نباشد مسلمان نیست؟
کمک به فلسطین و لبنان هنگامی باید قطع شود که ظلم در آن دیار به پایان برسد نه اینکه عده ای سازشکاریا ترسو و یا خائن بخواهند. آن هنگام که علی علیه السلام می فرماید " یاور مظلوم باش و دشمن ظالم"
 
آخرین ویرایش:

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
حق با اقا مصطفي ست و متن طولانيه و حوصله ميخواد خوندنش .

هر وقت اينجور دلسوزيها براي فلسطيني ها رو ميبينم يك سئوالي هميشه در ذهن من ايجاد ميشه .

چرا عمدتا بايد به فلسطيني ها كمك كنيم ؟؟ مگر مسلمانهاي چيني كه اخيرا بسيار از طرف دولت مركزيشون سركوب شدند مسلمان نيستند كه دولت ايران حتي از حمايت لفظي به اونها هم خودداري كرد چه برسه كمك مالي ؟

ايا مردم چچن مسلمان نيستند كه مدتهاست تحت شديدترين سركوبها از طرف دولت روسيبه قرار دارند و حكومت ايران كوچكترين حمايتي از اونها نكرده ؟

و نظير اين مثالها رو فراوان ميشه گفت .

پس ميبينيم كه برخلاف نظر استارتر محترم اين تاپيك و هم فكرانشون قضيه كمك به فلسطينيها اصلا جنبه انسان دوستانه و لزوم كمك به مسلمانان و كمك به مظلومين و اينجور چيزها نيست بلكه همش تابع يك سياست كثيف هستش كه بسيار مسائل در پشت اون نهفته هست .

قبلا هم در تاپيك ديگري گفتم : همه چيز در اين مملكت در سايه سياه سياست قرار داره حتي اين كمك هاي بظاهر انسان دوستانه .
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این مورد من فقط یه مثال بزنم

در اوج درگیری آمریکا در جنگ جهانی دوم این کشور کمک های مالی و نظامی بعضا بلاعوض به کشور شوروی کرد که اصلا اشغال ایران برای ارسال همین کمک ها بود .

اونجا اصلا این تز که " چراغی که به خانه رواست ... " مطرح نبود چون آمریکا کاملا منافعش رو در حمایت از شوروی در برابر آلمان میدید ؛ هرچند میدونست شوروی براش متحد دائمی نخواهد بود .

حالا منافع جمهوری اسلامی ایران در گرو حمایت از حزب الله و حماس قرار داره و این خیلی بدیهیه
 

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز

حالا منافع جمهوری اسلامی ایران در گرو حمایت از حزب الله و حماس قرار داره و این خیلی بدیهیه

در مورد اين جمله تون موافقم ولي با يك تغيير كوچيك :smile:

منافع جمهوري اسلامي ايران خير ! بلكه منافع گروهي خاص با مقاصد خاص ! :razz:

اگه بخوام واضحتر بگم مديران محترم قيچيش مي كنند . :smile:
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
ايا مردم چچن مسلمان نيستند كه مدتهاست تحت شديدترين سركوبها از طرف دولت روسيبه قرار دارند و حكومت ايران كوچكترين حمايتي از اونها نكرده ؟

و نظير اين مثالها رو فراوان ميشه گفت .

اینکه این مثال های اصلا موضوعیت نداره کاملا مشخصه ! من نمیدونم با چه معیارهایی قضایایی مثل چچن یا دارفور با فلسطین مقایسه میشه ؟!

چچن الان یک کشور مستقل به پایتختی گروزنیه . اینم پرچمش :



این کشور سالها برای به دست آوردن استقلال مبارزه کرد که خب هر ملتی برای استقلالش مبارزه کرده و ربطی به مسلمان بودن و نبودن نداره و مسلما هر حکومتی هم در مقابل استقلال بخشی از خودش مقاومت کرده . ولی الان یک کشور مستقل شده که دارند مردمش زندگی عادی خودشون رو میکنند .


باز اگه مثال شما بوسنی و قتل عام مسلمان ها توسط صرب ها بود یه چیزی ...
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد اين جمله تون موافقم ولي با يك تغيير كوچيك :smile:

منافع جمهوري اسلامي ايران خير ! بلكه منافع گروهي خاص با مقاصد خاص ! :razz:

اگه بخوام واضحتر بگم مديران محترم قيچيش مي كنند . :smile:

شک نکنید اگه گارد ایران ( که همون حزب الله است ) جلوی اسراییل باز بشه اون موشکی که به سمت ما شلیک میشه هیچ تفاوتی براش نداره که قربانیش از چه گروهی با چه منافع خاصیه !
 

reza4321

عضو جدید
کاربر ممتاز
حق با اقا مصطفي ست و متن طولانيه و حوصله ميخواد خوندنش .

هر وقت اينجور دلسوزيها براي فلسطيني ها رو ميبينم يك سئوالي هميشه در ذهن من ايجاد ميشه .

چرا عمدتا بايد به فلسطيني ها كمك كنيم ؟؟ مگر مسلمانهاي چيني كه اخيرا بسيار از طرف دولت مركزيشون سركوب شدند مسلمان نيستند كه دولت ايران حتي از حمايت لفظي به اونها هم خودداري كرد چه برسه كمك مالي ؟

ايا مردم چچن مسلمان نيستند كه مدتهاست تحت شديدترين سركوبها از طرف دولت روسيبه قرار دارند و حكومت ايران كوچكترين حمايتي از اونها نكرده ؟

و نظير اين مثالها رو فراوان ميشه گفت .

پس ميبينيم كه برخلاف نظر استارتر محترم اين تاپيك و هم فكرانشون قضيه كمك به فلسطينيها اصلا جنبه انسان دوستانه و لزوم كمك به مسلمانان و كمك به مظلومين و اينجور چيزها نيست بلكه همش تابع يك سياست كثيف هستش كه بسيار مسائل در پشت اون نهفته هست .

قبلا هم در تاپيك ديگري گفتم : همه چيز در اين مملكت در سايه سياه سياست قرار داره حتي اين كمك هاي بظاهر انسان دوستانه .
شما اگه نقدی بر این جوابها داری ارائه کن.که نداشتی.اونم جواب داره اما فعلا همین ها رو مطالعه کنید خوبه.
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون فیاض جان بابت مطلب قشنگت ولی کاشکی هرکدومش رو جدا جدا میذاشتی، چون اینجوری کسی همش رو نمی خونه طولانیه، هر کدوم رو جدا میذاشتی یک کم هم راجبش بحث میکردیم...

تا حدودی اصلاح شد
 

hamed-Gibson

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالب بود و تا حدودی قضیه رو روشن کرد ولی من نمیدونم پولی رو که باید واسه آباد کردن مملکت خرج کرد چرا باید خرج خرید سلاح کرد تا در منطقه اونا کرد و جنگ اونا دامن زد.حتما میدونید که ما فقط با گروههای نظامی فلسطینی و لبنانی همراهی میکنیم و کمکی به حل بحران از طریق گفتگو نمیکنیم.فقط تحریک برای نابودی اسرائیل میکنیم.اما ما نه تنها از کمک باکی نداریم،بلکه آئین ما آئین مهرورزی است و به نیازمندان کمک میکنیم.همانطور که به سیل زدها و آسیب دیدگان بلایای طبیعی و مسدومین و زیاندیدگان جنگ کمک میکنیم اما کمک کردن به دامن زدن بر اختلافات در منش ما نیست.ما راه حل میدیم نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنیم.
 
  • Like
واکنش ها: eder

hemmat27

عضو جدید
جالب بود و تا حدودی قضیه رو روشن کرد ولی من نمیدونم پولی رو که باید واسه آباد کردن مملکت خرج کرد چرا باید خرج خرید سلاح کرد تا در منطقه اونا کرد و جنگ اونا دامن زد.حتما میدونید که ما فقط با گروههای نظامی فلسطینی و لبنانی همراهی میکنیم و کمکی به حل بحران از طریق گفتگو نمیکنیم.فقط تحریک برای نابودی اسرائیل میکنیم.اما ما نه تنها از کمک باکی نداریم،بلکه آئین ما آئین مهرورزی است و به نیازمندان کمک میکنیم.همانطور که به سیل زدها و آسیب دیدگان بلایای طبیعی و مسدومین و زیاندیدگان جنگ کمک میکنیم اما کمک کردن به دامن زدن بر اختلافات در منش ما نیست.ما راه حل میدیم نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنیم.
دوست عزيز يه بار ديگه هم من پيشنهاد كردم براي اينكه ذهنتون روشن بشه در اين قضيه اين سخنراني از دكتر عباسي رو گوش بديد!
حديث داريم از امام علي (عليه السلام) نقل به مضمون كه ببين طرفت چي ميگه نگاه نكن كه كيه، ببين حرفش چيه.
شما هم اگه با دكتر عباسي مشكل داري يا خودشو قبول نداري دليل نميشه كه حرفهاشو گوش ندي. پيشنهاد ميكنم حتما گوش بده ذهنت روشن ميشه!
اينم لينك سخنراني:http://mobarezclip.com/1699053.htm
 

سنگر

عضو جدید
جالب بود و تا حدودی قضیه رو روشن کرد ولی من نمیدونم پولی رو که باید واسه آباد کردن مملکت خرج کرد چرا باید خرج خرید سلاح کرد تا در منطقه اونا کرد و جنگ اونا دامن زد.حتما میدونید که ما فقط با گروههای نظامی فلسطینی و لبنانی همراهی میکنیم و کمکی به حل بحران از طریق گفتگو نمیکنیم.فقط تحریک برای نابودی اسرائیل میکنیم.اما ما نه تنها از کمک باکی نداریم،بلکه آئین ما آئین مهرورزی است و به نیازمندان کمک میکنیم.همانطور که به سیل زدها و آسیب دیدگان بلایای طبیعی و مسدومین و زیاندیدگان جنگ کمک میکنیم اما کمک کردن به دامن زدن بر اختلافات در منش ما نیست.ما راه حل میدیم نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنیم.
مگه اسرائیل اصلا اهل گفتگو و سازش هم هس که ما خبر نداشتیم؟!
 

Sarp

مدیر بازنشسته
الف ) چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست.

طی این استدلال برخی بر این عقیده اند تازمانی که ما در داخل ایران فقیر داریم چرا باید به فلسطینی ها و لبنانی ها کمک کنیم؟چنین سوالی دارای یک اشتباه منطقی است . در این سوال چنین استدلال شده است که مشکل فلسطین و لبنان از نوع مشابه با مشکل ایرانیان فقیر می باشد در صورتی که این طور نیست.مسئله کمک به فلسطین و لبنان موضوع کمک به فقیر نیست که ما بگوییم چرا در حالی که در ایران فقیر داریم باید برویم به فقرای دیگران کمک کنیم.موضوع کمک به فلسطین کمک به مظلوم در برابر ظالم است نه فقیر.1 . موضوع این است که عده ای در حال ظلم به عده ای دیگر هستند.در واقع چنین ضرب المثلی ( هر چند هر ضرب المثلی حجت نیست )به هیچ وجه در اینجا واجد کاربرد نیست چرا که در این مثل مشکل خانه و مسجد از یک جنس است که این مشکل نداشتن چراغ است اما 2 . در مسئله کمک به فلسطین و فقرای ایران مسئله این است که عده ای در ایران فقیر هستند و لی در فلسطین عده ای تحت ظلم هستند.بر فرض که برادر ما در خانه گرسنه باشد اما زورگویی در حال دزدی و قتل همسایه ماست آیا با این استدال که باید به برادر کمک کنیم نباید به همسایه کمک کرد؟در واقع اصلا موضوع در اینجا اصلا از یک جنس نیست.3 . کمکهای ایران به فلسطین و لبنان بیش از اینکه نقدی و مادی باشد کمکهای معنوی و حمایتی بوده است. جالب است بدانیم که کمکهای مالی ایران به فلسطین بعد از کشورهایی مثل عربستان ، مالزی و ترکیه می باشد.

گفتی اینا رو کی گفته ؟
سگن سگای قدیم
هیشکی نمیتونست رو دستشون بلن شه
البته احتمال داره آدمای امروزی پیشرفت کرده اند و سگها هنوز درجا میزنن !

1 و 2 . مظلوم با مظلوم چه تفاوتی داره ؟
ممکنه جواب این باشه که تفاوتی ندارند .
و یا جواب این باشه که برادران دینی و مذهبی مون از بقیه کمی به ما نزدیکترند .

به هر حال از نظر شخص من مظلوم با مظلوم تفاوتی نداره .
ولی از نگاه اقایون (فرض کنید نا آقایون) تفاوت هست . اون هم نه از نوع دینی و برادری و . . .!
اگه مظلوم مظلومه چرا باید یوزر "زیگفرید" از چچن و چین مثال بزنه ولی از بدترین نسل کشی قرن و چن تا هم قطعنامه صادر شده واسش و خودشون هم برادران دینی ما حساب میشن و شیعه هم هستند و بغل گوشمون هم هستند ، خبر نداشته باشه ؟
چون همیشه ایران این نسل کشی رو نه تنها همیشه پنهان کرده از ملتش ، بلکه به طرف متخاصم اسلحه هم میفروشه و همیشه ازشون به طور مستقیم و غیرمستقیم حمایت کرده .
منظورم قره باغ هست !!!

کسانی که پست دوم رو تایید میکنند نمیدونم یا خواب هستند ، یا واقعا نا آگاهن ، یا خودشون رو به خواب زدند ، یا وجدان ندارن که این حرفا رو تایید میکنند !

3 . بله بقیه کشورها هم مثل مالزی و ترکیه و عربستان هم کمک میکنند . ولی کمک اونا با کمکهای ایران زمین تا اسمان تفاوت داره .
چون اونا کمک مالی میفرستن (حالا من از نیتهای سیاسیشون دقیق خبر ندارم ) . وی ایران کمک معنوی میکنه . مثل ارسال اسلحه و نیروی نظامی و تعلیم نیروهای چریکی و . . . (این نوع کمک اسمش کمک معنویه)

ممکن است پس از طرح مسئله بالا گفته شود بالاخره چه کم چه زیاد ما نباید حتی ذره ای به فلسطین و لبنان کمک مالی و مادی صورت دهیم چون خود در ایران فقیر داریم. در پاسخ این گروه باید این سوال پاسخ داده شود که مبنای کمک چیست؟1 . آیا مبنای کمک به دیگران نیاز است یا ملیت ؟از نظر دینی و انسانی کمک به فقیر فلسطینی همانقدر اهمیت دارد که کمک به فقیر ایرانی اهمیت دارد.2 . با این وجود اگر دولت ایران در کمک به فقرایش اهمال کرد و سپس پولهای فراوان به دیگران ارزانی داشت آن وقت شاید بتوان گفت بالاخره مردم ایران تحت سرپرستی دولت ایران هستند اما مردم فلسطین یا لبنان خیر. 3 . جالب اینجاست که چنین منتقدانی فقرای ایرانی را حتی دارای صلاحیت برای رای دادن هم نمی دانند و یکی از انتقادات آنها به دولت این است که چرا تعداد افراد تحت سرپرستی کمیته امداد را افزایش داده است.
1 . از نظر من نیاز .
ولی از نظر شما معیار کمک ، سیاست هست !

2 . نه که اهمال نکرده !!!!!!!!

3 . آهان
یه دفه میگفتی طرف صحبتم با آقایون موسوی و . . . هست نه جواب دادن به سوالات و ابهامات ملت ایران !
اگه اینو از اول میگفتی فیاض هم سخنانت رو کپی نمیکرد تو باشگاه مهندسان !
فرافکنی !
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام خیلی روشن چارچوب حمایت از مظلوم رو مشخص کرده .

تکلیف اسلامی مسلمانان است که اگر کسی مظلوم واقع شد باید به او کمک کرد .
ما طرفدار مظلوم هستیم . هرکس در هر کجا که مظلوم باشد ، ما طرفدار او هستیم و فلسطینی ها مظلوم هستند . اسراییل به آنها ظلم کرده است ، به همین جهت ما طرفدار آنها هستیم .
ما بار دیگر پشتیبانی بی دریغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانی اعلام میذاریم و اشغال اشغالگران را شدیدا محکوم مینماییم . ما مسلمانیم و شرق و غرب برایمان مطرح نیست .
ما از مظلوم دفاع میکنیم و بر ظالم میتازیم . این یک وظیفه اسلامی است .

صحیفه امام / ج 5 / ص 143 ، 148
صحیفه امام / ج 12 / ص 138

 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
۵ شهريور ۱۳۸۹
دکتر امیر امامت
مسئله کمک به فلسطین از روزهای آغازین انقلاب اسلامی پرسش ها و ابهاماتی را مطرح نموده است.طی سالها و به خصوص ماههای اخیر چنین ابهاماتی منجر به ایجاد رویکردی منفی در برابر مسئله کمک به فلسطین و حتی سایر مسلمانان در اذهان برخی از ایرانیان شده است.سر آغاز رویکرد را می توان در مناظره معروف تلویزونی دانست که در آن آقای موسوی نسبت به واکنش های حمایتی آقای رئیس جمهور نسبت به فلسطین اعتراضاتی را بیان داشت.به هر صورت نقطه اوج این رویکرد منفی در ایمیلهای منتشر شده ، سایتها و سپس روز قدس سال 88 خود را نشان داد.آنجا که مشخص شد عده ای از ایرانیان به هر حال سوالات و ابهاماتی را در مورد فلسطین قابل طرح دانسته و با منطق و یا بی منطق با رویکرد کمک به فلسطین ، لبنان و دیگران مخالف هستند. این نوشتار در پی بررسی ابهامات موجود در مسئله کمک به فلسطین و لبنان و دیگر مسلمانان می باشد. با اینکه نگارنده معتقد است اکثریت قریب به اتفاق این منتقدان به دنبال دلیل نیستند اما بر این باور است که بررسی چنین ابهاماتی لااقل می تواند لااقل اندک کمکی به این بحث چه از دید موافقان و چه از دید مخالفان باشد.

عمده ابهامات مطرح شده به شرح زیر قابل طرح هستند که به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداخته می شود:





الف ) چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست.

طی این استدلال برخی بر این عقیده اند تازمانی که ما در داخل ایران فقیر داریم چرا باید به فلسطینی ها و لبنانی ها کمک کنیم؟چنین سوالی دارای یک اشتباه منطقی است . در این سوال چنین استدلال شده است که مشکل فلسطین و لبنان از نوع مشابه با مشکل ایرانیان فقیر می باشد در صورتی که این طور نیست.مسئله کمک به فلسطین و لبنان موضوع کمک به فقیر نیست که ما بگوییم چرا در حالی که در ایران فقیر داریم باید برویم به فقرای دیگران کمک کنیم.موضوع کمک به فلسطین کمک به مظلوم در برابر ظالم است نه فقیر.موضوع این است که عده ای در حال ظلم به عده ای دیگر هستند.در واقع چنین ضرب المثلی ( هر چند هر ضرب المثلی حجت نیست )به هیچ وجه در اینجا واجد کاربرد نیست چرا که در این مثل مشکل خانه و مسجد از یک جنس است که این مشکل نداشتن چراغ است اما در مسئله کمک به فلسطین و فقرای ایران مسئله این است که عده ای در ایران فقیر هستند و لی در فلسطین عده ای تحت ظلم هستند.بر فرض که برادر ما در خانه گرسنه باشد اما زورگویی در حال دزدی و قتل همسایه ماست آیا با این استدال که باید به برادر کمک کنیم نباید به همسایه کمک کرد؟در واقع اصلا موضوع در اینجا اصلا از یک جنس نیست.کمکهای ایران به فلسطین و لبنان بیش از اینکه نقدی و مادی باشد کمکهای معنوی و حمایتی بوده است. جالب است بدانیم که کمکهای مالی ایران به فلسطین بعد از کشورهایی مثل عربستان ، مالزی و ترکیه می باشد.





ب) چرا به فلسطین و لبنان کمک مالی و مادی می شود؟


ممکن است پس از طرح مسئله بالا گفته شود بالاخره چه کم چه زیاد ما نباید حتی ذره ای به فلسطین و لبنان کمک مالی و مادی صورت دهیم چون خود در ایران فقیر داریم. در پاسخ این گروه باید این سوال پاسخ داده شود که مبنای کمک چیست؟آیا مبنای کمک به دیگران نیاز است یا ملیت ؟از نظر دینی و انسانی کمک به فقیر فلسطینی همانقدر اهمیت دارد که کمک به فقیر ایرانی اهمیت دارد.با این وجود اگر دولت ایران در کمک به فقرایش اهمال کرد و سپس پولهای فراوان به دیگران ارزانی داشت آن وقت شاید بتوان گفت بالاخره مردم ایران تحت سرپرستی دولت ایران هستند اما مردم فلسطین یا لبنان خیر. جالب اینجاست که چنین منتقدانی فقرای ایرانی را حتی دارای صلاحیت برای رای دادن هم نمی دانند و یکی از انتقادات آنها به دولت این است که چرا تعداد افراد تحت سرپرستی کمیته امداد را افزایش داده است.





ج ) چرا وقتی برخی از آنها با کمک ما مخالف هستند باید به آنها کمک کنیم؟


این استدال ریشه در عدم دقت در دسته بندی های داخل یک جامعه دارد. فرض کنیم جامعه ای که در برابر یک ظلم قرار گرفته دارای دو گروه باشد. گروه اول راه مقاومت در برابر ظلم را در پیش گرفته و گروه دوم به خاطر هزینه های زیاد و ترس راه سازش و کوتاه آمدن . بر مبنای کمک به مظلوم طرف سوم ملزم است که به گروه مقاوم کمک کند.اگر گروه مقاوم از این کمک استقبال نکند باید این کمک متوقف شود ولی اگر گروه سازشکار مخالف باشد مسئله متفاوت است. هم اکنون غزه مقاومت و کرانه باختری سازش را در پیش گرفته . برپایی استدلال بر این پایه که چون افراد کرانه باختری و یا دیگران با کمک به مقاومان مخالف هستند نمی توان کمک به غزه را قطع نمود.در واقع ما به طرف دعوا که حماس و غزه باشد کمک می کنیم و مخالفت افرادی که در درگیری نیستند مشروعیتی برای خواسته شان باقی نمی گذارد.مطمئنا اگر این کمکها منجر به پیروزی طرف مقاومت شود گروه سازشکار و ترسو نیز با این کمکها موافقت خواهند نمود.پایان این کمکها هنگامی خواهد بود که حتی گروه مقاوم نیز تصمیم به صلح با ظالم را بگیرد که در آن صورت کاسه داغتر از آش شدن خطایی بسیار بزرگ خواهد بود.بر همین استدلال گرفتن عکسهایی از فلسطینیان که سازش می خواهند و یا نشان دادن افرادی که مخالفت کمک را اعلان می دارند هیچ دلیلی برای قطع کمک به مقاومان نخواهد بود.حتی هنگامی که همه مظلومان فلسطین به خاطر ترس و هزینه زیاد رضایت به ظلم بدهند اگر طرف سوم بتواند ظالم را کاملا شکست دهد این وظیفه بر او واجب است چون رضایت مظلوم تحت فشار است ولی اگر قدرت طرف سوم بر ظالم نمی چربد و کمک او وضع مظلوم را بدتر می کند کمک منطقی نیست. در هر صورت در حال حاضر عده زیاد و حتی اکثریتی قائل به مقاومت هستند.





د ) کمک به فلسطین چه سودی به حال ما دارد؟


در برخی از موارد چنین مطرح می شود که کمک به آنها چه سودی به حال ما دارند.برخی از افراد نیز در این حالت به این دام می افتند که برای این کار سودهایی بتراشند.چنین سوالی از پایه ویران است چرا که کمک به دیگران می بایست بی هیچ چشم داشتی و بدون هیچگونه منتی صورت گیرد.در اسلام اصل بر نیت است و به همین جهت ما از کمک به مظلوم نباید هیچ چشم داشتی داشته باشیم.البته اگر این کار در آینده سودی هم برای کشور داشته باشد باید از آن استقبال نمود ولی مشروط نمودن کمک به دیگران از جوانمردی نبوده و خلاف دستورات دینی است.با این حال همانطور که عده ای هم بر می شمارند کمک به چنین گروههایی در فلسطین ، لبنان ، سوریه و عراق ممکن است منافعی نیز نصیب ما صورت دهد.
با این همه مهمترین فایده این کمکها می تواند ایجاد اتحاد بین هم کیشان مسلمان ( با فلسطینیان ) و با هم مذهبان ( در لبنان و سوریه باشد ) چنین رفتارهایی در دراز مدت موجب استحکام دوستی بین ما و دیگران شده و ریشه های بد بینی را خشک می کند.رویکردهای تفرقه آمیز همواره موجب جدایی هر چه بیشر ما از یکدیگر شده است و نتیجه این می شود که به عنوان مثال وهابی ها حتی اسرائیل را بهتر از ما تشخیص می دهند و یا اینکه کشتن هر شیعه را موجب سعادت خود می دانند.از وهابی و سلفی که بگذریم لااقل با سایر مذاهب اسلامی و خصوصوا شیعیان می بایست ایجاد اتحاد و نزدیکی نمود.






ن ) چرا وقتی به مسلمانان کمک می کنیم ، آنها بر خلاف منافع ما عمل می کنند؟


امروزه هم در ایران هم در فلسطین و هم در سوریه و لبنان به مدد اختلاف افکنی غرب دو گروه وجود دارد که یکی موافق نزدیکی و دیگری مخالف آن است.تبلیغات در تمامی این کشورها به صورتی است که گفته می شود عامل تمامی بدبختی ما دیگری است. در لبنان و در انتخاات سال گذشته عامل بدبختی ها سوریه و ایران معرفی می شد و در ایران نیز از سوی گروه سبز عامل بدبختی لبنان و دیگران.در آن کشورها بیان می شود که چرا اسرائیل تنها به لبنان و غزه حمله می کند؟چرا به اردن و مصر حمله نمی کند؟چون ما عامل ایران شده ایم و این ایران است که موجب سختی ماست و در ایران هم به همین صورت استدلال مطرح می شودنتیجه این اختلاف افکنی که روش همیشگی "تفرقه بینداز و حکومت کن " غرب بوده است جدایی مسلمانان و حتی هم مذهبان از یکدیگر است.
بر همین مبنا وقتی دولت فعلی لبنان که مخالف حضور ایران و حضور غرب است به قطع نامه تحریم ایران رای ممتنع می دهد فریاد عده ای بلند می شود که این همه کمک کردید این هم نتیجه اش اما غافل از اینکه رای داده شده توسط دولتی داده شده است که مخالف ایران است.همچنین کشور بوسنی هم به خاطر اینکه به مدد عدالت امریکا اختیار یک سوم کشور در دست مسلمانان است به ضد ایران رای می دهد فریاد این عده بلند می شود که دستمزدتان را از بوسنی گرفتید!!
همین حالت با حکومت محمود عباس در فلسطین نیز وجود دارد.این موضوع مثل این است که لبنانی هایی که شهرشان آماج بمباران قرار گرفت بگویند این همه به خاطر نزدیکری به ایران ضربه دیدیم حالا در ایران شعار می دهند نه غزه نه لبنان جان فداری ایران
غافل از اینکه گروه مخالف کمک و وحدت ، خواسته یا ناخواسته به نفع دشمن کار می کند عامل این جدایی هاست
سوالی که مطرح است این است از این جدایی چه کسی سود می برد؟آیا وقتی مسلمانان را از هم جدا کرده اند این امر موجب ضعف آنها نشده است؟اگر اتحاد بد است چرا خود طی پیمان نامه ای اتحادیه اروپا را در اروپا و اتحادیه نفتا را در آمریکای شمالی تشکیل داده اند؟آیا مرگ خوب است اما برای مسلمانان ؟
آیا ما از غربی های سودگرا و مادی گرا بدتریم که برای نگه داشتن اتحادیه خود به یونان و بلغارستان و دیگران کمکهای مستقیم مالی و غیر مالی می کنند؟آیا این روش آنها اسلامی تر از ما نیست؟
متاسفانه همواره در تمام کشورهای اسلامی گروهی هم آگاهانه و یا مزدورانه به این اختلاف دامن مزده اند و می زنند.ا




نتیجه :

از نظر انسانی کمک به دیگران تنها مبنایی که می شناسد نیاز می باشد.ملیت مبنا و اولویتی برای کمک به دیگران ایجاد نمی کند.از نظر حقوقی با فرض پذیرش مبنای ملیت و سرپرستی دولت بر مردم خویش باز هم جنس کمک به فقرا در ایران و کمک به مظلوم در فلسطین و لبنان از یک جنس نیست.در زمینه فقر نیز وجود فقر در ایران جوازی برای عدم کمک به سایر فقرای غیر ایرانی نیز ایجاد نمی کند. در بهترین حالت چنین موضوعی ایجاد اولویت می کند چرا که در غیر این صورت به خاطر تمام نشدن کامل فقر در ایران هیچگاه نباید به دیگران کمک نمود.این مشکل هنگامی نمود پیدا می کند که میزان فقر بسته به شرایط اقتصادی و ادراکی در یک جامعه دارد که همواره چنین ادراکی عده ای را فقیر خواهد دانست هر چند که فقیر در یک جامعه برای جامعه دیگر متمول به حساب آید.
گروههایی که در تمامی کشورهای اسلامی به بهانه های مختلف در صدد جدایی هستند دانسته یا نادانسته در جهت روش تفرقه بینداز و حکومت کن غرب قرار گرفته اند. و این در حالی است که غرب با داشتن اختلافاتی بیشتر از اختلافات بین مسلمانان طی قراردادهایی در صدد اتحاد بین خود می باشد و نمونه آن اتحادیه اروپاست.تشکیل این اتحادیه حتی به قیمت هزینه هایی برای کشورهای قدرتمند تر دنبال می شود و حتی در موافق بسیاری کمکهای مالی زیادی از سوی کشورهای ثروتمند به کشورهای ضعیفتر صورت می گیرد تا این اتحادیه پابرجا بماند.آیا مرگ خوب است تنها برای همسایه؟آیا آنها که جزء مکتب سودگرا و لیبرال هستند باید برای اتحادشان به دیگران کمکهای فراوان داشته باشند اما ما که مسلمانیم و بر اساس دستورات اسلامی باید به هم نوع کمک کنیم نباید این کاری صورت دهیم ؟آیا پیامبر نفرموده اند که هر کس صبح کند و به فکر هم کیشان مسلمانش نباشد مسلمان نیست؟
کمک به فلسطین و لبنان هنگامی باید قطع شود که ظلم در آن دیار به پایان برسد نه اینکه عده ای سازشکاریا ترسو و یا خائن بخواهند. آن هنگام که علی علیه السلام می فرماید " یاور مظلوم باش و دشمن ظالم"

جالب بود.
خصوصا بند دال
 

hamed-Gibson

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزيز يه بار ديگه هم من پيشنهاد كردم براي اينكه ذهنتون روشن بشه در اين قضيه اين سخنراني از دكتر عباسي رو گوش بديد!
حديث داريم از امام علي (عليه السلام) نقل به مضمون كه ببين طرفت چي ميگه نگاه نكن كه كيه، ببين حرفش چيه.
شما هم اگه با دكتر عباسي مشكل داري يا خودشو قبول نداري دليل نميشه كه حرفهاشو گوش ندي. پيشنهاد ميكنم حتما گوش بده ذهنت روشن ميشه!
اينم لينك سخنراني:http://mobarezclip.com/1699053.htm
من میگم نره تو میگی بدوش
من این دلقک رو قبول ندارم بشینم حرفاشم گوش کنم.
قربون امام علی برم.اما جون من جواب حرف من این بود؟؟؟؟
 

hemmat27

عضو جدید
دوست عزيز!!!!!!!!!!!

دوست عزيز!!!!!!!!!!!

من میگم نره تو میگی بدوش
من این دلقک رو قبول ندارم بشینم حرفاشم گوش کنم.
قربون امام علی برم.اما جون من جواب حرف من این بود؟؟؟؟
داداش من! اولا توهين كردن به كسي كه قبولش نداري هم دور از اخلاقه هم اسلام.
ثانيا شما حرف حق رو بايد بشنوي فرقي نميكنه از دهن كي در بياد ايشون يه سري استدلال مياره كه فقط شما بايد اونارو گوش بدي و راجع بهش فكر كني!
تاكيد ميكنم فكر كني!
همين!
نكنه ميترسي با حرفاش افكار و عقايدت عوض يشه؟
 

devil may cry

عضو جدید
با این توجیهات بعید نیست یه سری از مردم ایران رو بیرون کنند و برادران لبنانی و فلسطینی رو داخل ایران اسکان بدند اینطوری در دسترسترند و کمک کردن و خرج کردن پول نفت راحتر;تمام کشورهایی که از گروهکهای داخل ایران حمایت میکردند توریست بودند و هستند ولی ما که از حماس و .... حمایت میکنیم اهداف بشر دوستانه داریم;مردم ایران مسلمان نیستند و مورد ظلم مادی و طبقاتی و رفاهی و .... قرار نمیگیرند و فقط مردم لبنان و فلسطین مسلمان هستند و مورد ظلم واقع میشند;مردم لبنان و فلسطین عقل و .... ساقط هستند و ما فقط توانایی داریم براشون تصمیم بگیریم و نظر بدیم
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
با این توجیهات بعید نیست یه سری از مردم ایران رو بیرون کنند و برادران لبنانی و فلسطینی رو داخل ایران اسکان بدند اینطوری در دسترسترند و کمک کردن و خرج کردن پول نفت راحتر;تمام کشورهایی که از گروهکهای داخل ایران حمایت میکردند توریست بودند و هستند ولی ما که از حماس و .... حمایت میکنیم اهداف بشر دوستانه داریم;مردم ایران مسلمان نیستند و مورد ظلم مادی و طبقاتی و رفاهی و .... قرار نمیگیرند و فقط مردم لبنان و فلسطین مسلمان هستند و مورد ظلم واقع میشند;مردم لبنان و فلسطین عقل و .... ساقط هستند و ما فقط توانایی داریم براشون تصمیم بگیریم و نظر بدیم

از کل این چهار پنج خط منظورت همون قضیه چراغ و مسجد و خانه و حرام و مکروه و ... است دیگه نه ؟!
 

hamed-Gibson

عضو جدید
کاربر ممتاز
داداش من! اولا توهين كردن به كسي كه قبولش نداري هم دور از اخلاقه هم اسلام.
ثانيا شما حرف حق رو بايد بشنوي فرقي نميكنه از دهن كي در بياد ايشون يه سري استدلال مياره كه فقط شما بايد اونارو گوش بدي و راجع بهش فكر كني!
تاكيد ميكنم فكر كني!
همين!
نكنه ميترسي با حرفاش افكار و عقايدت عوض يشه؟
1- من مسلمون نیستم که بهش عمل کنم
2-من حرف حق میزنم ، خودت فکر کن فکر کن فکر کن
3-من از اون فقط فحش شنیدم،نه استدلال
4-من عقایدم برام مهمه و میترسم به دست هر کس و ناکسی بدم.اما ظاهرا شما مشکلی نداری که عقایدت رو واست بسازن
5-نمی دونم اون ویلاها و ثروتی که ایران داخل کشور به سران اونها بخشیده هم جرو کمک حساب میشه یا نه؟ من جودم یکی از این کاخ ها رو دیدم.10000 متر باغ در ولنجک تهران
 

hemmat27

عضو جدید
1- من مسلمون نیستم که بهش عمل کنم
2-من حرف حق میزنم ، خودت فکر کن فکر کن فکر کن
3-من از اون فقط فحش شنیدم،نه استدلال
4-من عقایدم برام مهمه و میترسم به دست هر کس و ناکسی بدم.اما ظاهرا شما مشکلی نداری که عقایدت رو واست بسازن
5-نمی دونم اون ویلاها و ثروتی که ایران داخل کشور به سران اونها بخشیده هم جرو کمک حساب میشه یا نه؟ من جودم یکی از این کاخ ها رو دیدم.10000 متر باغ در ولنجک تهران
1-شما مسلمون كه نيستي هيچ بي اخلاق هم هستي!
2-فكر كن فكر كن فكر كن.
3-ازتون خواهش ميكنم فحش هايي كه شنيديد از ايشون بزاريد تا ما هم روشن بشيم!
4-(خيلي خنده دار بود حرف بند 4 شما) يعني شما از همون بچگي با همين افكار به دنيا اومدي؟! يا طي شرايطي با استفاده از شنيده ها و ديده هات به اين افكار و عقايد دست پيدا كردي؟
ياد مشركان مدينه افتادم كه به بقيه ميگفتن قرآن رو گوش نديد گولتون ميزنه، شما هم ميترسي حرفهاي مارو بشنوي!
اين خيلي بده ذهنت بسته ميمونه! درستش اينه كه حرفهاي هر دو طرف رو بشنوي ، فكر كني و بعد افكار و عقايدت رو بسازي!
5-عكسش رو بزار ما هم ببينيم! !!!!!!!!!!!!!:biggrin:
خوش باشي دوست عزيز;)
 

hamed-Gibson

عضو جدید
کاربر ممتاز
1-شما مسلمون كه نيستي هيچ بي اخلاق هم هستي!
2-فكر كن فكر كن فكر كن.
3-ازتون خواهش ميكنم فحش هايي كه شنيديد از ايشون بزاريد تا ما هم روشن بشيم!
4-(خيلي خنده دار بود حرف بند 4 شما) يعني شما از همون بچگي با همين افكار به دنيا اومدي؟! يا طي شرايطي با استفاده از شنيده ها و ديده هات به اين افكار و عقايد دست پيدا كردي؟
ياد مشركان مدينه افتادم كه به بقيه ميگفتن قرآن رو گوش نديد گولتون ميزنه، شما هم ميترسي حرفهاي مارو بشنوي!
اين خيلي بده ذهنت بسته ميمونه! درستش اينه كه حرفهاي هر دو طرف رو بشنوي ، فكر كني و بعد افكار و عقايدت رو بسازي!
5-عكسش رو بزار ما هم ببينيم! !!!!!!!!!!!!!:biggrin:
خوش باشي دوست عزيز;)
از شعارت معلومه سطح فکریت چیه
باقی بقای عمر ما:biggrin:
 

hemmat27

عضو جدید
از شعارت معلومه سطح فکریت چیه
باقی بقای عمر ما:biggrin:
تقصير خودت نيست داداش اينجور بار اومدي كه با هر چي مخالفي بهش فحش بدي و مسخرش كني!
اينه سطح فكر تو!
"آنان كه اسرار ولايت را نميدانند در كار ما سخت در مانده اند"
 

devil may cry

عضو جدید
از کل این چهار پنج خط منظورت همون قضیه چراغ و مسجد و خانه و حرام و مکروه و ... است دیگه نه ؟!

کامل بود از قسمتهایی که عقل و ..... ندارندو نمیدونند چه چیزی براشون خوبه و چه چیزی بده و ما فقط باید براشون تصمیم بگیریم و اصلا ملیت مهم نیست و خودشون بخواند و نخواند ما کمکشون میکنیم و اصلا مردم ایران مورد ضلم قرار نمیگیرند و مردم ایران خششون بیاد یا نه ما کمکشون میکنیم و پول خودمونه و اینکه چرا ما کمکشون میکنیم از ما خوششون نمیاد و سریع اغفال میشند و اصلا ما از تروریست حمایت نمیکنیم و فقط کشورهای خارجی از تروریست حمایت میکنند و اصلا چرا نباید ایران رو تخلیه کنیم و برادران لبنانی و فلسطینی رو ساکن و ..... در کل تمام ابهامات برطرف شد و باید به فکر تخلیه خونه هامون باشیم;اگر الان فردوسی زنده بود شعر چو لبنان مباشد تن من مباد رو به صورت ویدیو کلیپ بیرون میداد;البته اشعار حماسی مناسب دیگری هم برای ما ایرانیها وجود داره مثل ما برای اينکه لبنان خانه ی خوبان شود ، رنج دوران برده ايم - ما برای اينکه لبنان گوهری تابان شود ، خون دلها خورده ايم و .....
 

hamid_geo

عضو جدید
آقا مرسی قشنگ بود
ولی واقعا شما به چچنیا یا چینیا یا فلسطینیا کمک میکنید
؟:eek:;) یا فقط حرفشو می زنید؟
یا فقط می خواید ساز مخالف بزنید
حضرت علی می گه :(اگر مرد مسلمانی بشنود در بلاد اسلامی دشمن خلخال از پای زن مسلمان در آورده
اگر دغ کند و بمیرد جای تعجب نداره) آیا تو این کارو میکنی؟
 

terajedi21

عضو جدید
ثانيا شما حرف حق رو بايد بشنوي فرقي نميكنه از دهن كي در بياد ايشون يه سري استدلال مياره كه فقط شما بايد اونارو گوش بدي و راجع بهش فكر كني!
تاكيد ميكنم فكر كني!
همين!
نكنه ميترسي با حرفاش افكار و عقايدت عوض يشه؟
1-شما مسلمون كه نيستي هيچ بي اخلاق هم هستي!
2-فكر كن فكر كن فكر كن.
3-ازتون خواهش ميكنم فحش هايي كه شنيديد از ايشون بزاريد تا ما هم روشن بشيم!
4-(خيلي خنده دار بود حرف بند 4 شما) يعني شما از همون بچگي با همين افكار به دنيا اومدي؟! يا طي شرايطي با استفاده از شنيده ها و ديده هات به اين افكار و عقايد دست پيدا كردي؟
ياد مشركان مدينه افتادم كه به بقيه ميگفتن قرآن رو گوش نديد گولتون ميزنه، شما هم ميترسي حرفهاي مارو بشنوي!
اين خيلي بده ذهنت بسته ميمونه! درستش اينه كه حرفهاي هر دو طرف رو بشنوي ، فكر كني و بعد افكار و عقايدت رو بسازي!
5-عكسش رو بزار ما هم ببينيم! !!!!!!!!!!!!!
خوش باشي دوست عزيز
هر حرفی گفتی به چشم نمیاد تکرای و ببخشید مفت نمی ارزه!ولی شما دیگه چرا دم از فکر کردن میزنید!این رو مطمئنم که هر چی نباشه فکر کردن با شما هیچ سنخیتی نداره!
مشرکان مدینه!هم سنگران ادمایی مثل سروران شما هستن که حرف حق با اهدافشون با عقایدشون منافات داشت!هیچکس مثل شما بلد نیست چشم به حقایق و حقیقتها و حق ببنده و مشتی خزعبلات سرورانش رو ضبط کنه!نه از هر ادمی بر نمیاد البته نوشخار کنندگان حق این ملت ایراد از ذاتشون هست!یعنی این موجودات ذاتا بر امده از ناحق هستند پس بالطبع حرف حق تو کتشون نمی ره!قران وصف تاریک دلان رو اورده که حتی خداوند هم ازشون نا امید هست چه برسد...
 

hemmat27

عضو جدید
هر حرفی گفتی به چشم نمیاد تکرای و ببخشید مفت نمی ارزه!ولی شما دیگه چرا دم از فکر کردن میزنید!این رو مطمئنم که هر چی نباشه فکر کردن با شما هیچ سنخیتی نداره!
مشرکان مدینه!هم سنگران ادمایی مثل سروران شما هستن که حرف حق با اهدافشون با عقایدشون منافات داشت!هیچکس مثل شما بلد نیست چشم به حقایق و حقیقتها و حق ببنده و مشتی خزعبلات سرورانش رو ضبط کنه!نه از هر ادمی بر نمیاد البته نوشخار کنندگان حق این ملت ایراد از ذاتشون هست!یعنی این موجودات ذاتا بر امده از ناحق هستند پس بالطبع حرف حق تو کتشون نمی ره!قران وصف تاریک دلان رو اورده که حتی خداوند هم ازشون نا امید هست چه برسد...

:biggrin::biggrin::biggrin:
از خدا ميخوام به حق اين ماه هدايتت كنه;):gol:
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
کامل بود از قسمتهایی که عقل و ..... ندارندو نمیدونند چه چیزی براشون خوبه و چه چیزی بده و ما فقط باید براشون تصمیم بگیریم و اصلا ملیت مهم نیست و خودشون بخواند و نخواند ما کمکشون میکنیم و اصلا مردم ایران مورد ضلم قرار نمیگیرند و مردم ایران خششون بیاد یا نه ما کمکشون میکنیم و پول خودمونه و اینکه چرا ما کمکشون میکنیم از ما خوششون نمیاد و سریع اغفال میشند و اصلا ما از تروریست حمایت نمیکنیم و فقط کشورهای خارجی از تروریست حمایت میکنند و اصلا چرا نباید ایران رو تخلیه کنیم و برادران لبنانی و فلسطینی رو ساکن و ..... در کل تمام ابهامات برطرف شد و باید به فکر تخلیه خونه هامون باشیم;اگر الان فردوسی زنده بود شعر چو لبنان مباشد تن من مباد رو به صورت ویدیو کلیپ بیرون میداد;البته اشعار حماسی مناسب دیگری هم برای ما ایرانیها وجود داره مثل ما برای اينکه لبنان خانه ی خوبان شود ، رنج دوران برده ايم - ما برای اينکه لبنان گوهری تابان شود ، خون دلها خورده ايم و .....

:w07: بامزه بود !
:biggrin::biggrin::biggrin:
از خدا ميخوام به حق اين ماه هدايتت كنه;):gol:

تازه هنوز همه دلقک هاشون رو هم نیاوردند وگرنه خیلی بیشتر میخندی
 

hamed-Gibson

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقصير خودت نيست داداش اينجور بار اومدي كه با هر چي مخالفي بهش فحش بدي و مسخرش كني!
اينه سطح فكر تو!
"آنان كه اسرار ولايت را نميدانند در كار ما سخت در مانده اند"
این ولایت که میگی کجاست؟ رو نقشه نشمونم بده ببنیم کجاست ولایتت؟
 
بالا