آموزش نقد معماری

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عنوان مقاله : آموزش نقد معماري
نویسندگان مقاله : مهندس محمد جواد مهدوي نژاد
کلیدواژه‌ها : آموزش معماري ، نقد معماري ، مخاطب ، رمزگان ، نشانه شناسي ، Architectural Criticism ، Architectural design ، Architectural education ، Creativity ، Systematic approach

چکیده :
نقد معماري موضوعي راهبردي و بحث برانگيز در آموزش معماري محسوب مي شود.روش هاي متنوعي از سوي اساتيد با هدف آموزش نقد معماري به كار گرفته مي شود كه هريك تا اندازه اي در اين مسير موفق عمل بوده اند.شيوه ي پيشنهادي اين مقاله مبتني بر برخورد با معماري به مثابه يك موضوع ارتباطي ميان معمار و مخاطب است.بر اساس چنين روبكردي مي توان از دانشجويان خواست تا از شش منظر به تحليل بك اثر معماري بپردازد:1- تحليل رمزگان و نشانه هاي بصري به كمك نشانه شناسي(ديده گاه كلاسيك).2- باز خواني نيت و انديشه هاي معمار به عنوان مبدع اثر بر مبناي ساختار تاويل و ويژگي هاي پديدآورنده(ديده گاه رومانتيك).3- تحليل صورت و فرم معماري بر مبناي شكل خارجي بنا(ديده گاه فرمي).4- تحليل بافت و زمينه اجتماعي و سياسي برپايي بنا (ديده گاه زمينه اي).5- تحليل برداشت ها و نظرات مخاطب (ديدگاه پديدار شناسانه).6- تحليل ويژگي هاي تماسي و فرآيند ساخت پروژه (ديدگاه رسانه اي).
 

پیوست ها

  • 1d6731c8-fd29-4bce-abdf-456e33ec2498ISSN10259570-023-001-069.pdf
    535.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:
بالا