آغاز کارآزمایی بالینی واکسن سالک محققان ایرانی تا یک سال آینده

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] آغاز کارآزمایی بالینی واکسن سالک محققان ایرانی تا یک سال آینده

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 93020906084

سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱



محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک کار تحقیقاتی چندین ساله در حال تولید واکسن سالک هستند و در حال حاضر مراحل کلینیکال حیوانی آن با موفقیت به پایان رسیده است .
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا دکتر محمود رضا جعفری، محقق این طرح اظهار داشت: هم اکنون این طرح تحقیقاتی در مرحله مطالعات پایدارسازی و پیش بالینی است و با تحقق این هدف و کسب مجوزهای لازم، تا یک سال دیگر، کار آزمایی‌های بالینی در بیماران آغاز خواهد شد .
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:‌ برای تولید این واکسن، در ابتدا پادزهرهای محلول انگل لیشمانیا از انگل آن تولید شد. سپس نانولیپوزوم‌های حاوی پادتن تهیه و ویژگی‌هایی شامل تعیین غلظت پادزهر در لیپوزوم، تعیین درصد محصورسازی، شکل، اندازه ذره‌ای و پتانسیل زتا (بار سطحی) بررسی شد در نهایت جهت تعیین کارایی محصول نهایی، این واکسن به موش‌های مبتلا تزریق شد و مطالعات لازم صورت گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: واکسن تولید شده در محافظت موش‌ها در مقابل این بیماری انگلی بسیار کارآمد است. باید دقت داشت که حساسیت مو‌ش‌های BALB/c به انگل لیشمانیا بسیار زیاد است. بنابراین، اگر واکسنی در این موش‌ها موثر باشد، در انسان که نسبت به عفونت لیشمانیایی مقاومتر است، موثرتر خواهد بود.
دکتر محمود رضا جعفری مرحله تست بالینی این واکسن را سه تا چهار سال اعلام و تصریح کرد:‌ تستهای بالینی در سه مرحله شامل بررسی عوارض واکسن، بررسی تاثیرات بر روی تعداد محدود بیمار و بررسی تاثیرات واکسن در دایره وسیعتری از بیماران انجام می شود .
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تهیه ۲۰ مقاله آی اس ای را نتیجه ۱۵ سال تحقیق بر روی بیماری سالک عنوان کرد.
بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۱٫۵تا ۲ میلیون نفر مبتلا به سالک می شوند که ۹۰ درصد آن تنها در ۹ کشور دنیا رخ می دهد. ایران نیز یکی از این کشورها است. با توجه به این آمار، ابداع واکسنی بر علیه این بیماری، کمک بزرگی در کنترل این بیماری است.
سالک یکی از بیماری های انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که عامل آن انگل لیشمانیوز است. در این میان شکل پوستی آن از انواع دیگر شایع تر است و با وجود تحقیقات فراوان در دنیا هیچگونه واکسنی برای سالک در بازار وجود ندارد.
 
بالا