خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
درآمد روزانه 15 میلیون دلاری هر فاز پارس جنوبی برای کشور

درآمد روزانه 15 میلیون دلاری هر فاز پارس جنوبی برای کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین جمشیدی دانا در یک نشست خبری که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد، گفت: همانطور که از نام مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت گاز برمی‌آید این واحد وظیفه هماهنگی و نظارت بر تولید پالایشگاه‌های گاز کشور را برعهده دارد و به نوعی می‌توان گفت تولید را مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: مجتمع پاس جنوبی که شامل 5 پالایشگاه است به همراه 8 پالایشگاه دیگر در سال گذشته روزانه 520 میلیون متر مکعب گاز را فرآورش کردند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر شرکت ملی گاز ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت سال 90 توانستیم 156 میلیارد متر مکعب گاز را در 13 پالایشگاه موجود تصفیه و تحویل خطوط انتقال گاز دهیم.

جمشیدی دانا خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته هیچ پالایشگاهی از مدار تولید خارج نشد و به همین دلیل توانستیم با پایداری هر چه تمامتر گاز راتولید کنیم.

مدیر نظارت بر تولید پالایشگاه‌های گاز کل کشور اظهار کرد:‌در سال 88 ظرفیت پالایشگاه‌ها روزانه 490 میلیون متر مکعب بود که در سال 89 این رقم به 510 میلیون متر مکعب و در سال 90 نیز به 520 میلیون متر مکعب رسید.

وی ادامه داد: در سال 89 نیز 4.5 میلیارد متر مکعب گاز ترش عسلویه را تصفیه کردیم اما در سال 90 این رقم به 5.2 میلیارد متر مکعب رسید.

جمشیدی دانا با اشاره به اینکه در طول سال باید پالایشگاه‌ها را تعمیر کرد تا در مدت فصول سرد مشکلی ایجاد نشود گفت: اگر پالایشگاه‌های گازی با مشکل مواجه شوند و نتوانند یک فاز پارس جنوبی را پوشش دهند آنگاه روزانه 15 میلیون دلار خسارت عاید کشور می شود. بطور دیگر می‌توان گفت هر فاز پارس جنوبی 15 میلیون دلار برای کشور درآمد دارد.

وی با اشاره به برنامه سال 91 گفت: در این سال نیز از بیستم فروردین ماه کار تعمیرات بر روی پایشگاه فجر جم، پارس جنوبی و شهید هاشمی‌نژاد آغاز شده است و تا پایان مدت گرم سال قصد داریم همه پالایشگاه‌های موجود کشور را اورهال کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری قصد داریم اغلب کالاهای مورد نیاز خود را از داخل تامین کنیم گفت: تا دو سال آینده می‌توان امیدوار بود که از 300 هزار قلم کالای مورد نیاز پالایشگاه‌ها همه آنها در داخل کشور تولید شود.

وی ادامه داد:‌متاسفانه برخی از کارخانه‌های داخلی هستند که در سفارش اول کالا را با کیفیت تحویل می‌دهند اما در سفارش‌های بعدی از کیفیت کالاهای موجود می‌کاهند که این رویه باید اصلاح شود.

وی در پایان با اشاره به درآمد پالایشگاه‌ها در طول سال 90 گفت: در یک سال گذشته 102 هزار میلیارد ریال تولید گاز، 2.8 میلیارد دلار تولید میعانات گازی و صادرات آن 182 میلیون دلار تولید گوگرد و 1.2 میلیون دلار LPG از اقداماتی بود که انجام شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال 177 میلیارد متر مکعب گاز در سال 90

انتقال 177 میلیارد متر مکعب گاز در سال 90

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا الماسی در یک نشست خبری که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد گفت: سال 90 توانستیم 4.1 درصد گاز را نسبت به سال 89 بیشتر انتقال دهیم بطوری که از 170 میلیارد متر مکعب توانستیم به 177 میلیارد متر مکعب برسیم.

وی با اشاره به آمار واردات و صادارت گفت: در سال 90، 31 درصد واردات نسبت به سال 89 افزایش یافت بطوری که رقم واردات از 9 میلیارد به 11.8 میلیارد متر مکعب رسید.

وی تصریح کرد:در خصوص صادرات نیز از 8.5 میلیارد متر مکعب صادرات گاز توانستیم به 9.5 میلیارد متر مکعب برسیم.

وی با اشاره به روند توسعه شبکه انتقال گاز گفت: از سال 86 تاکنون 32 درصد شبکه انتقال گاز رشد یافته است و در خصوص تزریق گاز نیز می‌توان آمار 7.1 میلیارد متر مکعبی را ارائه کرد.

الماسی با اشاره به ظرفیت موجود شرکت انتقال گاز ایران گفت: هم اکنون 229 دستگاه توربوکمپرسور به همراه 69 ایستگاه تقویت فشار کار انتقال گاز را برعهده دارد.

وی با اشاره به برنامه این شرکت در سال 91 تصریح کرد: برای سال جاری قصد داریم 750 کیلومتر خطوط انتقال گاز را تعمیر، 110 کیلومتر تعویض و تغییر کلاس و 69 دستگاه توربوکمپرسور را نیز تعمیر کنیم.

وی با اشاره به برنامه پنجم شرکت انتقال گاز ایران خاطرنشان کرد: براساس برنامه پنجم باید طول خطوط شبکه را از 34 هزار کیلومتر به 44 هزار کیلومتر برسانیم و تا پایان چشم‌انداز نیز این آمار باید به 64 هزار کیلومتر برسد.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد:‌در خصوص ایستگاه‌های تقویت فشار نیز براساس برنامه پنجم باید 110 ایستگاه و تا پایان چشم‌انداز 150 ایستگاه تقویت فشار راه‌اندازی شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
درآمد نفتی اوپک از مرز 1 تریلیون دلار گذشت

درآمد نفتی اوپک از مرز 1 تریلیون دلار گذشت

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد میزان در آمدهای نفتی اعضای اوپک در سال 2012 میلادی به بیش از 1.17 تریلیون دلار خواهد رسید که این رقم نسبت به سال 2011 میلادی بیش از 14 درصد رشد خواهد داشت .بر اساس این گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا افزود میزان درآمد های نفتی اوپک در سال 2013 میلادی نیز به بیش از 1.13 تریلیون دلار می رسد . بر این اساس میزان درآمد های نفتی اوپک طی سال 2011 میلادی به 1.03 تریلیون دلار رسید که این رقم نیز 33 درصد بیشتر از سال 2010 میلادی بوده است .این گزارش حاکی است عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت اوپک با 312 میلیارد دلار درآمد بیش از 30 درصد کل درآمد نفت اوپک را در سال گذشته به خود اختصاص داده است .بر این اساس میزان درآمد سرانه نفتی اوپک نیز سال گذشته به 2684 دلار رسیده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
درآمد نفتی ۹۵ میلیارد دلاری ایران در ۲۰۱۱/رشد ۳۵ درصدی به‌رغم تحریم‌ها

درآمد نفتی ۹۵ میلیارد دلاری ایران در ۲۰۱۱/رشد ۳۵ درصدی به‌رغم تحریم‌ها

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۹۵ میلیارد دلار رسید.

این رقم نسبت به سال قبل و به رغم تحریم ها 25 میلیارد دلار معادل 35 درصد افزایش داشته است. ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی 70 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرده بود.

بر اساس این گزارش در میان اعضای اوپک عربستان با 312 میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی در سال ۲۰۱۱ را داشته است و امارات با 101 میلیارد دلار در رتبه دوم و ایران با درآمد 95 میلیارد دلاری در رتبه سوم قرار گرفته اند.

درآمد نفتی سایر اعضای اوپک به این شرح اعلام شده است: الجزایر 63 میلیارد دلار، آنگولا 68 میلیارد دلار، اکوادور 10 میلیارد دلار، عراق 71 میلیارد دلار، کویت 85 میلیارد دلار، لیبی 13 میلیارد دلار، نیجریه 90 میلیارد دلار، قطر 57 میلیارد دلار و ونزوئلا 60 میلیارد دلار.

کل درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۱ نیز 1.026 تریلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ نیز 22 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت کسب کرده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
توقف واردات نفت ایران برای هند غیرممکن است

توقف واردات نفت ایران برای هند غیرممکن است

به نقل از کریستین ساینس مونیتور، هند به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران، با اعلام مخالفت با تحریم نفتی ایران، خود را در معرض گرفتار آمدن در مجازات های جدید آمریکا در مورد تحریم ایران قرار داده است.

هند و آمریکا، بزرگترین دموکراسی های حال حاضر جهان، تلاش می کنند تا اجازه ندهند موضوعاتی همچون، نفت ایران موجب جدایی میان آنها شود.

این مسئله از آنجا آغاز شد که از ماه ژانویه و به دنبال کاهش حجم خرید نفت چین از ایران ، هند به بزرگترین مشتری نفت خام تهران تبدیل شد. بر اساس قانون جدید آمریکا که از 28 ژوئن اجرا خواهد شد، دولت آمریکا می تواند کشورهایی که اقدام به کاهش قابل توجه خرید نفت از ایران نکنند، را مورد مجازات قرار دهد.

هند یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت است که بخش عمده جمعیت فقیرش برای زندگی روزمره به نفت سفید نیاز دارند. خانم نیروپاما رائو، سفیر هند در آمریکا در این زمینه می گوید: «ما 500 میلیون نفر شهروند هندی داریم که از نعمت برق محروم اند.» وی افزود: «با این اعداد و ارقام شما می توانید ماهیت چالش هایی که ما با آنها مواجه هستیم را درک کنید. بنابراین تصمیم گیری یک شبه در مورد قطع واردات نفت از ایران واقعا غیر ممکن است.»

اما آیا تلاش های هند برای کاهش وابستگی خود به نفت ایران برای راضی کردن دولت آمریکا کافی بوده است؟ خانم رائو در پاسخ به این سوال این گونه پاسخ می دهد که :«درجه ای از درک در این زمینه وجود دارد که کم هم نیست»

وی با ارائه توضیحاتی در مورد مباحث کنونی مطرح بین مقامات آمریکایی و هندی گفت: «این یک همکاری بسیار باز و شفاف است و من فکر می کنم که این تعاملات امروز منعکس کننده یک نوع بلوغ در روابط ماست. منظور من این است که ما مسائل را به گردن یکدیگر نمی اندازیم. هر طرف به سخنان طرف دیگر گوش می کند. این درجه ای از حساسیت به نگرانی های یکدیگر در موضوعات اینچنینی است.»

رائو در ادامه اظهار داشت، در حقیقت هند در حال کاهش وابستگی خود به نفت ایران است. وی ادامه داد: «اکنون که ما با هم صحبت می کنیم، سهم واردات نفت ایران از کل حجم واردات نفت ما در حال پایین آمدن است و پیش از این هم کاهش قابل توجهی صورت گرفته است... من مشاهده می کنم که این کاهش در هفته ها و ماه های آینده بیشتر نیز خواهد شد.»

وی با اشاره به برخی آمار و ارقام اظهار داشت که در سال 09/2008، حدود 16.4 درصد از واردات نفت خام هند از ایران تامین می شد، در حالی که در سال 12/2011، میزان واردات نفت هند از ایران به 10.3 درصد رسیده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سریلانکا از عمان نفت وارد می‌کند

سریلانکا از عمان نفت وارد می‌کند

به نقل از پایگاه اینترنتی کولومبو پیج، به دنبال تعیین ضرب الاجل آمریکا برای کاهش خرید نفت کشورها از ایران، سری لانکا که تا پیش از این تقریبا تمامی نفت خود را از ایران تامین می کند، به فکر تامین نفت خام مورد نیاز خود از عمان افتاده است.

ساماراتونگه، وزیر صنایع نفتی سری لانکا در گفتگو با رادیوی دولتی این کشور گفت، مقامات سری لانکایی در حال مذاکره با مقامات عمانی برای خرید نفت از این کشور هستند.

به گفته این مقام سری لانکایی، همزمان با تلاش کشورهایی همچون چین، هند، ژاپن و کره جنوبی برای کاهش وابستگی خود به نفت ایران، تقاضای بین المللی برای خرید نفت خام افزایش یافته است.

ساماراتونگه در ادامه افزود، به همین دلیل کشورهای کوچکی نظیر سری لانکا درگیر رقابت برای خرید نفت شده اند.

به گفته وزیر صنایع نفتی سری لانکا، این کشور این هفته نمونه نفت خام عمان را برای آزمایش در پالایشگاه های خود دریافت خواهد کرد.

شرکت نفت عمان ماه گذشته یادداشت تفاهمی با شرکت نفت سیلون سری لانکا برای صدور نفت به این کشور امضا کرد.

سری لانکا پیش از این تقریبا تمام نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کرد و تنها پالایشگاه نفت این کشور که در منطقه ساپوگاسکاندای این کشور قرار داشته و با ظرفیت پالایش روزانه 50 هزار بشکه نفت خام کار می کند، تنها قابلیت پالایش نفت خام ایران را دارست.

یک هیئت عمانی ماه گذشته با سفر به این منطقه به مقامات سری لانکایی اطمینان داد که در صورت بروز بحران انرژی، در تامین نیاز نفت و گاز، به کولومبو کمک خواهد کرد.

وزیر صنایع نفتی سری لانکا پیش تر گفته بود که سری لانکا گزینه هایی همچون خرید نفت از عربستان و ویتنام را نیز بر روی میز دارد.

تحریم های آمریکا علیه ایران قرار است از 28 ژوئن به مورد اجرا گذاشته شود. همچنین تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه تهران از ابتدای جولای به مورد اجرا در خواهد آمد.
 

milad.2m

عضو جدید
سومین دکل شرکت ملی حفاری در میدان آزادگان شمالی شروع به کار کرد

سومین دکل شرکت ملی حفاری در میدان آزادگان شمالی شروع به کار کرد



سومین دستگاه ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران در اجرای گام نخست طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در این موقعیت مستقر و شروع به کار کرد.
مدیر پروژه های حفاری شرکت ملی حفاری ایران امروز شنبه (26 فروردین) در گفت و گو با خبرنگار شانا توضیح داد: پیش از این دستگاه های حفاری 88 و 65 فتح که از شمار دستگاه های پیشرفته حفاری خشکی این شرکت به شمار می آیند، در این میدان استقرار یافته و در حال حفاری هستند.

مهندس ایرج احمدی سرشت با بیان این که تامین و استقرار 4 دستگاه حفاری درمیدان آزادگان شمالی در برنامه این شرکت بوده است، گفت: دستگاه حفاری 37 فتح سومین دستگاهی است که برای شتاب بخشی به اجرای این طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: شرکت ملی حفاری ایران در این مرحله حفاری 22 حلقه چاه توسعه ای را در این منطقه عهده دار است.

میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان شامل دو بخش جنوبی و شمالی است که با مساحت حدود 900 کیلومتر مربع، در ردیف بزرگ ترین میدان های نفتی قرار دارد.

تولید صیانتی از بخش جنوبی این میدان به همت متخصصان داخلی از سال 1386 و حفاری در بخش شمالی آن از خرداد 1390 آغاز شده است.در فاز نخست بهره برداری از این میدان تولید روزانه 75 هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.فعالیت‌های انجام شده تا کنون نشان داده است در این میدان حدود 6.5 میلیارد بشکه نفت در جا وجود دارد که ضریب بازیافت آن 6 تا 7 درصد است.
 
آخرین ویرایش:

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار


حسین جمشیدی دانا در یک نشست خبری که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد، گفت: همانطور که از نام مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت گاز برمی‌آید این واحد وظیفه هماهنگی و نظارت بر تولید پالایشگاه‌های گاز کشور را برعهده دارد و به نوعی می‌توان گفت تولید را مدیریت می‌کند.وی ادامه داد: مجتمع پاس جنوبی که شامل 5 پالایشگاه است به همراه 8 پالایشگاه دیگر در سال گذشته روزانه 520 میلیون متر مکعب گاز را فرآورش کردند.
مدیر هماهنگی و نظارت بر شرکت ملی گاز ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت سال 90 توانستیم 156 میلیارد متر مکعب گاز را در 13 پالایشگاه موجود تصفیه و تحویل خطوط انتقال گاز دهیم.
جمشیدی دانا خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته هیچ پالایشگاهی از مدار تولید خارج نشد و به همین دلیل توانستیم با پایداری هر چه تمامتر گاز راتولید کنیم.
مدیر نظارت بر تولید پالایشگاه‌های گاز کل کشور اظهار کرد:‌در سال 88 ظرفیت پالایشگاه‌ها روزانه 490 میلیون متر مکعب بود که در سال 89 این رقم به 510 میلیون متر مکعب و در سال 90 نیز به 520 میلیون متر مکعب رسید.
وی ادامه داد: در سال 89 نیز 4.5 میلیارد متر مکعب گاز ترش عسلویه را تصفیه کردیم اما در سال 90 این رقم به 5.2 میلیارد متر مکعب رسید.
جمشیدی دانا با اشاره به اینکه در طول سال باید پالایشگاه‌ها را تعمیر کرد تا در مدت فصول سرد مشکلی ایجاد نشود گفت: اگر پالایشگاه‌های گازی با مشکل مواجه شوند و نتوانند یک فاز پارس جنوبی را پوشش دهند آنگاه روزانه 15 میلیون دلار خسارت عاید کشور می شود. بطور دیگر می‌توان گفت هر فاز پارس جنوبی 15 میلیون دلار برای کشور درآمد دارد.
وی با اشاره به برنامه سال 91 گفت: در این سال نیز از بیستم فروردین ماه کار تعمیرات بر روی پایشگاه فجر جم، پارس جنوبی و شهید هاشمی‌نژاد آغاز شده است و تا پایان مدت گرم سال قصد داریم همه پالایشگاه‌های موجود کشور را اورهال کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری قصد داریم اغلب کالاهای مورد نیاز خود را از داخل تامین کنیم گفت: تا دو سال آینده می‌توان امیدوار بود که از 300 هزار قلم کالای مورد نیاز پالایشگاه‌ها همه آنها در داخل کشور تولید شود.
وی ادامه داد:‌متاسفانه برخی از کارخانه‌های داخلی هستند که در سفارش اول کالا را با کیفیت تحویل می‌دهند اما در سفارش‌های بعدی از کیفیت کالاهای موجود می‌کاهند که این رویه باید اصلاح شود.
وی در پایان با اشاره به درآمد پالایشگاه‌ها در طول سال 90 گفت: در یک سال گذشته 102 هزار میلیارد ریال تولید گاز، 2.8 میلیارد دلار تولید میعانات گازی و صادرات آن 182 میلیون دلار تولید گوگرد و 1.2 میلیون دلار LPG از اقداماتی بود که انجام شد.

تکراری هست میلاد جان معین صبح زد
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش قیمت نفت رونق اقتصادی جهان را تهدید می‌کند

افزایش قیمت نفت رونق اقتصادی جهان را تهدید می‌کند

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ باک جائه وان تاکید کرد گروه بیست باید در نشست آتی خود به مساله افزایش چشمگیر قیمت نفت توجه کند چرا که افزایش قیمت انرژی مانع و چالش بزرگی برای رشد و رونق اقتصادی جهان به شمار می رود .

بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد در نشست آتی گروه بیست دولت سئول از سایر اعضای این گروه خواهد خواست تا برای مقابله با روند صعودی قیمت نفت راهکارهای جدیدی را ارائه کنند .

نشست آتی گروه بیست قرار است طی هفته آینده برگزار شود . بر این اساس وی افزود گروه بیست گروه ایده آل و مناسبی برای مقابله با روند صعودی قیمت نفت است و می تواند با ارائه راهکارهای مناسبی ثبات و آرامش را بر بازار جهانی انرژی حاکم کند .

وزیر دارایی کره جنوبی افزود گروه بیست باید در نشست آتی خود از کشورهای تولید کننده و صادر کننده بزرگ انرژی بخواهد تا به تعهدات خود در قبال تامین انرژی مورد نیاز بازارهای جهانی عمل کنند . وی از کشورهای گروه بیست خواست تا در صورت لزوم و نیاز ، استفاده از ذخایر راهبردی و استراتژیک انرژی را در اولویت و دستور کار خود قرار دهند .

وی در ادامه افزود سفته بازی و دلالی به شدت ثبات بازار انرژی را تهدید می کند و کشورهای گروه بیست باید با همکاری کشورهای بزرگ تولید کننده و صادر کننده نفت با اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم با سفته بازی و دلالی مقابله کنند .

وزیر دارایی کره جنوبی گفت افزایش قیمت نفت مهمترین تهدید و خطر برای اقتصاد این کشور به شمار می رود .

کره جنوبی چهار مین اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می رود . این کشور تقریبا کل نیاز نفتی خود را از طریق واردات تامین می کند . قیمت نفت طی هفته گذشته بیش از 0.5 درصد کاهش داشته است . قیمت نفت نسبت به 24 فوریه که به 109.77 دلار رسیده بود بیش از 6.3 درصد کاهش داشته است
 

milad.2m

عضو جدید
ساخت بزرگ‌ترین مخزن شناورسازی سکوهای نفتی در خرمشهر

ساخت بزرگ‌ترین مخزن شناورسازی سکوهای نفتی در خرمشهر

مدیر شرکت پولاد فرایند بین‌الملل خرمشهر با اشاره به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها ما را بر آن داشت تا با اتکا بر توان نیروهای بومی اقدام به ساخت قطعات مورد نیازمان در زمینه تصفیه نفت خام، فروش و صادرات نفت و گاز کنیم.
ممجد با اشاره به ساخت بزرگ‌ترین مخزن شناورسازی سکوهای نفتی در کشور توسط این شرکت و متخصصان ایرانی تصریح کرد: مخزن فروزان با 50 متر طول، سه متر قطر و 25 میلی متر ضخامت سنگین‌ترین سازه صنعتی دریایی خاورمیانه است.
وی اضافه کرد: تا قبل از ساخت این مخزن، برای امکان شناورسازی سکوهای نفتی ناگزیر به استفاده از مخزن‌های وارداتی در کشور بودیم.
ممجد افزود: این مخزن وظیفه شناور کردن سکوهای نفتی بر روی دریا و برقرار کردن تعادل آن تا مرحله نصب را دارد.
مدیر شرکت پولاد فرایند بین‌الملل خرمشهر تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به فعالیت چشمگیر شرکت مهندسی ساخت تاسیسات دریایی در خرمشهر در ساخت انواع سکوهای دریایی، ساخت مخازن برای شناورسازی این سکوها در هنگام نصب در دریا بسیار ضروری است.
وی در پایان گفت:‌ برای ساخت این مخزن بیش از 9هزار نفر ساعت کار انجام شد.
 

milad.2m

عضو جدید
گشایش نمایشگاه هفدهم نفت و گاز از روز سه شنبه 29 فروردین

گشایش نمایشگاه هفدهم نفت و گاز از روز سه شنبه 29 فروردین

افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به دلیل بارش ناگهانی تگرگ در تهران، با یک روز تاخیر در روز 29 فروردین برگزار می شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، تغییرات جوی ناگهانی امروز در تهران موجب اختلال در روند آماده سازی نمایشگاه صنعت نفت شد و خسارات بسیاری به غرفه داران شرکت های داخلی و خارجی که در محیط باز اقدام به ساخت غرفه کرده بودند وارد آورد. با توجه به این موضوع شرکت های خسارت دیده درخواست کردند تا نمایشگاه صنعت نفت با تاخیر آغاز به کار کند و به همین دلیل برنامه افتتاحیه این نمایشگاه که قرار بود فردا (دوشنبه 28 فروردین) برگزار شود به روز سه شنبه موکول شد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نصب نخستین جکت فاز 19 تا 10 روز دیگر تکمیل می شود

نصب نخستین جکت فاز 19 تا 10 روز دیگر تکمیل می شود

شانا _ گروه نفت: مجری فاز 19 پارس جنوبی از نصب نخستین جکت فاز 19 تا 10 روز آینده در خلیج فارس و آغاز عملیات حفاری در این فاز خبر داد.

فروردین حیدری در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: عملیات نصب جکت فاز 19 از 22 فروردین امسال آغاز شده و هم اکنون شمع کوبی برای مهار کردن سکو و جکت در حال انجام است.وی تصریح کرد: بر اساس برنامه سه جکت در این فاز نصب می شود و تا دو ماه آینده دومین جکت این فاز نیز برای نصب به محل ارسال خواهد شد.حیدری پیشرفت فاز 19 پارس جنوبی را تا پیش از نصب جکت 35 درصد اعلام و تصریح کرد: در بخش سکوها 29 درصد، خوط لوله 32 درصد، خشکی 40 درصد و حفاری 15 درصد پیشرفت داشته ایم.به گفته حیدری منابع مالی مورد نیاز برای توسعه فاز 19 پارس جنوبی از سوی شرکت نیکو تامین می شود، افزود: تا سال گذشته 1 میلیارد و 500 میلیون دلار اعتبار از سوی شرکت نیکو در این فاز جذب شده است.هدف از توسعه این فاز، تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز ترش به وسیله سکو ها و انتقال آن با خط لوله به خشکی و تبدیل به روزانه یک میلیارد و 800 میلیون فوت مکعب گاز شیرین، دو هزار و 500 تن اتان، دو هزار تن پروپان، هزار و 200 تن بوتان، 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد است.هم اکنون کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپارس، پتروپارس ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به رهبری شرکت پتروپارس، مسئولیت توسعه فاز 19 میدان گازی پارس جنوبی را به عهده دارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مذاکرات هسته‌ای قیمت جهانی نفت را ۱.۵ دلار کاهش داد

مذاکرات هسته‌ای قیمت جهانی نفت را ۱.۵ دلار کاهش داد

به نقل از بیزینس ویک، دومین روز پس از برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی در استانبول، که پس از 15 ماه وقفه برگزار شد و دو طرف توافق کردند در ماه می مجددا با هم به گفتگو بنشینند، بهای نفت در بازارهای جهانی سقوط کرد.

از ابتدای سال 2012 میلادی و در نتیجه سیاست تحریم غرب علیه ایران قیمت جهانی نفت حدود 20 درصد افزایش یافته بود که این مسئله فشار زیادی را به مصرف کنندگان اروپایی و آمریکایی وارد آورده بود. از زمان مطرح شدن موضوع مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 تاکنون قیمت نفت 6 دلار کاهش یافته است.

بر این اساس، در بازار نیویورک بهای نفت پس از کاهش 0.5 درصدی هفته گذشته، بار دیگر با 0.7 درصد افت روبرو شد. به گفته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مرکب از آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه به اضافه آلمان قرار است در دور بعدی مذاکرات 23 می در بغداد با ایران در خصوص برنامه هسته ای این کشور به گفتگو بنشینند. بهای نفت امسال بر اثر نگرانی ها در خصوص تنش بر سر برنامه هسته ای ایران وبروز اختلال در عرضه نفت، روندی صعودی را شاهد بوده است.

دیوید لنوکس، از تحلیلگران مسائل بین المللی اظهار داشت: «فضای این گفتگوها کمی مثبت تر از گفتگوهای گذشته به نظر می رسید.» وی افزود، بدون در نظر گرفتن موضوع ایران، بهای 90 تا 100 دلار در هر بشکه برای نفت وست تگزاس اینترمدییت بهایی عادلانه است.

بر اساس این گزارش امروز در بازار نیویورک، بهای نفت خام برای تحویل در ماه می با 75 سنت کاهش به 102.08 دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بهای نفت برنت نیز در بازار لندن با 1 دلار و 58 سنت، معادل 1 درصد کاهش مواجه بود و به بشکه ای 120دلار رسید. شکاف قیمتی بین نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به 17 دلار و 85 سنت رسید، در حالی که این شکاف در 13 آوریل، به 19 دلار رسیده بود.

گفتگوهای استانبول که 10 ساعت به طول انجامید، از سوی دو طرف سازنده توصیف شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلفیق ۱۸ درصد منابع صندوق توسعه ملی را به طرح‌های نفت و گاز اختصاص داد

تلفیق ۱۸ درصد منابع صندوق توسعه ملی را به طرح‌های نفت و گاز اختصاص داد

علی اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون تلفیق با حضور وزیر نفت توضیحاتی در خصوص صنایع بالادستی نفت و شرایط حوزه‌های مشترک مطرح شد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد که در سال جاری حداکثر تا 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملی بابت اجرای طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک به پیمانکاران بخش خصوصی ایرانی و تعاونی‌ها اختصاص یابد.

یوسف‌نژاد تصریح کرد: این تسهیلات با سود حداقل 8 درصد و با تضمین شرکت ملی نفت از طریق بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت 85 دلاری در بودجه 91 تصویب شد

نفت 85 دلاری در بودجه 91 تصویب شد

علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون تلفیق وزیر نفت در خصوص قیمت نفت و وضعیت جهانی عرضه نفت توضیحاتی را ارائه کرد.

وی ادامه داد: در نهایت با رأی گیری اعضای کمیسیون تلفیق، قیمت هر بشکه نفت در بودجه امسال 85 دلار تعیین شد.

به گزارش فارس، قیمت نقت در قانون بودجه سال 90 برابر 81.5 دلار تعیین شده بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحران یورو چالش غرب در برابر اجرای سیاست تحریم نفت ایران

بحران یورو چالش غرب در برابر اجرای سیاست تحریم نفت ایران

در حالی که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته از ابتدای جولای تحریم نفتی سخت گیرانه ای را علیه ایران به مورد اجرا بگذارد، وضعیت اقتصادی نامساعد در اروپا می تواند این تصمیم را با چالش جدی مواجه سازد.

بر اساس گزارشی که موسسه تحقیقاتی امنیت انرژی آینده آمریکا، موسوم به SAFE منتشر کرده، این تلاش می تواند توسط یونان که از وضعیت اقتصادی چندان مساعدی برخوردار نیست، تضعیف شود. یونان ممکن است به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

در این گزارش آمده است: «بحران بدهی دولت یونان اکثر تامین کنندگان نفت را به این جمع بندی رسانده که آنها نمی توانند ریسک معامله با یونان را به جان بخرند.»

در ادامه این گزارش آمده است، در مقابل، یونان نیز که ذخایر نفتی اش در حال اتمام است «به نحو فزاینده ای وابستگی خود به نفت ایران را افزایش داده است... و این به نوبه خود یونان را به ضعیف ترین حلقه در طرح اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران تبدیل می سازد.»

این مسئله می تواند اتحادیه اروپا را از تحریم نفتی ایران در ماه ژوئن باز دارد. یونان بزرگترین مشتری نفت ایران در حوزه یورو محسوب می شود.

گزارش موسسه SAFE افزوده است: «ایران می تواند از یونان به عنوان وسیله ای برای اعمال فشار بر اتحادیه اروپا و حتی آمریکا استفاده کند... تعجب آور نیست که یونان نیز در حال رایزنی و اعمال فشار برای کم رمق کردن تحریم نفتی اروپا علیه ایران باشد.»

البته تنها یونان نیست که در چنین وضعیتی قرار دارد. اسپانیا و ایتالیا نیز به صورت گسترده ای به نفت ایران وابسته اند و امکان جایگزینی سایر تولید کننندگان نفت با ایران وجود ندارد، زیرا همگی خواستار پرداخت پیشاپیش بهای نفت خریداری شده هستند.

ایان برمن، از کارشناسان شورای سیاست خارجی آمریکا معتقد است: «افزایش گزینه های تامین انرژی یونان از طریق سایر تامین کنندگان انرژی و فراهم ساختن امنیت بیشتر برای خرید نفت این کشور لطفی بزرگ در حق اقتصاد درگیر بحران این کشور خواهد بود و کمک قابل توجهی به تقویت اجماع شکننده در مورد اعمال فشار اقتصادی بر ایران خواهد کرد.»

بدون شک، زمان و انرژی زیادی برای ایجاد این فهم ایجاد شده است. پس واشینگتن و متحدانش اکنون باید تمام تلاش خود را صرف کنند تا مطمئن شوند که بدهی های یونان ضربه ای به اراده غرب در فشار بر ایران نخواهد زد
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دهلی‌نو در مورد تحریم ایران از الگوی ژاپن پیروی نمی‌کند

دهلی‌نو در مورد تحریم ایران از الگوی ژاپن پیروی نمی‌کند

به نقل از روزنامه زی نیوز هند، در شرایطی که دولت اوباما در حال تصمیم گیری نهایی در خصوص وضعیت کشورهای مختلف در مورد تحریم ایران است، و بر اساس قانون جدید آمریکا نیز این کشورها برای مستثنی شدن از این تحریم ها باید به صورت قابل توجهی وابستگی خود به نفت ایران را کاهش دهند، بعید به نظر می رسد که ژاپن به الگویی برای هند در این زمینه تبدیل شود.

یک منبع نزدیک به مقامات تصمیم گیر در دولت اوباما در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاهش وابستگی نفتی هند به ایران به میزان حداقل 15 درصد، همانطور که ژاپن این کار را انجام داده، گفت: «این دو کشور مثل سیب و پرتغال هستند.»

ژاپن در کنار ده کشور دیگر که اکثرا از کشورهای اروپایی هستند، به دلیل کاهش قابل توجه وابستگی خود به نفت ایران، از قانون آمریکا در مورد تحریم ایران مورد استثنا قرار گرفته است.

این منبع نزدیک به دولت اوباما با بیان اینکه نمی توان هند و ژاپن را در شرایط یکسانی فرض کرد، گفت، باید این دو کشور را در دو طبقه بندی متفاوت قرار داد، زیرا عوامل موثر در کاهش چشمگیر واردات نفت ژاپن از ایران در مورد هند صادق نیست.

ژاپن علیرغم آسیب جدی از سونامی اخیر این کشور و از کار افتادن نیروگاه هسته ای اش، توانسته به نحوی 15 تا 22 درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد.

مقامات دولتی ماه گذشته به خبرنگاران گفتند که ژاپن می تواند به عنوان الگویی مناسب در این زمینه برای سایر کشورها قرار گیرد.

واشینگتن به عنوان یک متحد استراتژیک نگران نیاز های فزاینده هند به انرژی است که باید پاسخگوی جمعیت 1.2 میلیارد نفری هند و فراهم آورنده امکان دسترسی به منابع انرژی جایگزین برای این کشور باشد.

همچنین نقش مهم توسعه ای هند در افغانستان که به خاطر آن باید همکاری خود با ایران را ادامه دهد، فاکتور دیگری است که مقامات آمریکایی قبل از اتخاذ هر تصمیمی در خصوص تحریم های ایران و عملکرد هند در این باره، آن را مورد توجه قرار می دهند.

منابع دولتی خبر از انجام یک سری گفتگو ها بین مقامات واشینگتن و دهلی نو در خصوص این موضوعات داده اند.

منبع مذکور خاطر نشان ساخت، با این حال، تصمیم گیری نهایی در این زمینه بر عهده هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکاست.

آمریکا تا پایان ژوئن فرصت دارد تا در این خصوص تصمیم گیری نماید.

کلینتون در آخرین سخنرانی خود خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفته: «با احترام به هند، آنها در حال برداشتن قدم هایی در مسیر درست هستند. در واقع، من فکر می کنم در برخی موارد اقدامات کشورها و بانک های آنها بهتر از اظهار نظرهای رسمی ای بوده که ما از آنها می شنویم.».
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم نفت ایران اقتصاد کره جنوبی را تهدید می‌کند

تحریم نفت ایران اقتصاد کره جنوبی را تهدید می‌کند

به نقل از پایگاه اینترنتی نسدک، بحران حوزه یورو همواره از نگرانی های اساسی اقتصاد کره جنوبی به شمار می آمده، اما مسئولان بانک مرکزی این کشور این روزها به همان اندازه نگران کاهش صادرات نفت ایران و افزایش بهای جهانی نفت نیز هستند.

بانک کره روز جمعه تصمیم گرفت تا نرخ بهره در این کشور را برای 10 ماه آینده بدون تغییر حفظ کند. این بانک همچنین هشدار داد که خطرات متوجه اقتصاد جهانی از دو ناحیه مشکلات بدهی کشورهای اروپایی و مشکلات ناشی از کشورهای خاور میانه نشات می گیرد. کره همواره حدود 10 درصد از مصرف روزانه 2.4 میلیون بشکه نفت خود را از ایران تامین کرده است. این در حالی است که سئول متعهد شده تا به منظور همراهی با تحریم های آمریکا علیه ایران، مبادلات تجاری خود با تهران را کاهش دهد.

با این حال، سئول در حال حاضر سئول همچنان روزانه حدود 215 هزار بشکه نفت از ایران با تخفیفی 2 تا 3 دلاری در هر بشکه خریداری می کند. هر چند به نظر نمی رسد که پرداخت روزانه 650 هزار دلار اضافه برای برطرف کردن نیازهای انرژی کره، موجب ورشکسته شدن یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان شود، اما با این وجود یافتن جایگزینی مناسب برای نفت ایران نمی تواند کاری چندان آسان باشد. ایجاد اختلال در صادرات نفت ایران می تواند موجب حذف روزانه حدود 2.6 میلیون بشکه نفت خام از بازار جهانی نفت شود. خطر بروز شوک در اقتصاد کره را افزایش دهد.

کره خواهان مستثنی شدن از تحریم های آمریکا علیه ایران است. نرخ تورم در حال حاضر در کره در حدود 2.6 درصد است، اما مشخص نیست که وقوع یک شوک نفتی تا چه حد می تواند نرخ تورم را در کره جنوبی افزایش دهد.

از دیگر کشورهای آسیب پذیر در برابر تحریم نفتی ایران می توان به آفریقای جنوبی اشاره کرد که نزدیک به 30 درصد از نیاز خود به نفت را از ایران تامین می کند. ترکیه نیز که بخش عمده ای نفت خود را از ایران تامین می کند، در صورت بروز اختلال در صادرات نفت ایران باید به فکر منبعی جایگزین برای تامین نفت مورد نیاز خود باشد.

بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که بروز هر گونه اختلال در صادرات نفت ایران تاثیری بسیار منفی را بر اقتصاد این کشورها بر جای خواهد گذارد. به طور خاص، افزایش بهای نفت حداقل تا زمانی که بحران ایران حل و فصل شود، موجب کاهش و یا رشد معکوس ارزش سهام در بازارهای بورس کره جنوبی خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت در بودجه ۴ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شد

تولید نفت در بودجه ۴ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شد

سید عماد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در بودجه امسال صادرات 2 میلیون و 740 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در نظر گرفته شده است که قریب 340 هزار بشکه آن میعانات گازی و بقیه نفت خام است.

وی افزود: رقمی که در بودجه برای تولید نفت خام در نظر گرفته شده است، با توجه به اینکه قریب به 1.7 میلیون بشکه نفت خام در کشور مصرف می‌شود، نزدیک 4 میلیون و 40 هزار بشکه برآورد می‌شود اما عملکرد واقعی تا حدودی کمتر از رقم در نظر گرفته شده در بودجه است.

سخنگوی کمیسیون انرژی تاکید کرد: باید واقع‌بینانه به مسئله بودجه نگاه کنیم اما در کمیسیون تلفیق با وجود مباحث فراوان قرار شد این میزان پذیرفته شود اما در صورت بروز مشکل با ارائه یک متمم یا اصلاحیه کسری بودجه جبران شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت نفت و کمبود منابع مربوط به آن از چالش‌های عمده کشور است، اضافه کرد:به همین دلیل 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برای ارائه تسهیلات به بخش بالادستی صنعت نفت اختصاص دادیم.

عضو کمیسیون تلفیق افزود: بانک‌ها را نیز موظف کردیم تا 10 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند و اینگونه قصد داریم مشکل کمبود اعتبار در صنعت نفت را حل کنیم.

وی تصریح کرد: اگر تولید نفت کاهش می‌یابد ناشی از مشکلات توسعه صنعت نفت است.

به گزارش فارس در منابع رسمی داخلی تولید نفت 3 میلیون و 950 هزار بشکه در روز اعلام می‌شود و در نظر گرفتن تولید غیر واقعی نفت در بودجه به معنی بستن بودجه با کسری قابل توجه است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم‌های اروپا و آمریکا تاثیری بر کاهش صادرات نفت ایران نداشت

تحریم‌های اروپا و آمریکا تاثیری بر کاهش صادرات نفت ایران نداشت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس وزیر نفت ایران تاکید کرد عربستان نمی‌تواند برای درازمدت جای خالی نفت ایران در بازارهای جهانی را پر کند.

رستم قاسمی که در مصاحبه با شبکه خبری پرس تی وی سخن می گفت افزود اگرچه مقامات سعودی در نشست اخیر اوپک تصریح کردند به دنبال تصاحب سهم ایران در بازار نفت نیستند اما سیاست اخیر ریاض برعکس این گفته بوده است.

عربستان در واکنش به سیاست تحریم نفت ایران از سوی غرب بارها تاکید کرده است حاضر است کمبود عرضه نفت در جهان را جبران کند اگرچه برخی تحلیلگران در مورد توان این کشور برای انجام چنین کاری ابراز تردید می کنند. به رغم این وعده تولید نفت عربستان همچنان کمتر از 10 میلیون بشکه در روز است که افزایش قابل توجهی نسبت به قبل از مطرح شدن بحث تحریم ها علیه ایران نداشته است.

قاسمی با اشاره به محدودیت های عربستان در افزایش تولید نفت خود گفت: افزایش تولید نفت عربستان می تواند موقتی باشد و به طور نامحدود نمی تواند ادامه پیدا کند. این کار عملی نیست و زودگذر است و مسلما در آینده اثراتی منفی خواهد داشت.

وی تاکید کرد عربستان در حال حاضر با حداکثر ظرفیت خود نفت تولید می کند و هرگونه افزایش تولید این کشور برای درازمدت به طول نمی انجامد.

وی همچنین اعلام کرد که به رغم تحریم های یک جانبه اروپا و آمریکا علیه ایران این کشور تولید و صادرات خود را کاهش نداده است.

قاسمی افزود: «هیچ کاهشی در صادرات نفت ایران پدید نیامده است. کیفیت نفت تولیدی ایران بسیار بالاست و ما مشتریان خود را داریم و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد».

وی با اشاره به توقف صادرات نفت ایران به برخی کشورها گفت اگر این کشورها سیاست های خصمانه خود را کنار بگذارند ایران حاضر است صادرات خود به آن ها را از سر بگیرد.

وی تاکید کرد: تصمیم ایران برای توقف صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی اثری منفی بر اقتصادهای آن ها داشته است. امروز، تحریم های نفتی بر بازار اروپا تاثیر گذاشته است چه از ناحیه افزایش قیمت ها و چه از نظر بروز تنش دربازار.

وزیر نفت ایران در مورد کاهش قیمت نفت به دنبال نتایج مثبت مذاکرات ایران و 5+1 گفت: کاهش قیمت نفت دلایل متعددی دارد که فرا رسیدن فصل تابستان از این جمله است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
فریب بودجه‌ای دولت و اختلاف حساب 4 تا 12میلیارد دلاری درآمد نفت

فریب بودجه‌ای دولت و اختلاف حساب 4 تا 12میلیارد دلاری درآمد نفت

به گزارش خبرنگار اقصادی خبرگزاری فارس، عماد حسینی سخنگوی انرژی و عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با فارس رقم در نظر گرفته شده برای صادرات نفت و میعانات گازی در بودجه را 2 میلیون و 740 هزار بشکه در روز اعلام و تصریح کرد که از این میزان 340 هزار بشکه به صادرات میعانات گازی اختصاص دارد.

وی با توجه به مصرف روزانه 1.7 میلیون بشکه‌ای نفت در داخل کشور، میزان تولید نفت خام در بودجه را 4 میلیون و 40 هزار بشکه اعلام کرد و گفت این میزان با رقم واقعی تولید نفت تا حدودی متفاوت است.

بر اساس آخرین اعلام مسئولان نفتی متوسط تولید نفت در سال گذشته 3 میلیون و 950 هزار بشکه در روز بوده است که به معنای اختلاف 90 هزار بشکه‌ای با میزان در نظر گرفته شده در بودجه است.

در عین حال تولید نفت کشور نیز با توجه به کمبود سرمایه‌گذاری و پیر شدن میادین نفتی در سال‌های گذشته همواره افت داشته و تقریبا امیدی به افزایش تولید در کوتاه مدت وجود ندارد.

در عین حال بعضی کارشناسان و نهادهای پژوهشی و نظارتی متوسط تولید فعلی نفت کشور را قریب به 3.7 میلیون بشکه در روز اعلام می‌کنند.

بر این اساس با فرض تولید واقعی 3.95 میلیون بشکه در روز و رقم 4.1 میلیون بشکه‌ای در نظر گرفته شده در بودجه (2.4 میلیون صاردات نفت خام و 1.7 میلیون مصرف داخل)، لااقل 150 هزار بشکه در روز تولید نفت کمتر از میزان واقعی در نظر گرفته شده است که با فرض نفت 85 دلاری در بودجه به معنای کسری 4.6 میلیارد دلاری در بودجه از محل صادرات نفت است. در صورت فرض بدبینانه‌تر تولید 3.7 میلیون بشکه در روز، میزان اختلاف رقم بودجه با میزان واقعی به بیش از 400 هزار بشکه در روز بالغ خواهد شد که به معنای کسری 12.4 میلیارد دلاری بودجه از این محل است.

پیش از این سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت در گفت‌وگو فارس گفته‌ یود:" متأسفانه معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور در بودجه درآمدهایی در نظر می‌گیرد که محقق نمی‌شود به عنوان مثال تولید نفت را بیش از 4.2 ملیون بشکه در روز در نظر می‌گیرد و معادل آن در جداول بودجه ریال در نظر می‌گیرد که به عنوان سهم دولت وارد خزانه شود و اعلام می‌کند تا زمانی که این ریال را برداشت نکرده است نمی‌تواند سهم صندوق توسعه ملی را طبق قانون پرداخت کند. این در حالی است که واقعاً چنین تولیدی وجود ندارد."

وی تصریح کرده بود: " این روش باعث می‌شود به دلیل اعلام غیر واقعی تولید نفت در بودجه ارز کمتری وارد صندوق توسعه ملی شود و متاسفانه مسئولان بانک مرکزی هم برای توجیه این مطلب اعلام می‌کنند که نفت به تعهد خود عمل نکرده است در صورتی که در زمان تدوین بودجه در مجلس کارشناسان نفت مصرانه درخواست می‌کنند که تولید را واقعی ببینید اما متاسفانه معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تامین بخشی از کسری‌های خود به آن توجه نمی‌کنند و به عبارتی نفت را با چالش روبرو می‌سازند."
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم عامل خودکفایی 85درصد ساخت تجهیزات نفت ایران تا سال 94

تحریم عامل خودکفایی 85درصد ساخت تجهیزات نفت ایران تا سال 94

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا رحیمی در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با عرض خیر مقدم به میهمانان داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این دوره نمایشگاه، بیان کرد: طبق آمار رسمی اعلام شده جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه اول دنیا از نظر ذخایر نفتی و گازی است به طوری که ایران از بزرگترین تامین کنندگان انرژی در دنیا محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد:‌ این ذخایر برای ده‌ها سال می‌تواند خوراک جهان را در یک قیمت رقابتی تامین و تضمین کند.

رحیمی با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران بیش از 100 سال قدمت دارد تصریح کرد: ‌متخصصان ایرانی که همگی از نیروهای جوان هستند یک سرمایه بزرگ و بی‌بدیل را تشکیل می‌دهند که می‌توانند صنعت نفت ایران و جهان را به رشد و بالندگی برسانند.

وی با بیان اینکه موتور محرک اقتصاد ایران صنعت نفت است خاطرنشان کرد: به همین دلیل در چند سال اخیر کشورهای ابرقدرت به دنبال ضربه زدن به این موتور محرک و به دنبال تحریم و تهدید بودند تا به اقتصاد ایران ضربه خود را وارد کنند اما خوشبختانه این تحریمها به فرصت تبدیل شد.

وی با اشاره به رشد 10 در‌صدی تعداد شرکت‌ها و کشورهای حاضر در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز،‌ پالایش و پتروشیمی نسبت به سال گذشته، تعداد شرکت‌های داخلی و خارجی حاضر در این نمایشگاه را به ترتیب 940 و 315 شرکت اعلام کرد.

رحیمی تصریح کرد: صنعت نفت و گاز موجبات عزت و استقلال جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده به طوری که هم‌اکنون تمام تجهیزات مورد نیاز در این صنعت در داخل کشور تامین و تولید می‌شود به گونه‌ای که کیفیت محصولات تولیدی بسیار از محصولات وارداتی بهتر است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: با پیگیری‌هایی که امسال انجام دادیم قصد داریم مسیر را برای ورود بخش خصوصی به این صنعت مرتفع کنیم به طوری که هم‌اکنون از کارآفرینان و پیمانکاران انتظار داریم در این صنعت وارد شده و حداکثر توانایی خود را برای رشد به این صنعت انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه به شرکت‌های خارجی اعلام می‌کنم ما در این نمایشگاه حاضریم با تمامی آنها قرارداد امضا کنیم، تصریح کرد: این نمایشگاه فرصت مناسبی است که شرکت‌های داخلی و خارجی توانایی خود را به منصه ظهور رسانند.

رحیمی تصریح کرد: برای اولین بار در نمایشگاه هفدهم غرفه‌ای به نام جهاد خودکفایی تشکیل شده به طوری که حدود 60 درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور تامین می‌شود و تا پایان برنامه پنجم نیز این میزان به 85 درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در طول برنامه 5 ساله توسعه باید 110 هزار میلیارد تومان به همراه 85 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود خاطرنشان کرد: ایران یک کشور امن برای ورود سرمایه‌های خارجی است به طوری که از آمریکا مستقل است و هیچ نسبتی با این کشور ندارد.

رحیمی تصریح کرد: هم‌اکنون کشور آمریکا نیز یک کشور مستقل محسوب نمی‌شود به طوری‌که این کشور در زنجیره صهیونیست‌ها و دیگر کشورها نیز در زنجیر آمریکا اسیر هستند اما ایران بر روی کره خاکی یک کشور آزاد و مستقل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون 35 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی بودجه وجود دارد که می‌توان این بودجه را در اختیار بخش خصوصی قرار داد که در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت به مرز 118 دلار رسید

قیمت جهانی نفت به مرز 118 دلار رسید

به نقل از رویترز بحران بدهی های اسپانیا به شدت موجب نگرانی کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی شده است .

بر اساس این گزارش نرخ بهره اوراق قرضه منتشر شده از سوی دولت اسپانیا به بیش از 6 درصد رسیده است . این مساله موجب کاهش شدید و چشمگیر شاخص سهام در بازارهای بین المللی بورس شده است .

بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل در ماه ژوئن با 51 سنت کاهش به کمتر از 118.17 دلار رسیده است . کاهش 2.59 درصدی قیمت نفت برنت طی دو روز گذشته از دسامبر 2011 تا کنون بی سابقه است

. در بازار نیویورک نیز قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه می با یک سنت کاهش به 102.92 دلار رسید .

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی وضعیت بحرانی اسپانیا و ایتالیا به شدت رشد و رونق اقتصادی منطقه یورو و جهان را تهدید می کند . این گزارش حاکی است ادامه بحث ها در خصوص ایران مانع از کاهش بیشتر قیمت جهانی نفت شده است .

وزیر خارجه آمریکا در برزیل تاکید کرد واشنگتن تحریمهای خود بر ضد ایران را لغو نخواهد کرد . این در حالی است که وزیر خارجه ایران تاکید کرد غرب باید با لغو تحریمها زمینه لازم برای پیشرفت مذاکرات هسته ای را فراهم کند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت طی امسال علیرغم تحری

سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت طی امسال علیرغم تحری

رستم قاسمی در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز،‌پالایش و پتروشیمی گفت:‌این نمایشگاه محلی برای نوآوری ‌های صنعت نفت و گاز جهان است به طوری‌که تعداد زیادی شرکت خارجی و داخلی در این نمایشگاه حضور به هم رسانده‌اند.

وزیر نفت تصریح کرد: نقش انرژی در توسعه اقتصادی جهان بر کسی پوشیده نیست و صنایع هیدروکربنیک حرف اول را در این رشد می‌زند.

وی ادامه داد: امروز علی‌رغم اینکه کشورهای مختلف جهان به دنبال جایگزینی برای منابع هیدروکربوری هستند اما هم اکنون هیچ جایگزینی برای این منابع وجود ندارد به طوری که این منابع از ارزان‌ترین انواع انرژی در جهان محسوب می‌شوند.

وزیر نفت تصریح کرد: ایران بزرگترین منابع هیدروکربوری جهان را در اختیار دارد و بزرگترین تامین کننده در این صنعت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت نفت کشور علی‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها دارای رشد بزرگی است گفت:‌ سال گذشته با مطالعه یک طرح تحول در صنعت نفت توانستیم زمینه خوبی را برای توسعه این صنعت فراهم آوریم.

وزیر نفت ادامه داد:‌علی‌رغم تمام تحریم‌های موجود این صنعت در داخل کشور بسیار فعال عمل کرده است به طوری که در سال گذشته و در سال جاری قصد داریم حداکثر وابستگی خود را به کشورهای خارجی کم کنیم که در این زمینه از تمام صنعتگران داخلی حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شرکت‌های معتبر پیمانکاری در کشور وجود دارند که توانسته‌اند کارهای بزرگی را انجام دهند که نمونه آن احداث 19 فاز پارس جنوبی در داخل کشور است و ایجاد پالایشگاه‌های گازی که 60 درصد ظرف مدت 21 ماه رشد داشته‌اند که به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد:‌در سال 90 علی‌رغم همه مشکلاتی که برای صنعت نفت ایجاد شد توانستیم 30 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری کنیم که در سال 91 رقم 40 میلیارد دلار سرمایه در صنعت نفت تزریق می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضور تحریم‌کنندگان در نمایشگاه نفت ایران

حضور تحریم‌کنندگان در نمایشگاه نفت ایران

اکبرپور مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت:‌این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه ها در حوزه صنعت نفت و گاز محسوب می‌شود که افتخار داریم این نمایشگاه را در ایران برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین شرکت‌های نفتی ایران و مقتدرترین شرکت‌ها در یک محیط تخصصی به مذاکره و تبادل دانش و تجربیات خود می‌پردازند.

اکبرپور تصریح کرد:‌همزمان با برگزاری این نمایشگاه سمینارهای تخصصی داخلی و بین‌المللی نیز برگزار می‌شود که اهمیت آنها نیز کمتر از برگزاری این نمایشگاه نیست.

مدیر شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تصریح کرد:‌در این نمایشگاه محیط مناسبی برای تجلی کسب و کار فراهم شده است به طوری که صنایع نفت و گاز ایران پیشگام کسب و کار در اقتصادی ایران هستند.

وی گفت: علی رغم تهدیدات جدی از سوی برخی ابرقدرتها، دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه به دلیل حضور بیش از اندازه شرکت‌های خارجی از جمله اروپای غربی و آمریکا دچار مشکل و کمبود جا شده بودند.

مدیر شرکت‌های سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تصریح کرد: خوشبختانه این نمایشگاه نشان می‌دهد صنعت نفت ایران به هیچ عنوان قابل تحریم و تهدید نیست.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات اعضای اوپک به کام آمریکا و ژاپن نیست

واردات اعضای اوپک به کام آمریکا و ژاپن نیست

به نقل از فایننشال تایمز، آمریکا و ژاپن به طور فزاینده ای تحت تاثیر افزایش بهای جهانی نفت قرار گرفته اند زیرا تولید کنندگان نفت عضو اوپک دیگر مثل گذشته تمام کالاهای مصرفی خود را را از آنها خریداری نمی کنند. این موضوع روند تجاری ای را که قبلا به جبران افزایش هزینه های بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان کمک می کرد، وارونه ساخته است.

بر اساس تحلیلی که توسط آژانس بین المللی انرژی منتشر شده، چین کمتر از گذشته از افزایش بهای نفت متاثر شده زیرا گوی سبقت را از آمریکا و ژاپن ربوده و به بزرگترین ذی نفع افزایش هزینه های تجاری کشورهای اوپک تبدیل شده است.

بازگشت مقادیر قابل توجهی از دلارهای نفتی از طریق افزایش واردات کالاها توسط کشورهای تولید کنندگان نفت، همواره چگونگی تاثیر افزایش بهای نفت در اقتصاد جهانی را شکل داده است.

فیت بیرول، از اقتصاد دانان ارشد آژانس بین المللی انرژی در مصاحبه ای به فایننشال تایمز گفت: «ما شاهد بزرگترین انتقال دارایی در تاریخ اقتصاد جهان هستیم. ما تا کنون شاهد چنین انتقالی از کشورهای مصرف کننده به کشورهای تولید کننده نبوده ایم.»

چرخشی اساسی در واردات کالا از آمریکا و ژاپن به چین تا حدی منعکس کننده یک تغییر بزرگ در اقتصاد جهانی است و این بدان معناست که پکن به بازار خرید اقتصاد جهان تبدیل شده است. بیرول همچنین خاطر نشان ساخت که «عوامل سیاسی» نظیر سردی روابط بین آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس پس از حملات 11 سپتامبر، نیز در این تحولات نقش داشته اند.»

تازه ترین تحقیقات آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که از هر دلاری که آمریکا سال گذشته صرف واردات نفت از کشورهای عضو اوپک کرده، تنها 34 سنت توسط صادرات کالاهای آمریکایی به این کشور بازگشته است، که این رقم به طور قابل توجهی کمتر از متوسط بازگشت دلارهای نفتی در سالهای 1970 تا 2000 میلادی یعنی 55 سنت از هر دلار بوده است. این کاهش بازگشت دلارهای نفتی برای ژاپن حتی بیشتر بوده و به پایین تر از متوسط 43 سنتی سالهای گذشته، یعنی 14 سنت از هر دلار رسیده است.

اما کاهش بازگشت هزینه های مصرف شده توسط آمریکا و ژاپن برای خرید نفت، به نفع چین تمام شده است. به نحوی که از هر دلاری که چین در سال 2011 صرف واردات نفت از کشورهای عضو اوپک کرده، حدود دو سوم، یعنی معادل 64 سنت آن، از طریق صادرات کالای چینی به این کشورها، به پکن بازگشته است. در این میان، اتحادیه اروپا با حفظ متوسط 80 سنت بازگشت به ازای هر دلار، به صورت تاریخی بیشترین نرخ بازگشت را داراست.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در تحلیل آژانس بین المللی انرژی، بازیابی دلارهای نفتی از طریق سیستم مالی، به وسیله خرید بدهی دولتها و یا سهام لحاظ نشده است.

دولت آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که 12 عضو اوپک امسال از فروش نفت، درآمدی حدود یک هزار و 170 میلیارد دلار درآمد کسب کرده اند که این رقم چیزی حدود 15 درصد بیش از درآمد یک هزار و 26 میلیارد دلاری این کشورها در سال گذشته بوده است.

مقامات کشورهای عضو اوپک معتقدند، که افزایش واردات کشورهای عضو، به اضافه سرمایه گذاری های صورت گرفته توسط دولت های این کشورها در بانک ها و سایر شرکت های درگیر بحران غربی، از ابتدای بحران مالی جهانی در سال 2008، به اقتصاد جهانی کمک شایانی نموده است.

بهای نفت برنت در ماه گذشته با افزایش تنش حول برنامه هسته ای ایران به 128 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسیده بود. اما عربستان، به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان با افزایش تولید خود به 10 میلیون بشکه در روز، تلاش کرد تا با کاهش بهای نفت در بازار جهانی، از آسیب دیدن اقتصاد جهانی جلوگیری نماید.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بزرگ ترین شرکت نفتی آرژانتین ملی می شود

بزرگ ترین شرکت نفتی آرژانتین ملی می شود

به نقل از پایگاه اینترنتی یورو نیوز این تصمیم از سوی دولت کریستینا فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین اتخاذ شده است .

بر اساس این گزارش امیلو پرسیکو رهبر یک جریان چپ گرای آرژانتین موسوم به اویتا ملی شدن این شرکت را اقدامی مهم ارزیابی کرده است . او در این باره تاکید کرد امروز بخشی از آرژانتین را پس گرفتیم . شرکت نفتی وای پی اف اهمیت بسیاری برای آرژانتین دارد . این شرکت بخشی از مشروعیت ماست و باعث استقلال کشور ما می شود و اهمیت بسیاری برای مردم کشور ما دارد .

بر این اساس مردم آرژانتین از این تصمیم بسیار خوشحال هستند . دولت اسپانیا به شدت از این تصمیم آرژانتین ابراز نگرانی و ناخرسندی کرده است . بسیاری از مردم آرژانتین کنترل بزرگ ترین شرکت نفتی کشور خود و ملی شدن آن را موفقیتی بزرگ می دانند .

آرژانتین در حالی‌ این تصمیم را اعلام کرد که خوزه مانوئل سوریا ، وزیر صنعت و معدن اسپانیا با هشدار به آرژانتین تاکید کرد اگر در هر جای جهان اقدامات خصمانه ای نسبت به شرکت های اسپانیایی وجود داشته باشد ، دولت اسپانیا آن را همانند اقدامی خصمانه علیه دولت و کشور اسپانیا قلمداد می‌ کند .

این گزارش حاکی است شرکت رپسول 57 درصد و شرکت پیترسون 27 درصد سهام وای پی‌ اف را در اختیار دارند . دولت آرژانتین قصد دارد با خریداری 26 درصد سهام شرکت رپسول و 24 درصد سهام شرکت پیترسون عملا مالکیت قطعی شرکت وای پی اف را در اختیار بگیرد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
درخواست رسمی از ترکیه برای کاهش قیمت گاز نداشته‌ایم

درخواست رسمی از ترکیه برای کاهش قیمت گاز نداشته‌ایم

جواد اوجی در یک نشست خبری که عصر امروز در محل هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد گفت: هم‌اکنون ایران توان انتقال 750 میلیون متر مکعب گاز را با توجه به زیرساخت‌های موجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه 640 میلیون متر مکعب گاز ترش و شیرین در کشور تولید می‌شود که این میزان گاز در 13 پالایشگاه پالایش شده و 540 میلیون متر مکعب ظرفیت فراورش کنونی کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: هم‌اکنون 34 هزار کیلومتر خط لوله فشار‌قوی و 69 ایستگاه تقویت فشار به همراه 290 توربوکمپرسور کار انتقال گاز را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطر نشان کرد: هم‌اکنون 210 هزار کیلومتر خطوط گاز شهری نیز در کشور وجود دارد که وظیفه انتقال گاز را به خانوار‌ها و مبادی مصرف برعهده دارند.

وی با اشاره به میزان صادرات گاز گفت: برای اولین بار در سال گذشته 8.2 میلیارد متر مکعب گاز صادرات داشتیم و همچنین برای اولین بار توانستیم روزانه 92 میلیون متر مکعب گاز را به صنایع عمده تحویل دهیم.

این آمار در حالی است که سال 89 تنها 62 و 72 میلیون متر مکعب گاز به صنایع عمده تحویل داده شده بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تعداد صنایعی که به شبکه گاز متصل شده‌اند گفت: هم‌اکنون 44 هزار واحد صنعتی از گاز تحمیل می‌شوند که سال گذشته 4 هزار و 200 واحد صنعتی به این شبکه متصل شد.

وی با اشاره به آمار تزریق گاز شیرین به میادین نفتی خاطر نشان کرد: در سال 90 روزانه 12 میلیون متر مکعب به این میادین تزریق شده است. که نسبت به سال 89 این آمار دو برابر شده است.

وی همچنین با اشاره به گازرسانی به هزار و 407 شهر و روستا گفت: بیش از یک میلیون و 400 هزار مشترک در کشور وجود دارد که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته شرایط سختی را از لحاظ تولید و مصرف گاز پشت‌سر گذاشتیم خاطر نشان کرد: وزیر انرژی ترکیه به دلیل اینکه ایران توانسته بود به تعهدات خود پایبند باشد و گاز را به این کشور صادر کند رسما تقدیر و تشکر کرد.

اوجی با اشاره به آمار واردات و صادرات گاز در سال گذشته گفت: به طور میانگین روزانه 33 میلیون متر مکعب واردات و 30.5 میلیون متر مکعب صادرات گاز داشتیم.

وی همچنین با اشاره به احداث پالایشگاه ملی گفت: سعی می‌کنیم حداکثر تا 3 یا 4 سال اینده اولین پالایشگاه ملی را طراحی و احداث کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که این شرکت تدوین کرده‌اند نیازمندی این شرکت برای تجهیزاتی است که تا 5 سال آینده از آنها استفاده می‌کنند. که رقم این تجهیزات بین 12 تا 14 میلیارد دلار است. بنابر این ما حاضریم با سازندگان که این توانمندی را داشته باشند تا کالاهای مورد نیاز ما را تامین کنند قرارداد طولانی مدت امضاء کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال برخی از خبرنگاران گفت: تاکنون هیچ درخواست رسمی از ترکیه به ایران مبنی بر کاهش قیمت گاز وجود نداشته و در شش ماهه گذشته نیز بارها با مدیران شرکت بوتاش ترکیه جلسه‌ای داشتیم که توافقات لازم برای قیمت صادرات گاز انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطر نشان کرد: قراردادهایی که قرار است نهایی شود قرارداد صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به کشور عراق و افزایش 7 میلیون متر مکعبی صادرات گاز به پاکستان است به طوری که 23 میلیون متر مکعب به 30 میلیون متر مکعب برسد. همچنین دو قرارداد جدید نیز با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و یک قرارداد نیز با یکی از کشورهای اروپایی قصد داریم امضاء کنیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
وعده‌ای دیگر برای میدانی مشترک؛ سلمان به مدار وارد می‌شود

وعده‌ای دیگر برای میدانی مشترک؛ سلمان به مدار وارد می‌شود

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توسعه میدان مشترک سلمان در سال 1379 به شرکت پتروایران واگذار شد و قرار بود که تا سال 1384 این طرح تکمیل شود و در نتیجه آن، تولید کشور در نفت خام به 50 هزار بشکه و در گاز به حدود 540 میلیون فوت مکعب افزایش یابد.

سه‌چهارم از مخزن میدان سلمان متعلق به ایران و یک چهارم آن در اختیار امارات است این در حالی است که به گفته مسوولان ایرانی، هم اکنون امارات روزانه 640 میلیون فوت مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند و سهم ایران بعد از سال‌ها تلاشی که می‌گویند انجام شده برابر با صفر است.

** مشکل کجاست؟

به گزارش ایسنا در ابتدا قرار بود گاز میدان سلمان به امارات صادر شود و به همین منظور با شرکت کرسنت (یکی از سهامداران اصلی شرکت دانا گاز امارات) قراردادی امضا شد که طبق آن باید گاز از شهریورماه سال 1384 صادر می‌شد. البته بعد از مدتی این قرارداد به دلیل تعیین قیمت پایین گاز متوقف و صادرات منوط به تغییر قیمت گاز شد.

به این منظور دستور ساخت خط لوله 290 کیلومتری سیری ـ عسلویه تابستان سال 87 از سوی غلام‌حسین نوذری ـ وزیر وقت نفت ـ به‌صورت یک طرح استراتژیک به شرکت تاسیسات دریایی ایران صادر شد.

ساخت این خط لوله، یک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات برای صادرات گاز، علاوه بر تحویل گاز میدان سلمان می‌توان درصورت نیاز به گاز بیشتر در تابستان، از گاز تولیدی عسلویه استفاده کرده و به‌وسیله این خط لوله آن را به سمت امارات منتقل کرد.

از سوی دیگر در صورتی که ایران و امارات در این زمینه به نتیجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلویه منتقل می‌شود و برای جبران بخشی از کمبود گاز ایران در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با وجود این که گفته می‌شود تمام تاسیسات آماده تولید است، اما ظاهرا خط لوله انتقال گاز میدان سلمان بدون جاری شدن حداقل نفت یا گازی آسیب دیده است.

اگرچه محمود زیرکچیان‌زاده ـ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ـ تاکید کرد که امسال دیگر گاز سلمان در مدار تولید قرار خواهد گرفت، اما او تاریخ مشخصی را برای این کار مشخص نکرد و توپ را در زمین شرکت مهندسی و توسعه‌‌ نفت «متن» انداخت. او گفت: مجتمع و پالایشگاه این میدان آماده است و تنها منتظر خط لوله انتقال گاز سلمان هستیم که در حال حاضر انجام این کار توسط شرکت مهندسی و توسعه‌‌ نفت (متن) در حال اجراست.

شرکت متن در واقع بعد از شرکت پترو ایران مسئولیت تکمیل خط لوله انتقال گاز میدان سلمان را برعهده گرفت اما این شرکت نیز برای تحویل این خط لوله زمانی مشخص نکرده است.

همچنین طرح تعویض و تعمیر خط لوله سکوی سیری(قسمتی از مسیر انتقال گاز میدان سلمان) به طول 150 کیلومتر که به صورت EPCF در اسفند 89 واگذار شده بود و باید هفت ماهه تکمیل و در شهریور 90 تحویل داده می‌شد اما تا کنون تکمیل نشده و در این مورد گفته می‌شد که این طرح از دستور هیات مدیره شرکت نفت خارج شده است.

آیا وعده‌های مکرر مدیران نفتی درباره میدانی که بین ایران و یک کشور عربی مشترک است نوش داروهایی نمی‌شود بعد از مرگ "سلمان پارسی"؟!
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز به کار هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز با حضور نمایندگان 1255 شرکت داخلی و خارجی

آغاز به کار هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز با حضور نمایندگان 1255 شرکت داخلی و خارجی

به گزارش نفت نیوز، مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفدهم از ساعت 10 صبح امروز (سه شنبه 29 فروردین) با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری، رستم قاسمی، وزیر نفت، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون انرژی، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی، معاونان وزیر نفت و مدیران ارشد شرکت های تابعه و کارشناسان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه آغاز به کار کرد.

پس از مراسم افتتاحیه و از ساعت 11:40 دقیقه عموم علاقه مندان می توانند از نمایشگاه بازدید کنند.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تا روز جمعه یکم اردیبیهشت از ساعت 9 صبح تا 16 بعداز ظهر پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

نخستین روز برگزاری هفدهیمن نمایشگاه بین المللی صنعت نفت به نام تولید ملی و شکست تحریم ها، توسعه صنعت بالادستی نامگذاری شده است، همچنین دومین روز نمایشگاه به عنوان خودکفایی و خودباوری در صنعت نفت ایران (صدور دانش فنی و ساخت داخل)، روز سوم به عنوان امنیت انرژی- امنیت اقتصادی و روز چهارم نیز به عنوان تولید و صادرات فرآورده های نفتی نامگذاری شده است.

ارتقای توان سازندگان داخلی محور هفدهمین نمایشگاه صنعت نفت است

مدیر هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حضور 1255 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه را نشانه بارز شکست دشمنان در تحریم صنعت نفت ایران اعلام کرد و گفت: محور نمایشگاه هفدهم ارتقاء توان سازندگان داخلی است.

به گزارش نفت نیوز، اسحق رویور، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، افزود: این نمایشگاه فرصت مغتنمی است که کوشندگان عرصه نفت و گاز از اقصی نقاط جهان در آن گرد آمده تا ضمن تبادل اطلاعات، تعامل و انتقال تجربیات، آخرین یافته ها و دستاوردهای صنعت نفت را در معرض نمایش عمومی قرار دهند.

وی تصریح کرد: نوع نگاه تخصصی و کاربردی به این نمایشگاه و سازماندهی برای ترکیب شرکت کنندگان و بسترسازی برای حضور اثرگذار و مثبت صاحبان فناوری نوین صنعت نفت و نیز ایجاد ارتباط، مفاهمه و مذاکره دو سویه و چندسویه آنان با مدیران صنعت نفت، سازندگان قطعات و تلاشگران حوزه ساخت داخل و صنعتگران بخش خصوصی، از جمله اهداف نمایشگاه هفدهم است.

رویور با بیان این که صنعت نفت ایران افتخار دارد که در مقطع حساس دیگری از تاریخ این مرز و بوم، جمع کثیری از فعالان، دست اندرکاران و بازیگران تاثیرگذار گستره نفت و انرژی ایران و جهان را میزبانی کند، اظهار کرد: بدون تردید، نمایشگاه هفدهم چونان دوره های پیش و چه بسا برتر از آنها، نمایندگی از بالندگی، سرزندگی و تلاش بی وقفه جمهوری اسلامی ایران در حرکت به سوی توسعه و شکوفایی است.

مدیر هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، محور نمایشگاه امسال را ارتقاء توان سازندگان داخلی عنوان کرد و گفت: در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری فرموده اند، حضور هدفمند و شورانگیز 940 شرکت داخلی در این نمایشگاه برای ارائه جدیدترین دستاوردها و متبلور ساختن توانمندی های چشمگیر صنعت نفت و گاز کشور، حرکت مقتدرانه دیگری است که به یاری خدا آینده باشکوه و روشنی را برای خودباوری و نشاط اقتصادی نوید می دهد.

وی حضور بیش از 44 کشور و 315 شرکت خارجی و رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته را نشانگر شکست اهداف زبونانه دشمنان در تحریم صنعت نفت کشور و منزوی ساختن ایران اسلامی دانست و یاد آور شد: در نمایشگاه هفدهم فضای اختصاص یافته به غرفه های شرکتهای داخلی 28.623 متر است که حدود 19.500 متر آن در فضای بسته و 9.123 متر آن در فضای باز قرار دارد.

رویور افزود: غرفه های شرکت های خارجی نیز با حضور 44 کشور از اقصی نقاط جهان با متراژ 8377 که 7500 متر آن در فضای بسته و 877 متر آن در فضای باز می باشد، ساماندهی شده است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تصریح کرد: در حاشیه نمایشگاه هفدهم همایش یک روزه ای تحت عنوان "ارتقای توان تولید با اتکا به کار و سرمایه ملی" در تاریخ 30 فروردین ماه جاری برگزار می شود. این همایش تخصصی با مدیریت علمی معاونت محترم پژوهش و فناوری وزارت نفت و همکاری مراکز علمی، تحقیقی و دانشگاه ها در قالب 4 پانل تخصصی شامل صنعت نفت و تجارت بین الملل، تجاری سازی فناوری های صنعت نفت و ارتقای توان داخلی، ارتقای ساختار و روش های جذب منابع مالی به منظور توسعه صنعت نفت و عملکرد و دورنمای صنعت مبتنی بر ارتقای توان تولید با اتکا به کار و سرمایه ملی "برگزار می شود.

وی گفت: همچنین برای اولین بار، غرفه "جهاد خودکفایی" که به قطعات ساخت داخل اختصاص دارد، برپا شده است و شرکتهای سازنده می توانند با مراجعه به این غرفه از طریق محورهای تبلیغی از جمله: کتاب، پوستر، بروشور و پانلهای تخصصی با نیازهای چهار شرکت اصلی وزارت نفت بیشتر آشنا شوند.

رویور افزود: همچنین در راستای برجسته سازی نقش سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" به عنوان تنها سازمان متعلق به کشورهای در حال توسعه، غرفه ای به دبیرخانه این سازمان در نمایشگاه هفدهم اختصاص یافته است.

مدیر هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت با تشریح ویژگی های این دوره گفت: برای نخستین بار در کشور فیلم سه بعدی با عنوان "عسلویه، نگین درخشان بزرگ ترین حوزه گازی دنیا" در طول ایام برگزاری نمایشگاه به دو زبان فارسی و انگلیسی نمایش داده می شود که در این فیلم تلاش شده توانمندی های صنعت نفت ایران در بخش ساخت داخل، فناوری های بومی و کارهای بزرگی که در پارس جنوبی توسط پیمانکاران داخلی انجام می شود، به نمایش درآید.

رویور اظهار کرد: امیدوارم هفدهمین نمایشگاه که دارنده عنوان دومین نمایشگاه های نفت و گاز دنیاست، بستر مناسبی باشد برای توسعه و بالندگی توان داخلی و پنجره ای به سوی اقتدار و اعتلای صنعت نفت کشور در عرصه های بین المللی باشد
 

Similar threads

بالا