گزارش اختصاصی از نمایشگاه دموتکس 2007

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
گزارش اختصاصی مجله ی صنعت کهن از نمایشگاه دموتکس 2007 خاور میانه
تولید کفپوشهای نساجی امروزه حجم زیادی از تجارت کفپوش دنیا را به خود اختصاص داده است. بی شک برپایی نمایشگاه های تجاری در این بخش نیز به عنوان بهترین مکان برای برقراری ارتباط فی مابین خریداران و تولید کنندگان نقش موثری در جهت دهی به حجم و نوع این تجارت خواهد داشت.
نمایشگاه دموتکس خاور میانه یکی از این نمایشگاه های تجاری است که به نظر میرسد با گذشت زمان جایگاه منطقه ای و بین المللی خود را بیش از پیش مستحکم سازد.
لذا حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی به ویژه در بخش فرش ماشینی و موکت، در این نمایشگاه می تواند زمینه ساز روابط تجاری مناسبی برای آنها باشد. مزایای حضور شرکت های تولیدی ایران در نمایشگاه دموتکس دبی از یک سو و عدم سهولت پرداخت هزینه های بالای شرکت در نمایشگاه و اجاره فضای نمایشگاهی توسط تولیدکنندگان (به ویژه واحد های کوچک صنعتی ) از سوی دیگر نمایانگر تناقضی است که برطرف کردن آن می تواند بستر را برای صادرات هرچه بیشتر شرکت های ایرانی مهیا سازد. حضور نهادی مستقل با قدرت بازاریابی بالا به عنوان نماینده صادرکنندگان در نمایشگاه یکی از راهکارهای پیشنهادی است.
با همین رویکرد مجلۀ صنعت کهن به عنوان مجلۀ تخصصی فرش ماشینی، موکت، الیاف مصنوعی و منسوجات بی بافت امسال از تاریخ 21 الی 23 خرداد 86 در نمایشگاه دموتکس 2007 خاور میانه شرکت نمود تا بتواند به عنوان مجله صادرکنندگان کفپوش و صنایع مرتبط، نماینده شایسته ای برای ایران عزیز باشد. در زیر بخش اول گزارش اختصاصی مجله صنعت کهن از نمایشگاه دموتکس دبی 2007 را از نظر می گذرانید. برای دریافت نسخه چاپی و یا الکترونیکی این ویژه نامه با ما مکاتبه نمایید.

نمایشگاه دموتکس خاورمیانۀ 2007 با تمام شور و هیجان های ابتدایی آن، 21 خرداد سال جاری توسط سلطان بن سعید آل منصوری، وزیر توسعۀ دولت امارات متحدۀ عربی، همراه با خانم Angela Schaschen مدیر برگزاری نمایشگاه دوموتکس خاورمیانه، و خانم Susanne Klaproth مدیر برگزاری نمایشگاه دوموتکس هانوفر در مرکز بین المللی نمایشگاه ها و کنفرانس های شهر دبی (DICEC) واقع در مرکز تجارت جهانی دبی افتتاح شد. این مرکز نمایشگاهی، سالیانه پذیرای بیش از 70 رویداد نمایشگاهی است که طیف وسیعی از سرویس های نمایشگاهی را در منطقۀ خاورمیانه ارائه می کند.
از لحاظ جغرافیایی، این مرکز در اتوبان شیخ زائد واقع شده است که در حدود 90 دقیقه با ابوظبی، 30 دقیقه با منطقۀ آزاد جبال علی، 15 دقیقه با شارجه، و 10 دقیقه با فرودگاه بین المللی دبی فاصله دارد. البته ذکر این نکته قابل توجه است که امروزه با افزایش حجم ترافیکی شهر دبی، احتمالاً اماراتی ها خواهان گرفتن گوی سبقت از کلان شهری همچون تهران در این زمینه هم هستند!
به همین دلیل به خصوص در زمان برگزاری نمایشگاه ها در این مرکز که با خیل عظیم بازدیدکنندگان مواجه می شود، عبور و مرور در منطقه با مشکلات فراوان و به سختی صورت می گیرد.
از سوی دیگر، نحوۀ برگزاری نمایشگاه از لحاظ برنامه ریزی و اجرا توسط خود ژرمن ها که سرآمد -نظم و انضباط و مدیریت، چه در زمینۀ مدیریت برنامه ریزی و اجرایی، و چه در زمینۀ مدیریت کلان و خرد، زبانزد جهانیان هستند، صورت گرفته بود، جلوۀ دیگری داشت. به همین منظور، مسئولان برگزاری نمایشگاه، از مدت ها پیش تلاش گسترده ای در زمینۀ تبلیغات به عنوان یک فاکتور مهم در برپایی هر چه بهتر نمایشگاه تدارک دیده بودند. که برخی از این امور به شرح زیر می باشند:
- 30 صفحه تبلیغ تمام رنگی در روزنامه ها و 20 صفحه در مجلات تجاری و اقتصادی
- 500 آگهی تبلیغاتی در رادیو و پوشش خبری توسط شبکۀ تلویزیونی Al Aqariya
- نصب تابلوهای تبلیغاتی در اتوبان ها
- ارسال 250000 دعوت نامه، و 60000 نامۀ الکترونیکی و 25000 نمابر در امور مختلف
- چاپ ویژه نامه های خبری
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
شاید ذکر این مسئله خالی از لطف نباشد که برا ی برگزاری نمایشگاه به بهترین نحو، آلمان ها حتی در جزئی ترین امور اجرایی نمایشگاه از عوامل و پرسنل خود در Deutsch messe AG Hannover استفاده کرده بودند.
نمایشگاه دوموتکس خاورمیانه امسال از تاریخ 11 تا 13 جون مطابق با 21 لغایت 23 خرداد ماه از ساعت 11 الی 20، با حضور 276 غرفه از 37 کشور جهان واقع در 4 سالن به مساحت 14000 متر مربع آغاز به کار کرد. بیشترین سهم حضور از لحاظ کمی را کشورهای هند با 35 غرفه، آلمان با 32 غرفه، امارات با 29 غرفه، بلژیک با 25 غرفه و ترکیه با 24 غرفه به خود اختصاص داده بودند.
ایران نیز با 8 شرکت کننده و با در اختیار گرفتن 525 متر مربع فضای نمایشگاهی، به رشدی بالغ بر 33% در زمینۀ حضور شرکت ها و 165% در زمینۀ در اختیار داشتن فضای نمایشگاهی دست پیدا کرد. شرکت های ایرانی حضور یافته عبارتند از:
مجله صنعت کهن / شرکت فرش مشهد / شرکت فرش ستاره کویر یزد / شرکت فرش ساوین/ شرکت آرتا موکت / موکت ظریف مصور / شرکت پیمان موکت / شرکت صادرات قالی (شرکت فرش میری)
کشورهای آلمان، بلژیک، هلند، اتریش، هند، چین و افغانستان غرفه های خود را به صورت متمرکز (pavilion) و به شکل یک پاویلیون ترتیب داده بودند که این امر مزایای زیادی از جمله مرکز توجه قرار گرفتن، در اختیار داشتن فضای باکیفیت و مفید نمایشگاهی، دسترسی کامل و آسان تر بازدیدکنندگان از آنها و تعامل بهتر در جلب رضایتمندی خریداران را در پی داشت.
این مسئله می تواند با تعامل هر چه بیشتر تولیدکنندگان ایرانی در راستای کسب سهم فروش بیشتر در بازارهای جهانی و منطقۀ خاورمیانه با توجه به وجود رقابت شدید در عرصۀ تجارت جهانی برای ایرانیان نیز میسر شود.
در روز اول نمایشگاه و در خلال مراسم افتتاحیه، متنی مشترک از طرف خانم Angela Schaschen و Susanne Klaproth، مدیران نمایشگاه های دوموتکس در خصوص برگزاری نمایشگاه دوموتکس خاورمیانۀ 2007 منتشر شد که به شرح زیر می باشد:
امسال دومین سال برگزاری نمایشگاه دوموتکس خاورمیانه است. دوموتکس خاورمیانه در حال رشد و افزایش کیفی و کمی شرکت کنندگان، و تثبیت این منطقه برای حضور گسترده تر نمایشگاه های تخصصی بین المللی در زمینۀ کفپوش است.
شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان می توانند ملاقات ها و ارتباط های مؤثر و متمرکز، و ایجاد شبکۀ اجتماعی گسترده را با بیش از 260 غرفه دار از 37 کشور که منتخبی از بهترین تولیدکنندگان کفپوش جهان به شمار می روند، در منطقۀ خاورمیانه داشته باشند.
دوموتکس، امسال پذیرای غرفه دارانی از کشورهای فرانسه، ایرلند، نروژ، لهستان، قبرس، اندونزی و هنگ کنگ برای اولین بار هست که این خود، دلیلی بر اثبات رشد روز افزون این نمایشگاه در منطقۀ خاورمیانه می باشد.
در ارتباط با مطالبات غرفه داران و بازخورد حضور در نمایشگاه می توان به این موضوع اشاره کرد که امسال، نمایشی از ویژگی های طراحی نوین درمحصولات، راهکارهای عملی مؤثر، الهام گرفتن و خلق محصولات جدید را در راستای تبدیل دوموتکس خاورمیانه به عنوان جذاب ترین تجربۀ بازرگانی و اقتصادی خواهیم داشت.
عرضۀ کفپوش های نوین ویترینی برای مصرف کنندگان از قبیل طراحان داخلی، آرشیتکت ها و نصابان کفپوش ها با مشخصه هایی همچون صرفه جویی در زمان، افزایش تکنیکی کیفی و بالاخره نمایشی از چگونگی خلق محصولات جدید از ترکیب طراحی نوین با مواد اولیۀ متفاوت می باشد.
همچنین برای جستجوی طرح های نوین مفتخر به حضور 11 دریافت کنندۀ جایزۀ طراحی فرش سال 2007 از نمایشگاه دوموتکس هانوفر هستیم.​
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
ایجاد فرصت برای به وجود آوردن بازارهای جدید لازمۀ حضور تولیدات، خدمات و راهکارهای اقتصادی نوین به طور جدی است، که به دنبال آن تجلی اقتصادی برای صادرکنندگان و واردکنندگان صنایع کفپوش منطقه به صورت مفید و مؤثر در آینده فراهم خواهد بود.
منطقۀ خاورمیانه آینده ای روشن، همراه با خیل عظیمی از تقاضا در زمینۀ کفپوش ها از هر نوع جنس و با هر رنج قیمتی را خواهد داشت. دوموتکس خاورمیانه به تولیدکنندگان کفپوش پیشنهاد خلق فرصت اقتصادی بی نظیر را در این بازار سودمند می دهد.
در طی مراسم افتتاحیه توسط وزیر توسعۀ دولت امارت به همراه مدیران نمایشگاه دوموتکس بازدیدی از 13 غرفۀ نمایشگاهی اعم از فرش مشهد و شرکت صادرات قالی (شرکت فرش میری) از ایران انجام شد که این امر صحه ای بر توانایی صادرکنندگان ایرانی است.
اولین قرارداد فروش دوموتکس خاورمیانه 2007 میان شرکت صادرات قالی و وزیر توسعۀ دولت امارات تنظیم شد.
در ارتباط با عقد این قرارداد، آقای میری مدیر عامل شرکت، مطالبی را به شرح زیر اظهار داشتند:
زمانی که ایشان (وزیر توسعۀ دولت امارات) روبروی غرفۀ ما ایستادند و به فرش ها نگاه می کردند، فرصتی برای توضیح دربارۀ شرکت و فرش هایمان که بافته شده با تکنیک های بافت منحصر به فرد که هر کدام برگرفته از مناطق مختلف ایران است، را پیدا کردم. هر کدام از فرش های ما جلوه ای از هنر دست هنرمندان ایرانی به همراه نخ ریسده شده توسط دست، و رنگرزی شده توسط مواد طبیعی است. در این میان، ایشان علاقه مندی بسیاری نسبت به تولیدات ما پیدا کردند و به دنبال آن قرارداد خرید تخته فرشی را برای مجلس امارات متحدۀ عربی تنظیم کردیم.​
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
جایزۀ طراحی فرش (CDA)
اگر به دنبال بهترین طرح های فرش هستیم، بدون شک می توان از 11 دریافت کنندۀ جایزۀ طراحی فرش سال 2007 که به صورت انحصاری در دوموتکس خاورمیانه به نمایش درآمده بود، استفاده کنیم.
این عرصۀ رقابت که معیاری برای صنعت فرش دستباف است توسط مجلۀ Hali, Modern carpet, Textile با همراهی برگزارکنندگان دوموتکس و با پشتوانۀ حمایتی از طرف مسئولان انجمن صادرات فرش اروپا (EUCA)، در بین 140 طرح حضور یافته در این رقابت از 15 کشور جهان برگزار می شود.
10 طرح برگزیده توسط هیئت داورانی از متخصصان بین المللی صنعت فرش در دوموتکس هانوفر آلمان انتخاب می شوند و یازدهمین طرح، توسط آرای بازدیدکنندگان از دوموتکس هانوفر انتخاب می شود.
همچنین مسئولان دوموتکس تصمیم به انتخاب یکی از این 11 طرح توسط بازدیدکنندگان دوموتکس خاورمیانه در طول برگزاری نمایشگاه امسال گرفتند و به عنوان جایزه نیز بازدید و صرف شام در امارت معروف برج العرب برای 2 نفر را در نظر گرفتند.
قابل ذکر است که شرکت های فرش ایرانی اخوان فرشچی و حیدریان، هر کدام یک جایزه و ذولنواری 3 جایزه در رشته های مختلف از مجموع 10 جایزه اعطا شده توسط هیئت داوران را کسب کردند که این افتخاری بزرگ و قابل تقدیر برای ایران زمین است
 

Similar threads

بالا