روغن و گریس قابل جایگزینی به جای همدیگر نیستند. گریسها در مواردی بهکار میروند که استفاده از روغن عملی یا مناسب نمیباشد. معمولاً نوع روانکار با توجه به تطابق شرایط کارکرد، طراحی ماشینآلات و خواص روانکاری مطلوب، انتخاب میشود. گریسها عموماً در موارد زیر بهکار میروند
. ماشینهایی که بهصورت غیر مداوم بهکار گرفته میشوند و یا ماشینهایی که برای مدت زمان طولانی در انبار و بدون استفاده باقی میمانند، چون گریس در محل مورد روانکاری باقی میماند و پس از بهکارگیری دوبارهی ماشین، لایهی روانکار سریعاً و بدون نیاز به روانکاری مجدد در سطوح تماس شکل میگیرد
. ماشینهایی که دسترسی به نقاط مختلف آنها برای روانکاری مجدد دشوار میباشد. گریسهایی با کیفیت بالا میتوانند برای روانکاری اجزاء ایزوله و نسبتاً غیرقابل دسترس ماشین، بدون نیاز به تعویض در بازههای زمانی طولانی، بهکار روند. این گریسها همچنین میتوانند در کاربردهایی که سیستم روانکاری برای همیشه بهصورت بسته است، مانند بعضی موتورهای الکتریکی و بعضی جعبهدندهها، بهکار روند
. ماشینهایی که تحت شرایط سخت مانند فشار و دماهای بالا، بارهای ناگهانی و یا تحت بارهای سنگین در سرعت پائین کار میکنند. در چنین شرایطی که لایههای روانکاری روغن خیلی نازک و ناپایدار میباشند، گریسها میتوانند لایههای ضخیمتری از روانکار را ایجاد کنند که باعث محافظت قطعات و ایجاد اثر روانکاری مناسب میشود
. ماشینهایی که دارای اجزاء سائیدهشده هستند. گریسها در فضاهایی که توسط سایش ایجاد شدهاند، لایههای ضخیمتری را ایجاد میکنند و بدین وسیله، عمر قطعات سائیدهشدهای را که قبلاً توسط روغن روانکاری میشدهاند، افزایش میدهند