مفهوم طراحی شهری

2مفهوم طراحی شهری :
تصمیمات طراحی شهری در مکان شهر با شهر به نفع مردم شهر به متقاضی سیر وتحول تاریخ شهر در طول زمان تجلی کالبدی می باید ؛ اصلاح یا تکمیل می شود و یا به کلی تغییر می یابد .
یک نظر بر این است که طراحی شهری به مفهوم امروزی عمدتاً بعد از اقدامات گسترده نوسازی بعد از جنگ جهانی دوم بوجود آمده است و بنا به دیدگاه مقابل ، طراحی شهری به قدمت معماری است . دلیل گروه اول این است که عمدتاً فعالیتهای گسترده نوسازی در شهر ها بعد از جنگ جهانی شروع شده و دلیل گروه دوم این است که باید به تاریخ شهر نگاه کرد . به خروج رومی نگاه کنید به گذشته نگاه کنید که چگونه نوسان دارد حرکت می کند و در آینده قرار می گیرد . مسائل بعد از انقلاب صنعتی به گسترش شهرنشینی و به خصوص مسائل بعد از جنگ به طراحی شهری مفهومی ویژه می دهد . این را نمی توان نادیده گرفت . یعنی نمی توان گفت طراحی شهری چیزی جدید است ( توسلی ، محمود ، همان ) .
روشهای طراحی شهری :
روشهای طراحی شهری مفصل است ولی به دو روش اصلی بطور عمده می توانیم اشاره کنیم . یکی روش شناخت و توانایی فلسفی است که روش شهودی است و بر کشف و مکاشفه و ادراک قوی قرار دارد . در اینجا خلاقیت فردی بسیار مهم است ولی خطر غرق شدن در سلیقۀ شخصی و ضعف ادراک در فهم تاریخ را نیز به همراه دارد . طراح شهری نمی تواند به اساسی سلیقۀ شخصی و چند سال مطالعه در محیط آکادمیک یا خواندن چند کتاب دست بکار شوند او باید دارای آگاهی تاریخی قوی باشد . دیگری روش مبتنی بر تحول است . اطلاعاتی را جمع آوری می کند ، تجزیه و تحلیل می کند ، اهداف را صورت بندی می کند ، دربارۀ شقوق مختلف فکر می کند راههای برخورد با مسائل را پیدا می کند تعمق در مفاهیم می کند . راه حل هارا ارزیابی می کند ، راه حل تعیین می کند و خط میشی ، برنامه و طرح می دهد .
راجرترانیک در کتاب خود با عنوان مجموعه نظریات طراحی شهری سه نظریه طراحی شهری را مطرح کرده و فعالیتهای طراحی شهری را در سه نظریه قابل بحث می داند .
1- نظریه شکل زمین 2- نظریه اتصال و ارتباط فضایی 3- نظریه مکان
منبع: طراحی در بخش مرکزی شهر بروجرد-پایان نامه کارشناسی- وحید یوسفوند

 

Similar threads

بالا