مصالح [ بتن خود تراکم ] SCC

sma519

عضو جدید
سلام

درموردطرح اختلاط بتن خودتراکم آیا طرح مناسبی دراختیار من میگذارید:warn:


سلام دوست عزيز .:)
اگر هدف شما از اين درخواست اين بود كه يك طرح اختلاط مشخصي دريافت كنيد و داشتن آن طرح را به منزله تسلط بر اين تكنولوژي بدانيد ، بايد عرض كنم متاسفانه مطالب اين پست به كارتان نخواهد آمد . اما اگر به دنبال تحقيق در اين رابطه هستيد ، با كمال ميل در حد هر چند اندك توان با شما همفكري خواهم كرد .
من هم مدتي است كه در مورد اين بتن مطالعه ميكنم و طي تلاشهايي كه تا كنون كرده ام ، به اين نتيجه رسيده ام كه با وجود گذشت 17 يا 18 سال از عمر اين بتن ( اگر اشتباه نكرده باشم توسط ژاپني ها ابداع شده است ) هنوز طرح اختلاط مشخصي در دست نيست چرا كه بسته به نوع مصالح سنگي ، افزودنيها و پركننده هاي موجود در هر محيط ، متفاوت است . بنابراين نتيجه اين است كه بايد براي رسيدن به يك طرح اختلاط مناسب متناسب با محيط ، بايد يك طرح اختلاط اوليه داد و كيفيت آن را با آزمايشهاي مربوطه ( اسلامپ – حلقه جي رينگ – قيف V – جعبه L – جعبه U – جعبه پركننده – و ... ) مطابق يكي از آيين نامه هاي معتبر مورد ارزيابي قرار داد و با توجه به نتايج حاصله ، يك سري اصلاحات بعدي انجام داد و رفته رفته به يك طرح اختلاط مناسبتري رسيد . ( بديهي است كه طرح اختلاط نهايي به دست آمده ، متناسب با پروژه اي خواهد بود كه مطالعات روي مصالح آن پروژه صورت مي گيرد و نمي توان گفت كه در هر پروژه اي كاربرد خواهد داشت ) .
ضمنا" از هر گونه تبادل نظرات و اطلاعات بعدي خوشحال خواهم شد .
;):gol:
 

mohsen6176

عضو جدید
بتن خود متراکم

بتن خود متراکم

با سلام خدمت همه مهندسین عزیز من در مورد بتن خود متراکم (self compact concrete) نیازمند اطلاعات به روزی می باشم از دوستان تقاضا دارم اگر منبع خوبی وجود داره به اینجانب معرفی کنید.
 

mostapha007

عضو جدید
بتن خود تراکم از تئوري تا توليد

بتن خود تراکم از تئوري تا توليد

بتن خود تراکم از تئوري تا توليد


مهندس جواد مروتي ـ کارشناس واحد تحقيق و توسعه بنيان بتن
مهندس مرجان محمودی ـ کارشناس واحد تحقيق و توسعه بنيان بتن

چکیده
تراکم کامل بتن و جاگیری مناسب آن در قالب از مهمترین نکات در اجرای صحیح سازه های بتنی می باشد. متراکم نمودن بتن با استفاده از روشهای معمول یعنی استفاده از ویبراتورها مشکلات متعددی از جمله جداشدگی دانه ها، شن‌نماشدن بعضی نقاط را به همراه دارد.
بتن خودتراکم راه حل بسیار مناسبی برای مقابله با این مشکلات است که اولین بار در دهه گذشته توسط دانشمندان ژاپنی ابداع گردید.
سطح تمام شده بهتر، اطمینان از تراکم بتن بدون استفاده از ویبراتور، افزایش سرعت اجرا و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرا، از جمله مزایای بتن خودتراکم می باشد.
در این مقاله علاوه بر معرفی کلی بتن خودتراکم و خواص آن آزمایشات مربوطه به صورت کامل تشریح گردیده است.

1- مقدمه
يکي از نکات مهم در اجراي صحيح سازه هاي بتني تراکم کامل بتن و جا گيري مناسب آن در قالب مي باشد . اين مسأله در مورد المان هايي همچون ديوار برشي و ستون که در آنها فشردگي آرماتور زياد و ابعاد مقطع بتن ريزي کوچک مي باشد از اهميت بيشتري برخوردار است.
استفاده از ويبراتور جهت متراکم کردن بتن، مشکلات زيادي به همراه دارد که از جمله آنها مي‌توان به موارد زير اشاره نمود :
· جداشدگي دانه بندي بتن به علت ويبره زياد در بعضي مناطق
· تراکم ناهمگن در نقاط مختلف سازه و در نتيجه مقاومت فشاري متفاوت در مقاطع مختلف سازه
· گير کردن شيلنگ ويبره بين آرماتورها در حين اجرا
· کرمو شدن بعضي مناطق به علت غيرقابل دسترس بودن
· کرمو شدن نقاطي از سطح بتن به علت ويبره بيش از حد و فرار شيره بتن

جاگیری ناقص بتن در قالب

به موارد فوق بايد آلودگي صوتي و خطرات جاني عمليات ويبره در مورد ديوارها و ستونهاي بتني را نیز افزود.
بتن خود تراکم راه حلي است که امروزه جهت رفع اين مشکلات و همچنين رسيدن به بتني با کيفيت بالاتر مطرح مي باشد .
نظريه بتن خود تراکم که انقلابي در زمينه تکنولوژي بتن ناميده شده است اولين بار توسط پروفسور حجيم اکمورا از دانشگاه کوجي ژاپن در سال 1986 مطرح گرديد .
درسال 1988 اين نظر تکميل و براي اولين بار بتن خود تراکم ساخته شد .
درسال 1989 اولين مقاله درباره بتن خود تراکم در دومين کنفرانس مهندسي سازه و ساختمان آسياي شرقي ارائه شد .
امروزه بتن خود تراکم در پروژه هاي مختلف عمراني در سطح دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد همچنين آزمايشات تحقيقي و پژوهشي در اين زمينه ادامه دارد .

2- آشنايي کلي با بتن خود تراکم
بتن خود تراکم بتني است که بدون اعمال هيچگونه انرژي خارجي و تحت اثر وزن خود متراکم گردد. اين بتن که ماده اي بسيار سيال و روان و مخلوطي همگن است ، بسياري از مشکلات بتن معمولي نظير جدا شدگي ، آب انداختن ، جذب آب ، نفوذپذيري و ...را رفع نموده و علاوه بر اين بدون نياز به هيچ لرزاننده (ويبره) داخلي يا ويبره بدنه قالب تحت اثر وزن خود متراکم مي شود.
اين بتن به راحتي توانايي پر کردن قالب در محل شبکه هاي آرماتور فشرده را دارا مي باشد و حتي در جاهايي که دسترسي به آنها دشوار است به راحتي عبور مي کند .
بتن خود تراکم در طرح اختلاط و ساختارش تفاوت عمده اي با بتن معمولي ندارد . البته مواد خاصي جهت نيل به مشخصات ويژه اين بتن در توليد آن مورد مصرف قرار مي گيرد. اين مواد عمدتاً شامل فوق روان کننده ها، مواد مضاف پوزولاني و فيلرها (پودر سنگ با قطر دانه های ريزتر از 125 میکرون) مي باشند. همچنين ملاحظات خاصي در مورد دانه بندي سنگدانه هاي مورد مصرف در اين نوع بتن در نظر گرفته مي شود .
مزاياي استفاده از بتن خود تراکم به شرح زير مي باشد :
· اطمينان از تراکم بخصوص در مقاطعي که کاربرد لرزاننده دشوار است .
· جاگيري آسانتر در قالب
· سطح تمام شده بهتر
· کاهش نيروي انساني
· اجراي سريعتر خصوصاً در مورد مقاطع ديوار و ستون
· آزادي عمل بيشتر در طراحي (امکان ايجاد مقاطع نازک تر )
·
کاهش آلودگي صوتي ناشي از عمليات ويبره

سطح تمام شده بتن خود تراکم در مقایسه با بتن معمولی

3- مواد تشکيل دهنده بتن خود تراکم
3-1- سنگدانه :
سنگدانه ها به دو دسته تقسيم مي شوند :

3-1-1- ماسه :
تمامي ماسه هاي متداول در توليد بتن معمولي در اين صنعت نيز به کار مي رود . هر دونوع ماسه شکسته و يا گرد گوشه اعم از سليسي و يا آهکي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد . ذرات ريزتر از
125 میکرون که به عنوان " پودر" تلقي ميشوند، برخواص رواني بتن خود تراکم بسيار مؤثر بوده و به منظور توليد بتن يکنواخت ، رطوبت آن بايد دقيقاً کنترل شود. حداقل ميزان ريزدانه ها (از ماسه تا مواد چسباننده پودري ) به منظور جلوگيري از جداشدگي دانه‌بندي از مقدار شخصی نباید کمتر باشد.


3-1-2- شن (درشت دانه ها ) :
تمامي انواع درشت دانه در اينجا به کار مي رود، ولي حداکثر اندازه معمولي دانه ها 16 تا
20 ميلي‌متر مي باشد . به هر حال سنگدانه هاي تا حدود 40 میلی متر نيز مي تواند در بتن خود تراکم به کار رود.استفاده از سنگدانه هاي شکسته سبب افزايش مقاومت بتن خود تراکم(بدليل افزايش قفل و بست بين ذرات) مي شود در حاليکه سنگدانه هاي گرد گوشه بدليل گوشه بدليل کاهش اصطکاک داخلي رواني آن را بهبود مي بخشد .


3-2- سيمان :
به طور کلي تمامي انواع سيمان هاي استاندارد مي تواند در بتن خود تراکم به کار رود . انتخاب نوع سيمان بستگي به پارامترهاي مورد انتظار بتن مثل مقاومت ، دوام و ... دارد .
دامنه عمومي ميزان مصرف سيمان در اينجا 350 تا 450 کيلوگرم در مترمکعب مي باشد . ميزان بيشتر از 500 مي تواند سبب افزايش خطر جمع شدگي شود . ميزان کمتر از 350 نيز فقط در صورتي قابل قبول مي باشد که به همراه مواد پوزولاني ، خاکسترهاي بادي ، دوده سيليسي و ... به کار رود .
حضور بيش از 10% ميزان در سيمان مي تواند سبب کاهش نگهداشت کارايي بتن گردد .

3-3- مواد مضاف :
مصالح بسيار ريز غير آلي هستند که به منظور بهبود و يا ايجاد خواص مشخص در بتن به آن افزوده مي شوند .اين مواد باعث بهبود کارايي ، کاهش حرارت هيدراتاسيون و عملکرد بهتر بتن در دراز مدت مي گردند .
مواد مضاف عمومي مورد استفاده عبارتند از :

3-3-1- پودر سنگ :
ذرات شکسته بسيار ريز (کوچکتر از 125 میکرون) سنگ آهک، دولوميت و يا گرانيت است که به منظور افزايش مواد پودري به کار مي رود . استفاده از پودرهاي دولوميتي، بدليل واکنش هاي کربنات قليايي مي تواند دوام بتن را با مشکل مواجه نمايد .
3-3-2- خاکستر بادي :
ماده اي است که از سوختن زغال سنگ حاصل مي شود و داراي خصوصيات پوزولاني است که در بهبود خواص بتن خيلي مؤثر مي باشد .

3-3-3- ميکرو سيليس
ميکرو سيليس در بتن خود تراکم باعث سياليت بالاي بتن شده و دوام بتن را افزايش مي دهد و نقش مهمي در چسبندگي و پرکنندگي بتن با عملکرد بالا دارد. ميکروسيليس داراي حدود 90 درصد دي اکسيد سيليس مي باشد .
ذکر اين نکته ضروري مي نمايد که استفاده از پرکننده در هر کشوري با توجه به ذخائر همان کشور تعيين مي شود. براي مثال در کشورهاي اروپايي که هنوز از زغال سنگ به عنوان سوخت کربني استفاده مي شود به کاربردن خاکستر بادي امري بهينه و مفيد است، در کشورهايي که به لحاظ صنعت ذوب آهن در مرحله صنعتي قراردارند ، ميتوان از سرباره کارخانجات ذوب آهن استفاده نمود در کشور ما نيز با توجه به در دسترس بودن و همچنين کارآيي آن پرکننده، بايد به دنبال ماده اي مناسب و مقرون به صرفه براي جايگزيني فيلرهاي مرسوم در صنعت بتن خود تراکم اروپايي باشيم .

3-4- مواد افزودني :
موادي هستند که به منظور ايجاد و يا بهبود خواص مشخصي به بتن تازه و يا سخت شده در حين ساخت بتن به آن افزوده ميشوند. استفاده از فوق روان کننده ها براي توليد بتن خود تراکم به منظور ايجاد کارآيي مناسب، ضروري مي باشد. از انواع ديگر مواد افزودني ميتوان به عامل اصلاح لزجت (V.M.A) به منظور اصلاح لزجت، مواد افزودني حباب زا (A.E.A) به منظور بهبود مقاومت در برابر يخ زدگي و آب شدن، کندگير کننده ها به منظورکنترل گيرش و . . . اشاره نمود .
استفاده از V.M.A در حضور پودرها امکان جدا شدگي دانه بندي را کاهش داده و مخلوط را يکنواخت‌تر مي‌کند ولي در استفاده از آن بايد به اثرات آنها برروي عملکرد بلند مدت بتن توجه داشت‌.
استفاده از فوق روان کننده ها مي تواند تاحدود 20% مصرف آب را کاهش دهند .

3-5- آب مخلوط :
مطابق استاندارد بتن هاي معمولي به کار مي رود .

4- خصوصيات ويژه بتن خود تراکم
اين بتن مي تواند براي ساخت هر نوع سازه با ويژگيهاي مطلوب دوام ، مقاومت و ... به کار رود . به لحاظ مقاومت فشاري ، کششي ، مدول الاستيسيته و . . . با بتن هاي معمولي فرق نمي کند و تمامي پارامترها و فرمول هاي طراحي بتن معمولي اينجا نيز کاربرد دارد . بدليل استفاده از مقادير زياد مواد پودري ، انقباض خميري و خزش بيشتري را نسبت به بتن معمولي انتظار داريم لذا سرعت در شروع عمليات عمل آوری در بتن خود تراکم يک امر ضروري است .
جهت بررسي خواص بتن تازه مهمترين فاکتورمطرح، رواني بتن مي باشد که عموماً بوسيله آزمايش اسلامپ سنجيده مي شود ولي در مورد بتن خود تراکم بايد فاکتورهاي بيشتري مورد بررسي قرار گيرد تا از توانايي بتن ساخته شده جهت تراکم خودکار اطمينان حاصل شود ، اين پارامترها به شرح ذيل مي باشد:
- روانی
- توان عبور
- مقاومت در برابر جدا شدگي
- لزجت (ويسکوزيته)

4-1- روانی

به قابلیت جریان یابی روان و آسان بتن تازه وقتی مانعی بر سر راه آن نباشد، روانی گویند این ویژگی با آزمایش جریان اسلامپ سنجیده می شود.

4-2- توان عبور :
به توانايي بتن خود تراکم در جاري شدن وعبور از بين فضاي کوچک شبکه آرماتور بدون توقف يا جدا شدگي توان عبور گويند .
اين ويژگي با آزمايش جعبه L سنجيده مي شود .


4-3- مقاومت در برابر جدا شدگي :
به توانايي بتن خود تراکم براي يکنواخت و همگن ماندن، طي مراحل حمل و بتن ريزي گويند .
مقاومت در برابر جدا شدگي به وسيله آزمايش پايايي الک سنجيده مي شود .

4-4- لزجت (ويسکوزيته)
به خاصيتي که باعث مقاومت دربرابر جاري شدن سريع بتن مي گردد گويند . بتن داراي لزجت پايين به سرعت جريان مي يابد و توقف مي کند ولي بتن با لزجت زیاد مدت زمان بيشتري حرکت مي کند تا متوقف شود .

اين ويژگي بوسيله آزمايش قيف V سنجيده مي شود .
روش سنجش خواص کارآيي بتن خود تراکم
رديف
ويژگي مورد سنجش
نام آزمايش
1
روانی
جريان اسلامپ
2
توان عبور
جعبه L
3
مقاومت در برابر جدا شدگي
پايايي الک
4
لزجت (ويسکوزيته )
قيف


5- آزمايشات بتن خود تراکم
در اينجا به اختصار اشاره اي به روش انجام آزمايشات مربوط به خواص بتن خود تراکم مي گردد .

5-1- آزمايش جريان اسلامپ
آزمايش جريان اسلامپ به منظور تعيين آزادي حرکت بتن خود تراکم در سطح افق به هنگام نبود مانع صورت مي گيرد. اساس آزمايش بر اصولي استوار است که آزمايش اسلامپ معمولي برآن بنا نهاده شده است . قطر دايره اي که بتن پس از پخش شدن مي سازد ، معيار سنجش قابليت پرکنندگي بتن خواهد بود . نتايج اين آزمايش هيچ اشاره اي به توانايي گذشتن بدون انسداد بتن از خلال موانع ندارد، اما مي تواند ملاکي براي ارزيابي مقاومت در برابر جدا شدگي نيز باشد .
 

mazya

عضو جدید
کاربر ممتاز
[ بتن خود تراکم ] SCC

[ بتن خود تراکم ] SCC


چکیده

یکی از دستاوردهاي نوین تکنولوژي بتن بوده است که سالها است در اروپا ، آمریکا و ژاپن (S.C.C) بتن خود متراکم
مورد استفاده قرارگرفته و روز به روز کاربرد خویش را بین مهندسین پیدا می کند. متاسفانه به دلایل نامعلوم تا
کنون این صنعت در ایران رواج نیافته است. امیداست با آشنایی بیشتر مهندسین عمران با این تکنولوژي ، این
صنعت جاي خویش را در ایران باز کرده و مشکلات اجرایی کارگاهی ایران را کاهشدهد. دلایل اقتصادي پیشرفت
به شرح زیر می باشد: (S.C.C) روزافزون کاربردي
1) اجراي سریعتر 2) کاهشنیروي انسانی 3) پرداخت بهتر سطوح 4) قالب ریزي مطلوبتر
5) مقاطع نازکتربتنی 6) آزادي بیشتر طراحی 7) کاهشامواج صوتی بدلیل عدم عملیات ویبره
همره است. در این مقاله دامنه وسیعی از S.C.C کاربردهاي عملی این صنعت با تحقیقات بیشتر برروي خواص
اطلاعات حاصله و آزمایشات انجام شده و تعدادي از روشهاي آزمایشآن مورد بررسی قرارگرفته است.
قابلیتروانی ، قابلیتعبور ، قابلیتپرکنندگی ، کارایی ، (S.C.C)
واژه هاي کلیدي: بتن خود متراکم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mazya

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسلامپ بتن خودتراکم

اسلامپ بتن خودتراکم

PHP:

آزمون جريان اسلامپ، بايد بر روي سطحي صاف، تراز و غير جاذب مانند كف بتني از قبل مرطوب شده يا
صفحه پ ايه انجام شود
. صفحه پايه بايد در شرايطي كه سطح ي صاف و تراز موجود نباشد بطور مثال در محل
كارگاه مورد استفاده قرار گيرد . در صورت استفاده از صفحه پايه ، بطور كامل سطحي تراز وصاف مهيا
مي شود. لازم به ذكر است هنگاهي كه آزمون جريان اسلامپ براي مطالعه يا در پروژه اي انجام مي گيرد نبايد
تغييراتي در نوع سطح اين صفحه در طول پروژه يا مطالعات صورت پذيرد.
2-7 استقرار بتن در قالب – كار بر بايد با يكي از روشهاي الف وب مطابق فرآيند زير ، بتن را در قالب را مستقر
نمايد:
1-2-7 استقرار بتن در قالب به روش الف (قالب مستقيم)– قالب را مرطوب كنيد و به صورتي كه دهانه بزرگ
قالب به سمت پايين باشد آن را در مركز سطح صفحه پايه مرطوب شده يا سطح بتني قرار دهيد . قالب بطور
كامل در مدت زمان پر كردن بوسيله كاربر با دو پا نگه داشته شود .نمونه بتني مطابق بند 7 تهيه شده باشد،
بلافاصله در يك لايه در قالب استقرار يابد و مقدار كمي بتن نيز بيشتراز مقدار موردنياز بر روي سطح فوقاني
قالب قرار داده شود.
2-2-7 استقرار بتن در قالب به روش ب (قالب معكوس )– قالب را مرطوب كنيد و به صورتي كه دهانه كوچك
قالب به سمت پايين باشد آن را در مركز سطح صفحه پايه مرطوب شده يا سطح بتني قرار دهيد . قالب بطور
كامل در مدت زمان پر كردن بوسيله كاربر نگه داشته شود .نمونه بتني مطابق بند 7 تهيه شده باشد، بلافاصله در
يك لايه در قالب استقرار يابد و مقدار كمي نيز بتن بر روي سطح فوقاني قالب قرار داده شود.
يادآوري 6-
در هنگام تهيه اين استاندارد متوجه شديم كه بعضي از كار برها انجام آزمايش در حاليكه دهانه بزرگتر قالب به سمت
3 ترجيح مي دهند، قراردادن قيفي بر روي قسمت فوقاني قالب جهت - پايين باشد (روش مستقيم) را طبق الزامات استاندارد بند
 

shamim613

عضو جدید
[FONT=BNazanin,Bold]
[FONT=BNazanin,Bold]چکیده[/FONT][FONT=BNazanin,Bold]
[/FONT][/FONT]یکی از دستاوردهاي نوین تکنولوژي بتن بوده است که سالها است در اروپا ، آمریکا و ژاپن (S.C.C) بتن خود متراکم
مورد استفاده قرارگرفته و روز به روز کاربرد خویش را بین مهندسین پیدا می کند. متاسفانه به دلایل نامعلوم تا
کنون این صنعت در ایران رواج نیافته است. امیداست با آشنایی بیشتر مهندسین عمران با این تکنولوژي ، این
صنعت جاي خویش را در ایران باز کرده و مشکلات اجرایی کارگاهی ایران را کاهشدهد. دلایل اقتصادي پیشرفت
به شرح زیر می باشد: (S.C.C) روزافزون کاربردي
1) اجراي سریعتر 2) کاهشنیروي انسانی 3) پرداخت بهتر سطوح 4) قالب ریزي مطلوبتر
5) مقاطع نازکتربتنی 6) آزادي بیشتر طراحی 7) کاهشامواج صوتی بدلیل عدم عملیات ویبره
همره است. در این مقاله دامنه وسیعی از S.C.C کاربردهاي عملی این صنعت با تحقیقات بیشتر برروي خواص
اطلاعات حاصله و آزمایشات انجام شده و تعدادي از روشهاي آزمایشآن مورد بررسی قرارگرفته است.
قابلیتروانی ، قابلیتعبور ، قابلیتپرکنندگی ، کارایی ، (S.C.C) واژه هاي کلیدي: بتن خود متراکم
مطلبتون خوب و مفید بو ممنون !
اما این عکس خیلی ترسناکه راه نداره عوضش کنید؟!
 

mazya

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه بتن scc بسازیم

چگونه بتن scc بسازیم

PHP:
چگونه بتن Scc بسازیم:
در ابتدا باید بدانیم Scc نوعی بتن است . Scc طرح ویژه ای از مخلوط بتن نیست. بلکه مخلوطی پوسته با نشانههای مشابه از خصوصیات جریان است. مشخصات روولوژیک به وسیله تغییرات در طرح اختلاط اصلاح شده اند واحتمالن با استفاده از سایر افزودنی ها.
اولا مقدار زیادی از افزودنی های کاهنده ی اب(فوق روان کننده ها) برای ایجاد روانی زیاد مخلوط استفاده می شوند
که بسیار شبیه بتن های با اسلامپ بالا هستند.دوم مقادیر دانه بندی اصلاح شده است. برای ساختن یک مخلوط موفقی از Scc اندازه و شکل بزرگدانه ها خیلی مهم هستند. سوم برای رسیدن به مخلوط دارای چسبندگی که می بایستی نگهدارنده دانه ها باشد و انها را به یکدیگر بچسباند مشخصات جریان تغییر داده شده است. همچنین افزودنی های کاهنده ی اب قدیمی به مقدار فراوان برای ایجاد روانی زیاد مورد نیاز مخلوط استفاده می شوند.
نسل جدید فوق روانکننده های پلی کربوکسیلیت بکار می روند و به ترتیب گلنیوم ،ادوا،ویسکوکریت،سوپرفلوکس
گریس،سیکا،واکسیم توسط تولید کنندگانشان نامیده می شوند. این نسل جدید از فوق روان کننده ها کاهش اب زیاد و قابلیت حفظ اسلامپ بالا را به وجود می اورند. اندازه دانه بندی،شکل ان،مقدار ودرجه بندی انها نقش حیاتی در ساختن Scc ایفا می کنند.مشابه با هرگونه مخلوط بتن برای اینکه بتن بتواند از بین میلگرد ها عبور کند اندازه دانه بندی می بایستی محدود شود.در Scc بیشترین اندازه اغلب 2/1 تا8/3 اینچ است. دانه بندی نخودی قابل قبول تراز دانه بندی بادامی است زیرا دانه بندی بادامی تمایل به قفل شدن به یکدیگر را دارد. مقدار دانه های درشتدانه معمولا در مخلوط Scc کاهش پیدا می کند و در نتیجه نسبت ماسه به کل دانه بندی برابر با 2/1 یا بیشتر می شود.
درجه بندی دانه های مخلوط مهمترین جنبه ساخت مخلوط Scc است. یک منبع بد دانه بندی شده ممکن است ساختن مخلوط Scc را غیر ممکن سازد. بیشتر شرکت های بتن ساز و تولید کنندگان بزرگ مخلوط های اماده بتنی
برنامه های کامپیوتری برای مشخص کردن اپتیمم اب انداختگی مصالح از منابع در دسرس را دارند.



بسازيم؟ SCC چگونه بتن

 

tm-civil

عضو جدید
کاربر ممتاز
خيلي ممنون بابت مقاله ولي خيلي خوب ميشد به زبون خودتون مينوشتين و يه دور ويرايش ميكردين جمله هاشو!! مقاله كوتاهيه!!
به هر حال ممنون!!
من واسه فهم اين جمله احتياج به توضيح دارم!!
Scc طرح ویژه ای از مخلوط بتن نیست. بلکه مخلوطی پوسته با نشانههای مشابه از خصوصیات جریان است.
من از اين مقاله اينو فهميدم كه به بتن اصلاح شده ميگن scc!!چون سنگ دانه ش well aggregate هستش!!از روان كننده هم واسه افزايش كارايي استفاده ميشه!!
فقط نفهميدم منظور از مشخصات جريان چيه؟؟ يني رواني؟؟
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام خواهشا چندتا تاپیک با محتوای مشابه نزنید
3تا تاپیک ادغام شدند
در ضمن اگه اینا توی تاپیک بتن و تکنولوژی بتن باشند خیلی بهتره
 

mazya

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجرای بتن هوشمند در تبریز

اجرای بتن هوشمند در تبریز

PHP:
اجراي طرح بتن هوشمند گرمازا در جاده هاي قزوين
قزوين-معاون راهداري اداره کل راه و ترابري استان قزوين، از اجراي طرح ابتکاري بتن هوشمند گرمازا در جاده هاي استان قزوين خبر داد. مسعود حق لطفي با بيان اين که با اجراي طرح «بتن هوشمند گرمازا» از يخ زدگي جاده ها به ويژه پل ها جلوگيريمي شود گفت: در اين طرح از فن آوري نانو استفاده شده است که بتن هاي خود تراکم اليافي، جريان برق 24 ولت بين يک تا50 درجه بتن را گرم مي کند. وي افزود: اين فن آوري در نواحي سردسير و گردنه ها از يخ زدن و تخريب جاده ها جلوگيري مي کند. حق لطفي عوارض زيست محيطي، ضايعات تخريب آسفالت، بتن، تاسيسات راه ها را از جمله مشکلات نمک پاشي جاده ها در عمليات راهداري زمستاني و جلوگيري از يخ زدگي نام برد. معاون راهداري اداره کل راه و ترابري استان قزوين، همچنين ايجاد سد خاکي در دهانه پل ها به منظور کاهش تلفات سوانح جاده اي را يکي ديگر از طرحهاي ابتکاري اين اداره کل نام برد و تصريح کرد: با توجه به گزارش هاي متعدد پليس راه استان و بررسي آمار تصادفات و خسارت هاي وارده مبني بر سقوط خودروها خصوصا وسايل نقليه سنگين به علت سرعت بالا و خواب آلودگي در آزاد راه قزوين، زنجان و قزوين تهران اين اداره کل براي جلوگيري از سقوط خودروها در دهانه پل ها مانع خاکي ايجاد کرده است که اين عمليات موجب کاهش چشمگير تلفات جاده اي شده است. حق لطفي افزود: اين طرح با توجه به هزينه بالاي نصب نرده و حفاظ گارد ريل و با منظور کاهش هزينه ها اجرا شده است.
 

copperfield

عضو جدید
بتن خود متراکم(کمک)

بتن خود متراکم(کمک)

سلام دوستان

من برای درسی گتم در این مورد مقاله ای میارم اما هر چی پیدا میکنم که خوب هم باشه pdf هست و فارسی و تبدیل کردنش به ورد فارسی هم که داغونه.

تازه پاورپوینتی هم چند فایل میخوام.

کسی کمکم میکنه؟؟

خیلی فوریه...ممنون

این pdf ها هیچ راهی بلد نیستید که متناشو قسمتهاییشونو بردارم.عصبیم کردن.

ممنون
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان

من برای درسی گتم در این مورد مقاله ای میارم اما هر چی پیدا میکنم که خوب هم باشه pdf هست و فارسی و تبدیل کردنش به ورد فارسی هم که داغونه.

تازه پاورپوینتی هم چند فایل میخوام.

کسی کمکم میکنه؟؟

خیلی فوریه...ممنون

این pdf ها هیچ راهی بلد نیستید که متناشو قسمتهاییشونو بردارم.عصبیم کردن.

ممنون

دوست عزیز شما باید از مطالبی که پیدا میکنید استفاده کنید نه کپی برداری!
 

copperfield

عضو جدید
دوست عزیز شما باید از مطالبی که پیدا میکنید استفاده کنید نه کپی برداری!
دوست خوبم!!من اگه میخواستم کپی برداری کنم,خودم نمیشستم مقاله ترجمه کنم و ...:confused:منکه علامه دهر نیستم و یک دانشجوام و باید از اطلاعات اینور اونور استفاده کنم و خداییشم اونقدر وقت ندارم که بشینم 50-60 صفحه تایپ کنم.

اما مساله اینه که برای مقدمه و .... تیکه هایی از این مقالاتو میخوام.اون چیزی که خودم دارم ترجمه میکنم تقریبا چیزی برای مقدمه و ... نداره و یک مورد خاص در مورد این نوع بتنه اما برای مقدمه اش مطلب میخوام که چیزی که پیدا کردم خیلی خوبه و فکر هم نمیکنم عیبی داشته باشه اگر برای مقدمه و قسمتهایی از تحقیقم از منابعی اسفاده کنم و تهش هم بنویسم از کجا استفاده کردم.

این که جرم نیست.


دوستان!!حالا کسی هست کمکم کنه؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
اگر اون تیکه هایی که می خوای ازش استفاده کنی، دسته بندی شدست می تونی ازش عکس بگیری و در فایل ورد قرار بدی.
امیدوارم این مقاله رو بعد از اینکه کامل کردی، یه نسخه برای دیگران در سایت قرار بدی.
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست خوبم!!من اگه میخواستم کپی برداری کنم,خودم نمیشستم مقاله ترجمه کنم و ...:confused:منکه علامه دهر نیستم و یک دانشجوام و باید از اطلاعات اینور اونور استفاده کنم و خداییشم اونقدر وقت ندارم که بشینم 50-60 صفحه تایپ کنم.

اما مساله اینه که برای مقدمه و .... تیکه هایی از این مقالاتو میخوام.اون چیزی که خودم دارم ترجمه میکنم تقریبا چیزی برای مقدمه و ... نداره و یک مورد خاص در مورد این نوع بتنه اما برای مقدمه اش مطلب میخوام که چیزی که پیدا کردم خیلی خوبه و فکر هم نمیکنم عیبی داشته باشه اگر برای مقدمه و قسمتهایی از تحقیقم از منابعی اسفاده کنم و تهش هم بنویسم از کجا استفاده کردم.

این که جرم نیست.


دوستان!!حالا کسی هست کمکم کنه؟؟؟

نه دوست عزیز

این کار جرم نیست.

حالا شما می خواهید از قسمت هایی از مقاله استفاده کنید که خوبه بعضی ها رو دیدم که فقط صفحه اولشو عوض میکنند و بقیه همون مطالب هست. من هم به همین خاطر گفتم.
 

copperfield

عضو جدید
مرسی دوستان.کلا دارم یک وبلاگ هم راه میندازم و به زودی ترجمه هایی که خودم و دوستانم داریم انجام میدیم رو میزاریم.امیدوارم کمکی بشه.سعیمون اینه که مقاله های تازه و نو رو ترجمه کنیم.همه 2010 یا ته تهش 2009 به بعد تا بتونیم از علم روز استفاده کنیم و کمکی بشه.وضع خیلی خرابه.همه اش مقاله های عهد دقیانوس.اینجوری که نمیشه.

مشکلم اینه که اگه عکس بگیرم,ناجوره چون عکسه و مرتب شده هم نیست.

حالا دارم با برنامه Foxit PDF Editor کار میکنم.

راستی!!حالا کسی نمیتونه یک پاور پوینت در مورد این بتنها بزاره برای ما؟؟؟

ممنونتون میشم.

اکسل رو رفتم یاد گرفتم و ورد هم همینطور اما پاور رو هنوز بلد نیستم.انگلیسی هم باشه بد نیست.

راستی!!اینم ببینید و نظرتونو بگید:

لینک1

اولین کارمه و چون تازه این مبحثو یاد گرفته بودم گفتم هم فاله هم تماشا.هم جوش متعادل رو یاد گرفتم و هم این فایل رو ساختم.

خوشحال میشم نظراتتونو بهم بگید.قراره برای هر چیزی که در آینده لازم دارم از این فایلها بسازم.اگه شد میزارم.
 

ebrahim110

عضو جدید
[مصالح مکمل سیمانی و اثرات آن روی بتن خود تراکم (SCM)]►مقدمه

[مصالح مکمل سیمانی و اثرات آن روی بتن خود تراکم (SCM)]►مقدمه

مصالح مکمل سیمانی و اثرات آن روی بتن خود تراکم (SCM)
همانطور که می دانیم بتن خود تراکم، روانی بیشتری نسبت به بتن سنتی دارد و نیازی به ویبره کردن و استفاده از نیروی انسانی بیشتری برای بتن ریزی ندارد.از عواملی که بین بتن سنتی با بتن خود تراکم تفاوت ایجاد می کند،نسبت مواد سیمانی بالاتر نسبت به بتن سنتی و همچنین استفاده از مصالح مکمل سیمانی نظیر دوده سیلیس،روباره،خاکستر بادی و… در بتن خود تراکم می باشد و عامل بسیار مهم دیگر در ساخت بتن خود تراکم،استفاده از فوق روان کننده هایی نظیر ژلنیوم(Glenuim) می باشد.
1- بتن خود تراکم (SCC)
همانطور که می دانیم بتن خود تراکم،روانی بیشتری نسبت به بتن سنتی دارد و نیازی به ویبره کردن و استفاده از نیروی انسانی بیشتری برای بتن ریزی ندارد.از عواملی که بین بتن سنتی با بتن خود تراکم تفاوت ایجاد می کند،نسبت مواد سیمانی بالاتر نسبت به بتن سنتی و همچنین استفاده از مصالح مکمل سیمانی نظیر دوده سیلیس،روباره،خاکستر بادی و… در بتن خود تراکم می باشد و عامل بسیار مهم دیگر در ساخت بتن خود تراکم،استفاده از فوق روان کننده هایی نظیر ژلنیوم(Glenuim) می باشد.
البته نسبت مواد سیمانی بالاتر مشکلاتی در ساخت بتن خود تراکم ایجاد می کند که می توان حرارت هیداراتاسیون بالا و جمع شدگی(Shrinkage) بالا را نام برد.قابل ذکر است که هر پنج تیپ سیمان پرتلند می توانند در بتن خود تراکم استفاده شوند.قابل توجه است که نوع و تیپ سیمان استفاده شده در بتن خود تراکم،اثرات غیر قابل اجتنابی در عملکرد افزودنی ها در بتن خود تراکم دارد،زیرا آزمایشات نشان داده است که مدول نرمی و همچنین در صد مقادیر C3S , C3Aموجود در سیمان،اثرات بسیار ویژه ای در روانی و خواص رفتاری و مکانیکی بتن خود تراکم دارند.
1-1-مصالح مکمل سیمانی و اثرات آن روی بتن خود تراکم (SCM)
همچنان که گفته شد،استفاده از مصالح مکمل سیمانی اثرات ویژه ای در عملکرد بتن خود تراکم دارد،زیرا این مصالح نسبت به سیمان ارزان تر هستند،پس هزینه های نهایی می تواند کمتر بشود.این مصالح مکمل،کارپذیری و دوام بتن را افزایش می دهد.همچنین یکی از مشکلات اصلی بتن را که ایجاد حرارت بالای هیدراتاسیون که مخصوصاً در بتن ریزی های حجیم مشکل ساز می باشد،را کاهش می دهد.علاوه بر اینMehta و Monteiro در سال 1993 در یافتندکه مواد مکمل سیمانی که اکثراً بصورت پودر های ریز با مدول نرمی بسیار بالایی می باشند،آب اضافی که با سیمان واکنش نمی دهد،را جذب کرده و همچنین خلل و فرج داخلی بتن را که باعث ایجاد آب انداختگی و جدا شدگی در بتن می شوند،را کاهش می دهد.
بدلیل کاهش در کسب مقاومت در سنین اولیه بتن در مخلوط های با مواد مکمل سیمانی نظیر خاکستر بادی و روباره و... ،مقاومت این بتن ها در 28 روز اندازه گیری می شود،زیرا مقاومت 28 روزه شاخص مقاومت است.
در ادامه سعی بر آن شده است که نمونه هایی کاربردی از مواد مکمل سیمانی نظیر خاکستر بادی و روباره و دوده سیلیس توضیح داده شود:
1-1-1-خاکستر بادی(Fly Ash)
استفاده از خاکستر بادی عموماً کارپزیری بتن خود تراکم را بهبود داده و آب انداختگی و جدا شدگی را کاهش می دهد و پایداری و دوام بتن خود تراکم را افزایش می دهد.بعنوان مثال Sonebiدر سال 2004 در یافت که استفاده از خاکستر بادی تنش تسلیم و ویسکوزیته ی پلاستیک بتن خود تراکم را کاهش می دهدPark,Noh,Parkدر سال 2005 اگر چه دریافتند که خاکستر بادی به مقدارکمی تنش تسلیم را کاهش می دهد،ولی ویسکوزیته ی پلاستیک خمیر فوق روان کننده را افزایش می دهد.همچنین Somervilleو Shadle در سال 2002 دریافتند که خاکستر بادی می تواند آب انداختگی را کاهش و پایداری را افزایش دهد.
اثرات خاکستر بادی بستگی زیادی به جایگزینی سیمان با خاکستر بادی در حجم یا وزن مشابه دارد.در مقایسه ای بین رده ِ C خاکستر بادی و رده ِ F خاکستر بادی، رده ِ F خاکستر بادی کسب مقاومت اولیه را در محدوده ی بسیار زیادی کاهش می دهد اما برای دوام بتن بهتر است. رده ِ Cخاکستر بادی زمان گیرش را نسبت به رده ِ F خاکستر بادی بیشتر به تاخیر می اندازد. Somervilleو Shadle در سال 2002 دریافتند که کاهش در مقاومت اولیه برای بتن های خود تراکم با خاکستر بادی می تواند با استفاده از یک تند گیر کننده جبران شود.
قابل ذکر است که خاکستر بادی آسیاب شده برای بتن خود تراکم استفاده می شود.در یافته شده است که خاکستر بادی بسیار آسیاب شده (Ultra-pulverized fly ash "UPFA")اثرش روی کارپذیری بتن خود تراکم شبیه یک ویسکوزیته ی معادل می باشد که در آن روانی بدون کاهش ویسکوزیته افزایش پیدا می کند.استفاده از خاکستر بادی آسیاب شده خواص مکانیکی بتن خود تراکم را افزایش داده و جمع شدگی خشک بتن را کاهش می دهد.
صورت دیگر استفاده از خاکستر بادی،استفاده بصورت خاکستر بادی رده بندی شده می باشد که شامل ذرات ریز خاکستر بادی گرفته شده از یک منبع کلی تر(بزرگ تر) خاکستر بادی می باشد.این اندازه ی کوچک ذرات،واکنش پذیری را افزایش داده و بتن را به سمت افزایش مقاومت فشاری و افزایش دوام بتن هدایت می کند.بر خلاف ذرات کوچکتر دیگر،استفاده از خاکستر بادی رده بندی شده آب لازم و جمع شدگی خشک و همگن بتن را کاهش می دهد.
در سال 2001، Ferrarisو Oblaو Hillدریافتند که خاکستر بادی رده بندی شده، تنش تسلیم و ویسکوزیته ی پلاستیک خمیر سیمان را موقعی که به جای سیمان با مقدار بهینه ی %12 جایگزین می شود،را کاهش می دهد.
1-1-2 دوده سیلیس(Silica Fume)
چنانچه نشان داده شده است،دوده سیلیس به عنوان مصالح مکمل سیمانی بصورت موفقیت آمیزی در بتن خود تراکم استفاده شده است.(Domone 2006)دوده سیلیس معمولاً برای افزایش چسبندگی و کاهش جداشدگی و آب انداختگی نظیر خاکستر بادی استفاده می شود(EFNARC 2005). همچنین در سال 1993 MehtaوMonterio دریافتند که دوده سیلیس،مقاومت فشاری،مدول الا ستیسیته و مقاومت خمشی بتن خود تراکم را افزایش داده و پایداری در همه سنین نمونه را بالا می برد.این افزایش در مقاومت ممکن است خصوصاً در سنین اولیه بتن در مقایسه با سیلیس با سایر مصالح مکمل سیمانی چشمگیرتر باشد.
دوده سیلیس،پایداری را موقع استفاده کم از(معمولاً کمتر از %6-4)با جایگزینی به جای سیمان بالا می برد ولی آثار زیانباری روی روانی بتن در حالت استفاده ی زیاد دارد.بر طبق یافته های Bacheدوده سیلیس می تواند کارپذیری بتن را افزایش دهد.برای خمیر های طراحی شده برای بتن خود تراکم،اضافه کردن دوده سیلیس تا %10 حجم جایگزینی به جای سیمان،تنش تسلیم را افزایش می دهد.ویسکوزیته ی پلاستیک اگر چه موقعی که یک فوق روان کننده ی بر پایه ی پلی کربوکسیلاتی استفاده می شود،کاهش پیدا می کند و موقعی که یک فوق روان کننده ی بر پایه ی نفتالینی استفاده می شود،افزایش پیدا می کند ولی کاهش در ویسکوزیته ی پلاستیک به جایگزینی آب میان ذرات سیمان و ذرات کروی شکل دوده سیلیس بستگی دارد.
1-1-3-روباره(Slag)
روباره به صورت موفقیت آمیزی در بتن خود تراکم استفاده شده است(Ozyildirim 2005; Billberg 2000; PCI 2003;Domone 2006).روباره معمولاً در درجات بالای جایگزینی نسبت به خاکستر بادی مورد استفاده واقع می شود.روباره در کاهش گرمای هیدراتاسیون و هزینه ها مفید و موثر است، اما تاثیر آن درکارپذیری،نسبت به همان مقدار استفاده از خاکستر بادی پیشرفت و بهبودی زیادی ندارد.
(Park, Noh, Park 2005; Billberg 2000
 

alipiroozz

عضو جدید
آقا ممنون از مقالت .

فقط يه چيزي كجا ميشه بيشتر ازش استفاده كرد ؟(ذكر نكرده بودي ؟)
 

arash 64

عضو جدید
آقا ممنون از مقالت .

فقط يه چيزي كجا ميشه بيشتر ازش استفاده كرد ؟(ذكر نكرده بودي ؟)

سلام دوست عزیز ما در قم کارخانه نانو بتن از این بتن استفاده کردیم واقبال خرید هم زیاد شده
در ساختمان های که آرایش پر تراکم میلگردداره استفاده می شود
 

Similar threads

بالا