رصد اثرات کوانتومي امواج گرانشي کيهاني

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رصد اثرات کوانتومي امواج گرانشي کيهاني .... :gol::gol:


جام جم آنلاين: فيزيکدانان يک پروژه بين المللي يک مجموعه از دستگاههاي تداخل سنج ليزري را ساخته اند که قادر است که در يک ميليونيم درجه بالاتر از صفر مطلق کيهان را رصد و اثرات کوانتومي امواج گرانشي را نشان دهد





600 محقق بين المللي به سرپرستي بنياد علوم ملي آمريکا پروژه اي به نام "ليگو" (رصد امواج گرانشي تداخل سنج ليزري) را اجرا کرده اند که نشان مي دهد نشانگرهاي تداخل سنجي امواج گرانشي مي توانند همانند ابزاري براي کنترل نسبيت عمومي و پديده هاي فيزيک نجوم مورد استفاده قرار گيرند و به دستگاههايي حساس براي آزمايش اثرات مکانيک کوانتومي ماکروسکوپي تبديل شوند.

انتظار مي رود که "ليگو" بتواند به طور مستقيم پرتوهاي گرانشي ساخته شده از پديده هايي که در فضاهاي دور کيهاني رخ مي دهد از برخورد ميان ستاره هاي نوتروني و سياه چاله ها تا انفجار ابرنواخترها را رصد کند.

نتايج آزمايش اين نشانگرهاي امواج گرانشي که در مجله علمي New Journal of Physics منتشر شده اند نشان مي دهد که براي بررسي و کنترل تغيير مکان نسبي آينه هاي تداخل سنج که هريک از آنها در فاصله چهار کيلومتري از ديگري قرار گرفته اند از نوارهاي نور ليزر استفاده مي شود. تداخل سنجهاي به کار رفته در "ليگو" مي توانند تغيير مکانهاي کمتر از يک هزارم ابعاد يک پروتون را ثبت کنند. اين حساسيت بالا نشان مي دهد که اثر امواج گرانشي پيش بيني شده بسيار کوچک هستند.

در باندهاي مختلف بسامد، حساسيت "ليگو" به صدايي که از ماهيت کوانتومي نور ليزر مشتق شده و به صداي گرمايي خود آينه ها محدود مي شود. رصد رفتار مکانيک کوانتومي "ليگو" مي تواند صداي گرمايي را کاهش دهد و دما را به يک ميليونيوم بالاتر از صفر مطلق (صفر کلوين) برساند.
 
بالا