بیشترین تلفات پلنگ

ForoOzAn

عضو جدید
بیشترین تلفات پلنگ در حوزه زاگرس میانی است



یک کارشناس حیات وحش درباره زندگی پلنگ در منطقه زاگرس گفت: پلنگ با اینکه بسیار مخفی کار است ولی در زاگرس به شدت زیستگاه هایش تخریب شده و تلفات بسیاری در لرستان و زاگرس میانی داشته است.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنا نیوز) به نقل از مهر، محمدصادق فرهادی نیا گفت: با اینکه سالانه تعداد قابل توجهی پلنگ در لرستان و دیگر مناطق زاگرس مشاهده می شود به نظر می رسد نوعی حساسیت و انگیزه برای حفاظت از این گربه و دیگر گونه های حیات وحش در این مناطق بوجود آمده که مایه امیدواری است.

وی افزود: با این همه در طول سه ماه در لرستان سه پلنگ و در طول یک سال هفت پلنگ ایرانی در لرستان به طرز فاجعه باری جان باختند تا تمامی تلاشهای انجام شده برای حفاظت از گربه دلفریب ایرانی بی نتیجه بماند.

همچنین فرهادی نیا که مطالعات گسترده ای بر روی زیستگاهها و حیات پلنگ انجام داده، معتقد است: به دلیل تخریب زیستگاه پلنگ، این حیوان مناطق امن را رها کرده و در نزدیکی سکونت گاههای انسانی زندگی می کند. این گونه به دلیل قابلیت بالای استتار و مخفی کاری ذاتی توان بالایی برای زندگی در کنار سکونتگاههای انسانی دارد اگرچه این موضوع اغلب به مرگ خودش منجر شده است.

این متخصص حیات وحش تاکید کرد: پلنگ می تواند به اندازه ۲۰ درصد وزن خود غذا بخورد بنابراین نیازمند غذایی مکفی است و برای پیدا کردن غذا دست به ریسک می زند و به منابع انسانی نزدیک می شود و این خود خطر زیادی برای زنده بودنش ایجاد کرده است. زندگی پلنگ در ارتفاعاتی مانند زاگرس دیگر امکان پذیر نیست، چون کمبود غذا این گونه را برای پیدا کردن غذا به پائین دست می کشاند.

فرهادی نیا افزایش جمعیت پلنگ در زاگرس را تصوری نادرست دانست و افزود: پلنگ برای پیدا کردن غذا در معرض چشم ما قرار می گیرد و چون حیاتش به دلیل گرسنگی به خطر افتاده و دائم در معرض دید ماست، تصور افزایش جمعیت پلنگ را ایجاد کرده است.
 

SaSaMc2

عضو جدید

دستگيري عاملان کشته شدن پلنگ نر در تربت جام
ايرن – محمد محمد پور: عاملان کشته شدن يک قلاده پلنگ نر در تربت جام دستگير شدند.

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران، سرانجام پس از سه ماه جست و جو ، اداره محيط زيست تربت جام موفق شد با کمک نيروي انتظامي، عاملين کشته شدن يک قلاده پلنگ نررا که آبان ماه در جاده تربت جام – تايباد بر بالاي دکل فشار قوي برق صورت گرفته بود، شناسايي، دستگير و به مراجع قضايي معرفي کند.
منابع محلي اواسط آبان ماه امسال از وجود لاشه يک قلاده پلنگ هشت ساله در 26 کيلومتري شهر تربت جام و بر بالاي دکل فشار قوي برق خبر داده بودند که با حضور ماموران محيط زيست اين خبر تاييد و تحقيقات در خصوص چگونگي بروز حادثه آغاز شد. بررسي هاي اوليه نشان مي داد اين پلنگ نر پس از تعقيب و گريز از سوي افرادي به بالاي دکل فشار قوي برق پناه برده و در اقدامي عجيب مورد اصابت گلوله از سوي تعقيب کنندگان قرار گرفته است.
پس از تعيين کاليبر و نوع سلاحي که پلنگ با آن مورد اصابت قرار گرفته بود، با همکاري اداره اطلاعات، صاحب تفنگ شناسايي و توسط نيروي انتظامي دستگير شد.
مدير کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي پيش تر فرضيه خانگي بودن پلنگ تلف شده را مطرح کرده و گفته بود:" اين احتمال که پلنگ از طبيعت به محل بروز حادثه آمده باشد، کمتر از 10 درصد است. دور تا دور محل حادثه سکونتگاه هاي شهري و روستايي است که احتمال عبور پلنگ از اين محدوده ها و طي مسافت طولاني را به حد صفر مي رساند. احتمال تعقيب پلنگ با وسيله نقليه نيز به دليل وجود کشتزارها و مزارع در اطراف محل حادثه منتفي است. "
بررسي ها نشان مي داد که صاحب پلنگ به احتمال زياد بعد از فرار جانور و موفق نشدن براي بازگرداندنش،در زماني که پلنگ به بالاي تير چراغ برق پناه برده بود از پايين به آن شکليک کرده است.
 
بالا