مصرف برق كولر آبي در ازاي يك تن برودتي

hooman_azad79

عضو جدید
مي دانيم در كولر گازي اسپليت به ازاي هر تن تبريد تقريبا معادل 1 كيلو وات ساعت مصرف برق داريم. در چيلرهاي جذبي شعله مستقيم اين مقدار به مراتب كمتر بوده و مقاديري كمتر از 0.1 كيلو وات ساعت به ازاي هر تن برودتي مطرح است.
آيا براي كولرهاي آبي نيز برآوردي در دست است كه براي هر تن برودتي چه ميزان مصرف برق نياز است؟ بسيار علاقمندم جواب اين پرسش را بيابم. از عزيزاني كه در اينباره من را راهنمايي كنند پيشاپيش سپاسگزارم.
 

mohammad-s

عضو جدید
مصرف برق کولر آبی

مصرف برق کولر آبی

دوست عزیز محاسبه آن بسیار ساده است کافیست انرژی یک تن تبرید که معادل 12000 بی تی یو در ساعت میشه را با اختلاف دمائی که کولر آبی بوجود میاره در رابطه
Q=1.08 x CFM x (Ti-To قرار بده و CFM رو بدست بیار با توجه به ظرفیت کولر می تونی محاسبه کنی موتور چقدر باید کار کنه در نتیجه چقدر برق مصرف میکنه.
لازم به ذکره دما ها بایستی به فارنهایت باشه و Q بر حسب بی تی یو .
من خیلی سر انگشتی برای تهران حساب کردم یه چیزی در حدود 10 وات شد .
 

hooman_azad79

عضو جدید
من خودم به يه جواب رسيدم. متخصصين گرامي كه از اين صفحه بازديد مي نمايند، لطفا صحت استدلال من را چك نمايند و در صورت نياز، من را اصلاح فرمايند.
اگر يك كولر آبي 3500 آبسال را در نظر بگيريم، اين كولر با مصرف برق 530Wh‌ فضاي 60 متر مربع را خنك مي كند. اگر فرض كنيم كه خنك كردن هر 30 متر مربع براي چيلرها 1 تن برودتي ظرفيت لازم دارد،‌ اين كولر آبي براي مثلا انجام دادن همان كاري كه يك چيلر با 1 تن برودتي انجام مي دهد، 260Wh برق مصرف مي كند. البته چيلر آبي با دماي حدود 7 درجه سانتيگراد را به فن كوئل مي فرستد و سرماي ايجاد شده توسط آن احتمالا از كولر آبي به مراتب بيشتر است. آيا مي توانيد بگوئيد كولر آبي، مثلا همين مدلي كه درباره اش صحبت كرديم، چه مقدار سرما توليد مي كند؟
 

mohammad-s

عضو جدید
مقایسه کولر آبی با چیلر جذبی

مقایسه کولر آبی با چیلر جذبی

دوست عزیز
همانطوری که گفتم کافیست اعداد زیر را در رابطه قرار دهید
1-هر تن تبرید 12000 بی تی یو در ساعت است پس به جای Q عدد 12000 را قرار می دهید
2- کولر های آبی مانند ایر واشر ها AIRWASHERS از قوانین سیستم تیرید تبخیری تبعیت می کنند بع عبارت دیگر در یک فرآیند آدیاباتیک (آنتالپی ثابت) میزان رطوبت هوا را افزایش می دهند که این امر باعث کاهش دمای خشک هوا (همان دمائی که با ترمومتر اندازه گیری می کنید) می گردد. این میزان کاهش را می توان از روی نمودار سایکرومتریک بدست آورد. همانگونه که گفتم برای شرایط تهران این میزان کاهش عددی در حدود 23 درجه فارنهایت می باشد.پس به جای Ti-T0 کافیست 23 را قرار دهید.
3- عدد 1.08 شامل ضرایب تبدیل و ضرایب اصلاح می باشد که برای شرایط تهران با توجه به ارتفاع از سطح دریا عددی در حدود 0.94 خواهى بود.
حال با توجه به فرمولی که گفتم میزان CFM (فوت مکعب در دقیقه) بدست می آید که عددی در حدود 550CFM می باشد
که با یک رابطه ساده تناسب نسبت به کولر آبی 4500 که مصرف برقی در حدود 1 کیلووات ساعت را دارد به عدد 0.125 كيلووات ساعت خواهيم رسید.ولویت انتخاب ندارد
البته چون من نمی دونم این اعداد رو برای چه کاری لازم دارید فقط توضیح دادم ولی لازم به ذکره که نوع تبرید کولر آبی با چیلر بسیار متفاوت است و بایستی با شرایط ویژه ای میزان مصرف برق آنها را با هم مقایسه کرد. ضمنأ یادآور می گردد که چیلر جذبی مصرف برق کمتری نسبت به چیلر تراکمی دارد ولی مصرف انرژی آن به مراتب بیشتر است و تنها در کشور ما بدلیل ارزان بودن قیمت گاز مزیت اقتصادی دارد ولی از منظر انرژی دارای مزیت نیست.


چون اصرار دارید این دو سیستم را با یکدیگر مقایسه کنید مطالب زیر عنوان میگردد
1- اصولأ مقایسه این دو سیستم صحیح نیست بدلیل اینکه از نظر یک مهندس مشاور تاسیسات هر یک کاربری خود را داشته و در مکانهائی که کولر آبی دارای اولویت است چیلر جذبی اولویتی ندارد و بر عکس.
2- همانگونه که قبلأ گفتم سیکل های تبخیری مانند کولر آبی بر اساس یک فرآیند آدیاباتیک عمل می نمایند و تابع شرایط هوای ورودی هستند بدین معنی که هر چقدر هوای ورودی خنک تر باشد هوای خروجی نیز خنکتر خواهد شد و بر عکس هر چقدر هوای ورودی گرمتر شود هوای خروجی نیز گرمتر خواهد شد
3- در آب و هوای تهران با توجه به گرم شدن بیش از انتظار در تابستانها (به غیر از امسال) و الی الخصوص زمانهائی که هوای تهران به 40 درجه نزدیک می شود عملأ کولر های آبی قدرت خنک کنندگی خود را از دست می دهند در حالی که چیلر های جذبی اینگونه نیستند .
4- مطابق مطالب گفته شده در بند 2 کولر آبی در تمامی شرایط انرژی یکسانی مصرف می کند و دمای خروجی آن متغییر است در حالی که در چیلر های جذبی دمای خروجی ثابت و انرژی مصرفی متغیر است
5- توجه داشته باشید کلیه تجهیزات سرمایشی براساس بار پیک یا حداکثر (غالبأ 10 تیر ماه ساعت 3 بعد از ظهر ) انتخاب می گردند این بدین معنی است که در باقی ساعتها و روزهای فصول گرم ظرفیت تجهیزات بیشتر از میزان بار برودتی ساختمان می باشد و اینجاست که چیلر های جذبی و به قول شما سیستم فن کویل می تواند با تغییر ظرفیت خود میزان مصرف انرژی را کاهش دهد در حالی که کولر های آبی اینگونه عمل نمی کنند
6 - به طور خلاصه کولر های آبی در شرایط آب و هوائی گرم و خشک (نه خیلی گرم ، حداکثر 37 درجه سانتیگراد)و ساختمانهای کوچک اولویت اول را دارند و در مقایسه با چیلرهای جذبی هم برق کمتری مصرف می کنند و هم انرژی کمتری ولی در خصوص مناطق گرمتر و یا پروژه های بزرگ کولر آبی اصلأ اولویت انتخاب ندارد.
اگر باز هم سئوالی هست بفرمائید؟
 

mohammad-s

عضو جدید
با سلام مجدد
بدلیل درخواست شما در تالار عمومی مکاتبه میکنم
دوست محترم
شما خواسته بودید بدانید به ازای یک تن تبرید کولر آبی چه مقدار انرژی مصرف می نماید و پاسخ من هم عدد در حدود 0.1 كيلو وات بود.
و اما در خصوص باقی موارد
1- در خصوص بند 4 نامه شما لازم به ذکر است که در رابطه محاسباتی گفته شده CFM ضریب نمی باشد و مشخصأ مقدار هوای عبوری است و بر عکس استنتاج شما دقیقأ مصرف برق کولر آبی و یا هر سیستم تمام هوای تبخیری دیگری مانند AIR WASHER تابع میزان CFM خروجی دستگاه می باشد به عبارت دیگر در صورت افزایش میزان هوا ی عبوری (از این به بعد به جای CFM از میزان هوای عبوری استفاده میگردد) میزان مصرف برق هم افزایش خواهد یافت و برعکس ، در این مورد بهتر است رابطه توان فن های سانتریفیوژ مطالعه گردد. مثال ساده آن مصرف کمتر کولر های آبی در دور کند نسبت به دور تند است .
2- بزرگترین اشتباه شما ناشی از همان تفاوت بین سرمایش تبخیری و تبریدی است که اساسأ با یکدیگر متفاوتند و زمانی این مطلب محسوس تر میگردد که در محدودهAir comfortبحث میکنیم چرا که اساسأ کولر های آبی در غالب زمانهای پیک در این محدوده عمل نمی کنند.
3- من پیشنهاد می کنم به جای مقایسه با کولر های آبی ، چیلر های جذبی را با Air Washer ها مقایسه کنید به این دلیل که کولر های آبی ساخت ایران دارای راندمان بسیار پائینی هستند و به همین دلیل بنده قبلأ به شما گفته بودم در مکانهائی که کولر آبی اولویت دارد چیلر های جذبی یا تراکمی یا به طور کلی سیکل تبرید تراکمی و جذبی دارای اولویت نیستند.
4- محاسبات ارائه شده در بند 4 مبنی بر انتخاب 20 دستگاه کولر آبی برای 1200 متر از نوع 3500 بر چه اساسیست ؟ تعداد بسیار زیاد است ! تنها اگر فرض کنیم که 1200 متر شما شامل 20 واحد مسکونی باشد می توان این فرض را قبول کرد که در این صورت مقایسه شما فقط برای این پروژه قابل استناد است در حالی که ما سعی در مقایسه کلی بین این دو سیستم داشتیم نه مقایسه خاص. به راحتی می توانید با رابطه محاسباتی که قبلأ گفتم تعداد کولر های آبی را محاسبه فرمائید.
5- در خصوص مصرف برق یک چیلر جذبی برای 1200 متر مربع هم محاسبات صحیح نیست


عدد واقعی مصرف انرژی برای 1200 متر مربع با استفاده از چیلر جذبی به شرح زیر است :

مصرف برق چیلر = 3200 وات در ساعت
مصرف برق فن کویل ها = 1000 وات در ساعت (بر اساس فن کویل مدل 400)
مصرف برق پمپ های سیر کولاتور آب سرد چیلر = 1100 وات در ساعت
مصرف برق پمپ های Cooling tower = 3000 وات در ساعت
مصرف برق فن Cooling Tower = 1500 وات در ساعت
مصرف گاز مشعل چیلر = 13 متر مکعب در ساعت که با توجه به ارزش حرارتی گاز تهران در حدود 9000 کیلو کالری در ساعت معادل 139.4 کیلو وات حرارتی خواهد بود .

به عبارت دیگر برای سرمایش 1200 متر مربع با چیلر جذبی نیازمند 9800 وات در ساعت و 13 متر مکعب گاز خواهیم بود
حال مقایسه فرمائید

اعداد فوق بر اسا س چیلر 40 تن ابارا و Cooling Tower شینوا و با فرض اینکه ساختمان 5 طبق می باشد محاسبه گردید ه است .
 

mohammad-s

عضو جدید
CFM در کولر آبی

CFM در کولر آبی

با سلام
بهتر دیدم که ادامه موضوع در تالار اصلی باشدو با اجازه شما متن PM رو هم اضافه کردم


با سلام مجدد
از اعدادی که به من دادید بسیار متشکرم. توضیحات شما صفحه مربوط به تاپیک بنده را برای بسیار برای خواننده های احتمالی پر بار می نماید.
در حال بررسی اعداد شما می باشم.
در مورد کولر آبی خدمتتان جواب بدم که اگر این سوال را مطرح بسازیم که یه مقدار CFM مفروض چه فضایی را خنک می کند، آیا جواب علمی و قابل محاسبه ای وجود دارد؟ من همانطور که گفتم، خودم بر خلاف شما در این زمینه تخصص ندارم. اما از مهندسین مکانیکی که سوال کردم، گفتند با داشتن مقدار CFM نمی توان میزان فضایی را که کولر خنک می کند محاسبه کرد. لذا من به رویکرد تجربی واصل شدم و فرض را بر این گذاشتم که یک کولر آبسال 3500 حدود 60 متر مربع را خنک نگه می دارد. این عدد یک عدد تجربی و یا به عبارتی بازاری است. با اینحال اگر توضیح بیشتر یا دقیق تری داشته باشید، من خوشحال می شوم از توضیحات شما بهره مند شم. :smile:



در خصوصcfm همانگونه که دوست مکانیک شما اعلام نمودهدر حالت کلی نمی توان میزان فضای مورد نیاز تهویه را تعیین نمود ولی در خصوص یک پروژه نمونه با مشخص بودن نرخ پرت حرارتی می توان این کار را نمود و حتی در خصوص کنترل پروژه های مختلف در مکانهای مختلف و با کاربری های متفاوت این اعداد به صورت تجربی و با تقریب قابل قبول موجود است که برای کنترل محاسبات بکار می رود.در اینجا پیشنهاد می نمایم برای کار حرفه ای خودتان این اعداد را برای شهر های مختلف ایران بدست آورید چرا که در پیشنهاد قیمت اولیه بسیار مفید است .
علت اینکه عرض کردم بهتر است چیلر جذبی را با AIR WASHER مقایسه کنید اعداد زیر می باشد :
فرض کنید یک پروژه مسکونی با متراژ 1200 متر مربع در تهران داریم که شامل 6 واحد 300 متری می باشد در این حالت خواهیم داشت :
میزان بار برودتی هر واحد به ازای 300 btu/hr/m2 (یادتان باشد عدد فوق کاملأ تجربی است و نباید از آن برای طراحی پروژه استفاده گردد و فقط برای کنترل محاسبات مفید است )خواهد بود:
Cooling load: 300 x 300 = 90,000 Btu/hr
cfm= Q/1.08 X (To-Ti
CFM = 90,000 / 0.94 x 23
CFM = 4263
به عبارت دیگر با یک کولر آبی 4500 به راحتی می توان این فضا را خنک نمود ولی در عمل این اتفاق نمی افتد که دلیل آن راندمان بسیار پایین کولر های ساخت داخل می باشد.پس پیشنهاد میگردد از AIR WASHER با ظرفیت 4500 CFM استفاده گردد
نوع AIR WASHER تک مرحله ای انتخاب میگردد
مصرف برق هر ایر واشر 2000 وات در ساعت می باشد
به عبارت دیگر برای کل ساختمان 12000 وات در ساعت انرژی الکتریکی در پیک گرما لازم است .
قیمت هر دستگاه از این AIR WASHER بدون کویل گرمائی 1800000 تومان و قیمت آن با کویل گرمائی 2500000 تومان می باشد .
خودتان مقایسه فرمائید
 

meisam316

عضو جدید
درخواست راهنمايي

درخواست راهنمايي

دوست عزيز - سلام
در طراحي ايرواشر چه رايزرهايي از موتورخانه براي ايرواشر بايد آورده شود؟
من فكر كنم يك يك رايزر رفت آب گرم و يك رايزر برگشت آبگرم به ديگ مي خواهد و يك رايزر آب سرد. مي شود راهنمايي دقيقتري بفرمائيد.
خيلي ممنون مي شوم.
مرتضي
 

imenam

عضو جدید
نکته

نکته

با سلام :
درمورد بند 2 شما باید در نظر داشته باشید که قدرت خنک کنندگی کولرهای آبی با میزان رطوبت هوای ورودی نیز در ارتباط است و در شهرهای بزرگ به خاطر مصرف بالای سوخت های فسیلی میزان رطوبت هوا افزایش می یابد
 

faridelmi

عضو جدید
با سلام
بهتر دیدم که ادامه موضوع در تالار اصلی باشدو با اجازه شما متن PM رو هم اضافه کردم


با سلام مجدد
از اعدادی که به من دادید بسیار متشکرم. توضیحات شما صفحه مربوط به تاپیک بنده را برای بسیار برای خواننده های احتمالی پر بار می نماید.
در حال بررسی اعداد شما می باشم.
در مورد کولر آبی خدمتتان جواب بدم که اگر این سوال را مطرح بسازیم که یه مقدار CFM مفروض چه فضایی را خنک می کند، آیا جواب علمی و قابل محاسبه ای وجود دارد؟ من همانطور که گفتم، خودم بر خلاف شما در این زمینه تخصص ندارم. اما از مهندسین مکانیکی که سوال کردم، گفتند با داشتن مقدار CFM نمی توان میزان فضایی را که کولر خنک می کند محاسبه کرد. لذا من به رویکرد تجربی واصل شدم و فرض را بر این گذاشتم که یک کولر آبسال 3500 حدود 60 متر مربع را خنک نگه می دارد. این عدد یک عدد تجربی و یا به عبارتی بازاری است. با اینحال اگر توضیح بیشتر یا دقیق تری داشته باشید، من خوشحال می شوم از توضیحات شما بهره مند شم. :smile:


در خصوصcfm همانگونه که دوست مکانیک شما اعلام نمودهدر حالت کلی نمی توان میزان فضای مورد نیاز تهویه را تعیین نمود ولی در خصوص یک پروژه نمونه با مشخص بودن نرخ پرت حرارتی می توان این کار را نمود و حتی در خصوص کنترل پروژه های مختلف در مکانهای مختلف و با کاربری های متفاوت این اعداد به صورت تجربی و با تقریب قابل قبول موجود است که برای کنترل محاسبات بکار می رود.در اینجا پیشنهاد می نمایم برای کار حرفه ای خودتان این اعداد را برای شهر های مختلف ایران بدست آورید چرا که در پیشنهاد قیمت اولیه بسیار مفید است .
علت اینکه عرض کردم بهتر است چیلر جذبی را با AIR WASHER مقایسه کنید اعداد زیر می باشد :
فرض کنید یک پروژه مسکونی با متراژ 1200 متر مربع در تهران داریم که شامل 6 واحد 300 متری می باشد در این حالت خواهیم داشت :
میزان بار برودتی هر واحد به ازای 300 btu/hr/m2 (یادتان باشد عدد فوق کاملأ تجربی است و نباید از آن برای طراحی پروژه استفاده گردد و فقط برای کنترل محاسبات مفید است )خواهد بود:
Cooling load: 300 x 300 = 90,000 Btu/hr
cf= Q/1.08 X (To-Tim
CFM = 90,000 / 0.94 x 23
CFM = 4263
به عبارت دیگر با یک کولر آبی 4500 به راحتی می توان این فضا را خنک نمود ولی در عمل این اتفاق نمی افتد که دلیل آن راندمان بسیار پایین کولر های ساخت داخل می باشد.پس پیشنهاد میگردد از AIR WASHER با ظرفیت 4500 CFM استفاده گردد
نوع AIR WASHER تک مرحله ای انتخاب میگردد
مصرف برق هر ایر واشر 2000 وات در ساعت می باشد
به عبارت دیگر برای کل ساختمان 12000 وات در ساعت انرژی الکتریکی در پیک گرما لازم است .
قیمت هر دستگاه از این AIR WASHER بدون کویل گرمائی 1800000 تومان و قیمت آن با کویل گرمائی 2500000 تومان می باشد .
خودتان مقایسه فرمائید
سلام دوست عزيز

با تشکر از دقت نظر و حوصله جنابعالی در پاسخ دادن به دوستان ديگر.
من همينطور که داشتم مطالب شما رو ميخوندم ديدم از فرمول
CFM = 90,000 / 0.94 x 23
برای محاسبه دبی هوا در سرمايش تبخيری استفاده نموده ايد که فکر ميکنم اشتباه بوده و اين فومول برای محاسبه هوای مورد نياز در سيستم هوارسان ميباشد و برای محاسبه دبی هوای مورد نياز در سيستم تبخيری از دفعات تعويض هوا استفاده ميشود.
با آرزوی موفقيت
 

ولنجک

عضو جدید
دوست عزیز سلام
شما رابطه ی دمای آب و دمای هوای خروجی از کولر رو میدونید؟
 

Similar threads

بالا