گیاه سخنگووهدایتگری خفاشها

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
همانطور كه برخي از گلها از رنگ‌هاي روشن براي جذب حشرات گرده‌افشان استفاده مي‌كنند، ساير گياهان ممكن است از صوت براي تطميع خفاشهاي شهدنوش بهره ببرند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك گونه گياه تاك از برگ بشقاب مانندي برخوردار بوده كه در بالاي خوشه‌اي از گلها قرار دارد. برگ بشقاب مانند گياه تاك، با بازتاب صداي اين خفاشها، به پستانداران پرنده در مكان‌يابي كمك مي‌كند.
با اين كه شواهد ديگري نيز در مورد بهره‌وري اين گياهان از سيستم سونار خفاشها براي جذب آنها وجود دارد، اين اولين بار است كه دانشمندان دانشگاه «اولم» آلمان، توانايي يك گياه را در توليد اكوي هدايتي كه به كاهش درهم‌ريختگي صوتي پژواک‌هاي منعکس شده پرداخته و ديگر اين كه اين علامت مي‌تواند زمان جست‌وجوي غذاي خفاش را تا نصف آن كاهش دهد، به نمايش گذاشته‌اند.
اين گياه تاك با نام علمي Marcgravia evenia در جنگلهاي استوايي جنوب كوبا از درختان بالا مي‌رود. گلهاي اين گياه در يك حلقه در بالاي ساختار فنجان مانند آن معلق بوده كه شهد شكري اين گياه را كه براي تغذيه گردافشانان خفاشي تعبيه شده، نگه مي‌دارد. گردن و دستان اين خفاشها در زمان نوشيدن اين شهد به گردها آلوده شده و با حركت آنها بر روي گياهان تاك ديگر، گلها با كمك اين خفاشها بارور مي‌شوند.
برگ بازتابنده اين گياه مانند بشقاب ماهواره مقعر بوده و به حالتي عمودي در بالاي حلقه گلها قرار مي‌گيرد.
خفاشها براي جهت‌يابي و جست‌وجوي غذا دست به ارسال اصوات فركانس بالا زده و سپس به شنود بازتابهاي بازگشتي مي‌پردازند.
محققان در آزمايشات خود با ارسال صدا به سوي اين برگهاي بشقابي و همچنين برگهاي درختان ديگر دريافتند كه يك پژواك مداوم و قوي در محدوده حدود 100 درجه جلوي اين برگهاي بشقاب مانند قابل شنيدن است. همچنين اين برگها به توليد پژواكي با نشانه متمايز و دو سر مي‌پردازند.
به گفته دانشمندان اين ارتباط دوسويه بين خفاش شهدنوش و گياه تاك براي هردو گونه مفيد بوده و به بقاي هر دو منجر مي‌شود.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
سلام و خسته نباشید به نظرم بکار بردن اصطلاح سخنگو مناسب نیست چرا که انعکاس مبحث جداگانه ای بوده و تغییر ساختار مورفولوژیکی و اناتومیکی در گیاهان به دلیل عدم جابجایی و تنازع بقا یکی از عوامل بحث برانگیز میباشد گیاه با ایجاد این برگها در طی دوره تکامل و تکوین به حفظ و دوام خود تلاش میکند.
 

Similar threads

بالا