فانوس تنهایی
مدیر بازنشسته
سلام دوستان عزیز
یه سوال به نظر شما آسیب های عزادری که امروزه توسط مداحان و افراد دیگه بر دین ما وارد میشه چیه
یه سوال به نظر شما آسیب های عزادری که امروزه توسط مداحان و افراد دیگه بر دین ما وارد میشه چیه
سلام
متاسفانه یکی دو تا نیست.
بعضی ها برای گرم کردن مجلس مطالب رو از روی منبعی بنام معده ذکر می کنند.
تحریفاتی که شهید مطهری بهشون اشاره کرده و متاسفانه هنوز هم خونده میشه، از آسیب های دیگه هست.
این اشعاری که میگن و ائمه رو تا مقام خدایی بالا میبرند بیشترین ضربه رو میزنه.
از طرفی لخت شدن و هروله جلوی دوربین هایی که تصاویر رو به همه جا می فرستند...
قمه زنی که جای خودش رو داره...
موفق باشید
زکریا جان سلام
به نظرت چطوری این مشکلات به وجود اومده
و چطور میشه جلوی این کار رو گرفت
این سوالی هست که دو شب دیگه در جلسه ای تو شهرمون مطرح شده
جالب بدونی من بچه کاشونم
و همون دیوانگان حسین مشهور کاشون
ممنون زکریای عزیز مطالب جالبی بود
تو یکی از این جلساتی که تو کاشون هست
مداح به خاطر اینکه مستمع گریه نمیکرد جلسه رو ترک کرد
خب چرا جلوی این کار گرفته نمیشه
سلام،
ممنون از تاپیک های قشنگت!
من تا اونجاییکه ذهنم کار میکنه،به شماره آسیب ها رو از نظر خودم ذکر می کنم.
1. اصرار مداحان به گریاندن مردم و استفاده از هر حربه ای برای این کار.به عنوان مثال قربون چشای قشنگ عباس!
2. دادن القاب و صفاتی به امام حسین و یارانش در حد صفات خداوند. مثال خدام حسینه!
3. پایین اوردن شان و کرامت انسانی مثال یک عده خودشون رو سگ امام حسین می خواندن!
4. استفاده از المان هایی بی معنا مثل علم 6 تیغه و 18 تیغه!
5. رقابت هیئت های عزاداری با یکدیگر در جذب عزادار!
6. انجام اعمالی دور از شان عزاداری امام حسین مثال لخت شدن و شور گرفتن!
7. انجام اعمالی ننگ آور از سوی دختر ها و پسر ها در مراسم عزاداری مثال خیابان میرداماد!
8. استفاده مداحان از نوحه هایی که بر اساس آهنگ هایی که مذمون نا مناسبی دارند،سروده شده اند.
9. فراموش شدن دلیل اصلی برگزاری عزاداری برای امام حسین.
یا علی
زکریا جان سلام
به نظرت چطوری این مشکلات به وجود اومده
و چطور میشه جلوی این کار رو گرفت
این سوالی هست که دو شب دیگه در جلسه ای تو شهرمون مطرح شده
جالب بدونی من بچه کاشونم
و همون دیوانگان حسین مشهور کاشون
امان از پول بی مذهب و جهل عوام و آموزشهای والدین بدون علم به کودکان از ترس بی مذهبی و بد مذهبی که نتیجه ای جز نداشتن جرات برای تحقیق ندارد
امان از پول بی مذهب و جهل عوام و آموزشهای والدین بدون علم به کودکان از ترس بی مذهبی و بد مذهبی که نتیجه ای جز نداشتن جرات برای تحقیق ندارد
به نظر شما مشکل خود ماها نیستیم
ما هم یک روزی پدر میشیم
و پدارن ما هم یک روزی کودکی بودند
بحث جالبی شد
یعنی به نظر شما
این کارای عشق بازی با حسین است
یعنی در مقابل اینایی که این کارارو میکننه سکوت کنیم
من از کم خود بینی فراری هستم
تعجب میکنم زمانی که با بعضی دوستانم به سفرهای خارجی میرویم و بادیدند صحنه های عزاداری مسیحیان در خارج به به به و چه چه میافتند آنهم با صحنه هایی فجیع تر از قمه زنی ما ولی همان رفتار را در ایران مردود میدانند
دوستان عرض کردم عزاداری اباعبدالله (ع) آئینی است و مانند یک نمایش جذاب پس باید سعی کنیم این سنت ملی به بهترین وجه انجام شود
و از حرکات ناشایست پرهیز شود
مثل بستن خیابان برای عبور دسته عزاداری که بعضی از آنها دونفر و نصف هم نمیشوند
شما که به قرآن استناد می کنی باید بدونی خود قرآن فرموده کسی که در راه خدا کشته میشه مرده نیست بلکه زنده بوده و در نزد خدا رزق و روزی دارد. پس عزاداری ما برای مرده نیست بلکه برای کسی است که نه تنها زنده است بلکه زندگی میلیونها انسان به وجود ایشان بستگی دارد.صحنههاي عزاداري كه براي مردهها اجرا ميشه به نظر من كار كاملا بيهودهايه و بيهوده بودنش هم از طريق قرآن قابل اثباته فرقي هم نميكنه كجا باشه.
مراسم بازديد قبايل مختلف از كعبه براي اهداي هداياشون به بتها و ... هم يك آئين بوده.
صحنههاي عزاداري كه براي مردهها اجرا ميشه به نظر من كار كاملا بيهودهايه و بيهوده بودنش هم از طريق قرآن قابل اثباته فرقي هم نميكنه كجا باشه.
مراسم بازديد قبايل مختلف از كعبه براي اهداي هداياشون به بتها و ... هم يك آئين بوده.
شما که به قرآن استناد می کنی باید بدونی خود قرآن فرموده کسی که در راه خدا کشته میشه مرده نیست بلکه زنده بوده و در نزد خدا رزق و روزی دارد. پس عزاداری ما برای مرده نیست بلکه برای کسی است که نه تنها زنده است بلکه زندگی میلیونها انسان به وجود ایشان بستگی دارد.
کسی که دنبال یافتن حقیقت، ظلم ستیزی، عدالت محوری، عواطف والای انسانی، آزادگی و هزاران مفاهیم عالی انسانی باشد چاره ای جز محبت امام حسین (ع) و معرفت او ندارد. و یکی از مصادیق بارز این ارادت، عزاداری است.
مهم نیست طرف چه دین و مذهبی داشته باشهاین تفکر، تفکر وهابیون است.که مرده رفت و دیگری نباید از آن یادی کرد که جای تاسف بسیار دارد که مسیحی، یهودی ،زرتشتی و ... همگی برای فرد از دست رفته خود ابراز ناراحتی می کنند و او را عزیز می دارند و آرامگاهی برای او تدارک می بینند اما وهابیون عربستان مرده های خود را چون لاشه ای در خاک میگذارند و حتی با مواد شیمیایی سعی می کنند تا جسد او را زودتر محو کنند.
دوست عزیز متوجه نشدم
یعنی شما برای کسی عزاداری می کنید که هنوز زنده است!!! یعنی از زنده بودن آن شخص آنقدر ناراحت هستید که با قمه و زنجیر بر سر خود بزنید!!!!
مهم نیست طرف چه دین و مذهبی داشته باشه
مهم اینه که کارهاش روی عقل باشه
همه ما جسدمون میره زیر خاک و میگندیم و به خاک تبدیل میشیم
چه من
چه شما
و هر کس دیگری
سنگ قبرش از گرانترین برلیانهای دنیا درست کنی چیزی بهش زیاد نمیشه
این حرفتون منو یاد پست یکی از کاربرهای یه فروم دیگه انداخت که در همین مورد بحث میکردیم
میگفت قبرهای شما (یعنی ما اهل ... ) تله خاکی بیش نیست
البته ناراحت نشین
عقیده شما هم قابل احترامه
عزاداریهای شما هم قابل احترامه
ولی به نظرم کمی با اصول عزاداری بشه خیلی بهتره
قمه و زنجیر و چاقو و ... جلوه خیلی بدی داره
دوست عزیز،
این یک آیه قرآن است که می گوید: " و به آنها که در راه خدا کشته می شوند، مرده نگویید بلکه آنان زنده اند ولی شما نمی فهمید."
شاید منظور از زنده بودن آنها، زنده ماندن یاد و خاطره آنها و ذکر نام نیک از آنهاست.همانطور که شیخ می گوید:
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آنست که نامش به نکویی نبرند.
یکی از دلایلی اختلاف بین علما (هم در اهل سنت،هم در شیعه و هم بین این دو) تعابیر متفاوت هر یک از معنای لغات است.یکی ولی را به معنای دوست گرفته و دیگری به معنای سرپرست و بدین شکل راهشان از هم جدا شده و سایر مسائلی که وجود دارد.
در مورد قمه زدن و زنجیر بر سر خود کوبیدن تا آن حد که خون جاری شود، هم باید بگم این یکی از آسیب های عزاداریه که برای بررسی آنها این تاپیک زده شده است.اینکه شما روی مسئله ای تاکید دارید که ما هم معتقدیم که کار زشت و بی فایده ایست و حتی از سوی مراجع حرام اعلام شده است جای سوال دارد.
شما که به قرآن استناد می کنی باید بدونی خود قرآن فرموده کسی که در راه خدا کشته میشه مرده نیست بلکه زنده بوده و در نزد خدا رزق و روزی دارد. پس عزاداری ما برای مرده نیست بلکه برای کسی است که نه تنها زنده است بلکه زندگی میلیونها انسان به وجود ایشان بستگی دارد.
کسی که دنبال یافتن حقیقت، ظلم ستیزی، عدالت محوری، عواطف والای انسانی، آزادگی و هزاران مفاهیم عالی انسانی باشد چاره ای جز محبت امام حسین (ع) و معرفت او ندارد. و یکی از مصادیق بارز این ارادت، عزاداری است.
این تفکر، تفکر وهابیون است.که مرده رفت و دیگری نباید از آن یادی کرد که جای تاسف بسیار دارد که مسیحی، یهودی ،زرتشتی و ... همگی برای فرد از دست رفته خود ابراز ناراحتی می کنند و او را عزیز می دارند و آرامگاهی برای او تدارک می بینند اما وهابیون عربستان مرده های خود را چون لاشه ای در خاک میگذارند و حتی با مواد شیمیایی سعی می کنند تا جسد او را زودتر محو کنند.
در ضمن، عاشورا آیینی فرای عزاداری و سوگواری برای امام حسین و اصحابش است.عاشورا آیینی است برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره عاشورا تا آزادی و مردانگی فراموش نشود.شاید یکی از دلایلی که دشمنان اسلام بیشتر شیعه را هدف تهاجم خودشان قرار می دهند تا اهل سنت را این باشد که شیعیان امام حسین و یارانش را الگو و سرمشق خود قرار داده اند و معتقدند باید در برابر ظلم و ستم به پا خاست و ایستادگی کرد.
اما در مورد عزاداری و سوگواری، در اسلام یا لااقل در شیعه بسیار تاکید به یاد مرگ شده تا آدمی فراموش نکند که زمانی از این دنیا خواهد رفت و بسیار تاکید شده به رفتن به قبرستان و زیارت قبور تا ببینیم منزل آخر همگیه ما کجاست.شاید یکی از دلایلی که دوست داریم تا از عزاداری و سوگواری فرار کنیم همین باشد که آدمی از مرگ گریزان است گو اینکه حتی اگر به دورترین نقاط هم فرار کند باز فرشته مرگ او را در می یابد.
مقایسه آیین عزاداری برای امام حسین با آیین باطل بت پرستان یک قیاس باطل است.چون در عزاداری امام حسین کسی برای پرستش خدای باطل و یا شریک قرار دادن برای خداوند حضور نمی یابد.بله، متاسفانه هستند جاهلانی که از روی نا فهمی بعضاً جملات کفر آمیز می گویند اما این به معنای کافر شدن آنها به خداوند نمی باشد.
دوست عزیز،
این یک آیه قرآن است که می گوید: " و به آنها که در راه خدا کشته می شوند، مرده نگویید بلکه آنان زنده اند ولی شما نمی فهمید."
شاید منظور از زنده بودن آنها، زنده ماندن یاد و خاطره آنها و ذکر نام نیک از آنهاست.همانطور که شیخ می گوید:
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آنست که نامش به نکویی نبرند.
یکی از دلایلی اختلاف بین علما (هم در اهل سنت،هم در شیعه و هم بین این دو) تعابیر متفاوت هر یک از معنای لغات است.یکی ولی را به معنای دوست گرفته و دیگری به معنای سرپرست و بدین شکل راهشان از هم جدا شده و سایر مسائلی که وجود دارد.
در مورد قمه زدن و زنجیر بر سر خود کوبیدن تا آن حد که خون جاری شود، هم باید بگم این یکی از آسیب های عزاداریه که برای بررسی آنها این تاپیک زده شده است.اینکه شما روی مسئله ای تاکید دارید که ما هم معتقدیم که کار زشت و بی فایده ایست و حتی از سوی مراجع حرام اعلام شده است جای سوال دارد.
حرف من هم همینه.عزاداری اصول داره و قائده.این که یک نفر حالا به چه دلیل و یا به چه لذتی با چاقو و قمه بر فرق سر خودش بکوبه که عزاداری نمیشه.طرف فرق بین ظلم به نفس و عزاداری را متوجه نیست.
در مورد سنگ قبر هم،نه رومیه روم نه زنگیه زنگ! اینکه یکی بیاد برای خودش آرامگاه آنچنانی بزنه و سنگ قبر جند ملیونی سفارش بده به چه دردش میخوره توی اون دنیا؟ اما این هم درست نیست که جسد فرد رو بکنیم زیر خاک،یه تیکه سنگ بزنیم بالا سرش که حالا اصلاً معلوم نیست این بابا کی بوده،آدم خوبی بوده یا آدم بدی؟شاید شما این رو قبول نداشته باشید اما من معتقدم رفتار و صحبت هایی که مردم بعد از مرگ یک نفر انجام میدن و یا احترام و یا عدم احترامی که برای قبر یک نفر ممکن است قائل بشن،میتونه یک راهنما برای کسانی که زنده هستند و این اعمال رو می بینند باشه.فقط با ایجاد این سوال که مگه این کی بوده و چی کار کرده که مردم در موردش این جور میگن؟
اما در مورد مذهب هم تا جاییکه فرد با قصد و غرض صحبت نکنه و بخواد بنای عقل را در پیش بگیره حرف شما درسته اما وقتی دوستی با این پست شروع میکنه که "عزاداری خودش آسیبه" فکر نمی کنم تا انتهای بحث بدون قصد و غرض تخریبی پیش بره.