****<< جلسه هفتگی قرائت قرآن باشگاه مهندسان ایران >>****

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
پایان جزء نهم

پایان جزء نهم

<<الهی و ربی من لی غیرک>>

سلام دوستان عزیزم
نیت
این جزء را با احترام تقدیم می کنیم به حضرت زینب (س) و با توسل به ایشون آمرزش گناهان همه مسلمانان را از خداوند منان مسئلت دارم.

آیه 199 سوره أعراف:
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
گذشت پيشه كن و به[كار] پسنديده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب

دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:




جزء نهم
صفحه 162 – آیات 88 تا 95 -سوره اعراف
............................Maryam.67
صفحه 163 – آیات 96 تا 104 سوره اعراف
...........................
Maryam.67
صفحه 164 – آیات105 تا120 سوره اعراف
.................................
nafis.68
صفحه 165 – آیات121 تا130 سوره اعراف
.................................
nafis.68

صفحه 166 – آیه131 تا آیه 137 سوره اعراف
..................................
onia$
صفحه 167 – آیات 138 تا143 – سوره اعراف
.................................onia$
صفحه 168 – آیات 144 تا149 – سوره اعراف
...................................بیسان
صفحه 169 – آیات150 تا155 – سوره اعراف
....................بیسان , hoda22

صفحه 170 – آیات 156 تا159 – سوره اعراف
............................ensieh_lg
صفحه 171 – آیات160 تا163 –سوره اعراف.................................
hoda22
صفحه 172 – آیات164 تا 170 – سوره اعراف
...............
Ir. A. P وhoda22
صفحه 173 – آیات171 تا 178 سوره اعراف
................................. Ir.
A. P

صفحه 174 – آیات179 تا187 – سوره اعراف
...........................fereshte.m
صفحه 175 – آیات 188 تا 195 –سوره اعراف
..................self confidence
صفحه 176 – آیات196 تا206 – سوره اعراف
....................self confidence
صفحه 177 – آیات1 تا8 – سوره انفال
..............................................
یارانراد

صفحه 178 – آیات9 تا 16 – سوره انفال
...........................................
یارانراد
صفحه 179 – آیات17 تا 25 – سوره انفال
.............................................Ti8
صفحه
180 – آیات 26 تا33 – سوره انفال
.............................................Ti8
صفحه 181 – آیات 34 تا 40
– سوره انفال


دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
سوره اعراف آیه 179

وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كثِيراً مِّنَ الجِْنّ‏ِ وَ الانسِلهَُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بهَا وَ لهَُمْ أَعْينٌ لا يُبْصِرُونَ بهَا وَ لهَُمْ ءَاذَانٌ لا يَسمَعُونَ بهَاأُولَئك كالأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضلُّأُولَئك هُمُ الْغَفِلُونَ

به طور مسلم گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم ، آنها دلها ( عقلها ) ئى دارند كه با آن ( انديشه نمى‏كنند و ) نمى‏فهمند و چشمانى دارند كه با آن نمى‏بينند و گوشهائى دارند كه با آن نمى‏شنوند ، آنها همچون چهار پايانند ، بلكه گمراه‏تر اينان همانا غافلانند ( زيرا با اينكه همه گونه امكانات هدايت دارند باز هم گمراهند ) .


تفسير نمونه ج : 7ص :22


چشمه آب حيات كنار دستشان است ، ولى از تشنگى فرياد مى‏كشند ، درهاى سعادت در برابر رويشان بازاست ، اما حتى به آن نگاه نمى‏كنند .


آنها با دست خود وسائل بدبختى خويش را فراهم مى‏سازند و نعمتهاى گرانبهاى عقل و چشم و گوش را به هدر میدهند ، نه اينكه خداوند اجبارا آنها را در صف دوزخيان قرار داده باشد .

چرا همچون چهار پايان ؟!

بارها در قرآن مجيد غافلان بيخبر به چهار پايان و حيوانات بى شعور ديگر تشبيه شده‏اند ولى نكته تشبيه آنها به انعام ( چهارپايان ) شايد اين باشد كه آنها تنها به خواب و خور و شهوت جنسى مى‏پردازند ، درست همانند ملتهائى كه تحت شعارهاى فريبندهانسانى آخرين هدف عدالت اجتماعى و قوانين بشرى را رسيدن به آب و نان و يك زندگى مرفه مادى مى‏پندارند .


تفسير نمونه ج : 7ص :23

نه گوش شنوا دارند و نه چشم بينا ، آنها نيز دوزخى هستند نه تنها در دوزخ قيامت ، بلكه در دوزخ زندگى اين دنيا نيز گرفتارند .




 
آخرین ویرایش:

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
<<الهی و ربی من لی غیرک>>

سلام دوستان عزیزم
نیت
این جزء را با احترام تقدیم می کنیم به حضرت زینب (س) و با توسل به ایشون آمرزش گناهان همه مسلمانان را از خداوند منان مسئلت دارم.

آیه 199 سوره أعراف:
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
گذشت پيشه كن و به[كار] پسنديده فرمان ده و از نادانان رخ برتاب

دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:




جزء نهم
صفحه 162 – آیات 88 تا 95 -سوره اعراف
............................Maryam.67
صفحه 163 – آیات 96 تا 104 سوره اعراف
...........................
Maryam.67
صفحه 164 – آیات105 تا120 سوره اعراف
.................................
nafis.68
صفحه 165 – آیات121 تا130 سوره اعراف
.................................
nafis.68

صفحه 166 – آیه131 تا آیه 137 سوره اعراف
..................................
onia$
صفحه 167 – آیات 138 تا143 – سوره اعراف
.................................onia$
صفحه 168 – آیات 144 تا149 – سوره اعراف
...................................بیسان
صفحه 169 – آیات150 تا155 – سوره اعراف
....................بیسان , hoda22

صفحه 170 – آیات 156 تا159 – سوره اعراف
............................ensieh_lg
صفحه 171 – آیات160 تا163 –سوره اعراف.................................
hoda22
صفحه 172 – آیات164 تا 170 – سوره اعراف
...............
Ir. A. P وhoda22
صفحه 173 – آیات171 تا 178 سوره اعراف
................................. Ir.
A. P

صفحه 174 – آیات179 تا187 – سوره اعراف
...........................fereshte.m
صفحه 175 – آیات 188 تا 195 –سوره اعراف
..................self confidence
صفحه 176 – آیات196 تا206 – سوره اعراف
....................self confidence
صفحه 177 – آیات1 تا8 – سوره انفال
..............................................
یارانراد

صفحه 178 – آیات9 تا 16 – سوره انفال
...........................................
یارانراد
صفحه 179 – آیات17 تا 25 – سوره انفال
.............................................Ti8
صفحه
180 – آیات 26 تا33 – سوره انفال
.............................................Ti8
صفحه 181 – آیات 34 تا 40
– سوره انفال
.................................fereshte.m


دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
"بسم رب الانبياء و الاولياء و الصديقين"

سلام دوستان خوبم


نیت
این جزء رو بااحترام تقدیم میکنیم به امام زمان (عج) و با توسل به ایشان فرج عاجلشان و همچنین شفای همه بیماران بالاخص پدربزرگ دوست عزیزمون mahsa66 را از خداوند منان خواستاریم.



پیامبر مکرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
نزدیک ترین شخص به من در فردای قیامت کسی است که صلوات بیشتری برمن فرستاده باشد.



دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنونhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/icon_gol.gif



جزء دهم قرآن کریم
صفحه182 _ آیه 41 تا 45 سوره انفال..........................mahsa66
صفحه
183 _ آیه 46 تا 52 سوره انفال...........................mahsa66
صفحه 184 _ آیه
53 تا 61 سوره انفال......................Maryam.67
صفحه
185 _ آیه 62 تا 69 سوره انفال......................Maryam.67
صفحه
186 _ آیه 70 تا 75 سوره انفال
صفحه
187 _ آیه 1 تا 6 سوره توبه
صفحه
188 _ آیه 7 تا 13 سوره توبه
صفحه
189 _ آیه 14 تا 20 سوره توبه

صفحه
190 _ آیه 21 تا 26 سوره توبه
صفحه
191 _ آیه 27 تا 31 سوره توبه
صفحه
192 _ آیه 32 تا 36 سوره توبه
صفحه 193 _ آیه 37 تا 40 سوره توبه

صفحه 194 _ آیه 41 تا 47 سوره توبه
صفحه
195 _ آیه 48 تا 54 سوره توبه
صفحه
196 _ آیه 55 تا 61 سوره توبه
صفحه
197 _ آیه 62 تا 68 سوره توبه

صفحه
198 _ آیه 69 تا 72 سوره توبه
صفحه
199 _ آیه 73 تا 79 سوره توبه

صفحه
200 _ آیه 80 تا 86 سوره توبه
صفحه 201 _ آیه
87 تا 93 سوره توبه

دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنونhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/icon_gol.gif
 
آخرین ویرایش:

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
"بسم رب الانبياء و الاولياء و الصديقين"

سلام دوستان خوبم


نیت
این جزء رو بااحترام تقدیم میکنیم به امام زمان (عج) و با توسل به ایشان فرج عاجلشان و همچنین شفای همه بیماران بالاخص پدربزرگ دوست عزیزمون mahsa66 را از خداوند منان خواستاریم.



پیامبر مکرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
نزدیک ترین شخص به من در فردای قیامت کسی است که صلوات بیشتری برمن فرستاده باشد.



دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:



جزء دهم قرآن کریم
صفحه182 _ آیه 41 تا 45 سوره انفال..........................mahsa66
صفحه
183 _ آیه 46 تا 52 سوره انفال...........................mahsa66
صفحه 184 _ آیه
53 تا 61 سوره انفال......................Maryam.67
صفحه
185 _ آیه 62 تا 69 سوره انفال......................Maryam.67

صفحه
186 _ آیه 70 تا 75 سوره انفال..........
khanommohandes
صفحه
187 _ آیه 1 تا 6 سوره توبه...............................
nafis.68
صفحه
188 _ آیه 7 تا 13 سوره توبه.............................
nafis.68
صفحه
189 _ آیه 14 تا 20 سوره توبه............................
hoda22

صفحه
190 _ آیه 21 تا 26 سوره توبه.........................
فرزانه 343
صفحه
191 _ آیه 27 تا 31 سوره توبه..........
khanommohandes
صفحه
192 _ آیه 32 تا 36 سوره توبه
..........khanommohandes
صفحه
193 _ آیه 37 تا 40 سوره توبه

صفحه 194 _ آیه 41 تا 47 سوره توبه
صفحه
195 _ آیه 48 تا 54 سوره توبه
صفحه
196 _ آیه 55 تا 61 سوره توبه
صفحه
197 _ آیه 62 تا 68 سوره توبه

صفحه
198 _ آیه 69 تا 72 سوره توبه
صفحه
199 _ آیه 73 تا 79 سوره توبه

صفحه
200 _ آیه 80 تا 86 سوره توبه
صفحه 201 _ آیه
87 تا 93 سوره توبه

دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:
 
آخرین ویرایش:

khanommohandes

عضو جدید
کاربر ممتاز
صفحه 191 _ آیه 27 تا 31 سوره توبه
صفحه
192 _ آیه 32 تا 36 سوره توبه
صفحه 193 _ آیه 37 تا 40 سوره توبه

سلام بچه هامن برام یه مشکلی پیش اومده میخواستم بگم وقتی دارین قرایت میکنین واسه من خیلی دعاکنین.....
التماس دعا
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
صفحه 191 _ آیه 27 تا 31 سوره توبه
صفحه
192 _ آیه 32 تا 36 سوره توبه
صفحه 193 _ آیه 37 تا 40 سوره توبه

سلام بچه هامن برام یه مشکلی پیش اومده میخواستم بگم وقتی دارین قرایت میکنین واسه من خیلی دعاکنین.....
التماس دعا

سلام
انشاالله که مشکلتون حل میشه :gol::gol:
من براتون 2 صفحه نوشتم چون تصمیم بر این شده که هر کس در هر جزء حداکثر 2 صفحه برداره تا تعداد بیشتری از دوستان سهیم باشن ولی شما میتونین هر سه صفحه رو بخونین :gol:
 

khanommohandes

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
انشاالله که مشکلتون حل میشه :gol::gol:
من براتون 2 صفحه نوشتم چون تصمیم بر این شده که هر کس در هر جزء حداکثر 2 صفحه برداره تا تعداد بیشتری از دوستان سهیم باشن ولی شما میتونین هر سه صفحه رو بخونین :gol:
خیلی ممنون نمیدونستم,چشم ازاین به بعد2صفحه برمیدارم...
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
"بسم رب الانبياء و الاولياء و الصديقين"

سلام دوستان خوبم


نیت
این جزء رو بااحترام تقدیم میکنیم به امام زمان (عج) و با توسل به ایشان فرج عاجلشان و همچنین شفای همه بیماران بالاخص پدربزرگ دوست عزیزمون mahsa66 را از خداوند منان خواستاریم.



پیامبر مکرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
نزدیک ترین شخص به من در فردای قیامت کسی است که صلوات بیشتری برمن فرستاده باشد.



دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:



جزء دهم قرآن کریم
صفحه182 _ آیه 41 تا 45 سوره انفال..........................mahsa66
صفحه
183 _ آیه 46 تا 52 سوره انفال...........................mahsa66
صفحه 184 _ آیه
53 تا 61 سوره انفال......................Maryam.67
صفحه
185 _ آیه 62 تا 69 سوره انفال......................Maryam.67

صفحه
186 _ آیه 70 تا 75 سوره انفال..........
khanommohandes
صفحه
187 _ آیه 1 تا 6 سوره توبه...............................
nafis.68
صفحه
188 _ آیه 7 تا 13 سوره توبه.............................
nafis.68
صفحه
189 _ آیه 14 تا 20 سوره توبه............................
hoda22

صفحه
190 _ آیه 21 تا 26 سوره توبه.........................
فرزانه 343
صفحه
191 _ آیه 27 تا 31 سوره توبه..........
khanommohandes
صفحه
192 _ آیه 32 تا 36 سوره توبه
..........khanommohandes
صفحه
193 _ آیه 37 تا 40 سوره توبه.
Ir. A. P , khanommohandes
صفحه 194 _ آیه 41 تا 47 سوره توبه...................
mohandeseit
صفحه
195 _ آیه 48 تا 54 سوره توبه..........................
graceful
صفحه
196 _ آیه 55 تا 61 سوره توبه
صفحه
197 _ آیه 62 تا 68 سوره توبه

صفحه
198 _ آیه 69 تا 72 سوره توبه
صفحه
199 _ آیه 73 تا 79 سوره توبه

صفحه
200 _ آیه 80 تا 86 سوره توبه...................
self confidence
صفحه
201 _ آیه
87 تا 93 سوره توبه....................self confidence

دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:
 
آخرین ویرایش:

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
صفحه 195 _ آیه 48 تا 54 سوره توبه
بگو :هرگز مارا جز آنچه خدا برایمان نوشته و مقرر کرده نخواهد رسید او سرپرست و یاور ماست و همه مومنان باید به خدا توکل کنند.
51/توبه
 
آخرین ویرایش:

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
پایان جزء دهم

پایان جزء دهم

"بسم رب الانبياء و الاولياء و الصديقين"

سلام دوستان خوبم


نیت
این جزء رو بااحترام تقدیم میکنیم به امام زمان (عج) و با توسل به ایشان فرج عاجلشان و همچنین شفای همه بیماران بالاخص پدربزرگ دوست عزیزمون mahsa66 را از خداوند منان خواستاریم.



پیامبر مکرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
نزدیک ترین شخص به من در فردای قیامت کسی است که صلوات بیشتری برمن فرستاده باشد.



دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:



جزء دهم قرآن کریم
صفحه182 _ آیه 41 تا 45 سوره انفال..............................mahsa66
صفحه
183 _ آیه 46 تا 52 سوره انفال..............................mahsa66
صفحه 184 _ آیه
53 تا 61 سوره انفال.........................Maryam.67
صفحه
185 _ آیه 62 تا 69 سوره انفال.........................Maryam.67

صفحه
186 _ آیه 70 تا 75 سوره انفال.............
khanommohandes
صفحه
187 _ آیه 1 تا 6 سوره توبه..................................
nafis.68
صفحه
188 _ آیه 7 تا 13 سوره توبه................................
nafis.68
صفحه
189 _ آیه 14 تا 20 سوره توبه...............................
hoda22

صفحه
190 _ آیه 21 تا 26 سوره توبه............................
فرزانه 343
صفحه
191 _ آیه 27 تا 31 سوره توبه.............
khanommohandes
صفحه
192 _ آیه 32 تا 36 سوره توبه
.............khanommohandes
صفحه
193 _ آیه 37 تا 40 سوره توبه.
Ir. A. P , khanommohandes

صفحه
194 _ آیه 41 تا 47 سوره توبه.......................
mohandeseit
صفحه
195 _ آیه 48 تا 54 سوره توبه..............................
graceful
صفحه
196 _ آیه 55 تا 61 سوره توبه....................................
بیسان
صفحه
197 _ آیه 62 تا 68 سوره توبه
....................................بیسان

صفحه
198 _ آیه 69 تا 72 سوره توبه.....................................Ti8
صفحه
199 _ آیه 73 تا 79 سوره توبه
.....................................Ti8
صفحه
200 _ آیه 80 تا 86 سوره توبه.................
self confidence
صفحه
201 _ آیه
87 تا 93 سوره توبه..................self confidence

دوستای عزیزم از صفحاتی که انتخاب می کنید نکته ای که بیشتر به دلتون نشست یا توجه تون رو جلب کرد برامون بنویسید.(#10008)
ممنون:gol:
 

فرزانه 343

کاربر فعال تالار شیمی ,
کاربر ممتاز
صفحه 190-آیه:21 تا 26 سوره توبه
صفحه 190 - آیه 26-21 سوره توبه

(آيه 21)- در اين آيه مى‏گويد خداوند سه موهبت بزرگ در برابر اين سه كار مهم (ايمان، هجرت و جهاد) به آنها مى‏بخشد: 1- «پروردگارشان آنها را به رحمت گسترده خود بشارت مى‏دهد» و از آن بهره‏مند مى‏سازد (يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ).
2- «آنها را از رضايت و خشنودى خويش بهره‏مند مى‏كند» (وَ رِضْوانٍ).
3- «و باغهايى از بهشت در اختيار آنها مى‏گذارد كه نعمتهايش دائمى و هميشگى است» (وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِيها نَعِيمٌ مُقِيمٌ).
(آيه 22)- در اين آيه براى تأكيد بيشتر اضافه مى‏كند: «جاودانه در آن تا ابد خواهند ماند» (خالِدِينَ فِيها أَبَداً). «زيرا نزد خداوند پاداشهاى عظيم است»
كه در برابر اعمال بندگان به آنها مى‏بخشد (إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ).

(آيه 23)- همه چيز فداى هدف و براى خدا! آخرين وسوسه و بهانه‏اى كه برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 188

ممكن بود براى گروهى از مسلمانان در برابر دستور پيكار با بت پرستان پيدا شود- و طبق بعضى از تفاسير پيدا شد- اين بود كه آنها فكر مى‏كردند
كه از يك سو در ميان مشركان و بت پرستان، خويشاوندان و بستگان نزديك آنها وجود دارند و اگر بنا شود با همه مشركان پيكار كنند بايد
از خويشاوندان و قبيله خود چشم بپوشند! از سوى ديگر سرمايه‏ها و تجارت آنان تا حد زيادى در دست مشركان بود، با آمد و شد آنها به مكّه آن را رونق مى‏بخشيدند.

و از سوى سوم خانه‏هاى مرفّه و نسبتا آبادى در مكّه داشتند كه در صورت درگيرى با مشركان ممكن بود به ويرانى بكشد.

آيه شريفه با بيان قاطعى به اين گونه اشخاص پاسخ صريح مى‏دهد، نخست مى‏گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! پدران و برادران خود را در صورتى
كه كفر را بر ايمان مقدم دارند يار و ياور و متحد و ولى خود قرار ندهيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ).

سپس به عنوان تأكيد اضافه مى‏كند: «كسانى كه از شما آنها را به يارى، دوستى و ولايت برگزينند ستمگرند» (وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ).

چه ظلمى از اين بالاتر كه انسان با پيوند دوستى با بيگانگان و دشمنان حق، هم به خويشتن ستم كند و هم به جامعه‏اى كه تعلق به آن دارد، و هم به فرستاده خدا!

(آيه 24)- در اين آيه به خاطر اهميت فوق العاده موضوع، همين مطلب با شرح و تأكيد و تهديد بيشترى بيان مى‏شود، روى سخن را به پيامبر كرده، مى‏فرمايد:
«به آنها بگو: اگر پدران، و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالى كه به دست آورده‏ايد، و تجارتى كه از كساد آن بيم داريد و
مساكن مرفهى كه مورد رضايت و علاقه شماست، در نظرتان محبوبتر از خدا و پيامبر او و جهاد در راهش مى‏باشد، در انتظار باشيد
كه مجازات و كيفر شديدى از ناحيه خدا بر شما نازل گردد»
(قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ). برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 189

و از آنجا كه ترجيح اين امور بر رضاى خدا و جهاد يك نوع نافرمانبردارى و فسق آشكار است و دلباختگان زرق و برق زندگى مادى شايستگى هدايت الهى را ندارند در پايان آيه اضافه مى‏كند: «و خداوند گروه نافرمانبردار را هدايت نمى‏كند» (وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ).

آنچه در آيات فوق مى‏خوانيم مفهومش بريدن پيوندهاى دوستى و محبت با خويشاوندان و ناديده گرفتن سرمايه‏هاى اقتصادى و سوق دادن به ترك عواطف انسانى نيست، بلكه منظور اين است كه بر سر دو راهيها نبايد عشق زن و فرزند و مال و مقام و خانه و خانواده مانع از اجراى حكم خدا و گرايش به جهاد گردد و انسان را از هدف مقدسش باز دارد.
لذا اگر انسان بر سر دو راهى نباشد رعايت هر دو بر او لازم است.
آيات فوق به عنوان يك شعار، بايد به تمام فرزندان و جوانان مسلمانان تعليم گردد تا روح فداكارى و سلحشورى و ايمان در آنها زنده شود، و بتوانند دين خدا و ميراثهاى خود را پاسدارى كنند.
(آيه 25)- انبوه جمعيت به تنهايى كارى نمى‏كند: در آيات گذشته ديديم كه خداوند مسلمانان را دعوت به فداكارى همه جانبه در مسير جهاد و برانداختن ريشه شرك و بت پرستى مى‏كند، و به آنها كه عشق زن و فرزند، اقوام و خويشاوندان، و مال و ثروت آن چنان روحشان را فراگرفته كه حاضر به فداكارى و جهاد نيستند، شديدا اخطار مى‏كند.
به دنبال آن به مسأله مهمى اشاره مى‏كند كه هر رهبرى در لحظات حساس بايد پيروان خود را به آن متوجه سازد، و آن اين كه: اگر عشق مال و فرزند گروهى از افراد ضعيف الايمان را از جهاد بزرگى كه با مشركان در پيش داشتند باز دارد، نبايد گروه مؤمنان راستين از اين موضوع نگرانى به خود راه دهند، براى اين كه خداوند نه در آن روزهايى كه نفراتشان كم بود (مانند ميدان جنگ بدر) آنها را تنها گذارد، و نه در آن روز كه جمعيتشان چشم پر كن بود (مانند ميدان جنگ حنين)، انبوه جمعيت دردى را از آنها دوا كرد، بلكه در هر حال يارى خدا و مددهاى او بود كه باعث پيروزيشان شد. برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 190
لذا نخست مى‏گويد: «خداوند شما را در ميدانهاى بسيارى يارى كرد» (لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ).
عدد ميدانهاى نبرد اسلام و كفر در زمان پيامبر به هشتاد مى‏رسد.
سپس اضافه مى‏كند: «و در روز حنين شما را يارى نمود، در آن روز كه فزونى جمعيتتان مايه اعجاب شما بود ولى هيچ مشكلى را براى شما حل نكرد» (وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً).
تعداد لشكر اسلام را در اين جنگ دوازده هزار نفر نوشته‏اند كه در هيچ يك از جنگهاى اسلامى تا آن روز اين عدد سابقه نداشت، آن چنانكه بعضى از مسلمانان مغرورانه گفتند: «لن نغلب اليوم» هيچ گاه با اين همه جمعيت امروز شكست نخواهيم خورد! اما اين انبوه جمعيت كه گروهى از آنها از افراد تازه مسلمان و ساخته نشده بودند، موجب فرار لشكر و شكست ابتدايى شدند.
اين شكست ابتدايى چنان بود كه قرآن اضافه مى‏كند: «و زمين با آن همه وسعتش بر شما تنگ شد» (وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ).
«سپس پشت به دشمن كرده و فرار نموديد» (ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ).
(آيه 26)- در اين موقع كه سپاه اسلام در اطراف سرزمين حنين پراكنده شده بود، و جز گروه كمى با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله باقى نمانده بودند، و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله به خاطر فرار آنها شديدا نگران و ناراحت بود، «خداوند آرامش و اطمينان خويش را بر پيامبرش و بر مؤمنان فرستاد» (ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ).
«و هم چنين لشكريانى كه شما نمى‏ديديد، (براى تقويت و ياريتان) فرو فرستاد» (وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها).
و در پايان نتيجه نهايى جنگ «حنين» را چنين بيان مى‏كند: «خداوند افراد بى‏ايمان و بت پرست را كيفر داد» (وَ عَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا). گروهى كشته و گروهى اسير و جمعى پا به فرار گذاردند آن چنان كه از دسترس ارتش اسلام خارج شدند.
«و اين است كيفر افراد بى‏ايمان»! (وَ ذلِكَ جَزاءُ الْكافِرِينَ).
برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 191
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
دوستان عزیزم در این پست نکاتی که انتخاب کردیم رو گذاشتم که یه جمع بندی تا اینجا داشته باشیم و نکات با هم رو مرور کنیم.

(امیدوارم پستی رو جا نگذاشته باشم.)

آنهایی که از مال خود بفقرا درحال وسعت و تنگدستی انفاق کنند و خشم و غضب فرونشانند و از بدی مردم در گذرند (چنین مردمی نیکوکارند)و خدا دوست دار نیکوکاران است (آیه 134 سوره ال عمران صفحه67)

پس خداوند فتح و فیروزی در دنیا و ثواب در آخرت نصیبشان گردانید که خداوند نیکوکاران را دوست میدارد(آیه 148سوره ال عمران صفحه68)

ای اهل ایمان چون در راه خدا (برای جهاد کفار) بیرون روید (در کار دشمن درست)تحقیق و جستجو کنید و به آن کس که اظهار اسلام کند و بشما سر تسلیم فرو اورد نسبت کفر مدهید تا ببهانه مال و جانش را بر خود حلال کنید و از متاع ناچیز دنیا چیزی غنیمت برید که عنایم بیشمار نزد خداست اسلام شما هم اول امر همچنین اظهار و تسلیمی بیش نبود تا وقتیکه خدا بر شما منت گذاشت پس اکنون شما باید تحقیق کنید که خدا بهرچه کنید کاملا آگاه است.

چقدر بر اتش جهنم سخت جان و پر طاقت اند.:(

سلام

تفسیری در رابطه با آیات مطالعه شده از آیت الله مکارم شیرازی

خیلی زیبا بود وقت بذارید مطالعه کنید لطفا


اصحاب اعراف چه کسانى هستند؟


همان طور که گفتیم «اعراف» در اصل به معنى زمین هاى برجسته است و با قرائنى که در آیات فوق و احادیث پیشوایان اسلام آمده، روشن مى شود: مکان خاصى است میان دو قطب سعادت و شقاوت، یعنى بهشت و دوزخ که همچون حجابى میان این دو کشیده شده.
و یا همچون زمین مرتفعى در میان این دو فاصله گردیده است به طورى که آنها که روى آن قرار دارند، مشرف بر بهشت و دوزخند و هر دو گروه را مشاهده مى کنند، و از چهره هاى تاریک و روشن آنها مى توانند آنها را بشناسند.

اکنون ببینیم چه کسانى بر «اعراف» قرار دارند و اصحاب اعراف کیانند؟

بررسى آیات چهارگانه فوق نشان مى دهد: دو گونه صفات مختلف و متضاد براى این اشخاص ذکر شده است:
در آیه اول و دوم، افرادى که بر اعراف قرار دارند چنین معرفى شده اند: آرزو دارند وارد بهشت شوند ولى موانعى از آنها جلوگیرى کرده است، به هنگامى که نگاه به بهشتیان مى کنند بر آنها درود مى فرستند، و مى خواهند با آنها باشند، اما هنوز نمى توانند.و به هنگامى که نظر به دوزخیان مى افکنند، از سرنوشت آنها وحشت نموده و به خدا پناه مى برند.

ولى از آیه سوم و چهارم استفاده مى شود: آنها افرادى با نفوذ و صاحب قدرتند، دوزخیان را مؤاخذه و سرزنش مى کنند و به واماندگان در اعراف کمک مى نمایند که از آن بگذرند و به سر منزل سعادت برسند.

روایاتى که در زمینه «اعراف و اصحاب اعراف» نقل شده نیز ترسیمى از دو گروه متضاد مى کند.

در بسیارى از روایاتى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده مى خوانیم: نَحْنُ الأَعْرافُ: «اعراف مائیم».(2)

یا: آلُ مُحَمَّد هُمُ الأَعْرافُ: «خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) اعرافند»(3) و مانند این تعبیرات.

و در بعضى دیگر از روایات مى خوانیم: هُمْ أَکْرَمُ الْخَلْقِ عَلَى اللّهِ تَبارَکَ وَ تَعالى: «آنها گرامى ترین مردم در پیشگاه خدایند».(4)

و یا: هُمُ الشُّهَداءُ عَلَى النّاسِ، وَ النَّبِیُّونَ شُهَدائُهُم: «آنها گواهان بر مردمند و پیامبران گواهان آنها هستند».(5)

و روایات دیگرى حکایت دارد: آنها پیامبران و امامان و صلحاء و بزرگانند.

ولى دسته دیگرى از روایات مى گوید: آنها واماندگانى هستند که بدى ها و نیکى هایشان مساوى بوده است یا گنهکارانى هستند که

اعمال نیکى نیز داشته اند، مانند حدیثى که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمود:

هُمْ قَوْمٌ اسْتَوَتْ حَسَناتُهُمْ وَ سَیِّئاتُهُمْ فَإِنْ أَدْخَلَهُمُ النّارَ فَبِذُنُوبِهِمْ وَ إِنْ أَدْخَلَهُمُ الْجَنَّةَ فَبِرَحْمَتِهِ:

«آنها گروهى هستند که حسنات و سیئاتشان مساوى است، اگر خداوند آنها را به دوزخ بفرستد به خاطر گناهانشان است و اگر به

بهشت بفرستد به برکت رحمت او است».(6)

اما با دقت روشن مى شود نه در میان آیات و نه در میان روایات تضادى وجود ندارد، بلکه همه یک واقعیت را تعقیب مى کنند.

توضیح این که:

همان طور که گفتیم، از مجموع آیات و روایات چنین استفاده مى شود: «اعراف» گذرگاه سخت و صعب العبورى بر سر راه بهشت سعادت جاویدان است.
طبیعى است افراد نیرومند و قوى، یعنى صالحان و پاکان با سرعت از این گذرگاه عبور مى کنند اما افرادى که خوبى و بدى را به هم آمیختند، در این مسیر وا مى مانند.


همچنین طبیعى است که سرپرستان جمعیت و پیشوایان قوم در گذرگاه هاى سخت همانند فرماندهانى که در این گونه موارد در آخر لشکر راه مى روند تا همه سپاهیان بگذرند، در آنجا توقف مى کنند تا به کمک ضعفاى مؤمنان بشتابند و آنها که شایستگى نجات را دارند در پرتو امدادشان رهائى یابند.

بنابراین، در «
اعراف»، دو گروه وجود دارند، ضعیفان و آلودگانى که در رحمتند و پیشوایان بزرگى که در همه حال یار و یاور ضعیفانند، بر این اساس قسمت اول آیات و روایات اشاره به گروه نخستین یعنى ضعفا است و قسمت دوم اشاره به گروه دوم یعنى بزرگان و انبیاء و امامان و صلحا.




بعد از آن اضافه مى کند: «امامان و پیشوایان در این موقع به پیروان گناهکار خود مى گویند خوب نگاه کنید، برادران با ایمان خود را که

چگونه بدون حساب به بهشت شتافته اند، و این همان است که خداوند مى فرماید: سَلامٌ عَلَیْکُمْ لَمْ یُدْخِلُوها وَ هُمْ یَطْمَعُونَ: «یعنى

آنها به بهشتیان درود مى فرستند در حالى که خودشان هنوز وارد بهشت نشده اند و آرزو دارند».

سپس به آنها گفته مى شود: دشمنان حق را بنگرید که چگونه در آتشند و این همان است که خداوند مى فرماید: «وَ إِذا صُرِفَتْ

أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمینَ...».


بعد به دوزخیان مى گویند: اینها (پیروان و شیعیانى که آلوده گناهانى بوده اند) همان ها هستند که شما مى گفتید: هرگز مشمول رحمت الهى نخواهند شد، (چگونه رحمت الهى شامل حال آنها شده)؟
و به این دسته از گنهکاران (که بر اثر ایمان و اعمال صالحى شایستگى عفو و آمرزش را دارند) از طرف امامان و پیشوایان دستور داده مى شود: «به سوى بهشت بروید نه ترسى دارید و نه غمى».(8)



نکته قابل توجه این که: زندگى در جهان دیگر بر اساس الگوهائى است که از این جهان گرفته مى شود، در مورد اعراف نیز همین گونه است; زیرا در این دنیا مردم سه گروهند:

مؤمنان راستین که در پرتو ایمان به آرامش کامل رسیده اند و از هیچ گونه مجاهدتى دریغ ندارند.

معاندان و دشمنان لجوج حق که به هیچ وسیله به راه نمى آیند.

و گروه سومى که در گذرگاه صعب العبورى میان این دو گروه قرار گرفته اند و بیشتر توجه رهبران راستین و پیشوایان حق نیز به آنها است که در کنارشان بمانند، دستشان را بگیرند و از مرحله اعراف مانند، نجاتشان دهند تا در صف مؤمنان حقیقى قرار گیرند.

و از اینجا نیز روشن مى شود که: دخالت انبیاء و امامان در وضع این گروه در قیامت، همانند دخالتشان در زمینه رهبرى در این دنیا، هیچ گونه منافاتى با قدرت مطلقه پروردگار و حاکمیت او بر همه چیز ندارد، بلکه هر چه آنها مى کنند به اذن و فرمان او است.

سوره اعراف آیه 179

وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كثِيراً مِّنَ الجِْنّ‏ِ وَ الانسِلهَُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بهَا وَ لهَُمْ أَعْينٌ لا يُبْصِرُونَ بهَا وَ لهَُمْ ءَاذَانٌ لا يَسمَعُونَ بهَاأُولَئك كالأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضلُّأُولَئك هُمُ الْغَفِلُونَ

به طور مسلم گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم ، آنها دلها ( عقلها ) ئى دارند كه با آن ( انديشه نمى‏كنند و ) نمى‏فهمند و چشمانى دارند كه با آن نمى‏بينند و گوشهائى دارند كه با آن نمى‏شنوند ، آنها همچون چهار پايانند ، بلكه گمراه‏تر اينان همانا غافلانند ( زيرا با اينكه همه گونه امكانات هدايت دارند باز هم گمراهند ) .


تفسير نمونه ج : 7ص :22


چشمه آب حيات كنار دستشان است ، ولى از تشنگى فرياد مى‏كشند ، درهاى سعادت در برابر رويشان بازاست ، اما حتى به آن نگاه نمى‏كنند .


آنها با دست خود وسائل بدبختى خويش را فراهم مى‏سازند و نعمتهاى گرانبهاى عقل و چشم و گوش را به هدر میدهند ، نه اينكه خداوند اجبارا آنها را در صف دوزخيان قرار داده باشد .

چرا همچون چهار پايان ؟!

بارها در قرآن مجيد غافلان بيخبر به چهار پايان و حيوانات بى شعور ديگر تشبيه شده‏اند ولى نكته تشبيه آنها به انعام ( چهارپايان ) شايد اين باشد كه آنها تنها به خواب و خور و شهوت جنسى مى‏پردازند ، درست همانند ملتهائى كه تحت شعارهاى فريبندهانسانى آخرين هدف عدالت اجتماعى و قوانين بشرى را رسيدن به آب و نان و يك زندگى مرفه مادى مى‏پندارند .


تفسير نمونه ج : 7ص :23

نه گوش شنوا دارند و نه چشم بينا ، آنها نيز دوزخى هستند نه تنها در دوزخ قيامت ، بلكه در دوزخ زندگى اين دنيا نيز گرفتارند .





صفحه 195 _ آیه 48 تا 54 سوره توبه
بگو :هرگز مارا جز آنچه خدا برایمان نوشته و مقرر کرده نخواهد رسید او سرپرست و یاور ماست و همه مومنان باید به خدا توکل کنند.
51/توبه

صفحه 190 - آیه 26-21 سوره توبه

(آيه 21)- در اين آيه مى‏گويد خداوند سه موهبت بزرگ در برابر اين سه كار مهم (ايمان، هجرت و جهاد) به آنها مى‏بخشد: 1- «پروردگارشان آنها را به رحمت گسترده خود بشارت مى‏دهد» و از آن بهره‏مند مى‏سازد (يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ).
2- «آنها را از رضايت و خشنودى خويش بهره‏مند مى‏كند» (وَ رِضْوانٍ).
3- «و باغهايى از بهشت در اختيار آنها مى‏گذارد كه نعمتهايش دائمى و هميشگى است» (وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِيها نَعِيمٌ مُقِيمٌ).
(آيه 22)- در اين آيه براى تأكيد بيشتر اضافه مى‏كند: «جاودانه در آن تا ابد خواهند ماند» (خالِدِينَ فِيها أَبَداً). «زيرا نزد خداوند پاداشهاى عظيم است»
كه در برابر اعمال بندگان به آنها مى‏بخشد (إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ).

(آيه 23)- همه چيز فداى هدف و براى خدا! آخرين وسوسه و بهانه‏اى كه برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 188

ممكن بود براى گروهى از مسلمانان در برابر دستور پيكار با بت پرستان پيدا شود- و طبق بعضى از تفاسير پيدا شد- اين بود كه آنها فكر مى‏كردند
كه از يك سو در ميان مشركان و بت پرستان، خويشاوندان و بستگان نزديك آنها وجود دارند و اگر بنا شود با همه مشركان پيكار كنند بايد
از خويشاوندان و قبيله خود چشم بپوشند! از سوى ديگر سرمايه‏ها و تجارت آنان تا حد زيادى در دست مشركان بود، با آمد و شد آنها به مكّه آن را رونق مى‏بخشيدند.

و از سوى سوم خانه‏هاى مرفّه و نسبتا آبادى در مكّه داشتند كه در صورت درگيرى با مشركان ممكن بود به ويرانى بكشد.

آيه شريفه با بيان قاطعى به اين گونه اشخاص پاسخ صريح مى‏دهد، نخست مى‏گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! پدران و برادران خود را در صورتى
كه كفر را بر ايمان مقدم دارند يار و ياور و متحد و ولى خود قرار ندهيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ).

سپس به عنوان تأكيد اضافه مى‏كند: «كسانى كه از شما آنها را به يارى، دوستى و ولايت برگزينند ستمگرند» (وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ).

چه ظلمى از اين بالاتر كه انسان با پيوند دوستى با بيگانگان و دشمنان حق، هم به خويشتن ستم كند و هم به جامعه‏اى كه تعلق به آن دارد، و هم به فرستاده خدا!

(آيه 24)- در اين آيه به خاطر اهميت فوق العاده موضوع، همين مطلب با شرح و تأكيد و تهديد بيشترى بيان مى‏شود، روى سخن را به پيامبر كرده، مى‏فرمايد:
«به آنها بگو: اگر پدران، و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالى كه به دست آورده‏ايد، و تجارتى كه از كساد آن بيم داريد و
مساكن مرفهى كه مورد رضايت و علاقه شماست، در نظرتان محبوبتر از خدا و پيامبر او و جهاد در راهش مى‏باشد، در انتظار باشيد
كه مجازات و كيفر شديدى از ناحيه خدا بر شما نازل گردد»
(قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ). برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 189

و از آنجا كه ترجيح اين امور بر رضاى خدا و جهاد يك نوع نافرمانبردارى و فسق آشكار است و دلباختگان زرق و برق زندگى مادى شايستگى هدايت الهى را ندارند در پايان آيه اضافه مى‏كند: «و خداوند گروه نافرمانبردار را هدايت نمى‏كند» (وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ).

آنچه در آيات فوق مى‏خوانيم مفهومش بريدن پيوندهاى دوستى و محبت با خويشاوندان و ناديده گرفتن سرمايه‏هاى اقتصادى و سوق دادن به ترك عواطف انسانى نيست، بلكه منظور اين است كه بر سر دو راهيها نبايد عشق زن و فرزند و مال و مقام و خانه و خانواده مانع از اجراى حكم خدا و گرايش به جهاد گردد و انسان را از هدف مقدسش باز دارد.
لذا اگر انسان بر سر دو راهى نباشد رعايت هر دو بر او لازم است.
آيات فوق به عنوان يك شعار، بايد به تمام فرزندان و جوانان مسلمانان تعليم گردد تا روح فداكارى و سلحشورى و ايمان در آنها زنده شود، و بتوانند دين خدا و ميراثهاى خود را پاسدارى كنند.

(آيه 25)- انبوه جمعيت به تنهايى كارى نمى‏كند: در آيات گذشته ديديم كه خداوند مسلمانان را دعوت به فداكارى همه جانبه در مسير جهاد و برانداختن ريشه شرك و بت پرستى مى‏كند، و به آنها كه عشق زن و فرزند، اقوام و خويشاوندان، و مال و ثروت آن چنان روحشان را فراگرفته كه حاضر به فداكارى و جهاد نيستند، شديدا اخطار مى‏كند.
به دنبال آن به مسأله مهمى اشاره مى‏كند كه هر رهبرى در لحظات حساس بايد پيروان خود را به آن متوجه سازد، و آن اين كه: اگر عشق مال و فرزند گروهى از افراد ضعيف الايمان را از جهاد بزرگى كه با مشركان در پيش داشتند باز دارد، نبايد گروه مؤمنان راستين از اين موضوع نگرانى به خود راه دهند، براى اين كه خداوند نه در آن روزهايى كه نفراتشان كم بود (مانند ميدان جنگ بدر) آنها را تنها گذارد، و نه در آن روز كه جمعيتشان چشم پر كن بود (مانند ميدان جنگ حنين)، انبوه جمعيت دردى را از آنها دوا كرد، بلكه در هر حال يارى خدا و مددهاى او بود كه باعث پيروزيشان شد. برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 190
لذا نخست مى‏گويد: «خداوند شما را در ميدانهاى بسيارى يارى كرد» (لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ).
عدد ميدانهاى نبرد اسلام و كفر در زمان پيامبر به هشتاد مى‏رسد.
سپس اضافه مى‏كند: «و در روز حنين شما را يارى نمود، در آن روز كه فزونى جمعيتتان مايه اعجاب شما بود ولى هيچ مشكلى را براى شما حل نكرد» (وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً).
تعداد لشكر اسلام را در اين جنگ دوازده هزار نفر نوشته‏اند كه در هيچ يك از جنگهاى اسلامى تا آن روز اين عدد سابقه نداشت، آن چنانكه بعضى از مسلمانان مغرورانه گفتند: «لن نغلب اليوم» هيچ گاه با اين همه جمعيت امروز شكست نخواهيم خورد! اما اين انبوه جمعيت كه گروهى از آنها از افراد تازه مسلمان و ساخته نشده بودند، موجب فرار لشكر و شكست ابتدايى شدند.
اين شكست ابتدايى چنان بود كه قرآن اضافه مى‏كند: «و زمين با آن همه وسعتش بر شما تنگ شد» (وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ).
«سپس پشت به دشمن كرده و فرار نموديد» (ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ).

(آيه 26)- در اين موقع كه سپاه اسلام در اطراف سرزمين حنين پراكنده شده بود، و جز گروه كمى با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله باقى نمانده بودند، و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله به خاطر فرار آنها شديدا نگران و ناراحت بود، «خداوند آرامش و اطمينان خويش را بر پيامبرش و بر مؤمنان فرستاد» (ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ).
«و هم چنين لشكريانى كه شما نمى‏ديديد، (براى تقويت و ياريتان) فرو فرستاد» (وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها).
و در پايان نتيجه نهايى جنگ «حنين» را چنين بيان مى‏كند: «خداوند افراد بى‏ايمان و بت پرست را كيفر داد» (وَ عَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا). گروهى كشته و گروهى اسير و جمعى پا به فرار گذاردند آن چنان كه از دسترس ارتش اسلام خارج شدند.
«و اين است كيفر افراد بى‏ايمان»! (وَ ذلِكَ جَزاءُ الْكافِرِينَ).
برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 191
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
"بسم رب الانبياء و الاولياء و الصديقين"

سلام دوستان خوبم
نیت
این جزء را با احترام تقدیم می کنیم به امام سجاد (ع) و با توسل به ایشون شفای همه مریض ها به خصوص خواهر دوست عزیزمون hoda22 رو از خداوند منان مسئلت داریم.


امام سجاد (ع) می فرمایند :
سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود
نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم غیبت آنان،
مشغول شدنش به خویشتن با كارهایی ‏كه برای آخرت و دنیایش ‍ مفید باشد.
و بسیار گریستن بر اشتباهاتش





جزء یازدهم قرآن کریم
صفحه 202 _آیه 94 تا 99 سوره توبه
صفحه 203_ آیه 100 تا 106 سوره توبه

صفحه 204_آیه 107 تا 111 سوره توبه

صفحه205_آیه 112 تا 117 سوره توبه

صفحه 206_آیه 118 تا 122 سوره توبه
صفحه 207_آیه 123 تا 129 سوره توبه
صفحه 208_آیه 1 تا 6 سوره یونس
صفحه 209_آیه 7 تا 14 سوره یونس

صفحه 210_آیه 15 تا 20 سوره یونس

صفحه 211_آیه 21 تا 25 سوره یونس
صفحه 212_آیه 26 تا 33 سوره یونس
صفحه 213_آیه 34 تا 42 سوره یونس

صفحه 214_آیه 43 تا 53 سوره یونس
صفحه 215_آیه 54 تا 61 سوره یونس
صفحه 216 _آیه 62 تا 70 سوره یونس
صفحه 217_آیه 71 تا 78 سوره یونس

صفحه 218_آیه 79 تا 88 سوره یونس
صفحه 219_آیه 89 تا 97 سوره یونس
صفحه 220_آیه 98 تا 106 سوره یونس
صفحه 221_آیه 107 تا 109 سوره یونس و آیه 1 تا 5 سوره هود
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
"بسم رب الانبياء و الاولياء و الصديقين"

شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بر تمامی مسلمانان و دوست داران ایشان تسلیت باد.

سلام دوستان خوبم
نیت
این جزء را با احترام تقدیم می کنیم به امام سجاد (ع) و با توسل به ایشون شفای همه مریض ها به خصوص خواهر دوست عزیزمون hoda22 رو از خداوند منان مسئلت داریم.


امام سجاد (ع) می فرمایند :
سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود
نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم غیبت آنان،
مشغول شدنش به خویشتن با كارهایی ‏كه برای آخرت و دنیایش ‍ مفید باشد.
و بسیار گریستن بر اشتباهاتش





جزء یازدهم قرآن کریم
صفحه 202 _آیه 94 تا 99 سوره توبه.............................................nafis.68
صفحه 203_ آیه 100 تا 106 سوره توبه.
........................................nafis.68
صفحه 204_آیه 107 تا 111 سوره توبه
...........................................hoda22
صفحه205_آیه 112 تا 117 سوره توبه
............................................hoda22

صفحه 206_آیه 118 تا 122 سوره توبه....................................Maryam.67
صفحه 207_آیه 123 تا 129 سوره توبه
....................................Maryam.67
صفحه 208_آیه 1 تا 6 سوره یونس
...............................................فرزانه 343
صفحه 209_آیه 7 تا 14 سوره یونس
.............................................فرزانه 343
صفحه 210_آیه 15 تا 20 سوره یونس

صفحه 211_آیه 21 تا 25 سوره یونس
صفحه 212_آیه 26 تا 33 سوره یونس
صفحه 213_آیه 34 تا 42 سوره یونس

صفحه 214_آیه 43 تا 53 سوره یونس
صفحه 215_آیه 54 تا 61 سوره یونس
صفحه 216 _آیه 62 تا 70 سوره یونس
صفحه 217_آیه 71 تا 78 سوره یونس

صفحه 218_آیه 79 تا 88 سوره یونس
صفحه 219_آیه 89 تا 97 سوره یونس
صفحه 220_آیه 98 تا 106 سوره یونس
صفحه 221_آیه 107 تا 109 سوره یونس و آیه 1 تا 5 سوره هود
 
آخرین ویرایش:
بالا