سلفی ها چه کسانی هستند؟

t3teknik

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=4][h=2] دیر زمانی نیست که در اخبار منطقه روزی نباشد که اسم سلفیان شنیده نشده باشد، آنها گروهی از مسلمانان تندرو از اهل سنت هستند که عقاید و باورهایی انحرافی از اسلام دارند.[/h]
سلفی‌گری در معنای لغوی به معنی تقلید از گذشتگان، کهنه پرستی یا تقلید کورکورانه از مردگان است، اما "سلفیه" در معنای اصطلاحی آن، نام فرقه‌ای است که تمسک به دین اسلام جسته، خود را پیرو سلف صالح می‌دانند و در اعمال، رفتار و اعتقادات خود سعی بر تابعیت از پیامبر اسلام(ص)، صحابه و تابعین دارند.
آنان معتقدند که عقاید اسلامی باید به همان نحو بیان شوند که در عصر صحابه و تابعین مطرح بوده است، یعنی عقاید اسلامی را باید از کتاب و سنت فراگرفت و علما نباید به طرح ادله‌ای غیر از آنچه قرآن در اختیار می‌گذارد، بپردازند. در اندیشه سلفیون، اسلوب‌های عقلی و منطقی جایگاهی ندارد و تنها نصوص قرآن، احادیث و نیز ادله مفهوم از نص قرآن برای آنان ارجحیت دارد.
در حال حاضر یکی از عوامل مهم فتنه گری در منطقه جریان سلفی تکفیری است که در لباس دفاع از سنت، عملا در مسیر منافع غربیان گام برمی دارد.
تاقبل از بهار عربی در منطقه مردمی که اخبار رسانه ها را مرور می کردند کمتر اسمی از سلفی و سلفیان میشنیدند ، در بهبوهه بهار عربی بود که مردم کوچه و بازار کم کم با اسم سلفیان آشنا شدند و جنایت هایی که هروز رسانه ها از کشورهای عربی منطقه گزارش می دادند را رصد می کردند که جولانگاه مهم آنها سوریه و عراق و مصر بود.
به گزارش خبرآنلاین چندی پیش خبری از سلفی های سوری بر خروجی رسانه های جهان منعکس شد که جهان را شکوکه کرد.(اینجا)
در پی اعلام این خبر سازمان دیده بان حقوق بشر این صحنه را جنایت جنگی تمام عیار توصیف کرد، سلفیان سوریه که قبل از این جنایت به مزار شریف حجربن عدی هتک حرمت کرده بودند(اینجا) این بار خود را با جنایتی وحشیانه تر به جهانیان نشان دادند در پی اقدام شرم آور سلفی ها برآن شدیم در مطلب زیر به بررسی ظهور این فرقه بپردازیم که از نظر می گذارنید.

سیر تحول

سلفی‎ها روایات خود را مستقیما از احمد بن حنبل (متولد 241)، احمد بن تیمیه (متولد 728)، ابن القیم الجوزیه(متولد 751) و محمد بن عبدالوهاب تمیمی نجدی (متولد 1115-1206) می‎گیرند. سلفیه بعد از محمد بن عبدالوهاب به صورت یک شکل و ساختار سیاسی درآمد و هم پیمانی وی با محمد بن سعود پایه گذار حاکمیت آل سعود در عربستان به این روند تسریع بخشید. پیوند میان علما و حاکمان سعودی گرچه دچار تغییر و تحول شده است و شیوخ وهابی از برخی اختیارات خود از جمله بازداشت و امر قضا بازماندند اما در عین حال هنوز هم از وضعیت و جایگاه خوبی در نظام سیاسی سعودی برخوردار هستند. علاوه بر سرزمین حجاز، مصر نیز از تغییر و تحولات عقیدتی برکنار نماند و سلفی های این کشور با اقدامات و فعالیت‎های حسن البناء و جنبش اخوان المسلمین، سیر جدید ی در آموزه های عقیدتی اهل سنت تجربه کردند و باب های جدیدی برای این گروه جهت گشودن روزنه‎های محدود اجتهاد باز شد. اما با مرگ زودهنگام حسن البناء جنبش اخوان المسلمین تحت تأثیر اندیشه‎های دو شخصیت، به نام‎های ابوالاعلی مودودی و سید قطب قرار گرفت و آنها ضمن تثبیت روش پای بندی به متون دینی بر اساس دیدگاه های خاص فقهی خود، دیدگاه تکفیر را پی ریزی کردند.
سید قطب که تحت تأثیر اندیشه های ابن قیم جوزی در خصوص رفتار با اهل کتاب بود این اعتقاد را داشت که اهل کتاب تا زمانی که جزیه پرداخت می کنند می توانند در سرزمین های اسلامی با آرامش زندگی کنند در غیر این صورت مسلمانان باید با آنان به جهاد بپردازند. حمایت عربستان و کشورهای حاشیه ای خلیج فارس هماهنگی فراوانی میان سلفیون سنتی و جنبش اخوان‎المسلمین ایجاد کرد. از سویی دیگر دیدگاه ضد سوسیالیسم سلفیون جدید به خصوص در جریان جنگ‎های نیروهای جهاد افغانستان با شوروی مورد توجه شیوخ وهابی عربستان قرار گرفت.

رشد جریان تکفیری

در نهایت سلفیه با اعلام تشکیل جبهه جهانی اسلام برای جهاد با یهودیان و صلیبی‎ها به رهبری بن‎لادن عربستانی و ظواهری مصری بیش از پیش توجه به گرایش‎های مبارزاتی را مورد توجه خود قرار داد. بی تردید حادثه 11 سپتامبر نقطه عطف در تاریخ تحولات معاصر است. جریان اسلام سلفی که بعد از عربستان سعودی در قالب جنگجویان طالبانی ظاهر شده بود منافع بسیاری از کشورهای منطقه را به خطر انداخت.
قرائت خشن و متحجرانه از سنت نبوی و برداشت های ظاهری از آیات قرآن، طالبان را بر آن داشت که حتی برای مخالفان فکری و سیاسی خود نیز تعیین تکلیف کنند و رسالتی فراتر از قد و اندازه خود در نظر بگیرند. این جریان فکری خود را در محدوده جغرافیایی افغانستان محدود نکرد بلکه برای خود مسئولیت اشاعه تعالیم اسلام مبتنی بر قرائت سلفی به سایر کشورهای منطقه را در نظر گرفته بود. این گروه ضمن اختلاف نظر با سایر گروه های سنی، سرسختانه نسبت به شیعیان کینه می ورزید و به همین خاطر به مراتب سیاستی خشن در قبال آنان به کار برد. حوادث 11 سپتامبر باعث ارتقای جایگاه راهبردی گروه های نظامی و شبه نظامی و محوریت قرار گرفتن تفکر القاعده شد. چنین پدیده ای از زمان پیدایش، عمدتا از سوی تفکر استراتژیک کاخ سفید مورد حمایت قرار گرفت اما بعدها با توجه به اصطکاک منافع آنان در منطقه، نزاعی عمیق میان آنان درگرفت و در نهایت باعث تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان شد.
[/h]
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
توتالارآزادکمترکسی هست مطالب به دردبخوربذاره .وقتی هم هست کسی استفاده نمیکنه موفق باشید.
 

entezar89

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هم سلفي ها و هم وهابيون كه نظرات بسياز نزديك به هم دارند از شعبه حنبليون اهل سنت هستند. بيشتر اعمال تروريستي كه در دنيا انجام ميشود زير سر مسلمانان است كه تقريبا تمامي آنها از اين دو فرقه انحرافي هستند. اينان با اعمال وحشيانه خود نه تنها نام مسلمانان را در دنيا بد جلوه ميدهند بلكه بزرگترين ضربات را بر پيكره اسلام وارد ميكنند. به دليل رفتار ددمنشانه اين فرقه هست كه تفكرات رسانه هاي غربي و فيلمسازان به سوي تخريب چهره اسلام و پيامبر مسلمانان پيش ميرود .به طوري كه اعمال پيامبر را با اعمال اين جانيان سلفي منطبق كرده و راه اينان را دنباله راه پيامبرمان جلوه ميدهند. آري دوستان اينان موجب اسلام ستيزي در دنيا شدند.
 

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
هم سلفي ها و هم وهابيون كه نظرات بسياز نزديك به هم دارند از شعبه حنبليون اهل سنت هستند. بيشتر اعمال تروريستي كه در دنيا انجام ميشود زير سر مسلمانان است كه تقريبا تمامي آنها از اين دو فرقه انحرافي هستند. اينان با اعمال وحشيانه خود نه تنها نام مسلمانان را در دنيا بد جلوه ميدهند بلكه بزرگترين ضربات را بر پيكره اسلام وارد ميكنند. به دليل رفتار ددمنشانه اين فرقه هست كه تفكرات رسانه هاي غربي و فيلمسازان به سوي تخريب چهره اسلام و پيامبر مسلمانان پيش ميرود .به طوري كه اعمال پيامبر را با اعمال اين جانيان سلفي منطبق كرده و راه اينان را دنباله راه پيامبرمان جلوه ميدهند. آري دوستان اينان موجب اسلام ستيزي در دنيا شدند.​

کمی عمیق‌تر که نگاه بکنیم، به چند نکته میرسیم:
1- کشورهای سلفی پرور دنیا، عربستان، پاکستان، مصر و ترکیه میباشن که روابط بسیار عمیق و استراتژیکی با امریکا و اسرائيل دارن!!
2- در کشورهای غربی، بیشتر کسانی که مسلمان میشن، معمولا وهابی میشن!! برای همین کارهای احمقانه میکنن و خیلی راحت چهره‌ی اسلام رو در محل خودشون خراب میکنن و باعث میشن که کشور مقصد، با اسلام برخورد بکنه و این مسئله از نظر مردم خوب و مفید خواهد بود چون مسلمون های قبلی!!! خرابکاری های زیادی کردن...
 
بالا