ميخك، چاشني شگفت‌انگيز!

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
ميخك گياهي بسيار كوچك اما با خواص درماني فراوان است كه درعين حال به عنوان يك ادويه شفابخش و خوش عطر در تهيه غذاها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ميخك معمولا به عنوان يك ادويه آشپزخانه و در تركيب با فلفل، دارچين و زردچوبه و ساير ادويه‌ها براي تهيه پودر ادويه كاري، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.از روغن ميخك نيز در توليد عطرها، صابون‌ها و يا بعنوان ماده طعم دهنده در لوازم پزشكي و دندانپزشكي استفاده مي‌شود.شبكه خبري تورنتو نيوز در مقاله جديدي به بررسي خواص درماني فوق‌العاده و شگفت‌انگيز اين ادويه خوش عطر پرداخته است. برخي از اين خواص مهم عبارتند از:1-‌ تحريك دستگاه گوارش و كمك به هضم غذا و متابوليسم؛در طب سنتي چين از اين چاشني براي درمان حالت تهوع و مشكلات گوارشي استفاده مي‌شود. ميخك جريان آنزيمي را افزايش داده و در نتيجه فعاليت گوارشي را تقويت مي‌كند. بعلاوه ميخك تاثير بي‌حسي موضعي دارد و به همين دليل براي درمان معده درد و حالت تهوع مفيد است.2- كاهش درد دنداناستفاده از ميخك براي كاهش دندان درد موثر است و همچنين به كاهش عفونت‌هاي دهاني كمك مي‌كند. آغشته كردن محل پوسيدگي دندان به روغن ميخك در تسكين درد دندان موثر است.3- درمان سرفهجويدن ميخك به همراه يك تكه كوچك از نمك معمولي به توليد بيشتر آب دهان كمك كرده و در نتيجه تحريك پذيري در گلو را كاهش مي‌دهد.4- كاهش استرس و آرام كردن تنش‌هاي روانياگر احساس مي‌كنيد استرس داريد مقداري آب را به همراه كمي برگ ريحان، برگ نعناع و ميخك بجوشانيد سپس از اين جوشانده براي تهيه‌ چاي سياه استفاده كنيد. اين نوشيدني را همراه با كمي عسل مصرف كنيد. معجون گياهي بدست آمده تنش‌هاي شما را تسكين مي‌دهد.
 

حمید 88

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
سلام و تشکر ایا ادویه میخک از همین گل میخک معروف گرفته میشود و از کدام قسمت گیاه میباشد؟
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام و تشکر ایا ادویه میخک از همین گل میخک معروف گرفته میشود و از کدام قسمت گیاه میباشد؟

درخت میخک، بومی جزایر ملوک و شرق اندونزی بوده و در تاتزانیا، ماداگاسکار، برزیل و سایر نواحی معتدل و گرمسیر وجود دارد و به سبب زیبائی خاصی که دارد، امروزه در غالب نوای دنیا به‌عنوان درخت زینتی پرورش داده می‌شود. میخک، درختی است به ارتفاع ۱۰ – ۱۲ متر، مخروطی با برگ‌های همیشه سبز و ناخزان که در سراسر سال سبز می‌باشد. غنچه‌های خشک شده این درخت که مصرف طبی و ادویه‌ای دارد به شکل میخ کوچک است به همین علت آن را در فارسی میخک نامیده‌اند و حتی نام انگلیسی آن نیز به معنای میخ می‌باشد.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهی به خواص میخک

درخت میخک، بومی جزایر ملوک و شرق اندونزی بوده و در تاتزانیا، ماداگاسکار، برزیل و سایر نواحی معتدل و گرمسیر وجود دارد و به سبب زیبائی خاصی که دارد، امروزه در غالب نوای دنیا به‌عنوان درخت زینتی پرورش داده می‌شود. میخک، درختی است به ارتفاع ۱۰ – ۱۲ متر، مخروطی با برگ‌های همیشه سبز و ناخزان که در سراسر سال سبز می‌باشد. غنچه‌های خشک شده این درخت که مصرف طبی و ادویه‌ای دارد به شکل میخ کوچک است به همین علت آن را در فارسی میخک نامیده‌اند و حتی نام انگلیسی آن نیز به معنای میخ می‌باشد.
● ترکیبات شیمیائی
عصاره‌ی میخک دارای اسانس‌های فرار (ارژنول، اوژنیل استات)، فلاونوئید (استراگاین، ایزوکوترسیترین)، تانن (اوژنین)، تری ترین (اولئانولیک اسید) و استروئیدهائی مانند پتاسیتوسترول می‌باشد.
● خواص درمانی میخک
در اسناد و مدارک طب سنتی چین اولین نشانه‌های شناخت درخت میخک به دوران امپراطوری هان در چین برمی‌گردد (۳۰ سال قبل از میلاد مسیح) و یا نام ادویه زبان جوجه نام برده شده استاسناس میخک در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده روغن میخک با مهار مسیرهای سیکلواکسژناز در بیماری‌های التهابی موثر است.
اوژنول که ماده موثره اصلی میخک می‌باشد خواص ضد دردی مناسبی دارد به همین دلیل در ترکیبات ضد درد دندانپزشکی از آن استفاده می‌کنند که مزه خاص این فرآورده که همگی ما آن را تجربه کردیم ناشی از اوژنول می‌باشد.
عصاره‌های آبی و اتانولی میخک دارای اثرات ضد میکروبی بر علیه استافیلوکوک طلائی مقام پنی‌سیلین دارد و رشد باکتری‌های ایجاد‌کننده پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می‌کند.
از خواص جالب میخک اثرات ضدویروسی عصاره آبی آن در زخم‌های پوستی ناشی از ویروس هرپس می‌باشد از نکات بارز درمانی اوژنول اثر حفاظت کبدی آن می‌باشد در تحقیقات بالینی انجام شده خواص درمانی میخک در درمان درد و التهاب بیماری‌های دهان و دندان و نیز کاهش سردرد بیماران ثابت شده است.
مرجع علمی گیاه درمانی آلمان (کمیسیون E) نیز اثرات ضددردی آن در دندان درد و رفع التهاب دهان و حلق را تأیید کرده است در طب سنتی هند نیز میخک را برای رفع بدبوئی دهان، نفخ، دردهای شکمی و مشکلات معده و حتی بیماری‌های چشم نیز به‌کار می‌بردند.
● میخک در طب سنتی ایران
در طب سنتی ایران میخک را به‌عنوان قرنقر یاد می‌کردند طبیعت آن را در سوم گرم و خشک می‌دانسته، خاص پادزهر برای آن قائل بودند. میخک مقوی ارواح و اعضاء رئیسه می‌باشد و جهت تقویت ذهن فکر و رفع صدا، (سردرد) بلغمی و فالج (سکته مغزی) از ٱن بهره می‌بردند. در طب سنتی ایران در جهت تقویت لثه و درد دندان بارد و رفع بدبوی دهان کاربرد داشته است. از میخک در بیماری‌های گوارشی مانند فواق (***که) وجشاء (آروغ) و بیماری‌های رحم و بیماری‌های تنفسی مانند سرفه استعمال می‌شود.
● روش‌ها و موارد استفاده در منزل
به‌کارگیری فرآورده‌های گوناگون میخک احتیاج به مشاوره با گیاه درمان گران آگاه و آشنا با اثرات درمانی و عوارض میخک می‌باشد.
▪ لذا در تمامی موارد ذیل با افراد خبره مشورت شود:
ـ برای رفع دندان درد و گوش درد، قطره‌ای از عصاره میخک و با روغن آن را روی دندان بمالید و یا در گوش بچکانید.
ـ میخک تقویت‌کننده‌ٔ مغز است و کسانی‌که حافظه‌ٔ ضعیف دارند، باید از دم‌کرده‌ٔ آن بهره ببرند.
ـ حالت تهوع و استفراغ را برطرف می‌کند، بدین منظور می‌توان ۲ قطره از اسانس میخک ار در یک لیوان آب ریخت و نوشید و یا از یک فنجان دم کرده‌ٔ آن استفاده کرد.
ـ برای رفع سردرد مفید است.
ـ ضعف اعصاب را از بین می‌برد.
ـ جویدن میخک، بوی بد دهان را مرتفع می‌سازد.
ـ برای رفع تنگی نفس مفید است.
ـ مقوی معده و جهاز هاضمه است.
ـ ***که را برطرف می‌سازد.
ـ افرادی که قطره قطره ادرار می‌کنند، برای کمک به مداوای آن باید جای میخک بنوشند.
ـ میخک، اشتهاآور است و بدن را نیرو می‌بخشد.
ـ میخک، ضدعفونی‌کننده‌ٔ بسیار خوبی است و می‌توان از آن به‌عنوان کمپرس برای شستشوی زخم‌ها سود جست.
- برای برطرف کردن دردهای رماتیسمی، ۳ تا ۴ قطره روغن میخک را با ۵ گرم روغن بادام درآمیخته و روی قسمت‌های دردناک بمالید.
ـ جهت درمان کمردرد، میخک و یا ۲ قطره اسانس میخک را با آب و یا چای مخلوط کرده و بنوشید.
ـ استفاده از میخک، گرفتگی صدا را از بین می‌برد.
ـ نوشیدن یک فنجان چای میخک پس از غذا، گاز و درد معده را مرتفع می‌سازد. توضیح اینکه برای تهیه چای یا دم کرده میخک، مقدار ۱۰ گرم میخک را با یک لیتر آب جوش مخلط کرده و به مدت ۵ دقیقه دم کنید.
ـ گرد (دانه‌) میخک، مانند ادویه، برای خوشبو کردن غذا استفاده می‌شود.
ـ طبیعت آن گرم و خشک و به ‌نام‌های (قرنفل و ژیرف) معروف است.
● مضرات میخک
همان‌گونه‌ای که گفته شد، میخک خیلی گرم است و از همین روی، برای گرم مزاجان خوب نیست و امکان دارد موجب ناراحتی کلیه‌ها و روده‌ها گردد. این نوع افراد باید میخک را با صمغ عربی مخلوط کرده و بخورند.

منابع: ۱) میرحیدر حسین، معارف گیاهی، جلد دوم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۲ ۲) عقیلی خراسانی محمد حسین، مخزن الادویه، انتشارات باورداران (نسخه ۱۸۴۴ کلکته)، ۱۳۸۰ ۳) Lagow B.PDR for Herbal Medicline.Third ed.Thomson.Pub ۲۰۰۵.

منبع :

http://forum.iranvij.ir/اطلاعات-داروها/42238-نگاهی-به-خواص-میخک.html
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی :

Cloves (Syzygium aromaticum)

Binomial name
Syzygium aromaticum
(L.) Merrill & Perry
Synonyms[SUP][1][/SUP]

  • Caryophyllus aromaticus L.
  • Eugenia aromatica (L.) Baill.
  • Eugenia caryophyllata Thunb.
  • Eugenia caryophyllus (Spreng.) Bullock & S. G. Harrison



میخک صدپر (Clove)



میخک صدپر (Clove) نوعی از گیاهان دارویی، درخت این گیاه در تمام طول سال سبز است.گل‌های این گیاه دارای بوی معطرقوی می‌باشد و ارتفاع درخت ۱۰ تا ۱۲ متر است و گاهی تا ۲۰ متر هم رشد می‌کند و دارای برگ‌هایی بزرگ و با گل‌هایی سرخ می‌باشد. جوانه‌های گل در ابتدا کم رنگ هستند و به تدریج تبدیل به سبز و پس از ان به رنگ قرمز تبدیل می‌شود، در این هنگام میوه‌های درخت اماده برداشت هستند. و به عنوان ادویه در ترشیجات استفاده می‌شود و از دانه‌های به عنوان داروهای پزشکی نیز استفاده می‌شود.میخک صدپر در حال حاضر در درجه اول در کشورهای هند، اندونزی، ماداگاسکار، زنگبار، پاکستان، ویتنام و سری لانکا برداشت می‌شود.

[h=3]خوراکی[/h]میخک صدپر را می‌توان در پخت و پز استفاده کرد، هندی‌ها در طول تاریخ از این گیاه در غذاهای خود استفاده می‌کرده‌اند و به عنوان ادویه معطر به برنج اضافه می‌کردند. میخک صدپر کمتر دز غذاهای روزمره استفاده می‌شود و بیشتر خواص طبی دارد و موجب افزایش حرارت بدن می‌شود. میخک صدپر خشک نیز در بعضی از مناطق هند به عنوان عطر چایی استقاده می‌شود به ویژه منظقه گجرات. در غذاهای مکزیکی به همراه زیره و دارچین در خوراک استفاده می‌شود. همچنین در پنیر به همراه زیره سبز و خورش‌ها نیز استفاده می‌شود. مصرف بیش از حد ان موجب بیهوشی می‌شود.

[h=3]غیر خوراکی[/h]از نوع صورتی ان برای دفع ادرار، ضدعفونی کننده معده و التیام زخم وسردرد و ضدعفونی و تسکین دندان درد استفاده می‌شود. همچنین در چین و ژاپن برای بخوردادن استفاده می‌شود واسانس ان در بسیاری از عطرها استفاده می‌شود. در اندوزی در سیگار هم استفاده می‌شود، سال ۲۰۰۹ در ایالات متحده امریکا این نوع سیگاه غیرقانونی اعلام شد.

به دلیل خواص ضدعفونی کننده، در چین برای درمان ***که استفاده می‌شده‌است از انجا که این گیاه بسیار گرم کننده‌است مورد استفاده برای افرادی که ناتوانی جنسی داشته اندو جلوگیری از انزال زودرس نیز استفاده می‌شده، از روغن گل میخک صدپر برای درمان اکنه، جوش، کاهش حساسیت‌های پوستی و همچنین درمان سوختگی‌های شدید استفاده می‌شود. همچنین داری خواص دیگری از جمله، دفع پشه، کاهش تب، وکاهش سطح قند خون نیز می‌باشد.

[h=2]اطلاعات غذایی[/h]در هر قاشق غذاخوری از میخک صدپر (۶٫۶ گرم)


[h=2]تاریخچه [ویرایش][/h]تا قبل از دوران مدرن غرب میخک صدپر مورد استفاده شرق‌ها بوده‌است و با ورود غربی‌ها به شرق با این گیاه اشنا شدند و از ان استفاده کردند، میخک صدپر به همراه جوز و فلفل در روم باستان به شدت با ارزش بوده‌اند و در قرون وسطی به عنوان یک کالای با ارزش در اقیانوس هند در تجارت‌ها استفاده می‌شده‌است ارزش یک کیلوگرم میخک صد پر در ان زمان برابر با ۷ گرمطلا بود است. در اواخر قرن پانزدهم پرتغال مقادیر زیادی از این گیاه را به اروپا اورد. به علت ارزش بالای ان اسپانیا در فکر تجارت این گیاه در اقیانوس هند شد و بعدها موفق به گرفتن این تجارت از پرتغالی‌ها شدند. در قرن هفتدم تجارت ان تحت سلطه هلندی‌ها در امد.
[h=2]منابع[/h]مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Clove»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۳ اگوست ۲۰۱۱).













 
بالا