خودرو های دوگانه سوز در دنیا

قاسم مرادی

عضو جدید
سلام به دوستان عزیز تالار خودرو
قصد دارم در مورد انواع خودرو های دوگانه سوز در دنیا بحث کنم
خوشحال میشم در مباحث شرکت کنید
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
بحث جالبی میتونه باشه
میتونیم مقایصه کنیم که خودرو های دوگانه سوز در ایرن از چه سوختی استفاده میکننو در خارج از ایران (کشور های پیشرفته) از چه سوخت هایی برای خودرو های دوگانه سوزشون استفاده میکنن
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
برای شروع نوع سوخت های مصرف در خودرو ها ی دوگانه سوز رو بررسی میکنیم
1.بنزین و گازوییل
2.بنزین و هیدروژن
3.بنزین و اتانول

خب فعلا در مورد این سه مورد بحث بشه و مورد تجذیه و تحلیل قرار بگیره تا سراغ دیگر سوخت های مصرفی در خودرو های دوگانه سوز بریم
 

soroush2000

عضو جدید
اتانول

اتانول

بنزین الکلی معمولا از 10%الکل اتلیک یا اتانول و 90%بنزین بدون سرب است . الکل اتیلیک از شکر ،غلات یا سایر مواد آلی استخراج می شود .موتور خودرو می تواند بدونه ایجاد تغییر در سیستم سوخت رسانی با بنزین الکلی کار کند .در حقیقت بنزین الکلی مصرف بنزین و و در نتیجه نیاز به نفت خام را کاهش می دهد اگر بیش از 10%الکل اتیلیک به بنزین اضافه شود باید سیستم سوخت رسانی را اصلاح کرد تا موتور بتواند با این سوخت کار کند .برای برای مصرف الکل اتیلیک خالص باید از نصبت هوا -سوخت1:9 استفاده کرد .نسبت سوخت ایده آل برای مصرف بنزین خالص7/ 1:14 است .

-نتایج بدست آمده از مصرف اتانول در موتعور عبارتند از :
  1. افزایش قدرت در حدود 5%نسبت به سوخت بنزین .
  2. افزایش مصرف مخصوص در حدود 45%
  3. درجه اکتان اتانول نسبت به بنزین معمولی 13 واحد بیشتر بوده پس در موتورهای با تراکم بالا قابل مصرف است .
  4. اختلاط 10% اتانول به بنزین مقدار اکتان بنزین را 5 واحد بالا تر می برد .
  5. اختلاف حدود30%اتانول به بنزین آلودگی از نوع منو اکسید کربن را کاهش میدهد .
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
سروش جان خوشحالم دوباره توی تالار خودرو میبینمت
از توضیحاتت ممنونم
ارسال شما بر این بود که ترکیب دو سوخت رو شرح میداد
ولی من منظور استفاده از دو سوخت به طور مجزا بود. :gol:
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
Opel Zafira 1.6 CNG Turbo


نمایشگاه خودروی " بولونیا " میعادگاه اپل با طرفداران محیط زیست خواهد بود . در این نمایشگاه که از تاریخ ۵ دسامبر آغاز می شود این شرکت آلمانی اولین خودروی ون گازسوز توربوشارژر دار را به معرض نمایش می گذارد .
در سال ۲۰۰۱ خودروهای دوگانه سوز اپل قابلیت استفاده از دو سوخت بنزین و گاز طبیعی ( CNG ) را دارا بودند ولی اینک زفیرای دوگانه سوز می تواند از سوخت بیومتان و گاز طبیعی بهره ببرد . البته امکان استفاده از مخلوط این دو سوخت نیز وجود دارد . یکی دیگر از منابعی که نیروی بخش این خودرو خواهد بود بنزین است که از آن نیز در مواقع لزوم می توان استفاده کرد .
پیستون ها ; سوپاپ ها و نشیمنگاه سوپاپ های ویژه از جمله تفاوت هایی است که این خودرو با گونه های عادی دارد . سیستم جرقه زنی نیز دستخوش تغییراتی گشته است تا با وِیژگی های سوخت گاز طبیعی هماهنگ تر باشد .
با یک باک پر گاز طبیعی می توانید تا 370 کیلومتر مسافت را بپیمایید و البته یک مخزن بنزین نیز در نظر گرفته شده که با آن نیز 150 کیلومتر دیگر را طی خواهید کرد .
چهار مخزن سوخت این خودرو در زیر اکسل های عقب جاگذاری شده اند تا بدین وسیله هیچ تغییری در فضای اتاق به وجود نیاید و خودرو فضای جادار خود را حفظ کند .
اما کمی هم به ویژگی های فنی این موتور پاک بپردازیم . حداکثر قدرت موتور زفیرا برابر 150 اسب بخار می باشد . بیشینه ی گشتاور که 210 نیوتون متر است در دور موتور 2300 به دست می آید .
میزان مصرف گاز طبیعی این خودرو در هر صد کیلومتر تنها 3/5 کیلوگرم است . از اگزوز این خودرو در هر کیلومتر نیز فقط 144 گرم گاز دی اکسید کربن خارج می گردد .
در نه ماهه ی اول امسال بیش از 75000 دستگاه خودروی CNG سوز در پنج کشور عمده ی خریدار این گونه خودروها ( آلمان - سوئد - ایتالیا - اتریش و سوئیس ) به فروش رسید .
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا اینقدر خلوت؟؟؟؟؟


نحوه کارکرد خودرو های با سوخت گاز طبیعی:

طراحی ، پیش برد و بازاریابی خودروهای سبز ( سازگار با محیط زیست ) چندان کار ساده ای نیست. بهترین شاهد این مدعا این است که
همچنان خودروهای بنزینی بر جاده ها فرمانروایی می کنند وسوخت های فسیلی تقریبا 75 درصد از مصرف انرژی جهان را تشکیل می دهند.همزمان با بالا رفتن قیمت بنزین و نگرانی درباره اثرات زیان بار آن ، خودروهای دو گانه سوز اهمیت ویژه ای می یابند.یک خودرو گاز سوز یا NGV نمونه ای کامل از یک خودرو دوگانه سوز است. بهره وری سوخت ، سازگاری با محیط زیست و هزینه اشتراک به نسبت کمتر، از مزایای این خودرو هاست.
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]

[/FONT]​

[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]خودرو هوندا مدل Civic GX در حال سوخت گیری بادستگاه سوخت گیری خانگی[/FONT]​
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]این مقاله به تشریح اصول کلی NGV (Natural-gas Vehicles) ها می پردازد و با نگاهی به ادعا های بی نظیر در طراحی آنها، مزایای این تکنولوژی را بررسی می کند.[/FONT]​
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]

[/FONT]
کشف گاز طبیعی :
بعضی از مححققان معتقدند ، مردم خاورمیانه بین 6000 تا 2000 سال قبل از میلاد گاز طبیعی را کشف کرده بودند. آنها دیده بودند که وقتی صاعقه به منافذ خروجی گاز طبیعی از زمین برخورد می کند، گاز شعله ور می شود. در حدود 211 سال قبل از میلاد چینی ها از سوزاندن گاز طبیعی برای خشک کردن سنگهای نمک موجود در سنگ آهک استفاده می کردند. آنها همچنین اولین چاههای گاز طبیعی را با دیرک هایی از جنس بامبو (خیزران ) و با امکانات اولیه ساختند. البته فقط می توانستند تا عمق 500 فوتحفاری کنند.

[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]
گاز طبیعی :
[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]واژه گاز کلمه ای مبهم است چرا که مواد با حالتی مشابه ولی خواصی متفاوت را در بر می گیرد. به طور مثال گازی که به عنوان سوخت در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد یکی از مشتقات نفت خام است. نفت خام ماده ای سیاه و چسبناک و ترکیبی چند جزئی است که در زیر زمین ، بر اثر تجزیه بدن جانوران دریایی باستان و طی سالیان دراز تشکیل می شود.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]گاز طبیعی هم از ترکیبات موجودات زنده در باستان به وجود میآید ولی به طور طبیعی به جای حالت مایع، ،شکل گازی به خود میگیرد و معمولا همراه نفت خام خارج می شود.گاز طبیعی هم از گیاهان زمین و هم از مواد آلی بدن جانوران آبزی به وجود آمده است و روی سطح ذخایر نفتی و یا زیر آن قرار می گیرد. معمولا به علت فشار بالای موجود در مخازن ، گاز در نفت خام حل می شود. البته مخازن گاز طبیعی که فقط شامل گاز بوده و نفت خام ندارند نیز وجود دارد.[/FONT]​
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]

[/FONT]​
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]ترکیبات پایه گاز طبیعی متان و چند هیدروکربن گازی دیگر است .هیدرو کربن ها ترکیباتی آلی هستند که فقط از دو عنصر کربن و هیدروژن تشکیل شده اند. هیدرو کربن های موجود در گاز طبیعی جزو هیدرو کربن های سیر شده هستند چرا که در آن ها ، اتم ها با پیوند یگانه به یکدیگر متصل شده اند. همانطور که در نمودار مشاهده می شود ، متان ساده ترین هیدرو کربن سیر شده است.[/FONT]​
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]

[/FONT]​
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]همانند بنزین ، گاز طبیعی نیز قابل اشتعال است. یعنی می تواند همچون بنزین ، در یک موتور احتراقی به کار رود. اما تا دهه 1930 از خودرو هایی که بتوانند از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده کنند ، خبری نبود.

[/FONT]​
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]طراحی خودرو های گازسوز :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]اصول کلی خودرو های گاز سوز همان قواعد خودروهای بنزینی است . به عبارت دیگر سوخت (در اینجا گاز طبیعی) با هوا در یک موتور چهار زمانه مخلوط شده و با جرقه شمع مشتعل می شود تا پیستون را به بالا و پایین حرکت دهد. هر چند تفاوت هایی بین بنزین و گاز از نظر اشتعال پذیری و دمای احتراق وجود دارد (جدول زیر ) ، ولی اساس طرز کار خودروهای گاز سوز مشابه خودروهای بنزینی است.[/FONT]​


مشخصات






گاز طبیعی






بنزین






دیزل






قابلیت اشتعال ( درصد حجم در هوا )






5-15






1.4-7.6






0.6-5.5






دمای خودسوزی (°F)






842






572






446






حداکثر دمای شعله(°F)






3423






3591






3729





[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]البته هنوز تغییراتی برای بهبود عملکرد خودروهای گاز سوز احتیاج است. به طور کلی این تغییرات در تانک ذخیره سوخت ، موتور و بدنه خودرو اعمال می شود. [/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]ذخیره سازی سوخت :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]بیشتر خودرو های گاز سوز از گاز طبیعی فشرده شده [/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica]CNG ([/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica]compressed natural gas[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica])[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] استفاده میکنند تا مخزن حجم کمتری را اشغال کند.در یک جایگاه سوخت رسانی ، گاز با فشار 3500-3000 پوند بر اینچ مربع متراکم شده و درون مخزن استوانه ای شکل با فشار بالا پمپ می شود. مخزن معمولا در صندوق عقب یا جلو و یا در زیر بدنه خودرو قرار می گیرد. مخازن ذخیره در ابتدا بزرگ بوده و بیشتر فضای مربوط به بار را در خودرو اشغال میکردند. اما بعدها استوانه های سبکتر موسوم به مخازن یک پارچه تولید شدند. مخازن یک پارچه استوانه هایی از مواد مختلط ( کامپوزیت ها ) هستند که در داخل، شامل یک صفحه پشم شیشه و اسفنج ضربه گیر برای محافظت در تصادفات است. همچنین قطر استوانه ها کمتر شده ، به گونه ای که فضای اشغال شده توسط سه مخزن گاز معادل فضایی است که باک یک خودرو بنزینی به طور معمول اشغال می کند.[/FONT]​

[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]
[/FONT]​



[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]اصلاحات در موتور :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]وقتی که موتور یک خودرو گاز سوز شروع به کار می کند ، جریان گاز از مخزن استوانه ای به ریل سوخت حرکت می کند . نزدیک موتور ، برا ی کاهش فشار، گاز وارد یک شیر تنظیم فشار می شود. سپس سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای ، سوخت را به درون سیلندرها هدایت می کند. حسگرها و کامپیوترها نسبت هوا به سوخت را در مخلوط تنظیم می کنند تا در هنگام جرقه شمع، کارکرد گاز بهتر باشد. یک موتور گاز طبیعی علاوه بر این ، پیستون هایی متراکم و از آلومینیوم ریخته گری دارد. نشیمنگاه سوپاپ دود از جنس سخت آلیاژ نیکل- تنگستن بوده و دارای مبدل کاتالیزوری مخصوص متان است.[/FONT]​

[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]
[/FONT]​



[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]تغییرات در شاسی و بدنه :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]ممکن است اصلاحاتی در یک خودرو گاز سوز مورد نیاز باشد تا فضای کافی برای مخزن سوخت وجود داشته باشد. در عقب خودرو ممکن است سیستم تعلیق نیمه دنباله جایگزین حلقه ی عرضی سیستم شود که این در بسیاری ازخودرهای گازسوز به عنوان استاندارد شناخته شده است. این کار فضای بیشتری در صندوق عقب خودرو باز می کند و در عین حال سواری راحت وهمواری را ارائه می دهد. در این نوع از خودرو های گازسوز همچنین لاستیک زاپاس و جک که برای یک پنچری پیش بینی می شود، حذف شده است.به همین منظور لاستیک هایی استفاده می شود که با وجود پنچری میتوان مدتی را با آنها رانندگی نمود[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica]Run-flat[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] به این تایر ها .[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] می گویند. [/FONT]​

[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]
[/FONT]​



[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]تفاوت ها در سوخت گیری :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]سوخت گیری یک خودرو گاز سوز کمی متفاوت است. دریچه سوخت گیری آن معمولا در جلو خودرو است. البته در بعضی از مدل ها همچون [/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica]Honda Civic GX[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] این دریچه در عقب قرار دارد . مدت زمان سوخت گیری گاز با یک پمپ سریع تقریبا مشابه زمان سوخت گیری بنزین یا گازوئیل است.اما در صورت به کار گیری یک پمپ کند، گاز بین 5 تا 8 ساعت پر کردن مخزن زمان می برد. روش دیگر، استفاده از گاز خانگی برای سوخت اتوموبیل است که توسط شرکت هوندا ارائه می شود و سوخت گیری تمام شب طول می کشد.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]در قسمت بعدی به بررسی مزایا و معایب خودرو های گازسوز نسبت به خودروهای بنزینی می پردازیم. [/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]مزایا و معایب :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]بزرگترین مزیت خودروهای گازسوز ،کاهش اثرات زیان بار حاصل از احتراق ، در محیط زیست است. خودروهای گازسوز در مقایسه با خودروهای بنزینی ، تا 93 درصد کربن مونوکسید کمتری تولید می کنند. دست یابی به 33 درصد کاهش تولید اکسیدهای مختلف نیتروژن و 50 درصد هیدروکربنهای سیرنشده ، ازدیگر مزایای خودروهای گازسوز در کاهش آلودگی هواست. علاوه بر اینه خودروهای گازسوز در آزادکردن ذرات معلق [/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica](PM10[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] امتیاز بیشتری کسب می کنند. ذرات [/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica]PM10[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] باعث رسوب و انتقال ذرات سمی موجود در هوا می شوند. خودروهای گاز سوز در کاربرد دیزل تا 10 برابر ذرات [/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica]PM10[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] کمتری تولید می کنند.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]دیگر مزایای خودروهای گاز سوز عبارتند از :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]این خودروها ایمن ترند. مخزن سوخت گاز ضخیم تر و محکم تر از مخازن ( باک ) بنزین و گازوئیل است.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]گاز طبیعی سوخت ارزان تری است.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]گاز طبیعی فراوان تر و دسترسی به آن آسان تر است.[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica]با بنا کردن یک سیستم خط لوله مناسب تقریبا می توان این سوخت را به مناطق شهری مختلف و حتی برون شهری انتقال داد.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]گاز طبیعی در مقایسه با نفت از ثبات قیمت بیشتری برخوردار است. تجربه نشان داده است که گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت های با پایه نفت خام ، تغییرات قیمت کمتری داشته است. این پایداری قیمت ، برآورد هزینه و برنامه ریزی در استفاده دراز مدت از این سوخت را آسان تر می کند.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای گازسوز کمتر است. از آنجایی که گاز طبیعی تمیز می سوزد ، بنا بر این فرسودگی و استهلاک ناشی از ضایعات سوخت کمتر است و تعداد دفعات نیاز به تنظیم موتور و تعویض روغن را کاهش می دهد.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]معایب :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]یکی از بیشترین شکایاتی که در مورد خودروهای گازسوز مطرح است ، این است که این خودروها به اندازه خودروهای بنزینی جادار و وسیع نیستند. دلیل آن اینست که در خودروهای گازسوز به ناچار حجم قابل توجهی از قسمت بار و صندوق ماشین برای جاسازی سیلندرهای ذخیره گاز اختصاص می یابد.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]علاوه بر این ، طراحی و ساخت این سیلندرها گران است و باعث می شود که به طور کلی ، قیمت تمام شده یک خودرو گازسوز نسبت به نوع بنزینی آن بالاتر باشد.[/FONT]​

[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]
[/FONT]​




[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]سیلندرهای جا سازی شده در قسمت زیرین خودرو
[/FONT]​



[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]مشکل دیگر ، محدود بودن مسافت قابل طی کردن در خودروهای گازسوز است. که تقریبا نصف یک خودرو بنزینی کارایی دارد. به عنوان مثال ، خودرو گازسوز شرکت هوندا مدل [/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica]Civic GX[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] می تواند تا حداکثر220 مایل بدون سوخت گیری حرکت کند. در حالی که نوع بنزینی آن تقریبا تا 350 مایل بدون نیاز به سوخت گیری به حرکت خود ادامه می دهد. اگر یک خودرو که صرفا از گاز به عنوان سوخت استفاده می کند ، در جاده سوختش تمام شود ،به ناچار باید یا تا منزل صاحب خودرو و یا یک جایگاه سوخت گیری محلی گاز برای سوخت گیری یدک کشیده شود ، که احتمالا سخت تر از یافتن یک پمپ بنزین به طور عادی است.[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]در آخر بایست متذکر این نکته شد که ،گاز طبیعی همانند بنزین یک سوخت فسیلی است و جزو منابع غیر تجدید پذیر محسوب می شود.هر چند ذخایر گاز موجود در جهان هنوز مقدار قابل توجهی است ، اما نباید فراموش کرد که این مقدار نیز بالاخره روزی به پایان خواهد رسید.[/FONT][FONT=tahoma, Arial, Helvetica] طبق بعضی پیش بینی ها منابع گاز طبیعی کافی تا 67.1 سال دیگر وجود خواهد داشت.البته با این فرض که میزان تولید در سال 2003 ، در سال های آتی نیز ادامه یابد. [/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]با وجود مزایای زیاد خودروهای گازسوز ، انتظار می رود در دو دهه آینده استفاده از خودروهای گازسوز عمومیت بیشتری پیدا کند.به ویژه با بالا رفتن قیمت نفت.در این صورت کمک بزرگی به داشتن محیط زیستی پاک تر خواهد شد. [/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]خودروهای دو گانه سوز :[/FONT]
[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]با توجه به مزایا و معایب خودروهای گاز سوز و بنزینی ، در این میان ، خودرو های دوگانه سوز که قادرند با هر دو نوع سوخت کار کنند ارزشمند خواهند بود. در خودروهای دوگانه سوز ، راننده به آسانی می تواند در حال رانندگی نوع سوخت خودرو را از گازی به بنزین و یا بالعکس تغییر دهد.[/FONT]​
سیستم حمل ونقل عمومی گازسوز:
استفاده از گاز طبیعی در ناوگان حمل و نقل عمومی ، یعنی تاکسی ها ، اتوبوس های داخل شهری ، سرویس های مدارس و خودروهای جمع آوری زباله رواج بیشتری دارد. تعداد زیاد خودرو در این سیستم ها باعث می شود که خرید خودروهای نوع گازسوز یا تبدیل مدل های دیگر به نوع گازی ، مقرون به صرفه تر باشد. علاوه بر این ، وجود یک واحد نگهداری و تعمیرات مرکزی و همچنین مساله سوخت گیری ساده تر و کاربردی تر، باعث رونق سیستم گازسوز در ناوگان های حمل و نقل عمومی است.
بسیاری از کامیون های جاده ای و اتوبوس ها از نوع دیگری از گاز طبیعی به نام LNG یا گاز طبیعی مایع استفاده می کنند. گاز مایع از سرد کردن گاز طبیعی تا دمای منهای 260 فارنهایت و متراکم شدن آن تا حالت مایع به وجود می آید. گاز مایع چگال تر است و بنابر این نسبت به فضایی که اشغال میکند مقدار بیشتری انرژی ذخیره شده دارد
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
اين عكس ها منو ياد يه موضوعي انداخت مخازن ذخيره سازي هيدروژن در خودرو
دوستان در اين مورد اطلاعاتي دارند
 

Similar threads

بالا