اطلاعات صنعتی مورد نیاز یک مهندس شیمی

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
-158گرانروي نفت خام، نفت گاز و نفت سفيد در دماي F °100 تقريباً چند cst است؟



-158گرانروي سينماتيك نفتخام های مصرفي در پالايشگاههاي ايران در دماي o F100 حدود7 تا 15 سانتي استوك مي باشد در حاليكه اين رقم در دمای o F100 براي نفتگاز حدود 4-3 و نفت سفيد در حدود 1 سانتي استوك است.
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
-159دو دماي .Wet bulb & Dry Bulb Temp چه اهميتي براي يك پالايشگاه دارند؟




-159مبناي طراحي برجهاي خنك كننده( Cooling Towers )براين اساس مي باشد بنابراين در مناطقي كه اختلاف اين دو عدد كمتر از 12 درجه سانتيگراد فاصله داشته باشند استفاده از اين روش ديگر اقتصادي و ميسر نيست.
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
155-سرعت مجازاستاندارد در لوله های مبدلهای حرارتی(بسته به نوع آنها)چقدر است؟


155-برای لوله های کربن استیل وadmiraltyحدود6-3فوت درثانیه ودر انواع دیگر 10-5 فوت درثانیه وفقط دراستیل ضدزنگ10-7منظور می شود.
البته سرعت سیال در لوله ها ی مبدل حرارتی بستگی زیادی به نوع سیال داره هر وقت مجبور بودید یه مبدل رو طراحی کنید باید خوب منابع مختلف رو بگردید ببنید چه سرعتی برای سیالتون مجازه یه منبع کافی نیست.گاهی برای کاهش جرم گرفتگی سرعتهای بالاتری رو در نظر می گیرند.به جمله ای که تو کتا طراحی مبدلهای صنعتی با aspen-Bjac اومده دقت کنید:
سرعت مایعات سمت لوله ها:سرعت سیالات فرایندی بین 1 تا 2m/s و در صورتی که کاهش جرم گرفتگی ضروری باشد حداکثر 4m/s .در صورتی که سیال آب باشد مقدار 1.5 تا 2.5m/s پیشنهاد می شود
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
157-آیا ادوات وتجهیزات از نظر حمل وجابجایی محدودیت قدووزن دارند؟



157-بله وزن آنها نباید بیش از 25 تن و ابعاد آن هم حداکثر2.5*2.5*12متر باید باشد.
وقتی قراره یه تجهیز سنگینتر رو حمل کنند به صورت قطعه قطعه اون رو از محل ساخت تا سایت مورد نظر حمل میکنند و در سایت عملیات جوش رو روی اونها انجام می دهند.
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
وقتی قراره یه تجهیز سنگینتر رو حمل کنند به صورت قطعه قطعه اون رو از محل ساخت تا سایت مورد نظر حمل میکنند و در سایت عملیات جوش رو روی اونها انجام می دهند.


بله مثلا راکتورهای آیزوماکس که 30 سانتی متر ضخامت داره باید on-site ساخته بشه
 

gharachorloo

عضو جدید
157-آیا ادوات وتجهیزات از نظر حمل وجابجایی محدودیت قدووزن دارند؟



157-بله وزن آنها نباید بیش از 25 تن و ابعاد آن هم حداکثر2.5*2.5*12متر باید باشد.

سلام، منظور شما از محدودیت وزنی و سایزی محدود به تجهیزات خاصی میشه؟ چون من تجهیزات به مراتب سنگین تر و بزرگتر هم سراغ دارم.
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
سلام، منظور شما از محدودیت وزنی و سایزی محدود به تجهیزات خاصی میشه؟ چون من تجهیزات به مراتب سنگین تر و بزرگتر هم سراغ دارم.
منظور محدودیت وزن هنگام حمل هستش مطمئناً ما تجهیزات سنگین تر هم داریم در فاز دوم پالایشگاه اراک برجی با وزن 280 تن در حال ساخته.همون طور که گفتم تجهیزاتی با این وزن بالاتر رو به صورت قطعه قطعه حمل می کنند.و در سایت عملیات جوشکاری و مونتاژ رو انجام میدهند.
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
از بیانات حضرت مهندس آرما (ع)

حامد شهر علم است و designchem دروازه ی آن(باب ها):cool:
دروازه؟؟؟الان که شهرها دروازه نداره یعنی من وجود خارجی ندارم؟:(بیچاره designchem
من می خواستم وقتی سوالات تکمیل شد بقیش رو بذارم ولی حالا کع دانلود می کنید این یکی رو دانلود کنید :
 

پیوست ها

  • etelaat sanati.pdf
    344.6 کیلوبایت · بازدیدها: 2

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
سلام دوستان توی قسمت اطلاعات صنعتی لازم دونستم که یه چیزی رو تأکید کنم.(می دونم خودتون میدونید) بچه ها اولین و مهمترین اطلاعات صنعتی که یه مهندس باید بدونه اینه که خط به خط استاندارد ها (مخصوصاًIPS ) که مربوط به رشتشه رو بدونه خیلی از اطلاعات که ما دنبالشون می گردیم تو خود استانداردها صریحاً ذکر شده و کسی نمیتونه انکارشون کنه اولین قسمت هم که تآکید می کنم IPS-E-PR-230 هست که راجع به تهیه P&ID
مثال:در ورودی پمپ بر چه اساسی نوع استرینر رو مشخص می کنید:
صفحه 22 همون استاندارد

[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]The suction strainer of pumps shall be selected in accordance with the following criteria[/FONT][/FONT]
LINE SIZE : STRAINER TYPE
[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]DN 80 (3 inch) and larger: T [/FONT][/FONT]
[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]DN 50 (2 inch) and smaller : Y [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Arial]


[/FONT]​
[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Strainers DN150 (6 inch) and larger shall have DN 25 (one inch) drain valve. [/FONT][/FONT]​
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوستان توی قسمت اطلاعات صنعتی لازم دونستم که یه چیزی رو تأکید کنم.(می دونم خودتون میدونید) بچه ها اولین و مهمترین اطلاعات صنعتی که یه مهندس باید بدونه اینه که خط به خط استاندارد ها (مخصوصاًIPS ) که مربوط به رشتشه رو بدونه خیلی از اطلاعات که ما دنبالشون می گردیم تو خود استانداردها صریحاً ذکر شده و کسی نمیتونه انکارشون کنه اولین قسمت هم که تآکید می کنم IPS-E-PR-230 هست که راجع به تهیه P&ID
مثال:در ورودی پمپ بر چه اساسی نوع استرینر رو مشخص می کنید:
صفحه 22 همون استاندارد

[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]The suction strainer of pumps shall be selected in accordance with the following criteria[/FONT][/FONT]
LINE SIZE : STRAINER TYPE
[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]DN 80 (3 inch) and larger: T [/FONT][/FONT]
[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]DN 50 (2 inch) and smaller : Y [/FONT][/FONT]


[FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]Strainers DN150 (6 inch) and larger shall have DN 25 (one inch) drain valve. [/FONT][/FONT]​


ممنون
نسترن جان کاش یک تاپیک میزدی در مورد استانداردها
میدونم زحمت میافتی ولی اگر قبول کنی خیلی بهمون لطف کردی:gol:
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نمیدونم تا چقدر با واحد تبدیل کاتالیستی آشنا هستید؟

بنزین و عدد اکتان
در حال حاضر پالایشگاه ها بنزین را از سه نوع نفت خام سبک ، متوسط و سنگین تولید میکنند که درصد بنزین استحصالی با روش فیزیکی از این سه نوع نفت خام به ترتیب حدود 18،24،33 درصد است.
نفت خامهای ایران به دلیل عمر بالای چاهها به سمت نفت خام سنگین حرکت کرده اند و در نتیجه فقط میتوان حدود 18 تا 20 درصد از نفت خام را به بنزین تبدیل کرد .واحدهای تولید کننده بنزین در ایران عبارتند از:

1-واحد گراکینگ کاتالیستی بستر سیال (FCC) که کلیه پالایشگاهای ایران بجز آبادان دارای این واحد نیستند و کاتالیست آن زئولیت است و از کراکینگ مازوت (یک فراورده سنگین کم ارزش) بنزین تولید میکند.
2-واحد هیدروکراکینگ (HC) که در این واحد تحت فشار بالای هیدروژن گازوئیل نامرغوب برج تقطیر خلا(VGO) که فراورده سنگینی است، شکسته شده و محصولاتی مثل گازوئیل مرغوب،سوخت جت و بنزین تولید می شود.
3-واحد آلکیلاسیون که از گازهای سبک (که خود در واحد تقطیر یا واحد کراکینگ کاتالیستی تولید می شوند) برای تولید بنزین مرغوب استفاده میکند و این واحد در اکثر پالایشگاه های کشور وجود ندارد. به عنوان مثال ایزوبوتان و ایزوبوتیلتن اگر روی کاتالیستهای اسیدی ترکیب شوند ، ایزواکتان، حاصل شده که در محدوده جوش بنزین و با عدد اکتان بالاست.

عدد اکتان
آنچه مشخص مینماید که سوخت تا چه میزان توانایی متراکم شدن قبل از احتراق خودبه خودی را داراست عدد اکتان مینامند.
زمانی که نفت خام در پالایشگاه تصفیه میشود،زنجیره های هیدروکربنی با طولهای متفاوت بدست می آید و این زنجیره های جدا از هم با ترکیب شدن با یکدیگر سوختهای متفاوتی چون بنزین،گازوئیل،نفت سفیدو...را حاصل مینماید.آزمایشهای مختلف نشان داده که هپتان دارای خاصیت متراکم شدن بسیار ضعیفی است ودر مقابل اکتان قابلیت متراکم شدن بسیار بالایی دارد.پس اگر بنزینی دارای مقادیر بسیار بالایی از اکتان یا همان Trimethyl pentan 2,2,4 و Iso Octane باشد بنزین بسیار خوبی از نظر مقاومت در برابر احتراق خود به خودی محسوب میشود.اما در مقابل هپتان بسیار سریع در اثر تراکم ناچیز محترق خواهد شد .پس با توجه به اینکه این دو هیدروکربن از لحاظ خواصی چون نقطه جوش و تبخیر تقریبا یکسان بودند،به عنوان مبنایی برای مقاومت خودسوزی سوخت در برابر متراکم شدن انتخاب شدند و با دادن عدد 100 به اکتان و 0 به هپتان نسبتی به عنوان عدد اکتان بدست آمد بطور مثال بنزینی با عدد اکتان 87،دارای نسبت 87اکتان به 13 هپتان میباشد اما ساخت سوختی که متشکل از این مقدار اکتان باشد هزینه تولید بسیار بالایی خواهد داشت و این دو ماده در حال حاضر تنها تشکیل دهنده های بنزین نیستند و مواد و افزودنی های دیگری کار بالا بردن عدد اکتان را به عهده دارند و نسبت اکتان-هپتان تنها برای ایجاد یک حالت مقایسه ای وبه عنوان یک بنزین ایده آل برای مشخص نمودن عدد اکتان مورد استفاده قرار میگیرد.
عدد اکتان موتور(motor octane number) MON
یکی از ویژگیهای مهم بنزین خودرو و هواپیما عدد اکتان است همانطور که بیان شد عدد اکتان عبارتست از درصد ایزو اکتان که در مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال تعیین میشود ایزواکتان(4،2،2 تری متیل پنتان)،پارافین شاخه داری است که خاصیت غیر انفجاری دارد و عدد اکتان 100 را به آن اختصاص داده اند.هپتان نرمال نیز هیدروکربن پارافینی با زنجیر مستقیم هفت کربنی که خاصیت انفجاری آن زیاد بوده و عدد اکتان 0 را به آن اختصاص داده اند بدین منظور انفجار ناشی از مخلوطی از ایزو اکتان و هپتان نرمال را در موتور استاندارد شرکت پژوهش سوخت (Comprative Fuel Research) CFR با هیدروکربور مورد نظر مقایسه میکنند. موادی با توان ضد انفجاری بیش از اکتان عددی بالاتر از 100 را اتخاذ میکنند.احتراق بنزین در موتور باید طوری باشد که ایجاد ضربه نکند و آرام بسوزد.
ویژگی ضد ضربه یا آرام سوزی باافزودن ترکیبات مختلفی از قبیل ایزو اکتان ، ایزوپنتان ، اتیل بنزن و ایزوپروپیل و برای افزایش بیشتر با تترااتیل سرب تحقق میابد درجه اکتان بنزین معمولی 87،سوپر 95 میباشد.
عدد اکتان از جمله ویژگیهای مهم سوخت هایی است که در موتورهای اشتعال جرقه ای (Spark Ignition)به کار میروند و مقیاسی برای مشخص کردن کیفیت احتراق سوخت و نشان دهنده مقاومت آن در برابر کوبش میباشد. استفاده از یک سوخت با عدد اکتان خیلی پایین موجب میشود که موتور در شرایط بار زیاد دچار کوبش شود. لازم به ذکر است که پدیده کوبش موتور همان اشتعال خود به خود و کنترل نشده مخلوط هوا وسوخت میباشد که منجر به ایجاد امواج پر فشار و در نتیجه صدمات شدید به موتور میشود.
عدد اکتان معمولا به دو روش عدد اکتان پژوهشی یا تحقیقی Research octane number(RON) در شرایط سرعت کم و رانندگی در شهر با سرعت 600 دور در دقیقه و عدد اکتان حقیقی یا موتوری Motor octane number(MON) هنگام رانندگی در جاده با سرعت زیاد و با سرعت دوران 900 دور در دقیقه اندازه گیری میشود تفاوت این دو روش در شرایط و پارامترهای آزمایش روی بنزین مورد نظر میباشد
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با افزایش نقش ماشین در زندگی روزمره انسان به ویژه ماشینهای بنزینی فکر رسیدن به سوختی مناسب که بیشترین بازده را داشته باشد نیز قوت گرفت، چنین سوختی باید دارای کمترین حالت ضد انفجاری باشد.
ملکول هپتان نرمال را در نظر بگیرید C7H16 این یک مولكول پارافيني خطی است که دارای حالت ضد انفجاری بالایی میباشد ولی اگر این ملكول را به شكل یک ملكول حلقوی مثلا تولوئن در آوریم حالت ضد انفجاری آن به مراتب کمتر میشود و عدد اکتان آن تا 120 افزایش می یابد.
درجه اکتان: در نتیجه اکتان یک سوخت مقیاسی است برای اندازه گیری درجه آرام سوزی یک سوخت، هر چه درجه اکتان یک سوخت بالات باشد آرام سوزی آن بیشتر است و یا به عبارت دیگر حالت ضد انفجاری آن کمتر می باشد.
ملكول ایزو اکتان C8H18 را مبنا قرار داده اند و در نتيجه آرام سوزی یا درجه اکتان آن برابر 100 است.
بطور کلی خوراک واحد تبدیل کاتالیستی crude refinery unit یا به اختصار CRU نفتای سنگین heavy naphtha است که از واحد crude distillation unit یا CDU مستقیما گرفته می شود.
عمل تبدیل کاتالیستی catalyst reforming نیز بر اساس خواست و نیاز موتورها انجام میگیرد و درجه اکتان محصول خروجی از واحدهای تبدیل کاتالیستی در حدود 92 الی 98 می باشد.
ترکیب نفتای خام یا خوراک واحد تبدیل کاتالیستی بین C6 الی C11 می باشد و عمده آنرا C7_C9 تشكيل می دهد.
افزایش درجه اکتان به علت ایجاد ملكولهاي هیدروکربور شاخه ای و حلقوی است که در این میان نقش عمده را همين ملكولهاي حلقوی دارند.

 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سوال:
همانطور که میدانید عوامل مختلفی روی عدد اکتان اثر دارند
تاثیر عوامل پایین را روی اکتان بنزین و بازده مشخص نمایید:
1-افزایش دمای راکتورها
2-افزایش خوراک واحد
3-افزایش گاز گردشی
4-افزایش فشار راکتورها

بی زحمت پاسخشو در قسمت پرسش و پاسخ صنعتی بدید
 
آخرین ویرایش:

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

عوامل موثر در طراحی برج:
1-ارتفاع برج:
هر چقدر برج بلند تر باشد تعداد سینی های آن بیشتر میشود . اختلاف دمای پایین و بالای برج بیش تر گشته و فراورده های مختلفی گرفته میشود و در نتیجه تفکیک بهتر انجام میشود
2-قطر برج:
با مقدار ثابت خوراک هر چه قطر برج کم تر شود سرعت حرکت بخارات به سمت بالا بیشتر شده بنابراین نسبت به میزان خوراک برج قطر را به اندازه ای در نظر میگیرند تا سرعت کافی به بخار داده شده که به بالا صعود نماید
3-تعداد سینی ها
هر قدر تعداد سینی ها بیشتر شود فراورده های بیشتری نیز گرفته میشود چون به تدریج بخارات سرد میگردند روی سینی ها باقی میمانند از طرفی هر قدر بخارات بالاتر می روند و سرد میشوند محصولات سبک تری تولید میگردد
4- ریفلاکس
افزایش ریفلاکس باعث افزایش خلوص و کاهش بازده میشود
5-فشار
معمولا برجها را فشار ثابت در نظر میگیرند ولی افزایش فشار باعث افزایش بار ریبویلر و کندانسور و سنگین تر شدن محصولات میگردند
6-دما
افزایش دما باعث سنگین تر شدن محصولات بالای برج و سبک تر شدن محصول پایین برج میشوند

منبع حامد:D;)


 

*Afash*

عضو جدید
کاربر ممتاز

عوامل موثر در طراحی برج:
1-ارتفاع برج:
هر چقدر برج بلند تر باشد تعداد سینی های آن بیشتر میشود . اختلاف دمای پایین و بالای برج بیش تر گشته و فراورده های مختلفی گرفته میشود و در نتیجه تفکیک بهتر انجام میشود
2-قطر برج:
با مقدار ثابت خوراک هر چه قطر برج کم تر شود سرعت حرکت بخارات به سمت بالا بیشتر شده بنابراین نسبت به میزان خوراک برج قطر را به اندازه ای در نظر میگیرند تا سرعت کافی به بخار داده شده که به بالا صعود نماید
3-تعداد سینی ها
هر قدر تعداد سینی ها بیشتر شود فراورده های بیشتری نیز گرفته میشود چون به تدریج بخارات سرد میگردند روی سینی ها باقی میمانند از طرفی هر قدر بخارات بالاتر می روند و سرد میشوند محصولات سبک تری تولید میگردد
4- ریفلاکس
افزایش ریفلاکس باعث افزایش خلوص و کاهش بازده میشود
5-فشار
معمولا برجها را فشار ثابت در نظر میگیرند ولی افزایش فشار باعث افزایش بار ریبویلر و کندانسور و سنگین تر شدن محصولات میگردند
6-دما
افزایش دما باعث سنگین تر شدن محصولات بالای برج و سبک تر شدن محصول پایین برج میشوند

منبع حامد:D;)




دستت درد نکنه:w27:
من دنبال یه همچین چیزی بودم، خیلی خوبه :gol::gol:

البته اولش یخورده شک داشتم رو مطالبش ولی منبعشو که دیدم فهمیدم که سخت در اشتباه بودم، مو لا درز اعتبارش نمیره :D

فقط یه سوال:
تو مورد چهارم من نفهمیدم چرا افزایش ریفلاکس بازده رو کاهش میده؟؟ من فکر میکردم باید برعکس باشه یعنی بازده بیشتر بشه؟؟

بازم ممنون:gol:
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دستت درد نکنه:w27:
من دنبال یه همچین چیزی بودم، خیلی خوبه :gol::gol:

البته اولش یخورده شک داشتم رو مطالبش ولی منبعشو که دیدم فهمیدم که سخت در اشتباه بودم، مو لا درز اعتبارش نمیره :D

فقط یه سوال:
تو مورد چهارم من نفهمیدم چرا افزایش ریفلاکس بازده رو کاهش میده؟؟ من فکر میکردم باید برعکس باشه یعنی بازده بیشتر بشه؟؟

بازم ممنون:gol:

افشین جان ما کوچیک شماییم

خوب هر چی ریفلاکس بیشتر بشه محصولی رو که از بالای برج میگیریم کمتر میشه
چون رابطه زیر بر قراره

G=R+D

G:گازهای بالای برج
R:مقدار ریفلاکس
D:محصول
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
ممنون
نسترن جان کاش یک تاپیک میزدی در مورد استانداردها

میدونم زحمت میافتی ولی اگر قبول کنی خیلی بهمون لطف کردی:gol:
حامد جان اخه استانداردها که یه چیز مشخصه.مثلاً چی بگم راجع بهشون؟
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
مکمل تاپیک اطلاعات صنعتی موردنیاز مهندسی شیمی

مکمل تاپیک اطلاعات صنعتی موردنیاز مهندسی شیمی

سرمد جان من تاپیک رو به پیشنهاد حامد میزنم تو اگه دوست داشتی خودت منتقلش کن به همون اطلاعات صنعتی.
از اونجایی که همتون منتظر ادامه سوالات اطلاعات صنعتی هستین سعی می کنیم اینجا اطلاعات صنعتی البته بر پایه استانداردها بگذاریم .روی هر تجهیزی که میریم چندتا استاندارد رو بررسی و چکیده ای از اون رو اینجا میذاریم.فکر میکنم همون سیستم سوال و جواب آقا حامد گلمون بهتره اینجا هم پیاده بشه.
از خدا که پنهون نیست از هیچ کدو از شما ها هم پنهون نباشه همه باشگاه می دونن که من به تجهیزات حرارتی علاقه ویژه ای دارم(مجبورم که داشته باشم).پس از تجهیزی شروع میکنم که بدجوری این روزا درگیرشم:جناب کوره عزیز
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
1) مقدار overdesign دیوتی در طراحی کوره بر اساس استاندارد IPS چیست؟

-به جز در مواردی که در زیر اشاره می شوند ,دیوتی طراحی باید110% دیوتی کوره در شرایط نرمال باشد.
 
آخرین ویرایش:

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
2-در چه مواردی میزان دیوتی متفاوت از 110% میزان نرمال است؟
-شرایط طراحی بسته به نوع سرویس کوره متفاوت است :
-charege heater
-reboiler and hot oil heater
-thermal cracking heaters
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
3- منظور از لوله هاي HK-40 چيست و كجا استفاده مي شوند و ميزان اجزاي متشكله آن چقدر است؟




3- با مراجعه به صفحات زیر تيوبهاي كوره هاي ئيدروژن سازي بدليل دماي بالا واكنش هاي شيميائي ونیز كوچكي ملكولها ونفوذ پذيري هيدروژن وورود آن در ساختمان فلز از جنس خاصي تعبيه شده اند كه امروزه هر متر لوله 4 اينچي آن بالغ بر يك هزار دلار ارزش دارد. هم اكنون در ساختمان اين لوله ها بجز 25 در صد كرم و 20 در صد نيكل و 0.5 در صد موليبدنيوم از 0.5 درصد Nb نبيوم هم استفاده مي گردد كه طول عمر و مقاومت حرارتي و مكانيكي و تنش پذيري آنها را بسيار بالا مي برد. (نمودار زیر)



 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
حالا که وارد تیوبها شدیم.
4)چند نوع تیوب در قسمت کانوکشن داریم و حداقل ردیف تیوبهای radiant sheild چه تعدادی است؟
در قسمت کانوکشن تیوبها به دو نوع bare(بدون فین) و فین دار تقسیم می شوند.طبق IPS تعداد ردیف با تیوبهایbare حداقل باید 3 ردیف باشد.(به این ناحیه radiant shield)گفته میشود چون هنوز به قسمت ردیشن نزدیک هستیم امکان سوختن فینها وجود دارد.و جنس تیوبها د این نحیه نوع خاص است.در ریفهای بالاتر چون انتقال حرارت کاهش یافته تیبها را فین دار می سازند.
 
آخرین ویرایش:

akbarpour

کاربر فعال
عوامل موثر در طراحی برج:
1-ارتفاع برج:
هر چقدر برج بلند تر باشد تعداد سینی های آن بیشتر میشود . اختلاف دمای پایین و بالای برج بیش تر گشته و فراورده های مختلفی گرفته میشود و در نتیجه تفکیک بهتر انجام میشود
2-قطر برج:
با مقدار ثابت خوراک هر چه قطر برج کم تر شود سرعت حرکت بخارات به سمت بالا بیشتر شده بنابراین نسبت به میزان خوراک برج قطر را به اندازه ای در نظر میگیرند تا سرعت کافی به بخار داده شده که به بالا صعود نماید
3-تعداد سینی ها
هر قدر تعداد سینی ها بیشتر شود فراورده های بیشتری نیز گرفته میشود چون به تدریج بخارات سرد میگردند روی سینی ها باقی میمانند از طرفی هر قدر بخارات بالاتر می روند و سرد میشوند محصولات سبک تری تولید میگردد
4- ریفلاکس
افزایش ریفلاکس باعث افزایش خلوص و کاهش بازده میشود
5-فشار
معمولا برجها را فشار ثابت در نظر میگیرند ولی افزایش فشار باعث افزایش بار ریبویلر و کندانسور و سنگین تر شدن محصولات میگردند
6-دما
افزایش دما باعث سنگین تر شدن محصولات بالای برج و سبک تر شدن محصول پایین برج میشوند

منبع حامد:D;)



سلام
اگه اجازه بدین من هم دو تا پارامتر اضافه کنم
1-قطر برج که البته تابعی از طول برج است
2-نوع پکینگ مورد استفاده برای برجهای پر شده و یا نوع سینی برای برجهای سینی دار که البته هرکدام راندمان های متفاوتی دارند
 

t.salehi

عضو جدید
کاربر ممتاز

عوامل موثر در طراحی برج:
1-ارتفاع برج:
هر چقدر برج بلند تر باشد تعداد سینی های آن بیشتر میشود . اختلاف دمای پایین و بالای برج بیش تر گشته و فراورده های مختلفی گرفته میشود و در نتیجه تفکیک بهتر انجام میشود

3-تعداد سینی ها
هر قدر تعداد سینی ها بیشتر شود فراورده های بیشتری نیز گرفته میشود چون به تدریج بخارات سرد میگردند روی سینی ها باقی میمانند از طرفی هر قدر بخارات بالاتر می روند و سرد میشوند محصولات سبک تری تولید میگردد



با تشکر از اطلاعات مفید جناب استاد:gol:
ا
فکر کنم اگه این جوری بگیم بهتر باشه:redface:
زمانی که به تفکیک دقیق تر و بیشتری نیاز باشد در طراحی تعداد سینی های بیشتری در نظر گرفته می شود (نیاز است) که با توجه به راندمان سینی ها و حد فاصل مجاز بین هر دو سینی ارتفاع برج نیز به نسبت افزایش می یابد.
برای مثال هر چه نقطه جوش مواد به یکدیگر نزدیک تر باشد جداسازی جهت دست یابی به موادی با خلوص بالاتر مشکل تر و بالطبع نیاز به تعداد سینی های بیشتری است تا جداسازی به فرم دلخواه صورت بگیرد.
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
6- مزایای هوای اضافی چیست؟
هوای اضافی از طرفی سبب احتراق کامل سوخت می شود.و افزایش آن باعث افزایش دیوتی در قسمت کانوکشن و در نتیجه کاهش دیوتی در قسمت ردیشن می شود که در نهایت دمای دیواره تیوبها در ردیشن را کاهش می دهد.
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
7-معایب افزایش میزان هوای اضافی چیست؟
افزایش میزان هوای اضافی به دلایل زیر بازده را کاهش می دهد:
1)سوخت بیشتری مورد نیاز است.
2)هوای اضافی بیشتر دمای شعله را کاهش میدهد که نتیجه آن کاهش بازده گرمایی است.
- افزایش هوای احتراق فلوی گازهای احتراق یافته را افزایش میدهد و باعث افزایش اختلاف فشار گازهای احتراق یافته میشود که این مسأله ممکن است منجر به فشار مثبت در هیتر شود.
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
8-مقدار بهینه هوای اضافی جهت سوخت کوره چه مقداری است؟
میزان هوای موردنیاز برای احتراق مناسب بستگی به طراحی برنر,منبع اکسیژن و شرایط سوخت دارد که معمول ترین آن به صورت زیر است:
-natural draft:
-چنانچه گاز به عوان سوخت اصلی به کار برده شود:20%
-وقتی oil به عنوان سوخت اصلی به کار برده شود 25%
- force draft:
-چنانچه گاز به عوان سوخت اصلی به کار برده شود:15%
-وقتی oil به عنوان سوخت اصلی به کار برده شود 20%
که البته با تغییر تعداد برنر ها قابل تغییر است به جدول زیر دقت کنید:
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
9- محدوده فشار در کوره در چه رنجی است؟
کوره دارای فشار منفی حداقل 0.025KPA در ماکزیمم گرمای آزاد شده توسط سوخت با میزان هوای اضافی است.رنج محدوده فشار در زیر آورده شده است:
 

designchem

متخصص طراحی دستگاههای تبادل حرارت
کاربر ممتاز
10-چه وقت باید بیش از یک stack برای کوره تعبیه کرد؟
-طبق استاندارد IPS چنانچه طول موثر تیوبها در ناحیه کانوکشن از 12m تجاوز کند باید بیش از یک roof exit یا stack تعبیه کرد.
 
بالا